Print side | Luk vindue

Snydt af Bilka?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142352
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 02:48


Emne: Snydt af Bilka?
Skrevet af: Martin Sjøstrand
Emne: Snydt af Bilka?
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 20:55
Hejsa. Min svigerinde og hendes mand, købte for 2 måneder siden (jeg hører først historien nu) et "smart-tv" i Bilka. De hæfter sig ved at det er et smart-tv, fordi de gerne vil kunne se Netflix osv på det.

Bilka mener så at de kan kalde det et Smart-tv.... fordi det er så smart at man kan se billeder via et usb stick på det, og nægter at tage det retur, da min svigerinde selv skulle have kigget efter et Netflix logo på emballagen.

Kan de virkelig afvise at tage det retur, jeg mener, er det ikke lidt solgt under falske forudsætninger?

Mvh Martin Sjøstrand



Svar:
Skrevet af: jbl
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 21:44
Ifølge den her definition, bør der være en form for internet funktionalitet i tv'et. Kan det slet intet i den retning? Altså hverken browser, Youtube, Flickr, Vimeo etc.? 
Eller beklager de sig alene fordi der ikke er en dedikeret Netflix app?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Smart_TV - https://en.m.wikipedia.org/wiki/Smart_TV


Skrevet af: K_J
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 21:47
Smart tv eller ej. Er det en selvfølge at et smart tv har lige netop netflix?
Personligt ville jeg undersøge hvad tvet tilbyder eller spørge en sælger inden jeg købte et tv hvortil jeg havde specifikke krav.


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 21:48
Det kan slet ikke kobles på nettet


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 21:52
Altså de køber det fordi der kommer en reklame ind af døren, hvor de kalder det et smart-tv. Ikke at Netflix lige var det springende punkt, mere det at de havde en masse funktioner (troede de), men de er ikke så teknisk anlagt, så de lurer hvad det kan, og st Smart-tv for Bilka, bare betyder mulighed for at sætte en USB stick i


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 22:02
Det lyder, i mine ører, som om, at din svigerindes mand, har glemt at tjekke varen ordentlig, inden Dankortet kom op af lommen :)
Det er altså ham der tager fejl ved at tro, at Smart TV er lig med Netflix. Vi havde såkaldte Smart TV langt tid før Netflix kom til DK.
Jeg er dog heller ikke enig med Bilkas betegnelse for Smart TV. Den skal have internetfunktioner, før den kan kaldes det.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 22:11
Jamen bevares, de har da slet ikke fået undersøgt tingene godt nok. Min pointe er bare, om det ikke er vildledende, og om de må kalde det smart-tv, når det INGEN internetfunktionee har?


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 22:13
Og har man i så fald nogen returret? Og endnu mere kringlet... har man i så fald nogen returret efter 2 måneder, fordi man har købt Bilkas forklaring om, at man ikke kan returnere det?


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 22:36
Jo, det er forkert at kalde det Smart TV, når det ingen internetfunktion har. 
Men Bilka yder kun returret for at være flinke og det gælder kun 14 dage eller måske en måned. Så efter to måneder, er der ikke noget at gøre. Han havde jo nok opdaget det noget tidligere og haft mulighed for at klage noget før.

Returret er kun lovpligtigt i 14 dage og KUN ved nethandel. Nogle butikker udvider den så op til en måned og til folk der køber i butikken. Men reelt set kan de skide ham et stykke, hvis han har købt den i butikken og/eller først vender tilbage efter 2 måneder. Sådan er købeloven.

Eneste smuthul der er, at den er solgt som Smart TV (går ud fra det stod i annoncen?), hvilken det jo ikke er. Men eftersom Bilka stejler, så skal den jo i forbrugerrådet. Det ved jeg ikke om han gider?

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio


Skrevet af: MDusen
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 22:50
Af ren nysgerrighed - hvilken model er der tale om?

Tog et kig på Bilka.dk (https://www.bilka.dk/elektronik/tv-foto-og-lyd/tv/c/tv) og her er et par uddrag:
"Smart TV: Brug dit TV som det passer dig"
"Med et Smart TV er du hele tiden på nettet og har adgang til uanede mængder godt indhold fra alle de forskellige udbydere......"
Dvs jf Bilkas egen definition er der ikke tale om et smart TV hvis der ikke er internet adgang.....det kan selvfølgelig tænkes at de har ændret deres definition er lavet inden for de sidste 2 mdr
Hvis de har det første afslag på skrift ville jeg nok tage fat på Bilka igen med dette og sammenholde det med deres definition.
Held og lykke med missionen!


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 23:12
Jeg vil mene at et smart-tv er et tv, hvor man kan bruge skærmen til at se andet end tv på.

Om det er bage-opskrifter, gå på nettet eller vise feriebilleder mener jeg er ligegyldigt.

Smart tv er et tv som kan mere end at vise tv. Så Bilka er efter min mening ikke gale på den hvis man eksempelvis kan se billeder fra en USB stick og de vælger at kalde det et smart-tv.

De har til gengæld sparet nogle penge på tv'et, så brug dem på en Chromecast eller en anden medie afspiller.
Husk nu at et billigt tv med app's kun virker i en periode indtil at det ikke længere kan opdateres.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 23:18
Når definitionen smart tv googles, er kriteriet internet tilslutning, hvor der skal kunne streames video med indbyggede apps. Så tilslutning af en usb nøgle, har intet med definitionen smart tv at gøre.


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: jbl
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 23:27
Hvis de har dokumentation for at Bilka har kaldt det et smart tv, og Bilkas egen definition herpå er et tv med internetfunktionalitetet - og det ikke har noget i den stil overhovedet - så vil jeg mene at de har en sag.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 24-September-2015 kl. 23:55
Synes det lugter lidt.

Hvis man køber et Tv for at se Netflix, bør man teste det allerede i butikken.

Jeg tror at der er købt et tilbuds TV, som sælger muligvis har kaldt et smart TV.

Efter to måneder hvor det nye TV er blevet vist til gæster som smart TV er der pludselig en der siger Netflix.

Med det opstår der et behov for Netflix som ikke var tilstede på købstidspunktet.

Og nu er Bilka skurken.

I bedste mening.


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 07:25
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Synes det lugter lidt.

Hvis man køber et Tv for at se Netflix, bør man teste det allerede i butikken.

Jeg tror at der er købt et tilbuds TV, som sælger muligvis har kaldt et smart TV.

Efter to måneder hvor det nye TV er blevet vist til gæster som smart TV er der pludselig en der siger Netflix.

Med det opstår der et behov for Netflix som ikke var tilstede på købstidspunktet.

Og nu er Bilka skurken.

I bedste mening.

Enten misforstår du mig, ellers har jeg ikke forklaret mig godt nok igennem tråden her Smile

Tv´et blev købt af nogle ikke særligt teknik-kyndige mennesker, der syntes det lød smart hvad de havde hørt de hersens smart-tv kunne, bl.a var Netflix en af de ting de troede sådan et tv kunne... det blev ikke købt med Netflix som argument.

Da det går op for dem, at ddet faktisk kan INGENTING af hvad de troede, så retter de henvendelse til Bilka, som så afviser deres reklamation, med begrundelsen at det er smart at man kan bruge usc-stick.
Det tager de så for gode varer, og kører hjem igen.

Grunden til der så først sker noget her 2 måneder efter, er at JEG først hører det nu, og det primært er mig, der bliver forarget over det her. Min svigerinde og mand, er ikke gået i spåner over det, det var et billigt tv, og de lever fint uden applikationer.... det er nu mest mig der syntes det er for dårligt Smile


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 07:29
Om de er snydt eller ej, kommer vi ikke nærmere førend der er et modelnummer


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:00
Det er et Samsung UE48J5105

Der står intet om smart tv på deres hjemmeside. Det var sådan et smart buzzword der var klistret hen over annoncen, i den trykte postomdelte reklameavis, som de naturligvis ikke har længere, så der er jo næppe det store at gøre ved det. Det er som sagt også mig der er blevet mest fortørnet over deres fidus


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:05
Så har du jo fat i købeloven, der taler til jeres fordel.
Måske har den lokale Bilka ikke avisen, men skriv til Dansk Supermarked, der ejer Bilka og få kopi af annoncen. Så tager vi den derfra

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:25
Her har i annoncen:
https://d3ikkoqs9ddhdl.cloudfront.net/img/offer/crop/view/6223UZG3.jpg?0

Jeg vil tro at bilkas marketingsafe har smidt et forkert banner på i reklamen. 

Spørgsmålet er så om kunden blev vejledt i butiken inden købet, om at det "ikke" er et smart tv.

Hvor mange dage efter købet reklamerede de over manglen?


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:30
SUPER.

Om de blev vejledt forinden bliver noget Bilka eventuelt må bevise. Ellers er sagen helt klar. Tag kopi af annoncen med. Ved afslag bed om samtale med varehuschefen og ved afslag også herfra fortæl at der kontaktes en advokat.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 37
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:35
Hvad kræves der af et tv for at det kan kaldes et Smart tv.?

Et digitalt tv med internetforbindelse specialiseret med henblik på underholdning.

Og hvis Bilka har solgt det som et Smart tv og det ikke opfylder dette krav, og dette kan bevises, så er der en sag.

Vil bare tro at det tager meget kortere tid end 2 måneder, at opdage denne mangel.

Søgt på modellen, ingen steder ved forhandlere fremstår den som et Smart tv.

På Bilkas hjemmeside fremstår den heller ikke som et Smart tv.

https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle-tv/samsung-48-led-tv-ue48j5105/p/100207813

Kan det ikke bevises, at det er solgt som et Smart tv, enten på kvittering eller en reklame, så tror jeg at det bliver umuligt, så er det påstand mod påstand.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Jan2013 Jan2013 skrev:

Kan det ikke bevises, at det er solgt som et Smart tv, enten på kvittering eller en reklame, så tror jeg at det bliver umuligt, så er det påstand mod påstand.


Det står på den linkede annonce.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:41
...

citat fra Købeloven

være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis anvendes til,
3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket køberens forventning herom, og
4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har forelagt køberen ved købets indgåelse.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Her har i annoncen:
https://d3ikkoqs9ddhdl.cloudfront.net/img/offer/crop/view/6223UZG3.jpg?0
Jeg vil tro at bilkas marketingsafe har smidt et forkert banner på i reklamen. 


Bagerst på kataloget står der altid "forbehold for fejl"......

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Min svigerinde og mand, er ikke gået i spåner over det, det var et billigt tv, og de lever fint uden applikationer.... det er nu mest mig der syntes det er for dårligt Smile


Når nu køberne er glade for deres tv, er der så grund til at de skal til at gøre noget ved det?



Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Min svigerinde og mand, er ikke gået i spåner over det, det var et billigt tv, og de lever fint uden applikationer.... det er nu mest mig der syntes det er for dårligt Smile


Når nu køberne er glade for deres tv, er der så grund til at de skal til at gøre noget ved det?



Klaus

Jooh, men at de ikke går i spåner over det, er jo ikke enbetydende med at de ikke synes at det er ærgeligt at det ikke har smart-funktioner... det er jo derfor at de i første omgang, lige efter køb, gerne ville returnere det.

Men vi kan jo lige tage en bil-analogi Wink Hvis jeg købte en billig bil, som blev solgt som værende med aircondition, men jeg ikke var bilkyndig nok til at vide at denne model slet ikke leveres med aircondition, og jeg så efterfølgende brokker mig, men får at vide at jeg ikke har en sag, fordi der kan sagtens komme frisk luft ind i bilen. Så ville jeg måske heller ikke gå i spåner over det, da jeg sjældent bruger aircondition... men jeg kan da stadig syntes det er rigtigt træls, men slå mig til tåls med, hvad jeg tror er rigtigt, nemlig at jeg ingen ret har til at lade købet gå retur


Skrevet af: anzelz
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 10:09
Har de ikke en ipad, så kan de købe en billig Google Chrome og styre netflix meget smartere end et smart tv nogensinde ville kunne :)

-------------
Monitor Audio Radius
Front 270
Center 250
Baghøjttalere 180

Harman Kardon DPR 2005


Skrevet af: Lars_M
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 10:49
Tja, kan godt følge dig i at sælger måske har været et nummer for smart i det tilfælde. MEN, hvis køber nu alligevel er tilfreds med sin handel, er der vel ingen grund til at 3. Part (læs: dig) går ind i sagen og laver ballade?

Tænk over hvad der skal investeres af tid og energi, samt hvad afkastet kan blive? Måske de kan få pengene igen. Hvad så? Så skal DU ud og finde dem et nyt tv, og skal køber så have flere penge op af lommen for at få et "rigtigt" smart tv, så står du med aben.

Mit råd er; lad den ligge. Så kan du hjælpe dem med at købe en chromecast, Apple TV eller lignende, hvis de ønsker mere funktionalitet i fremtiden. På den måde skal der ikke investeres tid/energi/penge nu, og du har en billig løsning i baghånden fremadrettet. Alle vinder.

-------------
LG 50PK760N, Marantz NR-1403, Creek Evolution 5350, Aune X1 Dac, Elac BS-203.A, XTZ 99W10.16, Audiovector center plus diverse bokse..


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

SUPER.

Om de blev vejledt forinden bliver noget Bilka eventuelt må bevise. Ellers er sagen helt klar. Tag kopi af annoncen med. Ved afslag bed om samtale med varehuschefen og ved afslag også herfra fortæl at der kontaktes en advokat.

Nej ikke noget Bilka skal bevise. Kan heller ikke uden videre bare gå ned til min bilforhandler og sige bilen ikke kan køre 300 km/t, og så må forhandler ellers bevise han IKKE sagde bilen kunne dette.

Der findes ikke nogen klart lov definition på hvad SmartTV er?

Ro på med det advokat....


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Hejsa. Min svigerinde og hendes mand, købte for 2 måneder siden (jeg hører først historien nu) et "smart-tv" i Bilka. De hæfter sig ved at det er et smart-tv, fordi de gerne vil kunne se Netflix osv på det.

Bilka mener så at de kan kalde det et Smart-tv.... fordi det er så smart at man kan se billeder via et usb stick på det, og nægter at tage det retur, da min svigerinde selv skulle have kigget efter et Netflix logo på emballagen.

Den forklaring holder ihvertfald ikke over for begrebet "smart-tv". 

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Kan de virkelig afvise at tage det retur, jeg mener, er det ikke lidt solgt under falske forudsætninger?

Jo i aller højeste grad.
Tiden er som sådan ikke et problem. Alt inde for 2 år kan man reklamere over. At der er funktioner ved et produkt, man først opdager/fejler eller andet efter en rum tid, det er hammerende irrelevant. Produktet har haft manglen fra start, uanset hvornår man opdager det. Man skal derimod gøre opmærksom på manglen, når man opdager det. 

Et forbehold for en fejl i en reklame betyder ikke at man derved fraskriver sig ansvaret.
Forbeholdet bliver som standard taget for at læserne skal vide, at der kan opstå fejl. Men det har så sandelig intet med ansvaret at gøre. Eksempelvis kunne det være en reklame for et produkt, som så viser sig at ikke være tilgængelig alligevel. 
Oplagte/indlysende fejl (uden dog at det kan defineres tydeligere) er forhandleren derimod ikke ansvarlige for. Det kunne fx være en tydelig (sund fornuft) fejl i en pris angivelse, der er så afvigende fra normalen, at man må formode de fleste vil være klar over, at der er tale om en fejl.
  
Men man kan bestemt ikke efterfølgende sige til en kunde, at de skulle have læst på lektien, fx ved at skulle have læst på en kassen eller lign. Det mener jeg er helt ude i hampen. Hvis det argument skulle have været brugbart, så har personen der stod bag reklamen allerede begået selvsamme fejl før det, eller i det mindste selv have sat sig ind i, hvad et smart-tv er. Ergo, den bør også falde tilbage på forhandleren.

Jeg synes det er rigtig skidt håndteret af Bilka det her. Specielt fordi de tilsyneladende lægger ud med, at forsøge forklare sig ud af deres egen fejl, ved at komme med en forklaring, som bare gør hele situationen endnu værre, for dem.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 11:05
Bilka skriver på deres egen hjemmeside:
Hvad er Smart tv?
Et Smart TV er et TV der er forbundet til internettet og kan køre forskellige programmer. De forskellige mærker har forskellige programmer. Blandt de mest populærere Smart TV programmer er Netflix, ViaPlay, HBO og flere andre streamingtjenester, der giver dig mulighed at se film og serier når du vil. Af andre Smart TV funktioner kan nævnes: Internet browser, Facebook, Twitter og mange flere.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

SUPER.

Om de blev vejledt forinden bliver noget Bilka eventuelt må bevise. Ellers er sagen helt klar. Tag kopi af annoncen med. Ved afslag bed om samtale med varehuschefen og ved afslag også herfra fortæl at der kontaktes en advokat.

Nej ikke noget Bilka skal bevise. Kan heller ikke uden videre bare gå ned til min bilforhandler og sige bilen ikke kan køre 300 km/t, og så må forhandler ellers bevise han IKKE sagde bilen kunne dette.

Lige præcis hvad angår biler, så er det en lidt anden kategori. Men i princippet er der ingen forskel. Det er desværre vores vattet samfund der gør, at du ikke kan klage over, når en bil ikke lever op til forventningerne i netop denne henseende.

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

 Der findes ikke nogen klart lov definition på hvad SmartTV er?

Den udtalelse ville jeg ikke turde satse mine penge på.
Der findes efterhånden en rimelig generel opfattelse af, hvad smart-tv er for en finurlighed. Een ting er dog stensikkert. Den er ikke lig med den udtalelse, som Bilka-personen er komme med (vise billeder fra en usb stick).
Skal man endelig gøre det korrekt, så ser man på producenten af TVét, og deres definition af smart-tv. Det er jo reelt set ikke Bilka der bestemmer hvad TVét kan/ikke kan, men derimod producenten. Men hvis Bilka siger noget/giver udtryk for noget, som TVét ikke kan med samme begreb som producenten ellers bruger, så har Bilka et problem, et vildlednings-problem!
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Bilka skriver på deres egen hjemmeside:
Hvad er Smart tv?
Et Smart TV er et TV der er forbundet til internettet og kan køre forskellige programmer. De forskellige mærker har forskellige programmer. Blandt de mest populærere Smart TV programmer er Netflix, ViaPlay, HBO og flere andre streamingtjenester, der giver dig mulighed at se film og serier når du vil. Af andre Smart TV funktioner kan nævnes: Internet browser, Facebook, Twitter og mange flere.

Og pudsigt nok får kunden at vide, at smart-tv er "visning af billeder fra en usb stick".

At Bilka ikke selv kan se hvor langt ude det er, det er sgu bekymrende.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 11:12
Som jeg i forrige besked viste Bilkas definition af et smartTV så kan køber faktisk forlange at få den ægte vare leveret og afslå at få penge retur

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Som jeg i forrige besked viste Bilkas definition af et smartTV så kan køber faktisk forlange at få den ægte vare leveret og afslå at få penge retur

Hvad køber kan forlange, er efter min mening i første omgang sekundært.
Jeg synes det er langt mere bekymrende, at der tilsyneladende dukker den slags sager op, der er helt hen i vejret.

Medmindre den person i Bilka der er snakket med vitterlig tror, at det er definitionen af smart-tv, (vise billeder fra usb stick), så er der klart udtryk for, at de (Bilka) er klar over, at der er oprindeligt er begået en fejl fra deres side. Og det burde de rode bod på på en helt anden måde, end ved at forsøge lægge ansvaret over på køber.

Jeg fatter simpelthen ikke, at Bilka ikke selv kan se det, og evt. tilbyde et TV MED smart-tv i. Mer-prisen kan de evt. slås om, men til den lidt pænere side, så burde Bilka tage den på sig, som kompensation for "svie og smerte" ikke mindst i forbindelse med den tåbelige forklaring/service person.

Hvis der er tale om, at personen bare ikke er klar over definitionen, så bør personen opdateres eller fjernes fra den stilling. At forvente køber ved mere end sælger, det er helt og aldeles uacceptabelt!
Jeg har slet ikke ord for, hvor grelt jeg synes det er, at sige til en kunde, at de skulle have tjekket emballagen/kassen. Hvorfor skulle kunde det, når forhandleren skriver "smart-tv".

Hvis denne sag føres til forbrugerklagenævnet, så ser udfaldet umiddelbart skidt ud for Bilka, efter min mening. Og det endelige resultat vil sandsynligvis være, at de får en over snuden, dårlig omtale, taber en kunde og et salg. Det er den pris de skal holde op imod, at give kunden et andet tilsvarende med smart-tv i eller en kompensation. 

Jeg ved godt hvad jeg ville have valgt, hvis jeg var Bilka - Så høj en pris kan dette TV næppe have. Selvfølgelig skal det holdes op imod, hvor mange TV der er solgt som "falske" smart-tv, og dermed risikoen for, hvor mange kompensationer der kan være tale om. Men lur mig om ikke antallet er rimelig begrænset.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: steen5
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 13:07
Mon ikke Bilka har forbehold for trykfejl i deres reklamer/annoncer.

Og en anden gang er det en god ide at sætte kompetente personer til at købe et tv!

Det svare til at få konen til at købe en ny bil. Det kan jo næsten kun gå galt.


Skrevet af: mwthrane2
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 13:10
Steen5 læs nu tråden inden du kommenterer Clap


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Mon ikke Bilka har forbehold for trykfejl i deres reklamer/annoncer.

Og en anden gang er det en god ide at sætte kompetente personer til at købe et tv!

Det svare til at få konen til at købe en ny bil. Det kan jo næsten kun gå galt.

Man kunne jo også vælge, at købe sit elektronik, et sted hvor personalet har den rette uddannelse.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 13:20
Ser egentlig ikke nogen grund til at forsvare Bilka. At sælge et TV der kun har de aller mest basale funktioner som et smart TV, det er åbenlyst et forsøg på at sælge det som noget det ikke er, ved at spille på hvad man ved folk forventer når der bruges bestemte udtryk. Juridisk er det sikkert ikke ulovligt at kalde det pågældende TV for et "smart TV", men IMO er det rent bondefangeri at gøre det. Desværre er det ikke kun supermarkederne der pynter på sandheden. Radio/TV og HIFI forretningerne er ikke et hak bedre.


Skrevet af: Steffen32
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 14:02
Det viser, at der ikke er moral at hente i Bilka. Er det i øvrigt kun mig, der undre sig over, at de gode tv tilbud aldrig kan bestilles på Bilkas hjemmeside, og når man kommer i butikken er de udsolgt :-/



Skrevet af: fltk
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Steffen32 Steffen32 skrev:

Er det i øvrigt kun mig, der undre sig over, at de gode tv tilbud aldrig kan bestilles på Bilkas hjemmeside, og når man kommer i butikken er de udsolgt :-/



Det er der nu ikke så megen grund til at undre sig over. Bilka vil jo gerne have kunderne indenfor, og hvis tilbuddene virkelig er gode, er det jo ikke sært at de bliver revet hurtig væk. Så er det med at være der når de åbner den første tilbudsdag.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Steffen32
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 18:28
Jo - men så kunne de da pille den af hjemmesiden, når den ikke engang kan bestilles. Til sammenligning var jeg i El-giganten og købet et supertilbud der. Det kunne de levere hele ugen.


Skrevet af: Claus P
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Mon ikke Bilka har forbehold for trykfejl i deres reklamer/annoncer.

Og en anden gang er det en god ide at sætte kompetente personer til at købe et tv!

Det svare til at få konen til at købe en ny bil. Det kan jo næsten kun gå galt.

Man kunne jo også vælge, at købe sit elektronik, et sted hvor personalet har den rette uddannelse.

Desværre er det ikke altid så nemt. Ældre mennesker tager ind imellem underlige beslutninger. Mine pensionist-forældre, som begge har arbejdet indenfor finansverden hele deres arbejdsliv, tog til alles overraskelse et fuldstændigt unødvendigt lån i deres hus. Pengene skulle stå på en "rentedød" konto så der var til ejendomsskatten Confused 
Man kan så stå på sidelinien og tænke sit, ligesom de har gjort over mine beslutninger i mine unge dage LOL That's live!


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Men vi kan jo lige tage en bil-analogi Wink Hvis jeg købte en billig bil, som blev solgt som værende med aircondition, men jeg ikke var bilkyndig nok til at vide at denne model slet ikke leveres med aircondition, og jeg så efterfølgende brokker mig, men får at vide at jeg ikke har en sag, fordi der kan sagtens komme frisk luft ind i bilen. Så ville jeg måske heller ikke gå i spåner over det, da jeg sjældent bruger aircondition... men jeg kan da stadig syntes det er rigtigt træls, men slå mig til tåls med, hvad jeg tror er rigtigt, nemlig at jeg ingen ret har til at lade købet gå retur
Der er ikke nogen officiel definition på hvad et smart-tv er. Det som er skrevet på Wikipedia er jo noget som en bruger har indtastet uden at det nødvendigvis er korrekt.

Din bil-analogi Wink mener jeg ikke passer.

Hvis jeg skulle bruge en bil-analogi, der passer på dette eksempel. Så ville jeg nok diskutere forskellen på en stationcar og en hatchback. For hvornår er en bil en stationcar og hvornår er det en hatchback.
På samme måde med tv - hvornår er et tv smart?
Er det når det kan noget mere end normalt, eller når det har mulighed for at loade apps.
Hvad hvis det kan vise netflix, men ikke loade apps?
Hvad hvis det ikke længere kan vise netflix da det ikke kan opdateres?


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 25-September-2015 kl. 22:20
Nu har jeg læst denne tråd igennem og der er en ting der irriterer mig. Det er den holdning med at det er deres egen skyld, fordi de ikke har sat sig ind i sagerne. Det er en fantastisk egenskab at have at man er i stand til at stole på andre mennesker og det kan ikke passe at det er det der skal peges fingre af.

Det er meget muligt at sælgere lyver og forsøger at sælge det produkt med den bedste avance i stedet for at rådgive ordentligt, men det er fanme klamt at snyd er så accepteret at det er den tillidsfulde der bliver kritiseret i en situation som ovenstående.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-September-2015 kl. 00:57
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

<span style="line-height: 1.4;">Men vi kan jo lige tage en bil-analogi </span>Wink<span style="line-height: 1.4;"> Hvis jeg købte en billig bil, som blev solgt som værende med aircondition, men jeg ikke var bilkyndig nok til at vide at denne model slet ikke leveres med aircondition, og jeg så efterfølgende brokker mig, men får at vide at jeg ikke har en sag, fordi der kan sagtens komme frisk luft ind i bilen. Så ville jeg måske heller ikke gå i spåner over det, da jeg sjældent bruger aircondition... men jeg kan da stadig syntes det er rigtigt træls, men slå mig til tåls med, hvad jeg tror er rigtigt, nemlig at jeg ingen ret har til at lade købet gå retur</span>
<span style="line-height: 1.4;">Der er ikke nogen officiel definition på hvad et smart-tv er. Det som er skrevet på Wikipedia er jo noget som en bruger har indtastet uden at det nødvendigvis er korrekt.</span>

<span style="line-height: 16.8px;">Din bil-analogi </span>Wink<span style="line-height: 16.8px;"> mener jeg ikke passer.</span>
<span style="line-height: 16.8px;">
</span>
<span style="line-height: 16.8px;">Hvis jeg skulle bruge en bil-analogi, der passer på dette eksempel. Så ville jeg nok diskutere forskellen på en stationcar og en hatchback. For hvornår er en bil en stationcar og hvornår er det en hatchback.</span>
<span style="line-height: 16.8px;">På samme måde med tv - hvornår er et tv smart?</span>
<span style="line-height: 16.8px;">Er det når det kan noget mere end normalt, eller når det har mulighed for at loade apps.</span>
<span style="line-height: 16.8px;">Hvad hvis det kan vise netflix, men ikke loade apps?</span>
<span style="line-height: 16.8px;">Hvad hvis det ikke længere kan vise netflix da det ikke kan opdateres?</span>


Har du mon ikke set, at jeg tidligere har gengivet Bilkas hjemmesides definition af, hvad smarttv er for noget? Tv'et er også handlet i Bilka, så denne problemstilling diskuteres naturligvis ikke længere.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 26-September-2015 kl. 06:51
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:


Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Synes det lugter lidt.

Hvis man køber et Tv for at se Netflix, bør man teste det allerede i butikken.

Jeg tror at der er købt et tilbuds TV, som sælger muligvis har kaldt et smart TV.

Efter to måneder hvor det nye TV er blevet vist til gæster som smart TV er der pludselig en der siger Netflix.

Med det opstår der et behov for Netflix som ikke var tilstede på købstidspunktet.

Og nu er Bilka skurken.

I bedste mening.


Enten misforstår du mig, ellers har jeg ikke forklaret mig godt nok igennem tråden her Smile

Tv´et blev købt af nogle ikke særligt teknik-kyndige mennesker, der syntes det lød smart hvad de havde hørt de hersens smart-tv kunne, bl.a var Netflix en af de ting de troede sådan et tv kunne... det blev ikke købt med Netflix som argument.

Da det går op for dem, at ddet faktisk kan INGENTING af hvad de troede, så retter de henvendelse til Bilka, som så afviser deres reklamation, med begrundelsen at det er smart at man kan bruge usc-stick.
Det tager de så for gode varer, og kører hjem igen.

Grunden til der så først sker noget her 2 måneder efter, er at JEG først hører det nu, og det primært er mig, der bliver forarget over det her. Min svigerinde og mand, er ikke gået i spåner over det, det var et billigt tv, og de lever fint uden applikationer.... det er nu mest mig der syntes det er for dårligt Smile


Kan godt forstå du synes at Bilka snydt din familie.

Læren må være at handle et andet sted.

Kast et par hundrede efter en Chromecast og lad det ligge.



Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 26-September-2015 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

<span style="line-height: 1.4;">Men vi kan jo lige tage en bil-analogi </span>Wink<span style="line-height: 1.4;"> Hvis jeg købte en billig bil, som blev solgt som værende med aircondition, men jeg ikke var bilkyndig nok til at vide at denne model slet ikke leveres med aircondition, og jeg så efterfølgende brokker mig, men får at vide at jeg ikke har en sag, fordi der kan sagtens komme frisk luft ind i bilen. Så ville jeg måske heller ikke gå i spåner over det, da jeg sjældent bruger aircondition... men jeg kan da stadig syntes det er rigtigt træls, men slå mig til tåls med, hvad jeg tror er rigtigt, nemlig at jeg ingen ret har til at lade købet gå retur</span>
<span style="line-height: 1.4;">Der er ikke nogen officiel definition på hvad et smart-tv er. Det som er skrevet på Wikipedia er jo noget som en bruger har indtastet uden at det nødvendigvis er korrekt.</span>

<span style="line-height: 16.8px;">Din bil-analogi </span>Wink<span style="line-height: 16.8px;"> mener jeg ikke passer.</span>
<span style="line-height: 16.8px;">
</span>
<span style="line-height: 16.8px;">Hvis jeg skulle bruge en bil-analogi, der passer på dette eksempel. Så ville jeg nok diskutere forskellen på en stationcar og en hatchback. For hvornår er en bil en stationcar og hvornår er det en hatchback.</span>
<span style="line-height: 16.8px;">På samme måde med tv - hvornår er et tv smart?</span>
<span style="line-height: 16.8px;">Er det når det kan noget mere end normalt, eller når det har mulighed for at loade apps.</span>
<span style="line-height: 16.8px;">Hvad hvis det kan vise netflix, men ikke loade apps?</span>
<span style="line-height: 16.8px;">Hvad hvis det ikke længere kan vise netflix da det ikke kan opdateres?</span>


Har du mon ikke set, at jeg tidligere har gengivet Bilkas hjemmesides definition af, hvad smarttv er for noget? Tv'et er også handlet i Bilka, så denne problemstilling diskuteres naturligvis ikke længere.
Alt hvad som skrives på Bilkas hjemmeside eller i en tryksag tager forbehold for hvad der er skrevet.
Bilka er jo ikke opfindere af begrebet smart-tv, så de kan skrive hvad de vil. Så længe der ikke i specifikationen står at tv'et kan tilsluttes internettet. Så kan man prøve at komme nok så meget efter Bilka.
Enig at det er noget rod at Bilka opfører sig sådan, men hvis de giver efter for den slags. Så kommer alverdens husmødre og vil have byttet deres søns kontorstol fordi naboens ruller bedre på hjulene.



-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-September-2015 kl. 11:07
Rart at høre din mening, Cyberguyen, men emnet var oprettet under jura

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 26-September-2015 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Rart at høre din mening, Cyberguyen, men emnet var oprettet under jura
Rart i lige måde at høre din selvbestaltet jura.
Bilka skriver på deres hjemmeside under handelsbetingelser at de tager forbehold for trykfejl.
Da smart-tv begrebet ikke er klart defineret, så kan man kalde alt for et smart-tv.
Eneste holdepunkt i denne diskussion er hvorvidt det har kunne læses ud fra specifikationer inden købet, dette kunne eventuelt stå på indpakningen til produktet.
Havde der stået: tv'et har netflix og mulighed for internetadgang via wifi eller netstik. Så havde det været et anden sag.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-September-2015 kl. 12:05
Tak Cyberguyen.
Jura er jo ikke noget selvbestaltet, selv om nogle måske kunne tro det, hvis man ikke kender til den. Men den og her Købeloven, gælder uanset at man synes om den eller ikke kender den.

Lad os diskutere ud fra saglige grundlag.

Jeg har tidligere lagt et nøjagtigt citat ud af Købeloven, og det er ikke selvbestaltet

I forhold til dette juridiske citat vil jeg gerne høre, hvori du er uenig- Du er også velkommen til at inddrage andre steder af købeloven og argumentere ud derfra.

Nu er hensigten fra os alle vel at hjælpe trådstarter samt komme videre ud fra de gode argumenter, der har været i tråden, men det synes, som om vi skal forklare dig helt forfra.

Det hjælper jo ikke trådstarter at komme med argumenter som var en slags forsvarstale, som man ligefrem kunne forvente fra ekspedienten i Bilka. Der må derimod købelov på.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 26-September-2015 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Tak Cyberguyen.
Jura er jo ikke noget selvbestaltet, selv om nogle måske kunne tro det, hvis man ikke kender til den. Men den og her Købeloven, gælder uanset at man synes om den eller ikke kender den.

Lad os diskutere ud fra saglige grundlag.

Jeg har tidligere lagt et nøjagtigt citat ud af Købeloven, og det er ikke selvbestaltet

I forhold til dette juridiske citat vil jeg gerne høre, hvori du er uenig- Du er også velkommen til at inddrage andre steder af købeloven og argumentere ud derfra.

Nu er hensigten fra os alle vel at hjælpe trådstarter samt komme videre ud fra de gode argumenter, der har været i tråden, men det synes, som om vi skal forklare dig helt forfra.

Det hjælper jo ikke trådstarter at komme med argumenter som var en slags forsvarstale, som man ligefrem kunne forvente fra ekspedienten i Bilka. Der må derimod købelov på.
Bilkas definition af et smart-tv fra deres hjemmeside er ikke bindende ifølge købeloven, da de tager forbehold for trykfejl.
Desuden hvis Bilkas definition af et smart-tv ikke står synlig samme side, hvor varen bliver handlet fra og på samme tidspunkt som købet. Så gælder det ikke nødvendigvis den pågældende vare.

Jeg mener tværtimod du er med til at give trådstarter falsk håb, når man i stedet kunne være glad for nogle penge sparet, der kunne bruges på en bedre "smart-tv" løsning i form af AppeTV eller Chromecast etc.

Tv'et er jo ikke købt med henblik på netflix, det er noget man har fundet ud af senere. Hvis man havde købt smart-tv'et og kom hjem og ikke kunne bruge netflix. Så kunne man gå til butikken og få det byttet indenfor Bilkas 30 dages returret.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-September-2015 kl. 14:18
Desværre er jeg ikke enig med dig, Cyberguyen

Med fejl findes begrænsning for fx trykfejl, men ikke i den form som Bilka benytter i forståelse for et smartTV.

Kim - Kandersen - har allerede skrevet om begrebet ansvarsfraskrivelse. Jeg er enig med ham og har ikke noget at tilføje hans indlæg lige nu.

læs også dette eksempel:

http://www.business.dk/innovation/trykfejl-er-ingen-undskyldning-for-at-vildlede


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 26-September-2015 kl. 16:50
Cyberguyen: Du sludrer lidt. De skriver at det er et "smart tv" og de definerer også hvad at "smart tv" er, så det er helt naturligt at forvente at det er butikkens egen definition af "smart tv" der er gældende i handlen.  Bilka kan ikke gemme sig bag trykfejl som du skriver. I så fald vil man kunne skrive hvad som helst i en annonce uden at skulle stå til ansvar for det senere. Der tages forbehold for TRYKFEJL, men en hel beskrivelse er jo ikke en trykfejl. Trykfejl kan være et enkelt tegn eller ciffer eller i nogle tilfælde dårlig korrekturlæsning.

Selvfølgelig kan køberen nemt få smart funktioner ved at købe eksempelvis en Chromecast, men det er helt forkert at Bilka røvrender kunder på den måde.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: steen5
Skrevet den: 26-September-2015 kl. 17:27
Bilka var ved en fejl kommet til at skrive smarttv på billedet. Og det er en typisk fejl i en annonce. Det kan også være en forkert pris. Derfor har de forbehold for trykfejl


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 26-September-2015 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Bilka var ved en fejl kommet til at skrive smarttv på billedet. Og det er en typisk fejl i en annonce. Det kan også være en forkert pris. Derfor har de forbehold for trykfejl

Læs nu tråden Steen! Det er vist ikke første gang du får denne besked i denne tråd. Troller du bare, eller gider du ikke vide noget om det du kommenterer.

Bilka har holdt ved at det er et smarttv, hvilket de begrunder med at der kan tilsluttes usb-stick. 


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 26-September-2015 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Bilka var ved en fejl kommet til at skrive smarttv på billedet. Og det er en typisk fejl i en annonce. Det kan også være en forkert pris. Derfor har de forbehold for trykfejl


Den "trykfejl" kan de så ikke dække sig ind under, når også en ekspedient - i forbindelse med handlen - garanteret har fået at vide, at de kunne tænke sig at købe dette tv, da det er et smarttv, og derfor nok kan det de vil.

Den sammenligning Cyberguyen kommer med, er noget vrøvl, da nabokonen selvfølgelig ikke kan klage over hjulene på kontorstolen, hvis ikke hun specifikt har bedt om at få "de bedst rullende hjul".

Under alle omstændigheder, er Bilka's ansatte - for jeg vil ikke kalde det en sælger - ikke egnet til at varetage den position vedkommende har! Den fornemmeste opgave for en sælger, et at bevovsanalysere! Det er IKKE sket i dette tilfælde - eller vedkommende har været ligeglad.

M.v.h.


Skrevet af: julefanden
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Bilka var ved en fejl kommet til at skrive smarttv på billedet. Og det er en typisk fejl i en annonce. Det kan også være en forkert pris. Derfor har de forbehold for trykfejl


Den "trykfejl" kan de så ikke dække sig ind under, når også en ekspedient - i forbindelse med handlen - garanteret har fået at vide, at de kunne tænke sig at købe dette tv, da det er et smarttv, og derfor nok kan det de vil.

Den sammenligning Cyberguyen kommer med, er noget vrøvl, da nabokonen selvfølgelig ikke kan klage over hjulene på kontorstolen, hvis ikke hun specifikt har bedt om at få "de bedst rullende hjul".

Under alle omstændigheder, er Bilka's ansatte - for jeg vil ikke kalde det en sælger - ikke egnet til at varetage den position vedkommende har! Den fornemmeste opgave for en sælger, et at bevovsanalysere! Det er IKKE sket i dette tilfælde - eller vedkommende har været ligeglad.

M.v.h.

Undskyld mig, men lad være med kun at give sælgeren/ekspedienten al skylden. Hvis køberen var så meget i tvivl om hvad de ville have, så gå dog i en rigtig butik med kompatente sælgere, frem for at gå i lavpris varehusene med deltids folk. 

Hvis man lige gad sætte sig ind i hvad de ville have have og ikke bare tage et tilbud fordi det var billigt.  Og NEJ du får ikke et ordentlig 48" med Smart TV til 3799.-  

Hvis det lyder for godt til at være sandt så er det det helt sikkert også. og det er tilfældet her.


Skrevet af: steen5
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 11:20
Men for 200 kr. mere kunne det købes som smart tv:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/UE48J5505XXE/samsung-48-full-hd-led-tv-ue-48j5505xxe


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 13:14
Jeg ville da bare tage fat i forbrug.dk.

De kan så evt. køre en sag mod Bilka, hvis de mener, at den kan vindes. 

Det er vel lidt i stil med sagen om tuner, der ikke virkede til digital TV.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Mon ikke Bilka har forbehold for trykfejl i deres reklamer/annoncer.

Og en anden gang er det en god ide at sætte kompetente personer til at købe et tv!

Det svare til at få konen til at købe en ny bil. Det kan jo næsten kun gå galt.

Man kunne jo også vælge, at købe sit elektronik, et sted hvor personalet har den rette uddannelse.

I det her tilfælde er det ligegyldigt. Falsk/forkert markedsføring kan forekomme alle steder.
Det er ikke i salgsøjmed at denne sag er relevant. Det relevante og springende punkt er, hvordan der reageres, når en forbruger klager over det.. Og der har Bilka tilsyneladende nogle problemer, efter min mening.
Det værste er, at de forsøger forklare sig ud af den, med en komplet vanvittig forklaring, som strider direkte imod deres egen beskrivelse. Den del bør slet ikke forekomme. For det er den der giver anledning til en hel del yderligere og unødvendige problemer.

Bilka bør erkende, at de har sat skiltet på reklamen ved en fejl, eller erkende at skiltet er misvisende, i forhold til hvad de ellers skriver smart-tv er.
Uanset hvad de erkender, så er det deres egen fejl som de skal erkende. De bør på ingen som helst måde forsøge forklare sig ud af den, og slet slet ikke ved at pålægge forbrugeren en slags med-ansvar, som også flere herinde åbenbart synes forbrugeren har. Det er grotesk!

Når Bilka har erkendt deres del af ansvaret, så kan man tage den derfra. Indtil da, så er Bilka pr defintion "the bad guys" i denne sag. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der er ikke nogen officiel definition på hvad et smart-tv er. Det som er skrevet på Wikipedia er jo noget som en bruger har indtastet uden at det nødvendigvis er korrekt.

Ikke desto mindre er der en udbredt generel opfattelse. 
Og det absolut springende punkt - Nogle TV bliver markedsført som Smart-TV. Ergo er definitionen der.

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 
Hvad hvis det ikke længere kan vise netflix da det ikke kan opdateres?

Det spørgsmål løftede jeg allerede i smart-tv´s spæde barndom. Det står endnu ubesvaret hen.
Problemet er netop opdateringerne, specielt hvis det er opdateringer der er afgørende for TVét funktioner. I min verden, hvis en eksempelvis Netflix app ikke opdateres, og Netflix pludselig skifter, så TVét ikke længere kan vise Netflix, så lever TVét ikke længere op til forventningerne, og det har juridisk set en mangel.
Her kommer vores 2 års reklamationsret desværre ind og "redder" røven på producenten. 

For kort tid siden gentog jeg hvad jeg også skrev den gang. Vi forbrugere skal se de produkter som vi køber, som værende noget der kun har en reel værdi i 2 år. Holder det længere, så er det fantastisk. Men forvent ikke mere end 2 år.
Og det er ikke fordi jeg synes det er godt, tværtimod. Men det er producenterne selv, der desværre har valgt det sådan.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Nu har jeg læst denne tråd igennem og der er en ting der irriterer mig. Det er den holdning med at det er deres egen skyld, fordi de ikke har sat sig ind i sagerne. Det er en fantastisk egenskab at have at man er i stand til at stole på andre mennesker og det kan ikke passe at det er det der skal peges fingre af.

Det er meget muligt at sælgere lyver og forsøger at sælge det produkt med den bedste avance i stedet for at rådgive ordentligt, men det er fanme klamt at snyd er så accepteret at det er den tillidsfulde der bliver kritiseret i en situation som ovenstående.

Fuldstændig 110% enig her.

Det er skamligt at der er nogen der bare tilnærmelsesvis kan få den tanke, at det er forbrugerens skyld eller ansvar. Confused



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:


Læren må være at handle et andet sted.

Kast et par hundrede efter en Chromecast og lad det ligge.


NEJ!
Læren må være, at få Bilka til at rette ind, så forbrugerne kan få den rette tillid til dem, så forbrugerne NETOP IKKE behøver at skulle finde alternative løsninger for deres inkompetence.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Alt hvad som skrives på Bilkas hjemmeside eller i en tryksag tager forbehold for hvad der er skrevet.

Forbehold er ikke lig med ansvarsfraskrivelse. Sådan fungere det mig bekendt ikke!!

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 Bilka er jo ikke opfindere af begrebet smart-tv, så de kan skrive hvad de vil. Så længe der ikke i specifikationen står at tv'et kan tilsluttes internettet. Så kan man prøve at komme nok så meget efter Bilka.


Enig i, at Bilka kan skrive præcis hvad DE vil. Men det fritager dem ikke for ansvaret, hvis de får skrevet noget forkert, eller opfinder andre "nye" begreber, og slet ikke for eksisterende begreber.

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Enig at det er noget rod at Bilka opfører sig sådan, men hvis de giver efter for den slags. Så kommer alverdens husmødre og vil have byttet deres søns kontorstol fordi naboens ruller bedre på hjulene.


Så må Bilka oppe sig, så de ikke skriver andet end det rigtige, eller det som er til at forstå.
Det kan ALDRIG være forbrugerens problem.
Magter de ikke det, så bør de forbrydes at handle med forbrugere mere!



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: steen5
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 15:00
Bilka er et supermarked som har forstand på mad og tøj. 
Man kan ikke forvente kompetent elektronisk viden fra deres ansatte. Men det er fint at købe et billig tv derude, bare man har sat sig ind i tingene på forhånd.


Skrevet af: julefanden
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:


Læren må være at handle et andet sted.

Kast et par hundrede efter en Chromecast og lad det ligge.


NEJ!
Læren må være, at få Bilka til at rette ind, så forbrugerne kan få den rette tillid til dem, så forbrugerne NETOP IKKE behøver at skulle finde alternative løsninger for deres inkompetence.


Giver dig ret i at man bør have og kunne ha tillid til der hvor man handler. Problemet er bare at folk forventer at alt skal være åh så billigt at det jo er svært for de "rigtige" forhandlere at følge med. Så jeg synes at den går begge veje. Hvis folk forventer ordentlig service og vejledning så bør man måske ikke vælge lavpris husene som Bilka, Elgiganten og Aldi.

Man går jo også til slagteren hvis man vil ha noget ordentlig kød og vejledning om dette. Vælger man istedet Netto, så kan man heller ikke forvente det vilde.


Skrevet af: julefanden
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Bilka er et supermarked som har forstand på mad og tøj. 
Man kan ikke forvente kompetent elektronisk viden fra deres ansatte. Men det er fint at købe et billig tv derude, bare man har sat sig ind i tingene på forhånd.

Der er jeg enig. Man kan jo ikke forvente super service et lavpris sted. 



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Bilka var ved en fejl kommet til at skrive smarttv på billedet. Og det er en typisk fejl i en annonce. Det kan også være en forkert pris. Derfor har de forbehold for trykfejl

Det fritager dem ikke for ansvaret for pokker.. 
De skal stadigvæk stå til ansvar, når så der er en forbruger, der troede at han/hun købte det der stod i DERES fejlagtige annonce. Specielt når det ikke er en tydeligt/oplagt fejl, såsom en markant pris-fejl kan være, hvor man med rette kunne sige, at det burde enhver forbruger være klar over.

Når/hvis en forhandler har lavet en fejl i en annonce, så er det mest naturlige, at man gør opmærksom på denne fejl, når folk henvender sig og vil købe produktet.. Det er sket massevis af gange. Netop så folk dels ved, at desværre, nu er de rejst 200km alene for at købe et produkt, der ikke stemmer overens med reklamen.
Og så kan forbrugeren vælge at gennemføre handlen med de nye informationen, eller gå tomhændet hjem.

DET ER DET MAN TAGER FORBEHOLDET FOR!
AT forbrugere kan risikere at eksempelvis køre forgæves, eller møde op til et helt andet produkt. Og måske endda en anden pris. INDEN en handel gennemføres. 
FORBEHOLDET ER IKKE EN ANSVARSFRASKRIVELSE, EFTER en handel er gennemført. 

Sker det, at nogen desværre får købte produktet i den tro, at det stemmer overens med annoncen. Jamen, så tager man bare produktet retur, hæver handlen, kompensere eller andet, der kommer forbrugeren til fordel/gør forbrugeren tilfreds med det fejlagtige køb. Det burde ENHVER forhandler gøre.

Men her i denne situation har du noget helt andet.

Bilka nægter "smart-tv" er en fejl. Og så kommer Bilka med en forklaring, som er helt hen i vejret, og som ydermere ikke engang stemmer overens med deres egen beskrivelse af samme begreb "smart-tv".

Det kan sådan set ikke gøres værre end Bilka har gjort det! 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Bilka er et supermarked som har forstand på mad og tøj. 
Man kan ikke forvente kompetent elektronisk viden fra deres ansatte. Men det er fint at købe et billig tv derude, bare man har sat sig ind i tingene på forhånd.

Noget vrøvl..
Om så det var den lokale slagter, så fritager det ikke for ansvaret!
Alt det der med at pålægge forbrugeren et med-ansvar i det her, det er simpelthen langt ude, og tjener kun et formål - at der vil komme flere som Bilka, med en fuldstændig vanvittig indstilling til tingene.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af julefanden julefanden skrev:

Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Bilka er et supermarked som har forstand på mad og tøj. 
Man kan ikke forvente kompetent elektronisk viden fra deres ansatte. Men det er fint at købe et billig tv derude, bare man har sat sig ind i tingene på forhånd.

Der er jeg enig. Man kan jo ikke forvente super service et lavpris sted. 


Så er det godt den her sag ikke handler om service!




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af julefanden julefanden skrev:

 
Giver dig ret i at man bør have og kunne ha tillid til der hvor man handler. Problemet er bare at folk forventer at alt skal være åh så billigt at det jo er svært for de "rigtige" forhandlere at følge med. Så jeg synes at den går begge veje. Hvis folk forventer ordentlig service og vejledning så bør man måske ikke vælge lavpris husene som Bilka, Elgiganten og Aldi.

Folk/forbrugerne skal ikke forvente mere, end der står i købeloven. Plain and simple.
Dvs. køber de en vare, så skal den fungere i henhold til annonceret, som selvfølgelig skal være i henhold til specifikationerne. 
Hvis forhandler ændre specifikationerne og/eller annonce, så er det forhandlerens eget ansvar og problem. Det KAN IKKE/MÅ ALDRIG være/blive forbrugerens.
Den dag det sker, så kan du tørre dig selv bagi med købeloven og forbrugerbeskyttelsen! Og jeg har ingen som helst forestilling om, at end ikke de mere "kvalificeret" forhandlere ville udnytte det. Det handler om at tjene penge, også for dem.

Oprindeligt skrevet af julefanden julefanden skrev:

Man går jo også til slagteren hvis man vil ha noget ordentlig kød og vejledning om dette. Vælger man istedet Netto, så kan man heller ikke forvente det vilde.

At en forhandler begiver sig ud i at sælge produkter, som de måske ikke helt har styr på, det har intet at gøre med forbrugerbeskyttelsen efter en handlen er indgået.
Det du forsøger, er at få folk til at afholde sig fra at handle forskellige produkter med eksempelvis Bilka. Umiddelbart er jeg ikke uenig. Men det er ikke sådan virkeligheden er. Og så er man nødt til at forholde sig til virkeligheden. Dvs. så længe Bilka forhandler eksempelvis "smart-tv", og ydermere annoncere for det, så må de også stå til ansvar for det. Plain and simple! Det kan ALDRIG være nogen som helst andres ansvar.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Bilka er et supermarked som har forstand på mad og tøj. 
Man kan ikke forvente kompetent elektronisk viden fra deres ansatte. Men det er fint at købe et billig tv derude, bare man har sat sig ind i tingene på forhånd.

Så deres slagter må godt sælge råddent kød og bageren må godt sælge muggent brød, som kan skylles ned med vin med falske etiketter. Det er jo hvad man må forvente når man handler i et supermarked. Skal det være ordentligt så må man til slagteren, bageren og i vinhandlen, fordi de ved da ikke en skid om sådan noget i supermarkedet, så det er fanme da ens eget ansvar at det hakkede oksekød stammer fra en gammel krikke.

Det er selvfølgelig også helt ok at Bilka, efter at det er kommet for dagen at der var hestekød i pakken forsvarer sig med at det er da det samme, fordi begge dyr har fire ben og tygger græs. Det er jo bare et supermarked, så man kan ikke forvente bedre.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 28-September-2015 kl. 22:17
Ufatteligt at der er så mange i denne tråd som åbenbart mener, at man gerne må snyde kunderne og gemme sig bag "trykfejl" efterfølgende.

Jeg ville uden tvivl tage kampen op. Bilka skal vide, at de ikke kan slippe afsted med det her - eller for den sagsskyld deres tordenfluer. 


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 07:46
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:


Læren må være at handle et andet sted.

Kast et par hundrede efter en Chromecast og lad det ligge.



NEJ!
Læren må være, at få Bilka til at rette ind, så forbrugerne kan få den rette tillid til dem, så forbrugerne NETOP IKKE behøver at skulle finde alternative løsninger for deres inkompetence.



Netop ved at handle andre steder kan man få dem til at rette ind. Tror Bilka er totalt kolde over for forbrugertillid og kundeservice. Så længe folk kommer rendende og køber deres tilbud er aktionærerne glade. Det er først når de mister kunder at Bilka tager kundeservice alvorligt.



Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 08:48
Jeg er på kundernes side. Men hvis man køber et tv og ikke indenfor returretten på 30 dage opdager at den ting som gjorde at man købte det ikke er tilstede, så er man da også en mærkelig forbruger.
Hvis man tilmed har gemt den gamle brochure med trykfejlen, med henblik på at klage, så er det også i nærheden af det som nogle vil betegne som ond tro.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg er på kundernes side. Men hvis man køber et tv og ikke indenfor returretten på 30 dage opdager at den ting som gjorde at man købte det ikke er tilstede, så er man da også en mærkelig forbruger.
Hvis man tilmed har gemt den gamle brochure med trykfejlen, med henblik på at klage, så er det også i nærheden af det som nogle vil betegne som ond tro.

Hvornår er det du forstår at det ikke bare er en trykfejl. Det holdt op med at være en trykfejl den dag Bilka svarede på deres klage ved at påstå at det var et fjernsyn, fordi man jo kan se billeder via USB.

Du har i øvrigt fuldstændigt misforstået hvorfor der tages forbehold for trykfejl. Hvis at tv eksempelvis pga. trykfejl er annonceret til at koste 100 kroner, så er Bilka i følje loven forpligtiget til at sælge det til 100 kr. Derfor er det fornuftigt at tage forbehold for trykfejl, så man har mulighed for efterfølgende at oplyse om at den annoncerede pris er en trykfejl.

Du er i øvrigt ved at være lidt på dybt vand. Hvor står det at de har gemt den gamle brochure m henblik på at klage. Det er da vist bare din egen fantasi der arbejder på at dække over dine elendige argumenter, og det afslører jo egentligt kun, at du har lidt svært ved at læse og  forstå at sammensætte tingene i, en i øvrigt, ikke særligt kompliceret sammenhæng.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 10:30
Ejerne af fjernsynet er glad for det de har købt, smart-tv klistermærke på rekvalme, stupide udtalelse fra en sælger til trods......

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

 
Netop ved at handle andre steder kan man få dem til at rette ind. Tror Bilka er totalt kolde over for forbrugertillid og kundeservice. Så længe folk kommer rendende og køber deres tilbud er aktionærerne glade. Det er først når de mister kunder at Bilka tager kundeservice alvorligt.


Hvis verden fungerede sådan, så ville jeg ikke et sekundt være uenig med dig.
Desværre er det bare ikke sådan det er. Og sandsynligheden for at det kommer dertil er alt for lille.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg er på kundernes side. Men hvis man køber et tv og ikke indenfor returretten på 30 dage opdager at den ting som gjorde at man købte det ikke er tilstede, så er man da også en mærkelig forbruger.
Hvis man tilmed har gemt den gamle brochure med trykfejlen, med henblik på at klage, så er det også i nærheden af det som nogle vil betegne som ond tro.

Du har altså ikke helt læst hvad jeg har skrevet (det er også blevet en lang tråd Smile)

Jeg skriver netop, at de klager med det samme, at de opdager der ikke er smart-tv funktion, men Bilka fortæller dem, at de IKKE har nogen sag, og de ikke får noget ud af deres klage... dette accepterer de så, da de tror Bilka har ret.

Det er MIG der efterfølgende hører om deres sag, og syntes det er for dårligt

Og det der med at have gemt tryksagen... hvor faen får du det fra?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg er på kundernes side. Men hvis man køber et tv og ikke indenfor returretten på 30 dage opdager at den ting som gjorde at man købte det ikke er tilstede, så er man da også en mærkelig forbruger.
Hvis man tilmed har gemt den gamle brochure med trykfejlen, med henblik på at klage, så er det også i nærheden af det som nogle vil betegne som ond tro.

Pas nu på..
1. Returret er irrelevant - Dette her handler om reklamationsret.
2. Ingen steder står der i hverken forbrugerloven, købelov, reklamationsretten eller andet, at man SKAL have gennemgået samtlige funktioner i et apparat, inden en evt. udløb af returretten. Det er grotesk at forlange eller forvente dette. Og mit bud er, at du ikke gør det selv i alle tilfælde.
3. En mangel som denne i henhold til en annoncen vil af gode grunde have været en mangel fra start. Det ændre returretten ikke på. Bla derfor har man 2 års reklamationsret!!

Din forestilling om, hvorvidt folk burde have undersøgt det, tager ikke højde for ufattelige mange scenarier, som kan argumentere for det modsatte. Eksempelvis kunne det være en gave der var indkøbt på forhånd, men først taget i brug ganske kort før manglen blev konstateret. Forestil dig at forbrugeren argumentere således. Forhandleren har yderst ringe chance for at argumentere imod. Og netop derfor tager man ikke den slags diskussion med en forbruger med sådanne argumenter. Man retter ind og acceptere, at sådan er vilkårene, når man er forhandler. Forbrugerne betaler så omvendt for disse vilkår, i forhandlerens priser. Har forhandleren ikke taget højde for disse vilkår, så bør de måske overveje om, hvorvidt de fortsat bør være forhandler!

Du er ved ovenstående ganske enkelt ved at smadre det resterende i forbrugerbeskyttelse, som ikke er specielt godt i forvejen. Og det er de 2 års reklamationsret. 

Oven i det, så fjerner du fokus de faktum du kender, og dermed det reelle problem som er, hvorvidt en forhandler kan slippe afsted med vildledning/mis-informere/mulighed for bevidst bedrageri i/ja i bund og grund rigtig mange scenarier. Og du gør det som udenforstående..

Det er altså rigtig rigtig skidt, det du har gang i her! Jeg går ud fra, at det skyldes du ikke helt har gennemtænkt situationen og dermed din argumenter.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

  de klager med det samme, at de opdager der ikke er smart-tv funktion, men Bilka fortæller dem, at de IKKE har nogen sag, og de ikke får noget ud af deres klage... dette accepterer de så, da de tror Bilka har ret.


Og det her er efter min opfattelse desværre fordi de ikke er bekendt med deres rettigheder.  
Og forhandleren er åbenlyst ikke bekendt med deres forpligtigelser!

Forøvrigt ret meget lig med den tidligere sag ang tordenfluer i TV, hvor svaret også var, at forbrugeren ikke fik noget ud af at klage.

Men tiden er ikke udløbet - Der er 2 års reklamationsret. Læg specielt mærke til den sidste stavelse i ordet. Det er en RET uanset hvad forhandleren end måtte mene!!

EDIT - Det er mig der har sat fed skrift og understreg i det citeret, da det præcis er hele humlen i denne sag!


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Ejerne af fjernsynet er glad for det de har købt, smart-tv klistermærke på rekvalme, stupide udtalelse fra en sælger til trods......

Klaus

Det er vel kun en del af fjernsynet de er glade for?

Jeg opfatter det som, at de er glade for TVét, men utilfredse med, at det ikke lever op til annoncen "Smart-TV", og til Bilka´s egen definition af begrebet "Smart-TV".

Deres utilfredshed bør man ikke være uenig i, i og med annoncen fejlagtig angav "Smart-TV". Og da der åbenlyst er tale om en fejl, begået af Bilka, kan det af gode grunde heller ikke leve op til Bilka´s egen definition af begrebet "Smart-TV". Og det kan aldrig nogensinde komme til at leve op til hverken annoncen eller forbrugerens forventninger.

Den største fadæse, som jeg synes gør den her sag så alvorlig, som den i virkeligheden er. Så er det, at Bilka tilsyneladende ændre definitionen for begrebet "Smart-TV" i det pågældende enkeltstående tilfælde, for at forsøge dække over deres egen fejl. Den del må bare ikke ske!!

Oven i dette forsøger Bilka at pålægge forbrugeren forpligtigelser, som forbrugeren slet ikke har, at forbrugeren skulle have set på kassen. Igen i et forsøg på at dække over deres egen fejl.
Den del er totalt uacceptabelt!
Forbrugeren har ingen indflydelse på de informationer der bliver trykt på kassen. Og oftest er det slet ikke alle informationer, der er trykt på kassen. Det skulle lige passe at man køber et TV, som annonceret med, at det eksempelvis understøtter HEVC og HDMI 2.0. Efterfølgende finder man ud af, at det gør det ikke. Og så kan forhandleren frasige sig ansvaret, fordi det ikke er trykt på kassen?
Skal man endelig se på det ud fra dette argument, så skulle Bilka jo selv have foretaget den samme"inspektion" af kassen, inden de lavede annoncen. Det skete så åbenbart heller ikke, for Bilka.
Magen til tåbelig argument skal man altså lede længe efter.

Jeg tvivler helt oprigtig på, at Bilka vil stå ved disse udtalelse.
Jeg tror, at der desværre er tale om udtalelser fra en medarbejder, der uden tvivl ikke helt har styr på det her, og som åbenlyst bør belærers eller finde et andet job at bestride.
Det ville være interessant, hvis vi kan få en udtalelse fra Bilka i denne sag. Måske det kommer, hvis sagen følges op.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg er på kundernes side. Men hvis man køber et tv og ikke indenfor returretten på 30 dage opdager at den ting som gjorde at man købte det ikke er tilstede, så er man da også en mærkelig forbruger.
Hvis man tilmed har gemt den gamle brochure med trykfejlen, med henblik på at klage, så er det også i nærheden af det som nogle vil betegne som ond tro.

Du har altså ikke helt læst hvad jeg har skrevet (det er også blevet en lang tråd Smile)

Jeg skriver netop, at de klager med det samme, at de opdager der ikke er smart-tv funktion, men Bilka fortæller dem, at de IKKE har nogen sag, og de ikke får noget ud af deres klage... dette accepterer de så, da de tror Bilka har ret.

Det er MIG der efterfølgende hører om deres sag, og syntes det er for dårligt

Og det der med at have gemt tryksagen... hvor faen får du det fra?
Jeg undskylder, selvom jeg har læst hele tråden, havde jeg forstået det sådan at de havde købt tv'et og efter op til 2 måneder havde undret sig over hvordan man bruge smart tv delen.
Hvorfor jeg skrev at de havde gemt brochuren er fordi, man vel ikke gemmer sådan noget i flere måneder normalt.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Ole G
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvorfor jeg skrev at de havde gemt brochuren er fordi, man vel ikke gemmer sådan noget i flere måneder normalt.

Trådstarter skriver jo helt tydeligt, at de ikke længere har reklameavisen.


Skrevet af: julefanden
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg er på kundernes side. Men hvis man køber et tv og ikke indenfor returretten på 30 dage opdager at den ting som gjorde at man købte det ikke er tilstede, så er man da også en mærkelig forbruger.
Hvis man tilmed har gemt den gamle brochure med trykfejlen, med henblik på at klage, så er det også i nærheden af det som nogle vil betegne som ond tro.

Hvornår er det du forstår at det ikke bare er en trykfejl. Det holdt op med at være en trykfejl den dag Bilka svarede på deres klage ved at påstå at det var et fjernsyn, fordi man jo kan se billeder via USB.

Du har i øvrigt fuldstændigt misforstået hvorfor der tages forbehold for trykfejl. Hvis at tv eksempelvis pga. trykfejl er annonceret til at koste 100 kroner, så er Bilka i følje loven forpligtiget til at sælge det til 100 kr. Derfor er det fornuftigt at tage forbehold for trykfejl, så man har mulighed for efterfølgende at oplyse om at den annoncerede pris er en trykfejl.



Forkert. Bilka er ikke forpligtet til at sælge til 100 kroner hvis det tydeligvis er en trykfejl. Hvis de havde fået sat et 48" til 100 kroner, så handler du som forbruger i ond tro hvis du vil købe dette til 100 kroner, da det aldrig har og vil blive solgt så billigt.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 13:47
Det er rigtigt Julefanden. Hvis forbrugeren går i retten med det, så skal Bilka blot sandsynliggøre at forbrugeren handlede i ond tro. 

Der var for mange år siden nogle unge fyre som så et tv i et butiksvindue til en latterlig lav pris. Det var udenfor åbningstid, så de sørgede for at stå parat da butikken åbnede. Butikken nægtede selvfølgelig at sælge, da det var en forkert pris. Du unge gutter kendte loven og valgte at gå i retten med det da de mente at de havde en god sag. Dommeren dømte til butikkens fordel, men kun fordi de unge fyre, før butikken åbnede havde taget et billede af prisskiltet som bevis. udfra det vurderede dommeren at de unge fyre godt vidste at det var en fejl, siden de havde behov for at dokumentere det. Læser du en tilbudsavis og styrter hen i butikken, så er det svært at vurdere om det er fordi der handles i ond tro.

Eksemplet med 100 kroner var måske lidt overdrevet, men hvis det eksempelvis var en vare der skulle have kostet 4999, men ved fejl var annonceret til 2999, så er det svært at argumentere for at der er handlet i ond tro. 

Hele denne smøre er så i øvrigt sagen uvedkommende, da det problematiske er at at Bilka efterfølgende har forsøgt at løbe fra ansvaret ved at opfinde en latterlig definition på hvad der er et Smarttv. Selvfølgelig skal Bilka tage varen retur når de har fejlannonceret den som Smarttv og derefter forsøgt at fejlinformeret om det.

Det nytter bare ikke at blande begreberne sammen. Der er forskel på returret og reklamationsret.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: steen5
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 14:21
Er Smarttv kan også være et der er flot. Altså betegnes som et smart tv. Et der ser smart ud.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Er Smarttv kan også være et der er flot. Altså betegnes som et smart tv. Et der ser smart ud.

Du starter ud med "flot", og ender med "smart".

I min daglige tale vil du promte få retur - Du må beslutte dig, er smart tv flot eller smart? Da det ene har betydning for ganske præcise funktioner, er du ganske enkelt nødt til at henholde dig til det. eller alternativt forklare meget tydeligt, at du IKKE mener den ellers klart defineret og gængse opfattelse.
Det ene begreb kan ikke dække over det andet, når der findes en klar definition og kriterier der skal opfyldes for et af begreberne. Så ender du ud i, at annoncen bliver vildledende.

Det er nu ikke et ukendt fænomen, at mange annoncer og reklamer er hammerende vildledende. Men det har mig bekendt aldrig været decideret tilladt. Og når man følger det til dørs (reklamere over det), så er det sjældent, at de der benytter det, de ikke også tager reklamationen til sig, eksempelvis ved at ophæve en handel. Sikkert fordi de godt ved at deres annonce/reklame ikke er speciel god, men det er "bedre" for dem, at vente på reklamationer, og så tage den derfra.
I det konkrete tilfælde er det dog helt anderledes. Dels bliver forbrugerens klage afvist. Og dernæst så kommer der en sludder for en sladder forklaring, som ikke engang stemmer overens med deres egen offentlige definition af selv samme begreb.

Hvis Bilka så i det mindste havde haft "smart tv" defineret som at det kunne være "flot" med i deres definition, så kunne jeg til nød acceptere din udlægning. Men det ser du jo netop ikke. Og det er sikkert fordi at Bilka ikke selv anser et begrebet "smart tv" som et "flot" tv, men derimod et "TV med specifikke funktioner", præcis som de har defineret, fordi Smart TV som begreb også er blevet et salgs argument.

Man kan være kreativ på mange måder, men når bruger et begreb, som har en fast definition, faste kriterier, som man ydermere selv har defineret, så eliminere man muligheden for kreativitet.
Og det er sjældent at det føre til andet end, vildledende markedsføring. 

Hvis en annonce/reklame med rette giver anledning til at tro, at produktet/tilbudet er noget andet end det det giver sig ud for at være, så har reklamen/annoncen pr definition været vildledende.

Markedsføringsloven:
Paragraf 3. Den er hammerende vigtig!
Stk 4 3. afsnit, om uforsætlig fejl i en reklame!

http://www.danskerhverv.dk/Raadgivning/Erhvervsjura/Sider/Markedsfoeringsloven.aspx - http://www.danskerhverv.dk/Raadgivning/Erhvervsjura/Sider/Markedsfoeringsloven.aspx



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 16:35
En hurtig søgning på en sag der principielt er ens med denne, (vildledende oplysninger). 
Forhandleren erkendte sin fejl.

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/vildledning/Oplysning-om-specifikationer - http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/vildledning/Oplysning-om-specifikationer

Lidt generelt.. (Bemærk de to sidste afsnit med udtalelse fra forbrugerombudsmanden, specielt hvad det afgørende er).
http://www.business.dk/innovation/trykfejl-er-ingen-undskyldning-for-at-vildlede - http://www.business.dk/innovation/trykfejl-er-ingen-undskyldning-for-at-vildlede




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Ejerne af fjernsynet er glad for det de har købt, smart-tv klistermærke på rekvalme, stupide udtalelse fra en sælger til trods......

Klaus


Det er vel kun <b style="text-decoration: underline;">en del af fjernsynet de er glade for?


"Min svigerinde og mand, er ikke gået i spåner over det, det var et billigt tv, og de lever fint uden applikationer.... "

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Er Smarttv kan også være et der er flot. Altså betegnes som et smart tv. Et der ser smart ud.

Jeg er lidt i tvivl med hensyn til dig Steen5 om hvad der er den bedste fremgangsmåde. Skal jeg forsøge at opdrage lidt på dig og forklare dig at dine kommentarer får dig til at fremstå ubegavet, eller skal jeg bare lade være med at fodre dig?


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Ejerne af fjernsynet er glad for det de har købt, smart-tv klistermærke på rekvalme, stupide udtalelse fra en sælger til trods......

Klaus


Det er vel kun <b style="text-decoration: underline;">en del af fjernsynet de er glade for?


"Min svigerinde og mand, er ikke gået i spåner over det, det var et billigt tv, og de lever fint uden applikationer.... "

Klaus


Det gør de så åbenbart ikke alligevel, hvis de savner/mangler Netflix.

M.v.h.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 19:56
De savner alligevel ikke Netflix, når det kommer til stykket.

Smart-tv klistermærket var en fejl i reklamen, personalets efterfølgende afvisning er latterlig, men i bund og grund er det trådstarter der har et "problem" med manglende Netflix.......


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 22:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

De savner alligevel ikke Netflix, når det kommer til stykket.

Smart-tv klistermærket var en fejl i reklamen, personalets efterfølgende afvisning er latterlig, men i bund og grund er det trådstarter der har et "problem" med manglende Netflix.......


Klaus

Hold nu op Klaus. Jeg skriver at de ikke er ved at gå i spåner over det, det betyder jo ikke at de ikke gerne ville have haft det kunne nogle af de ting, som de troede et smart-tv kunne.... som de så troede de havde købt.

Men fordi man bruger 3800 på et tv, og det ikke kan vise netflix, så kan man godt ærgre sig, uden at man føler sig som en syrisk flygtning, hvor det ene af børnene er faldet overbord på rejsen.

Jeg skriver jo for hulen netop, at de brokkede sig med det samme, ERGO ville de nok gerne have haft funktionen. At de så tager Bilkas ord for gode varer, og må "nøjes" med et tv, der bare kan vise... ja, tv, det får ikke hele deres verden til at ramle, men der er da ikke ensbetydende med at de ikke ærgrer sig.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 22:06
Martin. Jeg har i et stykke tid ventet på, at du reagerer over for Bilka med al din nye viden. Hvad gør du nu?

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 22:18
Hej Bent. Familien kommer på besøg i næste uge, så forelægger jeg dem lige, at det ser ud til at der er mulighed for at rent faktisk reagere på det her, og så hører jeg lige, om jeg skal hjælpe dem med at arbejde mere i det Smile


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 22:27
Tak Martin. Det bliver spændende at høre. Får vi lov til fortsat at følge udviklingen?

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Pade2204
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 22:50
Trykfejlen må være at de mangler et "et"
SMART TV - skulle være - ET SMART TV

I så fald er det en smagssag :-)


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 08:28
Det må være deres eget problem, hvis man har ønsker om afvikling af specielle services må man sætte sig ind i, om den givne vare kan - ellers må man spørge i butikken.



Print side | Luk vindue