Print side | Luk vindue

Windows 8,1 pro til 10, hvad mister jeg

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142690
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 03:13

Emne: Windows 8,1 pro til 10, hvad mister jeg
Skrevet af: aerik
Emne: Windows 8,1 pro til 10, hvad mister jeg
Skrevet den: 13-Oktober-2015 kl. 19:42
Har en maskine med sin 8,1 pro. Jeg kan ikke gennemskue hvilken version af win10 jeg får, og hvad jeg et mister.

Nogen der kan hjælpe?

Svar:
Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 13-Oktober-2015 kl. 20:04
Med Windows 8.1 Pro får du Windows 10 Pro.

Jeg har foreløbig opgraderet to pc'ere til Windows 10, idet jeg dog kører Windows 10 Insider på den ene.

Og så er jeg ved at afvente, at Windows 10 bliver hentet ned på en langsom bærbar, jeg er ved pt.

Jeg kan godt lide Windows 10, men det er mere nysgerrigt, end Windows tidligere har været. Dette bliver dog også rullet ud på Windows 8, måske også Windows 7, så det skal ikke være det, der afholder en fra at opgradere. Endelig er der kommet flere små programmer, der kan lukke af for diverse nyfigenhed i det omfang, de er kendte.

Mvh. Jørgensen

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 13-Oktober-2015 kl. 20:56
Du mister ingenting. Du kan endda slå automatiske opdateringer fra, da det er en Pro :-)
Det kan man ikke på Home - der kommer opdateringerne, når man mindst venter det, og genstarter pc'en, mens man skulle skrive en opgave.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 07:39
Har slv opgraderet fra 8.1 pro.

Intet er mistet, så bare kom i gang, du bliver glad for win 10

Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 08:35
Jeg takker.

Kan man indstille Mai,m til at opdatere hurtigere.
Når jeg i win 10 har læst en mail, og et svaret på den også, så står den stadig som ulæst i alle mine andre klienter. Hvis jeg slukker computeren, så opdateres min mail slet ikke som læst.
Lucia problem men alligevel. Et en bedre klient skal vælges? Og nej Thunderbird og jeg fungerer ikke sammen.

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 08:45
Min kones, min søns og min kamerats pc'er virkede ikke ordentlig efter opgraderingen til Windows 10.

Så man skal huske at man har 1 måneden til at gå tilbage, hvis det ikke virker ordentlig. 

Restoren til tidl. version virker uden problemer.

Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 08:52
Hvordan ikke virkede? Er du sikker på at det ikke er fejl 40?

Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 09:30
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Hvordan ikke virkede? Er du sikker på at det ikke er fejl 40?

Det kan du tro, at jeg er sikker på. (Jeg arbejder med IT/Server til dagligt)

- Den ene var der masser af ting der ikke virkede og system loggen var fuld af fejl.
  En reinstallation helt fra bunden med Windows 10 fik pc'en til at virke.

- Min kamerats, her var der flere ting på skrivebordet der ikke virkede. Man kunne bla. ikke vælge egenskaber for processlinien. Processlinien forsvandt, når nogle programmer var åbne.
  Så her var en reinst. også nødvendigt, da han havde ventet over 1 måned før han spurgte.

- På min søns pc'er var der flere spil der ikke virkede. Så der gik vi bare tilbage til Windows 7 og så virkede alt igen

Skrevet af: bikeman.dk
Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 10:43
Lyder til at I har valgt opdatering af eksisterende windows version.

Er der ingen som har valgt clean installation og derefter har geninstalleret de øvrige programmer/Apps?

Jeg har endnu ikke opdateret til windows 10. Men jeg hælder mest til at lave en clean installation og efterfølgende geninstallere mine programmer.

Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 10:50
Da jeg opdaterede til windows 10 var det via windows update.
Da den havde opdateret og stået lidt, var det som om det ikke kørte som det skulle.
Jeg genstartede og lod den stå i et par timer, det hjalp. Hvis ikke den får lov til at stå og få systemet på plads fejler den.
I forhold til at opdatere via update og så have asus bundkort, er der noget som asus og microsoft ikke er enige om, så mistede hele master boot record på harddisken og dermed også alt på disken.
Ny disk i, install win 7 og derefter opdatere til windows 10 via dette link :  http://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 - http://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Så har det kørt siden uden problemer

-------------
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+

Skrevet af: JackD84
Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af bikeman.dk bikeman.dk skrev:

Er der ingen som har valgt clean installation og derefter har geninstalleret de øvrige programmer/Apps?

Jeg har endnu ikke opdateret til windows 10. Men jeg hælder mest til at lave en clean installation og efterfølgende geninstallere mine programmer.

Mit windows virkede først efter en nulstilling hvor jeg mistede en lovlig version af word. Det var gennem arbejde, hvor det ikke var muligt at få en kode, da ordningen gik bort. Det irriterer mig noget så grusomt, da den var lovlig, men af gode grunde ikke kan installeres med kode igen Ouch

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse

Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 13:40

Det er jo det den gratis opdatering til Windows forudsætter.

Har du først haft opgraderet den eksisterende Windows version, kan du efterfølgende lave en frisk installation, hvor din Windows 10 version automatisk vil blive aktiveret.

På min kones pc var det ikke nok at lave en ren installation, hvor Windows beholdt data. Her virkede Windows 10 heller ikke helt. Så jeg var nødt til at lave en ren inst., hvor jeg slettede harddisken inden installationen.

Skrevet af: Flick
Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 14:37
Jeg har haft lavet en clean installation af Windows 10, jeg har aldrig syntes at det gav mening at lave en opgradering af Windows, da alt bliver noget rod.
Har aldrig haft problemer med noget, hverken BSOD eller andre mærkelige ting.

Man kan ikke lave en ren installation hvor Windows beholder data - det giver ikke mening

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Mit windows virkede først efter en nulstilling hvor jeg mistede en lovlig version af word. Det var gennem arbejde, hvor det ikke var muligt at få en kode, da ordningen gik bort. Det irriterer mig noget så grusomt, da den var lovlig, men af gode grunde ikke kan installeres med kode igen

Er det ikke dig selv der har gjort i nælderne ved ikke først at trække koden ud med en keyfinder inden du installerede Windows 10?

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet af: bikeman.dk
Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Jeg har haft lavet en clean installation af Windows 10, jeg har aldrig syntes at det gav mening at lave en opgradering af Windows, da alt bliver noget rod.
Har aldrig haft problemer med noget, hverken BSOD eller andre mærkelige ting.

Man kan ikke lave en ren installation hvor Windows beholder data - det giver ikke mening

Helt enig.
Jeg plejer at lave en liste med de programmer og de tilhørende koder som jeg vil installere igen. Det giver også mulighed for at rydde op i programmer som ikke anvendes mere :-)

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 17:58

Jeg har opgraderet mine tre computere (MacAir, Surface 3 Pro, NUC HTPC) fra Win 8.1 til Win10. Jeg lavede en clean install på dem alle, og det har fungeret fejlfri. Jeg er rigtigt glad for Windows 10, og specielt ti Surface har Microsoft virkelig gjort det rigtigt da det skifter smooth mellem tablet og desktop mode.

EDIT: For at lave en clean install er du nødt til at opgradere via Windows Update først...

Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 19:51
Ved ikke om det er opdateringen, eller hvad der er grunden, men maskinen kan ikke længere tænde,som i helt død. Den fejlede under opdateringen. Gik den tilbage i Windows 8,men nu kan den så ikke tænde s mere. Så må vente til efter en eventuel reparation eller ombytning inden jeg ser hvad win10 pro har at byde på.

Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 20:22
Nogen der kender reklamationsreglerne, når den dør på dag 1?

Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Mit windows virkede først efter en nulstilling hvor jeg mistede en lovlig version af word. Det var gennem arbejde, hvor det ikke var muligt at få en kode, da ordningen gik bort. Det irriterer mig noget så grusomt, da den var lovlig, men af gode grunde ikke kan installeres med kode igen

Er det ikke dig selv der har gjort i nælderne ved ikke først at trække koden ud med en keyfinder inden du installerede Windows 10?

Flemming

Anede ikke det kunne gøres i word programmer, hvordan gøres det?

-------------
http://forum.recordere.dk/jacks-bio-stereo-meridian-update-15092015_topic130857_page1.html?KW=meridian" rel="nofollow - JackD Meridian Bio: Med korrekt Stereo Gengivelse

Skrevet den: 14-Oktober-2015 kl. 21:37

Flemming

Word er jo en del af Office pakken og her kan koden trækkes ud med en keyfinder nøjagtig som Windows koden.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 07:38

Flemming

Word er jo en del af Office pakken og her kan koden trækkes ud med en keyfinder nøjagtig som Windows koden.

Flemming

Er der en keyfinder du kan anbefale?

-------------

Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 07:45
Magic jelly bean

Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 08:32
Ærgerligt jeg ikke havde gjort det inden jeg installerede windows og nulstillede.

-------------

Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 08:51
Windows key trækket ud, tak for det Tongue

-------------

Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 09:02

På Windows 10?
Det prøvede jeg på min søns PC efter første update fra Win7. Skulle nemlig have en clean installation pga. cluster problemer på harddisk. 
Men den accepteres ikke ved indtastning på geninstallation. Big smile
Men ikke noget problem, hvis PC er opdateret til Win 10 og valideret. Man springer bare det punkt over, og fortsætter. 
Så sker det helt automatisk når installation afsluttes og validering fra nettet foretages. Wink

Mvh. JørgenT

Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

På Windows 10?
Det prøvede jeg på min søns PC efter første update fra Win7. Skulle nemlig have en clean installation pga. cluster problemer på harddisk. 
Men den accepteres ikke ved indtastning på geninstallation. Big smile
Men ikke noget problem, hvis PC er opdateret til Win 10 og valideret. Man springer bare det punkt over, og fortsætter. 
Så sker det helt automatisk når installation afsluttes og validering fra nettet foretages. Wink

Mvh. JørgenT

Ja, det var det. Fik det bare ikke gjort på mit word. Ærgeligt, kan den gamle word pakke ikke købes igen.?

Bruger det ikke nok til at købe en word pakke hver måned.

-------------

Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 09:18

Ja, det var det. Fik det bare ikke gjort på mit word. Ærgeligt, kan den gamle word pakke ikke købes igen.?

Ærgerligt - men så er der jo den gratis Libre Office:
http://www.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/ - https://www.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/
som ligner meget, og er file kompatibel.

Mvh. JørgenT

Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 09:25

Ærgerligt - men så er der jo den gratis Libre Office:
http://www.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/ - https://www.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/
som ligner meget, og er file kompatibel.

Mvh. JørgenT

Det er en msi fil?

Kan word bruger åbne filerne du laver med programmet?

-------------

Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 09:37

Ja

Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 09:38
Fantastisk kan åbne mine gamle word dokumenter Clap

-------------

Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 09:48

Ja
Lidt uddybende, du kan vælge at gemme i forskellige formater:

Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 09:57

Ja
Lidt uddybende, du kan vælge at gemme i forskellige formater:

Går ud fra det er bedst at gemme word dokumenter i den nyeste 2013 understøttelse?

-------------

Skrevet af: Byteman2
Skrevet den: 15-Oktober-2015 kl. 20:04
Jeg fik opdateret og det gik nemt og kørte fint i et par dage. Pludselig fik jeg problemer med skærmblink og den var ikke til at styre. Efter en del søgen fjernede jeg noget Apple icloud services og så kørte det godt igen.

Hvis man gerne vil finde sin Windows key uden at installere noget så kan man copy/paste dette ind i nodepad og gemme som VB script (.vbs) - og så køre det - det virker i de fleste tilfælde.

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Function ConvertToKey(Key)
Const KeyOffset = 52
i = 28
Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"
Do
Cur = 0
x = 14
Do
Cur = Cur * 256
Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur
Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255
Cur = Cur Mod 24
x = x -1
Loop While x >= 0
i = i -1
KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput
If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then
i = i -1
KeyOutput = "-" & KeyOutput
End If
Loop While i >= 0
ConvertToKey = KeyOutput
End Function

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 17-Oktober-2015 kl. 19:51
office 16 kan også bruge ODF formatet nu.
Jeg købte en office365 personal, må installeres på en 1 maskine og en fon/tablet - hvilket er mere end rigeligt til mig, men koster små 500 om året så man er sikker på at man har adgang til alle de nyeste udgaver. Efter at MS er gået over til rullende updates giver det med at man køber en office og ikke opgraderer i 5-7 år ikke længere mening. jeg købte dog office 1mnd inden 16 udkom, og det var vist den mest smerteløse opgradering jeg nogensinde har haft fra MS.  - nå ja man får også 60min's skype taletid om måneden og 1TB onedrive med i købet til de 500. hvis man har noget at bruge den slags til.

man får HELE Officepakken for de 500. incl outlook, og alle de applikationer som stort set ingen bruger :-)

Skrevet den: 17-Oktober-2015 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Byteman2 Byteman2 skrev:

Jeg fik opdateret og det gik nemt og kørte fint i et par dage. Pludselig fik jeg problemer med skærmblink og den var ikke til at styre. Efter en del søgen fjernede jeg noget Apple icloud services og så kørte det godt igen.

Hvis man gerne vil finde sin Windows key uden at installere noget så kan man copy/paste dette ind i nodepad og gemme som VB script (.vbs) - og så køre det - det virker i de fleste tilfælde.

1.Jeg undrer mig over hvad Apple icloud laver på en Windows PC.
2. Magical Jelly Bean Keyfinder findes også i en portable version, så der skal ikke installeres noget. Meget nemmere end at skulle lave et script.

Flemming 

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet af: Byteman2
Skrevet den: 18-Oktober-2015 kl. 16:46

Oprindeligt skrevet af Byteman2 Byteman2 skrev:

1.Jeg undrer mig over hvad Apple icloud laver på en Windows PC.
2. Magical Jelly Bean Keyfinder findes også i en portable version, så der skal ikke installeres noget. Meget nemmere end at skulle lave et script.

Flemming 

Tror vist nok jeg brugte det til at lave backup af indhold på Ipad'en. Den giver adgang til ens billeder osv., ligesom Dropbox.
http://support.apple.com/da-dk/HT204283 - https://support.apple.com/da-dk/HT204283  
Det var et velkendt problem....

Print side | Luk vindue