Print side | Luk vindue

Subwoofer sprænger sikring

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143559
Udskrevet den: 24-April-2024 kl. 19:55


Emne: Subwoofer sprænger sikring
Skrevet af: Bambus
Emne: Subwoofer sprænger sikring
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 08:34
Jeg har en subwoofer, der bliver ved med at sprænge sikringen (1 Ampere). Hvis jeg sætter en ny sikring i subwooferen virker den normalt. Når den ikke har modtaget lydsignal et stykke tid (ca. 20 sekunder) går den i "standby" - og det er i den forbindelse, at jeg kan høre en meget kortvarig gnistrende lyd, hvorefter sikringen sprænger igen.

Hvad pokker kan der være galt? Forslag modtages med glæde, og jeg er primært interesseret i om det kan betale sig at sende den til reparation - eller om genbrugsstationen er næste træk Confused.

Produkt:  http://www.miragespeakers.com/subwoofers/?sku=PRESTIGE-S8 - http://www.miragespeakers.com/subwoofers/?sku=PRESTIGE-S8





Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 09:32
Det vil være dumt (=dyrere), at blive ved med at benytte subwooferen! Så lad være med det, når nu sikringen springer.

M.v.h.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af Bambus Bambus skrev:

Jeg har en subwoofer, der bliver ved med at sprænge sikringen (1 Ampere). Hvis jeg sætter en ny sikring i subwooferen virker den normalt. Når den ikke har modtaget lydsignal et stykke tid (ca. 20 sekunder) går den i "standby" - og det er i den forbindelse, at jeg kan høre en meget kortvarig gnistrende lyd, hvorefter sikringen sprænger igen.

Hvad pokker kan der være galt? Forslag modtages med glæde, og jeg er primært interesseret i om det kan betale sig at sende den til reparation - eller om genbrugsstationen er næste træk Confused.

Produkt:  http://www.miragespeakers.com/subwoofers/?sku=PRESTIGE-S8 - http://www.miragespeakers.com/subwoofers/?sku=PRESTIGE-S8  
Er du sikker på det er når den går i standby? 
Jeg kunne bedre forestille mig det er når den tænder igen, hvis det f.eks. er defekt soft start kredsløb (strømspids begrænser) , hvis den er forsynet med dette?
Og det er en træg (T) og ikke en flink (F) sikring du sætter i?
Om reparation kan betale sig, hvad var prisen på grisen fra ny?

Mvh. JørgenT


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 10:28
I stedet for reparation kan du undersøge hvad et nyt forstærkermodul koster, hvis du har mod på selv at skifte det ud.

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Bambus
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det vil være dumt (=dyrere), at blive ved med at benytte subwooferen! Så lad være med det, når nu sikringen springer.

M.v.h.

Tager du strøm på mig Wink


Skrevet af: Bambus
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

 Er du sikker på det er når den går i standby? 
Jeg kunne bedre forestille mig det er når den tænder igen, hvis det f.eks. er defekt soft start kredsløb (strømspids begrænser) , hvis den er forsynet med dette?
Og det er en træg (T) og ikke en flink (F) sikring du sætter i?
Om reparation kan betale sig, hvad var prisen på grisen fra ny?

Mvh. JørgenT

Jeg er helt sikker på, at det er når den går i standby. Jeg slukkede først surround receiveren og ca. 20 sekunder efter sprang sikringen igen i subwooferen, da den ville gå i standby.
Aner ikke, hvad prisen er i dag. Købte flere højttalere, hvori subwooferen indgik som en del af handlen. Hvad vil det ca. koste at reparere dyret?


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Bambus Bambus skrev:

 Hvad vil det ca. koste at reparere dyret?
Det er meget svært at sige, når fejlårsag er ukendt. Wink


Skrevet af: Bambus
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

I stedet for reparation kan du undersøge hvad et nyt forstærkermodul koster, hvis du har mod på selv at skifte det ud.
Spørger sikkert dumt lige nu - men jeg skal jo også lære!
Skal det være et originalt forstærkermodul - eller findes der noget "all round", der kan anvendes i stedet? Subwooferen produceres i Canada og det vil sikkert være noget værre bøvl at skulle skaffe det herfra. Jeg kan desværre ikke finde en forhandler i Europa.
Og så lige et tillægsspørsmål. Er det helt sikkert, at det er forstærkermodulet, der er røget - eller kan det være noget andet?


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 11:02
Du skal i hvert fald sikre dig at det er den rigtige sikring, for hvis det normalt skal være "træg" og du sætter en "flink" i, går det galt. Hvad hvis du bruger konstant ON og OFF, går det godt?

Hvis sikringen er korrekt må der jo være en defekt, så jeg ville ikke lade den stå med strøm på, når den ikke bliver brugt.


-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 11:50
Det er helt sikkert ikke "forstærkermodulet", som er defekt, men nogle få (billige) komponenter derpå.
Har du evt. prøvet at Google fejlen?

M.v.h.


Skrevet af: Bambus
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 12:57
Well - nu er det da gået helt galt. Nu kan den slet ikke tænde længere!!! Det er ligegyldigt om den står på "Auto" eller konstant "On". Må vist hellere få en reparatør til at kigge på den.
Tak for gode inputs til alle Jer, der kom med gode råd Clap.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 13:46
*Suk*

Jeg sagde det jo...
Så fra kun at være sikringen, p.g.a. der var en mindre ting galt, er der nu brændt noget af....

M.v.h.


Skrevet af: Bambus
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

*Suk*

Jeg sagde det jo...
Så fra kun at være sikringen, p.g.a. der var en mindre ting galt, er der nu brændt noget af....

M.v.h.

Jo jo - men det er jo ikke sådan, at jeg har leget med subwooferen. Jeg har kun skiftet sikringen én gang - og det var der den sprang, da den gik i standby mode. I dag prøvede jeg så at skifte til ny sikring for at teste om den kunne holde tændt i On mode. Men selv med en ny sikring ville den ikke tænde.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 16:51
Generel observation omkring sikringer:
Det er sjældent at grunden til sikringen springer "forsvinder", så har man skiftet sikringen en gang og den springer hurtigt igen, så er der noget alvorligt galt og det hjælper ikke at skifte sikringen igen og igen.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bambus
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Generel observation omkring sikringer:
Det er sjældent at grunden til sikringen springer "forsvinder", så har man skiftet sikringen en gang og den springer hurtigt igen, så er der noget alvorligt galt og det hjælper ikke at skifte sikringen igen og igen.

Klaus
Okey dokey - taget til efterretning. Af skade blive man klog - vistnok Ouch


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 20:56
Oprindeligt skrevet af Bambus Bambus skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

I stedet for reparation kan du undersøge hvad et nyt forstærkermodul koster, hvis du har mod på selv at skifte det ud.
Spørger sikkert dumt lige nu - men jeg skal jo også lære!
Skal det være et originalt forstærkermodul - eller findes der noget "all round", der kan anvendes i stedet? Subwooferen produceres i Canada og det vil sikkert være noget værre bøvl at skulle skaffe det herfra. Jeg kan desværre ikke finde en forhandler i Europa.
Og så lige et tillægsspørsmål. Er det helt sikkert, at det er forstærkermodulet, der er røget - eller kan det være noget andet?

Jeg kiggede lige kort på det link til subben og kan se at det er en BASH forstærker som også bliver benyttet af andre producenter. Prøv at skriv til Mirage kundeservice eller søg eventuelt på Ebay og se om du kan findee en forstærker der matcher din. Hvi sdu ikke selv kan se det præcise navn eller modelnummer på forstærkermodulet, så er jeg sikker på du kan få det fra Mirage.

Det er i øvrigt rigtigt noj at det nok bare er en enkelt komponent eller en løs forbindelse der er årsag til fejlen, men fagmænd et dyre... Det er derfor jeg foreslår udskiftning af modulet.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Bambus
Skrevet den: 29-November-2015 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af Bambus Bambus skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

I stedet for reparation kan du undersøge hvad et nyt forstærkermodul koster, hvis du har mod på selv at skifte det ud.
Spørger sikkert dumt lige nu - men jeg skal jo også lære!
Skal det være et originalt forstærkermodul - eller findes der noget "all round", der kan anvendes i stedet? Subwooferen produceres i Canada og det vil sikkert være noget værre bøvl at skulle skaffe det herfra. Jeg kan desværre ikke finde en forhandler i Europa.
Og så lige et tillægsspørsmål. Er det helt sikkert, at det er forstærkermodulet, der er røget - eller kan det være noget andet?

Jeg kiggede lige kort på det link til subben og kan se at det er en BASH forstærker som også bliver benyttet af andre producenter. Prøv at skriv til Mirage kundeservice eller søg eventuelt på Ebay og se om du kan findee en forstærker der matcher din. Hvi sdu ikke selv kan se det præcise navn eller modelnummer på forstærkermodulet, så er jeg sikker på du kan få det fra Mirage.

Det er i øvrigt rigtigt noj at det nok bare er en enkelt komponent eller en løs forbindelse der er årsag til fejlen, men fagmænd et dyre... Det er derfor jeg foreslår udskiftning af modulet.
Det var godt nok fin service. Tusinde tak skal du have for nogle meget fine input ClapClap.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 30-November-2015 kl. 07:58
Min Ikon sub havde også en tendens til og springe sikringen igen og igen. Til sidst skiftede jeg til en 3.15 amp (original 2 amp), og nu har den bare kørt siden problemfrit



Print side | Luk vindue