Print side | Luk vindue

Returnering af TV

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143349
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 16:20

Emne: Returnering af TV
Skrevet af: slumbert
Emne: Returnering af TV
Skrevet den: 17-November-2015 kl. 11:41
Jeg købte i August et  Sony 49" Ultra HD TV KD49X8305, som desværre bare ikke fungerer godt nok. Det er langsomt og fryser i menuerne og går nogle gange helt i sort, så man skal have strømmen fra før det kan bruges igen.

Jeg har haft fat i Sony support som har guidet mig til en nulstilling til fabriksindstillingerne, som skulle afhjælpe problemet, men det har heller ikke virket mere end i et kort stykke tid. Jeg har talt med Sony support igen, som har forklaret at der snart kommer en opdatering der vil fixe problemerne, men jeg tror ikke rigtigt på det og er bange for at jeg kommer til at stå med en skodmodel, som aldrig kommer til at fungere ordentligt.

Jeg gider faktisk ikke have det tv mere og vil egentligt bar gerne returnere det. Et produkt i den prisklasse skal bare fungere ordentligt. Jeg havde desværre ikke mulighed for at teste det lige da jeg modtog det, da jeg stod midt i en flytning da det blev købt og antennesignalet ikke var på plads i min nye bolig. 
Jeg havde derfor ikke mulighed for at returnere det indenfor 14 dages fristen og bliver derfor nødt til at returnere det under garantien, men så vidt jeg har forstået så har forhandleren 3 forsøg til at lave det. Det kommer ikke til at ske, da det vist er et generelt problem med denne model. Jeg frygter lidt at forhandleren trækker reparationerne i langdrag så jeg først modtager det retur efter garantiperioden er udløbet.

Hvordan står jeg i denne sag og er der noget jeg kan gøre? 

Umiddelbart har jeg tænkt mig at mig at fortælle forhandleren, at det er min plan at sende det retur lige så snart det kommer tilbage til mig hvis jeg oplever at det fryser. Jeg håber at det forhandleren kan se fornuften i at vi i fællesskab finder en bedre løsning, i stedet for der spildes tid, energi og penge på at sende det frem og tilbage til reparation.

Det skal siges, at jeg er ret sikker på at forhandleren ikke kan afhjælpe fejlen, da det virker til at det det er et generelt problem med  Sony KD49X8305. Hvis fejlen bliver rettet sender jeg det selvfølgelig ikke retur. Min holdning er dog at et så almindeligt produkt som et tv, skal fungere uden medfølgende frustrationer. Specielt når det ligger prismæssigt i den forholdsvis høje ende men en listepris på 11.999 kr.

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Svar:
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 17-November-2015 kl. 12:08
Du skal jo tage fat i forhandleren.

Og ja. Han har 3 forsøg til at udbedre fejlen, hvis han følger loven.

Men du kan jo snakke med ham om det.

Du skal jo også være obs på, at det er forhandleren der skal sørge for transporten fra din adresse.

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 17-November-2015 kl. 12:26
Det er altså en gammel myte. Fra tænks hjemmeside:

1. Forhandleren har ret til at reparere en defekt vare 3 gange

Forkert! Købeloven nævner ikke et bestemt antal forsøg på at afhjælpe en fejl. Udgangspunktet er faktisk ét enkelt forsøg.

I særlige situationer, fx hvor fejlen er kompliceret at udbedre, eller der er tale om en periodisk fejl, som er svær at lokalisere, kan forhandleren have ret til flere forsøg.

Elektronik er typisk kompliceret, men det betyder ikke, at alle fejl på elektroniske produkter er det. Det er fx ikke en kompliceret fejl, hvis knapperne falder af en fjernbetjening.

http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven - http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 17-November-2015 kl. 13:06
Har du installeret den firmware-opdatering, som kom for nogle uger siden? Jeg har en bekendt, med samme TV i 65". Han siger at den opdatering har forbedret stabiliteten noget..

M.v.h.

Skrevet den: 17-November-2015 kl. 13:37
Ja: firmwareopdateringen er installeret og det virkede til at det var en forbedring, men siden er det det løbende blevet dårligere igen og i går aftes var det helt umuligt. Nulstillingen er til fabriksdata, som Sony support anbefalede, skete efter opdateringen.

-------------
endnu en hifi-flygtning

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 17-November-2015 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Hvordan står jeg i denne sag og er der noget jeg kan gøre? 

Du står præcis som i alle andre tilfælde, med et produkt der ikke lever op til forventningerne, der har en mangel, som du ikke gider/har lyst eller skal finde dig i at leve med.

Du har al mulig grund til at reklamerer over produktet.
Kan forhandleren ikke fikse problemerne, så TVét lever op til forventningerne, inde for rimelig tid, så hæver du købet og får dine penge igen.  Plain and simple - Lige efter bogen.

Ihvertfald lige indtil en forhandler evt. gør knuder over dette, og måske forsøger sig med alverdens forklaringer om, at du som forbruger ikke har ret til at hæve købet. Så kører balladen og forbrugerklagenævnets mølle, for gud ved hvilken gang, i en sag der bare burde behandles efter bogen.
Lad os håbe det ikke komme dertil.

Glem alt om 14 dages fortrydelsesret.
Det er en ganske almindelig reklamationssag, (og dermed en RET du har). Og den skal behandles som en sådan, uden nogen som helst former for omsvøb fra forhandler/producent.
Du skal ikke affinde dig med svar om, at det bliver fikset i en fremtidig firmware opdatering eller lign. Forhandleren skal fikse det, og fikse det med det samme (inde for rimelig tid). Du skal ikke vente på, at producenten tager sig sammen, eller affinde dig med en forklaring om samme.

Kan forhandleren ikke fikse problemerne inde for rimelig tid, så hæves købet.
Det er din ret indtil 2 år efter den dag du købte produktet - Glem det aldrig!

Det er de betingelser for handlen, som du og forhandleren er blevet enige om, den dag du lagde pengene i forhandlerens kasse og tog produktet med hjem under armen.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet af: Niels_n
Skrevet den: 19-November-2015 kl. 06:52
Vi købte samme model da den udkom i august, og kender alle de fejl du nævner. Der har allerede været et par opdateringer som ikke har ændret på noget.

Jeg har aldrig haft Sony og har flere af Sony produkter som spiller sammen men det stopper her.

Vil lige fortælle dig om vores sag :-)

Kort sagt har vi nemlig haft TV'et inde hos Bilka hvor vi købte TV'et, blot en enkelt gang. Og nu har vi fået pengene retur. Selvfølgelig har vi før også talt med Sony og bilkas medarbejdere og fået samme anbefaling om at opdatere og nulstille.

Det er det første tv jeg har oplevet så smart at det ikke er tv.

I vores bilka har de lige fået samme tv ind fra anden. Samme fejl.

Så der tegner sig et mønster af et problem med dette produkt.

Og derfor håber jeg også at din forhandler har samme forståelse for at finde en løsning. Det er ikke et enkeltstående problem og vi ventede næsten en måned på en løsning. Men det skyldes også at bilka ikke accepterede Sony svar om at vente på opdatering. For hvem ved om det kommer, hvornår og om det virkelig hjælper.
Et så dyrt tv skal ikke spises af med mulige opdateringer som er tvivlsomme.

Jeg håber også at Sony selv går til erkendelse om at de har lavet noget rigtig møg. Det her tv. Denne model, den burde aldrig have været lanceret.
Og hvis ikke man har TV'et, så kan det være svært at tro at den har så mange mærkværdige fejl. Ekstrem langsom og billedet der fryser ofte så tv ikke virker. Vi oplevede også problemer med tilslutning af ps3. Og det er trods alt Sony også.
Lyd kommer men intet billede.

Og som du siger, så nulstiller man og så virker det for en kort bemærkning igen.

Du er meget langt fra den eneste med samme problem med denne model. Og det vil være meget trist hvis du skal sloges med din din forhandler om en løsning. I tilfældet her, der kan et værkstedsbesøg intet hjælpe.

Skrevet af: Niels_n
Skrevet den: 19-November-2015 kl. 06:55
Træls med stavekontrol. Beklager det var min første post fra en mobil ;-)

En meget vigtig rettelse da jeg ikke kan rette i mit indlæg åbenbart. Måske fra pc.

Vi har altid haft Sony. Kan se der står aldrig. Det passer ikke.

Det er nr 4 Sony tv r stadig virker. Og derfor vil jeg også mene at jeg kendergodt til Sony. De er generelt langsomme i menuen syntes jeg men intet slår denne nye 2015 android model. Så som skrevet så har den en fejl fra fabrikken. Beklager ekstra opslag

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 19-November-2015 kl. 07:58
vi har en X850C modellen, også med samme fejl..

Tv´et fryser, tv´et vil ikke slukke, men står så med sort skærm og lyd i 10 minutter og så kører det automatisk en HÅRD reset, og skal så starte hele platformen op..

Tv´et vil ikke skifte kanaler, det vil ikke registrere knappe tryk.

Jeg er personligt glad for alle andre aspekter i det tv, men det frustrerer mig dybt, selvom det 55" tv blev købt til 7999kr så er der stadig en af sony´s større modeller.

Jeg har haft fabriks genstartet et par gange, det er som om den sidste gang tog ved... tv´et har ikke skabt sig siden, jeg er også gået fra 4G internet i huset, til Fiber, så net forbindelsen er blevet væsentligt bedre, hvilket gør at ALT det den interagere med nettet, altid fungere hurtigt.

Har en eller anden følelse med at det er linket til internettet, der giver mange af de problemer jeg har, tv´et kørte klart bedre, da jeg slog hele wifi delen fra. (der kører jo også google´s fantastiske "vi vil vide alt om dit liv" i baggrunden, så tv´et sender hele tiden informationer til Sony og til Google, og sidde den fast der, så kan det vel godt låse tv´et)

jeg krydser fingre for en opdatering der reelt løser noget af det her, min Samsung smart platform på det gamle F6500 kunne også finde på spontane reboots, og var MEGA ustabil, men den tog sig ikke af tv delen, så den var stabil.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Skrevet af: The_Unforgiven
Skrevet den: 19-November-2015 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Har du installeret den firmware-opdatering, som kom for nogle uger siden? Jeg har en bekendt, med samme TV i 65". Han siger at den opdatering har forbedret stabiliteten noget..

M.v.h.

Og det er mig .
Jeg har et Sony 65X8507C og fuck det sux , ad h.... til.
Det er langsomt ved kanal skift og ind og ud af tv guiden .
Det fryser jævnligt, og eneste løsning er at tage strømmen fra.
Jeg har også et par gange været ud for at billede forsvinder fra den kanal jeg ser , lyd er der stadig , så skifter jeg op eller ned og så tilbage og billede er der igen.
Det var som om at det hjalp ved sidste update , i et stykke tid , men nu er det tilbage i samme gænge.
Det er 3 Sony tv jeg har i min tid , men tror så det er sidste gang , jeg hader det tv.

Stein

Skrevet den: 19-November-2015 kl. 13:06
Niels N: det er rigtig godt at læse. Mit tv er nemlig også købt i Bilka. Jeg er i øvrigt enig med dig i at den ikke skulle have været på markedet.

-------------
endnu en hifi-flygtning

Skrevet den: 20-November-2015 kl. 14:44
Så er reklamationsformularen udfyldt. Så håber jeg bare på et godt forløb.

-------------
endnu en hifi-flygtning

Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 20-November-2015 kl. 20:00

Så er reklamationsformularen udfyldt. Så håber jeg bare på et godt forløb.

Ellers kan vi hjælpe dig. Det er oplagt, at du får pengene tilbage. Vi må høre, når der er nyt.   

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: B.Skov
Skrevet den: 23-November-2015 kl. 17:04

Reparation af nyt Sony TV.

Vi er åbenbart flere som har samme problem.

Den 3. okt. 2015 indkøbte vi et nyt Tv i Bilka. Efter 14 dage opstod der sort skærm. Vi kontaktede Bilka som bad os trække stikket ud og genstarte Tv’et. Det hjalp også indtil næste gang. Problemet fortsatte og efterfølgende fik vi endvidere fejl ved Netflix og YouTube. Endvidere kun vi ikke tænde, slukke og skifte kanal med fjernbetjeningen.  Vi blev henvist af Bilka til Sony support som ikke har kunnet løse problemet. Alle problemer har været periodisk men opstod næsten dagligt. Vi kørte til Bilka i den tro at vi kunne få et nyt Tv eller pengene retur. Dette krav blev afvist og i stedet blev tvèt sendt til reparation . spørgsmålet er om det er rimeligt at så nyt et Tv skal repareres og at reparationen vil tage 3 uger.

Skrevet den: 10-December-2015 kl. 12:44
Jeg har i dag fået besked om at Bilka har overført det fulde beløb til min konto. Fuldstændig problemfri proces hvor de selv hentede skærmen og var meget fleksible mht. afhentningstidspunkt. Tak til Bilka for at acceptere skærmen bare ikke er god nok med den nuværende software. Jeg ved bilka har haft lidt dårlig omtale her på siden i fb. m. tordenfluer, men jeg har ikke noget at udsætte på processen og har fået en hurtig og høflig sagsbehandling.

-------------
endnu en hifi-flygtning

Skrevet den: 10-December-2015 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af B.Skov B.Skov skrev:

Reparation af nyt Sony TV.

Vi er åbenbart flere som har samme problem.

Den 3. okt. 2015 indkøbte vi et nyt Tv i Bilka. Efter 14 dage opstod der sort skærm. Vi kontaktede Bilka som bad os trække stikket ud og genstarte Tv’et. Det hjalp også indtil næste gang. Problemet fortsatte og efterfølgende fik vi endvidere fejl ved Netflix og YouTube. Endvidere kun vi ikke tænde, slukke og skifte kanal med fjernbetjeningen.  Vi blev henvist af Bilka til Sony support som ikke har kunnet løse problemet. Alle problemer har været periodisk men opstod næsten dagligt. Vi kørte til Bilka i den tro at vi kunne få et nyt Tv eller pengene retur. Dette krav blev afvist og i stedet blev tvèt sendt til reparation . spørgsmålet er om det er rimeligt at så nyt et Tv skal repareres og at reparationen vil tage 3 uger.

For mit vedkommende gjaldt det at tv'et skulle sendes på værksted, før det overhovedet kunne komme på tale at jeg ville får pengene retur. Det skyldtes selvfølgelig at de vil sikre sig at det ikke er migselv der har forvoldt skade på skærmen. Jeg har nu fået mine penge retur og håber de finder samme gode løsning for jer. 

-------------
endnu en hifi-flygtning

Skrevet den: 10-December-2015 kl. 13:12

Tak til Bilka for at acceptere skærmen bare ikke er god nok med den nuværende software.

Der er vel ingen grund til at takke Bilka, blot fordi de denne gang overholder købeloven!? Det burde være en selvfølge!
Der er nok nærmere tale om, at det er Sony bagved, som står ved deres ansvar - i modsætning til Samsung.

M.v.h.

Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 13:16
Software mæssigt issues er ikke dækket af reklamationsretten, så jo, det er en service UDOVER hvad købeloven beskriver. Havde Bilka lovet at PVR f.eks. virkede fra start, ville der være tale om fejl information som så ville være dækket under det. Men det er jo ikke tilfældet i denne sag.

Skrevet den: 10-December-2015 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Software mæssigt issues er ikke dækket af reklamationsretten, så jo, det er en service UDOVER hvad købeloven beskriver. Havde Bilka lovet at PVR f.eks. virkede fra start, ville der være tale om fejl information som så ville være dækket under det. Men det er jo ikke tilfældet i denne sag.

Måske ikke på en computer, men på et TV jO!! Specielt når det som hér også styrer TV'ets basale betjening.

M.v.h.

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 13:32

Nu var der jo flere fejl og software fejl er dækket.

Et TV der er ustabilt og hvor du det jævnligt crasher, så det ikke kan betjenes, men hvor man kun kan tage strømmen, er da helt klart en fejl. 

Skrevet den: 10-December-2015 kl. 14:16

Tak til Bilka for at acceptere skærmen bare ikke er god nok med den nuværende software.

Der er vel ingen grund til at takke Bilka, blot fordi de denne gang overholder købeloven!? Det burde være en selvfølge!
Der er nok nærmere tale om, at det er Sony bagved, som står ved deres ansvar - i modsætning til Samsung.

M.v.h.

Jeg takker skam ikke for at de overholder loven, men fordi de gjorde processen nem. De kunne indenfor lovens grænser godt have gjort det mere besværligt for mig. Det foregik både hurtigt og høfligt.

Du har nok ret i at Det er Sony der står ved at produktet ikke fungerer som det skal.

-------------
endnu en hifi-flygtning

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 14:49

Selvfølgelig er hele apparatet da dækket. Der er jo ikke tale om en sliddel, som en lampe eller lignende, der godt kan være under lagt lidt andre regler.
Det er så surt for forhandleren at det er softwaren der er problemet, for så kan apparatet slet ikke rapareres før Sony får fingeren ud og laver en fungerende opdatering. Spørgsmålet bliver så om man kan tvinge kunden til at vente på det.

Skrevet den: 10-December-2015 kl. 16:26

Software mæssigt issues er ikke dækket af reklamationsretten,

Hvis det er en forudsætning for at kunne bruge apparatet, (vel at mærke på en korrekt, tilfredsstillende og tiltænkte måde), så er jeg ret sikker på, at du ikke får medhold med den udtalelse.
I værste fald kan apparatet jo være ubrugeligt pga. "software mæssig issues".

Men det er korrekt, gliches, funktioner der fejler (måske endda funktioner der helt udebliver), det er lidt en gråzone. Mit bedste bud pt er, en vurdering hvordan apparatet overordnet fungere. Men principielt er alt der ikke funger tilsigtet indbefattet af reklamationsretten. Og så må man slås for sin sag.

EDIT..
Lige en præcisering mht software:

http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven#taenk_mis11 - http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven#taenk_mis11

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 10-December-2015 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Det er så surt for forhandleren at det er softwaren der er problemet, for så kan apparatet slet ikke rapareres før Sony får fingeren ud og laver en fungerende opdatering. Spørgsmålet bliver så om man kan tvinge kunden til at vente på det.

Hvis det er en forudsætning for at kunne bruge apparatet, så vil jeg tro vurderingen foregår præcis som med en hvilken som helst anden del. Dvs 1 forsøg på reparation, og det skal ske inde for rimelig tid. 

Er det en del af apparatet, så vurderes der muligvis anderledes. Men principielt er alt der ikke funger som tilsigtet indbefattet af reklamationsretten.

Reparationstiden udvides, hvis du tilbydes et erstatningsprodukt i mellemtiden. fx et låne TV, hvis det er dit Tv som er gået i stykker.

http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven#taenk_mis7 - http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven#taenk_mis7

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 10-December-2015 kl. 17:21

M.v.h.

Indenfor 7 dage krediterede Samsung mit TV, så jeg fik samtlige kr. 15.000 tilbage på et 18 mdr.gammelt TV.
Skyldes det så kun mit held, Henrik? 

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 10-December-2015 kl. 17:42
Samsung krediterede intet - det gjorde forhandleren!

M.v.h.

Skrevet den: 10-December-2015 kl. 17:45
Krediteringen fra Samsung blev først modtaget via email fra servicestedet, senere fra forhandler.

Samsung reagerede først.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 10-December-2015 kl. 17:51
Det ændrer ikke på, at det er forhandleren som skal have læderet op - uanset hvad Samsung gør.
Ligeledes havde dit TV jo en mangel - ikke f.eks. tordenfluer. Så havde du nok haft det sværere. 

M.v.h.

Skrevet den: 10-December-2015 kl. 18:02
I relation til tordenfluedebatten testede jeg mit TV med flatpanels hvidgrå fuldskærmstestbillede og fandt noget, jeg ikke havde set. 2 stk tordenfluer plus en der var halvt skjult.
På grund af min deltagelse i debatten herinde følte jeg mig forpligtet til at prøve sagen. Resultatet var lynhurtigt pengene retur. Først en kreditering fra Samsung og derefter i en særskilt email fra Elgiganten.

Der havde jo været debatteret om at Samsung kun tog sig af tvs under 6 mdr. Mit var som nævnt hele 18 måneder.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Selv om tordenfluerne rent faktisk var usynlige ved normalt TVkiggeri, følte jeg mig pgr af deltagelse i debatten herinde mig forpligtet til at prøve sagen. Resultatet var lynhurtigt pengene retur. Først en kreditering fra Samsung og derefter i en særskilt email fra Elgiganten.

Der havde jo været debatteret om at Samsung kun tog sig af tvs under 6 mdr. Mit var som nævnt hele 18 måneder.

Hvis vi ser på din sag kontra andres, så er det et skræmmende billede. For i nærmest samme periode er andre blevet afvist med samme mangel.
Det betyder at det er forbundet med tilfældighed, hvorvidt en sag går godt eller skid. Og det er helt klart noget Samsung og forhandlerne indbyrdes burde få styr på.
Din sag er kørt fuldstændig efter bogen.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 12:58
Ud fra forhandlernes og producenternes indtjening kan forbrugerne ikke regne med en udstrakt hånd, når man er utilfreds.

Med dette som udgangspunkt, havde jeg medbragt et brev til Elgiganten, som jeg tog frem efter, at ekspedienten pr. automatik afviste, blot jeg havde nævnt at jeg havde tordenfluer i mit TV. Jeg nævnte overhovedet ikke navnet Samsung.

Han modtog brevet, læste det eller rettere forsøgte at læse det og løftede halvvej inde blikket mod mig og sagde: Du er advokat, ikke sandt?

Brevet, som blev det ene af to, indeholdt:

1) Tre, mener jeg, købelovsparagraffer og fortolkningen i realtion til tordenfluer
2) Mine krav
3) Konsekvenserne af et nej
4) en tidsfrist (samme dag kl 12 som servicecentret havde modtaget TVet.

Faktisk fik jeg foræret flere tusinde kr end jeg havde betalt, idet jeg fik lov til at beholde, oneconneckt enheden 2013 med fjernebetjeninger - nu solgt samt oneconneckt udgaven SEK 2500 U til 9000 serien 2014 incl fjernbetjeninger. Sidsnævnte  SEK 2500 u (danske model) er til salg.

Man møder idag konkrete juridisk udformede garantier i relation til købelov.
Min vurdering er at man skal selv reagere ud fra samme.
Forhandlerflinkhed koster jo, og den er der ikke længere råd til.

Mit TV blev afhentet gratis af servicefirmaet, da jeg var nervøs for at mit utroligt gode TV skulle blive ødelagt under transporten. Det var en fredag.
Lørdag eftermiddag meget sent ringer varehuschefen mig op og fortæller at hvis ikke Samsung krediterer men derimod udskifter LCDpanelet, så vil Elgiganten give en yderligere to årig garanti - hold jer fast - også mod tordenfluer. Hvis jeg får tordenfluer også i et nyt TV hæves købet og jeg får hele beløbet retur. DVS at Elgiganten var ude i en garanti 18 mdr på det gamle samt 24 mdr efterfølgende. Med andre 3 1/2 år. Det betragter jeg som flot.

I mit brev/mine to breve skrev jeg at jeg ikke ønskede nye paneler, hvis ikke de var tætte. Ellers stod jeg jo med samme problem, som vi også har set andre herinde. Men at jeg forlangte et tæt LCDpanel, der ikke kan produceres tæt, gjorde formentlig Samsung skakmat. 
Servicecentrets meddelelse om mandagen fortalte, at de afventede reservedele fra Samsung. Tirsdag kunne jeg læse at Samsung havde krediteret og efterfølgede krediterede Elgiganten også.
Varehuschefen gjorde, at beløbet blev indsat til fri afbenyttelse på min bankkonto. Jeg var dermed fri til at vælge forhandler.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 13:31
Man kan jo så ikke sige at din sag er kært efter bogen, eftersom du var nødt til at fremstå som advokat, for at tingene skulle afvikles som det bør og skal. Det burde med andre ord ikke være nødvendigt.

M.v.h.

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 13:59
Det har du helt ret i Henrik, men som jeg har set debatten her på forummet, så synes jeg, at der er langt mellem flinke forhandlere, hvis ikke producenten spiller med. Derfor må vi snakke forhandlernes juridiske sprog.

Jeg fremstod dog ikke som advokat og afviste straks. Men tydeligt var reaktionen efter et juridisk formuleret brev. Pludselig læste to andre med og i løbet af et par minutter blev der afholdt møde på varehuschefens kontor.

Jeg mener, at det er "prisen" for prisbillige apparater. Eftermarkedsservicen er der ikke længere megen plads til.
Jo, der er gode eksempler, men ikke i forhold til antallet af afvisninger. Selv BO har vi jo set afvise.

Min anbefaling til jer, der ikke magter det juridiske, er enten at alliere jer med een der kan, (en advokat er jo dyr, men her kan retshjælpsdækningen på enhver indboforsikring træde ind) eller tegne en forsikring, der vel at mærke dækker i tilsvarende situationer (det kan man få eller anmode om at få skriftlig fra ekspedienten i forretningen).

Jeg har tilbudt at hjælpe flere gange, men ofte mødt modstand i stedet for respekt for hjælpsomhed. Andre har jeg ikke hørt fra, og grundet tid trækker jeg min udstrakte hånd tilbage.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 14:27
Kunne du poste en kopi af det brev du havde med?
Det kunne hjælpe en del andre i samme situation!

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 14:44
God ide Klaus. Det gør jeg senere.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 14:48

Man kan jo så ikke sige at din sag er kært efter bogen, eftersom du var nødt til at fremstå som advokat, for at tingene skulle afvikles som det bør og skal. Det burde med andre ord ikke være nødvendigt.

M.v.h.

Jeg opfatter det som, at den blev kørt efter bogen, da forhandler blev klar over, at der var en advokat indblandet. Det er rigtig skidt, at det er de midler der skal til.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 15:32
Ikke helt korrekt Kim. Elgiganten ved hvem jeg er, og at jeg ikke er advokat. 
Min pointe er: 
Tal samme sprog eller et endnu klarere sprog. Sagt på en anden måde: bliv ligeværdig ellers gælder det gamle ordsprog: Den kloge snyder den mindre kloge.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 15:57
Den udmærkede behandling jeg fik i Bilka.

1: Det er altid en god ide at være høflig og rolig. Hvis man en sjælden gang oplever en uvenlig medarbejder der bliver ved med at afbryde kan man pænt bede denne om at lade være og sige at man gerne vil have lov til at redegøre for problemet før der bliver taget stilling til det.

2: Jeg forklarede Bilka at jeg ikke var interesseret i at beholde tv'et da jeg indtil var blevet irriteret hver gang jeg tog det i brug. De var velkommen til at reparere det men de kunne godt forvente at de ville få det retur ligeså snart jeg modtog, hvis jeg registrerede den mindste antydning af de fejl som jeg havde nævnt.

3: Jeg argumenterede med at jeg håbede at Bilka ville være med til at vi løste dette hurtigt og nemt, så vi ikke endte med at spilde en masse af hinandens tid og Bilka ikke fik en masse unødvendige ekstraudgifter med at hente og bringe tv'et.

Jeg ved ikke om det gjorde en forskel men jeg har før været ude for at myndigheder og virksomheder forsøger at løbe om hjørner med mig, og er derfor oftest rimeligt klar i spyttet mht. hvordan jeg forventer sagen ender. 

-------------
endnu en hifi-flygtning

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 16:00

Jeg afleverede det første af nedenviste breve og et par dage senere bekræftede jeg dette samt afsendte det næste:
God fornøjelse:
Sagsfremstilling:

Første skrivelse afleveret i forhandleren den 16. september 2015 til NN og NN2 efter at NN3 mundtligt afviste min reklamation.
--------------------------------------------------------------
Reklamation over
Samsung 55”LED/UHD/CMR1000H købt 15.4.2014 - pris kr 15.299

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tordenfluer er konstateret i LCDpanelet, hvilket medfører stor gene på skærmens synsfelt ved almindeligt brug.
Herved må samtidig konstateres, at værdien af TVapparatet af samme årsag er væsentligt nedsat og svært sælgeligt, idet mange forbrugere nu er bekendte med Samsungs tordenflueproblem.

Da insekterne forekommer bag det beskyttende frontglas, der tilsyneladende er indbygget som en del af LCDpanelet, er det som bruger ej muligt at rengøre eller begrænse antallet af nye tordenfluer.

Følgende gøres gældende OVERFOR forhandleren
Jævnfør Købelovens bestemmelser - foreligger der en materiale- eller fabrikationsfejl, idet TVapparatet ikke er udført korrekt – desuden har sælger ikke oplyst, at der kunne opstå eller være problemer med den manglende forsegling mellem frontglas og LCDpanel, hvilket havde medført, at jeg ikke havde købt Samsung TVapparatet. Sælger har derved forsømt at give oplysning om forhold, der ville have haft væsentlig betydning for mit køb.

TVapparatet anses samtidig af ringere beskaffenhed og brugbarhed, end den i forbindelse med købsaftalens indgåelse skulle være, herunder at kravene i Købelovens par. 75 ikke er opfyldt.

Eventuelle afvisninger fra Samsung vedrører til forhandlerens   orientering ikke os – jævnfør Købeloven, men derimod sælger, hvor TVet er købt. Hvorvidt Samsung kun garanterer 6. mdr i forbindelse vedrører ikke nærværende TVapparat. Derimod gøres både reklamationsrettens 2 årige varighed og Købelovens bestemmelser gældende overfor forhandleren. Desuden gøres retslige bestemmelser om fejlkonstruktion også gældende.

Medfører reklamationen - imod min forventning- et negativt afslag fra jer, er jeg interesseret i en domstolsafgørelse, altså uden indgåelse af forlig, idet en dom vil medføre præcedens for andre, der står i samme situation med et Samsung-LCD-panel.

Vi har, som I kan konstatere mange elektroniske genstande fra Samsung – købt hos jer -som vi er glade for.

Må jeg venligst høre fra jer, hvordan I påtænker at løse problemet.

Kvittering for forhandleren modtagelse af denne skrivelse samt forevisning af videor og fotos fra Samsung Galaxy S5:

Dato   16. september 2015                                          Underskrift

Med venlig hilsen

---------------------------------------------
18. september 2015

Efter at salgsleder NN4 og Varehuschef NN5 ligeledes havde læst ovennævnte reklamation, bad NN mig om at tilsende foreviste fotos samt video. Da videoen fylder 78 MB blev vi enige, om at denne ikke blev fremsendt.

Fotos bliver sendt separat. Skrivelse af 16. september blev modtaget af NN.

NN bad mig samtidig om at indlevere TV-apparatet, idet det skulle sendes til et servicecenter, hvilket hurtigt blev ændret til at apparatet direkte ville tilgå en specialist hos Samsung.

Jeg var ikke enig i, at TVet skulle indsendes, idet enhver - uden at være specialist - med selvsyn kan se både hvor og hvorhenne indtrængningen af tordenfluer er sket.
Min bekymring ligger i, at LCDpanelet ellers fungerer upåklageligt og at udskiftning af panelet ikke løser problemet, fordi Samsung ikke magter at gøre panelerne tætte samt risikoen for at få et panel retur, der er behæftet med andre fejl.

Fra en række fora omkring LCD-TVs er jeg bekendt med Samsungs reklamationspolitik - der i lyset af de øvrige fabrikanter på markedet - desværre har den dårligste med mht udskiftning/erstatning, og at reklamationer over 6 måneder afvises, hvilket i øvrigt strider mod Købelovens bestemmelser.

Mit TV er uden pixelskader og andre skader/problemer, der kan forekomme eller opstå med et LCDpanel. Min bekymring ligger ligeledes også i, at apparatet skal sendes og ved en eventuel udskiftning, at panelet kan få andre fejl – ELLER som flere har oplevet: at der udskiftes med et nyt panel, og efter kort siden opleves nyt tordenflueangreb, og efter ny reklamation afviser Samsung at dække også denne skade.

Løsningen er dermed ikke at udskifte med nyt LCDpanel med mindre, at det er forseglet, så insekter ikke kan trænge ind, og at panelet garanteres livsvarigt..

TVproducenten Bang & Olufsen har til Deres orientering for nylig oplyst, at det ikke er muligt at producere tætte LCDskærme.

Så jeg forstår - både som tekniker og forsikringstaksator gennem 22 år - ikke formålet med at indsende apparatet, andet end at trække sagen i langdrag.

Min reklamation en juridisk henvendelse til sælgeren, ikke til Samsung.

Problematikken er efter min mening det væsentlige kontante værditab, som apparatet nu har fået, fordi der er så meget røre om Samsung og tordenfluer både i medierne og i fora, der omtaler og diskuterer problemet.

Jeg foreslår derfor følgende:

•     at Elgiganten naturligvis kan besigtige TVapparatet og problemet helst hos mig eller sekundært i forretningen i Sønderborg, hvor det er købt, og at det sker på et aftalt tidspunkt, hvor også jeg er til stede.

•     at vi til besigtigelsen sammen udpeger en syn- og skønsmand, der vurderer kontantværditabet, som jeg anslår til minimum 50 % af købesummen. Udgift til syn- og skønsmand betales af Elgiganten, idet der foreligger en skade indenfor den to årige reklamationsret, og at jeg som bruger ingen indflydelse har om flueproblemet fremkommer eller ej, da apparatet kun har været benyttet ved alment privat brug.

I øvrigt: hvem vil overhovedet købe et TVapparat med både fluer og risiko for at få flere.

Det kan desuden oplyses, at så snart der er tordenfluer i luften, så lukkes vinduer og døre på vor bopæl.

Jeg afventer Deres svar snarest og inden 1. oktober 2015 .

Med venlig hilsen

..............

Mit TV blev så afhentet  og resten kender vist. Ellers spørg

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 17:08

Medfører reklamationen - imod min forventning- et negativt afslag fra jer, er jeg interesseret i en domstolsafgørelse, altså uden indgåelse af forlig, idet en dom vil medføre præcedens for andre, der står i samme situation med et Samsung-LCD-panel.

Denne sætning får nok de fleste forhandlere til at reagere ved at give pengene retur. Helt sikkert en husker, hvis man står med en god sag

-------------
endnu en hifi-flygtning

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 17:39
Jo, sætningen i mit indre valgte jeg bevidst. Jeg ville faktisk prøve at føre retssagen uden advokat. Så vidt kom det ikke, og jeg ærgrerede mig lidt over, at de gav sig. Men det er jo svært at gennemføre en retssag, når den anden part har accepteret mere, end jeg havde forventet.

Jeg ville jo prøve om afvisningerne også ville ske overfor mig. Og så ville jeg gerne hjælpe andre.

Jeg er også tilhænger af en god og venlig kommunikation, som du benyttede. Det er absolut prisværdigt.

Ofte får man meget mere, når man giver sælgeren et personligt ansvar og han/hun reagerer derefter. Alligevel valgte jeg en juridisk strategi, som et resultat af mine erfaringer ved at læse debatten her på recordere.dk

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 18:02

Min pointe er: 
Tal samme sprog eller et endnu klarere sprog. Sagt på en anden måde: bliv ligevægtig ellers gælder det gamle ordsprog: Den kloge snyder den mindre kloge.

Du mener vel ligeværdig?

Jeg har to gange i år henvendt mig ti Bilka's Kundeservice med positivt resultat.

Den første gang i sommers, da batteriet i min 22 mdr gamle el-cykel strejkede. Bilka sendte både batteri og lader ind til værkstedet, og fik et spritnyt sæt retur. Alt foregik i en venlig tone.

Næste gang var det batteriet i min 14 mdr gamle Macbook Pro, der viste sig at aflade for hurtigt. Bilka sende computeren ind til værkstedet, og den kom tilbage med et nyt batteri, fordi der var produktionsfejl på det. Desværre var der kommet ridser på låget af computeren mens den var inde at blive lavet. Der var ingen diskussion, det skulle skiftes. Og så måtte Bilka slås med værkstedet om regningen. Det skulle jeg ikke bekymre mig om. Igen en ligeværdig og god kommunikation, som resulterede i en god service.

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 18:10
Godt at høre Kampus. Sådan. 
Jeg må dog tilføje, at efter at A-Z varehuse blev Bilka, har jeg erfaring med besværlig service.
Jeg måtte engang stå i 1 1/2 time med afprøvning af en fejl i en LG blueray optager, inden de gav sig.

PS  tak for rettelsen.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 19:54

Den udmærkede behandling jeg fik i Bilka.

1: Det er altid en god ide at være høflig og rolig. Hvis man en sjælden gang oplever en uvenlig medarbejder der bliver ved med at afbryde kan man pænt bede denne om at lade være og sige at man gerne vil have lov til at redegøre for problemet før der bliver taget stilling til det.

2: Jeg forklarede Bilka at jeg ikke var interesseret i at beholde tv'et da jeg indtil var blevet irriteret hver gang jeg tog det i brug. De var velkommen til at reparere det men de kunne godt forvente at de ville få det retur ligeså snart jeg modtog, hvis jeg registrerede den mindste antydning af de fejl som jeg havde nævnt.

3: Jeg argumenterede med at jeg håbede at Bilka ville være med til at vi løste dette hurtigt og nemt, så vi ikke endte med at spilde en masse af hinandens tid og Bilka ikke fik en masse unødvendige ekstraudgifter med at hente og bringe tv'et.

Jeg ved ikke om det gjorde en forskel men jeg har før været ude for at myndigheder og virksomheder forsøger at løbe om hjørner med mig, og er derfor oftest rimeligt klar i spyttet mht. hvordan jeg forventer sagen ender. 

Rigtig gode råd, og den rette fremgangsmåde! Er man venlig og høflig, så (op)når man langt mere, end hvis man kommer flyvende ind, som en tordensky og uden vilje til at lytte selv. Så møder man nemlig en mur allerede ved disken.

M.v.h.

Skrevet den: 11-December-2015 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Min pointe er: 
Tal samme sprog eller et endnu klarere sprog. Sagt på en anden måde: bliv ligevægtig ellers gælder det gamle ordsprog: Den kloge snyder den mindre kloge.

Du mener vel ligeværdig?

Jeg har to gange i år henvendt mig ti Bilka's Kundeservice med positivt resultat.

Den første gang i sommers, da batteriet i min 22 mdr gamle el-cykel strejkede. Bilka sendte både batteri og lader ind til værkstedet, og fik et spritnyt sæt retur. Alt foregik i en venlig tone.

Næste gang var det batteriet i min 14 mdr gamle Macbook Pro, der viste sig at aflade for hurtigt. Bilka sende computeren ind til værkstedet, og den kom tilbage med et nyt batteri, fordi der var produktionsfejl på det. Desværre var der kommet ridser på låget af computeren mens den var inde at blive lavet. Der var ingen diskussion, det skulle skiftes. Og så måtte Bilka slås med værkstedet om regningen. Det skulle jeg ikke bekymre mig om. Igen en ligeværdig og god kommunikation, som resulterede i en god service.

Altså igen: Det er ikke god service, men derimod blot hvad man bør kunne forvente og har krav på! Eksemplerne viser blot at Bilka problemløst får dækket fejl og reklamationer hos deres leverandører.
Der hvor det bliver svært, er først som vi ser i Samsung-sagen, hvor leverandøren afviser at dække/hjælpe Bilka (eller andre).

M.v.h.

Print side | Luk vindue