Print side | Luk vindue

Stortest: Det bedste fladskærmskøb ifølge Tænk

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=142938
Udskrevet den: 03-Juni-2025 kl. 00:29

Emne: Stortest: Det bedste fladskærmskøb ifølge Tænk
Skrevet af: bentpetersson
Emne: Stortest: Det bedste fladskærmskøb ifølge Tænk
Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 09:39
Tænk har undersøgt et hav af faldskærme, med vurderinger på mange fronter. Også en opdeling i størrelser, hvor der nemt kan vurderes modeller.

Der er kun adgang gratis i 7 dage.

http://jyllands-posten.dk/livsstil/forbrug/ECE8155732/Her+er+det+bedste+fladskærmskøb+/

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 09:46
Hvis det er den undersøgelse de viste i TV2 iaftes, gir jeg ikke en dyt for seriøsiteten. Af de 5 bedste skærme der var linet op til sidst, blev både de pæneste og de dyreste fravalgt. Den tekniske kvalitet og holdbarhed var ikke et udvælgelses parameter.

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis det er den undersøgelse de viste i TV2 iaftes, gir jeg ikke en dyt for seriøsiteten. Af de 5 bedste skærme der var linet op til sidst, blev både de pæneste og de dyreste fravalgt. Den tekniske kvalitet og holdbarhed var ikke et udvælgelses parameter.

Måske er din model også med i testen. Hvilket TV har du?

Og der er forøvrigt et utroligt stort antal TV i testen. Jeg har ikke se udsendelsen, men derimod læst testen

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 09:50
Se linket i bunden

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 09:52
Tak skal du have. Pænt stort udvalg

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 10:15
"Tænk" skal da godt nok have lov til at ringe mig op (kravet for at se deres test af fladskærme), så skal jeg fortælle dem lidt sandheder omkring fabrikanter, service og TV billede. Jeg skal minsandten ikke have "Tænk" fremover - de laver jo ufuldstændige tests.   

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 10:18
John. Hvad hedder din model. Det kan jo være spændende at sammenligne testresultaterne, ikke også?

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

John. Hvad hedder din model. Det kan jo være spændende at sammenligne testresultaterne, ikke også?

Jeg gad sq nok vide hvad en sammenligning på de præmisser skal gøre godt for - det er jo ALT for dyrtLOL

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 10:38
Må også stille tvivl deres test af tv. Personerne sidder foran tv og vurdere dem og taster det ind i ipads.

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg gad sq nok vide hvad en sammenligning på de præmisser skal gøre godt for - det er jo ALT for dyrtLOL

Ok. Fint svar. Hvilke TVs fabrikat navn og model, i testen er du uenig i?

Giv link til den bedste test at dette/disse TV og den dårligste test.

Omkring service, som du nævner, vedrører en test vel aldrig service og vel heller ikke fabrikatet, idet mangler og service omkring et TV skal rettes til sælger i ht købeloven.

Der findes vel også gode eksempler med et TVs problem på alle fabrikater og tilsvarende dårlige

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 11:28
Med Tænk's Test får du et ringere grundlag for at vælge et kvalitets TV, end at spørge herinde, hvor folk rent faktisk har erfaring at dele ud af.

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 11:39
På Tænks side findes i venstre side en række faner. Fx Testskema, der giver en oversigt over modellerne. Der findes til orientering forskellige kategorier omkring skærmstørrelser.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 12:23

Med Tænk's Test får du et ringere grundlag for at vælge et kvalitets TV, end at spørge herinde, hvor folk rent faktisk har erfaring at dele ud af.

Jeg har ikke set eller læst Tænk's test, så jeg kan ikke udtale mig der om.

Jeg undrer mig dog over, hvis nogle ligger (for) meget vægt i hvad brugere på nettet siger om det produkt de selv har betalt for.

Hvor tit ser man folk skrive, at det TV de lige har betalt et fem cifret beløb for, absolut ikke er pengene værd?! At TV'et er dårligt eller måske ligefrem noget lor.?

De færreste har lyst til at indrømme at det de har langt penge på bordet for, var et dårligt køb, så derfor bliver det ofte en masse roser til apparatet og evt. en smule ris.

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 12:41

Omkring service, som du nævner, vedrører en test vel aldrig service og vel heller ikke fabrikatet, idet mangler og service omkring et TV skal rettes til sælger i ht købeloven.

Der findes vel også gode eksempler med et TVs problem på alle fabrikater og tilsvarende dårlige

Mit problem er jo, at f.eks. Sony bliver "Dømt" for at være for dyrt - det afhænger jo af hvem man er. Sådan en test gør i mine øjne, at Hr. og fru Danmark holdes på et lavt niveau uden kendskab til f.eks. en bedre billedkvalitet. Bevares man kan få et fornuftigt TV - hvis man ikke ved hvad man skal være opmærksom på  - på rigtigt mange områder. Det kan jo ikke være rigtigt, at kunder til nogle af de "udvalgte" middelmådige TV risikere at stå med et TV hvor de affejes af producenten, hvis noget går galt.

Jeg valgte mit TV ud fra bl.a. følgende parametre:
  • Jeg kendte producenten i forvejen, og har kun haft gode oplevelser
  • Jeg kendte indgående forhandleren i forvejen, også for en rigtig god service
  • Jeg gik efter det TV med det i mine øjne bedste billede (som gammel plasmafan), med det lavest mulige billedfejl (banding  - clouding osv.).  

-------------

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Jeg undrer mig dog over, hvis nogle ligger (for) meget vægt i hvad brugere på nettet siger om det produkt de selv har betalt for.

Hvor tit ser man folk skrive, at det TV de lige har betalt et fem cifret beløb for, absolut ikke er pengene værd?! At TV'et er dårligt eller måske ligefrem noget lor.?

De færreste har lyst til at indrømme at det de har langt penge på bordet for, var et dårligt køb, så derfor bliver det ofte en masse roser til apparatet og evt. en smule ris.

Godt indlæg. Helt enigClap

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 15:11

Mit problem er jo, at f.eks. Sony bliver "Dømt" for at være for dyrt - det afhænger jo af hvem man er. Sådan en test gør i mine øjne, at Hr. og fru Danmark holdes på et lavt niveau uden kendskab til f.eks. en bedre billedkvalitet. Bevares man kan få et fornuftigt TV - hvis man ikke ved hvad man skal være opmærksom på  - på rigtigt mange områder. Det kan jo ikke være rigtigt, at kunder til nogle af de "udvalgte" middelmådige TV risikere at stå med et TV hvor de affejes af producenten, hvis noget går galt.

Jeg valgte mit TV ud fra bl.a. følgende parametre:
  • Jeg kendte producenten i forvejen, og har kun haft gode oplevelser
  • Jeg kendte indgående forhandleren i forvejen, også for en rigtig god service
  • Jeg gik efter det TV med det i mine øjne bedste billede (som gammel plasmafan), med det lavest mulige billedfejl (banding  - clouding osv.).  

Ja, det er godt at være forsigtig og være velorienteret og yderligere at undgå at få  købemani/købelyst. Holde hovedet koldt.

Om man bliver affejet  af producenten, kan være ligegyldigt, bare sælger opfylder Købeloven.  Mange - måske de fleste -  affinder sig med producentens svar/afvisning. 
Aftalen mellem producent og vor sælger kan være dårligere end vor sikkerhed som køber i fht sælger mht  Købelovens bestemmelser. 

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: cccd
Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 16:53
Nogen der ved hvilken LG 55 det var de havde til test ??

-------------

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Jo, men til gengæld ser det ud til at Tænks test mere går ud på, hvor får man det bedste så billigt som muligt.

Nogen vil bare have det bedste - eller noget, der er bedre.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 18:17

Om man bliver affejet  af producenten, kan være ligegyldigt, bare sælger opfylder Købeloven.  Mange - måske de fleste -  affinder sig med producentens svar/afvisning. 
Aftalen mellem producent og vor sælger kan være dårligere end vor sikkerhed som køber i fht sælger mht  Købelovens bestemmelser.

Så overholder sælger jo heller ikke købeloven ved til dels at inddrage svar fra producenten, og til dels have den holdning, at accepterer kunden den forklaring, så går den.

Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 18:30
Nu ved jeg ikke med denne test, men det det er normalt sådan med Tænks test at fladskærme og andethurtigt udviklende forbrugerelektronik at vinder er forældede når testen bliver offentligtgjort. Det siger vel næsten sig selv når der skal testes 140 skærme....

Er de mon blevet hardcoretestet i et rumfyldt med tordenfluer?

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Så overholder sælger jo heller ikke købeloven ved til dels at inddrage svar fra producenten, og til dels have den holdning, at accepterer kunden den forklaring, så går den.

Helt enig. Desværre er det normal reparationsprocedure. . Sælger må selvfølgelig gerne spørge profucenten, men sælger alene, ja helt alene har det juridiske ansvar overfor køberen. 

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Nu ved jeg ikke med denne test, men det det er normalt sådan med Tænks test at fladskærme og andethurtigt udviklende forbrugerelektronik at vinder er forældede når testen bliver offentligtgjort. Det siger vel næsten sig selv når der skal testes 140 skærme....

Er de mon blevet hardcoretestet i et rumfyldt med tordenfluer?

Prøv selv at logge ind på Tænk. Testen er ikke gammel. 

Desværre kan man ikke endnu købe et tæt LCDpanel uanset fabrikat. Sony's paneler fabrikeres i øvrigt af Samsung, der leverer 60% af samtlige panelser på verdensmarkedet. Men også andre fabrikanter har problemer med de små kryb og ikke kun i TV LCD-skærme.
Prøv bare at Google. Jeg har ikke fundet een producent, der er fejlfri. Desværre.
Test skærmen løbende og returner straks til sælger. Hold sælger ansvarlig iht Købeloven.

FlatpanelsDK har iøvrigt lavet en fremragende testmodel, så man kan undersøge om skærmen har tordenfluer. Undersøgelsen gøres nemt ved at downloade testen på pc, og derefter via HDMI kabel overføre billedet med fuld skærm til TV'et. 

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 20:31

Jeg har ikke fundet een producent, der er fejlfri. Desværre.

Hvor mange har du ikke været forbi?
B&O eksempelvis?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af cccd cccd skrev:

Hvorfor ikke bare læse testen?  Wink

M.v.h.

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 21:20
Selv om de ikke rammer forbi med alt, så er Tænks test af TV - hvis man prioriterer billedkvalitet - temmelig uinteressant sammenlignet med Flatpanels,AVforums og HDTVtest.co.uk

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg har ikke fundet een producent, der er fejlfri. Desværre.

Hvor mange har du ikke været forbi?
B&O eksempelvis?

Klaus

Citat
Jeg har to tordenfluer i mit BeoVision 11-55" som B&O i Struer har afvist er inden for garanti.... Tv'et har jeg haft i et år og B&O har afvist med at LCD paneler ikke kan laves tætte da varmen skal kunne ledes væk.... Er dette Korrekt?

Jeg har nu mailet dem at jeg agter at gå videre med sagen til forbrugerklagenævnet.... Jeg kan se dem 3,5 meter fra tv'et.
Read more at http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=2&t=33251&start=40#rl4v2PQKcF9p3vUF.99

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: cccd
Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af cccd cccd skrev:

Hvorfor ikke bare læse testen?  Wink

M.v.h.

Fordi jeg ikke gider ringes op af dem,,

Derfor håbede jeg at der var en venlig sjæl der lige gad svare på mit spørgsmål !!Wink

Men har nu fundet det !

-------------

Skrevet den: 27-Oktober-2015 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Selv om de ikke rammer forbi med alt, så er Tænks test af TV - hvis man prioriterer billedkvalitet - temmelig uinteressant sammenlignet med Flatpanels,AVforums og HDTVtest.co.uk

Jo, der er stor forskel fx mellem flatpanels og Tænk's test.

Men enige: Rasmus skriver følgende på Flatpanels.dk:

Citat
 Vi er dog ikke så uenige med TÆNK, som vi før har været, ser det ud til
:) 

Read more at http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=2&t=34458#hesKZ3fBO1TB70Oq.99

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Må også stille tvivl deres test af tv. Personerne sidder foran tv og vurdere dem og taster det ind i ipads.

Hvorfor er det egentlig et problem? (ikke at jeg ubetinget er uenig med dig. Det var også min første tanke, da jeg så udsendelsen). Men nu kom du mig lidt i forkøbet, og så blev jeg tvunget til at tænke mere indgående over det.

Hvorfor er det egentlig et problem, at vurdere et produkt ud fra dets normale bruge? (at sidde foran det, og set på det, i det her tilfælde med TV)?
Hvis vi vender det om - Så er det jo reelt set det vi gerne vil have er muligt. 

I flere år er alting gået op i billedekvalitet og måle-enheder, som mest af alt fortæller os noget, som vi ikke kan se, (medmindre vi aktivt gør noget for det, ved at dreje på nogle indstillinger).
Tænk, det ultimative scenarie, at du kan gå i din lokale Tv buktik, købe et TV som du reelt set ikke behøver at indstille på, (medmindre du har nogle fysiske omgivelser, som gør det nødvendigt).
Tænk, hvis vi havde et panel af "eksperter" som vurderede TV således, og lod det være op til producenterne, at nå det mål.
Tænk, hvis vi ikke behøvede at tænke så meget over det, når vi skal købe TV. I realiteten er det vel i bund og grund op til producenterne at lave det ideelle billede. 

Jeg har fornyligt købt et billigt 40" Philips TV (PFT5500). (Lad være med at spørg hvorfor jeg købte det. Det er en længere historie).
Jeg må erkende, at trods det at jeg vidste det var billigt og ikke havde de store forventningerne til det, så er det alligevel kommet bag på mig, så ringe det reelt er. Selvom det var på tilbud, så er det absolut ikke pengene værd. Det har taget mig flere dage at nå bare et middelmådigt billede på det. Og jeg har efterhånden helt opgivet at ramme et bedre billede. Mit gamle Samsung 32" fra 2013 (mener det er serie 5 model), det er milevidt foran, på standard indstilling (film). Hammerende irriterende, at det lige er Samsung der er bedre på billedet.

Så er det klart, at hvis man kan få et ekspertpanel til at sidde og glo på TV, som de reelt er tiltænkt, uden nogle former for forudindstillinger, og så give deres kritik ud fra det, det vil lægge et gevaldigt pres på producenterne. 
Desværre er der sket det modsatte - Kalibrering er blevet et begreb, som nærmest er et must man som forbruger skal kunne forholde sig til, for at kunne få bare en nogenlunde oplevelse ud af det. Det er blevet en raketvidenskab, som alt for mange forbrugere ikke kan forholde sig til. Og det vil resultere i, at vi generelt set får ekstremt dårlige produkter, fx i form af det Philips TV som jeg nævner.

Set ud fra den vinkel, så synes jeg faktisk det er en ideel måde som Tænk har fået lavet testen på. Desværre er resultaterne skjulte for offentligheden, og det er rigtig skidt. De burde i stedet have klistre samtlige aktuelle medier til med test resultatet. Der var immervæk 128 TV på test bordet.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Hvorfor er det egentlig et problem? (ikke at jeg ubetinget er uenig med dig. Det var også min første tanke, da jeg så udsendelsen). Men nu kom du mig lidt i forkøbet, og så blev jeg tvunget til at tænke mere indgående over det.

Hvorfor er det egentlig et problem, at vurdere et produkt ud fra dets normale bruge? (at sidde foran det, og set på det, i det her tilfælde med TV)?
Hvis vi vender det om - Så er det jo reelt set det vi gerne vil have er muligt. 

Af to grunde:
1. Man får en personlig vurdering, fra en "tester". Testerens præferencer kan ligge milevidt fra dine præferencer.
2. Du vurderer TV'et på dets indstillinger - ikke dets reelle formåen.

I flere år er alting gået op i billedekvalitet og måle-enheder, som mest af alt fortæller os noget, som vi ikke kan se, (medmindre vi aktivt gør noget for det, ved at dreje på nogle indstillinger).

Fordi standarder gør, at det netop er nemmere at sammenligne.

Tænk, det ultimative scenarie, at du kan gå i din lokale Tv buktik, købe et TV som du reelt set ikke behøver at indstille på, (medmindre du har nogle fysiske omgivelser, som gør det nødvendigt).
Tænk, hvis vi havde et panel af "eksperter" som vurderede TV således, og lod det være op til producenterne, at nå det mål.
Tænk, hvis vi ikke behøvede at tænke så meget over det, når vi skal købe TV. I realiteten er det vel i bund og grund op til producenterne at lave det ideelle billede. 

Det findes allerede - i hvert fald noget som kommer tæt på dét scenarie - det produceres i Struer.

Så er det klart, at hvis man kan få et ekspertpanel til at sidde og glo på TV, som de reelt er tiltænkt, uden nogle former for forudindstillinger, og så give deres kritik ud fra det, det vil lægge et gevaldigt pres på producenterne. 
Desværre er der sket det modsatte - Kalibrering er blevet et begreb, som nærmest er et must man som forbruger skal kunne forholde sig til, for at kunne få bare en nogenlunde oplevelse ud af det. Det er blevet en raketvidenskab, som alt for mange forbrugere ikke kan forholde sig til. Og det vil resultere i, at vi generelt set får ekstremt dårlige produkter, fx i form af det Philips TV som jeg nævner.

Jeg er uenig! Ser du på udviklingen af billedindstillinger, over de seneste 5-7 år, er det da om noget blevet MEGET nemmere, at få et (tæt på optimalt) godt billede ud af et nyt TV.
Netop fordi der har været så meget fokus på billedkvalitet, indstillinger, kalibrering, har de fleste producenter valgt at hvis man vælger sin "film" indstilling, så er man i næsten alle tilfælde på 90-95+% af TV'ets formåen. Sådan var det LANGT fra, for 5 år siden. Enkelt og let.

Set ud fra den vinkel, så synes jeg faktisk det er en ideel måde som Tænk har fået lavet testen på. Desværre er resultaterne skjulte for offentligheden, og det er rigtig skidt. De burde i stedet have klistre samtlige aktuelle medier til med test resultatet. Der var immervæk 128 TV på test bordet.

Skjult? Enhver kan da download'e testen?

M.v.h.

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 13:52

Af to grunde:
1. Man får en personlig vurdering, fra en "tester". Testerens præferencer kan ligge milevidt fra dine præferencer.
2. Du vurderer TV'et på dets indstillinger - ikke dets reelle formåen.

1. Det var derfor man skulle bruge eksperter. Det burde nok have været formuleret i "". Eksperter skal jo ikke være eksperter ud fra deres egen individuelle vurdering, men ud fra en fast standard, (IFS fx).
2. Den vurdering er jo ikke optimal, da TVét ikke kommer med de optimale indstillinger. Hvis de gjorde, så var der ikke behov for begrebet kalibrering.

Fordi standarder gør, at det netop er nemmere at sammenligne.

Ja, men de standarder er baseret på tal og måle-enheder, som hr og fru danmark ikke kan forholde sig til. De kigger derimod på billedet og har ikke en egentlig reference. 
Skal måske lige præcisere, det er ikke en "top-tuning" af et TV der er på tale her. Det er mere evnen til at nå en vis forbedret standard alene ude fra at vurdere billedet uden at have pillet ved det. Min opfattelse er, at en kalibrering ikke er en top-tuning, men derimod nærmest en nødvendighed i dag, specielt efter mit møde med en Philips TV. Alene det at man overhovedet kan sende et TV på markedet med sine standard indstillinger der er så galt afmacheret, det fortæller, at der er noget rivende galt. Og hvis min formodning holder stik, så sker det fordi producenterne forventer, at forbrugerne selv "kalibrere" sig ud af problemerne, som de har skabt. 
I de helt gamle dage, (CRT dagene) der røret man praktisk talt ikke ved et TV. I dag kan du nærmest ikke undgå det. Selvfølgelig hænger det også sammen med, at vi måske er blevet mere oplyste og dermed mere kritiske, mht billedet. Men det er svært at forstå, at det skal være en viden og kunnen, som forbrugerne selv skal stå for, specielt i de rigtig seriøse tilfælde, som mit eksempel med Philips TVét. 

Det findes allerede - i hvert fald noget som kommer tæt på dét scenarie - det produceres i Struer.
Jeg erkender, at det er mange år siden jeg har haft fingre i et B&O TV. Men der er måske også lige en prisforskel der er værd at tage med. Og forøvrigt et design, som jeg mener i relation til emnet, er fuldstændig irrelevant. 

Jeg er uenig! Ser du på udviklingen af billedindstillinger, over de seneste 5-7 år, er det da om noget blevet MEGET nemmere, at få et (tæt på optimalt) godt billede ud af et nyt TV.

Når du kommer forbi kbh næste gang, så giver jeg en kop kaffe, så skal jeg få dig til at æde dine ord i dig. Jeg har et lille Philips TV du skal have lov at lege med Big smile

Netop fordi der har været så meget fokus på billedkvalitet, indstillinger, kalibrering, har de fleste producenter valgt at hvis man vælger sin "film" indstilling, så er man i næsten alle tilfælde på 90-95+% af TV'ets formåen. Sådan var det LANGT fra, for 5 år siden. Enkelt og let.

Jeg er ikke helt enig.
Det der har ændret sig, ihvertfald når jeg ser på de TV jeg har haft fingre i de seneste 3-4 år. Det er billedet generelt er blevet dårligere på billigere TV, men bedre på de helt dyre. Og så er der ellers gjort adgang til indstillingerne, så folk selv kan gøre hvad de vil. Eksempelvis de dyre TV kan top-tunes med en egentlig kalibrering. De mindre dyre TV kan fin-justeres og/eller kalibreres. De billige, dem kæmper man helt vildt med, fordi de som udgangspunkt er helt hen i vejret.
Jeg anser ikke mig selv som absolut nybegynder mht indstilling af et TV. Men det her Philips, det har i den grad sat spørgsmåls tegn ved, om det efterhånden kræver en mange årig akademisk uddannelse og kursus i kalibrering af TV, førend man når bare et tilnærmelsesvis middelmådigt mål.
Jeg ved godt TVet ligger i den absolut billige ende. Men det ændre jo ikke på faktum, at det er galt. 
Skal prisen lægges over på indstillinger i TVét, eller dets reelle formåen.. Det ved jeg ikke førend jeg er nået til det punkt, hvor jeg ikke mener man kan drive mere ud af det. der hvor jeg foreløbig er nået til, der skulle et TV som dette nok aldrig have været sendt på markedet.

M.v.h.

Mja.. hvis man ved hvor, og forøvrigt skynder sig. Var det ikke noget med 7 dage..
Men min pointe lå måske mere i, at det havde været mere effektivt, om en sådan test blev udbredt alle de steder hvor potentielle forbruger operere. Her kommer den jo kun frem, fordi en bruger af forumet tilfældigvis spørger ind til den.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 13:59

M.v.h.

Lige en korrigering.
Alle kan ikke downloade den, uden en eller anden form for "omkostning".
I 7 dage vil den være tilgængelig mod at, du giver Forbrugerrådet Tænk tilladelse til, at rådet må ringe dig op og fortælle om Forbrugerrådet Tænk med henblik på at få dig til at melde dig ind.
Og lur mig om ikke du samtidig giver dem tilladelse til at sende dig alt muligt pr email.

Så det kan godt være, at du ikke skal have rede penge op af lommen, men gratis er måske nok så meget sagt.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 14:21
I behøver ikke taste et rigtigt telefonnummer ind for at se testen. Jeg gav dem nummeret til DSB ;-)

Jeg kunne også umiddelbart se testen uden at bruge den adgangskode de sendte mig på mail. Så... jeg tror ikke I overhovedet behøver at indtaste noget korrekt.

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 15:16
Citat: Henrik B.

Netop fordi der har været så meget fokus på billedkvalitet, indstillinger, kalibrering, har de fleste producenter valgt at hvis man vælger sin "film" indstilling, så er man i næsten alle tilfælde på 90-95+% af TV'ets formåen. Sådan var det LANGT fra, for 5 år siden. Enkelt og let. citat slut

Enig hvad angår mit nye Samsung UE55JS9005 og det gamle. 

Eneste nødvendige indstilling var en ændring til Filmbilledet, lidt ændring i baggrundslys, kontrast og lys. 
Billedet kunne ikke være eller blive mere perfekt. To forskellige test på TVet har forskellige tal på kalibrering af samme TV. Ingen af dem turde jeg røre.

Iøvrigt synes synes også jeg,at testmetoden er fremragende. Når jeg køber en flaske vin, gør jeg det helst ud fra fx Jyllandspostens antal stjerner. Min erfaring siger, at denne simple testmetode kan jeg stole på.

Forestil jer at vinen blev testet som de professionelle TVtest, som vi ofte henviser til - altså ikke TÆNKmetoden.
Så skulle vinen analyseres både kemisk mv. og nedskrevet i en lang rapport med testværdier. Selv jeg har dyrket vin i vort orangeri og dermed ved en smule om vinproduktion både mht kemi, sukker surhed mv, så har jeg altså ikke tid eller lyst til at læse en hel rapport på den ene vin og så på den anden. Og på den 25. flaske. Rent faktisk ville jeg være ude af stand til at bedømme forskellen.

Så ros herfra til TÆNKmetoden og ikke kun, fordi at mit nye TV kom øverst på listen. Også selv om det blev købt før TÆNKoffentliggørelsen.
PS. Jjeg fik iøvrigt alle kr 14.800 betalt retur af sælger på mit gamle 18 måneder gamle fremragendeTV, men det er en helt anden snak. Slutteligt har det nye ikke kostet ekstra.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 16:10
Nu er der vel ret stor forskel på smagsløg og synssansen

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 16:14

Skarp iagttagelse. Tak. Har du også overvejet, om der er forskel på testmetoderne?

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 16:46

Skarp iagttagelse. Tak. Har du også overvejet, om der er forskel på testmetoderne?

Det er der da forhåbentlig

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 16:47

Jeg synes egentlig at bent rammer min pointe rigtig nok i hans analogi.
Det er lidt galt, hvis man skal teste en vin eller andet med alskens kemisk, for at kunne fastsætte om vinen er god eller dårlig. Der er det vel smagsløgene det kommer an på. 
Du har ret i at det er enormt individuelt. Men der er sandsynligvis nogle grænser, hvor du med sikkerhed kan sige, at det er galt, også selvom du ikke er ekspert.

Lad os så antage, at du smager en vin, som du uden nogen som helst tvivl kan sige, at det var lige godt det værste du har smagt. Faktisk kommer det slet ikke i nærheden af begrebet vin. 

Der synes jeg godt man kan vende hele bøtten og sige, at producenten burde have anstrengt sig mere, for at få bare en tilnærmelsesvis velsmagende vin, fremfor at producenten beder dig om at gøre noget, så du får en opfattelse af, at det er en velsmagende vin, (justere på nogle indstillinger/tilføjer noget til den "vin").

Selvfølgelig har alt en betydning for prisen. Deri er jeg enig. Men hvis den vin du smagte på slet ikke kan sammenlignes med noget der ligner vin, så er det spørgsmålet om det så reelt er i orden at kalde den for det. 

Tilbage til TV. Hvis TVét KAN præstere mere, når det bliver justeret, så er der vel noget galt et sted, i og med det er lagt over på forbrugeren i sådan et tilfælde. Hvorfor er det forbrugeren der skal gøre det. Igen, der er ikke tale om en top tuning, men en standard indstilling, som ikke er begrænset til den specifikke forbruger.. Jeg tvivler helt seriøst på, at dette er gjort på langt de fleste TV fra producentens side. Tværtimod er det jo netop blevet et salgs argument.

Jeg kan også bruge en anden analogi.
Køb en ganske almindelig bil - Desværre kan den kun køre maks 50km/t, når du får den.. Hvis du skal køre hurtigere, (mere normalt), så skal du lige sætte dig ind i hele motorens opbygning og forbrænding, så du selv kan juster den. Producenten kunne godt have gjort det, men det skete ikke. Derfor får du bilen sådan.
Hvis det havde været tilfældet, så var der sikkert ikke solgt ret mange biler på den måde.. altså medmindre vi var blevet vænnet til det med tiden. Og det er måske i virkeligheden her den største synder ligger begravet, når vi snakker TV. Vi er ganske enkelt blevet vænnet til det.

Alene det faktum, at der findes mere end een indstilling på et TV (forretning/hjemme), det fortæller meget godt, at vi er blevet vænnet til at skulle justere det. Nogle producenter (Philips) er så åbenbart gået endnu videre, så uanset om du vælger forretning eller hjemme, så slipper du ikke for at gå endnu mere striks til værks, hvis du skal have et billede der bare er middelmådigt. For indstillingen hjemme er langt fra godt nok.. Det får måske din bil op på 70km/t. Skal du op over 110km/t, så skal du vide alt om, hvordan et korrekt TV billede ser ud, du skal vide alt om at kalibrere dit TV, og så skal du igennem en langhåret process med alverdens indstillinger. Der er hr og fru DK stået af. De kunne til nød skifte mellem forretning/hjem, selvom det for nogle er svært nok. Der har producenterne i det mindste indset, at gøre det til en automatisk process, når du starter TVét første gang. Langt de fleste mærker spørger, om du vil indstille det til forretning eller hjemme. Og derefter spørger de måske, om du vil have standard, bedste billede, alskens andet, eller film indstillinger. Og her er min påstand, der er langt de fleste stået af, selvom det produkt man har købt og betalt, kan præstere væsentlig bedre. Og dette er producenternes valg, at det skal være sådan. Nogle vil her argumentere med, at det er forbrugernes eget valg, fordi de ikke vil betale for andet. Jeg vil vove den påstand, at forbrugerne får slet ikke muligheden for at vælge, før bagefter. De aner reelt set ikke hvad de har betalt for (den endelige pris) før, bagefter, HVIS der bliver en, bagefter. De skal betale yderligere, for at finde ud af, om det de har købt også er det værd. 
Det er, når man tænker over det, en rigtig skidt position for en forbruger. At skulle betale yderligere, for få det ud af produktet, som man nu engang har købt, fremfor at producenten sælger det mest optimale de kan få ud af produktet. Det kan så godt være der er nogle få eksperter, der kan drive endnu mere ud af produktet, (som nævnt - top tuning). Den betaling synes jeg er helt i orden. Men det er galt når produktets grundlæggende indstillinger er helt gale, og der lægges en forventing over på forbrugeren til at få produktet til at præstere bare nogenlunde.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 16:57
Igen! Billedkvalitet er målbar. Så alle jeres analogier gir jeg ikke en dyt for. Tænk's test er useriøst arbejde fra ende til anden, hvor de trods kvindens ønske om "en pæn skærm med god lyd", prakker hende en billig skærm fra Samsung på.

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 17:06

Igen! Billedkvalitet er målbar. Så alle jeres analogier gir jeg ikke en dyt for. Tænk's test er useriøst arbejde fra ende til anden, hvor de trods kvindens ønske om "en pæn skærm med god lyd", prakker hende en billig skærm fra Samsung på.

Kampus. Du nævner useriøs.  Hvilke TVapparater i TÆNKs test svarer på hvilke områder ikke til fx Flatpanels.dks test. Må jeg bede om at du er faktuel, så vi ikke kommer ud i at den ene mener at vedkommendes mening er bedst osv. 

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: kasper bille
Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 17:06
Altså nu handler det jo ikke om hvorvidt en test er for kompliceret til hr. og fru Danmark, for de kan jo være ligeglade med hvordan testen er blevet udført, hvis bare de er interesserede i hvor høj en score fjernsynet har fået?

Det der er problemet med den test som tænk har fået lavet (det er jo ikke dem selv der har testet det, men de har trods alt en "ekspert" ansat - han må så være ekspert i at læse testresultater) er at det netop er nogle folk der sidder og kigger på en eller anden testfilm som lignede en musikvideo, og så giver fjernsynet en score i skarphed, kontrast osv osv… Det er jo helt forkert, for desto mindre de har fundet nogle folk som har ligeså præcise øjne som et kamera der er specielt udviklet til formålet, så kan de sgu godt droppe det. 
De test's der virker er jo netop dem på flatpanels osv., hvor man har målt fjernsynet, både hvor det er kalibreret og ikke kalibreret. Det er meget simpelt og står ikke til diskusion.

At der så er nogle folk som er så blinde at de helst vil have deres fjernsyn til at stå på dynamisk og hvad har vi, det er jo hvad det er, og det er der ikke noget test eller anbefalinger der kan gøre noget ved.
Jeg kan slet ikke forstå hvorfor der skal være en diskusion om emnet her, når det så åbenlyst er en forkert måde det er testet på. 
Det handler jo heller ikke om hvorvidt folk skal have et kalibreret fjernsyn eller ej derhjemme, for det er ikke for alle folk, og nogle foretrækker stadig en standard indstilling frem for et kalibreret billede, men derfor skal et TV's billedekvalitet jo stadig testes med et kamera, det er der ikke rigtig nogen vej udenom, og det ved de fleste herinde vel også godt.

Det værste er jo så at TÆNK givetvis også er ligeså useriøse i alle deres andre test, og at der er utroligt mange forbrugere der sætter deres lid til dem på et forkert grundlag.

Nu arbejder jeg selv i en radio forretning, og jeg har rigtig mange gange skulle stå og fortælle folk at det som TÆNK har skrevet altså ikke helt passer, hvilket jo er lidt noget lort, for man burde jo kunne stole på dem.
I den perfekte verden var det jo sådan at der kun stod fagfolk i en radio butik som kunne vise folk forskellen, og forklare dem hvorfor de evt. skulle vælge et bedre fjernsyn, men desværre er det jo langt fra virkeligheden.

Angående det philips TV du har købt dig… Den korte forklaring er at det er noget billigt skrammel. Du kan ikke kalibrere dig til et godt TV der, det er desværre bare 'kvaliteten' af det TV der er som det er.

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 17:13
Kasper. Du bør nok først læse testen og dens forudsætninger, idet dit skrevne desværre  ikke svarer til det faktuelle.  

Sådan har vi testet fladskærme

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 17:13

Det er lidt galt, hvis man skal teste en vin eller andet med alskens kemisk, for at kunne fastsætte om vinen er god eller dårlig. Der er det vel smagsløgene det kommer an på. 
Du har ret i at det er enormt individuelt. Men der er sandsynligvis nogle grænser, hvor du med sikkerhed kan sige, at det er galt, også selvom du ikke er ekspert.

Lad os så antage, at du smager en vin, som du uden nogen som helst tvivl kan sige, at det var lige godt det værste du har smagt. Faktisk kommer det slet ikke i nærheden af begrebet vin. 

Der synes jeg godt man kan vende hele bøtten og sige, at producenten burde have anstrengt sig mere, for at få bare en tilnærmelsesvis velsmagende vin, fremfor at producenten beder dig om at gøre noget, så du får en opfattelse af, at det er en velsmagende vin, (justere på nogle indstillinger/tilføjer noget til den "vin").

Selvfølgelig har alt en betydning for prisen. Deri er jeg enig. Men hvis den vin du smagte på slet ikke kan sammenlignes med noget der ligner vin, så er det spørgsmålet om det så reelt er i orden at kalde den for det. 

Tilbage til TV. Hvis TVét KAN præstere mere, når det bliver justeret, så er der vel noget galt et sted, i og med det er lagt over på forbrugeren i sådan et tilfælde. Hvorfor er det forbrugeren der skal gøre det. Igen, der er ikke tale om en top tuning, men en standard indstilling, som ikke er begrænset til den specifikke forbruger.. Jeg tvivler helt seriøst på, at dette er gjort på langt de fleste TV fra producentens side. Tværtimod er det jo netop blevet et salgs argument.

Jeg kan også bruge en anden analogi.
Køb en ganske almindelig bil - Desværre kan den kun køre maks 50km/t, når du får den.. Hvis du skal køre hurtigere, (mere normalt), så skal du lige sætte dig ind i hele motorens opbygning og forbrænding, så du selv kan juster den. Producenten kunne godt have gjort det, men det skete ikke. Derfor får du bilen sådan.
Hvis det havde været tilfældet, så var der sikkert ikke solgt ret mange biler på den måde.. altså medmindre vi var blevet vænnet til det med tiden. Og det er måske i virkeligheden her den største synder ligger begravet, når vi snakker TV. Vi er ganske enkelt blevet vænnet til det.

Alene det faktum, at der findes mere end een indstilling på et TV (forretning/hjemme), det fortæller meget godt, at vi er blevet vænnet til at skulle justere det. Nogle producenter (Philips) er så åbenbart gået endnu videre, så uanset om du vælger forretning eller hjemme, så slipper du ikke for at gå endnu mere striks til værks, hvis du skal have et billede der bare er middelmådigt. For indstillingen hjemme er langt fra godt nok.. Det får måske din bil op på 70km/t. Skal du op over 110km/t, så skal du vide alt om, hvordan et korrekt TV billede ser ud, du skal vide alt om at kalibrere dit TV, og så skal du igennem en langhåret process med alverdens indstillinger. Der er hr og fru DK stået af. De kunne til nød skifte mellem forretning/hjem, selvom det for nogle er svært nok. Der har producenterne i det mindste indset, at gøre det til en automatisk process, når du starter TVét første gang. Langt de fleste mærker spørger, om du vil indstille det til forretning eller hjemme. Og derefter spørger de måske, om du vil have standard, bedste billede, alskens andet, eller film indstillinger. Og her er min påstand, der er langt de fleste stået af, selvom det produkt man har købt og betalt, kan præstere væsentlig bedre. Og dette er producenternes valg, at det skal være sådan. Nogle vil her argumentere med, at det er forbrugernes eget valg, fordi de ikke vil betale for andet. Jeg vil vove den påstand, at forbrugerne får slet ikke muligheden for at vælge, før bagefter. De aner reelt set ikke hvad de har betalt for (den endelige pris) før, bagefter, HVIS der bliver en, bagefter. De skal betale yderligere, for at finde ud af, om det de har købt også er det værd. 
Det er, når man tænker over det, en rigtig skidt position for en forbruger. At skulle betale yderligere, for få det ud af produktet, som man nu engang har købt, fremfor at producenten sælger det mest optimale de kan få ud af produktet. Det kan så godt være der er nogle få eksperter, der kan drive endnu mere ud af produktet, (som nævnt - top tuning). Den betaling synes jeg er helt i orden. Men det er galt når produktets grundlæggende indstillinger er helt gale, og der lægges en forventing over på forbrugeren til at få produktet til at præstere bare nogenlunde.

Du kan sagtens købe et TV eller monitor som står korrekt fra fabrikken af, men det har du helt sikkert ikke lyst til at betale for, for der skal du have fat i et pro. TVWink

angående hr. og fru Danmark, så er det jo igen langt fra alle der vil have et kalibreret billede, så de behøver ikke vide en skid om det hvis de ikke vil have det. Man kan betale sig fra sådan noget hvis man vil have det gjort… Et TV (og billede) er ret så teknisk, det er derfor der er fagfolk og forbrugere. Det ahr aldrig været meningen at hr. og fru danmark skal kunne indstille deres TV til D65 standardWink

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 17:15

Kasper. Du bør nok først læse testen og dens forudsætninger, idet dit skrevne desværre  ikke svarer til det faktuelle.  

Jeg så udsendelsen med Hr. Spiegelhauer, og der sad 5-6 folk og tog notater med noget der lignede en musikvideo kørende på fjernsynene.

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af kasper bille kasper bille skrev:

H

Jeg så udsendelsen med Hr. Spiegelhauer, og der sad 5-6 folk og tog notater med noget der lignede en musikvideo kørende på fjernsynene.

Ok. Udsendelsen har jeg ikke set endnu, men læst forudsætningeren.  Men FlatpanelsDK er tilsyneladende ikke ret uenige i TÆNKtesten.  Jeg refererende tidligere Rasmus derfra.

Helt klart er teste forskellig. Men hvis testskaberne er enige i resultatet,  er det vel ligegyldigt, hvordan testen ser ud. Det er jo meget lettere at læse, sammenligne og især konkludere TÆNKtesten end på de såkaldte professionelle tests.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 17:28

Billedet kunne ikke være eller blive mere perfekt. To forskellige test på TVet har forskellige tal på kalibrering af samme TV. Ingen af dem turde jeg røre.

Perfekt - i dine øjne, eller i målinger?

Du beskrev at billedet er perfekt selv med fem mand ved siden af hinanden, hvorved du kommer langt ud over de +/- 16 grades billedvinkel hvor der er synlige degraderinger i billedet.

Hvis du kalder billedet perfekt "2 personer fra midten", så er jeg ræd for at din vurdering af "perfekt billede" er ret langt fra "målt perfekt", men nærmere en ret "kunstnerisk vurdering" - præcist som i eksemplet på min hjemmeside med "Big Buck Bunny".

Hvad nu, hvis "eksperterne" der så musikvideoer havde lige så skæve præferencer som i mit eksempel, hvor ender vi så?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 17:30

H

Ok. Udsendelsen har jeg ikke set endnu, men læst forudsætningeren.  Men FlatpanelsDK er tilsyneladende ikke ret uenige i tester.  Jeg refererende tidligere Rasmus derfra.

Helt klart er teste forskellig. Men hvis testskaberne er enige i resultatet,  er det vel ligegyldigt, hvordan testen ser ud. Det er jo meget lettere at læse og sammenligne TÆNKtesten end på de såkaldte professionelle tests.

Jeg har lige læst hvad de skriver, og det står sådan rimelig vagt må man sige.
Altså hvis de kan komme frem til samme resultat som fx. flatpanels så er det da intet mindre end fantastisk, og de har nogle ualmindeligt gode øjne ;)

Jeg stiller mig dog pænt meget uforstående overfor at Panasonic CX800 ikke er i toppen (Det scorer 68 i billede!?)? Det er mig bekendt sammen med samsungs topmodel den der scorer højst i test alle andre steder. At TÆNK så kun ligger 40% vægt på billedet er måske forklaringen.

Nej men altså dem der virkelig vil have et perfekt billede osv. de kan nok læse de professionelle tests. Det der er problemet her, er at TÆNK fylder forbruger med lort, længere er den ikke. Hvis nu Hr. Jensen har set at et eller andet TV skulle være skide godt i forhold til hvad TÆNK siger, men ender med at bklive pisse skuffet fordi hans indgangsvinkel til hvad et godt TV er ligger langt fra hvad TÆNK mener, så nytter det jo ikke noget. Derfor skal der nogle tal på og et kamera på det TV så man kan se hvor rigtigt et billede det pågældende TV kan lave. Så må man ud i butikken og høre hvordan lyden er og om man synes at smart TV er til at finde ud af.

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 17:34
Kasper. Jeg har netop skrevet til Tænk om hvorfor der er forskel i tvudsendelser og de skrevne forudsætninger. Gad vide om de svarer. Testen er iøvrigt udført på mange forskellige dage, så TV ønskede måske et popbillede?

Billedgengivelse vurderes af testpanel

Billedet indstilles på baggrund af tekniske målinger, og efter levende billeder fra film og fotos. Eksperter på laboratoriet forsøger at få hudfarver naturlige, og andre farver til at stå skarpt, uden at brænde igennem.

Selve billedet bedømmes så på grundlag af både en teknisk test, og en seertest, hvor vi undersøger hvor godt skærmene viser billeder med digitalt tv-signal og Blu-ray-film, samt 3D, hvis fladskærmene understøtter dette.

Testpanelet, der består af fem trænede personer, bedømmer skærmene i en afstand af 2-3 meter. Scener fra to forskellige film bedømmes med henholdsvis udendørsscener med meget lys samt mørke scener.

Med i bedømmelsen indgår, hvor gode skærmene er til at gengive hurtige bevægelser og nærbilleder af ansigter. Endelig ser vi på, hvor gode skærmene er til at vise fotos og fungere som computerskærme.

Paneldeltagere og tekniske målinger tester lyden

Lydkvaliteten er primært en subjektiv bedømmelse af tre trænede paneldeltagere. Tre forskellige lydspor bedømmes for at dække de lydtyper, man typisk oplever på tv. Det er klassisk musik, popmusik og tv-drama med både mandlige og kvindelige stemmer henover baggrundsmusik.

Tekniske målinger udføres for at klarlægge, hvor højt højttalerne kan spille og stadig lyde godt, og om hele spektret fra bas til diskant kommer behageligt til udtryk.

Brugervenligheden bedømmes

Brugervenligheden vurderes af tre paneldeltagere og bedømmes blandt andet udfra installation, daglig brug, samt brug med og uden fjernbetjening, avancerede indstillinger og zappe-hastigheder.

Brugsanvisningen bedømmes af to eksperter, der for hvert punkt giver en samlet karakter opnået ved konsensus.

Ekstra funktioner

Smart tv, multimediafspilninger og optagefunktioner testes på de fladskærme, der tilbyder funktionerne. Vi bedømmer brugervenlighed og kvalitet, og giver point på baggrund af hvor godt løsningerne fungerer.

Strømforbrug

Strømforbruget måles med det samme prøvebillede uden lyd for alle skærmene. Strømforbruget måles også, når skærmene står på standby, og når de er slukkede på tv’ets kontakt, men stadig tilsluttet elnettet.

Sådan har vi vægtet resultaterne

• Billedkvalitet 40 %,
  • Lydkvalitet 20 %,
  • Brugervenlighed 12,5 %,
  • Ekstra funktioner 22,5 % og
  • Strømforbrug 5 %.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 17:42
Citat: Kandersen
Citat slut

Ja, på samme måde som nogen godt kan lide tv med "butiksindstilling", eller med billede som på et billigt Philips tv.

Vin er smag og oplevelse, men aldrig en gengiver af en oplevelse. Et tv er en gengiver af en oplevelse, der gerne skal opleves på samme måde som instruktøren har tænkt det.

Jeg formoder at du har læst denne:
http://moppe.dk/lcdfabrik.html - http://moppe.dk/lcdfabrik.html

Jens kunne godt lide det "blå billede" med alt for lavt sort - og det må han jo selv om, vil han skrue sit fjernsyn ud i det elendige så lad ham da gøre det. Men skulle Jens have den oplevelse ud af filmen, som producenten af filmen havde tiltænkt det, så blev han nødt til at justere sit tv, da han gik glip af mange detaljer og havde forkerte farver.

Tilbage til TV. Hvis TVét KAN præstere mere, når det bliver justeret, så er der vel noget galt et sted, i og med det er lagt over på forbrugeren i sådan et tilfælde. Hvorfor er det forbrugeren der skal gøre det.
Citat slut

Det er i høj grad et spørgsmål om penge - ikke andet.

Citat slut

Du er klar over at bilmotorer produceres med en vis tolerance (præcist som tv), derfor kan en biltuner hente flere heste ud af en standardmotor end i standardindstillingen (der tager højde for produktionstolerancer).
Et godt eksempel er den gamle 1,8T benzin fra VW, med 150 HK. Den kunne let bringes til at yde 200 HK og stadigvæk holde til det. Hvorfor gjorden den det så ikke fra VW?
Du kan også kige på ældre SAAB turbomotorer, her er det samme tema....

Nogle producenter (Philips) er så åbenbart gået endnu videre, så uanset om du vælger forretning eller hjemme, så slipper du ikke for at gå endnu mere striks til værks, hvis du skal have et billede der bare er middelmådigt.

Citat slut

Det er igen et spørgsmål om penge og politik. Når nu de har et middelmådigt panel og en eventuel politik om "billedstandard", ja så bliver det ikke bedre.

Men det er galt når produktets grundlæggende indstillinger er helt gale, og der lægges en forventing over på forbrugeren til at få produktet til at præstere bare nogenlunde.
Citat slut

Sådan er det når størstedelen af forbrugerne ikke efterspørger en god billedkvalitet, fabrikkerne gør det bedste de kan for at tjene penge, ikke for at levere sublim billedkvalitet, for det er der ikke penge nok i.

Edit: qoute funktionen fucker nogen gange op, jeg har lavet citater med italic i stedet

Klaus

-------------

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 17:45

Du beskrev at billedet er perfekt selv med fem mand ved siden af hinanden, hvorved du kommer langt ud over de +/- 16 grades billedvinkel hvor der er synlige degraderinger i billedet.

Hvis du kalder billedet perfekt "2 personer fra midten", så er jeg ræd for at din vurdering af "perfekt billede" er ret langt fra "målt perfekt", men nærmere en ret "kunstnerisk vurdering" - præcist som i eksemplet på min hjemmeside med "Big Buck Bunny".

Hvad nu, hvis "eksperterne" der så musikvideoer havde lige så skæve præferencer som i mit eksempel, hvor ender vi så?

Klaus

Som jeg skrev, var det meget svært at se. Kig selv forbi..

De store test steder er ikke ret uenige. Dog flest anmeldelser på 65 modellen. Fx

http://www.tek.no/artikler/test-samsung-ue65js9005/168097/2

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 17:47
Helt utroligt at billedkvaliteten vægtes med sølle 40% - det er da et visuelt medie. Det er da lige før, at man kan købe et TV som ikke kan vise et bare rimeligt billede, men de øvrige funktioner sammenlagt kan jo næsten give en fornuftig score - altså et fornuftigt TV. Langt ude, men alligevel  Confused

-------------

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 17:47

...

Meget enig. Standard indstillingen, som den er fra fabrikken og som  99% benytter, bør være den primære baggrund for den karakter der gives for billedkvalitet. Hvis TVet så kan kalibreres bedre, kan det trække lidt op eller give anledning til en separat karakter for dét, men at basere billedkvalitets karakteren på nogle indstillinger som kun et lille entusiastisk mindretal kan komme frem til, er IMO et fejlskud.

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 18:13

Helt utroligt at billedkvaliteten vægtes med sølle 40% - det er da et visuelt medie. Det er da lige før, at man kan købe et TV som ikke kan vise et bare rimeligt billede, men de øvrige funktioner sammenlagt kan jo næsten give en fornuftig score - ialtså et fornuftigt TV. Langt ude, men alligevel  Confused

Interessant. Hvor stor en procent, mener du, at billedkvaliten skulle udgøre? 

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 18:14

Mellem 60 og 70.

Klaus

-------------

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 18:29
Testværdiprocenter fra FlatpanelsDK :
Samlet score vægtet som: 50% Billedkvalitet, 25% Features, 25% Brugeroplevelse
Read more at http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1435037269#gpcmLiFpiL5pkYqG.99

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 18:30

Jeg stiller mig dog pænt meget uforstående overfor at Panasonic CX800 ikke er i toppen (Det scorer 68 i billede!?)? Det er mig bekendt sammen med samsungs topmodel den der scorer højst i test alle andre steder. At TÆNK så kun ligger 40% vægt på billedet er måske forklaringen.

CX800 får 50% i betragtningsvinkel (orange prik) og 27% i Ensartethed i skærmens lys (Rød trekant nedad).

Var det ikke det samme Flatpanels skrev?

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 18:33

Helt utroligt at billedkvaliteten vægtes med sølle 40% - det er da et visuelt medie. Det er da lige før, at man kan købe et TV som ikke kan vise et bare rimeligt billede, men de øvrige funktioner sammenlagt kan jo næsten give en fornuftig score - ialtså et fornuftigt TV. Langt ude, men alligevel  Confused

100% intet mindre. Min skærm skal vise det som instruktøren har tænkt sig, ikke det smukkeste billede. Lyden betyder intet for mig, den klares alligevel med eksterne højttalere.

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 18:54

Minimum 60

-------------

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 19:17
Ja, 60% eller 70% vil jeg også foretrække

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 19:33

[QUOTE

angående hr. og fru Danmark, så er det jo igen langt fra alle der vil have et kalibreret billede, så de behøver ikke vide en skid om det hvis de ikke vil have det. Man kan betale sig fra sådan noget hvis man vil have det gjort… Et TV (og billede) er ret så teknisk, det er derfor der er fagfolk og forbrugere. Det ahr aldrig været meningen at hr. og fru danmark skal kunne indstille deres TV til D65 standardWink

Og netop derfor synes jeg at det er vigtigt, at f.eks. Panasonic - og måske også andre producenter, faktisk indstiller deres CX800E modeller (THX Cinema) til nærmest et kalibrerings stadie. Forskellen mellem en ISF indstilling og THX indstillingen er minimal. Årsagen her skulle være anvendelsen af de nye pixels som Phosphor og Quantum Dot.

Det mener jeg er god stilSmile

-------------

Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 21:35

100% intet mindre. Min skærm skal vise det som instruktøren har tænkt sig, ikke det smukkeste billede. Lyden betyder intet for mig, den klares alligevel med eksterne højttalere.
100% holder nok ikke når det ny indkøbte tv ingen fjernbetjening har, er 3 minutter om at reagere på en kommando. Hver gang det tændes starter med test billede og fuld skrald på højtalerne. Og oven i det så larmer 85dB og hvad man ellers kan finde på.

Men der skal da nok være nogen der er imponeret over at du skriver 100%. 

-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

100% holder nok ikke når det ny indkøbte tv ingen fjernbetjening har, er 3 minutter om at reagere på en kommando. Hver gang det tændes starter med test billede og fuld skrald på højtalerne. Og oven i det så larmer 85dB og hvad man ellers kan finde på.

Men der skal da nok være nogen der er imponeret over at du skriver 100%. 

Jeg mener jo ikke det er uvæsentligt hvis foden knækker sammen under TV'et og fjernbetjeningen mangler, men det betragter jeg som en selvfølge er iorden. Det er underligt at skulle diskutere minimumskrav til et TV.

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 22:23

Citat slut

Du er klar over at bilmotorer produceres med en vis tolerance (præcist som tv), derfor kan en biltuner hente flere heste ud af en standardmotor end i standardindstillingen (der tager højde for produktionstolerancer).

Ja det er jeg klar over. Og du bekræfter hermed, at du ikke helt har forstået min pointe. 
En biltuner er tilsvarende en proffesionel kalibrering på et TV. Og det var præcis ikke den slags jeg hentyder til, vist nok endda skrevet flere gange. Tværtimod er det alt det andet, op til det punkt, hvor man vil gå endnu videre.
Du missede forøvrigt fuldstændig at forholde dig til eksemplet, men byggede videre på det, ud fra den tro, at den skulle tunes. Det er/var ikke det det handlede om, når jeg skriver en normal bil, der kun kan køre 50km/t.. Den del er vi for pokker vel enige om.

Det er igen et spørgsmål om penge og politik. Når nu de har et middelmådigt panel og en eventuel politik om "billedstandard", ja så bliver det ikke bedre.
Men det er jo ikke korrekt, når selvsamme panel/TV kan justeres til at gengive billede bedre.

Prøv at forhold dig til, at du køber en genstand, som leveres til ikke at yde sit maksimale, ikke engang tilnærmelsesvis eller blot et normalt forhold. Den del skal du selv fikse dig frem til.
Hvor mange andre forbrugsgenstande skal du ellers gøre det ved?

Sådan er det når størstedelen af forbrugerne ikke efterspørger en god billedkvalitet, fabrikkerne gør det bedste de kan for at tjene penge, ikke for at levere sublim billedkvalitet, for det er der ikke penge nok i.

Det handler ikke om sublim eller top tunet billedkvalitet. Det handler om ganske almindelig (forventede) kvalitet, uden at jeg dog kan definere det konkret, på et produkt som netop kan mere end det leveres til.
Det handler om, at bilforhandleren levere din nye bil, så den kun kan køre 50km/t. Hvis du ønsker den skal kunne andet, så skal du SELV sætte dig ind i tingene, og selv justere dig frem til det. (eller betale ham for det).

Jeg er delvis enig med dig i, at forbrugerne er ikke for gode til at kræve en bedre grundindstilling. Men at forbrugerne er ligeglade er jeg derimod lodret uenig i. De fleste ved sikkert ikke bedre, andet end de kan sige, at det ser anderledes ud. Og så er der den lille tvist, at forhandlerne jo ligesom sælger en vare i at ville gøre det for dem. Kald det blot en konspirationteori, men hvad nu hvis den del er aftalt spil mellem forhandlere og producenter, at det ganske enkelt er aftalt spil, at producenterne skal levere så dårlige grundindstillinger, fordi det giver forhandlerne en mulighed for at lave et mer-salg.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 22:41

Hvad er målinger værd, hvis du ikke er i stand til at se resultat, udover på papiret?

Nu har jeg før set hvordan en proffesionel arbejder med kalibrering af TV. Det første han gjorde, det var at dels indsamle oplysninger om det konkrete TV, model og evt. andre målinger på lign model.
Derefter lavede han en grund indstilling (kald den bare hurtig indstilling). DEN indstilling er lavet på en vurdering, der er baseret på præcis de samme forudsætninger, som TÆNK testens eksperter også lavede. I deres verden kaldes det erfaring. Og derfor kan de nå rigtig langt alene ved at se på TVét. Forskellen er, at eksperterne bag TÆNK testen, de justere ikke på noget. De vurdere kun. 

TÆNK testens eksperter vurderede så mere end blot billedekvaliteten, og det kan samlet set rykke noget ved resultatet. Fx et Tv med en fantastisk god lyd men ekstrem dårligt billede, vil få en højere karakter pga lyden. Og da den er irrelevant i henhold til en debat om billedekvalitet, så kan det som sådan ikke bruges til noget. Det er problemet med den slags test, hvis man kun går efter det bedste billede.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 28-Oktober-2015 kl. 22:46

Mellem 60 og 70.

Klaus

Jeg lægger mig meget tæt på 100%.
Det gør jeg ud fra den holdning, at TVét er primært et visuelt apparat.
Dernæst er det betydelig nemmere at gøre noget ved det sekundære (lyden), i forhold til at gøre noget ved billedet. Der findes alternativer til lyden. Det gør der ikke til billedet.

Features, såsom apps osv.. det vægter jeg kun ganske lidt. Og det er helt bevidst, fordi, at jo mere man vægter dette, desto mere trækker det ned på de andre. Og det er skidt!
Det ideelle ville være, at alle ting vægtes 100%. Men det er noget nær umuligt.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 09:50

Kasper. Jeg har netop skrevet til Tænk om hvorfor der er forskel i tvudsendelser og de skrevne forudsætninger. Gad vide om de svarer. Testen er iøvrigt udført på mange forskellige dage, så TV ønskede måske et popbillede?

Billedet indstilles på baggrund af tekniske målinger, og efter levende billeder fra film og fotos. Eksperter på laboratoriet forsøger at få hudfarver naturlige, og andre farver til at stå skarpt, uden at brænde igennem.

Selve billedet bedømmes så på grundlag af både en teknisk test, og en seertest, hvor vi undersøger hvor godt skærmene viser billeder med digitalt tv-signal og Blu-ray-film, samt 3D, hvis fladskærmene understøtter dette.

Testpanelet, der består af fem trænede personer, bedømmer skærmene i en afstand af 2-3 meter. Scener fra to forskellige film bedømmes med henholdsvis udendørsscener med meget lys samt mørke scener.

Med i bedømmelsen indgår, hvor gode skærmene er til at gengive hurtige bevægelser og nærbilleder af ansigter. Endelig ser vi på, hvor gode skærmene er til at vise fotos og fungere som computerskærme.

Paneldeltagere og tekniske målinger tester lyden

Lydkvaliteten er primært en subjektiv bedømmelse af tre trænede paneldeltagere. Tre forskellige lydspor bedømmes for at dække de lydtyper, man typisk oplever på tv. Det er klassisk musik, popmusik og tv-drama med både mandlige og kvindelige stemmer henover baggrundsmusik.

Tekniske målinger udføres for at klarlægge, hvor højt højttalerne kan spille og stadig lyde godt, og om hele spektret fra bas til diskant kommer behageligt til udtryk.

Brugervenligheden bedømmes

Brugervenligheden vurderes af tre paneldeltagere og bedømmes blandt andet udfra installation, daglig brug, samt brug med og uden fjernbetjening, avancerede indstillinger og zappe-hastigheder.

Brugsanvisningen bedømmes af to eksperter, der for hvert punkt giver en samlet karakter opnået ved konsensus.

Ekstra funktioner

Smart tv, multimediafspilninger og optagefunktioner testes på de fladskærme, der tilbyder funktionerne. Vi bedømmer brugervenlighed og kvalitet, og giver point på baggrund af hvor godt løsningerne fungerer.

Strømforbrug

Strømforbruget måles med det samme prøvebillede uden lyd for alle skærmene. Strømforbruget måles også, når skærmene står på standby, og når de er slukkede på tv’ets kontakt, men stadig tilsluttet elnettet.

Sådan har vi vægtet resultaterne

• Billedkvalitet 40 %,
  • Lydkvalitet 20 %,
  • Brugervenlighed 12,5 %,
  • Ekstra funktioner 22,5 % og
  • Strømforbrug 5 %.

Se der er den jo helt gal, der er én måde at indstille på, og ikke som deres såkaldte eksperter mener det skal indstilles ;)

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 10:24
Kasper. jeg nåede at læse dit svar, som du heldigvis - tror jeg- har fjernet.

Ud fra det angriber du testen ud fra TVudsendelsen, men gengiver samtidig min kommentar om min henvendelse til TÆNK om hvorfor der findes to testmetoder.

Når du eller andre ensidigt angriber testen ud fra alene TVudsendelsen, spørger jeg. Hvorfra ved du/I at testen er foregået på denne måde, når vi har to muligheder: den ene TVudsendelsen - den anden de skriftlige forudsætninger på TÆNKS hjemmeside.

Det er ikke seriøst af dig og slet ikke, når du angriber TÆNK og når du ikke selv forholder dig faktuelt.

Det er da vist heldigt, at det ikke er dig, der udfører Tests for hvor var vi så henne, når du kun gætter? Det kunne da blive noget værre noget, ikk oss?

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 11:26
Kort sagt:
Jeg synes man bør have et ekspert panel, der bedømme billedet ud fra standard indstillingerne.

At lave en vurdering af et TV, efter man har pil-rode-raget i indstillinger, kalibreret (top-tunet) osv.. Det er efter min mening kun ganske få der er interesseret i dette. Kalibrering er for decideret interesseret, på samme måde som, at det er de færreste almindelige menensker der køber en ny bil, og derefter får den chiptunet.

Dette ekspertpanel skal have en massiv erfaring i korrekt billede. De skal være i stand til at vurdere og beskrive, hvad det er der er galt. Og ikke mindst, hvad producenterne kan gøre bedre. 
Og i realiteten skal det ske under forhold, hvor Tvét som oftest ville blive brugt. I det fleste tilfælde vil det være i dagligstue-ligende tilstande. 
Og så skal de ellers bare sidde og glo, notere og kommentere.

Mange gange når man læser test (flatpanels.dk fx - læser du med Torben Rasmussen?). Så startes der fint nok ud med at lave et første hånds indtryk. Og derefter så går man i gang med at pille. Den del mener jeg man bør dele op i 2 forskellige test. 
Problemet er, at når de når til konklussionen, så har man "glemt" alt om, hvad dette TV egentlig er som standard, og man har fokuseret på, hvad det kan drives til. 

Man burde give det en karakter inden man piller ved noget. En slags karakterskala ala den man også ser i forbindelse med strømforbruget. Det er en skala som de ganske almindelige kan forholde sig til, og tager til sig, om et TV er karakter A, A+, B, C osv.
Referencen for dette vil være ekspertens erfaring i mest korrekt billede.

Og så mener jeg faktisk, at det skal påstemples TVét på præcis samme måde med det typiske klistermærke med strømforbrug. (Det sidste er der sikkert en masse forhandlere og producenter som vi stritte voldsomt imod). Man kunne måske endda udvide det til, at det fik en sideløbende karakter, ud fra et kalibreringssynspunkt. Men denne er ikke så vigtig, da det som nævnt ikke er særligt relevant for den almindelige forbruger.

Dette vil uden tvivl løfte den generelle standard med tiden, hvis vel at mærke at resultaterne også komme ud til forbrugerne på en ordentlig måde. (klistermærke, karakterskala). 

Da Recordere.dk ikke selv tester TV mere, så synes jeg egentlig det kunne være interessant at få Torben Rasmussen´s mening om en sådan måde at gøre det på. Så jeg håber han læser med her.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 12:47
Helt enig Kim.
Det ville og kunne være standarden for afmærkning.

Vore testpaneler i DK offentliggør naturligvis kun få testresulater. Det ville være forkert at forlange flere. Dog kunne udenlandske testresultater også sammenkobles, således at de udgør en mængde fladskærme- som fx TÆNKS test, for også at være forholdsvis ajour med nye apparater. 
Jeg mener at have set noget, der ligner herhjemme, men savner det som Kim nævner, således at testresulaterne bliver nemme at vurdere, igen ligesom TÆNKS - med et tal samt et grønt, gult eller advarende rødsymbol ud fra det, som man undersøger.Man kan dermed læse, at vægtningen på en måde bliver 100% på alle områder.

Jeg har set en test, hvori anmelderen to gange nævner, at produktet er itu på områder. Dette fortæller ikke om fabrikatets kvalietet, men om anmelderen, der ikke formåede at få tilsendt noget nyt. Den pågældende test læste jeg som dybt useriøs. Sønd for den eller gode saglige anmeldelse.

Lægeforeningen advarer ligefrem om at medlemmerne ikke er på facebook med klienterne. På samme måde har jeg - dog en divalent mening om anmeldere, der også giver deresmening til kende om bestemte fabrikater. Så forsvinder faktualiteten  af anmeldelser også desværre. Jeg vil på den anden side ikke gerne undvære deres råd og uden at være for direkte, så synes jeg , at den ene klarer det rigig  godt, mens den anden måske skulle afholde sig fra at kommentere tråde, når ikke man er i stand til at holde en neutral bedømmelse.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 12:49

Helt enig Kim.
Det ville og kunne være standarden for afmærkning.

Vore testpaneler i DK offentliggør naturligvis kun få testresulater. Det ville være forkert at forlange flere. Dog kunne udenlandske testresultater også sammenkobles, således at de udgør en mængde fladskærme- som fx TÆNKS test, for også at være forholdsvis ajour med nye apparater. 
Jeg mener at have set noget, der ligner herhjemme, men savner det som Kim nævner, således at testresulaterne bliver nemme at vurdere, igen ligesom TÆNKS - med et tal samt et grønt, gult eller advarende rødsymbol ud fra det, som man undersøger.Man kan dermed læse, at vægtningen på en måde bliver 100% på alle områder.

Jeg har set en test, hvori anmelderen to gange nævner, at produktet er itu på områder. Dette fortæller ikke om fabrikatets kvalitet, men derimod om anmelderen, der ikke formåede at få tilsendt noget nyt. Den pågældende test læste jeg som dybt useriøs. Synd for den ellers gode saglige anmeldelse.

Lægeforeningen advarer ligefrem om at medlemmerne ikke bør være på facebook sammen med - venner med - klienterne. På samme måde har jeg - dog en divalent mening om anmeldere, der også giver deres mening til kende om bestemte fabrikater. Så forsvinder faktualiteten  af anmeldelser også desværre. Jeg vil på den anden side ikke gerne undvære deres råd og uden at være for direkte, så synes jeg , at den ene klarer det rigig  godt, mens den anden måske skulle afholde sig fra at kommentere tråde, når ikke man er i stand til at holde en neutral bedømmelse.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 13:14

Kasper. jeg nåede at læse dit svar, som du heldigvis - tror jeg- har fjernet.

Ud fra det angriber du testen ud fra TVudsendelsen, men gengiver samtidig min kommentar om min henvendelse til TÆNK om hvorfor der findes to testmetoder.

Når du eller andre ensidigt angriber testen ud fra alene TVudsendelsen, spørger jeg. Hvorfra ved du/I at testen er foregået på denne måde, når vi har to muligheder: den ene TVudsendelsen - den anden de skriftlige forudsætninger på TÆNKS hjemmeside.

Det er ikke seriøst af dig og slet ikke, når du angriber TÆNK og når du ikke selv forholder dig faktuelt.

Det er da vist heldigt, at det ikke er dig, der udfører Tests for hvor var vi så henne, når du kun gætter? Det kunne da blive noget værre noget, ikk oss?

Jeg har ikke fjernet noget svar?

Altså hvis de nede i den test virksomhed gør som alle andre bare nogenlunde seriøse anmeldere og smider et kamera på og måler gråtonen og CIE og gamma osv osv, så fair nok, så gør de det rigtigt nok. Det fremgår bare ikke af det de skriver, og heller ikke når man ser hvilke fjernsyn der ligger i toppen (jeg er med på at billedkvalitet kun udgør 40% af deres vurdering). 

Så det er ikke alene ud fra tv udsendelsen jeg angriber TÆNK, det er også ud fra hvad de skriver, men så sandelig også baseret på deres tidligere tests igennem årene, hvor der har stået direkte forkerte ting… Nej jeg kan ikke lige komme i tanke om nogle eksempler, det er flere år siden jeg har været i nærheden af noget med TÆNK ;)

Jeg synes nu det er ganske seriøst af mig, jeg er forbruger som alle andre, og jeg vil da ikke have at en institution som TÆNK skal komme med forkerte oplysninger og så ovenikøbet tage penge for det.

Hvis jeg udførte tests så havde jeg jo gjort som flatpanels og de andre der tester fjernsyn og målt det rigtigt og så vægtet billedkvalitet højere end 40%. Jeg synes bestemt ikke at jeg gætter på noget som helst her.

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 13:41
Kasper.
Jeg  kender desværre ikke nok til det såkaldte uafhængige forbrugerråd TÆNK, som de kalder sig.

Jeg læser også kun bladet, når jeg falder over det. Om der vægtes 40% eller 50% som Flatpanels kan være svært at se om der derved bliver forskel. Men selve testmåden - dens overskuelighed - synes jeg er god og nem for alle.

For mig er uafhængig ved test en dyd og hvis en test på en måde ligner et reklameindslag eller gætværk, ja så falder værdien straks.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 14:19

Jeg har ikke fjernet noget svar?

Altså hvis de nede i den test virksomhed gør som alle andre bare nogenlunde seriøse anmeldere og smider et kamera på og måler gråtonen og CIE og gamma osv osv, så fair nok, så gør de det rigtigt nok. Det fremgår bare ikke af det de skriver, og heller ikke når man ser hvilke fjernsyn der ligger i toppen (jeg er med på at billedkvalitet kun udgør 40% af deres vurdering). 

Så det er ikke alene ud fra tv udsendelsen jeg angriber TÆNK, det er også ud fra hvad de skriver, men så sandelig også baseret på deres tidligere tests igennem årene, hvor der har stået direkte forkerte ting… Nej jeg kan ikke lige komme i tanke om nogle eksempler, det er flere år siden jeg har været i nærheden af noget med TÆNK ;)

Jeg synes nu det er ganske seriøst af mig, jeg er forbruger som alle andre, og jeg vil da ikke have at en institution som TÆNK skal komme med forkerte oplysninger og så ovenikøbet tage penge for det.

Hvis jeg udførte tests så havde jeg jo gjort som flatpanels og de andre der tester fjernsyn og målt det rigtigt og så vægtet billedkvalitet højere end 40%. Jeg synes bestemt ikke at jeg gætter på noget som helst her.

Helt enigSmile

-------------

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 14:27

Kasper.
Jeg  kender desværre ikke nok til det såkaldte uafhængige forbrugerråd TÆNK, som de kalder sig.

Jeg læser også kun bladet, når jeg falder over det. Om der vægtes 40% eller 50% som Flatpanels kan være svært at se om der derved bliver forskel. Men selve testmåden - dens overskuelighed - synes jeg er god og nem for alle.

For mig er uafhængig ved test en dyd og hvis en test på en måde ligner et reklameindslag eller gætværk, ja så falder værdien straks.

nej altyså billedkvalitet kan måles og der kan sættes tal på, så kan man diskutere hvor meget det skal vægte… én skrev 100% tidligere i tråden, hvilket jeg er tilbøjelig til at give ham ret i.
Alt andet der ikke er billed vil jo være fuldstændig individuelt. fx. kan du synes at samsungs smart tv del er det bedste der er sket siden skiveskåret brød, hvor jeg vil sige at jeg bliver endnu mere skaldet end jeg i forvejen er, af at bruge det. Så det er sgu en anelse svært at bringe det ind i en test og lade det veje så og så meget i en samlet afgørelse.

Nicolai Sonne fra so ein ding er en dejlig kritisk anmelder, og der skulle være langt flere af ham med hans professionelle niveau, plus han kan viderformidle det til folk så de kan forstå det.

Vi skal lige være helt enige om at det vi diskuterer her er billedkvalitet, ikk? For billedkvalitet kan KUN måles uafhængigt - et kamera på og så aflæse målingerne, bang, færdig.

Men lad os være enige om at være uenige, for det er fair nok hvis du synes at det TÆNK de gør er ok, det synes jeg så ikke når de har den 'magt' som de har.

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 15:38
Kasper. Jeg har ikke taget stilling til TÆNK om de gør det ok. Jeg er helt neutral. Jeg er interesseret i at finde metoden som de har gjort det på. Og derfra kan vi så diskutere.

Hvad jeg synes er udmærket fra TÆNKs side  er  kun - kun selve måden, som testen præsenteres på  og med masser af tidens modeller.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 16:49

DEN indstilling er lavet på en vurdering, der er baseret på præcis de samme forudsætninger, som TÆNK testens eksperter også lavede. I deres verden kaldes det erfaring. Og derfor kan de nå rigtig langt alene ved at se på TVét. Forskellen er, at eksperterne bag TÆNK testen, de justere ikke på noget. De vurdere kun.

Læser du "sådan testede vi", står der netop at de startede med målinger.

Klaus

-------------

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 16:53

Ja det er jeg klar over. Og du bekræfter hermed, at du ikke helt har forstået min pointe.

Jo, jeg har forstået din pointe.
Men jeg tror at du laver en lige lovlig grov analogi. Et tv i hjem/bio/whatever indstilling svarer til standardbilen i normalt trim. At du fik købt dig noget der dybest set var en Zastava 101 i en moderne karosse (Philips tv), viser at noget kan blive købt for billigt og ikke andet.

Klaus

-------------

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 16:56

Hvad jeg synes er udmærket fra TÆNKs side  er  kun - kun selve måden, som testen præsenteres på  og med masser af tidens modeller.

140 modeller med 3-4 timers justering og vurdering af hvert tv, giver 420-560 timers tests af hvert tv, af 4 personer i gennemsnit.

Det vil sige at testen har taget 3-4 måneder at gennemføre og kostet et helt arbejdsår.

Alternativt, har man kun brugt ganske kort tid på hver model.

Klaus

-------------

Skrevet den: 29-Oktober-2015 kl. 17:07
Blot til orientering. I Test skemaet yderst  til højre vises testdatoen. Så vidt jeg har set -  fra 1.6- 2015 -26.10. 2015. Med mange ens datoer.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 30-Oktober-2015 kl. 13:14

Jo, jeg har forstået din pointe.
Men jeg tror at du laver en lige lovlig grov analogi. Et tv i hjem/bio/whatever indstilling svarer til standardbilen i normalt trim. At du fik købt dig noget der dybest set var en Zastava 101 i en moderne karosse (Philips tv), viser at noget kan blive købt for billigt og ikke andet.

Klaus

Det var så heller ikke pointen.

Prisen er slet ikke relevant i min pointe. Om så det havde kostet en krone, er spørgsmålet ene og alene, om det står mål med en vis standard, eller om det ikke gør ud fra det forventet forbrug, som det påtænkes at skulle bruges til, uden at have pillet ved det først.

Som sagt - En kalibrering ikke noget hr og fru danmark interessere sig for. Ergo er det ikke et TV efter kalibrering der er interessant for de fleste. 

Men samtlige test/anmeldelser fra mere seriøse steder, de fokusere på, hvad de kan drive ud af et TV, EFTER en kalibrering. Og det er det de bedømmes og får karakterer ud fra.

Et tilsvarende tilfælde med anmeldelse af en ny (almindelig) bil, der så skulle anmeldes EFTER den er blevet chip/toptunet. Det er bare ikke tilfældet. Der tager man bilen direkte fra forhandleren/fabrikken, uden at have pillet ved noget som helst. Og det er det man vurdere den ud fra. 

Er det virkelig så svært at forstå min pointe?

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 31-Oktober-2015 kl. 09:19
Testfirmaet er 47 år gammelt. 

http://www.international-testing.org/about.html - http://www.international-testing.org/about.html  

OUR WORK

ICRT runs more than 50 large joint tests and numerous smaller joint tests each year. We use around 60 highly specialised laboratories worldwide to carry out research and tests on thousands of products per year. While co-ordinating tests for our members, ICRT can make savings of around 60% per test joined for our more affluent members. Our less affluent members are able to save more than 90% in some tests, and have the same quality of test results to be published in their magazines and websites.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: peter44
Skrevet den: 01-November-2015 kl. 11:45

Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 01-November-2015 kl. 12:25
@Kandersen, læs lige hvor de har lavet testet. De har indstillet billedet på tv'ene inden de tester.....

Skrevet den: 03-November-2015 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

@Kandersen, læs lige hvor de har lavet testet. De har indstillet billedet på tv'ene inden de tester.....

Yep. Det ændre ikke ved min mening om, at måden at teste og give karakter på, ved at se på TVét, er at foretække, inden man piller ved indstillingerne.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 18:20

Mon ikke den kunde gruppe er for lille til at lave en forretning ud af?
Verden roterer ikke om dig.

-------------
.....

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 18:24

Jeg mener jo ikke det er uvæsentligt hvis foden knækker sammen under TV'et og fjernbetjeningen mangler, men det betragter jeg som en selvfølge er iorden. Det er underligt at skulle diskutere minimumskrav til et TV.

Nej det er da fuldstændigt normalt, du gøt det jo også selv
Minimum er dig er 100% billede + nogle selvfølgeligheder.

-------------
.....

Skrevet den: 03-November-2015 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Nej det er da fuldstændigt normalt, du gøt det jo også selv
Minimum er dig er 100% billede + nogle selvfølgeligheder.

Nu er vi altså nogen der prioriterer billedet væsentligt højere end adgang til de sociale medier, Streaming, diverse internet film og meget andet - hver sin lyst. Og naturligvis er det en selvfølge, at TV´ets fod kan klare vægten fra TV´et, ligesom jeg da også forventer at TV´et er forsynet med en strømforsyning.

-------------

Skrevet den: 03-November-2015 kl. 19:18

Det er den helt sikkert.

Derfor er laaaaaangt de fleste tv i dag, sådan blød mellemvare. Stik det nogle vanvittige specs, lovninger om gevaldigt smart-tv software og en tynd ramme. Kan du så få så stor en skærm til en pris der er lydt lavere end konkurrentens (gerne via en obskur webbutik), så har du et salgshit!

Klaus

-------------

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 03-November-2015 kl. 19:20
(Næsten) alt andet end TV' ets optimale billedkvalitet kan man afhjælpe med perifært udstyr ,som eksterne bokse,multifjernbetjening , lyd via AV anlæg osv, osv .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 03-November-2015 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

(Næsten) alt andet end TV' ets optimale billedkvalitet kan man afhjælpe med perifært udstyr ,som eksterne bokse,multifjernbetjening , lyd via AV anlæg osv, osv .

So true, jeg er selv med på den vogn.
Men det er 99% af køberne ikke.......

Klaus

-------------

Skrevet den: 03-November-2015 kl. 20:36

Verden roterer ikke om dig.

Det var da en mærkelig kommentar! Som om jeg har forlangt af producenterne at de skal vægte billedet 100%

Jeg har i al fredsommelighed givet udtryk for min mening. Så du skulle holde dig for god til den slags nedværdigende kommentar, tak

Print side | Luk vindue