dba / paypal fusk.?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143545
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 16:40
Emne: dba / paypal fusk.?
Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Emne: dba / paypal fusk.?
Skrevet den: 28-November-2015 kl. 13:02
Jeg er blevet kontaktet af en mand fra Italien der gerne vil købe en genstand jeg har til salg på dba. Jeg plejer altid at være skeptisk og ignorere henvendelser der kommer fra udlandet, men han sendte prompte en betalings anmodning på det ønskede beløb, og pengene er gået ind på min paypal konto. Jeg har endvidere trukket pengene fra paypal og de er på vej til min bank konto.
Er der noget jeg skal være nervøs for her..? Jeg mener hvis det var fusk ville personen vel ikke betale?
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 28-November-2015 kl. 13:44
Vedkommende har betalt, du har fået pengene, kan ikke se noget som helst forkert i det beskrevne. Alt er da gået som du forventede.?
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 28-November-2015 kl. 13:50
Allerførst må du spørge dig selv om det er sandsynligt at en fra Italien vil købe din udbudte vare. Er det noget de ligeså nemt kan købe i Italien hvor prisen måske normalt er lavere?
Der er flere svindelscenarier som især optræder på onlinehandelspladser. Jeg selv bliver tit kontaktet af udlændinge som vil handle via paypal og i deres beskeder står der typisk beløb som er anderledes end den udbudte pris og det er sjældent at de skriver specifikt hvad det er de vil købe. Disse burde være til at gennemskue og skal blot ignoreres.
Så er der scenariet hvor de betaler med et stjålent betalingskort og her er det klassiske eksempel det at de betaler alt for meget for en vare og undskylder sig med en tastefejl eller lignende og så beder de dig sende penge retur fra din bankkonto til deres bankkonto direkte. Det skal du ikke gøre. En variant af scenariet er at de betaler den aftalte pris (igen med et stjålent kort) og så satser de på at modtage varen og score den. Det sidste kan du ikke rigtig gardere dig imod.
Og så er der selvfølgelig den mulighed at alt er OK :-)
------------- .
|
Skrevet af: Claus P
Skrevet den: 28-November-2015 kl. 14:05
strecker skrev:
Jeg er blevet kontaktet af en mand fra Italien der gerne vil købe en genstand jeg har til salg på dba. Jeg plejer altid at være skeptisk og ignorere henvendelser der kommer fra udlandet, men han sendte prompte en betalings anmodning på det ønskede beløb, og pengene er gået ind på min paypal konto. Jeg har endvidere trukket pengene fra paypal og de er på vej til min bank konto.
Er der noget jeg skal være nervøs for her..? Jeg mener hvis det var fusk ville personen vel ikke betale? |
Der kan opstå problemer, hvis køber opretter en chargeback. Køber påstå at varen ikke er i forventet stand, så kommer Paypal indover sammen med købers pengeinstitut, og her er der mange eksempler på at sælger er blevet flået. Også ved salg af dyrt Hifi-udstyr.
Et eksempel fra http://nerds.dk/board/viewtopic.php?f=9&t=8082 - Nerds.dk
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 28-November-2015 kl. 16:22
Mener også der er noget PayPal køberbeskyttelse. Så selvom du har trukket pengene til din konto, kan PayPal trække dem igen, via dit betalingskort!
M.v.h.
|
Skrevet den: 28-November-2015 kl. 16:22
Personligt ville jeg kræve en bankoverførsel!
M.v.h.
|
Skrevet af: Deumer
Skrevet den: 28-November-2015 kl. 16:45
Alt bunder jo i om du stoler på det er hans konto pengene kommer fra eller det er en hacket, hvis det sidste er tilfældet så bliver pengene ført retur til den rette ejers konto når svindlen bliver opdaget og du står uden vare og penge, det er en kendt scam. Jeg er blevet kontaktet mange gange fra udenlandske købere på mine DBA annoncer og har altid ignoreret dem, fordi det giver ingen mening at en udenlandske køber vil købe en vare jeg har til salg i DK, og specielt fordi de aldrig spørger ind til varen
|
Skrevet af: deha2500
Skrevet den: 28-November-2015 kl. 20:49
Hvorfor prøver du ikke at skrive til Paypal først om hører om alt er som der skal være ? Hvis de svarer ja så bare send varen for så burde alt jo være i skønneste orden.
|
Skrevet af: steen5
Skrevet den: 28-November-2015 kl. 20:59
Jeg ville ikke sælge tll en i udlandet
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-November-2015 kl. 21:02
strecker skrev:
Jeg er blevet kontaktet af en mand fra Italien der gerne vil købe en genstand jeg har til salg på dba. |
Hvad er det du har til salg? Noget man også kan finde i Italien, eller noget unikt, manden kun kan finde til salg, ved at google og komme frem til lige præcist din "dims" er den eneste der er til salg i hele verden.
Kan personen i det hele taget forstår din danske salgsannonce?
strecker skrev:
Jeg mener hvis det var fusk ville personen vel ikke betale? |
Hvad tror du paypal gør, hvis manden påstår at han aldrig har fået varen? Hvad tror du paypal gør, hvis manden påstår at han har fået leveret en defekt vare?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 28-November-2015 kl. 22:10
Hvis han sender beløbet som "giftet", er der ingen dækning fra PayPal, hvis han beslutter sig for at klage. Hvilken type overførsel er der tale om? Det er nemlig ret væsentligt.
|
Skrevet af: aeblemanden
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 00:06
1. luk dit hævekort knyttet til paypal
2. send varen, da køber har betalt
3. Profit?
|
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 00:19
aeblemanden skrev:
1. luk dit hævekort knyttet til paypal
|
Hvad skulle det hjælpe? Paypal vil stadig opkræve penge hos dig! Betaler du ikke, sender de fordringen til et inkassofirma...
M.v.h.
|
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 06:37
Jeg har en lidt skidt fornemmelse omkring denne handel, så har besluttet at tilbageføre købers penge..
|
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 09:29
strecker skrev:
Jeg har en lidt skidt fornemmelse omkring denne handel, så har besluttet at tilbageføre købers penge..
|
M.v.h.
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 10:25
Hvis der sker mere må du gerne opdatere. Det er altid rart at kende til eventuelle faldgruber.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 11:16
Det er fint nok at pengene er gået retur...
Du finder nok en køber i Danmark.
Men jeg havde nok valgt at kontakte Paypal og spørge ind til mulighederne. Det kan ikke være rigtigt at man som sælger sidder med håret i postkassen. Der må være nogle retningslinjer for hvem som dækker i tilfælde af at Paypal konto er hacket eller betalingskort er stjålet. Jeg mener at det må være et pengeinstitut som dækker, da de udsteder betalingsmidlet og er ansvarlige for misbrug.
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet den: 02-December-2015 kl. 08:23
opdatering..
pengene er sendt retur til køberen i Italien ( som jeg faktisk tror var reel nok ) og maskinen blev igår sendt til en køber i sverige istedet, som jeg handlede med igennem minhembio.com
beløbet blev betalt med paypal og er her til morgen gået ind på min bankkonto..
|
Skrevet af: diskodaddy
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 22:16
Problemet med Paypal, udover de åbenlyse muligheder der allerede er nævnt, kan være at der er tilknyttet et stjålet kreditkort som resulterer i en charge-back så sælger står uden vare eller penge.
Det er én af mange grunde til at jeg ALDRIG tilbyder paypal betaling på dba.dk og altid afviser købere fra udlandet :)
|
Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 07:09
Det burde ikke være muligt at anvende et stjålet kreditkorte da Paypal tjekke om man har adgang til kontoen bag kortet.
------------- LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
|
|