Print side | Luk vindue

8x DIY 18" subs - Worklog

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142835
Udskrevet den: 01-November-2024 kl. 02:29

Emne: 8x DIY 18" subs - Worklog
Skrevet af: Gargazol
Emne: 8x DIY 18" subs - Worklog
Skrevet den: 21-Oktober-2015 kl. 12:20
Hej 

Dette vil være min worklog for mine kommende subs som jeg blev inspireret til at lave selv fra en af mine tidligere tråde her: 
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132325&PN=1&ti tle=sub-til-44-m2-stue-mske-svs-sb13-ultra 

Det vil være delt op i 2 dele, da der skal være til både min stue og en dedikeret hjemmebio(mikro(11kvm)) jeg er gået i gang med at lave fra bunden i et af mine værelser. 
De andre 9 DIY højtalere til systemet kommer der en anden tråd for i det nye år når delene kommer hjem. Det bliver et 7.1.2 system i Bio: 

Stuen: 
2x "Mach5 UXL-18" 
1x Behringer Inuke nu6000dsp 
Her skal der gøres en del ud af udsenet, da de skal stå som en del af mit tv bord med receiver/effekt/blu-ray imellem. 

Hjemmebio: 
x2 "Mach5 UXL-18" bag AT lærred. 
x4 "SI HT-18 D4" som skal stå bag hver af de 4 sidepladser for ekstra god følelse af vibrationerne. 
2x Behringer Inuke nu6000dsp 
Her skal der intet gøres ud af udsenet, da ingen af dem vil kunne ses. 

Dette vil være et projekt der kører over måske 1 år, så der kan godt gå langt imellem posts, men så har jeg da fået startet tråden med lidt info. 
De første 6 subs forventer jeg at få hjem i starten af næste måned. Jeg har allerede 1 af effekterne og de 2 sidste kommer også i starten af næste måned. 

Selvom det er en worklog/buildthread, så er alle kommentarer/forslag selvfølgelig velkommen. 

Ps. hvis der er 6 subs, hedder det så stadig 7.1.2, eller ændres det til 7.6.2? receiveren(Denon AVR-X5200W) har 2 sub out, så måske enda 7.2.2, men kan faktisk ikke huske om den kan kalibrere dem individuelt

Svar:
Skrevet af: Berdel
Skrevet den: 21-Oktober-2015 kl. 12:43
Spændende, det vil jeg se frem til. Thumbs Up

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=122503&PN" rel="nofollow - Stereo Setup

https://forum.recordere.dk/topic155207_post1560449.html" rel="nofollow - Multirum

Skrevet af: Vejrup
Skrevet den: 21-Oktober-2015 kl. 13:16
Det glæder jeg mig da til at følge..! 

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137873&PID=1388696" rel="nofollow - Green Atmos Cinema

B&O Teknisk Forum

Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 21-Oktober-2015 kl. 13:51
Nice!

Skrevet den: 01-November-2015 kl. 11:36
Så er de første 6 enheder ankommet. 

Skrevet af: Zuppe
Skrevet den: 01-November-2015 kl. 15:33
Lækkert. Hvor mange liter bliver kasserne på til si18? Jeg skal selv igang med at lave 2 på ca 340 liter eksklusiv porte.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107585&PN=2&title=endnu-en-stue-incl-div-diy-projekter - Min Stue/Kælder Projekt

Skrevet den: 01-November-2015 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af Zuppe Zuppe skrev:

Lækkert. Hvor mange liter bliver kasserne på til si18? Jeg skal selv igang med at lave 2 på ca 340 liter eksklusiv porte.

Skal lige have målt hvor store jeg kan lave dem, men håber på mellem 150 og 200 liter som lukkede kabinetter. Burde få mig til xmax ved 900W

Skrevet af: therazz
Skrevet den: 01-November-2015 kl. 22:15
Tror du at det er nok ?

:-)

-------------
MORE BASS

Skrevet den: 01-November-2015 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af therazz therazz skrev:

Tror du at det er nok ?

:-)

Nok? Det ord kender jeg ikke :)

Skrevet af: Grymok
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 10:04
Hvad er egentlig grunden til du bruger 2 forskellige enheder Mach5 og SI18?.
Er enhederne købt i USA og så brugt Shop USA til at få dem hjem? :)

Skrevet den: 02-November-2015 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

Hvad er egentlig grunden til du bruger 2 forskellige enheder Mach5 og SI18?.
Er enhederne købt i USA og så brugt Shop USA til at få dem hjem? :)

Der er 3 grunde.
Jeg overtog en plads i et gruppekøb af UXL-18, hvor bestillingen var på 4 enheder, hvor jeg egentligt kun havde planlagt at skulle bruge 2 af dem i stuen, og der blev derfor 2 tilovers til min BIO.
De står længere væk end HT-18, så derfor skal de spille højere og har brug for højere xmax (ikke at jeg nogensinde forventer at bruge al den power i det lille rum :) )
UXL-18 er en meget dyr sub enhed, 400$ mod 169$ for HT-18, og har har ikke råd, eller brug for, sådan 4 når de skal stå og skyde lige ind i rykken af mine side pladser.

HT-18 enhederne er købt i USA og UXL-18 er købt i Canada og sendt til USA, hvor ShopUSA så har sendt det hele hjem til mig.

Skrevet den: 02-November-2015 kl. 10:56
Okay det giver fin mening! :D
HT-18 enhederne er desværre udgået, så det er kun dem der er på lager der er tilbage(desværre), og dem der er tilbage er 2-ohm til 159$ :)

Skrevet den: 02-November-2015 kl. 10:59
Yea, de gik på ophørsudsalg ugen efter jeg bestilte :(
Fik heldigvis mine i dual 4ohm, men stadig lidt ireterende at jeg kunne have ventet 1 uge og sparet 40$

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 15:00
Spændende projekt må jeg sige. Jeg har selv lige været involveret i at lave et par kopier af JBL4645 med 2242H enheder hvor portene blev tunet til 25Hz. Effekten blev leveret af et par Behringer EP2500, hold da helt kæft hvor var det sindssygt og total vildt, man blev faktisk dårlig efter ganske kort tid. Og dit projekt er jo endnu vildere, respekt

PS: 400 USD er ikke dyrt, 2242 ligger på 950USD stykket.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 02-November-2015 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Spændende projekt må jeg sige. Jeg har selv lige været involveret i at lave et par kopier af JBL4645 med 2242H enheder hvor portene blev tunet til 25Hz. Effekten blev leveret af et par Behringer EP2500, hold da helt kæft hvor var det sindssygt og total vildt, man blev faktisk dårlig efter ganske kort tid. Og dit projekt er jo endnu vildere, respekt

PS: 400 USD er ikke dyrt, 2242 ligger på 950USD stykket.

Ja har godt læst om de enheder og de er virkelig vilde og effektive i det område der giver slag i brystet, men dem vil jeg mere kalde musik subs da de mangler lidt xmax for at kunne tunes lavere.
Ville egentligt passe meget godt med dem i LCR højtalerne og overgang til sub systemet, men jeg syntes jeg har rigeligt overkill allerede og WAY over budget :)

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 02-November-2015 kl. 22:33
Slet ikke tosset, det bliver spændende at følge!
Jeg forventer at lande på mellem 150-165L pr. enhed når alt er regnet fra.
Står og skal vælge mellem ud forskellige udformninger, men forventer at det er der omkring jeg lander den.

(HT18 D4)

-------------
.....

Skrevet den: 03-November-2015 kl. 09:14
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Står og skal vælge mellem ud forskellige udformninger, men forventer at det er der omkring jeg lander den.

(HT18 D4)

8 styk? lækkert! Hvad størrelse rum og hvilke effekter havde du planer om?

Potter. Har du nogle billeder/målinger af det endelige resultat fra kopi JBL4645 højtalerne.

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Gargazol Gargazol skrev:

(HT18 D4)

Potter. Har du nogle billeder/målinger af det endelige resultat fra kopi <span style="line-height: 16.8px; : rgb254, 254, 254;">JBL4645 højtalerne.</span>

hvilke målinger vi du gerne se ?

Jeg har 2 stk i 15kvm rum

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 14:32
Jeg har desværre ikke nogle billeder eller målinger, men jeg ved at der blev målt omkring 120db ved 25Hz. og 132-133db.ved 80Hz. Men smider du 12-1500watt i dem, så kommer man sgu til at opleve det samme som Marty, i introen til Back To The Future. Det total vildt med 2 stk. af dem i en lokale på 50m2. Tror ikke de skal være i en stue, jo måske men da uden vinduer.

Mener kun at de målinger var målt ved omkring 50watt.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 03-November-2015 kl. 15:08

Jeg har desværre ikke nogle billeder eller målinger, men jeg ved at der blev målt omkring 120db ved 25Hz. og 132-133db.ved 80Hz. Men smider du 12-1500watt i dem, så kommer man sgu til at opleve det samme som Marty, i introen til Back To The Future. Det total vildt med 2 stk. af dem i en lokale på 50m2. Tror ikke de skal være i en stue, jo måske men da uden vinduer.

jeg bruger en Crown CD1 2000. Ville have købt en mere , så jeg brokoblede. Men ved noget af de hårde belastninger ved ref. level. Er der stadig 10db headroom før forstærkeren rammer loftet. De to subs kører i tomgang i mit lille rum. Jeg bruger 20hz12db high pass filter. Subs er lineær ned til 15hz uden noget boost.

-------------

Skrevet den: 03-November-2015 kl. 15:26

Uh, 133db lyder øredøvende ved 80Hz :)

Det var målinger af frekvensgangen jeg syntes lyder spænende, specielt hvor højt den kan gå uden lowpass filter, da det er det jeg har indtryk af skulle være ekstraordinært ved den enhed, ud over selvfølgelig dens følsomhed :)

Men ellers fed enhed

Skrevet den: 03-November-2015 kl. 15:36

Uh, 133db lyder øredøvende ved 80Hz :)

<span style="line-height: 16.8px;">Det var målinger af frekvensgangen jeg syntes lyder spænende, specielt hvor højt den kan gå uden lowpass filter, da det er det jeg har indtryk af skulle være ekstraordinært ved den enhed, ud over selvfølgelig dens følsomhed :)</span>
<span style="line-height: 16.8px;">
</span>
<span style="line-height: 16.8px;">Men ellers fed enhed</span>

Det som jeg syntes er ekstraodinært ved den enhed. Er dens nuancerede spillestil. Samt det hug som den kan præstere. Alle målinger jeg har taget er med LPF 80hz24db filter

-------------

Skrevet den: 03-November-2015 kl. 21:12

(HT18 D4)

Jep 8 stk SI HT18 D4 - også sendt via shopusa.
Shopusa har nok tænkt, de er skøre de daner.

Det hele skal være i en mellem stor vinkel stue - i den lille del af vinklen.

Forstærker :
Gisen audio d412
http://www.gisenaudio.com/index.php?a=show&m=Product&id=154&l=en - http://www.gisenaudio.com/index.php?a=show&m=Product&id=154&l=en
Opgivet til :
8 ohms Stereo Power     4X1250W                           
4 ohms Stereo Power     4X2500W                     
Input connetor                 XLR female
Input impedance             20k ohms balanced
Input Sensitivity              0.77V  1.44V
Input CMRR                    >80dB  
Output connector            Speakon
Hum&Noise                    >112dB
Damping Factor              >1000 @ 8Ω
THD                                <0.1% (20Hz-20kHz 1W)
Frequency  Response    20Hz-34KHz,(+0/-0.3dB, 1W/8ohms)

Opgivet efter EIA 33/66 1kHz burst signal (33,3ms ON / 66,6ms OFF)

lidt læse stof hvis man har lyst :  https://dl.dropboxusercontent.com/u/3316850/Important_parameters%2B_technote8.pdf - https://dl.dropboxusercontent.com/u/3316850/Important_parameters%2B_technote8.pdf

Jeg håber, at du tager mange billeder af dit byggeri Smile

Her er hvad jeg har købt af plader :  http://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/byggeplader/mdf/MDF-caberwood-E1-5125293 - http://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/byggeplader/mdf/MDF-caberwood-E1-5125293
30mm MDF

-------------
.....

Skrevet den: 05-November-2015 kl. 10:05
Notfast har du en tråd man kan følge med i? hvis ikke, så ved du vist hvad du skal i gang med :)
Den effekt ligner en klon, men kan ikke helt se af hvilken. Hvordan kan det være dit valg faldt på den? Ser de også har den populære FP10000Q.

Skrevet den: 05-November-2015 kl. 10:21
Så er der power

Skrevet den: 05-November-2015 kl. 17:07

Notfast har du en tråd man kan følge med i? hvis ikke, så ved du vist hvad du skal i gang med :)
Den effekt ligner en klon, men kan ikke helt se af hvilken. Hvordan kan det være dit valg faldt på den? Ser de også har den populære FP10000Q.

En tråd kommer nok, når jeg engang er færdig. Det haster ikke, rejsen er lige så hyggelig som målet. Jeg mangler ikke bass til daglig (IB med 8 stk. 15").

Jeg ville gerne prøve noget andet end FP10000Q, og jeg snakkede med dem og de sagde selv at denne til subwoofer brug ville være bedst. 

Du får også fint med effekt Smile

-------------
.....

Skrevet den: 14-November-2015 kl. 12:41

Som kom der en tråd :  http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143289&title=da-det-blev-tid-til-bas-opgradering-ht18 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143289&title=da-det-blev-tid-til-bas-opgradering-ht18

-------------
.....

Skrevet den: 23-November-2015 kl. 16:44
Et lille spørgsmål til DIY :D

Hvordan får i beregnet hvor mange kubik kabinettet skal ligge på, med både lukket og ported kabinetter?.

Skrevet den: 23-November-2015 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

Et lille spørgsmål til DIY :D
Hvordan får i beregnet hvor mange kubik kabinettet skal ligge på, med både lukket og ported kabinetter?.

Jeg kan svare dig nogenlunde for det lukkede kabinet, da det er det jeg selv skal lave, og derfor undersøgt.
Det skal lige siges jeg på ingen måde er expert inden for området, men det er sådan jeg har forstået det og går ud fra.

Måden jeg beregner det på at at bruge programmet "WinISD" hvor jeg kan vælge sub enheden, og så giver den automatisk en ide om kabinettets størrelse.
Herefter justerer jeg på størrelsen på kabinettet indtil jeg når x-max (hvor lang ind/ud enheden kan bevæge sig) ved det antal Watt som jeg ønsker/tør give enheden. Til en vis grænse, så kan man selv bestemme om man vil have et større kabine og bruge mindre Watt, eller omvendt.
Man skal dog også designe det en smule alt efter hvad det skal bruges til. Musik kan være noget mere krævende, f.eks dubstep, så der skal man gerne designe det så man rammer xmax med mindre Watt, dvs. bygge et større kabinet, da man ellers kan risikere at den overopheder ved længere intens brug.

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 23-November-2015 kl. 19:18
Ja. De fleste box beregningsprogrammer giver et bud på kabinettet ud fra højttalerenhedens egenskaber. F.eks UNIBOX som er et gratis excel regneark kommer der forslag til lukke, basrefleks og et par stykker andre. Selvom man ikke lige skal bygge noget kan det være lærerigt at sidde og lege lidt med.

Skrevet den: 04-December-2015 kl. 10:12
Så fik jeg designet nearfield sub'en.
Bestiller træet senere i dag.
Efter at have set hvor lidt ekstra Notfast skulle give for at få det skåret, har jeg valgt at få det skåret i Bauhaus, hvilket faktisk er billigere end hvis jeg selv skulle save det på grund af spild, så håber jeg bare de saver præcist nok. Det blever ca. 7,5kvm 22mm MDF
Det blev til 509Liter inden intern forstærkning og enheder.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 13:10
Så skete der lidt.
Udskæringen fra Bauhaus var heldigvis ok. De værste varierede 1mm, men de fleste kun ½mm.

2 ting jeg er lidt i tvivl om:
Er fladerne forstærket godt nok? Der er 27cm mellem forstærkningerne, og de er 7cm dybe. Når kabinettet er samlet, så vil jeg forbinde hver forstærkning med den modsatte side.
Da meningen med disse subs er at få bas følelsen ind i stolen, så er jeg lidt i tvivl om hvor jeg skal save ud til enhederne. Jeg skal skiftesvis have 3 og 4 stole foran, nok mest 3 for at kunne have en stol midt i når kun jeg selv ser film.  Skal jeg save ud så de er spredt ens som vist på billedet, hvilket giver en lige bag hver stol når der er 4, og de så er mellem stolene når der kun er 3 stole, eller skal jeg save så de 2 i midten sider helt inde ved kanten så midter stolen får halvdelen fra hver af de 2 subs? Er lidt bange for at der måske så bliver for meget forskel på bassen mellem de forskellige stole.
Håber det giver mening. Syntes det er lidt svært at beskrive.

Skrevet den: 10-December-2015 kl. 22:14

Så skete der lidt.
Udskæringen fra Bauhaus var heldigvis ok. De værste varierede 1mm, men de fleste kun ½mm.

2 ting jeg er lidt i tvivl om:
Er fladerne forstærket godt nok? Der er 27cm mellem forstærkningerne, og de er 7cm dybe. Når kabinettet er samlet, så vil jeg forbinde hver forstærkning med den modsatte side.
Da meningen med disse subs er at få bas følelsen ind i stolen, så er jeg lidt i tvivl om hvor jeg skal save ud til enhederne. Jeg skal skiftesvis have 3 og 4 stole foran, nok mest 3 for at kunne have en stol midt i når kun jeg selv ser film.  Skal jeg save ud så de er spredt ens som vist på billedet, hvilket giver en lige bag hver stol når der er 4, og de så er mellem stolene når der kun er 3 stole, eller skal jeg save så de 2 i midten sider helt inde ved kanten så midter stolen får halvdelen fra hver af de 2 subs? Er lidt bange for at der måske så bliver for meget forskel på bassen mellem de forskellige stole.
Håber det giver mening. Syntes det er lidt svært at beskrive.

Det ser godt ud!

Jeg ville vælge :eller skal jeg save så de 2 i midten sider helt inde ved kanten så midter stolen får halvdelen fra hver af de 2 subs.

-------------
.....

Skrevet den: 19-December-2015 kl. 19:20
Så er der sket lidt... Den er færdig :)

Først gøres der klar til at fræse ud til sub enhederne

Done. Gik OK for en første gang at være. Tror dog ikke mit fræserbit er noget værd mere da jeg brændte det varmt. Nå pyt. Harald skrald bit.

Der tjekkes lige om den passer, og jo sørme ikke om den gør. Pyha :)

Forstærker kanterne lidt hvor fronten skal limes på. Det møj er så tungt jeg ikke engang kan løfte den alene :o

De 2 front plader limes sammen til en total tykkelse af 4,4cm

Så er fronten limet på

Lige en fra en vinkel mere

Og fra siden

Så blev der købt fyld. Der var et par ekspedienter der gloede lidt da der kom en vogn med 40 hovedpuder (20 til hver sub) :)

Lidt ordentligt træ limet på ved skruehullerne så der er andet end MDT at bide ordentligt i.

Front og bag bliver "sat sammen" og forstærket på den måde.

Så er den ene side kommet på. Og den klods øverst er fordi jeg lavede fejl da jeg bestilte træ'et, og fik den lavet for kort, så der blev lige limet et ekstra stykke på. Er rettet i udskærings planen til den næste :)

Så er den færdig og den ene enhed er monteret. Dem jeg sætter ind nu er ikke de endelige enheder, men de "kraftige" af dem jeg har, da de alligevel først skal bruges engang næste år. Det gør dog også at jeg må montere et 4 polet speakon stik, da disse enheder kan tage en forstærker kanal stykket (ca. 1800W*2), mod de andre kun kan tage 900W*2.
Lille advarsel med enheder der vejer 32Kg stykket. PAS PÅ FINGRENE!. Ja i kan næsten gætte hvad der skete :)

Her kan fyldet(puderne) ses. 20 styk

Begge monteret

Den midlertidige plads i min stue indtil bio rummet bliver klar.

Og lyden... Jeg sætter den til mega træt om natten ca 1:30, og gider ikke sætte gain og alt sådan noget pjat, så jeg kører bare effekten på max, og det første jeg tænker bare bare, hvad har jeg dog bygget!
Min havedør, selvom den er lukket, står og klaprer, og min ovn rasler. DAMN.
Dagen efter ser jeg så nærmere på den, og ser jeg testede den 30db hot :D

Skrevet den: 24-Februar-2016 kl. 14:05
Hvordan går det med projektet? :D
Hvor kan det høres når du endelig er færdig? ;P

Skrevet den: 24-Februar-2016 kl. 18:00
Jeg må desværre indrømme at jeg ikke er nået meget videre.
Jeg har modtaget træ til sub #2, men jeg har ikke haft tid til at samle den endnu.
Jeg har fået malet bio rummet sort, men der mangler meget endnu, som platform osv.

Jammen du er da velkommen til en test, både nu og når det er færdigt :) syntes dog de fleste her er fra Jylland, så det er nok en lang tur da jeg bor i Fensmark på sjælland.

Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 24-Februar-2016 kl. 18:46
Jeg ville nu nok afstive noget mere. Ellers et spændende projekt.

Skrevet den: 24-Februar-2016 kl. 19:21
Helt enig, og jeg havde originalt også planlagt mere, men blev lidt doven til sidst og ville bare have den færdig :)

Når jeg laver den næste, og sætter de rigtige enheder i den der er færdig, så giver jeg dem lige lidt ekstra.

Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 24-Februar-2016 kl. 22:25
Det kan næsten ikke blive for meget. Jeg har en 18 tommer i et lukket kabinet, der er matrix afstivet, og jeg kan godt mærke på kabinettet, at der sker noget.

Skrevet den: 24-Februar-2016 kl. 23:07
Det kan jeg bestemt også. Når jeg kører en sine wave igennem ved 10Hz og ved xmax, så kan jeg med 1 finger flytte det 180Kg tunge kabinet :)

Skrevet af: mbm1
Skrevet den: 25-Februar-2016 kl. 10:21
Hvordan undgår du at rummet spiller med?
Har selv 4X15" og alt står jo og rasler.

Ville selv gerne høre mine basser spille uden alt det uden om.

Skrevet af: Vejrup
Skrevet den: 25-Februar-2016 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Hvordan undgår du at rummet spiller med?
Har selv 4X15" og alt står jo og rasler.

Ville selv gerne høre mine basser spille uden alt det uden om.

Kontrol.! 

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137873&PID=1388696" rel="nofollow - Green Atmos Cinema

B&O Teknisk Forum

Skrevet den: 25-Februar-2016 kl. 21:18
Jeg vil styre det med bass traps i alle 4 hjørner, samt 40cm på hele front vægen samt 20cm på bagvægen, og så selvfølgelig 10 eller 20cm på alle første refleksions punkter.
Det var hvert fald planen.

Skrevet den: 23-April-2016 kl. 23:52

Det kan jeg bestemt også. Når jeg kører en sine wave igennem ved 10Hz og ved xmax, så kan jeg med 1 finger flytte det 180Kg tunge kabinet :)
Den næste kasse skal du ikke sætte ved siden af, men lav sæt dem ryg mod ryg i stedet, og bolt dem sammen, så skal de nok stå stille!

-------------
.....

Skrevet den: 24-April-2016 kl. 21:32

Den næste kasse skal du ikke sætte ved siden af, men lav sæt dem ryg mod ryg i stedet, og bolt dem sammen, så skal de nok stå stille!
Så bliver det noget besværligt at se lærredet for de sidste 2, der vil glo direkte ind i den modsatte væg ;)

Skrevet den: 25-April-2016 kl. 15:31

Så bliver det noget besværligt at se lærredet for de sidste 2, der vil glo direkte ind i den modsatte væg ;)

LMAO det har du ret i, men det vil hjælpe på den mekaniske energi (rystelserne).

-------------
.....

Skrevet den: 25-April-2016 kl. 15:38
Helt sikkert, men så tror jeg at jeg hellere vil arbejde på at få mindsket rystelserne med lidt bedre afstivning. hehe

Skrevet den: 20-Juli-2016 kl. 12:56
Så er sub 2 bygget og med de rigtige enheder monteret (Si HT-18) 

Nu siger mit hus så også at jeg spiller højt nok. Jeg finder mørtel stykker i vindues karmene og mit udhæng/tagrande rasler når der spilles 
igennem :)

Skrevet den: 20-Juli-2016 kl. 14:30
Er du ved at bygge højttalere også? Kan spotte en masse delefiltre på bordet?

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107585&PN=2&title=endnu-en-stue-incl-div-diy-projekter - Min Stue/Kælder Projekt

Skrevet den: 20-Juli-2016 kl. 14:42

Er du ved at bygge højttalere også? Kan spotte en masse delefiltre på bordet?

Yeps, godt set :)  De fleste af dem er også bygget. Det er de resterende højtalere til biffen. og derfor heller ikke lavet pæne da de ikke vil kunne ses.

3 X Elusive 1099
6 x Volt 6
Alle fra DIY Sound Group

Skrevet den: 20-Juli-2016 kl. 15:45
Fedt, de får også meget ros de 1099. Der bliver smæk på din bio!! Hvor meget spredning er der egentlig på de Coxial enheder?

-------------

Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 10:20

Hvor meget spredning er der egentlig på de Coxial enheder?

Jeg kender faktisk ikke de specifikke numre, men bare at de har et meget bred spredning før de højre frekvenser dykker for meget.

Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 18:42

Yeps, godt set :)  De fleste af dem er også bygget. Det er de resterende højtalere til biffen. og derfor heller ikke lavet pæne da de ikke vil kunne ses.

3 X Elusive 1099
6 x Volt 6
Alle fra DIY Sound Group

Nice. De har et godt ry

-------------
.....

Skrevet af: power
Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 08:45
Hvad syntes du om Behringer Inuke nu6000dså?
Har den kræfter nok. Og hvordan er blæserstøjen i den??
Mvh. Michael

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af power power skrev:

Hvad syntes du om Behringer Inuke nu6000dså?
Har den kræfter nok. Og hvordan er blæserstøjen i den??
Mvh. Michael

Jeg kan rigtig godt lide DSP'en i den, rigtig mange muligheder.

Jeg kan godt mærke at den ikke kan give de opgivne watt, hvilket jeg godt var klar over, men jeg syntes den giver rigtig godt i forhold til prisen.

Blæserstøjen er forfærdelig, og ikke noget jeg skal have at køre i samme rum som jeg selv opholder mig i.
Ved film, så hører man den i de stille scener. Ved musik hører jeg dem normalt ikke da musikken, eller andet i huset der rasler, overdøver dem og der er sjældent stille pasager i det jeg hører :) Det generer dog stadig mellem numre og selvfølgelig når musikken ikke spiller.

Den jeg skal have stående i stuen, der skifter jeg de 2 x 80mm blæsere ud med 2 x 120mm blæsere jeg sætter bagpå med adaptere, så burde den være stille.

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 09:17
Mega fedt. Jeg har selv Fusiion 15 v2 og Cinema 88 fra DIYSG.

Hvordan er volts? Vurderer dem kraftigt som surrounds, da mine nuværende ikke rigtig kan følge med LCR!:)

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Hvordan er volts? Vurderer dem kraftigt som surrounds, da mine nuværende ikke rigtig kan følge med LCR!:)

Jeg var også selv meget tæt på at bygge Fusion 15 V2, og er stadig i tvivl om jeg valgte de rigtige, for de ser også super fede ud!

Jeg ville rigtig gerne sige de volts er super til surround, for jeg syntes de lyder godt og tests siger det samme, men da det er de første surround højtalere jeg har prøvet, ud over da jeg brugte mine fronts til formålet engang for mange år siden i et andet rum, så har jeg desværre intet at sammen ligne med, så det er lidt svært at komme med en vurdering der kan vægtes.
Jeg skal have prøvet dem som fronts på et tidspunkt mod 1099'erne, for at prøve at høre hvad de dur til i en ubehandlet stue, men dovenskaben stopper mig hver gang :)

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 09:52
Ok fair nok.

Jeg ender nok bare med at bestille dem. Problemet er at jeg skal bruge 8 stks, så ikke helt gratis, så var det ok med lidt brugererfaringer:)

Jeg vurderer en Fusion 15 V2 mere som center faktisk, men Cinema 88 er også god, men argh, 3 identiske:)

1099, som jeg læser det, er en mere "direkte" højtaler, hvor Fusion V2 er lidt mere laid back. Uanset hvad lyd man måtte foretrække, og med EQ kan du ændre det alligevel, så er der ingen tvivl om at DIYSG kits er helt vild value! Jeg skiftede fra Dynaudio Contour S5.4 og savner intet.

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 09:55
Hvis du bor i nærheden af næstved, så kan vi da altid mødes og sammenligne både F15/1099 og volts :)

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 10:11

Hvis du bor i nærheden af næstved, så kan vi da altid mødes og sammenligne både F15/1099 og volts :)

Århus:)

Det kunne være fedt, dog er mine Fusion 15 nu gemt i en screenwall - dette til trods for 100+ arbejdstimer og sort højglans hehe:)

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 10:12
Ah ok, kunne være fedt men det er lige langt nok :)

Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 14:18
Jeg troede ikke at der var andre som brugte DIYSG, har lige selv bygget lidt Cinema 10 og 15" Sub.

Men velkommen i klubben

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 14:22
Lækkert at se flere kits fra dem her i DK.

Ser godt ud, omend en smule "klodset" fordi de er så dybe. Kan være det er billedet der giver den effekt.
Har du planer om en falsk væg så de kan side plant?
Hvordan har du hængt dine subs op på vægen, og har du nogen problemer med vibrationer fra dem deroppe? Har nemlig selv tænkt tanken om at hænge dem op, men det er 120kg, så ved ikke om jeg tør

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Jeg troede ikke at der var andre som brugte DIYSG, har lige selv bygget lidt Cinema 10 og 15" Sub.

Men velkommen i klubben

Sejt!

Hvordan opleves center uden for sweetspot placeret på den måde?

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 15:16

Lækkert at se flere kits fra dem her i DK.

Ser godt ud, omend en smule "klodset" fordi de er så dybe. Kan være det er billedet der giver den effekt<span style="line-height: 1.4;">.</span>
Har du planer om en falsk væg så de kan side plant?
Hvordan har du hængt dine subs op på vægen, og har du nogen problemer med vibrationer fra dem deroppe? Har nemlig selv tænkt tanken om at hænge dem op, men det er 120kg, så ved ikke om jeg tør

Mine er 27 cm + er lidt højere og bredere end orginalt, samt jeg har tunet basport lidt dybere.

Når jeg sænker mit Lærred (21:9 på 280cm bredde) til projektor så bliver hele væggen "plan"

Har ingen problemer med vibrationer, men mine sub vejer også "kun" 40kg. Er sat op med 6 store Franske skruer og Fronter er opsat med 2 Franske skruer.

Der er skum underlag imellem væg og Højttalere.

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 15:19

Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Men velkommen i klubben

Sejt!

Hvordan opleves center uden for sweetspot placeret på den måde?

Center er ca. 20 cm ved siden af sweetspot pga. døren men ikke noget der kan høres.

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 15:31
Kan da lige vise med lærred nede og fra siden

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 17:06
Jeg tænkte mere på SEOS hornet som er lodret, men fint at det ikke betyder noget i sweetspot. Spredningen til siderne er dog mere begrænset, samt udfasning mellem woofers. Jeg har sidepladser +-1.3m fra sweetspot, så jeg er hvert fald afhængig af jævn spredning hen over lyttepositionen.

Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 17:33
Okay

Jeg sidder ca. 5m fra lærred og har også ca. +-1.3m sweetspot, hvis man kan høre forskelle fra SEOS hornet så er du Superman.

Jeg har brugt http://onlinetonegenerator.com/" rel="nofollow - Onlinegenerator til at fintune nogle frekvenser, lige fra 20HZ - 20Khz (eller op til 14Khz som jeg kan høre)

Og hvis jeg bevæger mig fra side til side i sweetspot området er der nul forskel

Skrevet den: 31-Juli-2016 kl. 09:14

Jeg var også selv meget tæt på at bygge Fusion 15 V2, og er stadig i tvivl om jeg valgte de rigtige, for de ser også super fede ud!

Jeg ville rigtig gerne sige de volts er super til surround, for jeg syntes de lyder godt og tests siger det samme, men da det er de første surround højtalere jeg har prøvet, ud over da jeg brugte mine fronts til formålet engang for mange år siden i et andet rum, så har jeg desværre intet at sammen ligne med, så det er lidt svært at komme med en vurdering der kan vægtes.
Jeg skal have prøvet dem som fronts på et tidspunkt mod 1099'erne, for at prøve at høre hvad de dur til i en ubehandlet stue, men dovenskaben stopper mig hver gang :)

Hvem brugte du egentlig mht fragt? Jeg brugte Jetcarrier sidst som egentlig fungerer ok, men ville da lige høre om du havde fundet billigere måder at få fragtet det til DK på?

Skrevet den: 31-Juli-2016 kl. 10:06

Hvem brugte du egentlig mht fragt? Jeg brugte Jetcarrier sidst som egentlig fungerer ok, men ville da lige høre om du havde fundet billigere måder at få fragtet det til DK på?

Jeg brugte ShopUSA
De har ikke direkte priser, men blot en beregner på dere side. Jeg har prøvet lidt frem og tilbage, og får det til at koste 250 i start gebyr, og så 445Kr for hver 400USD man køber for.
Jeg kendte faktisk ikke andre. Hvad tager Jetcarrier?

Skrevet den: 31-Juli-2016 kl. 12:09
Kan ikke helt huske det, skal lige finde mine faktura frem igen. De har også en prisliste på deres hjemmeside. Umiddelbart lyder det relativt ens, hvert fald ikke dyrere hos Jetcarrier.

Skal bruge de 8 x Volt 10 LX versionen....mine små SAT42 fra Dynaudio kan ikke rigtig følge med længere!:)

Skrevet den: 31-Juli-2016 kl. 16:14

Kan ikke helt huske det, skal lige finde mine faktura frem igen. De har også en prisliste på deres hjemmeside. Umiddelbart lyder det relativt ens, hvert fald ikke dyrere hos Jetcarrier.

Skal bruge de 8 x Volt 10 LX versionen....mine små SAT42 fra Dynaudio kan ikke rigtig følge med længere!:)

Fra 86db følsomme højtalere til 95db. Du får da ihvertfald noget ekstra volume, det er da helt sikkert :)

Print side | Luk vindue