Print side | Luk vindue

Dell U2414H stadig en god skærm?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143506
Udskrevet den: 10-Februar-2025 kl. 16:18

Emne: Dell U2414H stadig en god skærm?
Skrevet af: ladiesman217
Emne: Dell U2414H stadig en god skærm?
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 11:32
Jeg har fundet en pæn/velholdt Dell UltraSharp U2414H skærm der er omkring et halvt år gammel.

Alt emballage er smidt ud, og der medfølger kun strøm- og HDMI kabel. Der skulle også have været et USB-kabel og et Mini DisplayPort kabel, men disse er væk.

Kvittering er med.

Hvad ville I byde for sådan en? Og hvordan er den i forhold til U2415?

Jeg kan forstå at U2414H er med FullHD 1920x1080 hvor at U2415 er med 1920x1200, hvor at U2414H er 16:9 og "bedre" til gaming og film end den anden.

Men er der så stor forskel på den 120 pixels?

Skærmen skal primært bruges til det jeg vil definere som normal hverdags brug. Lidt spil, lidt skole/arbejde, og internet surf.

Nu er jeg ikke ude i lange tekniske forklaringer, men blot en forklaring på om U2414H stadig er et OK valg den dag i dag, og hvad I ville smide efter en U2414H der er 6 mdr. gammel? Big smile

Edit:

Jeg læser bare mange der skriver at U2415 med 16:10 er klart et bedre valg "overall" end 16:9 og det er meget, meget lidt man kan se forskel på 16:9 kontra 16:10 ved gaming/film.

Men hvis vi kan få U2414H til omkring 1.000 kr. og den er i fin stand med kvittering, så ved jeg selvfølgelig ikke om det man får mere er 1.000 kr. værd.

Det er jo så en personlig sag, men hvad siger I?

-------------
          

Svar:
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 12:35
Slet

-------------
          

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 26-November-2015 kl. 21:48
Det er fuldkommen korrekt. du mærker ikke de 120 ekstra pixels i spil og film, men det gør du i den grad når du er på skrivebordet. - har selv en u2515h - hamrende fed skærm. den afløste godt nok en pensionist samsung 245T, men stadig hold da op en forskel. Dell's ultrasharp skærme er pt nok noget af det bedste du kan få pris/performance/kvalitet. 

Kablerne der mangler kan du selv købe. Det er helt alm standard usb a-b kabler til hvis den skal bruges som usb-hub og brug helst displayport hvis det på nogen måde er muligt. HDMI er virkelig en inferiør display standard i forhold til displayporten. Der er aldrig problemer med DP, men der kan være masser af dropouts og alle mulige ting med at billedet ikke vil vises eller andre ting hvis du smider maskinen i dvale eller lignende. Det er grundet HDMI's hdcp handshake funktionalitet som fårker tingene op. - dette er ikke til stede i displayporten.

Og de 1000,- er en fin pris for en 6mnd gammel skærm der koster 2K fra ny

Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 27-November-2015 kl. 11:26
Jeg har to stk U2414H i et dual monitor setup og er generelt temmeligt begejstret. 

I et dual monitor setup er det ret fedt at billedet går temmeligt tæt på rammen, plastikkanten på skærmen er ca. 2mm bred og billedet slutter ca. 3mm fra kanten. I et enkeltskærm setup betyder det naturligvis mindre om kanten er smal eller bred.

Skærmen fungerer også fint på højkant. Min forrige skærm, en Samsung 206bw, klarede det ikke lige så godt, der var noget farveskift i forhold til betragtningsvinkler der fik det til at se lidt mystisk ud på højkant - det oplever jeg ikke i samme grad på U2414H.

Billedmæssigt har U2414H lidt mere edge bleeding end Samsung'en, men det er kun noget jeg lægger mærke til på en sort skærm. På en sort skærm er der en anelse lysere langs kanterne, udelukkende noget jeg lægger mærke til under opstart og nedlukning af min maskine. 

Billedet er rigtigt fint og jeg har ikke en eneste pixelfejl på mine to skærme.

Skærmen er mat og har ikke den der "spejleffekt" fx. min tablet har.

Det mindre gode er betjeningen af skærmen. Knapperne til tænd/sluk og justering af skærmen er ikke fysiske knapper, men sådan nogle "overfladeberøringsting" der virker af lort. Hvis du fx. vil skifte fra HDMI1 til HDMI2 så kræver det ifølge menustrukturen 5 tryk, men fordi panelet ikke altid fatter at du har trykket ender du med at trykke 10-15 gange inden tingene er på plads. Samme kamp har jeg med power on/off, når jeg slukker min computer lukker skærmen selv ned og går i standby mode, hvilket betyder at powerlysdioden laver nogle langsomme blink. Jeg foretrækker at slukke helt, da jeg ikke gider kigge på de blink, hvilket betyder at jeg skal trykke en 5-8 gange på "powerfeltet" inden den fatter hvad jeg vil.
Hvis du godt kan acceptere sådan en diode der blinker dovent i standby og du ikke skifter input og brightness og den slags for tit, så er det ikke det store problem - jeg gad bare godt at de havde ofret et par microswitche på rigtige knapper der reagerer hver gang.

Skrevet den: 27-November-2015 kl. 17:24
hørt omkring betjeningen :D især i mørke skal man virkelig vide at der er knapper. (har dog lært on/off sidder ca 1cm fra den blå led :-D)

men da jeg ikke piller ved den slags til daglig er det på ingen måde et problem for mig.

Skrevet af: Guyver
Skrevet den: 27-November-2015 kl. 18:44
Jeg havde aldrig taget 1920x1080 i forhold til 1920x1200. Det er meget bedre at browse på nettet på en x1200 grundet de ekstra linier i højden og gaming/film .. det er fløjtende ligegyldigt. Du vil opleve at have en minimal sort bar i top og bund som du slet ikke ligger mærke til ved film. Ved gaming, så er billedet blot en smule højere. Hvis du gik op i gaming, så havde du købt en skærm med minimum 1440p anyway.

1920x1080 er et dødt format i min verden (ligeledes 1920x1200 men kun grundet udviklingen). Købte en "gamer" 27" 1920x1080 (var nysgerrig) for at udskifte min 24" 1920x1200. Jeg skyndte mig at sælge den igen. Lad dig ikke narre af at den er en smule bredere, det er IKKE det værd! Så køber du en skærm med højere opløsning i stedet.

Sidder nu ved en 34" 3440x1440 21:9 (tidligere en 30" 2560x1600 16:10). Se DET er nice til både film og gaming. Venter bare på at de laver en 40", så er jeg i himlen :)

Skrevet den: 29-November-2015 kl. 13:11
Tak for jeres svar alle sammen. Men hvis jeg lige skal forstå det ret, og specielt det claus_jac skriver, vil det så være OK med en U2414H skærm, eller er de 120 pixels det værd at betale for?

I skriver jo alle meget godt om de 120 pixels, og man ikke kan se forskel, men jeg tænker bare om det er det værd at give det ekstra for en U2415, som jo kører med 1920x1200?

Eller skal man så op i en U2515H, som jo er endnu større opløsning.

-------------
          

Skrevet den: 29-November-2015 kl. 14:42
jeg er monster glad for min u2515h, men det kommer jo helt og holdent an på din brug. gaming, så er u2515h for den høje opløsning (kræver også GFX der kan håndtere det!!) eller bare u2414H rigeligt. sidder man primært og skriver/surfer/arbejder så er de 120px alle pengene værd, men det er en god pris du får på u2414'eren så er det jo spm om du har lyst til at give 1000,-/1500,- ekstra for at få en større opløsning.

Skrevet den: 29-November-2015 kl. 17:25
Ja det er jo lige det, om det er det værd. Jeg er ikke sikker på at det kan hamle op med en besparelse på 1.200 kr., selvom 120 pix ekstra ser lækkert ud. Det må de jo så lige afgøre.

Tak for svar.

-------------
          

Skrevet den: 30-November-2015 kl. 16:26
@claus_jac og co.

Køber har besluttet sig for at købe en ny skærm i stedet. Han er typen der gerne vil gå med livrem OG seler, så ja... Ermm men fair nok...

Nu snakker vi så ny skærm.

U2415 eller U2515H? Jeg kan forstå at U2515H kræver en del mere power af CPU og GFX for at det kan trække den høje opløsning i spil, eller er det helt forkert antaget?

-------------
          

Skrevet den: 30-November-2015 kl. 19:10
korrekt. 2415 kører 1920x1080 og et geforce 960 er beregnet til at kunne køre alle spil i øjeblikket i den opløsning uden at dræbe performance. 2515 kører 2560x1440 og der kræves dermed en hel del mere - jeg kan køre diablo3 i 2560 uden de helt store problemer, og det hakker en lille bitte smule når det virkelig går hedt for sig, men ellers er det egentlig ganske udmærket spilbart, men man skal nok ikke spille bf4 eller sådan noget totalt FPS uden at man har et seriøst grafikkort til det.

Skrevet den: 30-November-2015 kl. 19:33
OK fint, tak for svar.

Der bliver "kun" spillet World of Warcraft, D3 og League of Legends, hvor World of Warcraft jo nok er det mest krævende af de spil. Det er dog også blevet ret tungt efterhånden, når det går vildt for sig.
Jeg ved der kun sidder et GeForce 660 kort på 2GB i hans maskine (det er magen til mit eget) så jeg tror ikke det er godt nok til så stor en opløsning.

Jeg er dog imponeret over at der kun er ca. 200 kr. forskel på de to modeller inde på proshop.dk. Jeg troede U2515 ville være en del dyrere.

-------------
          

Skrevet af: Guyver
Skrevet den: 01-December-2015 kl. 18:45
Læs mit indlæg igen og indsæt derefter at alt er foregået på en 9 år gammel maskine med et GTX 660. Du kan godt spille på en skærm med højere opløsning. Lad nu være med at hoppe i "kan ikke" fælden :)

PS: Har en meget kraftig maskine nu og jeg kan self. godt mærke forskel, men tager jeg mit TI980 og smider i den gamle maskine, så kan jeg love dig for at den spiller alt jeg propper i den uden så meget som at blinke, på trods af dommedags profetier om flaskehalse, som der self. er hold i, men du vil blive overrasket over hvor meget dit grafikkort har at skulle have sagt. Jeg havde dog brug for en ny maskine fordi .. det havde jeg .. derfor.

Min pointe: Køb den skærm du gerne vil have og som du får mest ud af og sørg for at stille settings på dit grafikkort derefter. Dvs. lad være med at køre med alt på max, for så bliver du slemt skuffet. Sandheden er at står du i Ashran med den maskine du eller din ven har, og kæmper 2 x 40 alliance/horde, så vil det hakke uanset hvilken skærm du bruger, for det er dit grafik kort der kommer til kort her. Er det en forhindring? Næ, har spenderet mange mange timer i Ashran/raids/BG's på den gamle tøs/maskine og fået shiny purples med skærme med alt for stor opløsning. Har enda også vovet at spille BF4 og *gisp* Crysis :)

Har enda spillet wow med 3 skærme i PLP setup. 20"/30"/20" .. kan IKKE anbefales i Ashran haha.

Skrevet den: 03-December-2015 kl. 09:49
Guyer:
Tak for dit indlæg, det var lige det vi havde brug for at læse.

Ud fra dit indlæg kan jeg så konkludere, at den her maskine med "kun" et 660 GTX @ 2GB kan sagtens trække en 2560x1440 Dell U2515H? Jeg har bare altid hørt at når man kommer op i den opløsning, så skal der noget kraft bag, og at x1200 var absolut det højeste.

Men det er vel nok værd at overveje

-------------
          

Skrevet den: 05-December-2015 kl. 08:39
Er der nogen logisk forklaring på, hvorfor en Dell U2515H koster omkring 3.800 kr. på Dells egen hjemmesiden og omkring 2.500 kr. på en dansk webshop?

-------------
          

Skrevet den: 05-December-2015 kl. 16:10
ja - Dell vil gerne tjene lidt ekstra på de tosser der ikke tjekker DK Shops først.

Skrevet den: 06-December-2015 kl. 09:55
Hold da op. Er du virkelig sådan? Jeg tænkte nok det var noget i den stil, men turde ikke tro på at det var sådan det forholder sig. Utroligt.

Men tak for svar. Jeg tror vi er blevet enige om at prøve en U2515H, da jeg kan læse ud fra dit og Guyvers indlæg, at et GeForce 660 godt kan "trække" et U2515H skærmbillede.

Nu skal jeg lige forstå det rigtigt.

En U2415 kører med 1920x1200 og har 16:10 format? Det er specielt godt til at surfe rundt med pga. de ekstra 120 pixels?

Men en U2515H kører med 2560x1440, vil det så sige at den har 360 pixels mere, selvom den har 16:9 format?

-------------
          

Skrevet den: 06-December-2015 kl. 15:27
den har jo teknisk set MANGE flere pixels da det jo er både i højden og bredden. Du vil i høj grad kunne se forskellen, men der hvor den største forskel er, er hvis du kun skalerer 100% i windows (hvis teksten er for lille kan man skalere op til eksempelvis 125%, så al tekst bliver en smule større), så vil du slet ikke kunne se den enkelte pixel. Tekst vil stå knivskarpt og ultraroligt på grund af det. 
Teknisk set kan et 660 godt trække skærmen, men kigger man lidt på passmark scoren, så har et alm gtx660 en score på ca. 4100 og et alm gtx960 en score på lige knap 6000 - altså en pæn sjat foran. til sammenligning får et 970 en score på 8600! Skal man spille med et 660, skal man ikke forvente at kunne spille ret meget i fuld opløsning.

Skrevet den: 06-December-2015 kl. 17:24
Okay, og ja der sidder nemlig et GTX 660 kort i den her maskine, så det er nok lidt forældet.

Hvad vil så være det mest "korrekte" at gøre?

Købe en U2415 og kunne køre spil til skærmens opløsning, eller købe en U2515H og spille spil i en lavere opløsning end skærmen? Der er nemlig ikke planer om at skifte computer lige nu, da der også er købt en SSD disk af ejeren, så computeren vil nok kører som sådan fint nok.

Der er vel ingen problemer med fuld opløsning når man "bare" surfer på nettet osv.?

-------------
          

Skrevet den: 06-December-2015 kl. 20:33
Det kommer jo an på personen og hvad vedkommende vil. Men hvorfor nævner du dig selv i 3. person konstant? du har et par indlæg herinde hvor du fortæller det er dig selv der er i gang med opgradere.
og til alm websurfen er der ingen som helst problemer. det kommer først i det øjeblik man begynder at spille.

Skrevet den: 07-December-2015 kl. 00:18
Fordi vi er to. Mig og en jeg har lovet at hjælpe.

Men tak for hjælpen.

-------------
          

Print side | Luk vindue