Print side | Luk vindue

mobil med gæld

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142445
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 16:05

Emne: mobil med gæld
Skrevet af: blumenburg
Emne: mobil med gæld
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 22:53
Hej
hvis man køber en mobil i dba som oprindeligt er købt på kontrakt. og oprindelige køber misligholder betaling af restgælden. Hvordan står man så som ny ejer i forhold til garanti hos den butik hvor mobilen er solgt?

Vh jens

-------------
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 29-September-2015 kl. 23:47
Intet problem, da butikken går efter skyldneren, eftersom de ikke har ejendomsforbehold i mobilen...

M.v.h.

Skrevet den: 30-September-2015 kl. 05:46
Tak for hjælpen

-------------
canal digital sat
Marantz SR7009

Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 06:09
Bare sørg for at have dokumentationen i orden. Der foregår desværre en del svindel hvor svindlerne køber telefoner på afbetaling/kontrakt med falsk identitet for så at sælge telefonen videre (med begrundelsen at de ikke har råd). Her er der en anden juridisk situation end den hvor en ulykkelig sjæl ikke kan betale og her kan du godt opleve at telefoner bliver spærret etc.

-------------
.

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 08:52
Hmm. Jeg ville holde mig langt væk fra mobiler med gæld. Glæden over at spare varer ikke så længe som ærgrelsen over at være blevet snydt.

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Intet problem, da butikken går efter skyldneren, eftersom de ikke har ejendomsforbehold i mobilen...

M.v.h.

Henrik, er du sikker på det? Jeg kan godt have min tvivl om, hvorvidt de reelt set ikke har mulighed for en kreditor at gå efter produktet. Jeg synes jeg mindes det lidt omkring sag af biler med gæld. Selvfølgelig er det en lidt anden kaliber, og der kan sandsynligvis have været lavet noget "skøde" af en art i selve bilen, ikke mindst pga værdien.

Uanset hvad, så ville jeg også afholde mig langt fra at købe en vare med gæld i.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 30-September-2015 kl. 12:37
Ja, det er jeg sikker på! Skal de have lov til at "gå efter selve mobilen" - lukke den, nægte garanti o.s.v. - skal der være ejendomsforbehold, hvilket koster stempelafgift m.v. Det hænger slet ikke sammen med mobilens lave værdi.

Og hér er netop forskellen til bilen (billånet), som netop tinglyses p.g.a. der tages ejendomsforbehold i bilen.

M.v.h.

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 12:57
De har gjort, men ser ud til at være stoppet efter at forbrugerombudsmanden er gået ind i sagen:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/teleomraadet/IMEIspaerring-af-telefoner

Skrevet den: 30-September-2015 kl. 13:10

Ja, det er jeg sikker på! Skal de have lov til at "gå efter selve mobilen" - lukke den, nægte garanti o.s.v. - skal der være ejendomsforbehold, hvilket koster stempelafgift m.v. Det hænger slet ikke sammen med mobilens lave værdi.

Og hér er netop forskellen til bilen (billånet), som netop tinglyses p.g.a. der tages ejendomsforbehold i bilen.

M.v.h.

Ok, var som sagt i tvivl. Måske fordi jeg synes jeg mindes der var noget ballade om det på et tidspunkt.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet af: sqnk
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 13:31
Men er der ikke noget med at hvis mobilen er købt med et stjålet kreditkort og falsk navn, så kan butikken kræve mobilen retur ?

Synes jeg har set en del af dem på det seneste.

Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 18:34
Er det en iPhone så spæres den også ved Apple, så den ikke kan aktiveres eller vil aktivere et simkort mere.

Har oplevet det ved en jeg købte brugt, som var købt med en mobil aftale ved Telenor, den oprindelige køber stoppede betaling, telenor blokerede telefonen. Jeg brokkede mig da jeg ikke mente de havde ejendomsforbehold, men lige lidt hjalp det. Oprindelig køber underskriver at den ikke må videre sælges i perioden.

3 gør det samme

Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 30-September-2015 kl. 18:35
(Det var 2 år siden, så om praksis er anderledes i dag ved jeg ikke)

Skrevet den: 30-September-2015 kl. 19:49
Svaret til trådstarter er.

Hold dig væk fra mobiler med restgæld.

Skrevet den: 30-September-2015 kl. 20:00
Problemet løste sig selv da mobilen blev solgt til anden side.
Den var købt på kontrakt fornylig og havde dermed restgæld.

-------------
canal digital sat
Marantz SR7009

Skrevet den: 30-September-2015 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Er det en iPhone så spæres den også ved Apple, så den ikke kan aktiveres eller vil aktivere et simkort mere.

Har oplevet det ved en jeg købte brugt, som var købt med en mobil aftale ved Telenor, den oprindelige køber stoppede betaling, telenor blokerede telefonen. Jeg brokkede mig da jeg ikke mente de havde ejendomsforbehold, men lige lidt hjalp det. Oprindelig køber underskriver at den ikke må videre sælges i perioden.

3 gør det samme

Det er så ulovlig praksis, eftersom den nye ejer straffes for noget, den tidligere ejer har gjort. Det burde anmeldes, så den praksis stoppes...

M.v.h.

Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 11:12

3 gør det samme

Det er så ulovlig praksis, eftersom den nye ejer straffes for noget, den tidligere ejer har gjort. Det burde anmeldes, så den praksis stoppes...

M.v.h.

Det er da helt fair butikken kræver kunden ikke må videresælge før den er betalt ud. Ellers står butikken med lorten hvis kunden snyder og har solgt den videre.
Så må oprindelig køber betale restbeløbet ud i ét før den sælges videre.

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 11:52
Som jeg linkede til tidl. så har det været gjort tild. men i 2012 gik forbrugerombudsmanden ind i sagen og teleselskaberne stoppede denne praksis.

Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvorfor?

Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Hvorfor?

Alene trådstarterens første indlæg og starten på denne tråd burde være et svar i sig selv.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: Among
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 16:36
Så fordi han er i tvivl om retsstillingen, så skal han afholde sig fra at købe, selvom det konstateres, at han har samme rettigheder og muligvis kan gøre en god handel?

Mærkeligt, mærkeligt råd ...

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 16:44
Som udgangspunkt forstår jeg slet ikke, at man køber en mobil telefon på klods. Men hver sin lystSmile

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

3 gør det samme

M.v.h.

Det er da helt fair butikken kræver kunden ikke må videresælge før den er betalt ud. Ellers står butikken med lorten hvis kunden snyder og har solgt den videre.
Så må oprindelig køber betale restbeløbet ud i ét før den sælges videre.

Det er da absolut ikke fair. Butikken må tage ejendomsforbehold eller sikre sig et pant - som alle andre kreditorer i øvrigt - hvis butikken ønsker at sikre sit tilgodehavende. Når de ikke gør det, så er det helt rimeligt, at køberen kan sælge videre, uden at blive mødt med krav fra butikken.

Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 17:43
nej jeg forstår sgu heller ikke at folk køber mobiler på klods. men ok hvis det er rentefrit hvilket jeg ikke aner om det er så er det self en måde at få rede penge i hånden hvis de efterfølgende sælger den Confused
men forstår nu heller ikke at folk køber tv, anlæg osv på klods

-------------
canal digital sat
Marantz SR7009

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 18:13

En absolut dårlig ting at skylde penge ved et køb. Kan det ikke købes kontant, så købes det ikke. Har kun købt kontant i rigtig mange år. Så skyldes der ikke noget til nogen, så kan kan man heller ikke komme i klemme.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 18:47
Sikke noget vrøvl.

Lad det bare være sagt med det samme; jeg har gjort brug af Telenors Smart-aftaler i flere år. Det har jeg gjort, fordi jeg alligevel betaler mit abonnement hver måned, så hvorfor ikke også betale for sin telefon hver måned? Telenor giver en rabat, og jeg slipper for at skulle lave en stor udbetaling til en ny telefon. Ud fra en almindelig finansieringsteoretisk betragtning er det jo heller ikke uvæsentligt, at det er til 0% i rente, og faktisk bliver den i forvejen lidt billigere pris jo endnu lavere, hvis du beregner nutidsværdien af de fremtidig afdrag.

Jeg havde en iPhone 4s. Den holdte i to år. Da de to år var gået, gik jeg ned i Telenor-butikken og fik en iPhone 6. Finansiering skulle jeg ikke tænke på, da der bare blev indgået en ny afbetalingsordning. I situationen føltes det næsten gratis, da jeg allerede havde budgetteret med det månedlige afdrag. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være en dårlig måde at gøre tingene på.

Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 18:56

Jeg køber heller ikke Telefoner hos udbyderen, men på det frie marked.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 01-Oktober-2015 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Hvorfor?

Fordi der er mange ubekendte faktorer.

Skrevet den: 02-Oktober-2015 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Jeg havde en iPhone 4s. Den holdte i to år. Da de to år var gået, gik jeg ned i Telenor-butikken og fik en iPhone 6. Finansiering skulle jeg ikke tænke på, da der bare blev indgået en ny afbetalingsordning. I situationen føltes det næsten gratis, da jeg allerede havde budgetteret med det månedlige afdrag. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være en dårlig måde at gøre tingene på.

Hvis din indkomst og udgifter i dit budget ikke bliver ændret, (forværret) i det forløb du binder dig, så er det ikke en dårlig måde at gøre det på, tværtimod er det principielt smart. 
Man bør dog helst have en opsparing ved siden af, i tilfælde af at noget går galt. Og dermed kan afvikle hele gælden med det samme, at der sker ændringer. (Kunne være man blev skilt eller mistede sit job, pludselig får barn, bilen skal til reparation for et stort beløb osv.).

Men rigtig mange mennesker har ikke dette disciplineret forhold til deres budget. Og de færreste kan nok se 2 år ud i fremtiden. Mange køber med hjertet og ikke hjerne. Oven i dette ligger de måske allerede på grænsen i deres budget, prioriteringsmulighederne er små, og der skal ikke meget til at vælte det.
I sådanne tilfælde, så er det en rigtig skidt måde, selvom det er rente og gebyrfrit.
Et program som Luksusfælden på TV3 er ikke pure opspind, tværtimod.

Mht at købe en mobil kontant med det samme, eller rabat ved en aftale, den holder ikke at sige, du opnår mere rabat på mobilen ved en aftale. Telebutikkerne lever af abonnementet, så du får rabatten ud fra dit abonnement og jo længere tid du er abonnent, uanset om du køber mobilen kontant eller med aftale. Men du låser dig kun for ½ år, selvom du måske laver en betalingsaftale på 2 år på mobilen. Det er en lidt tricky måde, hvis man tænker over det. Reelt set burde man enten låse sit abonnement i samme periode man betaler mobilen i, eller betale mobilen i det ½ år man bliver låst. Men desværre må telebutikkerne rent lovmæssig ikke låse folk fast i et abonnement i mere end et ½ år. Jeg synes principielt det er hammerende forkert. Og for dit vedkommende ville du jo heller ikke have nogle problemer ved det, du er jo kunde alligevel, og har ingen intentioner om at skifte. Telebutikkerne ville måske endda kunne sælge endnu billigere mobiltelefoner, hvis de fik lov at låse deres kunder i længere tid, på abonnementet. 

Prøv at gå ind på Telenor og nøjes med at skifte afbetaling. Bemærk mobilens pris og din rabat, når du kun skifter afbetalingsperioden. Den er præcis det samme, også selvom du vælger kontant.

http://www.telenor.dk/shop/mobiler/apple-iphone-5s-16gb-gra/#Grå,16,320300%28AllProducts%29,0 - http://www.telenor.dk/shop/mobiler/apple-iphone-5s-16gb-gra/#Grå,16,320300(AllProducts),0

Piller du derimod ved abonnementet, så ændre rabatten sig.

Så argumentet om, at man opnår mere rabat ved en afbetalingsperioden på mobilen fremfor at købe kontant. Den holder ikke. Det er abonnementet der tæller, hvilket er helt forståeligt, da købet af mobilen er en aftale ved siden af, og ikke kan låses i abonnementet i mere end ½ år. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 02-Oktober-2015 kl. 10:43

Så fordi han er i tvivl om retsstillingen, så skal han afholde sig fra at købe, selvom det konstateres, at han har samme rettigheder og muligvis kan gøre en god handel?

Mærkeligt, mærkeligt råd ...

Hvis man er i tvivl, så skal der omvendt være fantastisk gode argumenter for at købe en genstand med gæld i, fremfor en uden. Det springende punkt er pris differencen imellem valgene. Da mobiltelefoner ikke ligefrem er en million investering, og differencen derfor er minimal, så synes jeg egentlig at svaret giver sig selv. Det er ikke besværet eller bekymringen værd.

Oven i det har jeg et moralsk dilemma med sådanne ting.
Man bør ikke sælge genstande med gæld i. Skal man sælge en mobil, så er det mindste man kan sørge for, det er at den er gældsfri. Men det er det min helt personlige mening ud fra et moralsk aspekt. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 03-Oktober-2015 kl. 09:22
@Kandersen

Jeg er klar over, at Telenors afbetalingsløsninger dækker over samme Telefon-pris delt med 6, 12 eller 24 måneder. Men heri ligger der også inddirekte en besparelse. Almindeligvis skal man jo betale for kredit - og des længere kredittid, des flere renteudgifter. Da kredittiden hos Telenor ikke har nogen betydning for prisen, skal man principielt altid vælge den længste. Det betyder jo, at pengene kan trække renter på din bankkonto i mellemtiden, og derved stilles du som køber faktisk bedst.

Eller sagt på en anden måde; det er billigere at betale 100 kr. over 24 måneder, end det er at betale 2.400 kr. i dag, simpelthen fordi kredit har en værdi (og derudover er der jo også noget, der hedder inflation).

Jeg ønsker ikke at angribe dem, der anbefaler, at man ikke betaler på afbetaling, for i almindelighed er det en god grundregel. I nærværende sammenhæng er den dog udtryk for en irrationel tankegang, som der ikke er økonomisk belæg for. Snarere tværtimod. Det mest rationelle vil være at tage afbetalingsløsningen over 24 mdr.

Hvad angår det sidste, så bliver jeg nødt til at anfægte, at der skulle være "gæld i telefonen". Hvis jeg går ned i banken og låner 5.000 kr. til en telefon - en telefon som jeg så efterfølgende sælger - så er det irrelevant for køber, at jeg evt. stadig skylder på lånet til min bank - og ingen vil vel betegne det som, at jeg sælger en telefon med  gæld i. Det er principielt det samme, der gør sig gældende ved køb gennem Telenor, med den undtagelse at jeg ikke får finansieret via banken, men direkte hos Telenor. Heller ikke i denne situation har mit skyldforhold dog nogen betydning for en køber af telefonen, og Telenor har kun de samme muligheder, som banken evt. ville have haft.

Det giver kun mening at snakke om "gæld i en genstand", hvis långiver har pant i genstanden, eller hvis der er taget ejendomsforbehold eller lign. Hvis banken har fået tinglyst et pant i min bil, så kan man snakke om, at der er "gæld i genstanden", men det skyldes jo det forhold, at banken kan gå efter bilen, hvis ikke lånet betales ud.

Skrevet den: 03-Oktober-2015 kl. 11:55

Jeg ønsker ikke at angribe dem, der anbefaler, at man ikke betaler på afbetaling, for i almindelighed er det en god grundregel. I nærværende sammenhæng er den dog udtryk for en irrationel tankegang, som der ikke er økonomisk belæg for. Snarere tværtimod. Det mest rationelle vil være at tage afbetalingsløsningen over 24 mdr.

Der skal da  nok være en del som ikke har en Telefon i 2 år før den udskiftes, eller skifter til en anden udbyder, og så er er stadig gæld i den. Så hellere eje den så har man ikke det bøvl.

-------------

Skrevet den: 03-Oktober-2015 kl. 12:25
Der er som sagt ikke gæld i telefonen. Og hvad er det bøvl, der opstår, afhængig af om telefonen holder i to år eller ej?

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Oktober-2015 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Jeg ønsker ikke at angribe
dem, der anbefaler, at man ikke betaler på afbetaling, for i
almindelighed er det en god grundregel. I nærværende sammenhæng er den
dog udtryk for en irrationel tankegang, som der ikke er økonomisk belæg
for. Snarere tværtimod. Det mest rationelle vil være at tage
afbetalingsløsningen over 24 mdr.

Der skal da  nok være en del som ikke har en Telefon i 2 år før den udskiftes, eller skifter til en anden udbyder, og så er er stadig gæld i den. Så hellere eje den så har man ikke det bøvl.

Som Among så glimrende har forklaret, så er det irrationel og gammelmands tankegang. En tlf til 7000kr som kan betales rentefrit over 24 mdr giver rigtig god mening. Gjorde det selv ifm iPhone køb, og skiftede til et billigere selskab/abonnement efter 6 mdr.

Skrevet den: 03-Oktober-2015 kl. 14:08
Hvilken bank har du Among?
For min tilbyder sgutte renter af indestående på min konto . Kun på den som er låst i en længere periode.

-------------
canal digital sat
Marantz SR7009

Skrevet den: 04-Oktober-2015 kl. 19:10

@Kandersen

Og det er efter min mening en meget simplificeret måde at sige det på.
24 mdr er også lig med, at man på en eller anden måde skal sikre sig, at ens indtægter og udgifter ændre sig nævneværdigt i samme periode. Selvom beløbet ikke er en herregård, så er der folk derude som sidder så stramt i det, og nærmest pr definition benytter sig af afdragsordninger med/uden renter.

Jeg er helt på det rene med princippet i ingen renter og gebyrer. Men perioden er/kan være en trussel.

Hvad angår det sidste, så bliver jeg nødt til at anfægte, at der skulle være "gæld i telefonen". Hvis jeg går ned i banken og låner 5.000 kr. til en telefon - en telefon som jeg så efterfølgende sælger - så er det irrelevant for køber, at jeg evt. stadig skylder på lånet til min bank - og ingen vil vel betegne det som, at jeg sælger en telefon med  gæld i. Det er principielt det samme, der gør sig gældende ved køb gennem Telenor, med den undtagelse at jeg ikke får finansieret via banken, men direkte hos Telenor. Heller ikke i denne situation har mit skyldforhold dog nogen betydning for en køber af telefonen, og Telenor har kun de samme muligheder, som banken evt. ville have haft.

Som udgangspunkt er jeg enig, men moralsk mener jeg det er en anden sag.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 05-Oktober-2015 kl. 16:19
Det er meget almindeligt kendt at folk der skylder penge bliver presset ud i en situation hvor de køber 3-4 dyre telefoner på afbetaling og så sælger dem videre i den blå avis.

Nemme og hurtige penge...

De vil hellere misligeholde afbetalingerne end at skylde til en lånehaj.
Teleselskaberne har jo ikke for praksis at kigge forbi og klippe fingrene af de dårlige betalere.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet den: 07-Oktober-2015 kl. 13:58
@Kandersen

Nu er udgangspunktet for denne diskussion jo, at telefonen skal erhverves under alle omstændigheder (det er i hvert fald udgangspunktet for mit standpunkt), og spørgsmålet går derfor på, hvilken finansieringsform der er den fornuftigste/rationelle.

Det er klart, at hvis valget står mellem ikke at købe noget overhovedet, og at købe noget på afbetaling, så er man selvfølgelig mere udsat økonomisk, hvis man vælger det sidste. Omvendt; hvis valget står mellem at købe på afbetaling med 0% i rente eller betale hele købesummen på en gang, så er afbetalingsordningen den smarteste. På den måde beholder man jo også pengene på sin konto, og er derfor også bedre stillet, hvis der skulle opstå andre uforudsete udgifter.

Risikoen er selvfølgelig, at man overvurderer sin økonomiske position, når man køber alt på afbetaling og derfor kommer til at købe flere ting, end man ville have gjort, hvis man havde købt alt ved kontaktbetaling. Men det gør ikke afbetalingsløsningen mindre rationel.

Og lige til det sidste, du skriver - mener du også, at der vil være et moralsk problem, hvis man sælger en telefon, man har finansieret via banken, og endnu mangler at betale banklånet?

@blumenberg

Får man ikke indlånsrente? Jeg skal være ærlig at sige, at jeg ikke har tjekket nærmere op på vilkår og betingelser med min bank, men jeg gik egentlig ud fra, at der blev betalt en eller anden form for (symbolsk) rente. Nu er det så heller ikke lang tid siden, at jeg færdiggjorde min uddannelse og derved kom over på en anden bankløsning. Måske det har haft betydning.

Skrevet den: 07-Oktober-2015 kl. 15:29

@Kandersen

Det er klart, at hvis valget står mellem ikke at købe noget overhovedet, og at købe noget på afbetaling, så er man selvfølgelig mere udsat økonomisk, hvis man vælger det sidste. Omvendt; hvis valget står mellem at købe på afbetaling med 0% i rente eller betale hele købesummen på en gang, så er afbetalingsordningen den smarteste. På den måde beholder man jo også pengene på sin konto, og er derfor også bedre stillet, hvis der skulle opstå andre uforudsete udgifter.

Risikoen er selvfølgelig, at man overvurderer sin økonomiske position, når man køber alt på afbetaling og derfor kommer til at købe flere ting, end man ville have gjort, hvis man havde købt alt ved kontaktbetaling. Men det gør ikke afbetalingsløsningen mindre rationel.

Jeg tror du misforstår mig.
Jeg kan snildt forholde mig til afdragsordninger til 0% i rente er en rigtig god forretning, når man SKAL købe noget. Men selvom det nu og her kan virke som en god forretning, så kan det senere vise sig at være skidt, hvis der sker ændringer i ens økonomiske forhold.

Problemet er som du skriver i 2. afsnit, at når det er nemt, så er det lige så nemt at komme til at købe over evne, specielt når man har den holdning, at 0% i renter er en god forretning. Derfor skrev jeg, at når man begiver sig ind i sådan noget over en længere periode (24 mdr = 2 år), så skal man være rimelig disciplineret, fordi rigtig meget kan ske i løbet af 2 år. Jeg kender ingen som kan spå 2 år ud i fremtiden.

Hvis alle var nok disciplineret, så ville et program som luksus fælden på TV3 slet ikke eksistere. Og bemærk, at disse mennesker ofte ikke ligefrem udviser en stor forståelse for omkostningerne ved de afdragsordninger de har indgået. Ofte er det lån/afdragsordninger der ligger over 20% i rente = hurtige nemme og vanvittige dyre lån. Fuldstændigt gakket! 

Jeg siger ikke det er forkert at benytte disse 0% afdragsordninger. Jeg siger, at hvis man gør det, så skal man være klar over, at man er låst i de 2 år, (eller hvad man nu end vælger).
Jeg har selv benyttet det, og agter da også at blive ved, når jeg SKAL. Men det er dælme ikke uden, at jeg til enhver tid kan komme ud af det (ved en opsparing/buffer) med det samme, hvis der skulle opstå en situation, der gør det nødvendigt.

Og lige til det sidste, du skriver - mener du også, at der vil være et moralsk problem, hvis man sælger en telefon, man har finansieret via banken, og endnu mangler at betale banklånet?

Ja og nej. Alt afhængig af hvor stort et beløb der er tale om.
Men principielt, (og igen med henvisning til ens privatbudget), så skal man tænke sig om, hvis man begynder på sådanne ting, som at sælge en mobiltelefon med gæld i. Det ender som regel som nævnt herover med, at man pludselig betaler til to måske flere telefoner, men kun har en telefon.
Og det er de færreste mennesker der har den holdning, at det er positivt at betale til noget de ikke længere har, når vi fx snakker forbrugsgenstande. 
Så giver det langt mere mening, at bruge pengene man får for salget, til at betale den gamle færdig med, inden man starter en ny aftale med en teleudbyder. Det er mig bekendt meget få mennesker der køber en ny mobil, sælger den gamle, som ikke er betalt færdig, af nød, når vi snakker mobiltelefoner. Det er som regel af lyst.
Vi er under alle omstændigheder ude af al rationel snak om renter, når vi er nået hertil. For hvad er god forrentning på en aftale, hvor du ikke længere har produktet? I min verden er det pludselig et helt andet aspekt, der ikke kan gøres op i renter.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 07-Oktober-2015 kl. 15:52
Nu kan jeg kun snakke for mig selv. Men da jeg valgte afbetalingsordningen over 24 mdr rentefrit, var det jo fordi tlf også var billigere end i kontant køb. Teleselskaberne giver rabatter ifm oprettelse af abb og køb af ny tlf.

Jeg havde beløbet og mere til stående på min konto. Men hvorfor faen skulle jeg give fuld pris, når jeg kunne spare penge og samtidig brede udgiften ud over 24 mdr?

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 07-Oktober-2015 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nu kan jeg kun snakke for mig selv. Men da jeg valgte afbetalingsordningen over 24 mdr rentefrit, var det jo fordi tlf også var billigere end i kontant køb. Teleselskaberne giver rabatter ifm oprettelse af abb og køb af ny tlf.

Jeg havde beløbet og mere til stående på min konto. Men hvorfor faen skulle jeg give fuld pris, når jeg kunne spare penge og samtidig brede udgiften ud over 24 mdr?

Hvis man som min hustru og mig selv ikke har behov for et abonnement, kan man blive nødt til at betale fuld pris. Med mindre besparelsen ved at købe telefonen med abonnement overstiger det den vil koste med fuld pris + forbrug i samme tidshorisont.

Af samme årsag købte jeg min første nye telefon for et halvt års tid siden; uden abonnement. Ellers har jeg de sidste 15 år holdt mig til brugte telefoner og taletidskort, hvor jeg selv satte penge ind på. På nær de to første jeg havde ved TDC.

Skrevet den: 07-Oktober-2015 kl. 18:31

Når man har en god aftale hos udbyderen, så køber man ikke nogen nye med Abonement, men køber en ny på det frie marked.

-------------

Skrevet den: 07-Oktober-2015 kl. 19:34
Jeg har osse det for os alle fire i husstanden det billigste og bedst behovopfyldende abonnement så ønsker heller ikke at skifte i forbindelse med ny mobil.
hidtil har den stået på sidste års model på tilbud eller brugt mobil.
bonus info er at jeg endte med at bestille en oneplus2 som netop nu er på vej med posten.
lyder til at det er bang for the money så det bliver spændende

-------------
canal digital sat
Marantz SR7009

Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 13:03

Det er det jeg ligesom anfægter her.
Fx med Telenor, så kan du opnå samme rabat på køb af en ny mobil kontant, hvis du fx er kunde i forvejen og har et abb.. Du låser bare dit abb fast i 6 mdr.. Men prisen på mobilen er stadigvæk med rabat.
(Det afhænger dog af hvilket abb du har).
Du får ikke mobilen billigere, fordi du deler betalingen op i 24 mdr. 

Det skal du heller ikke. Som jeg skrev, så er det smart, at have pengene stående.. Og så er det sund fornuft, at dele betalingen op. Eller hvis man er i den situation, at man kan se 2 år frem.
Det er bare langt fra alle der er så disciplineret med deres økonomi.. Og når noget er nemt at komme til, så har visse mennesker tendens til at falde på den, specielt når det gælder mobiltelefoner, og gerne de nyeste/dyreste. 

Læste lige noget overskrift med Telia nu tilbyder en service, så man kan ombytte sin mobil efter 12 mdr.. Det lyder spændende, alt afhængig af prisen.
Egentlig kunne det måske være en fordel at "leje" sin mobil, hvis man ved at man tit skifter. Har ikke læst Telias nyhed, men tror et er lidt i den stil.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

En absolut dårlig ting at skylde penge ved et køb. Kan det ikke købes kontant, så købes det ikke. Har kun købt kontant i rigtig mange år. Så skyldes der ikke noget til nogen, så kan kan man heller ikke komme i klemme.
Lad os ikke håbe for ejendoms- og bilmarkedet at det er en holdning der bliver gennemgående :-)

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 14:52
Hvad er der galt med at købe bil kontant?
Det er 15 år siden jeg har haft gæld i en bil, lige nu står der over 400k klar til jeg får den ide at jeg vil skifte igen....

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvad er der galt med at købe bil kontant?
Det er 15 år siden jeg har haft gæld i en bil, lige nu står der over 400k klar til jeg får den ide at jeg vil skifte igen....
Hvis det skulle blive en gennemgående holdning, vil bilsalget falde kraftigt og der vil blive kørt (endnu) mere rundt i gamle og måske farlige biler...
Hvis du har brugt årene på at spare penge op og kan købe din næste bil kontant, er det jo bare fint og du skal så bare finde ud af om det er den økonomisk mest rentable løsning for dig.

Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 15:36
Tjah, den nuværende er da på randen af at skulle skiftes ud, da den er 6 år gammel. Gammel, måske, men farlig vil jeg ikke påstå.
Og det er blot et spørgsmål om at komme i gang med at "være foran" med hensyn til betaling af bil. Så går det meget bedre....

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 16:23
Det er vist de færreste, der foruden at afholde udgiften til nuværende bil, kan lægge de 2000kr fra i md, som afskrivningen vitterligt er på en familiebil i dagens DK.

Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 17:44
Det er kun et spørgsmål om at gøre det en gang. Alle de efterfølgende gange er pengene der (hvis man ikke klatter dem væk!).

Klaus

-------------

Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 18:22
Jo jo, hvis man som dig har betalt huset ud, og ikke har et par smårollinger, der skal ha mad, tøj og passes hver dag

Skrevet den: 12-Oktober-2015 kl. 18:48
Huset er ikke betalt, til gengæld har jeg (desværre) kun et barn.

Klaus

-------------

Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 13-Oktober-2015 kl. 12:42

Fordi der er mange ubekendte faktorer.

Der er ingen, det er ikke anderledes end at købe en telefon uden gæld i. Det er kun den oprindelige køber der hæfter for gælden, det kommer efterfølgende købere aldrig til.

Skrevet den: 13-Oktober-2015 kl. 21:20
Det kan du måske have ret i.

Jeg vil bare ikke købe en telefon med gæld.

Hvad gemmer telefonen ellers på? Hvorfor skal telefonen sælges inden den er betalt?

Måske er jeg bare lidt mistroisk.

Skrevet den: 13-Oktober-2015 kl. 21:41
Essensen er vel at en mobil ikke har gæld, det har personen der har købt den. (I modsætning til hvad der oftest gør sig gældende ved lån i hus og bil).

Skrevet af: Rolf Lemmike
Skrevet den: 13-Oktober-2015 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Essensen er vel at en mobil ikke har gæld, det har personen der har købt den. (I modsætning til hvad der oftest gør sig gældende ved lån i hus og bil).

Lige præcis. Det svarer til man har lånt eksempelvis 6000- og betaler dem retur over 24 mdr uden renter. At de 6000 så er brugt til at betale en telefon har absolut ingen betydning for evt køber af telefonen inden de 24 mdr er gået.

Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er kun et spørgsmål om at gøre det en gang. Alle de efterfølgende gange er pengene der (hvis man ikke klatter dem væk!).

Klaus

Klaus - Der er en detalje i dette, som jeg ikke helt kan få til at stemme overens..

Hvordan hænger det samme med værdiforringelsen af den bil du køber, som faktisk er størst netop i de første år af bilens levetid, og størst på nye biler? 

Kort sagt - Der mangler en baggrund/historie i det du fortæller, for at det skal give mening.
Eller, næ jeg kan faktisk slet ikke forstå det, når du skriver, "Det er kun et spørgsmål om at gøre det en gang." Men der kan være en baggrund, som jeg ikke lige kan finde.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Print side | Luk vindue