Print side | Luk vindue

HW55ES, lærredstørrelse, siddeafstand mm.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143553
Udskrevet den: 23-December-2024 kl. 07:21

Emne: HW55ES, lærredstørrelse, siddeafstand mm.
Skrevet af: Keyser_Soze
Emne: HW55ES, lærredstørrelse, siddeafstand mm.
Skrevet den: 28-November-2015 kl. 21:15
Hej ny bruger på forum. Jeg har i lang tid læst med på sidelinien og har haft stor glæde af dette.
Nu er tiden kommet til at blive aktiv bruger.

Jeg hoppede på en HW55ES på BF og skal nu til at anskaffe mig et lærred. Jeg søger derfor erfaringer ift. lærredstørrelse, siddeafstand, lys mv. Optimalt selvfølgelig med erfaringer fra andre med samme projektor, men også gerne erfaringer helt generelt. Jeg har ikke haft en projektor før, så det er ikke alt der er lige indlysende.

Min stue måler 4,95 x 7,3 m og har 2.31 til loftet. Planen er i første omgang at købe et manuelt lærred fra Elite Screens indtil jeg har råd til at købe et tab tension lærred. Her opstår mine udfordringer så.
Stuen har 2 vinduer og en terrassedør, alle med mørklægningsgardiner. Derudover er der åben forbindelse til vestvendt Køkken med større glasskydedør med lodrette persienner. Disse er ikke mørklægning, men det bør alligevel være begrænset hvor meget lys der kommer ind her, selv når aftensolen står lavt om sommeren.

Tanken er at lærred skal sidde ca. 5,7-6 m fra seerpositionen i sofaen. Tanken er at købe et 150" lærred med gain 1.1. Selve billedfeltet vil være 3,3 bred og 1,9 høj. Projektoren skal sidde lige over siddepositionen, måske lidt tættere på (4,6 m) ift. at opnå tilstrækkeligt med lys ift. anbefalinger fra projectorcentral.com.

Jeg har nu følgende spm.
1) Er 150" for stort? Her tænker jeg både på billedfeltets bredde, men også ift. at loftet er 2.31 og billedfeltet er 190. Det vil i praksis betyde at billedet næsten går helt ned til gulvet. Hvis du mener det er for stort, hvor stort et lærred ville du så anbefale.
2) På projectorcentral anbefales 16fL som udgangspunkt til hjemmebiografen. Hvis jeg placerer projektoren så tæt som muligt på lærredet under hensyntagen til ønsket om et 150" lærred, vil jeg kunne opnå 14 fL. Hvor mange fL har i selv i jeres eget setup og er det tilstrækkeligt? Med et mindre lærred vil jeg selvfølgelig kunne øge fL.
3) Har i nogen andre erfaringer med den pågældende projektor?

På forhånd tak for hjælpen
Venlig hilsen
Perry

Svar:
Skrevet af: Narkhaj
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 01:05
Tillykke med projektoren, den bliver du glad for.

Meget forskelligt hvad folk fortrækker. Kører selv med 95" og sidder omkring 4 meter fra.
Har testet med at sidde tættere på, men synes faktisk det bliver for stort i længden :-)
Har sat lærredet så midten af billedet er i hovedhøjde når man sidder i sofaen så synsfeltet er perfekt.

Hvor sidder du normalt når du går i bio ?

Ellers så prøv dig frem på væggen inden du køber lærred så du har en ide om hvor stort det bliver.

Skrevet den: 29-November-2015 kl. 11:31
Tak for dit svar.

Ja, den har fået god kritik, så jeg glæder mig til at se den i funktion. God ide at kaste den op på bagvæggen. Der er dog en del på den væg som forstyrrer, men kan sikkert give en god idé alligevel. Så bliver det mere tålmodigheden ift. at vente på lærredet kommer.

Hvis lærredet kommer for langt ned bremser det måske også for SW og center, men jeg ved at Elite Screens sælger et acoustic lærred som tillader lyden at komme igennem.

Nogen andre erfaringer?

Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 12:52
Jeg har i lang tid kørt med et 92' lærred, hvor jeg sad 3m fra. Det var faktisk lidt for stor da jeg ikke helt kunne se hele skærmen i mit synsfelt. 

Jeg kan anbefale at du lige lave nogle prøvescreeninger på din nøgne væg hvor du vurderer hvad der er den bedste størrelse. 

Med tiden bliver du nok afhængig afhængig af at stuen er helt mørk. Når man ved at det er de bedste forhold til at se film, er det svært at lade være med at fokusere på det. Jeg vil anbefale at du finder et lystæt sort stykke stof i en stofbutik til at hænge foran skydedøren når du vil have fuldstændig mørklægning.

God fornøjelse. Det kommer til at blæse dig væk, hvis du er vant til almindelig fladskærm.

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Skrevet af: hunterSEG
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 14:31
Hej, vi sidder 4 meter fra 120". Det synes vi er godt. Det er et stort billede ja, men synes ikke jeg mister overblikket.

Er på en måde glad for jeg først så det tilbud, efter det var udsolgt, For det havde været en umulig kamp med konen.

Held og lykke med den.

Skrevet den: 29-November-2015 kl. 15:12
Tak for svar. Det må blive en nøgenscreening der afgør størrelsen. Der er ingen tvivl om at total mørklægning ville være det bedste. Jeg har desværre ikke denne mulighed, men mener også at jeg har læst at Sonys projektorer gør det godt selv i ikke fuldt mørkelagte rum. Jeg vil lige se hvordan det ser ud med persiennerne og så kan det være de bliver udskiftet til mørklægningspersienner hvis det er nødvendigt.

Jeg har kun prøvet fladskærm, ganske vist en 65", men jo stadig ikke i nærheden af projektorlærredstørrelse.

@hunterSEG: allerførst var den kun på tilbud i sort, hvilket var lidt af en dealbreaker. Da jeg stod op om morgenen var de sorte udsolgt, men så var den hvide til gengæld nedsat. Smertegrænsen lå lige omkring den pris de havde sat, men da fruen sagde hun bare synes jeg skulle slå til, så var der ikke nogen vej tilbage. Jeg har ønsket mig en projektor i mange år, havde nogle aktiepenge der brændte i lommen, så det var en "ulykke" der ventede på at ske. Når surroundanlægget også står forkert ift. TV, så blev en projektor lidt mere aktuel. Glæder mig til at se hvad den kan :).

Skrevet den: 29-November-2015 kl. 15:20
120" på 4m, dvs ~ 180" på 6m.
Synes jeg så en artikel der sagde 25" pr. M for full hd og 39" pr. M på 4k. Så 150 passer ok udfra den betragtning, men det fornuftige ville nok være at teste først. Så håber jeg bare de er hurtige med leveringen når først jeg har besluttet mig :-)

Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 01-December-2015 kl. 09:58
Jeg anbefaler at smide 4 brædder sammen i en ramme og købe nogle lagener. Jeg byggede et midlertidigt lærred før jeg smed en masse penge efter et "ordenligt" lærred. Der er sikkert flere måder at lave noget midlertidigt, men uanset - lev med temp løsning et stykke tid.

Jeg er endt med 300cm CinemaScope og sidder på en afstand af 350cm.

Lærredet er med motor og akutisk transparent og min center er i ørehøjde.

Men fed størrelse du er oppe i - 16:9 bliver pænt stort:-)

Skrevet den: 01-December-2015 kl. 19:56
Hej Submaniac. Problemet er at jeg ikke kan bruge min bagvæg. Så et midlertidigt hjemmegjort fastramme-lærred er ikke en løsning for mig, desværre. Jeg er afhængig af at have noget jeg kan hænge i loftet og som kan "puttes af vejen hurtigt og nemt igen". Derfor tænker jeg manuelt lærred nu og så steppe op til tab tension når pengene rækker. Har også kig på en acoustic løsning med lærredet. Må jeg høre hvilket lærred du har?

Jeg har fået projektoren leveret i dag og smed 3 lagener op svarende til ca. 150" i 16:9. Nu har jeg kun set trailers og lidt af nogle forskellige tegnefilm. I Cinemascope synes jeg overhovedet ikke at 3.32 M bliver for bredt. På 16:9 skal jeg se noget mere for at vurdere det, men umiddelbart heller ikke for stort.

Wauv for en fed oplevelse bare med et par krøllede blå lagener. Bliver fedt at opleve på noget der er beregnet til det. Lavede ingen indstillinger udover Lens shift og Zoom. Imponerende synes jeg. Projektoren hører man ikke, hvilket er meget godt, for den skal sidde lige over sofaen.

Synes virkelig at lyd og billede passer godt sammen nu. Før synes jeg måske at lyden (5.1 på en gammel Denon sr receiver) kunne virke overdimensioneret ift. TV, men den balance synes jeg virkelig kommer nu.

Er iøvrigt også positivt overrasket over hvor meget man skal ind i projektorens bane for at skygge for lærredet, men det er jo bare et ekstra plus :-)

Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 01-December-2015 kl. 21:47
Fedt:-)

Ja hvilken som helst storm p løsning er fint. Jeg brugte hvidt lagen det blev overraskende godt! Gain 0.6 i sådan et og lidt gult farveskift men pyt når det bare er til test:-)

Seymour AV lærred.

Skrevet af: Ugh Togoth
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 20:24
Hej 
Jeg har en HW40es og et 135 tommer lærred. 215 cm til loftet. Sidder 4 m fra det.
Det må endeligt ikke være mindre....

Skrevet den: 14-December-2015 kl. 20:47
Hej Ugh Togoth
Tak for dit svar. Jeg er endt ud med et 150" lærred. Jeg er meget enig. Vi testede ca. 135" og det blev for småt med vores siddeafstand på 6 meter. Vi blev ikke "suget ind" i filmen på samme måde som med 150". Vi ville nok kunne komme op i 165" hvis lærred gik helt ned til gulvet. Jeg vil overveje det når jeg anskaffer mig et tab tension lærred, men lige nu er vi meget tilfredse med 150".

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 16-December-2015 kl. 08:46
jeg sidder 2.9m fra et 240 bred lærred.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: Willads
Skrevet den: 17-December-2015 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af hunterSEG hunterSEG skrev:

Hej, vi sidder 4 meter fra 120". Det synes vi er godt. Det er et stort billede ja, men synes ikke jeg mister overblikket.

Er på en måde glad for jeg først så det tilbud, efter det var udsolgt, For det havde været en umulig kamp med konen.

Held og lykke med den.

Vi sidder også ca 4 meter fra 120" og det er fint. Vi har samme loftshøjde, dvs omkring 2,3 meter og jeg ville personligt synes et 150" lærred ville komme for langt ned. Vores er et motorlærred og der er også nødt til at være en vis afstand fra loft til øverste kant af lærredet.

135" vil måske være bedre egnet ?

-------------
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2

Print side | Luk vindue