Print side | Luk vindue

Bedste 65" TV

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142429
Udskrevet den: 21-Maj-2024 kl. 11:04


Emne: Bedste 65" TV
Skrevet af: Strange
Emne: Bedste 65" TV
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 11:43
Hej med jer,

Kan I henvise til hvad I mener er det bedste 65" tv på markedet til 20.000 kr.

Også meget gerne hvor det fås.

På forhånd tak.




Svar:
Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 12:47
Ud fra de kriterier ville jeg selv kigge på Sony X85C, Samsung JU7005 og en af Panasonic's 7-serier (som dog lige nu sniger sig over 20.000 men ofte er under). Alle tre er valgt baseret ud fra billedkvaliteten.

Links:
Sony X85C:  http://www.pricerunner.dk/pl/2-3081957/TV/Sony-Bravia-KD-65X8505C-Sammenlign-Priser - http://www.pricerunner.dk/pl/2-3081957/TV/Sony-Bravia-KD-65X8505C-Sammenlign-Priser
Samsung JU7005:  http://www.pricerunner.dk/pl/2-3051356/TV/Samsung-UE65JU7005-Sammenlign-Priser - http://www.pricerunner.dk/pl/2-3051356/TV/Samsung-UE65JU7005-Sammenlign-Priser
Panasonic CXC725:  http://www.pricerunner.dk/pl/2-3051338/TV/Panasonic-Viera-TX-65CXC725-Sammenlign-Priser - http://www.pricerunner.dk/pl/2-3051338/TV/Panasonic-Viera-TX-65CXC725-Sammenlign-Priser


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 13:16
Fedt Rasmus, tak!

Men hvad taler for og imod de forskellige?



Skrevet af: beamer
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 14:16
Sony KD-65X8505C har 2 tunere. Det har Philips 65PUS9109/12 også. Ellers har jeg kun fundet nogle med 1 tuner fra Panasonic, Samsung og LG.
Se prad.de, TV geräte, Suchen, lav din søgeprofil. Jeg havde sat max. 2666 €, UHD, LED, 65". Så finder man 24.
En anmeldelse af en mindre 55" Sony: http://www.tek.no/artikler/test-sony-kdl-55w805c/192977
Der er jo noget der bedre og dyrere. Men det er da helt fint at sætte en størrelse og max. pris.
(de fede typer var ikke med vilje). Samsung smart-TV ved jeg har både Netflix, HBO og Plex, m.m. Jeg ved ikke, om Sony har HBO (og hvad med YouBio app'en).


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Fedt Rasmus, tak!

Men hvad taler for og imod de forskellige?


Mit udgangspunkt ville være, at finde de TV som opfylder dine tekniske krav, f.eks. i forhold til smart TV. Dernæst ville jeg nok smutte ud og kigge på TV´ene selv - og her bedømme billedet.

Og igen i mine øjne, du går ikke forkert i det nævnte Panasonic.

Pøj pøj


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Fedt Rasmus, tak!

Men hvad taler for og imod de forskellige?


Billedmæssigt har de mange af de samme styrker. De har alle tre VA LCD-paneler, der har pæn kontrast (for LCD-skærme), men derimod lidt snævre betragtnignsvinkler. Vi har testet dem alle på FlatpanelsDK, hvis du er nysgerrig efter en dybdegående gennemgang.

Jeg ved ikke hvor meget tv-styresystemet betyder for dig, men Samsung bruger deres eget Tizen, Sony bruger Android TV og Panasonic bruger Firefox OS. Personligt ser jeg størst perspektiv i Android TV af de tre, da det kører på tværs af flere producenter (samt på tværs af tv/bokse), men lige nu er der bare ingen danske apps til Android TV. Det går lidt sløvt på den front.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 16:52
PS: Som beamer nævner har Sony'en to tunere (aktiveres dog først senere på året via en softwareopdatering). Det er Samsung'en også.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 17:11
Ud over HDMI 2.0 og HDCP 2.2 ville en skærm uden (eller så godt som uden) clouding stå øverst på min liste
Det hader jeg af et ondt hjerte

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: jespera
Skrevet den: 06-Oktober-2015 kl. 18:44
Jeg følger lige med her... :)
Står i samme situation at min gamle Pioneer 508xd skal opgraderes til en 65"..

Eneste krav er et kanon billed og til de max 20.000kr.
Men dælme svært hvad man lige skal gå efter..


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 06-Oktober-2015 kl. 19:16
Jeg har en bekendt, som har købt et af de nye Sony X85C UHD-skærme. Han er ved at gå fuldstændig amok over Sony's håbløse implementering af Android TV! Det fungerer latterligt langsom. Bare det at skulle gå ind i TV-guiden og ud af den igen, tager latterlig lang tid. Ind i mellem "hænger" TV'et, i 30+ sekunder. Det reagerer så ikke på noget som helst, og man aner ikke hvilke tastetryk som TV'et har registreret.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 06-Oktober-2015 kl. 19:19
Nåh ja, og Samsung ville jeg personligt holde mig fra. Bevares, de laver en godt billede (med de rette indstillinger), og de har de tyndeste TV. Men hvad hjælper det, når de har en høj fejlrate, en ringe supportafdeling, masser af firmwarefejl og så nægter de f.eks. at udbedre fejlen, hvis der kommer tordenfluer ind i panelet..

M.v.h.


Skrevet af: jespera
Skrevet den: 06-Oktober-2015 kl. 19:50
Så ud fra de links tidligere i dette forum, så bør man overveje at kigge lidt mere efter et Panasonic tv...
Synes der er noget af en prisforskel på Panasonic cxc725 i 55" vs 65" (11.995kr vs 21.995kr)

Der må man da mene, at 65" snart burde komme lidt længere ned i pris..


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 06-Oktober-2015 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Nåh ja, og Samsung ville jeg personligt holde mig fra. Bevares, de laver en godt billede (med de rette indstillinger), og de har de tyndeste TV. Men hvad hjælper det, når de har en høj fejlrate, en ringe supportafdeling, masser af firmwarefejl og så nægter de f.eks. at udbedre fejlen, hvis der kommer tordenfluer ind i panelet..

M.v.h.


Har du set Samsungs 2015-lineup? De er ikke tynde.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-Oktober-2015 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af jespera jespera skrev:


Der må man da mene, at 65" snart burde komme lidt længere ned i pris..


På bekostning af?

Et 65" til 20.000 er meget billigt. Et 65" i den prisklasse er ikke et spørgsmål om det bedste, men et spørgsmål om det mindst ringe!

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: jespera
Skrevet den: 06-Oktober-2015 kl. 20:31
Sådan ud fra div test jeg lige kunne finde, så ligger Panasonic cxc725 meget tæt på Samsung ju7005 som kun koster 15.000kr.

Og så synes jeg bare der var et stort spring i prisen fra 55" til 65". :-)


Skrevet af: ceefive
Skrevet den: 20-Oktober-2015 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

PS: Som beamer nævner har Sony'en to tunere (aktiveres dog først senere på året via en softwareopdatering). Det er Samsung'en også.
Hej,
kan du uddybe det med 2-tunere - please.
er det en Digital og en Analog - eller 2 Digitale tunere i samme TV ?
Vil man kunne se "PIP" med dem så ?
eller vil PIP/PAP stadig være noget der kræver man tilkobler en extern tuner ?

At Sony TV skulle komme med ny funktionaliet senere iform af en Software-update kan godt bekymre mig.
Mit 4 år gamle Sony Panel har flere softwarefejl - og der er bare aldrig kommet nogen opdatering. På trods af adskillige requests. Min tiltro til Sony og deres villighed til at udsende opdateringer er meget lav. Er det funktionalitet Soy har bekræftet vil komme ?

Tak


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-Oktober-2015 kl. 14:29

TVet kan jo både bruges til C og T, så derfor har det faktisk 4 Tunere, 2 til hver signaltype, således at den ene bruges Til Live TV, og den anden kan bruges til PVR funktionen, så behøver man ikke en seperat Recorder.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 20-Oktober-2015 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


TVet kan jo både bruges til C og T, så derfor har det faktisk 4 Tunere, 2 til hver signaltype, således at den ene bruges Til Live TV, og den anden kan bruges til PVR funktionen, så behøver man ikke en seperat Recorder.


Det er nok de færreste, som har to analoge tunere!

M.v.h.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-Oktober-2015 kl. 14:48

Jeg skrev heller ikke oget om Analoge Tunere. Der er jo ikke Analogt på Terrestisk, og snart heller ikke længere på Kabel TV.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: ceefive
Skrevet den: 20-Oktober-2015 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


TVet kan jo både bruges til C og T, så derfor har det faktisk 4 Tunere, 2 til hver signaltype, således at den ene bruges Til Live TV, og den anden kan bruges til PVR funktionen, så behøver man ikke en seperat Recorder.

tak for info.
Kan man udover PVR benytte de 2 tunere til PIP/PAP funktion ?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-Oktober-2015 kl. 15:29

I følge de givne oplysninger fra producenten, så kommer de funktioner også.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 20-Oktober-2015 kl. 16:15
Nej, ikke på Sonys TV. Der kommer PIP/PAP, men du vil ikke kunne smide 2 forskellige kanaler i vinduerne.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 20-Oktober-2015 kl. 16:49
På de TV jeg har haft med PIP/PAP, har det altid været en ext kilde man kunne sætte ind. Har haft Sony, Panasonic og Pioneer.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 20-Oktober-2015 kl. 17:41
Har du haft tv med Dual tunerere?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 21-Oktober-2015 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

På de TV jeg har haft med PIP/PAP, har det altid været en ext kilde man kunne sætte ind. Har haft Sony, Panasonic og Pioneer.

Både Panasonics og Samsungs modeller med dual-tuner kan have 2 kanaler på skærmen samtidigt, så jeg vil mene, at det er normen at det lader sig gøre. Det er ret skuffende, at Sony/Google ikke tillader det.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-Oktober-2015 kl. 09:31

Kampus. Har det været modeller med Twin Tuner.? Det har det nok ikke været.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 21-Oktober-2015 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Nej, ikke på Sonys TV. Der kommer PIP/PAP, men du vil ikke kunne smide 2 forskellige kanaler i vinduerne.

Henrik skrev:
Citat Jeg har en bekendt, som har købt et af de nye Sony X85C UHD-skærme. Han er ved at gå fuldstændig amok over Sony's håbløse implementering af Android TV! Det fungerer latterligt langsom. Bare det at skulle gå ind i TV-guiden og ud af den igen, tager latterlig lang tid. Ind i mellem "hænger" TV'et, i 30+ sekunder. Det reagerer så ikke på noget som helst, og man aner ikke hvilke tastetryk som TV'et har registreret.citat slut

Torben Rasmussen, du har jo et derhjemme, eller husker jeg forkert?
I testen nævnes også nævnte problemer, men ikke så klart.

Hvordan klarer du det Torben? Og hvorfor har du valgt et TV med så store problemer?



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 21-Oktober-2015 kl. 17:30
Bent.

Jeg kan oplyse at Sony har udsendt en firmwareopdatering, sidste weekend. Den løser ikke problemerne fuldstændig, men har dog forbedret betjeningshastigheden på visse områder.
Optagelse f.eks. virker dog stadig ikke.

Det er ganske enkelt skræmmende, at producenter er begyndt at sende TV på markedet, blot fordi hardware'n er klar, men den bagvedliggende styre-software er hverken hel eller halv færdigudviklet.

M.v.h.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 21-Oktober-2015 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Bent.


Det er ganske enkelt skræmmende, at producenter er begyndt at sende TV på markedet, blot fordi hardware'n er klar, men den bagvedliggende styre-software er hverken hel eller halv færdigudviklet.

M.v.h.

Det gælder ikke kun TV markedet, desværre. Det er åbenbart vigtigere at nå ud på salgsmarkedet og love kunderne det mulige, selv om apparatet endnu ikke formår 

PS.  Vil dog lige fortælle at på mit nye ue55js9005, som jeg efterhånden har testet totalt, har jeg ingen problemer fundet. 


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 21-Oktober-2015 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Bent.


Det er ganske enkelt skræmmende, at producenter er begyndt at sende TV på markedet, blot fordi hardware'n er klar, men den bagvedliggende styre-software er hverken hel eller halv færdigudviklet.

M.v.h.

Det gælder ikke kun TV markedet, desværre. Det er åbenbart vigtigere at nå ud på salgsmarkedet og love kunderne det mulige, selv om apparatet endnu ikke formår 

Nej, men det er nyt på TV-markedet, at det er på den måde..

M.v.h.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 21-Oktober-2015 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Nej, ikke på Sonys TV. Der kommer PIP/PAP, men du vil ikke kunne smide 2 forskellige kanaler i vinduerne.


Henrik skrev:
Citat Jeg har en bekendt, som har købt et af de nye Sony X85C UHD-skærme. Han er ved at gå fuldstændig amok over Sony's håbløse implementering af Android TV! Det fungerer latterligt langsom. Bare det at skulle gå ind i TV-guiden og ud af den igen, tager latterlig lang tid. Ind i mellem "hænger" TV'et, i 30+ sekunder. Det reagerer så ikke på noget som helst, og man aner ikke hvilke tastetryk som TV'et har registreret.citat slut

Torben Rasmussen, du har jo et derhjemme, eller husker jeg forkert?
I testen nævnes også nævnte problemer, men ikke så klart.

Hvordan klarer du det Torben? Og hvorfor har du valgt et TV med så store problemer?
<span style="line-height: 1.4;">
</span>

Jeg har forventninger til, at de bugs Android har nu bliver rettet lige så stille hen af vejen, og sidste uges opdatering har forbedret systemet på en del punkter. Sony har aldrig leveret hurtige TV - heller ikke på deres gamle platform - og X85 bliver aldrig en sprinter. Når jeg vælger TV, så gør jeg det ud fra billedkvaliteten og da det skulle være 65" til en pris under 25.000 kr. så var der reelt set tre kandidater for mig: JU7 fra Samsung, CX7 fra Panasonic og X85 fra Sony. Firefox ligner en død sild og Samsungs micro-stutter er ikke for mig. Så var der én tilbage.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 22-Oktober-2015 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Nej, ikke på Sonys TV. Der kommer PIP/PAP, men du vil ikke kunne smide 2 forskellige kanaler i vinduerne.


Henrik skrev:
Citat Jeg har en bekendt, som har købt et af de nye Sony X85C UHD-skærme. Han er ved at gå fuldstændig amok over Sony's håbløse implementering af Android TV! Det fungerer latterligt langsom. Bare det at skulle gå ind i TV-guiden og ud af den igen, tager latterlig lang tid. Ind i mellem "hænger" TV'et, i 30+ sekunder. Det reagerer så ikke på noget som helst, og man aner ikke hvilke tastetryk som TV'et har registreret.citat slut

Torben Rasmussen, du har jo et derhjemme, eller husker jeg forkert?
I testen nævnes også nævnte problemer, men ikke så klart.

Hvordan klarer du det Torben? Og hvorfor har du valgt et TV med så store problemer?
<span style="line-height: 1.4;">
</span>

Jeg har forventninger til, at de bugs Android har nu bliver rettet lige så stille hen af vejen, og sidste uges opdatering har forbedret systemet på en del punkter. Sony har aldrig leveret hurtige TV - heller ikke på deres gamle platform - og X85 bliver aldrig en sprinter. Når jeg vælger TV, så gør jeg det ud fra billedkvaliteten og da det skulle være 65" til en pris under 25.000 kr. så var der reelt set tre kandidater for mig: JU7 fra Samsung, CX7 fra Panasonic og X85 fra Sony. Firefox ligner en død sild og Samsungs micro-stutter er ikke for mig. Så var der én tilbage.

Jeg mener, at du på et tidspunkt skrev, at alle TV micro-stutter. Jeg mener også at have læst på debatten efter din test af X85 at flere købere klager over dette på samme apparat. Iøvrigt har jeg aldrig læst så mange skuffende brugere af x85 som på nævnte debat. Helt utroligt og skræmmende. (Men ros til dig for en god test). Men at du køber dette TV er mig stadig en gåde.

Noget helt andet: Vi har en del af stuen, der udgør fjernsynsafdelingen. Der er ikke særligt bredt, så vi sidder 1,7 meter fra skærmen, hvilket vi gjorde både, da jeg brugte Sonyprojektor til TVvisning, efterfølgende på mit 42" Panasonic plasma, på mit Samsung 55F9005 og nu på ue55JS9005.  Afstanden har været god til alle og nu, hvor det hele står totalt knivskarpt og med 55, så er skærmen - betragtet - vældig stor. Jeg har ikke endnu beregnet den visuelle størrelse i forhold til større TVs og større afstand. Det kunne være sjov at se en grafisk afbildning af dette. Jeg har set lidt, der minder herom, men ikke noget tilfredsstillende. 
Men det er for mig en gåde, hvorfor folk køber et 65" TV og sætter sig 4-5 meter borte og derved nærmest kigger på en slags 40" størrelse TV? Nogle skal absolut have et 65"TV, men køber dette i ringe billedkvalitet.

For samme beløb kunne de købe en highendmodel i 55", sætte sig tættere på og derved "få" en 75" størrelse i høj billedkvalitet.
Er det præstige at købe fx 65" eller er det fordi man har for vane at skulle sidde langt fra TVet?



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 22-Oktober-2015 kl. 18:06
Nu er det jo ikke alle der har frit valg mht placering af møbler og TV hvis tingene skal se nogenlunde pæne ud. Hvis ikke enten TV eller sofa skal stå midt i lokalet, så har tingene jo en naturlig afstand.

Der er ikke stutter på x85. Den havde et issue med 23.976 fps i forrige version af Android.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 22-Oktober-2015 kl. 20:09
Bentpetersson_ sådan fungerer det desværre ikke . Du kan ikke bare øge din skærmstørrelse ved at flytte tættere på , og samtidigt bibeholde optimal biograf-effekt .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 22-Oktober-2015 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Bentpetersson_ sådan fungerer det desværre ikke . Du kan ikke bare øge din skærmstørrelse ved at flytte tættere på , og samtidigt bibeholde optimal biograf-effekt .
Hej Lennon. Det er jeg desværre ikke enig i.

Hvad siger du Torben  - du jo skrevet en artikel om afstand.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 22-Oktober-2015 kl. 21:48
OttoJ har engang ( - her på Recordere, mener jeg ) meget overbevisende beskrevet hvorfor det ikke forholder sig sådan .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 22-Oktober-2015 kl. 22:15
Med en højere opløsning øges antallet af punkter på skærmen, og dermed kan de store skærme vise mere finkornede billeder end tidligere. Dette betyder, at man kan sidde tættere på, uden at billedet opleves grovkornet og grimt.
Rykker man tættere på bliver synsfeltet samtidig større. Dermed virker Tv skærmen samtidig større.
Dette vil også kunne bevises matematisk.
Så køb fx et high end 55" Tv i stedet for et 65", der ikke er så godt.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 22-Oktober-2015 kl. 22:27
Kan godt følge dine argumenter, men det er bare ikke der skoen trykker . Det handler - så vidt jeg husker - om noget med skærmens bredde forhold vs din siddeafstand , - og der kommer der simpelthen et kritisk punkt . Summasummarum vil en stor skærm med optimal siddesfstand altid være en bedre oplevelse,end en mindre skærm som man rykker tættere på . Muligt at jeg husker fakta forkert, men jeg har helt sikkert ret . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Oktober-2015 kl. 23:02
Du kan ikke snyde hjernen. Hvis du med det blotte øje betragter en genstand på en given afstand, og derefter rykker tættere på, er opfattelsen af genstandens størrelse den samme.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 23-Oktober-2015 kl. 14:14
Præcis. Én ting er hvor mange detaljer dit øje kan opfange, men noget andet er den fysiske størrelse i sig selv. Ellers kunne man jo argumentere for at spænde en tablet på hovedet og spare pengene på TVet i det hele taget.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 23-Oktober-2015 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Præcis. Én ting er hvor mange detaljer dit øje kan opfange, men noget andet er den fysiske størrelse i sig selv. Ellers kunne man jo argumentere for at spænde en tablet på hovedet og spare pengene på TVet i det hele taget.

Er det ikke en forenkling, der ikke passer?

Selve størrelse af en genstand kan være korrekt ud fra en fysisk opmåling, mens øjets vurdering afhænger af kvalitet og afstand.

Lærredstørrelsen i fx en biograf er fysisk den samme, uanset at man sidder bagerst eller forrest, mens den visuelle størrelse ændres afhængig af afstand, mens billedkvaliteten kun er bedst på en bestemt afstand, fx også god, hvis billedkvaliteten er optimal og i forhold til synet. Hvis billedkvaliteten på et TV ikke er så god som på et high end TV,må man rykke længere væk end på det gode TV.
 
På en kurvet skærm kan man endog få samme afstand til alle betragtningspunkter, hvilket ikke er muligt på en flad skærm, hvilket jo også er ideen i de største biografer, der har buet skærm.

Om man spænder en tablet på hovedet og dermed får et optimalt billede afhænger af tablettens skærm/billedkvalitet og dine øjne. Tabletten kan derved forekomme stor, men man vil, hvis man ikke har en størrelsessammenligning, ikke kunne bedømme tablettens fysiske størrelse.

Således gælder vel også de retningslinier, som du har været forfatter på, hvor der angives afstand fra beskuer til skærm, Ryk så tæt på, at du ikke kan se pixels eller utydeligt billede. Biograflærredets eller TVets visuelle størrelse afhænger ikke af den fysiske størrelse, men er afhængig af afstanden. Og kvalieteten er idag så god på nogle TV at man kan rykke nærmere.
Hvis man ser uhd, kan man sætte sig tæt på, Vel omkring 1 meter fra skærmen, men billedet bliver overhovedet ikke bedre ved at rykke tilbage, hvis afstanden passer til ens øjne og kvaliteten samtidig er optimal.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-Oktober-2015 kl. 18:44
Bent@ Det kunne kaldes relativitets teorien, men den dækker jo over noget andet.

Et close-up af et ansigts størrelse relaterer til resten af billedet. Det er sådan vi opfatter det. Sidder vi i biografen er hovedet på str med kassevogn. På et stort TV er ansigtet på str med en stol. Hjernen opfatter hovedets str ift resten af lærredet/billedet. Det ændres ikke om du sidder på første eller sidste række, eller sidder 1 m fra TV'et.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Bent@ Det kunne kaldes relativitets teorien, men den dækker jo over noget andet.

Et close-up af et ansigts størrelse relaterer til resten af billedet. Det er sådan vi opfatter det. Sidder vi i biografen er hovedet på str med kassevogn. På et stort TV er ansigtet på str med en stol. Hjernen opfatter hovedets str ift resten af lærredet/billedet. Det ændres ikke om du sidder på første eller sidste række, eller sidder 1 m fra TV'et.

 
Netop forholdet er det samme uanset hvor man sidder og uanset om det er et 55" TV eller et 65".
Ovennævnte ændrer intet i min påstand, at det er muligt;

at få samme synsvirkning som på et 65" fx fuld HD på et 55" UHD. Jeg vil prøve om jeg kan lægge en illustration ud


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 09:06
Formålet med en buet skærm i biografen er ikke den samme som på et Tv. I biografen er lyskilden punktformig og du vil få forvrængning af billedet hvis ikke lærredet buede.

Igen: hvad dine øjne kan skelne ift pixelstørrelse og oplevelsen af skærmstørrelse er ikke to sider af samme sag, så du får ikke det bedste fra alle verdener ved blot at rykke tættere på en lille UHD skærm. Det ene er styret af de fysiske begrænsninger i øjets optik og den anden er styret af psysiologi. Dine øjne ved godt om du fokuserer på noget der er 30 cm væk eller 5 m væk og dermed ved du også om noget er 12" eller 180" stort.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 09:11
Jeg er enig, hvis forholdet var som du skriver, men her taler vi om at rykke måske 35 cm frem i forhold til mine 170 cms afstand for for få 65" størrelsesvirkningen på et 55"

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 09:26

Linket nedenunder stammer fra Niels Bohr Instituttet. Udrag herfra ; citat vi skal have skærmen i en sådan afstand, at vi ikke opfatter de enkelte pixels, men lige akkurat udnytter øjets opløsningsevne, så vi ser skarpest muligt billede.
citat slut

Det er denne afstand som påstår findes i sammenligningen. Desværre kan jeg ikke få skitsen uploaded til recordere.dk selv om den er på 200 kb og derfor ikke for stor.

Interesserede kan få skitsen i fuld opløsning via min internetadresse
bentpetersson@gmail.com

og linket til Niels Bohr Instituttet:
http://www.nbi.ku.dk

og til Torben: den buede TVskærm reducerer den optiske forvrængning


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 09:38
Hvilken optiske forvrængning?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 09:50
Linket er til nbi's forside. Der findes gratis programmer til at oploade billeder.

At rykke 1/5 tættere på skærmen gør heller ikke den store forskel. Jeg rykkede fra 4 m til 2 m for at få en "bio oplevelse" på min tidligere 508xd. Det var en HD skærm, så hvis jeg havde rykket tættere på, kunne jeg se pixels. Men efter et par film, rykkede jeg tilbage til de 4 m, for oplevelsen var fake og ikke et større "lærred"


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 09:59
Kampus: Jeg sidder i afstand 170 cm, men ved at bruge Flatpanel.dks skærmtest, hvor det er muligt at se pixels, kan både jeg og min kone med skarpsyn først antyde pixels ved en afstand på mindre end 75 cm

Klaus: se artiklen: Baggrund: Fordele og ulemper ved buede TV

af Lars Ladingkær -

Læs mere: http://www.recordere.dk/2014/03/baggrund-fordele-og-ulemper-ved-buede-tv/#ixzz3pTBIR3Bs

PS Er der een af jer herinde som kan uploade den til dette forum og som jeg via email kan sende skitsen til, så skriv til mig på min emailadresse


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 10:12
Linket til Niels Bohr lukker hurtigt og viser herefter kun forside,  men hent artiklen på Google på søgeordene:

Hvor god er øjets opløsning i forhold til en fladskærm?


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Klaus: se artiklen: Baggrund: Fordele og ulemper ved buede TV

af Lars Ladingkær -

Læs mere: http://www.recordere.dk/2014/03/baggrund-fordele-og-ulemper-ved-buede-tv/#ixzz3pTBIR3Bs


Fin LG reklame..........

Og nærlæser man den, finder man ud af at den begrænsede bue der er på en tv skærm, praktisk taget intet har at sige i forhold til Horopter linjen.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Klaus: se artiklen: Baggrund: Fordele og ulemper ved buede TV

af Lars Ladingkær -

Læs mere: http://www.recordere.dk/2014/03/baggrund-fordele-og-ulemper-ved-buede-tv/#ixzz3pTBIR3Bs


Fin LG reklame..........

Og nærlæser man den, finder man ud af at den begrænsede bue der er på en tv skærm, praktisk taget intet har at sige i forhold til Horopter linjen.


Klaus

Torben har skrevet en udmærket og læseværdig artikel på Flatpanels. dk om dette 


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 11:04
Jeg vil ikke gentage alle mine argumenter mht buede skærme, så der henvises til den her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1396253885 - http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1396253885
Den er en anelse mere kritisk end den der ligger her på side, som mere eller mindre er en kopi af pressemateriale fra producenterne.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 11:10
Jeg har også skrevet en artikel om det med siddeafstand, men animationerne er ikke opdateret til at omfatte UHD, da jeg vil have det over i HTML5 i stedet for Flash.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1184685511 - http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1184685511
Igen: det handler ikke om hvad dine øjne kan opfatte. Dertil skal du sidde ret tæt på skærmen. Det handler om hvorvidt du kan få samme oplevelse med en lille skærm som med en stor. Det er stadig ikke samme problematik.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Torben har skrevet en udmærket og læseværdig artikel på Flatpanels. dk om dette 


Som blot understøtter at buede tv er marketingsgøgl - ikke andet.

Hvor vil du hen med det?



Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 11:50
Det kunne være interessant med en diskussion om fladt eller buet TV. Kan vi tage den senere?

Jeg begyndte således:

Noget helt andet: Vi har en del af stuen, der udgør fjernsynsafdelingen. Der er ikke særligt bredt, så vi sidder 1,7 meter fra skærmen, hvilket vi gjorde både, da jeg brugte Sonyprojektor til TVvisning, efterfølgende på mit 42" Panasonic plasma, på mit Samsung 55F9005 og nu på ue55JS9005.  Afstanden har været god til alle og nu, hvor det hele står totalt knivskarpt og med 55, så er skærmen - betragtet - vældig stor. Jeg har ikke endnu beregnet den visuelle størrelse i forhold til større TVs og større afstand. Det kunne være sjov at se en grafisk afbildning af dette. Jeg har set lidt, der minder herom, men ikke noget tilfredsstillende. 

Men det er for mig en gåde, hvorfor folk køber et 65" TV og sætter sig 4-5 meter borte og derved nærmest kigger på en slags 40" størrelse TV? Nogle skal absolut have et 65"TV, men køber dette i ringe billedkvalitet.


For samme beløb kunne de købe en highendmodel i 55", sætte sig tættere på og derved "få" en 75" størrelse i høj billedkvalitet.

Er det præstige at købe fx 65" eller er det fordi man har for vane at skulle sidde langt fra TVet?


.........

Og for at vente med bue-fladtdiskussionen, så tag fx fladt 55" mod fladt 65" og tilsvarende med buet TV.. 


Desværre er jeg ikke blevet overbevist  med svarene. Tværtimod. Så jeg hører gerne flere saglige og gerne videnskabelige dokumentationer. 



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 12:02
Har du linet en sofa op 1,7 m fra en 55 tommer skærm? Med 120 cm skærmbredde er det den eneste mulighed for at 3 personer kan sidde med ordentlige betragtningsvinkler. Hvis du/i er tilfredse med den opstilling ift at købe "den prestigefyldte størrelse"i 65 tommer, så fred være med det.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 12:09
Jeg har lagt skitsen ud på YouTube under søgenavnet

Forskel på 55" TV


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 12:26
http://www.displaywars.com/ - http://www.displaywars.com/
Denne er super god at bruge.
Arealet er trods alt 40% større på et 65" , ift et 55"
MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 12:30
Ingen hits på søgning. Hvad med at lægge et link?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Det kunne være interessant med en diskussion om fladt eller buet TV. Kan vi tage den senere?


Nu var det selv der begyndte at blande buede skærme ind i debatten......

Men ja, vi kan sagtens tage det senere.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 13:47
Kampus. 
Jeg har uploaded igen til youtube. 

Vil du prøve at søge i selve Youtube med ordene:
Forskel på køb af 55"

Videoen kommer frem hos mig,men selv om den er offentlig kan jeg mystisk nok ikke Google den.





-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 13:50
Jeg kan godt finde den på youtube - ikke at den giver nogen mening for mig.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 14:03
Ok. Jeg prøver at forklare skitsen.

Øjet betragter yderst til venstre. For at betragte afstanden, gør jeg det ved at vise 8 pixels på nærmeste skærm, der er en 55" uhd og yderst th ses en fullHD skærm med 1/4 af pixels,  altså 2. Forholdet i opløsning mellem UHD og full HD er 4:1

Det skraverede område er området, hvor 55"uhd fx vises bedst, inden pixels genere og kan iagttages.

Jeg flytter derefter øjet  (rykker tættere på 65"skærmen), således at jeg kun kan iagttage 2 pixels på 55" TVet,  og samtidig kan jeg også se skærmyderpunkter på 65".  Dvs sige at jeg på dette teoretiske punkt opfatter 55" i samme størrelse som 65" og jeg kan iagttage den med samme skarphed. 


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Kampus. 
Jeg har uploaded igen til youtube. 

Vil du prøve at søge i selve Youtube <span style="line-height: 1.4;">med ordene:</span>
Forskel på køb af 55"

Videoen kommer frem hos mig,men selv om den er offentlig kan jeg mystisk nok ikke Google den.




Beklager, jeg har ikke evnerne til at finde klippet


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 15:50
Google har også fundet den nu-  på de samme ord

 
Eller link 
http://www.youtube.com/watch?v=F1q52bGPHQg




-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 16:31
Tak! Tegningen mgl mål fra sweetspot til hhv 55" og 65". Og den inderste "kegle" forstår jeg slet ikke.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Forholdet i opløsning mellem UHD og full HD er 4:1



Er der ikke kun doppelt så mange pixels på tværs?

http://4k-fernseher-tests.de/wp-content/uploads/2014/06/hd_uhd_4k_vergleich.png

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Forholdet i opløsning mellem UHD og full HD er 4:1



Er der ikke kun doppelt så mange pixels på tværs?

http://4k-fernseher-tests.de/wp-content/uploads/2014/06/hd_uhd_4k_vergleich.png

Klaus
Rigtit Klaus. Det er 2x2 


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Oktober-2015 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Har du linet en sofa op 1,7 m fra en 55 tommer skærm? Med 120 cm skærmbredde er det den eneste mulighed for at 3 personer kan sidde med ordentlige betragtningsvinkler.


Hvis skærmen er 120 cm bred, man sidder tre personer foran skærmen og fylder 75 cm hver, vil den der sidder i midten have et godt udsyn. Dem ude til siderne vil have en vinkel på 40 grader til det fjerneste hjørne af skærmen - hvilket er 10 grader mere end der, hvor et 55JS9000 begynder at degradere farverne (synlig fading af farverne starter ved 30 grader).

Er det kun to personer, med 75 cm mellem siddepositionerne, er det derimod meget bedre, her vil begge kun lige være 30 grader i forhold til modsatte hjørne - altså der hvor farverne i panelet forvanskes.

Altså kompromis uanset hvad!

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Har du linet en sofa op 1,7 m fra en 55 tommer skærm? Med 120 cm skærmbredde er det den eneste mulighed for at 3 personer kan sidde med ordentlige betragtningsvinkler.


Hvis skærmen er 120 cm bred, man sidder tre personer foran skærmen og fylder 75 cm hver, vil den der sidder i midten have et godt udsyn. Dem ude til siderne vil have en vinkel på 40 grader til det fjerneste hjørne af skærmen - hvilket er 10 grader mere end der, hvor et 55JS9000 begynder at degradere farverne (synlig fading af farverne starter ved 30 grader).

Er det kun to personer, med 75 cm mellem siddepositionerne, er det derimod meget bedre, her vil begge kun lige være 30 grader i forhold til modsatte hjørne - altså der hvor farverne i panelet forvanskes.

Altså kompromis uanset hvad!

Klaus

Jeg må lige rette afstanden til min skærm,. Den er 255 cm. Beklager fejloplysningen..

Jeg har lige tjekket synsvinklen.. Der kan faktisk sagtens sidde 5 brede personer på nævnte afstand ved siden af hinanden og samtidig få et optimalt billede.

Iøvrigt tog det mig kun under 20 minutter at vænne mig til det curvede TV..Der kan jo skrives meget for og imod, og hvis man ikke selv har en mening, kan man let læse andres opfattelser. 

Een af de ting, som jeg er glad for,  er, at spejlbilleder fra andre tændte lamper i stuen forsvandt. 

Iøvrigt ses den øgede mængde farver på mit TV tydeligt. Det blev virkelige farver. Oplevelser kan desværre ikke beskrives. 



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 15:05
255 cm! Så er der altså 650 cm hen til 65 tommeren. Hvad er det tegningen skal bevise? Der er ingen der sidder så langt fra deres nyindkøbte 65 tommer TV


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

255 cm! Så er der altså 650 cm hen til 65 tommeren. Hvad er det tegningen skal bevise? Der er ingen der sidder så langt fra deres nyindkøbte 65 tommer TV

Tegning og 650 cm. Hvor har du det fra?
Jeg har kun lavet en skitse, det viser problematikken.

Men du kan da nu  lave en tegning ved at beregne afstande og vinkler eksakt. Vil du det?



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 16:27
Jeg efterlyste mål på afstande. Men sjussede mig frem, da det ikke var muligt. Kan stadigvæk ikke se hvor du vil hen med din sammenligning?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 16:30
Skal jeg lave en tegning? Unødvendigt, da der kommer en 65 tommer i stuen næste gang. Passer bedre end det 50 tommer jeg har nu til se afstanden på knapt 4 meter.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Skal jeg lave en tegning? Unødvendigt, da der kommer en 65 tommer i stuen næste gang. Passer bedre end det 50 tommer jeg har nu til se afstanden på knapt 4 meter.

Om få år bruger mange muligvis VR-briller og skærmene kan være en saga blot.

Held og lykke med købet 


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Een af de ting, som jeg er glad for,  er, at spejlbilleder fra andre tændte lamper i stuen forsvandt. 

Iøvrigt ses den øgede mængde farver på mit TV tydeligt. Det blev virkelige farver. Oplevelser kan desværre ikke beskrives. 




Hvad mener du med "den øgede mængde farver"? Med mindre du aktiv ændrer farverummet selv, så har du ikke et bredere farverum (S'UHD er ikke aktiveret som default). Husk endvidere på, at HVIS du ændrer farverummet, så vil du ikke kunne kalibrere skærmen korrekt til noget af det materiale der findes på markedet.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:



Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Skal jeg lave en tegning? Unødvendigt, da der kommer en 65 tommer i stuen næste gang. Passer bedre end det 50 tommer jeg har nu til se afstanden på knapt 4 meter.


Om få år bruger mange muligvis VR-briller og skærmene kan være en saga blot.

Held og lykke med købet 


Du fantaserer for meget


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Een af de ting, som jeg er glad for,  er, at spejlbilleder fra andre tændte lamper i stuen forsvandt. 

Iøvrigt ses den øgede mængde farver på mit TV tydeligt. Det blev virkelige farver. Oplevelser kan desværre ikke beskrives. 




Hvad mener du med "den øgede mængde farver"? Med mindre du aktiv ændrer farverummet selv, så har du ikke et bredere farverum (S'UHD er ikke aktiveret som default). Husk endvidere på, at HVIS du ændrer farverummet, så vil du ikke kunne kalibrere skærmen korrekt til noget af det materiale der findes på markedet.

 
Torben. Det har du da ret i. Både de, der har set billedet og jeg mener, at det er mere naturtro end hvad der er set tidligere.
Jeg var inde i justeringsmenuen og sammenlignede de tal, der ligger på nettet. Dog vidst kun een youtube video på min model ellers på 65" modellerne, men jeg syntes, at værdierne lå så langt fra det gode billede, som jeg har,  at jeg ikke ville forsøge mig frem, selv om jeg havde affotograferet oprindelige indstillinger. Og har man dem, kan man vel finde tilbage.
Tak for advarslen.



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Den er 255 cm. Beklager fejloplysningen..

Jeg har lige tjekket synsvinklen.. Der kan faktisk sagtens sidde 5 brede personer på nævnte afstand ved siden af hinanden og samtidig få et optimalt billede.



Hvor "bred" betegner du 5 brede personer?


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Den er 255 cm. Beklager fejloplysningen..

Jeg har lige tjekket synsvinklen.. Der kan faktisk sagtens sidde 5 brede personer på nævnte afstand ved siden af hinanden og samtidig få et optimalt billede.



Hvor "bred" betegner du 5 brede personer?


Klaus

Ja, nu vil jeg ikke indkalde folk. De fleste af vore venner er ret slanke. Du kan jo beregne, hvor tykke de må være og afstanden imellem dem. Måske kan der også sidde et barn ekstra. Må vi høre?Smile

Jeg må jo skønsmæssig nøjes med at sidde med min normalvægt forskellige steder. Men jeg glæder mig til at få en matematisk beregning. Vil du lægge formler og mellem resultater ud?



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 18:11
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:



Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Skal jeg lave en tegning? Unødvendigt, da der kommer en 65 tommer i stuen næste gang. Passer bedre end det 50 tommer jeg har nu til se afstanden på knapt 4 meter.


Om få år bruger mange muligvis VR-briller og skærmene kan være en saga blot.

Held og lykke med købet 


Du fantaserer for meget

Nu håber jeg, at du mener udsagnet på en godmodig måde. Mit liv er hovedsageligt gået med at løse ingeniøropgaver både som statik betragtet men også konstruktionsmæssigt. Men også i løsninger af problemer, hvor der ikke umiddelbart fandtes en løsning.

Måske kan du alligevel være behjælpelig med at målsætte eller event rette min skitse for at hjælpe andre.  Min problemstilling handler ikke om at hjælpe folk, der ingen interesse har. 

Fantasi og viden skaber udviklingen. 

Hvad har du fagligt beskæftiget dig med? Hvad gemmer der sig bag pseudonymet Kampus. ... det vil være interessant at høre.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Vil du lægge formler og mellem resultater ud?


Resultat, ja.... jeg er sådan lidt lavpraktisk og elsker at lege Jørgen Clevin.

Jeg tog et stykke papir, tegnede en vandret streg i bunden, der repræsenterer et 55" bredt 16:9 tv (48,5" eller 123 cm).
Ud fra midten af denne streg, tegner jeg endnu en streg, denne gang lodret - afstanden til foretrukken siddeafstand midt for fjernsynet - 2,5 meter.
Fra enden af denne streg, tegner jeg endnu en vandret streg. Den repræsenterer sofaen og jeg regner med 75 cm bredde per person, hvilket giver 1,5 meter ud til hver side (altså fra næsen på den person der sidder i midten og til næsen på de personer der sidder yderst).

Fra midten af skærmen (den midterste streg), laver jeg en streg, i 30 graders vinkel ud fra den lodrette streg (optimale placering for en seer). Mine "skråstreger" angiver den vinkel, hvor der er begyndende synlig farvedegradering på et Samsung 55JS9000.
Ude i 2,5 meters afstand ender min 30 graders vinkel (fra midten af skærmen) lige inden yderste siddeposition (næsen på personen).

Vi kan også være så matematiske at regne ud, hvor langt fra midten 30 grader er ved 2,55 meter:
tan(30) x 2,55m = 1,47m.

Så ved 5 personer er der farvedegradering.


Klaus






-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 22:04
Og jeg tror,at der er andre end Kampus som finder din forudsigelse om VR brillen som afløser for det traditionel TV apperat for temmelig fantasifuld . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Og jeg tror,at der er andre end Kampus som finder din forudsigelse om VR brillen som afløser for det traditionel TV apperat for temmelig fantasifuld . .


Jep!

M.v.h.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 22:05
Klaus. Jeg kan vældig godt li Clevin-ideen. Tak for den. Også selv om Clevintegningen manglede.

Jeg har jo kun mine hurtige flytteforsøg,  hvor jeg multiplicerede en skønnet antal siddende kiggere og ikke rigtigt selv sad, idet vi kun har 2 mega gamle schweiziske tantelænestole stående med et meget lille rundt kaffe/te bord imellem.

Tilbage til din udredning:
Jeg må se, om jeg kan finde nogle tekniske data for mit UE55JS9005. Eller har du de nødvendige data på det kurvede tv? Det har du sikkert.  

Torben må jo også kunne hjælpe her. Hvad siger du, Torben? Hjælp os. Og alle I andre.

Indtil vi alle har regnet ud om det er godt eller skidt, må jeg jo nøjes med blot, at synes at det er godt og udmærket.:) 




-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Og jeg tror,at der er andre end Kampus som finder din forudsigelse om VR brillen som afløser for det traditionel TV apperat for temmelig fantasifuld . .


Jep!

M.v.h.

Det bliver interessant at se hvorfor Facebook, Google og andre pumper miliarder i VR TEKNOLOGI. 

http://m.b.dk/?redirect=www.b.dk/tech/facebook-briller-vil-give-onlinelivet-en-ny-dimension&



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 25-Oktober-2015 kl. 22:42
Bent. Du kan regne og dividere til du bliver blå i hovedet, eller bede andre gøre det for dig, men det ændrer ikke en tøddel ved at en stor skærm på afstand er federe end en lille tæt på, selvom det evt passer med at billedvinklen er den samme eller selvom man kan sidde tættere på en UHD skærm og få samme opløsning "pr vinkel". Det er noget teoretisk sludder, som man kun kan tro på er rigtigt, hvis man aldrig har sat sine ben i en biograf eller set en film på en laptop.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-Oktober-2015 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Bent. Du kan regne og dividere til du bliver blå i hovedet, eller bede andre gøre det for dig, men det ændrer ikke en tøddel ved at en stor skærm på afstand er federe end en lille tæt på, selvom det evt passer med at billedvinklen er den samme eller selvom man kan sidde tættere på en UHD skærm og få samme opløsning "pr vinkel". Det er noget teoretisk sludder, som man kun kan tro på er rigtigt, hvis man aldrig har sat sine ben i en biograf eller set en film på en laptop.

Tak Trumle
Jeg regner ikke og dividerer, men sætter derimod de, der ikke fortstår teorien til selv at regne, når de har svært ved at se forskellen på en skitse og en tegning. Denne forskel er det intet mærkeligt i, idet vi opfatter forskelligt.

Du skriver noget i de sidste som jeg desværre ikke forstår. Vil du uddybe det? At sidde i en biograf og fx rykke nærmere på, gør billedet grynet og uskarp. Dette sker ikke i min sammenligning. Tværtimod kan billedet blive skarpere.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-Oktober-2015 kl. 08:51
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Vil du lægge formler og mellem resultater ud?


Resultat, ja.... jeg er sådan lidt lavpraktisk og elsker at lege Jørgen Clevin.

Jeg tog et stykke papir, tegnede en vandret streg i bunden, der repræsenterer et 55" bredt 16:9 tv (48,5" eller 123 cm).
Ud fra midten af denne streg, tegner jeg endnu en streg, denne gang lodret - afstanden til foretrukken siddeafstand midt for fjernsynet - 2,5 meter.
Fra enden af denne streg, tegner jeg endnu en vandret streg. Den repræsenterer sofaen og jeg regner med 75 cm bredde per person, hvilket giver 1,5 meter ud til hver side (altså fra næsen på den person der sidder i midten og til næsen på de personer der sidder yderst).

Fra midten af skærmen (den midterste streg), laver jeg en streg, i 30 graders vinkel ud fra den lodrette streg (optimale placering for en seer). Mine "skråstreger" angiver den vinkel, hvor der er begyndende synlig farvedegradering på et Samsung 55JS9000.
Ude i 2,5 meters afstand ender min 30 graders vinkel (fra midten af skærmen) lige inden yderste siddeposition (næsen på personen).

Vi kan også være så matematiske at regne ud, hvor langt fra midten 30 grader er ved 2,55 meter:
tan(30) x 2,55m = 1,47m.

Så ved 5 personer er der farvedegradering.


Klaus


Jeg har netop forsøgt at tegne dit skitse op,  men jeg strander med teksten "fra midten af skærmen _ den midterste streg.
Mangler du ikke at tegne kurven ind eller er det fladt tv?

De 30 grader er jeg heller ikke med på. Hvorfor netop 30 grader?

Kan du vise foto af din skitse? Eller sende den vedlagt i en email?

 


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 26-Oktober-2015 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Bent. Du kan regne og dividere til du bliver blå i hovedet, eller bede andre gøre det for dig, men det ændrer ikke en tøddel ved at en stor skærm på afstand er federe end en lille tæt på, selvom det evt passer med at billedvinklen er den samme eller selvom man kan sidde tættere på en UHD skærm og få samme opløsning "pr vinkel". Det er noget teoretisk sludder, som man kun kan tro på er rigtigt, hvis man aldrig har sat sine ben i en biograf eller set en film på en laptop.

Tak Trumle
Jeg regner ikke og dividerer, men sætter derimod de, der ikke fortstår teorien til selv at regne, når de har svært ved at se forskellen på en skitse og en tegning. Denne forskel er det intet mærkeligt i, idet vi opfatter forskelligt.

Du skriver noget i de sidste som jeg desværre ikke forstår. Vil du uddybe det? At sidde i en biograf og fx rykke nærmere på, gør billedet grynet og uskarp. Dette sker ikke i min sammenligning. Tværtimod kan billedet blive skarpere.


Det er helt vildt indbildsk at uddele lektier til folk der ikke automatisk accepterer dine teorier. Det er din egen opgave at vise at det er dig der har ret, ikke andres at vise at du tager fejl, så jeg synes sådan set du selv skulle anstrenge dig for at præsentere beregningerne.

Ellers tror jeg nok at alle har forstået din teori, at et lille billede tæt på ser ud som et stort billede længere væk, fordi det giver samme billedvinkel. Det kan man vise med en lommeregner og ellers er det ikke vanskeligere at forstå end at det for de fleste er intuitivt nok til bare at acceptere at det er rigtigt. Det ændrer imidlertid ikke ved at en lille ting tæt på ikke ser stor ud. Det ser ud som det det er. En lille ting tæt på. Hvis du ikke tror på det, vil jeg anbefale dig at tage 100,- kr i lommen og smutte ned i det lokale kino og prøve om ikke du kan spotte forskellen mellem det og at se en film på sofaen med en laptop på maven. - Man kan godt se forskel på en stor og en lille skærm selvom billedvinklen er den samme, men det kan man ikke (be)vise med lommeregneren.

Jeg har ikke skrevet at man kunne sidde i en biograf og rykke tættere på. Det var dig selv der skrev at man kunne sidde tættere på en lille UHD skærm og få en "stor" oplevelse. Ja man kan sidde meget tæt på en UHD skær uden at det giver et grynet billede, men det ændrer ikke ved at en lille skærm stadig ser lille ud og giver en "lille" oplevelse. Ellers er jeg helt enig i kampus beskrivelse, nederst på side 4.


Skrevet af: Jonas Baadsgaard
Skrevet den: 26-Oktober-2015 kl. 13:03
Til dem der spår om fremtiden, held og lykke Smile

-------------
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-Oktober-2015 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Mangler du ikke at tegne kurven ind eller er det fladt tv?


De 30 grader er jeg heller ikke med på. Hvorfor netop 30 grader?


Fladt tv.

Det er i den vinkel at degradering af farver begynder på VA panelet.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-Oktober-2015 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Vil du lægge formler og mellem resultater ud?


Resultat, ja.... jeg er sådan lidt lavpraktisk og elsker at lege Jørgen Clevin.

Jeg tog et stykke papir, tegnede en vandret streg i bunden, der repræsenterer et 55" bredt 16:9 tv (48,5" eller 123 cm).
Ud fra midten af denne streg, tegner jeg endnu en streg, denne gang lodret - afstanden til foretrukken siddeafstand midt for fjernsynet - 2,5 meter.
Fra enden af denne streg, tegner jeg endnu en vandret streg. Den repræsenterer sofaen og jeg regner med 75 cm bredde per person, hvilket giver 1,5 meter ud til hver side (altså fra næsen på den person der sidder i midten og til næsen på de personer der sidder yderst).

Fra midten af skærmen (den midterste streg), laver jeg en streg, i 30 graders vinkel ud fra den lodrette streg (optimale placering for en seer). Mine "skråstreger" angiver den vinkel, hvor der er begyndende synlig farvedegradering på et Samsung 55JS9000.
Ude i 2,5 meters afstand ender min 30 graders vinkel (fra midten af skærmen) lige inden yderste siddeposition (næsen på personen).

Vi kan også være så matematiske at regne ud, hvor langt fra midten 30 grader er ved 2,55 meter:
tan(30) x 2,55m = 1,47m.

Så ved 5 personer er der farvedegradering.


Klaus
Jeg mangler stadig skitsen,  Klaus.  De 30 grader er vinklen fra?  På skærmens flade fx  venstre flade og til beskueren? 
Dvs 60 grader fra vinkelrette midtpunktsbeskuer og til yderste venstre person? Jeg skal lige være med.  

Og de 1,47 m skal ganges med 2 for at få betragterlængde set 2,55 m udefra? Altså 2,98 m?







-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 26-Oktober-2015 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Torben må jo også kunne hjælpe her. Hvad siger du, Torben? Hjælp os. Og alle I andre.

Jeres lille puslespil kræver lidt for meget benarbejde for at følge med i - Youtube-klip, der ikke er selvforklarende og mere eller mindre kryptiske forklaringer her. Jeg kan se, at du beder mig levere noget, men jeg aner ikke hvad det er du vil have. Var det ikke nemmere hvis I nu fik lavet noget grafik, som kunne smides i tråden her? Tekniske data på JS9000 kan du vel finde hos Samsung?

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-Oktober-2015 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Torben må jo også kunne hjælpe her. Hvad siger du, Torben? Hjælp os. Og alle I andre.

Jeres lille puslespil kræver lidt for meget benarbejde for at følge med i - Youtube-klip, der ikke er selvforklarende og mere eller mindre kryptiske forklaringer her. Jeg kan se, at du beder mig levere noget, men jeg aner ikke hvad det er du vil have. Var det ikke nemmere hvis I nu fik lavet noget grafik, som kunne smides i tråden her? Tekniske data på JS9000 kan du vel finde hos Samsung?

Klaus har interessant nok drejet diskussionen.  Jeg ser også frem til hans lille skitse her på siden.
Mit TV er curved, så jeg ser helst skitsen om det og ikke et fladt, idet han har "lagt handlingen ind i min stue" :)

Men 30 graders vinkler, som Klaus nævner, kan jeg ikke finde data om. Heller ikke hos Samsung. Her kan du måske hjælpe Torben.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-Oktober-2015 kl. 16:27
Det lader til at jeg har taget fejl, det er ikke 30 grader til hver side, men 16 grader til hver side med et JS9000


Læs
http://www.rtings.com/tv/reviews/by-test-results/viewing-angle?uxtv=ec5c - http://www.rtings.com/tv/reviews/by-test-results/viewing-angle?uxtv=ec5c

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-Oktober-2015 kl. 17:52
God link. Tak Klaus. Jeg kan nu se,  hvad du mener.  Jeg render frem og tilbage for at se forskellen på det gode billede og gode kontrast. Jo, du har ret, men man skal altså kigge nogle gange for overhovedet at opdage det. 

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-Oktober-2015 kl. 18:02
Tjah, skuer man nok op for lys og farver, så får man vel et tilfredsstillende billede.

Læs her, det minder lidt om din situation kan jeg forstå på det....
http://moppe.dk/lcdfabrik.html - http://moppe.dk/lcdfabrik.html


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 26-Oktober-2015 kl. 18:21
Godt lavet. Kan anbefale andre at se Klaus' link. 

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson





Print side | Luk vindue