Print side | Luk vindue

W1070 Hushbox

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142547
Udskrevet den: 09-Oktober-2024 kl. 11:37

Emne: W1070 Hushbox
Skrevet af: cgmand
Emne: W1070 Hushbox
Skrevet den: 06-Oktober-2015 kl. 17:41
Hej 

Er der nogen herinde der har bygget en hushbox til deres W1070 ?

Eller hvis du har bygget én til anden projektor er du selvfølgelig osse velkommen til at vise den frem her :)

-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo

Svar:
Skrevet af: Troelsfilm
Skrevet den: 06-Oktober-2015 kl. 23:06
Fra de gode gamle CRT dage, men det kan være du kane låne lidt...

http://www.curtpalme.com/Hushbox1.shtm
http://www.curtpalme.com/HushboxSupercooled1.shtm

Jeg har selv bygget min dlp ind i en kasse i væggen, så den suger varm luft ud af biffen, forbi projektoren og ud i et andet rum.

Selve kassen er isoleret med rockfonplader der er skåret til.

Kun objektivet stikker ud af kassen.

Det virker ret godt.

Troels

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 07-Oktober-2015 kl. 07:30
Da jeg byggede min bio var min plan at lave en hush-box (Havde også en BenQ). Jeg købte derfor et glas fra Edmund Optics som skulle være det bedste at bruge som glas i den. Købte en lydløs projekter i stedet, så fik aldrig brug for det og har det derfor  overskud hvis du skulle være interesseret.

Skrevet den: 07-Oktober-2015 kl. 08:50
Tak for links.

Jeg skal lige prøve det her projektor godt af, inden jeg poster penge ud efter en lydløs/bedre.

Nå men, min plan var lidt at bygge den ind i en reol som skal hænge over min sofa. Min sofa står helt op mod bagvæggen og der er ca 3m fra linse til væg.

Kunne måske godt være interesseret i glasset, men skal lige have styr på et par andre ting først. 

-------------

Skrevet af: jjmikkel
Skrevet den: 07-Oktober-2015 kl. 15:46
Jeg har bygget en awesome hushbox!

Jeg købte for et halvt år siden en BenQ W1400. Planen var at den skulle stå på en hylde over mit hovede, men jeg synes sgu den larmede for meget (til trods for at den skulle være én af de mere støjsvage DLP projektorer). Så jeg brugte en måned på planlægning, og en måned på at bygge den.

Og den er fuldstændig lydløs nu.

Den er blevet ret sindrig med lego-komponenter (limet sammen med rawplugs) til at styre fokus, samt justerbar fan-hastighed. Selvfølgelig med indbygget temperaturføler på LCD-display. Jeg tror jeg endte med at bruge omkring 1000 kr på materialer. 

Det kan godt lade sig gøre, og med lidt snilde bliver resultatet rigtig godt. Downside er at den bliver ret stor. Den er lidt over en meter i bredden og en halv i dybden - og så vejer den 40 kg eller noget i den retning.

Skrevet den: 07-Oktober-2015 kl. 16:30
Billeder!

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 07-Oktober-2015 kl. 17:05
Ja tak, og gerne nogle billeder af fokus funktionen.

Skrevet den: 07-Oktober-2015 kl. 17:38
Allright. Det må blive i morgen når jeg kommer hjem fra arbejde.

Skrevet den: 08-Oktober-2015 kl. 10:10
jjmikkel: Den vil jeg vildt gerne se billeder af Smile Om end den jeg selv skal bygge bliver nødt til at være en del mindre.. Tænker noget med mak B:50 D:40.. Men aner ikke om det er muligt.

-------------

Skrevet den: 08-Oktober-2015 kl. 20:45
Nu er ungerne puttet, så nu har jeg tid til at vise nogle billeder af min hushbox. Beklager den lidt grynede kvalitet, men det er jo blevet mørkt udenfor og der er ikke meget lys i min bio :)

Sådan ser den ud:

Den måler B:101 cm  D:46 cm  H:23 cm. 
Den er lavet af 1,2 mm MDF, købt som stor plade i Silvan, som jeg har skåret til. En enkelt plade var nok. Jeg har brugt hjørnelister som jeg har malet sorte og brugt som kant. Kassen er beklædt med sådan noget venyl-film med træstruktur fra bauhaus (jeg har glemt hvad det hedder). Hele kassen er limet sammen og samlet med vinkelbeslag. Derefter er alle samlinger tætnet med en akrylfugemasse.
Glasset i front er fra edmund optics i UK (kostede ikke mange kroner at få sendt), og er stort set reflektionsfrit (ingen reflektioner = alt lys bliver sendt videre til lærredet). Desuden er det tiltet (i en IKEA-ramme som jeg har skåret til) så det lys der bliver reflekteret ikke bliver reflekteret tilbage gennem linsen. Det var åbenbart vigtigt var der nogen der mente). På fronten er knappen til venstre til at regulere fan speed. Det lille display er til temperatur, og den øverste knap er til at styre størrelsen på projektionen. (jeg kom vist til at sige det var fokus, men det er zoom). På den måde kan jeg gøre billedet mindre, hvis det virker for stort til f.eks spil (har 120" fra 3,2 m).

Indeni er den designet sådan:

Tanken var at luften skulle ledes gennem en "lydpotte", hvor lyden skulle slå nogle sving - blive ledt gennem projektoren (husk at checke hvad der er indsugning og udblæsning på projektoren), og suget ud gennem endnu en "lydpotte". Downside er at luftgennemstrømningen i sig selv laver lidt lyd når den skal slå knæk, men lyden fra selve projektoren skal også gennem knækkene, og bliver derfor dæmpet. Ved at skrue ned for hastigheden på fans kan man finde det punkt, hvor lyden er væk, men der stadig er god køling. Hele indersiden af kassen er foret med æggebakkeskum fra Biltema - også låg og bund, så der ikke er noget luft der går over eller under projektoren. Jeg eksperimenterede lidt med kun at have fans i enten udsugning (og lave undertryk der skulle suge luft ind), eller indblæsning (og lave overtryk), men dette var den bedste løsning. Ellers skal fans køre med for høj hastighed og larmer for meget. Jeg ville nok have valgt to 200 mm fans istedet for et mix hvis jeg skulle gøre det om. 

Låget ser sådan ud:

Ved indsugningen er der monteret et støvfilter som kan tages ud og renses så der slet ikke kommer støv med ind.

Indeni ser den sådan ud:

Selve projektoren står på en plade med gevindstænger i alle 4 hjørner. På den måde kan jeg justere så den er i perfekt vatter. Projektoren er jo lavet til at hænge i loftet, så den bliver nødt til at stå på hovedet. Derfor er der også 4 "fødder" af træ på pladen der holder på projektoren. På det sidste billede til højre kan man se en elspareskinne. Det smarte ved den er at den ikke tænder de stik der er sat til den, hvis ikke projektoren bruger mere end standby-strøm. Så snart projektoren tænder - tænder fans og temperatursensor også. Når projektoren går i standby - slukker fans og temperatursensor. 

Legohalløjet til zoom ser sådan ud:

Det kan være lidt svært at se, men det er legotandhjul jeg har fastskruet til pladen så den kan bevæge en plade fra side til side. Nedenunder sidder der en lego-arm fast til et rawplugs (der passede lige på den pal der er på zoomknappen) så den kan blive kørt fra side til side. Legopinden går ud gennem kassen på fronten og er sat fast på et sortmalet colalåg, hvori jeg har limet et legohjul fast:

Justeringen af fan speed sker også ved lego-rawplugs-metoden til en fan-speed kontroller skruet fast lige på den anden side af pladen.

Her er et billede hvor den er tændt, hvor man kan se temperaturdisplayet:

Det hele er styret af en Logitech Harmony Smart control med HUB. Derved kan jeg placere en lille IR-booster inde i kassen (man kan se den på nogle af billederne), og resten foregår med RF. Man kan se hubben stå oven på kassen på det sidste billede. Den styrer receiver, fjernsyn, projektor, PS3 og Intel NUC (mediecenter) med RF. Super lækkert.

Jeg har lagt rigtig mange overvejelser om hver lille detalje i denne hushbox, og jeg må sige at jeg er meget tilfreds med resultatet. Det var skide sjovt at lave, for man skulle være sådan lidt georg gearløs med finurlige løsninger på de problemer der opstod. Meget trial and error. Men for alle materialer, glas, skruer, lim, fans og temperaturføler tror jeg at jeg endte på omkring 1000 kr.

Jeg tror jeg fik alle pointer med. Skriv hvis der er noget der er uklart.

Mvh
Mikkel

Skrevet den: 08-Oktober-2015 kl. 21:26

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 08-Oktober-2015 kl. 21:38
det er sku cool!

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: MulleB
Skrevet den: 08-Oktober-2015 kl. 21:48
Det er simpelhent genialt det der

Skrevet af: MDusen
Skrevet den: 09-Oktober-2015 kl. 04:22
Super cool
Gid man havde samme færdigheder mht lego og temperatur/ventilatorstyring - kunne tænkes at min gamle far skal finde loddekolben frem
Min benq w1070 sidder allerede i loftet og min kære hustru synes den er grim. Har overvejer om det er muligt at bygge en "simpel" kasse for at skjule den men en hushbox ville også glæde mig i stille scener.....
Nogle bud på hvlke stumper der skal indkøbes til reguleringen?
Kan det evt. kan startes med 12v triggeren fra projektoren eller er spareskinnen det lettest?
Hvilket glas skal man købe fra edmund optics......kan ikke rigtig finde rundt på hjemmesiden
Og til sidst hvor brede er dine kanaler?

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 09-Oktober-2015 kl. 09:00
Ja, meget meget cool Clap

Angående glas har jeg læst andetsteds at det kan være en fordel at projektoren er vinklet i forhold til glasset så refleksionen fra bagsiden af glasset reflekteres væk fre projektor optikken. Hvor vigtigt det er ved jeg så ikke, men hvis man ikke bruger "optisk" glas kunne det måske være værd at overveje.

Skrevet den: 09-Oktober-2015 kl. 11:36
Flot arbejde !! Og lækkert du har fået tænkt selv de mindste ting igennem Clap

Jeg kigger meget på størrelsen, da min ikke kan være så stor, vil du tror du kunne have lavet den mindre med samme resultat ? Tænker dybden og bredden. Kan se der er en del plads foran projektoren, samt måske halvdelen af 'udstødningen' på hver side kunne spares væk.?

-------------

Skrevet den: 09-Oktober-2015 kl. 12:45
Jeg kan lige se at der var en fejl i min beskrivelse. Jeg har brugt en 230 mm fan til udsug. Ikke 200 mm...

MDusen: 
- Jeg fandt frem til at spareskinnen klart var det letteste. Jeg har ingen erfaring med elektronik og at bruge 12v triggeren. Men hvis man er ferm til det, er det selvfølgelig en elegant løsning. 
- Du spørger hvilke stumper man skal bruge til reguleringen. Mener du fan speed?
- Angående glas købte jeg dette: http://www.edmundoptics.com/optics/windows-diffusers/visible-windows/anti-reflection-ar-coated-high-efficiency-windows/46103/  De findes i forskellige størrelser - både større og mindre - og runde...
- Kanalerne er omkring 10 cm bredde og 20 cm høje. Æggebakkerne tager dog 2x2,5 cm.

Trumle:
Jeg har også vinklet glasset lidt nedad for at få reflektionerne væk fra optikken. Jeg må indrømme at jeg prøvede med almindeligt vinduesglas som jeg holdt op foran optikken, og jeg kunne sgu ikke rigtig se forskel. Det var som om der kom et lille grønligt skær, men jeg tror mest der var psykologisk. Men det optiske glas var jo ret billigt, så jeg endte med at købe det.

Cgmand:
Jeg tror det er svært at gøre den mindre i dybden. Måske hvis man sætter glasset og glashuset udenpå kassen istedet (jeg har sat den indvendigt), men der skal også være plads til udluftningen foran. Man kan måske vinde 5 cm... 
Du har ret i at man kunne spare halvdelen af udstødningen. Problemet kunne være at man ville kunne høre de fans du har installeret, da lyden ville have mere direkte adgang til omgivelserne. Men hvis man køber nogle store 230 mm fans der er støjsvage, og kører dem med lav hastighed, kan det være det ikke betyder så meget. Evt disse: http://www.coolerkit.dk/shop/bitfenix-spectre-pro-3109p.html?key=BI027&track=searchdbprodukter

Må den gerne være stor i højden? For et alternativt kunne være at lave lydpotten opad i stedet.

Det optimale setup ville være at have en kasse der kun er en smule større end projektoren, og så forbinde et indtag og udsug via rør til et lokale ved siden af (hvor fansne så også skulle være.)

Skrevet af: Eeyore
Skrevet den: 16-Oktober-2015 kl. 21:39
super fedt lavet.

Skrevet af: therazz
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 14:48
Respekt!!!

-------------
MORE BASS

Skrevet af: mor4thi
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 15:49
Ser mega fedt ud :-D skal selv til at lave en hushbox til min Optoma 141x men jeg ved bare ikke hvor mange grader varmt det max må blive i kassen, har du en ide om det? Eller hvad viser din temp måler når der er godt gang i den?

Skrevet den: 25-Marts-2016 kl. 15:35
Temperaturføleren har jeg sat ved udluftning på projektoren, og den viser omkring 80 grader. Jeg har testet både med projektoren i fri luft og i kassen, og den er 80 grader begge steder. Jeg ved ikke hvor varmt det må være i kassen, men den har nu kørt 1000 timer uden bøvl, så går ud fra det er nok. Jeg har prøvet at løfte låget efter den havde kørt noget tid, og der føltes den næsten koldere end i fri luft. På et tidspunkt stoppede fansne uden jeg opdagede det (løs forbindelse) og der begyndte projektorens egen blæser at larme ret meget - og det kunne høres. Så når den normalt ikke siger noget må det være fordi der er køligt nok i boksen. Men hellere for mange blæsere end for få. Så kan de også køre med lavere hastighed så de ikke larmer så meget.

Skrevet af: mor4thi
Skrevet den: 25-Marts-2016 kl. 17:12
Fedt tak skal du have :-D

Skrevet af: Bconrad
Skrevet den: 06-April-2016 kl. 19:15
Jeg har også arbejdet lidt på en hushbox til min w1070+. Den er ikke så gennemført som det tidligere eksempel, men den fungerer fint, hvilket jo er det vigtigste.

Min udfordring var at jeg skulle have bygget en mobil løsning, da jeg ikke havde muligheden for at have projektoren hængende i stuen. 

Min løsning var at købe en lille Bestå reol fra IKEA, som blev bygget lidt om, tilsat nogle lydisolerende plader og et par kølere. Der mangler lige at komme glas i vinduet, men ellers er den færdig og gør en kæmpe forskel i forhold til støj. Jeg kørte en måling af varmen ved projektorens udluftning og endte på ca. 65 grader efter ca 40 minutter. Den varme luft leder jeg gennem et flexrør som stikker ud nedenfor frontpladen. 

Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 07-April-2016 kl. 21:11
Det er sgu en meget smart løsning, når den alligevel skal være mobil! Men er det ikke svært at placere den 100% korrekt hver gang?

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)

Skrevet af: Bconrad
Skrevet den: 08-April-2016 kl. 19:27
Nu er 100 % jo ret højt og jeg er ikke helt sikker på at jeg rammer det hver gang. Jeg bruger test firkanterne i indstillingerne, så er det ret hurtigt at få skabet til at stå rigtigt. Der er hjul under, så det tager vel et par minutter at sætte tingene til. Mit lærred er også mobilt og det kan stilles op og pilles ned på 5-10 minutter, så det er ikke noget problem.

Det eneste problem er at mit 50 tommers tv virker alt for småt nu...

Print side | Luk vindue