Print side | Luk vindue

Hvor vigtig er centerhøjttaleren?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143621
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 11:59


Emne: Hvor vigtig er centerhøjttaleren?
Skrevet af: Kevin-Kristensen
Emne: Hvor vigtig er centerhøjttaleren?
Skrevet den: 02-December-2015 kl. 20:40
Hej alle,

Jeg har lige investeret i en surround receiver samt et sæt Dali Ikon 6 MK2, som jeg synes spiller helt fantastisk i øvrigt!!

Men jeg er allerede begyndt at spekulere i, hvordan jeg kan forbedre lyden endnu mere. Derfor har jeg kigget på nogle centerhøjttalere, men jeg er stadig ikke helt sikker på, at den vil forbedre mit setup, da det mest af alt bruges til musik. 

Bruges centerhøjttaleren, når der spilles musik eller er den vigtigere, når det kommer til film og andet i form af tale?

Den centerhøjttaler jeg har i tankerne er Dali's Ikon Vokal 2 MK2, som ville stå helt perfekt til mine Ikon 6 MK2

Mvh.
Kevin





Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-December-2015 kl. 20:54
Centerhøjttaleren er først og fremmest til film, hvor dialogen bliver tydeligere og mere centreret. Til musik indspillet i 5.1 kan centeren også bidrage med et fyldigere lydbillede. Til ren stereomusik skal der kun bruges to højttalere.


Skrevet af: Kevin-Kristensen
Skrevet den: 02-December-2015 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Centerhøjttaleren er først og fremmest til film, hvor dialogen bliver tydeligere og mere centreret. Til musik indspillet i 5.1 kan centeren også bidrage med et fyldigere lydbillede. Til ren stereomusik skal der kun bruges to højttalere.

Så når jeg "bare" streamer musik fra spotify til min receiver, er den mere eller mindre ubrugelig eller hvordan?



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-December-2015 kl. 21:04
Ja klart! Til musik har centerhøjttaleren ingen mission. Men ville nødigt undvære den til films


Skrevet af: Kevin-Kristensen
Skrevet den: 02-December-2015 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja klart! Til musik har centerhøjttaleren ingen mission. Men ville nødigt undvære den til films

Okay, mange tak for hurtigt svar!


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-December-2015 kl. 21:21
Velbekom


Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 02-December-2015 kl. 21:50
Bor du i nærheden af Randers, kan du hente en DALI centerhøjttaler med kr. 1.000,- som besparelse.

https://www.hifiklubben.dk/tilbudstorvet/stockitem_411_daliikonvocal2mk2wa/ - https://www.hifiklubben.dk/tilbudstorvet/stockitem_411_daliikonvocal2mk2wa/

Centerhøjttaleren er vigtig ved film, da den tager sig af omkring 70 procent af lyden, som du måske har læst. God fornøjelse, hvis du vælger at gå videre med surround. Smile

Mvh. Jørgensen


Skrevet af: Kevin-Kristensen
Skrevet den: 02-December-2015 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Bor du i nærheden af Randers, kan du hente en DALI centerhøjttaler med kr. 1.000,- som besparelse.

https://www.hifiklubben.dk/tilbudstorvet/stockitem_411_daliikonvocal2mk2wa/ - https://www.hifiklubben.dk/tilbudstorvet/stockitem_411_daliikonvocal2mk2wa/

Centerhøjttaleren er vigtig ved film, da den tager sig af omkring 70 procent af lyden, som du måske har læst. God fornøjelse, hvis du vælger at gå videre med surround. Smile

Mvh. Jørgensen

Tak for det, Jørgensen, men de har den også i Aalborg som er 14 km fra mig, hvor jeg ligeledes  kan få den med 1000,- rabat :-)


Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 02-December-2015 kl. 21:57
Udmærket, så er du dækket ind, hvis du vil gøre mere ud af det. :-)

Mvh. Jørgensen


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 14:24
Har du baghøjttalere? hvis ikke og hvis du ikke vil have en center, så skynd dig at byt din surround receiver til en stereo receiver. Der får du meget bedre musiklyd for pengene.

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 15:26
Jeg vil gå så vidt som at sige at centerhøjttaleren faktisk er den allervigtigste højttaler i et surround-setup til film. Tænk på at al dialog osv. kommer fra den, så den skal være mindst lige så god som højre/venstre fronthøjttalerne. Ideelt bør man bruge den samme højttaler til alle tre positioner, men det kan selvfølgelig være svært i forhold til plads under TVet hvis man bruger gulvhøjttalere.

Desværre er mange dedikerede centerhøjttalere ikke særligt gode, og man vil oftest få et bedre resultat ved at bruge den største reolhøjttaler man har plads til fra samme serie som ens fronthøjttalere.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Har du baghøjttalere? hvis ikke og hvis du ikke vil have en center, så skynd dig at byt din surround receiver til en stereo receiver. Der får du meget bedre musiklyd for pengene.

Fis i en hornlygte, en surroundreceiver kan levere præcis den samme stereolydkvalitet som en stereoforstærker, da man kan slå alle former for lydbehandling og rumkorrektion osv. fra.

Samtidigt kan det også være svært at finde stereoforstærkere/receivere med samme funktioner til streaming osv. som surroundreceiverne tilbyder. Så skal man pludselig have man kasser stående, som ikke integrerer 100% med hinanden og bruger forskellige fjernbetjeninger. Med en moderne surroundreceiver passer det hele sammen, og man går altså ikke på kompromis med lydkvaliteten.

Og med en surroundreceiver og surround-setup af højttalere kan man gøre bruge af funktioner som Dolby "sound fields" som kan fifle lidt med stereolyd og benytter baghøjttalere osv. til at skabe et større lytterum, rent lavpraktisk ved at sende et lidt forsinket stereosignal til baghøjttalerne. Det er selvfølgelig fuldstændigt blasfemisk for audiofile, men det kan virkelig fylde en stue med lyd på en behagelig måde, uden at det lyder kunstigt eller at man er nødt til at spille superhøjt.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Fis i en hornlygte, en surroundreceiver kan levere præcis den samme stereolydkvalitet som en stereoforstærker, da man kan slå alle former for lydbehandling og rumkorrektion osv. fra.


Rigtigt, rigtigt mange surroundreceivere arbejder udelukkede i det digitale domæne.
Dermed digitaliseres alle inputs og kværnes gennem DSP kredsløbene uden at blive "efterbehandlet", for til sidst at komme ud gennem en D/A konverter inden udganstrinnene.

Rigtigt, rigtigt mange stereoforstærkere arbejder udelukkende i det analoge domæne.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 15:50
@henrikStevn

For det samme beløb får man bedre stereolyd for pengene med en stereoforstærker. Hvis vores trådstarter vitterlig kun er interesseret i stereolyd, så er der da ingen grund til at betale for funktioner og hardware som han ikke har brug for.

Jeg synes din kommentar er vildledende....


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 15:51
ADVARSEL mod vildledende oplysninger. Det er noget teoretisk sludder at en SR leverer lige så god stereo som en stereoforstærker.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 16:06
Hvis det var tilfældet, så undrer jeg mig over, at en 20000 kr receiver med et sæt B&W 802s3 havde vejrtrækningsproblemer, når min Holfi effekt ingen problemer havde. Selvfølgelig er en dedikeret stereoforstærker bedre, da alle pengene kun går til et formål.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

 
Fis i en hornlygte, en surroundreceiver kan levere præcis den samme stereolydkvalitet som en stereoforstærker, da man kan slå alle former for lydbehandling og rumkorrektion osv. fra.
 

Rigtigt, rigtigt mange surroundreceivere arbejder udelukkede i det digitale domæne.
Dermed digitaliseres alle inputs og kværnes gennem DSP kredsløbene uden at blive "efterbehandlet", for til sidst at komme ud gennem en D/A konverter inden udganstrinnene.

Rigtigt, rigtigt mange stereoforstærkere arbejder udelukkende i det analoge domæne.

Klaus

Analogt er ikke automatisk bedre end digitalt.

Man kan lave meget mere præcis lydbehandling digitalt meget billigere end man kan analogt. Simpelthen fordi det hele kan ordnes i en DSP i stedet for en bunke separate analoge komponenter med meget større tolerancer. Digitalt kan man arbejde med meget højere præcision og man hæmmes ikke af termisk egenstøj og lignende, som altid vil være i analoge kredsløb. DSPer kan køre med 32-bit (eller højere) præcision internt, men du vil aldrig komme højere end omkring det der svarer til 21-22-bit hvis du kører rent analogt, simpelthen pga. egenstøj i kredsløbene.

Og analog-digital-analog-konverteringen er også helt harmløs, da ADCerne og DACerne er slavet sammen i samme kredsløb og kører efter samme clock, de er synkroniserede og kommer ikke ud af trit med hinanden. Du kan sætte hundredevis af de trin efter hinanden uden at det vil have en hørbar forskel på lydkvaliteten.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@henrikStevn

For det samme beløb får man bedre stereolyd for pengene med en stereoforstærker. Hvis vores trådstarter vitterlig kun er interesseret i stereolyd, så er der da ingen grund til at betale for funktioner og hardware som han ikke har brug for.

Jeg synes din kommentar er vildledende....

Du glemmer at forskellen i størrelsen af markederne for surroundreceivere og stereoforstærkere er ret stor, og at den større masseproduktion af surroundreceivere gør at de enkelte komponenter produceres i større styktal og derfor er billigere. Alt i en moderne surroundreceiver er 100% standardkomponenter, som takket være fremskridt i chipproduktion pga. smartphones og computere er latterligt billige at producere.

I modsætning til det er stereoforstærkere lidt et niche-produkt i dag, og derfor er profitmargenen nødt til at være højere fordi de ikke sælger lige så godt. Derfor kan man ikke sammenligne direkte på prisen og sige noget om hvor man får "mest for pengene". En del producenter af stereoforstærkere har også en tendens til at bruge (semi-)audiofile løsninger som ser godt ud på papiret, men ikke har nogen som helst hørbar effekt. Men de er dyrere at implementere, og derfor bliver forstærkeren også dyrere, uden nogen egentlig grund.

Kun hvis markederne var ens kunne man sammenligne direkte, men så nemt er det ikke når vi begynder at snakke storproduktion.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

ADVARSEL mod vildledende oplysninger. Det er noget teoretisk sludder at en SR leverer lige så god stereo som en stereoforstærker.

Nej, det er såmænd bare fakta :-)

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis det var tilfældet, så undrer jeg mig over, at en 20000 kr receiver med et sæt B&W 802s3 havde vejrtrækningsproblemer, når min Holfi effekt ingen problemer havde. Selvfølgelig er en dedikeret stereoforstærker bedre, da alle pengene kun går til et formål.

Definér "vejrtrækningsproblemer". Er det noget du har dokumentation for, eller bare noget du syntes at du hørte?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Analogt er ikke automatisk bedre end digitalt.


Nej, som digitalt ikke automatisk er bedre end analogt.



Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

ADVARSEL mod vildledende oplysninger. Det er noget teoretisk sludder at en SR leverer lige så god stereo som en stereoforstærker.


Det er slet ikke endegyldigt.

For der findes visse billige surroundreceivere der er bedre til lyd end visse dyre stereoforstærkere og omvendt.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Fis i en hornlygte, en surroundreceiver kan levere præcis den samme stereolydkvalitet som en stereoforstærker, da man kan slå alle former for lydbehandling og rumkorrektion osv. fra.


Rigtigt, rigtigt mange surroundreceivere arbejder udelukkede i det digitale domæne.
Dermed digitaliseres alle inputs og kværnes gennem DSP kredsløbene uden at blive "efterbehandlet", for til sidst at komme ud gennem en D/A konverter inden udganstrinnene.

Rigtigt, rigtigt mange stereoforstærkere arbejder udelukkende i det analoge domæne.

Klaus

Det er også praktisk når man skal bruge den til spotify.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@henrikStevn

For det samme beløb får man bedre stereolyd for pengene med en stereoforstærker. Hvis vores trådstarter vitterlig kun er interesseret i stereolyd, så er der da ingen grund til at betale for funktioner og hardware som han ikke har brug for.

Jeg synes din kommentar er vildledende....

Du glemmer at forskellen i størrelsen af markederne for surroundreceivere og stereoforstærkere er ret stor, og at den større masseproduktion af surroundreceivere gør at de enkelte komponenter produceres i større styktal og derfor er billigere. Alt i en moderne surroundreceiver er 100% standardkomponenter, som takket være fremskridt i chipproduktion pga. smartphones og computere er latterligt billige at producere.

Kun hvis markederne var ens kunne man sammenligne direkte, men så nemt er det ikke når vi begynder at snakke storproduktion.



Det er stadig noget sludder selvom det med produktionsstørrelsen kan lyde logisk. Traditionelle stereoforstærkere er gennemprøvet teknik, men der ikke bruges så stor en andel af produktionsomkostningerne på nye standarder. Surroundreceivere skal hele tiden implementere teknologi og software til nye billed og lydstandarder. Hvis det hele afgøre af antallet af producerede enheder, så er må 15 år gamle stereoforstærkere jo have fantastisk lydkvalitet

En stereoforstærker kan da også meget nemt produceres med 100%  standardkomponenter, så det er er jo ikke et argument der ændrer på noget.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis det var tilfældet, så undrer jeg mig over, at en 20000 kr receiver med et sæt B&W 802s3 havde vejrtrækningsproblemer, når min Holfi effekt ingen problemer havde. Selvfølgelig er en dedikeret stereoforstærker bedre, da alle pengene kun går til et formål.


Ja en separat effektforstærker til 20k,- er nok bedre end forstærkeren i en receiver til samme pris, men come on mand! Der er da ikke rimeligt at sammenligne en effektforstærker med en komplet receiver til samme pris. Alene kan en effektforstærker slet ikke bruges til noget som helst. Efter hvad jeg forstår skal det bruges til Spotify, så hvis du vil bruge en effektforstærker skal du også finde penge til en elle anden kombination af signalkilde, DA konverter og preamp. Enten en integreret løsning eller som separate enheder. Vælger du separate enheder er pengene da hurtigt brugt.




Skrevet af: karula
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 16:49
Hvor blev centerhøjtaleren af i denne tråd ?

-------------
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er stadig noget sludder selvom det med produktionsstørrelsen kan lyde logisk. Traditionelle stereoforstærkere er gennemprøvet teknik, men der ikke bruges så stor en andel af produktionsomkostningerne på nye standarder. Surroundreceivere skal hele tiden implementere teknologi og software til nye billed og lydstandarder. Hvis det hele afgøre af antallet af producerede enheder, så er må 15 år gamle stereoforstærkere jo have fantastisk lydkvalitet

En stereoforstærker kan da også meget nemt produceres med 100%  standardkomponenter, så det er er jo ikke et argument der ændrer på noget.

Nye standarder til f.eks. surround sound implementeres i ren software, det er blot et nyt program til en DSP, eller en ekstra separat kreds som kun kobles ind hvis det pågældende format spilles. Selve forstærkerdelen ændres der ikke på, klasse AB er stadig klasse AB osv.

Og jo, 15 år gamle stereoforstærkere spiller da godt. Det samme gør 25 år gamle forstærkere og 2 år gamle receivere. Forstærkning af lyd er slet ikke så svært som de audiofile guldører hævder :-)

Oprindeligt skrevet af karula karula skrev:

Hvor blev centerhøjtaleren af i denne tråd ?

Den forsvandt i støjen, som i et billigt 5.1 "home theater in a box"-sæt til 200kr fra Bilka.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 17:12
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:



Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis det var tilfældet, så undrer jeg mig over, at en 20000 kr receiver med et sæt B&W 802s3 havde vejrtrækningsproblemer, når min Holfi effekt ingen problemer havde. Selvfølgelig er en dedikeret stereoforstærker bedre, da alle pengene kun går til et formål.



Ja en separat effektforstærker til 20k,- er nok bedre end forstærkeren i en receiver til samme pris, men come on mand! <span style="line-height: 1.4;">Der er da ikke rimeligt at sammenligne en effektforstærker med en komplet receiver til samme pris. Alene kan en effektforstærker slet ikke bruges til noget som helst. Efter hvad jeg forstår skal det bruges til Spotify, så hvis du vil bruge en effektforstærker skal du også finde penge til en elle anden kombination af signalkilde, DA konverter og preamp. Enten en integreret løsning eller som separate enheder. Vælger du separate enheder er pengene da hurtigt brugt.</span>




Nu er det jo hamrende ligegyldigt, om der er en pre og power amp, sålænge vi snakker det samme beløb for en surround eller førnævnte. Det gør heller ingen forskel i sammenligningen, hvis det er en integreret forstærker, når vi blot snakker samme prisleje.



-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

<span style="line-height: 16.8px;">
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

</span><div style="line-height: 16.8px;">Det er stadig noget sludder selvom det med produktionsstørrelsen kan lyde logisk. Traditionelle stereoforstærkere er gennemprøvet teknik, men der ikke bruges så stor en andel af produktionsomkostningerne på nye standarder. Surroundreceivere skal hele tiden implementere teknologi og software til nye billed og lydstandarder. Hvis det hele afgøre af antallet af producerede enheder, så er må 15 år gamle stereoforstærkere jo have fantastisk lydkvalitet<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">En stereoforstærker kan da også meget nemt produceres med 100%  standardkomponenter, så det er er jo ikke et argument der ændrer på noget.<span style="line-height: 16.8px;">
</span><div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Nye standarder til f.eks. surround sound implementeres i ren software, det er blot et nyt program til en DSP, eller en ekstra separat kreds som kun kobles ind hvis det pågældende format spilles. Selve forstærkerdelen ændres der ikke på, klasse AB er stadig klasse AB osv.<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Og jo, 15 år gamle stereoforstærkere spiller da godt. Det samme gør 25 år gamle forstærkere og 2 år gamle receivere. Forstærkning af lyd er slet ikke så svært som de audiofile guldører hævder :-)


Oprindeligt skrevet af karula karula skrev:

Hvor blev centerhøjtaleren af i denne tråd ?


Den forsvandt i støjen, som i et billigt 5.1 "home theater in a box"-sæt til 200kr fra Bilka.
Hvordan hænger det sammen med dine tidligere udmeldinger om, at uanset pris, så lyder alle forstærkere ens.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 17:17
Har Henrik overhovedet LYTTET til et godt stereo setup vs et godt surround setup. Eller er det bare mere af samme skuffe: TEORETISK PLADDER!


Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

<span style="line-height: 16.8px;">
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

</span><div style="line-height: 16.8px;">Det er stadig noget sludder selvom det med produktionsstørrelsen kan lyde logisk. Traditionelle stereoforstærkere er gennemprøvet teknik, men der ikke bruges så stor en andel af produktionsomkostningerne på nye standarder. Surroundreceivere skal hele tiden implementere teknologi og software til nye billed og lydstandarder. Hvis det hele afgøre af antallet af producerede enheder, så er må 15 år gamle stereoforstærkere jo have fantastisk lydkvalitet<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">En stereoforstærker kan da også meget nemt produceres med 100%  standardkomponenter, så det er er jo ikke et argument der ændrer på noget.<span style="line-height: 16.8px;">
</span><div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Nye standarder til f.eks. surround sound implementeres i ren software, det er blot et nyt program til en DSP, eller en ekstra separat kreds som kun kobles ind hvis det pågældende format spilles. Selve forstærkerdelen ændres der ikke på, klasse AB er stadig klasse AB osv.<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Og jo, 15 år gamle stereoforstærkere spiller da godt. Det samme gør 25 år gamle forstærkere og 2 år gamle receivere. Forstærkning af lyd er slet ikke så svært som de audiofile guldører hævder :-)


Oprindeligt skrevet af karula karula skrev:

Hvor blev centerhøjtaleren af i denne tråd ?


Den forsvandt i støjen, som i et billigt 5.1 "home theater in a box"-sæt til 200kr fra Bilka.
Hvordan hænger det sammen med dine tidligere udmeldinger om, at uanset pris, så lyder alle forstærkere ens.

Hvis du kigger på den angivne pris, skal det nok opfattes som en joke 


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er stadig noget sludder selvom det med produktionsstørrelsen kan lyde logisk. Traditionelle stereoforstærkere er gennemprøvet teknik, men der ikke bruges så stor en andel af produktionsomkostningerne på nye standarder. Surroundreceivere skal hele tiden implementere teknologi og software til nye billed og lydstandarder. Hvis det hele afgøre af antallet af producerede enheder, så er må 15 år gamle stereoforstærkere jo have fantastisk lydkvalitet

En stereoforstærker kan da også meget nemt produceres med 100%  standardkomponenter, så det er er jo ikke et argument der ændrer på noget.

Nye standarder til f.eks. surround sound implementeres i ren software, det er blot et nyt program til en DSP, eller en ekstra separat kreds som kun kobles ind hvis det pågældende format spilles. Selve forstærkerdelen ændres der ikke på, klasse AB er stadig klasse AB osv.

Og jo, 15 år gamle stereoforstærkere spiller da godt. Det samme gør 25 år gamle forstærkere og 2 år gamle receivere. Forstærkning af lyd er slet ikke så svært som de audiofile guldører hævder :-)


Præcis nye kredsløb, nye licenser og nye hdmi-standarder. Det koster altså penge at programmere, implementere og udvikle. Det er aldrig rent software.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


<span style="line-height: 16.8px;">
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

 </span><br style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">Fis i en hornlygte, en surroundreceiver kan levere præcis den samme stereolydkvalitet som en stereoforstærker, da man kan slå alle former for lydbehandling og rumkorrektion osv. fra.</span><br style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">
 </span><br style="line-height: 16.8px;"><br style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">Rigtigt, rigtigt mange surroundreceivere arbejder udelukkede i det digitale domæne.</span><br style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">Dermed digitaliseres alle inputs og kværnes gennem DSP kredsløbene uden at blive "efterbehandlet", for til sidst at komme ud gennem en D/A konverter inden udganstrinnene.</span><br style="line-height: 16.8px;"><br style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">Rigtigt, rigtigt mange stereoforstærkere arbejder udelukkende i det analoge domæne.</span><br style="line-height: 16.8px;"><br style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">Klaus
</span><div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Analogt er ikke automatisk bedre end digitalt.<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Man kan lave meget mere præcis lydbehandling digitalt meget billigere end man kan analogt. Simpelthen fordi det hele kan ordnes i en DSP i stedet for en bunke separate analoge komponenter med meget større tolerancer. Digitalt kan man arbejde med meget højere præcision og man hæmmes ikke af termisk egenstøj og lignende, som altid vil være i analoge kredsløb. DSPer kan køre med 32-bit (eller højere) præcision internt, men du vil aldrig komme højere end omkring det der svarer til 21-22-bit hvis du kører rent analogt, simpelthen pga. egenstøj i kredsløbene.<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Og analog-digital-analog-konverteringen er også helt harmløs, da ADCerne og DACerne er slavet sammen i samme kredsløb og kører efter samme clock, de er synkroniserede og kommer ikke ud af trit med hinanden. Du kan sætte hundredevis af de trin efter hinanden uden at det vil have en hørbar forskel på lydkvaliteten.


Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@henrik<span style="line-height: 1.4;">Stevn</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">For det samme beløb får man bedre stereolyd for pengene med en stereoforstærker. Hvis vores trådstarter vitterlig kun er interesseret i stereolyd, så er der da ingen grund til at betale for funktioner og hardware som han ikke har brug for.</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">Jeg synes din kommentar er vildledende....</span>


Du glemmer at forskellen i størrelsen af markederne for surroundreceivere og stereoforstærkere er ret stor, og at den større masseproduktion af surroundreceivere gør at de enkelte komponenter produceres i større styktal og derfor er billigere. Alt i en moderne surroundreceiver er 100% standardkomponenter, som takket være fremskridt i chipproduktion pga. smartphones og computere er latterligt billige at producere.

I modsætning til det er stereoforstærkere lidt et niche-produkt i dag, og derfor er profitmargenen nødt til at være højere fordi de ikke sælger lige så godt. Derfor kan man ikke sammenligne direkte på prisen og sige noget om hvor man får "mest for pengene". En del producenter af stereoforstærkere har også en tendens til at bruge (semi-)audiofile løsninger som ser godt ud på papiret, men ikke har nogen som helst hørbar effekt. Men de er dyrere at implementere, og derfor bliver forstærkeren også dyrere, uden nogen egentlig grund.

Kun hvis markederne var ens kunne man sammenligne direkte, men så nemt er det ikke når vi begynder at snakke storproduktion.

<div style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

ADVARSEL mod vildledende oplysninger. Det er noget teoretisk sludder at en SR leverer lige så god stereo som en stereoforstærker.
</span><div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Nej, det er såmænd bare fakta :-)<div style="line-height: 16.8px;">
<span style="line-height: 16.8px;">
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis det var tilfældet, så undrer jeg mig over, at en 20000 kr receiver med et sæt B&W 802s3 havde vejrtrækningsproblemer, når min Holfi effekt ingen problemer havde. Selvfølgelig er en dedikeret stereoforstærker bedre, da alle pengene kun går til et formål.
</span><div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Definér "vejrtrækningsproblemer". Er det noget du har dokumentation for, eller bare noget du syntes at du hørte?
Din kommentar bærer tydeligt præg af, at du intet aner om lyden fra en højttaler, når strømreserverne ikke længere står til rådighed fra forstærkeren. Og nej, du behøver ikke at fortælle, at det nok er fejl eller et forkert forstærkerlayout. Det er såmænd blot forskellen på, hvor og hvor mange penge der bruges, til de forskellige komponenter. Nu mere der skal proppes i en enhed, desto billigere bliver komponenterne også.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Din kommentar bærer tydeligt præg af, at du intet aner om lyden fra en højttaler, når strømreserverne ikke længere står til rådighed fra forstærkeren. Og nej, du behøver ikke at fortælle, at det nok er fejl eller et forkert forstærkerlayout. Det er såmænd blot forskellen på, hvor og hvor mange penge der bruges, til de forskellige komponenter. Nu mere der skal proppes i en enhed, desto billigere bliver komponenterne også.

Derfor er det også hul i hovedet at sammenligne en ren effektforstærker med en surroundreceiver til omtrent samme penge.
Det er ren logik for nogle.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:



Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis det var tilfældet, så undrer jeg mig over, at en 20000 kr receiver med et sæt B&W 802s3 havde vejrtrækningsproblemer, når min Holfi effekt ingen problemer havde. Selvfølgelig er en dedikeret stereoforstærker bedre, da alle pengene kun går til et formål.



Ja en separat effektforstærker til 20k,- er nok bedre end forstærkeren i en receiver til samme pris, men come on mand! <span style="line-height: 1.4;">Der er da ikke rimeligt at sammenligne en effektforstærker med en komplet receiver til samme pris. Alene kan en effektforstærker slet ikke bruges til noget som helst. Efter hvad jeg forstår skal det bruges til Spotify, så hvis du vil bruge en effektforstærker skal du også finde penge til en elle anden kombination af signalkilde, DA konverter og preamp. Enten en integreret løsning eller som separate enheder. Vælger du separate enheder er pengene da hurtigt brugt.</span>




Nu er det jo hamrende ligegyldigt, om der er en pre og power amp, sålænge vi snakker det samme beløb for en surround eller førnævnte. Det gør heller ingen forskel i sammenligningen, hvis det er en integreret forstærker, når vi blot snakker samme prisleje.


Selvfølgelig gør det da en forskel. Man kan da ikke sammenlige apparater så lemfældigt som du gør, helt uden hensyn til hvad de kan og hvad de skal bruges til. Det hjælper jo ikke noget at en analog integreret forstærker er bedre bygget end en AV receiver til samme pris, hvis man så bagefter skal ud og tilkøbe andre apparater for at få den funktionalitet som er målet. Specielt ikke når det bygger på argumentet om at man får bedre "lydkvalitet" ved at købe stereoprodukter frem for en AV receiver. Jeg vil ikke udelukke at det kan være tilfældet at der kan være en lille smule forskel, men efter mine egne erfaringer er forskellen ikke eksisterende og jeg synes også at det give anledning til pande-rynken at påstanden om den bedre lydkvalitet næsten altid kommer fra folk der også bekender sig til teorien om magiske kabler og stikdåser mv. 


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:



Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis det var tilfældet, så undrer jeg mig over, at en 20000 kr receiver med et sæt B&W 802s3 havde vejrtrækningsproblemer, når min Holfi effekt ingen problemer havde. Selvfølgelig er en dedikeret stereoforstærker bedre, da alle pengene kun går til et formål.



Ja en separat effektforstærker til 20k,- er nok bedre end forstærkeren i en receiver til samme pris, men come on mand! <span style="line-height: 1.4;">Der er da ikke rimeligt at sammenligne en effektforstærker med en komplet receiver til samme pris. Alene kan en effektforstærker slet ikke bruges til noget som helst. Efter hvad jeg forstår skal det bruges til Spotify, så hvis du vil bruge en effektforstærker skal du også finde penge til en elle anden kombination af signalkilde, DA konverter og preamp. Enten en integreret løsning eller som separate enheder. Vælger du separate enheder er pengene da hurtigt brugt.</span>




Nu er det jo hamrende ligegyldigt, om der er en pre og power amp, sålænge vi snakker det samme beløb for en surround eller førnævnte. Det gør heller ingen forskel i sammenligningen, hvis det er en integreret forstærker, når vi blot snakker samme prisleje.


Selvfølgelig gør det da en forskel. Man kan da ikke sammenlige apparater så lemfældigt som du gør, helt uden hensyn til hvad de kan og hvad de skal bruges til. Det hjælper jo ikke noget at en analog integreret forstærker er bedre bygget end en AV receiver til samme pris, hvis man så bagefter skal ud og tilkøbe andre apparater for at få den funktionalitet som er målet. Specielt ikke når det bygger på argumentet om at man får bedre "lydkvalitet" ved at købe stereoprodukter frem for en AV receiver. Jeg vil ikke udelukke at det kan være tilfældet at der kan være en lille smule forskel, men efter mine egne erfaringer er forskellen ikke eksisterende og jeg synes også at det give anledning til pande-rynken at påstanden om den bedre lydkvalitet næsten altid kommer fra folk der også bekender sig til teorien om magiske kabler og stikdåser mv. 

Hold dog op med at generalisere mht. til kabler og så videre. 

Diskussionen startede jo netop med at jeg skrev trådstarter bør vælge en stereoforstærker, hvis han kun vil benytte stereo. Hvis stereo er det de skal lyttes er det så ikke netop her en stereoforstærker skal bruges.




-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:



Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis det var tilfældet, så undrer jeg mig over, at en 20000 kr receiver med et sæt B&W 802s3 havde vejrtrækningsproblemer, når min Holfi effekt ingen problemer havde. Selvfølgelig er en dedikeret stereoforstærker bedre, da alle pengene kun går til et formål.



Ja en separat effektforstærker til 20k,- er nok bedre end forstærkeren i en receiver til samme pris, men come on mand! <span style="line-height: 1.4;">Der er da ikke rimeligt at sammenligne en effektforstærker med en komplet receiver til samme pris. Alene kan en effektforstærker slet ikke bruges til noget som helst. Efter hvad jeg forstår skal det bruges til Spotify, så hvis du vil bruge en effektforstærker skal du også finde penge til en elle anden kombination af signalkilde, DA konverter og preamp. Enten en integreret løsning eller som separate enheder. Vælger du separate enheder er pengene da hurtigt brugt.</span>




Nu er det jo hamrende ligegyldigt, om der er en pre og power amp, sålænge vi snakker det samme beløb for en surround eller førnævnte. Det gør heller ingen forskel i sammenligningen, hvis det er en integreret forstærker, når vi blot snakker samme prisleje.



Selvfølgelig gør det da en forskel. Man kan da ikke sammenlige apparater så lemfældigt som du gør, helt uden hensyn til hvad de kan og hvad de skal bruges til. Det hjælper jo ikke noget at en analog integreret forstærker er bedre bygget end en AV receiver til samme pris, hvis man så bagefter skal ud og tilkøbe andre apparater for at få den funktionalitet som er målet. Specielt ikke når det bygger på argumentet om at man får bedre "lydkvalitet" ved at købe stereoprodukter frem for en AV receiver. Jeg vil ikke udelukke at det kan være tilfældet at der kan være en lille smule forskel, men efter mine egne erfaringer er forskellen ikke eksisterende og jeg synes også at det give anledning til pande-rynken at påstanden om den bedre lydkvalitet næsten altid kommer fra folk der også bekender sig til teorien om magiske kabler og stikdåser mv. 

Jamen for pokker da også, når snakken går på hvad der yder bedst, når der snakkes ren stereogengivelse, hvad havde I så regnet med der skulle sammenlignes, når der er et givent budget? Lemfældig sammenligning? Hvis der skal sammenlignes krone til krone, med bedste stereoydelse for øje, hvordan havde du så tænkt dig, at det skulle foregå? En receiver til 20000kr mod en stereoforstærker til 2000kr, eller hvad havde du tænkt dig?
Fordelen er jo, at stereoforstærkeren til billigere penge, i langt de fleste tilfælde yder bedre. Og dermed kan der tilkøbes eksterne enheder, der opfylder ens behov. Og tilmed enheder efter eget ønske om kvalitet, og ikke noget surround receiverens producent har bestemt.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@henrik<span style="line-height: 1.4;">Stevn</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">For det samme beløb får man bedre stereolyd for pengene med en stereoforstærker. Hvis vores trådstarter vitterlig kun er interesseret i stereolyd, så er der da ingen grund til at betale for funktioner og hardware som han ikke har brug for.</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">Jeg synes din kommentar er vildledende....</span>

Enig i slumberts betragtninger.
Og jeg undrer mig egentlig over, at mange der har en surroundreceiver, efterfølgende køber en stereoeffektforstærker, når der skal lyttes til, ja gæt en gang.. Det er måske fordi, de ikke har fået fortalt, at en surroundreceiver klarer stereo ligeså godt. Eller er det mon fordi, at deres effekttrin i receiveren ikke magter alle typer af højttalere?

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Jamen for pokker da også, når snakken går på hvad der yder bedst, når der snakkes ren stereogengivelse, hvad havde I så regnet med der skulle sammenlignes, når der er et givent budget? Lemfældig sammenligning? Hvis der skal sammenlignes krone til krone, med bedste stereoydelse for øje, hvordan havde du så tænkt dig, at det skulle foregå? En receiver til 20000kr mod en stereoforstærker til 2000kr, eller hvad havde du tænkt dig?
Fordelen er jo, at stereoforstærkeren til billigere penge, i langt de fleste tilfælde yder bedre. Og dermed kan der tilkøbes eksterne enheder, der opfylder ens behov. Og tilmed enheder efter eget ønske om kvalitet, og ikke noget surround receiverens producent har bestemt.

Der er ikke noget af det jeg har skrevet der er uforståeligt. Hvis du mener det er bedre at købe funktionerne i separate enheder så fred være med det. Jeg er ikke enig. Tværtimod er det min oplevelse at det bliver dyrere og mere besværligt og at den omtale "bedre ydelse", hvad det så dækker over, i praksis er indbildt. Jeg kommer derfor aldrig nogen sinde til at have et anlæg der består af separate signalkilder, DA konvertere ,processorer mv. I hvert fald ikke med mindre der er funktioner som man ikke kan købe indbygget, som eks manuel EQ eller lignende eller med mindre jeg skal bruge så emget effekt at det ikke kan købes i en receiver.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Har Henrik overhovedet LYTTET til et godt stereo setup vs et godt surround setup. Eller er det bare mere af samme skuffe: TEORETISK PLADDER!

Ja, det har jeg faktisk, jeg har såmænd også været med til at stille nogle af dem op. Det allerbedste hjemme-surround jeg har hørt var et 5.1-setup af B&W-højttalere, drevet af en Marantz-receiver (tror jeg nok det var). Vi så Starship Troopers på det dengang splinternye DVD-format. Det spillede helt fantastisk, fuldt ud på biografniveau, godt med saft og kraft. Og vi hørte skam også musik på selvsamme anlæg, det spillede også fantastisk.

Så jo, jeg har faktisk en god del lytteerfaring, både på stereo og surround, og min helt praktiske og pragmatiske konklusion er at det ikke er afgørende for lydkvaliteten om man lytter på en surroundreceiver eller en stereoforstærker, så længe de leverer nok effekt. Det er højttalerne og rummet der virkelig gør en forskel.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

 
Præcis nye kredsløb, nye licenser og nye hdmi-standarder. Det koster altså penge at programmere, implementere og udvikle. Det er aldrig rent software.

Ja, men de behøver jo lige netop ikke udvikle videre på forstærkerdelen, det er en standardkomponent som allerede er som den skal være, uanset at der er kommet nye lydformater. Det er forstærkerdelen jo ligeglad med, den arbejder bare med analoge signaler som den altid har gjort, og virker derfor præcis ligesom forstærkerdelen i en stereoforstærker.

Al den digitale lydbehandling bliver jo netop slået fra når den ikke er nødvendig, som når man lytter til stereo med rumkorrektion osv. frakoblet.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

 Din kommentar bærer tydeligt præg af, at du intet aner om lyden fra en højttaler, når strømreserverne ikke længere står til rådighed fra forstærkeren. Og nej, du behøver ikke at fortælle, at det nok er fejl eller et forkert forstærkerlayout. Det er såmænd blot forskellen på, hvor og hvor mange penge der bruges, til de forskellige komponenter. Nu mere der skal proppes i en enhed, desto billigere bliver komponenterne også.

Så det du siger er at ladelytterne og evt. trafoen er underdimensionerede? Og hvorfor tror du det er unikt for surroundreceivere, og at det ikke sker for stereoforstærkere?

Man skal blot sætte sig lidt ind i hvor meget effekt der kan leveres, og her er producenterne desværre nogle slamberter, der tit angiver peak effekt i en enkelt kanal osv. istedet for kontinuerlig effekt i alle kanaler. Men det er heller ikke unikt for surroundrecievere, sådan er det desværre også med stereoforstærkere.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Jamen for pokker da også, når snakken går på hvad der yder bedst, når der snakkes ren stereogengivelse, hvad havde I så regnet med der skulle sammenlignes, når der er et givent budget? Lemfældig sammenligning? Hvis der skal sammenlignes krone til krone, med bedste stereoydelse for øje, hvordan havde du så tænkt dig, at det skulle foregå? En receiver til 20000kr mod en stereoforstærker til 2000kr, eller hvad havde du tænkt dig?
Fordelen er jo, at stereoforstærkeren til billigere penge, i langt de fleste tilfælde yder bedre. Og dermed kan der tilkøbes eksterne enheder, der opfylder ens behov. Og tilmed enheder efter eget ønske om kvalitet, og ikke noget surround receiverens producent har bestemt.

Definér "yder bedre"? Hvad gør den bedre end receiveren? Og jeg vil gerne se nogle fakta, ikke bare audiofile floskler som "mere luft" eller "sortere baggrund". Giv os nogle data på frekvensgang osv.

Og det skal selvfølgelig gælde for alle receivere, eftersom du skærer dem over én kam.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Enig i slumberts betragtninger.
Og jeg undrer mig egentlig over, at mange der har en surroundreceiver, efterfølgende køber en stereoeffektforstærker, når der skal lyttes til, ja gæt en gang.. Det er måske fordi, de ikke har fået fortalt, at en surroundreceiver klarer stereo ligeså godt. Eller er det mon fordi, at deres effekttrin i receiveren ikke magter alle typer af højttalere?

Arh, "mange" er måske lige et kraftigt nok ord at bruge, eftersom langt de fleste er fuldt ud tilfredse med hvad deres receiver leverer. Nogle vælger så at købe en ekstra stereoeffektforstærker.

Grundene kan være mange. Måske har de brug for rigtigt meget effekt, der findes ikke rigtigt mange surroundreceivere med 200 watt per kanal eller derover, som kan være påkrævet i rigtigt store hjemmebiografer for at få ordentligt lydtryk. Her vil man så oftest springe de alt for dyre hifi-løsninger over og gå direkte til professionelle effektforstærkere, som fås i størrelser på flere kilowatt per kanal (og som spiller akkurat lige så godt og præcist som deres små hifi-søskende).

Andre er bare blevet lokket i fordærv af audiofilt bullshit og køber effektforstærkere uden at de reelt har brug for dem.


Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 18:43
Det siger jo sig selv at skal man sammenligne en ren effekt forstærker med en surroundreceiver, så skal de da koste det samme.
Det er jo forventeligt at man får forforstærker, radio, 5 effektforstærkerkanaler, surroundprocessor osv osv helt gratis når man køber en surroundreceiver 




Skrevet af: Dorf
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 19:52
Har lige fået mig en centerhøjttaler så jeg p.t har et 3.0 setup og hold da op en forskel det gør når du ser film. Din surround receiver skulle gerne have en funktion (typisk "Auto") der automatisk sørger for at distribuere musik i stereo til dine fronter alene og surround til alle 3 højttalere, hvor centeren selvfølgelig håndterer dialogen i film. Kan klart anbefale det selvom mange siger at hvis man har en ordentligt 2.0 setup så er en centerhøjttaler ikke nødvendig. 


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

 
Præcis nye kredsløb, nye licenser og nye hdmi-standarder. Det koster altså penge at programmere, implementere og udvikle. Det er aldrig rent software.

Ja, men de behøver jo lige netop ikke udvikle videre på forstærkerdelen, det er en standardkomponent som allerede er som den skal være, uanset at der er kommet nye lydformater. Det er forstærkerdelen jo ligeglad med, den arbejder bare med analoge signaler som den altid har gjort, og virker derfor præcis ligesom forstærkerdelen i en stereoforstærker.

Al den digitale lydbehandling bliver jo netop slået fra når den ikke er nødvendig, som når man lytter til stereo med rumkorrektion osv. frakoblet.



Tak for at du underbygger mit argument
Hvis vi taler om den samme standardkomponent der bliver benyttet til en stereoforstærker med 2 forstærkerkanaler, jo så spille stereo ligesom en surroundforstærker der har 7 kanaler, og en helt masse ekstra som stik, terminaler, software, licenser osv. 
Jeg tror ikke på at en masseproduktion sparer et beløb der svarer til alt det ekstra der er i en surroundforstærker.
Derfor mener jeg at en stereoforstærker med de samme standardkomponenter er billigere end surroundforstærkeren. Ergo så sparer man ved at købe stereo eller også får man mere for de samme penge.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

 
Tak for at du underbygger mit argument
Hvis vi taler om den samme standardkomponent der bliver benyttet til en stereoforstærker med 2 forstærkerkanaler, jo så spille stereo ligesom en surroundforstærker der har 7 kanaler, og en helt masse ekstra som stik, terminaler, software, licenser osv. 
Jeg tror ikke på at en masseproduktion sparer et beløb der svarer til alt det ekstra der er i en surroundforstærker.
Derfor mener jeg at en stereoforstærker med de samme standardkomponenter er billigere end surroundforstærkeren. Ergo så sparer man ved at købe stereo eller også får man mere for de samme penge.

Det er helt korrekt at der går flere komponenter til en surroundreceiver, men du glemmer storproduktionsfaktoren. Komponenter osv. er billige i storindkøb, og fordi man sælger så mange flere receivere end stereoforstærkere, kan man tillade sig en mindre profitmargen fordi man har stor volumen.

Den endelige pris på produktet og produktionsomkostningerne er ikke linært proportionelle. Profitmargenen er højere på rene stereoforstærkere, fordi de er et nicheprodukt og fordi markedet derfor kan bære en højere pris. Derimod er surroundreceivere et volumenprodukt, hvor konkurrencen er skarpere og profitmargen er lavere.

Og endnu vigtigere: Pris er ikke lig med kvalitet. Du kan finde stereoforstærkere på f.eks. 2x50W i alle prisklasser fra under 1000kr til mange hundrede tusinde kroner, med sammenlignelige inputs/outputs og funktioner. Betyder det at den dyre er mange hundrede gange bedre? Eller at den er bedre i det hele taget? Er der brugt flere hundrede gange dyrere komponenter i den?

Det er også derfor det er fjollet at sige f.eks. "jeg har 10.000kr som jeg vil bruge på en forstærker", for så sætter man pris lig med kvalitet, hvilket man absolut ikke kan regne med. I virkeligheden bør man sige "jeg har de her behov til en forstærker, inkl. effekt, udseende, betjening og inputs/outputs osv., hvilken forstærker dækker de behov til den mest fornuftige pris".


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:22
kort sag vil jeg mene https://www.hifiklubben.dk/stereo/forstarkere/nad-c326bee-forstarker/ - den her  spiller bedre stereo end https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemmebiograf/hjemmebioreceiver/denon-avr-x1200w--surround-receiver/ - den her

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

kort sag vil jeg mene https://www.hifiklubben.dk/stereo/forstarkere/nad-c326bee-forstarker/ - den her  spiller bedre stereo end https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemmebiograf/hjemmebioreceiver/denon-avr-x1200w--surround-receiver/ - den her

Og hvad baserer du det på?


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

 
Tak for at du underbygger mit argument
Hvis vi taler om den samme standardkomponent der bliver benyttet til en stereoforstærker med 2 forstærkerkanaler, jo så spille stereo ligesom en surroundforstærker der har 7 kanaler, og en helt masse ekstra som stik, terminaler, software, licenser osv. 
Jeg tror ikke på at en masseproduktion sparer et beløb der svarer til alt det ekstra der er i en surroundforstærker.
Derfor mener jeg at en stereoforstærker med de samme standardkomponenter er billigere end surroundforstærkeren. Ergo så sparer man ved at købe stereo eller også får man mere for de samme penge.

Det er helt korrekt at der går flere komponenter til en surroundreceiver, men du glemmer storproduktionsfaktoren. Komponenter osv. er billige i storindkøb, og fordi man sælger så mange flere receivere end stereoforstærkere, kan man tillade sig en mindre profitmargen fordi man har stor volumen.

Det er jo netop hvad jeg skriver. Hvis der sidder den samme komponenter i en stereoforstærker, så vil den samme producent kunne lave en stereoforstærker med færre af den samme komponeneter meget billigere. 

Den endelige pris på produktet og produktionsomkostningerne er ikke linært proportionelle. Profitmargenen er højere på rene stereoforstærkere, fordi de er et nicheprodukt og fordi markedet derfor kan bære en højere pris. Derimod er surroundreceivere et volumenprodukt, hvor konkurrencen er skarpere og profitmargen er lavere.

Konkurrenceparametrene er jo netop ikke på ydelse i form af lydkvalitet, men på features og på at være opdateret med nyeste standarder for billede og lyd, så det ikke noget godt argument at der er skarpere konkurrence på på markedet for surroundrecievere.

Og endnu vigtigere: Pris er ikke lig med kvalitet. Du kan finde stereoforstærkere på f.eks. 2x50W i alle prisklasser fra under 1000kr til mange hundrede tusinde kroner, med sammenlignelige inputs/outputs og funktioner. Betyder det at den dyre er mange hundrede gange bedre? Eller at den er bedre i det hele taget? Er der brugt flere hundrede gange dyrere komponenter i den?

Du kan jo også købe en håndtaske til 10.000, men det betyder jo ikke at en god håndtaske til 500 kan være den bedst egnede til et bestemt formål

Det er også derfor det er fjollet at sige f.eks. "jeg har 10.000kr som jeg vil bruge på en forstærker", for så sætter man pris lig med kvalitet, hvilket man absolut ikke kan regne med. I virkeligheden bør man sige "jeg har de her behov til en forstærker, inkl. effekt, udseende, betjening og inputs/outputs osv., hvilken forstærker dækker de behov til den mest fornuftige pris".






-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:36
Den løser jo ikke opgaven. Den kan kan faktisk slet ikke sige noget. Det var også det jeg forsøgte at forklare Jetex. Jeres sammenligninger giver ingen mening.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

kort sag vil jeg mene https://www.hifiklubben.dk/stereo/forstarkere/nad-c326bee-forstarker/ - den her  spiller bedre stereo end https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemmebiograf/hjemmebioreceiver/denon-avr-x1200w--surround-receiver/ - den her

Og hvad baserer du det på?

Alt det andet jeg har skrevet Smile


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

 
Det er jo netop hvad jeg skriver. Hvis der sidder den samme komponenter i en stereoforstærker, så vil den samme producent kunne lave en stereoforstærker med færre af den samme komponeneter meget billigere.

Ja da, det kan de sagtens. Men produktionsomkostningerne er jo lige netop ikke linært proportionelle udsalgspriserne.

Fordi man forventer at sælge væsentligt færre stereoforstærkere end surroundreceivere, så er man nødt til at øge profitmargenen. Det er helt basal handelskundskab. Stordrift er voldsomt besparende, for ting som reklamemateriale osv. koster det samme uanset om man sælger 10.000 enheder eller 10.000.000 enheder.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

 
Konkurrenceparametrene er jo netop ikke på ydelse i form af lydkvalitet, men på features og på at være opdateret med nyeste standarder for billede og lyd, så det ikke noget godt argument at der er skarpere konkurrence på på markedet for surroundrecievere.

Jo, for det samlede større salg gøre at stordriften kører bedre og man kan tillade sig at tjene mindre per solgt enhed, fordi man sælger så mange flere af dem. Der sælges væsentligt flere surroundreceivere end stereoforstærkere i dag, det er ikke konkurrencen mellem forskellige surroundreceivere der er interessant udover at den er med til at holde priserne nede.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

 
Du kan jo også købe en håndtaske til 10.000, men det betyder jo ikke at en god håndtaske til 500 kan være den bedst egnede til et bestemt formål

Æstetisk vil den sandsynligvis ikke være på niveau med den dyrere taske, og den vil selvfølgelig ikke være godkendt af modeverdenen. Men den vil funktionelt og praktisk udfylde den samme funktion som den dyrere håndtaske, nemlig at indeholde forskellige ting og sager.

Omsat til forstærkere, så betaler du hovedsageligt for design og udseende (og navnet på fronten) når du køber en dyr forstærker. For en billig forstærker med samme effekt, lav forvrængning osv. (målbare parametre) vil fungere præcis lige så godt til det funktionelle og praktiske som en forstærker skal: Nemlig at forstærke lyd.

Den vil bare ikke være godkendt af den audiofile modeverden :-P


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:56
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

kort sag vil jeg mene https://www.hifiklubben.dk/stereo/forstarkere/nad-c326bee-forstarker/ - den her  spiller bedre stereo end https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemmebiograf/hjemmebioreceiver/denon-avr-x1200w--surround-receiver/ - den her

Og hvad baserer du det på?

Alt det andet jeg har skrevet Smile

Kan du komme med en opsummering?

Og gerne noget mere specifikt end at de koster cirka det samme, men at Denon'en har flere funktioner.

Hifi-Klubbens salgspris afspejler ikke nødvendigvis produktionsomkostningerne på de to apparater, og selv hvis de gjorde, så kunne der sagtens være brugt penge på tykkere kabinet eller dyrere stik eller hvad ved jeg på NADen, som ingen effekt har på lydkvaliteten.

Så hvilke tekniske parametre baserer du det på? Frekvensgang? Effekt? Forvrængning?


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 00:40
Din logik med at stordriftsfordele per automatik giver bedre lyd holder ikke. Stordriftfordele giver mere profit, hvilket er det producenterne vægter højest. Se eksempelvis på onkyo. For en del år siden kom de hårdt ind på markedet med deres første serier med hdmi. De mest populære var 805 og 605, som fik masser ros og havde masser kræfter. Tunge receivere med godt dimensionerede strømforsyninger. De efter følgende modeller var slet ikke ligeså kraftige, da Onkyo levede lidt for godt på rygtet og de efterfølgende modeller havde slet ikke samme kraftoverskud. 800 serien eksisterer vist stadig, men hvis du skal have en der har muskler som en 805, så hedder den vist 3010 i dag.

Hvis du har lyttet til en del grej, hvilket jeg tror du har, så ved du også hvis en forstærker ikke har strøm nok. Lyden bliver rodet, bassen bliver sloppy og diskanten bliver skinger.

Det der sludder med at det skal være det rigtige mærke på fronten er vel ikke anderledes end hvis nogle SKAL have den nyeste receiver med alle gimmicks selvom de kun har brug for en brøkdel af dem. Det kan godt være at det ikke er tydeligt ved alle højttalere,men nogle højttalere kræver kræver mere end andre.

Jeg kan i øvrigt rigtig godt lide surround og har derfor en ældre receiver, som jeg også benytter til stereo og som jeg er fint tilfreds med. 

Fra en anden tråd har jeg sakset et fantastisk indlæg fra brugeren Strandvasker som forklarer lidt om forstærkning, så du kan forstå hvorfor jeg ikke rigtigt accepterer din tese om at et forstærkermodul bare er en standardkomponent:

 I bund og grund er det svært at bruge oplysninger om udgangseffekt til ret meget, for hvilken forvrængning er effekten målt ved, er det en vedvarende effekt forstærkeren kan levere i timevis eller kan den kun levere det i et splitsekund osv. osv... 

Grundliggende handler det om strømreserver. En forstærker er bygget op af tre grundsten, en transformator, nogle ladelytter og selve forstærkningstrinnet.

Transformatoren sørger for at lade ladelytterne op. Ladelytterne fungerer som en slags batteri som forstærkeren får sin strøm fra. 

Størrelsen på transformatorerne afgør hvor hurtigt ladelytterne kan lades op igen efter der er brugt strøm fra dem. Størrelsen på ladelutterne afgør hvor meget strøm der kan trækkes fra dem inden de løber tør. Endelig afgør effektiviteten af forstærkerdelen hvor meget strøm der er brug for at trække i forhold til en given arbejdsbyrde.

Jeg har en gammel klasse A forstærker. Klasse A princippet har en ret lav virkningsgrad, det vil sige at forstærkerdelen ikke er specielt effektiv i forhold til hvor meget strøm den trækker fra ladelytterne. Til gengæld er ladelytterne nogle "velvoksne øldåser" og transformatorerne er nogle ordentlige bamser. Hele molevitten vejer vel 35-40 kg, får min elmålertavle til at snurre som en vinkelsliber og yder "sølle" 2 x 50W. Til gengæld kan den levere de 2 x 50W lige så længe det skal være.

Sammenligner man det med en "bilkaforstærker", så har den i stedet ladelytter på størrelse med fingerbøl og en lille, fesen transformator. Sådan en forstærker kører typisk klasse AB og er noget mere økonomisk med strømforbruget, men alligevel skal der ikke meget "fest" til før "fingerbøllene" er drænet for strøm og transformatoren mister pusten. Forstærkeren er muligvis opgivet til 2 x 90W, men det holder kun et splitsekund inden forstærkeren mister pusten. Snakker vi om vedvarende musik og et rimeligt acceptabelt forvrængningsniveau kan man måske presse 2 x 5W ud af sådan en.

Alt det er bare sjældent noget fabrikanterne fortæller noget om, så en målestok ved forstærkerkøb er faktisk at kigge på vægten. Det er ikke så sort/hvidt at en 18 kg forstærker altid lyder bedre end en 16 kg forstærker, men hvis der bliver lovet mange watt er der brug for store, veldimensionerede transformatorer, store ladelytter og sandsynligvis også solide køleplader - altsammen noget der vejer. Høj vægt er selvfølgelig ikke en garanti for at kiloene er brugt de rigtige steder, men hvis en forstærker lover bjerge af effekt samtidig med at den har lav vægt, så er det nok primært sådan nogle "medvinds-watts". 

Noget helt andet er så at det ofte er højttalerne der afgør hvor højt der kan spilles, der er en hulens forskel på det lydtryk man kan opnår med en 89 dB/m alm. stuehøjttaler og så en 107 dB/m hornhøjttaler. Højttaleres effektivitet opgives i hvor mange dB man kan opnå på 1 meters afstand ved at fodre højttaleren med 1 W. en 89 dB/m højttaler leverer 89 dB på en meters afstand hvis man fodrer den med 1 W. 3 dB svarer til en fordobling af lydtrykket, så en 92 dB/m højttaler vil spille dobbelt så højt med samme effekt. Forskellen på en 89 dB/m højttaler og et 107 dB/m hornsystem er ca. en faktor 50 i lydstyrke med samme effekt så en spinkel 15 W rørforstærker sat til et horn råber væsentligt højere end en 200 W forstærker sat til en almindelig stuehøjttaler.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Kimosabe
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 11:14
Kevin-Kristensen vidste slet ikke hvor stor betydning surroundreceiver vs. stereoforstærker har for en center højttaler Wink


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 11:48
Slumbert, jeg kan ikke helt se din pointe med dit seneste indlæg. Der findes dårligt dimensionerede strømforsyninger alle steder, både inden for surroundreceivere og stereoforstærkere, så der skal man være vågen uanset hvad.

Og vægten betyder ikke alt, en klasse D-forstærker med switchmode-strømforsyning vejer ikke særligt meget, men den kan stadig yde helt vildt.


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af Kevin-Kristensen Kevin-Kristensen skrev:

Hej alle,

Jeg har lige investeret i en surround receiver samt et sæt Dali Ikon 6 MK2, som jeg synes spiller helt fantastisk i øvrigt!!

Men jeg er allerede begyndt at spekulere i, hvordan jeg kan forbedre lyden endnu mere. Derfor har jeg kigget på nogle centerhøjttalere, men jeg er stadig ikke helt sikker på, at den vil forbedre mit setup, da det mest af alt bruges til musik. 

Bruges centerhøjttaleren, når der spilles musik eller er den vigtigere, når det kommer til film og andet i form af tale?

Den centerhøjttaler jeg har i tankerne er Dali's Ikon Vokal 2 MK2, som ville stå helt perfekt til mine Ikon 6 MK2

Mvh.
Kevin



Centerhøjttaleren er ikke vigtig og du kan sagtens klare dig uden ved at sende centerlyden ud til vestre og højre i din surround receiver. Jeg finder det mere vigtigt, med gode fronter i stedet for.
Men en center kan godt give et løft, hvis den er bygget rigtigt og er god. Men det bedste er om du selv lytter til en hjemme og så afgøre det. Jeg har hørt en nogle, hvor det var en forringelse af lyden ved surround. Men det skal siges, at jeg har lige nu koblet en højttaler på som center og det er en forbedring. Men den er også god.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 16:33
Centerhøjttaleren ER VIGTIG hvis du kører med et 5.1 eller 7.1 lydspor. Der bliver sendt særskilt lyd til hver højttaler, som så danner den ønskede surroundlyd som tiltænkt af instruktøren.

Det næste blir vel at Sven vil argumentere for at sende al surround lyd til to fronter, hvilket sikkert også kan lyde fint, men så er det ikke surround!!!


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 22:46
Kampus, jeg har nu i mange år klaret mig uden en surround højttaler og jeg har haft særdeles god lyd. Lyden skal ikke smides væk, men flyttes til fronterne. Man kan sige, at center højttaleren kan få op til 70 % af lyden og det er rigtig meget og det er nok en for stor mundfuld for de fleste.
Jeg har som jeg skrev afprøvet forskellige højttalere og det har hver gang været dårligere, fordi de ikke var i samme gode kvalitet som fronterne. Nu har jeg fået bygget surround højttalere og de skulle afprøves, hvordan det så gik. Det gik bedre end forventet og der skete en forbedring af lyden, som jeg er glad for. Nu har jeg kritiseret en center tidligere så jeg mener, at det er på sim plads nu også at rose princippet.
I hvert fald foretrak jeg det nu og der skal så bygges en dissideret center efter alle kunstens regler og minimerer ulemperne med sådan en.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 04:20
En center er vigtig! Ikke ved musik, men ved TV-kigning og film o.s.v.
Hvis man kun har et sæt stereohøjttalere, så vil lyden hoved salig høres fra den højttaler man sidder nærmest. Med mindre man sidder lige midt for skærmen. Med en centerhøjttaler vil tale altid komme "fra skærmen", uanset hvor man er placeret i stuen.
Kvaliteten af centerhøjttaleren er næsten lige så vigtig, som fronthøjttalerne - i det mindste tonalt!
Det skyldes at ved f.eks. film, kommer 70+ procent af filmens lyd, fra centerhøjttaleren (stort set al dialog).

M.v.h.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Kevin-Kristensen Kevin-Kristensen skrev:

Hej alle,

Jeg har lige investeret i en surround receiver samt et sæt Dali Ikon 6 MK2, som jeg synes spiller helt fantastisk i øvrigt!!

Men jeg er allerede begyndt at spekulere i, hvordan jeg kan forbedre lyden endnu mere. Derfor har jeg kigget på nogle centerhøjttalere, men jeg er stadig ikke helt sikker på, at den vil forbedre mit setup, da det mest af alt bruges til musik. 

Bruges centerhøjttaleren, når der spilles musik eller er den vigtigere, når det kommer til film og andet i form af tale?

Den centerhøjttaler jeg har i tankerne er Dali's Ikon Vokal 2 MK2, som ville stå helt perfekt til mine Ikon 6 MK2

Mvh.
Kevin



Der er både fordele og ulæmper ved en center.

Ulæmper
Den du har set på er enhederne ved siden af hinanden og det giver en anden spredning end når enhederne er over hinanden.
Front ht står ved siden af dit tv og centeren er under eller over, det giver andre arbejdsbetingelser. Sofabord og andet spiller ind.

Fordele
Mere membran areal.
Folk det ikke sider i midten får en bedre fornemelse af at center lyden kommer fra midten.

Der er mange flere for og imod, men vi har jo ikke set dit lytterum og ved ikke om det er en enmands bio eller hvad. Prøv at spille noget mono musik og hør om det kommer fra midten af din skærm, eller som et signal fra hver side. Det vil fortælle dig noget om dit behov. Omvendt når/hvis du så får en center på prøve så find en lyd der går fra den ene side til den anden side. Ændre lyden sig når den kommer fra centeren er det ikke godt. Man kan nemt opleve at centeren lyder så meget anderledes, at det tydlige er at lyden kommer fra en anden højtaler, frem for at lydkilden bare flytter sig til midten. Håber at du forstår, hvis du stadig er med.

Nogle oplever bare at de bruger nogle penge, andre at en center giver en bedre oplevelse.


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 14:27
Personligt ville jeg bruge en god reolhøjttaler i stedet for en decideret centerhøjttaler. Det skyldes at den mid-tweeter-mid-opbygning de fleste centerhøjttalere har, er langt fra optimal. Det er en såkaldt D'Appolito-konfiguration, som fungerer rigtigt godt vertikalt, men ikke specielt godt horisontalt. Problemet opstår fordi de to mellemtoneenheder spiller det samme, og lyden fra giver interferens med hinanden, hvilket kan give underlige effekter og rent faktisk få tale til at fremstå mindre klart.

Den eneste grund til at man laver centerhøjttalere på den måde, er at de skal passe godt ind under/over et TV. Hvis du ser rigtige biografer eller store seriøse hjemmebiografer, så bruger de oftest tre ens højttalere til venstre/center/højre. Det er det mest optimale setup, men kan være svært med gulvhøjttalere.

Nogle fabrikanter prøver at løse problemet ved alternative placeringer af enhederne og 2½-vejs-delefiltre istedet for 2-vejs, men det er stadig et kompromis.

Derfor ville jeg vælge f.eks. Dali Ikon 1 som centerhøjttaler istedet. Eller Opticon LCR hvis den skal monteres på væggen henover fjernsynet.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Centerhøjttaleren ER VIGTIG hvis du kører med et 5.1 eller 7.1 lydspor.
 

Billede fra Kampus bio tråd.
Kampus_stue

Der ikke noget at sige til at du taler for en canter, den ene højtaler står helt oppe i et hjørne og den anden meget anderledes. Det burde du ikke bruge som erfarings grundlag til at vejlede andre.


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Personligt ville jeg bruge en god reolhøjttaler i stedet for en decideret centerhøjttaler. Det skyldes at den mid-tweeter-mid-opbygning de fleste centerhøjttalere har, er langt fra optimal. Det er en såkaldt D'Appolito-konfiguration, som fungerer rigtigt godt vertikalt, men ikke specielt godt horisontalt. Problemet opstår fordi de to mellemtoneenheder spiller det samme, og lyden fra giver interferens med hinanden, hvilket kan give underlige effekter og rent faktisk få tale til at fremstå mindre klart.


Øh interferens? Det som sker er, at diskantens spredning mindskes, horisontalt, p.g.a. bas/mellemtonerne placeret ved siden af. Og du kan ikke sige generelt, at det fungerer vertikalt, men ikke horisontalt, da det afhænger af højttalerens placering (vertikalt/horisontalt).

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Centerhøjttaleren ER VIGTIG hvis du kører med et 5.1 eller 7.1 lydspor.
 

Billede fra Kampus bio tråd.
Kampus_stue

Der ikke noget at sige til at du taler for en canter, den ene højtaler står helt oppe i et hjørne og den anden meget anderledes. Det burde du ikke bruge som erfarings grundlag til at vejlede andre.


Ligesom den vidt forskellige afstand til LCR let giver faseproblemer.
Og centerhøjttalerens placering ødelægger centerens lyd. Optimalt skal den vinkles opad, og trækkes frem til TV-reolens forkant, så reflektioner fra bordpladen undgåes.

M.v.h.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Personligt ville jeg bruge en god reolhøjttaler i stedet for en decideret centerhøjttaler. Det skyldes at den mid-tweeter-mid-opbygning de fleste centerhøjttalere har, er langt fra optimal. Det er en såkaldt D'Appolito-konfiguration, som fungerer rigtigt godt vertikalt, men ikke specielt godt horisontalt. Problemet opstår fordi de to mellemtoneenheder spiller det samme, og lyden fra giver interferens med hinanden, hvilket kan give underlige effekter og rent faktisk få tale til at fremstå mindre klart.


Øh interferens? Det som sker er, at diskantens spredning mindskes, horisontalt, p.g.a. bas/mellemtonerne placeret ved siden af. Og du kan ikke sige generelt, at det fungerer vertikalt, men ikke horisontalt, da det afhænger af højttalerens placering (vertikalt/horisontalt).

M.v.h.

Når jeg siger vertikalt/horisontalt, så mener jeg selvfølgelig højttalerenhedernes placering i forhold til hinanden.

Det der sker med enhederne placeret horisontalt i en MTM-konfiguration er at du får horisontal interferens mellem de to enheder, fordi de spiller de samme frekvenser, og du får interferens i delefrekvensområdet i forhold til diskanten (det er ikke så galt på Dali Ikon Vocal, da de to diskantenheder er forskudt vertikalt). Ved en vertikal konfiguration gør det ikke så meget, det går bare udover den vertikale spredning, som ikke er supervigtig medmindre man laver squats gennem hele filmen. De fleste mennesker holder hovedet nogenlunde i samme højde det meste af tiden.

Audioholics har skrevet flere artikler om det, bl.a. denne:  http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/center-channel-designs - http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/center-channel-designs

Så Dali Ikon Vocal er absolut ikke en af de værste centerhøjttalere, men den heller ikke optimal. Det kommer an på hvor høj en delefrekvens de har valgt.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Centerhøjttaleren ER VIGTIG hvis du kører med et 5.1 eller 7.1 lydspor.
 

Billede fra Kampus bio tråd.
Kampus_stue

Der ikke noget at sige til at du taler for en canter, den ene højtaler står helt oppe i et hjørne og den anden meget anderledes. Det burde du ikke bruge som erfarings grundlag til at vejlede andre.

Ikke aktuelt mere. Jeg flyttede i lejlighed for 13 mdr siden, så nu står fronterne symmetrisk. Og kørte faktisk udelukkende med de to fronter i et halvt år før jeg fik resten sat til. Og her bemærkede jeg i den grad hvor meget en god center (B&W HTM61) betyder for filmoplevelsen.


Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Personligt ville jeg bruge en god reolhøjttaler i stedet for en decideret centerhøjttaler. Det skyldes at den mid-tweeter-mid-opbygning de fleste centerhøjttalere har, er langt fra optimal. Det er en såkaldt D'Appolito-konfiguration, som fungerer rigtigt godt vertikalt, men ikke specielt godt horisontalt. Problemet opstår fordi de to mellemtoneenheder spiller det samme, og lyden fra giver interferens med hinanden, hvilket kan give underlige effekter og rent faktisk få tale til at fremstå mindre klart.

Den eneste grund til at man laver centerhøjttalere på den måde, er at de skal passe godt ind under/over et TV. Hvis du ser rigtige biografer eller store seriøse hjemmebiografer, så bruger de oftest tre ens højttalere til venstre/center/højre. Det er det mest optimale setup, men kan være svært med gulvhøjttalere.

Nogle fabrikanter prøver at løse problemet ved alternative placeringer af enhederne og 2½-vejs-delefiltre istedet for 2-vejs, men det er stadig et kompromis.

Derfor ville jeg vælge f.eks. Dali Ikon 1 som centerhøjttaler istedet. Eller Opticon LCR hvis den skal monteres på væggen henover fjernsynet.

Ja og så skal man lige sikre sig at centeren spiller i samme fase med alle enhederne (hvad bestemt ikke alle gør), hvis man vil have lyden til at smelte rigtig sammen.
I mange sammenhæng jeg har hørt, er det enormt tydeligt at centeren "stikker af" fra resten



Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 08:13
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Jeg har som jeg skrev afprøvet forskellige højttalere og det har hver gang været dårligere, fordi de ikke var i samme gode kvalitet som fronterne. Nu har jeg fået bygget surround højttalere og de skulle afprøves, hvordan det så gik. Det gik bedre end forventet og der skete en forbedring af lyden, som jeg er glad for. Nu har jeg kritiseret en center tidligere så jeg mener, at det er på sim plads nu også at rose princippet.
I hvert fald foretrak jeg det nu og der skal så bygges en dissideret center efter alle kunstens regler og minimerer ulemperne med sådan en.

Så dét ang. centerhøjttaler du har udtalt dig om i alle dine tidligere indlæg om emnet hvor du nævner en centerhøjttaler er overflødig og ikke vigtig, er kvaliteten på de højttalere du har hørt, men ikke brugen af en egentlig centerhøjttaler? Der er meget stor forskel i min optik.

Synes det er vigtigt at fastslå, at en centerhøjttaler bestemt er vigtig hvis man ønsker dén gengivelse af filmen som var tiltænkt. Der er rigtigt mange lydmæssige ulemper ved, at sende lyden fra center til fronterne. 




Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er rigtigt mange teoretiske ulemper ved, at sende lyden fra center til fronterne. 


Og praktiske...

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 08:42
Henrik b

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143633&PN=5&title=dolby-atmos-eller-71 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143633&PN=5&title=dolby-atmos-eller-71


Skrevet af: Kimosabe
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 08:52


-------------
Marantz SR7012, NAD 902, DLS R55, DLS RC55, XTZ 99 W12 DSP, BEOVOX 5000, JAMO A510, BenQ TK800, Rega Planar 3


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:





Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Jeg har som jeg skrev afprøvet forskellige højttalere og det har hver gang været dårligere, fordi de ikke var i samme gode kvalitet som fronterne. Nu har jeg fået bygget surround højttalere og de skulle afprøves, hvordan det så gik. Det gik bedre end forventet og der skete en forbedring af lyden, som jeg er glad for. Nu har jeg kritiseret en center tidligere så jeg mener, at det er på sim plads nu også at rose princippet.
I hvert fald foretrak jeg det nu og der skal så bygges en dissideret center efter alle kunstens regler og minimerer ulemperne med sådan en.


Så dét ang. centerhøjttaler du har udtalt dig om i alle dine tidligere indlæg om emnet hvor du nævner en centerhøjttaler er overflødig og ikke vigtig, er kvaliteten på de højttalere du har hørt, men ikke brugen af en egentlig centerhøjttaler? Der er meget stor forskel i min optik.

Synes det er vigtigt at fastslå, at en centerhøjttaler bestemt er vigtig hvis man ønsker dén gengivelse af filmen som var tiltænkt. Der er rigtigt mange lydmæssige ulemper ved, at sende lyden fra center til fronterne. 






Jeg mener ikke, at en center er det vigtigste. Jeg har hørt en del, hvor det ikke har været en fordel med en center. Jeg har blandt foreslået Holfi for en del år siden på messe, at de prøvede at koble centeren fra, og det var en kæmpe fordel. Året efter kom Holfi med 4 kanal, altså uden center.
Jeg mener, at det er vigtigere at bruge penge på gode front højttalere i stedet for tre middelmådige.
Nu har jeg det luksus problem, at jeg har nogle gode front højttalere og derfor er det svært at kombinere det med en center, fordi den jo skal kunne følge med.
Nu har jeg så oplevet en forbedring, fordi jeg har fået bygget nogle gode surround højttalere som ikke er i samme klasse som fronterne, men de kan vise nogle fordele ved en center højttaler. Det skynder jeg mig at skrive, fordi jeg finder det vigtigt at give gode råd til andre.
Det er altid vigtigt, selv at lytte og så prøve at sammenligne med og uden center højttaler. Den skal altså leve op til noget, hvis den får 70 % af lyden. Ved stereo får de jo kun 50 %.
Synes du, at der er forkert at skrive om min ny vundne erfaring? Er det et problem, at jeg før har været meget imod at bruge center højttaler?
Jeg synes at mange center højttalere er lavet forkert. De er placeret meget uheldigt akustisk imellem højttalerne. De ligger ned som regel.
Jeg tror, at hvis man har to basser, og der deles dybt, så de fungerer som subwoofere, vil det give et godt resultat, at de flankerer en tovejs højttaler med en diskant og mellemtone og kabinettet har en god størrelse, og kaninettet trækkes tæt på front væggen. Og ikke placeret på en reol med spejling af hylden.


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 19:52
Men altså gode front højttalere og en god center højttaler er godt her hos mig, og det er kun det jeg reelt kan udtale mig om.


Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:





Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Jeg har som jeg skrev afprøvet forskellige højttalere og det har hver gang været dårligere, fordi de ikke var i samme gode kvalitet som fronterne. Nu har jeg fået bygget surround højttalere og de skulle afprøves, hvordan det så gik. Det gik bedre end forventet og der skete en forbedring af lyden, som jeg er glad for. Nu har jeg kritiseret en center tidligere så jeg mener, at det er på sim plads nu også at rose princippet.
I hvert fald foretrak jeg det nu og der skal så bygges en dissideret center efter alle kunstens regler og minimerer ulemperne med sådan en.


Så dét ang. centerhøjttaler du har udtalt dig om i alle dine tidligere indlæg om emnet hvor du nævner en centerhøjttaler er overflødig og ikke vigtig, er kvaliteten på de højttalere du har hørt, men ikke brugen af en egentlig centerhøjttaler? Der er meget stor forskel i min optik.

Synes det er vigtigt at fastslå, at en centerhøjttaler bestemt er vigtig hvis man ønsker dén gengivelse af filmen som var tiltænkt. Der er rigtigt mange lydmæssige ulemper ved, at sende lyden fra center til fronterne. 






Jeg mener ikke, at en center er det vigtigste. Jeg har hørt en del, hvor det ikke har været en fordel med en center. Jeg har blandt foreslået Holfi for en del år siden på messe, at de prøvede at koble centeren fra, og det var en kæmpe fordel. Året efter kom Holfi med 4 kanal, altså uden center.
Jeg mener, at det er vigtigere at bruge penge på gode front højttalere i stedet for tre middelmådige.
Nu har jeg det luksus problem, at jeg har nogle gode front højttalere og derfor er det svært at kombinere det med en center, fordi den jo skal kunne følge med.
Nu har jeg så oplevet en forbedring, fordi jeg har fået bygget nogle gode surround højttalere som ikke er i samme klasse som fronterne, men de kan vise nogle fordele ved en center højttaler. Det skynder jeg mig at skrive, fordi jeg finder det vigtigt at give gode råd til andre.
Det er altid vigtigt, selv at lytte og så prøve at sammenligne med og uden center højttaler. Den skal altså leve op til noget, hvis den får 70 % af lyden. Ved stereo får de jo kun 50 %.
Synes du, at der er forkert at skrive om min ny vundne erfaring? Er det et problem, at jeg før har været meget imod at bruge center højttaler?
Jeg synes at mange center højttalere er lavet forkert. De er placeret meget uheldigt akustisk imellem højttalerne. De ligger ned som regel.
Jeg tror, at hvis man har to basser, og der deles dybt, så de fungerer som subwoofere, vil det give et godt resultat, at de flankerer en tovejs højttaler med en diskant og mellemtone og kabinettet har en god størrelse, og kaninettet trækkes tæt på front væggen. Og ikke placeret på en reol med spejling af hylden.

Holfi´s 4 kanal er nu heller ikke tiltænkt film, men musik.
Deres seneste pre hedder 5,1 vsc og de har lavet 3 kanals effektforstærkere, hvorfor mon ?

Jeg har aldrig hørt/set film hvor det var bedre uden centerhøjttaler, heller ikke selvom jeg sad lige midt for.
Og ikke om jeg fatter du bliver ved med at fortælle at centerhøjttalere er bygget forkert.
Ja mange er, men der er ufattelig mange der ikke går helt så meget op i lyden og vil have en pæn placering og så handler det en hel del om hvor langt væk man sidder fra centerhøjttalere, mht udfasning.

Der er nu også centerhøjttalere der er bygget rigtigt, med en bas ved siden af en mellemtone og så diskanten over.
At du mener at de "almindelige" centerhøjttalere med bas/mellemtone på hver side af diskanten, bør stå op for bedste spredning, forstår jeg ikke du går så højt op i når du mener at det er godt uden center, for der skal man bestemt ikke rykke hovedet ret meget for lydbilledet vælter.



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 21:39
Sven@ Vi er enige om at en center højttaler skal være mindst lige så god som fronterne. Vi er uenige om at en center højttaler kan undværes til FILM, og kun til FILM.

Din generalisering af opbygningen af en center vidner om uvidenhed. Min HTM61 har IKKE to basser. Det er en tre-vejs højttaler med en ekstrem god mellemtone uden kantophæng. Da jeg fik den, troede jeg ikke mine egne ører. Kan stemmer virkelig lyde så tydeligt og med den pondus. Især får mandestemmer nu den dybde, som de fortjener.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:


Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:





Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Jeg har som jeg skrev afprøvet forskellige højttalere og det har hver gang været dårligere, fordi de ikke var i samme gode kvalitet som fronterne. Nu har jeg fået bygget surround højttalere og de skulle afprøves, hvordan det så gik. Det gik bedre end forventet og der skete en forbedring af lyden, som jeg er glad for. Nu har jeg kritiseret en center tidligere så jeg mener, at det er på sim plads nu også at rose princippet.
I hvert fald foretrak jeg det nu og der skal så bygges en dissideret center efter alle kunstens regler og minimerer ulemperne med sådan en.


Så dét ang. centerhøjttaler du har udtalt dig om i alle dine tidligere indlæg om emnet hvor du nævner en centerhøjttaler er overflødig og ikke vigtig, er kvaliteten på de højttalere du har hørt, men ikke brugen af en egentlig centerhøjttaler? Der er meget stor forskel i min optik.

Synes det er vigtigt at fastslå, at en centerhøjttaler bestemt er vigtig hvis man ønsker dén gengivelse af filmen som var tiltænkt. Der er rigtigt mange lydmæssige ulemper ved, at sende lyden fra center til fronterne. 







Jeg mener ikke, at en center er det vigtigste. Jeg har hørt en del, hvor det ikke har været en fordel med en center. Jeg har blandt foreslået Holfi for en del år siden på messe, at de prøvede at koble centeren fra, og det var en kæmpe fordel. Året efter kom Holfi med 4 kanal, altså uden center.
Jeg mener, at det er vigtigere at bruge penge på gode front højttalere i stedet for tre middelmådige.
Nu har jeg det luksus problem, at jeg har nogle gode front højttalere og derfor er det svært at kombinere det med en center, fordi den jo skal kunne følge med.
Nu har jeg så oplevet en forbedring, fordi jeg har fået bygget nogle gode surround højttalere som ikke er i samme klasse som fronterne, men de kan vise nogle fordele ved en center højttaler. Det skynder jeg mig at skrive, fordi jeg finder det vigtigt at give gode råd til andre.
Det er altid vigtigt, selv at lytte og så prøve at sammenligne med og uden center højttaler. Den skal altså leve op til noget, hvis den får 70 % af lyden. Ved stereo får de jo kun 50 %.
Synes du, at der er forkert at skrive om min ny vundne erfaring? Er det et problem, at jeg før har været meget imod at bruge center højttaler?
Jeg synes at mange center højttalere er lavet forkert. De er placeret meget uheldigt akustisk imellem højttalerne. De ligger ned som regel.
Jeg tror, at hvis man har to basser, og der deles dybt, så de fungerer som subwoofere, vil det give et godt resultat, at de flankerer en tovejs højttaler med en diskant og mellemtone og kabinettet har en god størrelse, og kaninettet trækkes tæt på front væggen. Og ikke placeret på en reol med spejling af hylden.

Holfi´s 4 kanal er nu heller ikke tiltænkt film, men musik.
Deres seneste pre hedder 5,1 vsc og de har lavet 3 kanals effektforstærkere, hvorfor mon ?

Jeg har aldrig hørt/set film hvor det var bedre uden centerhøjttaler, heller ikke selvom jeg sad lige midt for

Måtte lige grave manualen frem til min Holfi Pre 5.1 vcs, som beskriver hele filosofien bag surround lyd uden en centerhøjttaler. Som dermed i Holfi terminologi bliver et 4.1 setup, og med flere fordele end ulemper, i forhold til 5.1. Fordelene kan måske ikke bruges idag, da alle kanalerne ved Bluray og HD lyd fremkomsten, er blevet til diskrete lydspor for hver kanal.
De tidligere lydformater, når vi snakker dts, dolby digital på dvd'er ( måske også sacd ), der blev centerkanalen jo også spillet i fronterne, eller dele af signalet. Som Peter Holstein skriver, så bliver Center signalet ukritisk blandet ind i Front signalet. Dette medfører så, at når der udføres en akustik og delay justering, er det ikke kun den pågældende kanal der justeres, men de tre forreste kanaler bliver uheldigt berørt, da centeren jo gengives delvist i begge fronter.
Derfor blev 5.1 vcs "opfundet", hvor man med en jumper på mainboardet i apparatet, kunne lave 4.1 virtual center surround. Denne jumperindstilling lægger hele centersporet i begge fronter som et monosignal, og ikke kun forstyrrende dele ved udmålingen af delay osv. Centerkanalen kan nu justeres korrekt tidsmæssigt, da den ikke længere gengives delvist i fronterne, og i en dedikeret centerkanal, alle med forskellige delayindstillinger. Afstanden til Centerkanal skal blot øges med 60 cm, i forhold til den aktuelle afstand. Centerkanalen vil på denne måde ( som vi kender det med diskrete kanaler ), fremstå helt tydeligt i midten af lydbilledet, nu er der jo ikke længere forskellige delays på denne kanal..

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:


Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:





Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


Jeg har som jeg skrev afprøvet forskellige højttalere og det har hver gang været dårligere, fordi de ikke var i samme gode kvalitet som fronterne. Nu har jeg fået bygget surround højttalere og de skulle afprøves, hvordan det så gik. Det gik bedre end forventet og der skete en forbedring af lyden, som jeg er glad for. Nu har jeg kritiseret en center tidligere så jeg mener, at det er på sim plads nu også at rose princippet.
I hvert fald foretrak jeg det nu og der skal så bygges en dissideret center efter alle kunstens regler og minimerer ulemperne med sådan en.


Så dét ang. centerhøjttaler du har udtalt dig om i alle dine tidligere indlæg om emnet hvor du nævner en centerhøjttaler er overflødig og ikke vigtig, er kvaliteten på de højttalere du har hørt, men ikke brugen af en egentlig centerhøjttaler? Der er meget stor forskel i min optik.

Synes det er vigtigt at fastslå, at en centerhøjttaler bestemt er vigtig hvis man ønsker dén gengivelse af filmen som var tiltænkt. Der er rigtigt mange lydmæssige ulemper ved, at sende lyden fra center til fronterne. 







Jeg mener ikke, at en center er det vigtigste. Jeg har hørt en del, hvor det ikke har været en fordel med en center. Jeg har blandt foreslået Holfi for en del år siden på messe, at de prøvede at koble centeren fra, og det var en kæmpe fordel. Året efter kom Holfi med 4 kanal, altså uden center.
Jeg mener, at det er vigtigere at bruge penge på gode front højttalere i stedet for tre middelmådige.
Nu har jeg det luksus problem, at jeg har nogle gode front højttalere og derfor er det svært at kombinere det med en center, fordi den jo skal kunne følge med.
Nu har jeg så oplevet en forbedring, fordi jeg har fået bygget nogle gode surround højttalere som ikke er i samme klasse som fronterne, men de kan vise nogle fordele ved en center højttaler. Det skynder jeg mig at skrive, fordi jeg finder det vigtigt at give gode råd til andre.
Det er altid vigtigt, selv at lytte og så prøve at sammenligne med og uden center højttaler. Den skal altså leve op til noget, hvis den får 70 % af lyden. Ved stereo får de jo kun 50 %.
Synes du, at der er forkert at skrive om min ny vundne erfaring? Er det et problem, at jeg før har været meget imod at bruge center højttaler?
Jeg synes at mange center højttalere er lavet forkert. De er placeret meget uheldigt akustisk imellem højttalerne. De ligger ned som regel.
Jeg tror, at hvis man har to basser, og der deles dybt, så de fungerer som subwoofere, vil det give et godt resultat, at de flankerer en tovejs højttaler med en diskant og mellemtone og kabinettet har en god størrelse, og kaninettet trækkes tæt på front væggen. Og ikke placeret på en reol med spejling af hylden.

Holfi´s 4 kanal er nu heller ikke tiltænkt film, men musik.
Deres seneste pre hedder 5,1 vsc og de har lavet 3 kanals effektforstærkere, hvorfor mon ?

Jeg har aldrig hørt/set film hvor det var bedre uden centerhøjttaler, heller ikke selvom jeg sad lige midt for

Måtte lige grave manualen frem til min Holfi Pre 5.1 vcs, som beskriver hele filosofien bag surround lyd uden en centerhøjttaler. Som dermed i Holfi terminologi bliver et 4.1 setup, og med flere fordele end ulemper, i forhold til 5.1. Fordelene kan måske ikke bruges idag, da alle kanalerne ved Bluray og HD lyd fremkomsten, er blevet til diskrete lydspor for hver kanal.
De tidligere lydformater, når vi snakker dts, dolby digital på dvd'er ( måske også sacd ), der blev centerkanalen jo også spillet i fronterne, eller dele af signalet. Som Peter Holstein skriver, så bliver Center signalet ukritisk blandet ind i Front signalet. Dette medfører så, at når der udføres en akustik og delay justering, er det ikke kun den pågældende kanal der justeres, men de tre forreste kanaler bliver uheldigt berørt, da centeren jo gengives delvist i begge fronter.
Derfor blev 5.1 vcs "opfundet", hvor man med en jumper på mainboardet i apparatet, kunne lave 4.1 virtual center surround. Denne jumperindstilling lægger hele centersporet i begge fronter som et monosignal, og ikke kun forstyrrende dele ved udmålingen af delay osv. Centerkanalen kan nu justeres korrekt tidsmæssigt, da den ikke længere gengives delvist i fronterne, og i en dedikeret centerkanal, alle med forskellige delayindstillinger. Afstanden til Centerkanal skal blot øges med 60 cm, i forhold til den aktuelle afstand. Centerkanalen vil på denne måde ( som vi kender det med diskrete kanaler ), fremstå helt tydeligt i midten af lydbilledet, nu er der jo ikke længere forskellige delays på denne kanal..

Thumbs Up


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 23:38
Hvis man sætter delay og level rigtigt på højre og venstre får man i forvejen ikke problemer med at lyden ikke er centreret. Har vanskeligt ved at få øje på hvilket problem VCS i det hele taget løser. Måske i old gammelt udstyr, men en moderne processor har ikke problemer med "phantom center".


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 07:39
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Hvis man sætter delay og level rigtigt på højre og venstre får man i forvejen ikke problemer med at lyden ikke er centreret. Har vanskeligt ved at få øje på hvilket problem VCS i det hele taget løser. Måske i old gammelt udstyr, men en moderne processor har ikke problemer med "phantom center".

Det fremgår vel også af forklaringen, at det var i de tidligere lydformater, at centerlyden tildels blev gengivet i fronterne. Nu med diskrete kanaler, er der en total adskillelse af lyden.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Hvis man sætter delay og level rigtigt på højre og venstre får man i forvejen ikke problemer med at lyden ikke er centreret. Har vanskeligt ved at få øje på hvilket problem VCS i det hele taget løser. Måske i old gammelt udstyr, men en moderne processor har ikke problemer med "phantom center".

Der er bare ikke 5.1 surround med diskrete kanaler så


Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 10:32
Det er pisse vigtigt! 

-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Hvis man sætter delay og level rigtigt på højre og venstre får man i forvejen ikke problemer med at lyden ikke er centreret. Har vanskeligt ved at få øje på hvilket problem VCS i det hele taget løser. Måske i old gammelt udstyr, men en moderne processor har ikke problemer med "phantom center".

Det fremgår vel også af forklaringen, at det var i de tidligere lydformater, at centerlyden tildels blev gengivet i fronterne. Nu med diskrete kanaler, er der en total adskillelse af lyden.

DTS og Dolby Digital har også separat centerkanal. Men selv hvis man valgte at mixe noget af centerlyden ud i højre og venstre ville det stadig ikke være et problem hvis man bare sørger for at sætte delay og level på de højttalere der er i brug. Man skal ikke sætte delay og level på en virtuel center. Man har simpelthen ikke brug for VCS.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Hvis man sætter delay og level rigtigt på højre og venstre får man i forvejen ikke problemer med at lyden ikke er centreret. Har vanskeligt ved at få øje på hvilket problem VCS i det hele taget løser. Måske i old gammelt udstyr, men en moderne processor har ikke problemer med "phantom center".

Der er bare ikke 5.1 surround med diskrete kanaler så

Forstår ikke hvad du mener?


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Det er pisse vigtigt! 

Joo. Lidt er det da. Det antydes at der er nogle problemer med ældre surround systemer som (kun?) kan løses ved at at køre med virtuel center og en speciel Holfi forstærker. Disse oldgamle systemer bruges stadig bla. fordi DR og mange andre har valgt ikke at udsende 5 separate kanaler.
IMO er princippet med en centerhøjttaler altid at foretrække. At der så er praktiske forhold der kan komme på tværs er en anden sag.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:




Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Hvis man sætter delay og level rigtigt på højre og venstre får man i forvejen ikke problemer med at lyden ikke er centreret. Har vanskeligt ved at få øje på hvilket problem VCS i det hele taget løser. Måske i old gammelt udstyr, men en moderne processor har ikke problemer med "phantom center".

Det fremgår vel også af forklaringen, at det var i de tidligere lydformater, at centerlyden tildels blev gengivet i fronterne. Nu med diskrete kanaler, er der en total adskillelse af lyden.


DTS og Dolby Digital har også separat centerkanal. Men selv hvis man valgte at mixe noget af centerlyden ud i højre og venstre ville det stadig ikke være et problem hvis man bare sørger for at sætte delay og level på de højttalere der er i brug. Man skal ikke sætte delay og level på en virtuel center. Man har simpelthen ikke brug for VCS.



Med problematikken omkring en centerhøjttalers størrelse, placering, lydspredning, osv, gav det egentlig ganske god mening, at undvære denne. Da denne feature dukkede op, var der ikke mange muligheder for at justere en kanal i datidens surroundsystemer, som man ønskede deaktiveret når centerhøjttaleren manglede. Som Holfi anfører, kunne bedste lyd opnås i "Direct", men ved dette valg, forsvandt muligheden for at justere noget som helst.
Derfor blev denne pre produceret, med lydgengivelse langt over gennemsnittet, og med mulighed for multikanalgengivelse, uden brug af en måske middelmådig center i forhold til fronterne. Alle justeringer skulle blot kunne foretages i afspilleren, og sendes analogt til Holfi pre. Og selv i dag, i forhold til en budgetklasse surroundreceiver uden en centerhøjttaler tilsluttet, ville Holfi pre nok klare opgaven bedre. Og måske også bedre end de fleste surroundreceivere idag, hvis man kan nøjes med et 5.1 setup. En rigtig god afspiller med lyddekodning, over i Holfi pre med tilslutning til en fem kanals effektforstærker, så vil mange nutidige receivere sikkert ikke kunne følge med på lyddelen.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 15:58
Man skal ikke sætte delay og level på en virtuel center.


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 16:19
Er der nogen af jer med et rigtigt seriøst set-up ( anlæg tli 20-30k plus) , som har fravalgt centeren fordi den efter jeres overbevisning hverken gør fra eller til ? Jeg har fuld forståelse for,at man kan have nogle møbleringsmæssige/økonomiske udfordringer som afstedkommer, at man foretrækker at gå på kompromis.

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Man skal ikke sætte delay og level på en virtuel center.

Jo det skal man.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Man skal ikke sætte delay og level på en virtuel center.

Jo det skal man.
Phantom center bliver jo lavet af lyden fra L/R. Hvis du vil lave delay på denne, vil du altså lave delay på center-kanalen inden den bliver summeret ind i L/R sporene? 

Hvorfor? Og hvilke processorer understøtter, at gøre dette? Jeg har kun set processorer som kan sætte delay på udgangssignalet - hvilket i min verden også giver mest mening.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Man skal ikke sætte delay og level på en virtuel center.

Jo det skal man.

Nej man skal ej. Man skal kun sætte delay og level på -højttalere- der er i brug. Det gør man for at kompensere for fysiske forhold som at højttalerne ikke er anbragt lige langt væk fra lytteren og er forskellige typer der ikke spiller lige højt. Hvis man begynder at sætte delay og level på -lyd kanaler- inden man mikser dem sammen til de højttalere der er i brug så går der først rigtig ged i det.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Man skal ikke sætte delay og level på en virtuel center.

Jo det skal man.

Phantom center bliver jo lavet af lyden fra L/R. Hvis du vil lave delay på denne, vil du altså lave delay på center-kanalen inden den bliver summeret ind i L/R sporene? 

Hvorfor? Og hvilke processorer understøtter, at gøre dette? Jeg har kun set processorer som kan sætte delay på udgangssignalet - hvilket i min verden også giver mest mening.

Snakken går på Holfis vcs, og dette er ikke et sammenkog af L/R, men en løsning på, at der tilsyneladende i de tidlige surrounddage også røg lidt af centerlyden i fronterne. Centerkanalen ved vcs fjernes jo ikke, men det gør derimod højttaleren. Holfi pre får tilført den fulde centerkanal information, men via mainboardet føres det til fronterne, som et helt identisk monosignal. Og skal inden behandles som et helt normalt centerspor, hvor delay, i forhold til fronternes delay, skal forsinkes ganske lidt.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Man skal ikke sætte delay og level på en virtuel center.

Jo det skal man.


Nej man skal ej. Man skal kun sætte delay og level på -højttalere- der er i brug. Det gør man for at kompensere for fysiske forhold som at højttalerne ikke er anbragt lige langt væk fra lytteren og er forskellige typer der ikke spiller lige højt. Hvis man begynder at sætte delay og level på -lyd kanaler- inden man mikser dem sammen til de højttalere der er i brug så går der først rigtig ged i det.

Så tror jeg mere på Peter Holstein, og hans løsning,

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 17:39
Du kan da sige dig selv at det ikke virker under de forudsætninger du stiller op. Hvis centerlyden allerede er delvist mixet ud i højtre og venstre, så kan man ikke sætte et anderledes delay på center kanalen inden man mixer den resterende centerlyd ud til højre og venstre for at lave virtuel center. Det vil resultere i ekko.

Det er muligt at der for længe siden har været udstyr som ikke kunne håndtere virtuel center ordentligt, men det er da heller ikke et argument for ikke at bruge en centerhøjttaler. Det er nærmere en lappeløsning, som man måske kan have glæde af, alt efter omstændighederne.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Du kan da sige dig selv at det ikke virker under de forudsætninger du stiller op. Hvis centerlyden allerede er delvist mixet ud i højtre og venstre, så kan man ikke sætte et anderledes delay på center kanalen inden man mixer den resterende centerlyd ud til højre og venstre for at lave virtuel center. Det vil resultere i ekko.

Det er muligt at der for længe siden har været udstyr som ikke kunne håndtere virtuel center ordentligt, men det er da heller ikke et argument for ikke at bruge en centerhøjttaler. Det er nærmere en lappeløsning, som man måske kan have glæde af, alt efter omstændighederne.


Næ, for nu er al centerlyd, både den dedikeret og "overhøret" samlet i fronterne. Så slipper man lige nøjagtig for ekkoet, da lyden nu kommer fra et sæt højttalere. Med centerhøjttaleren i brug, og overhør i fronterne, vil jeg mene, at du her opnår et ekko, da centerlyd nu sendes med to delays.
Når centerhøjttaler fjernes, og al centerlyd inkl. overhør afspilles i samme højttaler med det korrekte delay for centerlyden, hvor skal ekkoet så opstå.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Du kan da sige dig selv at det ikke virker under de forudsætninger du stiller op. Hvis centerlyden allerede er delvist mixet ud i højtre og venstre, så kan man ikke sætte et anderledes delay på center kanalen inden man mixer den resterende centerlyd ud til højre og venstre for at lave virtuel center. Det vil resultere i ekko.

Det er muligt at der for længe siden har været udstyr som ikke kunne håndtere virtuel center ordentligt, men det er da heller ikke et argument for ikke at bruge en centerhøjttaler. Det er nærmere en lappeløsning, som man måske kan have glæde af, alt efter omstændighederne.



---

Når centerhøjttaler fjernes, og al centerlyd inkl. overhør afspilles i samme højttaler med det korrekte delay for centerlyden, hvor skal ekkoet så opstå.

Det skaber du selv ved at sætte separat delay på centeren inden du mikser centerlyden ud til højre og venstre. Det er derfor ingen processor understøtter separat delay på virtuel center.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Du kan da sige dig selv at det ikke virker under de forudsætninger du stiller op. Hvis centerlyden allerede er delvist mixet ud i højtre og venstre, så kan man ikke sætte et anderledes delay på center kanalen inden man mixer den resterende centerlyd ud til højre og venstre for at lave virtuel center. Det vil resultere i ekko.

Det er muligt at der for længe siden har været udstyr som ikke kunne håndtere virtuel center ordentligt, men det er da heller ikke et argument for ikke at bruge en centerhøjttaler. Det er nærmere en lappeløsning, som man måske kan have glæde af, alt efter omstændighederne.



---

Når centerhøjttaler fjernes, og al centerlyd inkl. overhør afspilles i samme højttaler med det korrekte delay for centerlyden, hvor skal ekkoet så opstå.


Det skaber du selv ved at sætte separat delay på centeren inden du mikser centerlyden ud til højre og venstre. Det er derfor ingen processor understøtter separat delay på virtuel center.

Læs nu hvordan Holfi vcs fungerer, der sættes ikke et delay inden lyden mikses til fronterne. Afspilleren sender et dekodet analogt signal til Holfi pre, som via en dipswitch omskiftning, sender hele centerkanalen til fronterne. Nu skal centerkanalen i afspilleren tillægges ekstra delay/afstand, i forhold til delay/afstand til fronterne. Dette vil gøre, at centerlyden fremstår som om, at den stadigvæk kommer fra den højttaler der fysisk er fjernet. Hermed er overhøret fjernet, da al lyd kommer fra fronterne. Så den del af centerlyden, der optrådte som overhør i fronterne ( med fronternes delay ), eksisterer ikke længere, og dermed må ekkoeffekten være væk.
I dag hvor alle kanalerne er diskrete, og dermed forhåbentlig uden overhør i andre kanaler, er det andet blot historie.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 19:11
Du modsiger dig selv. Først skriver du at der ikke sættes delay inden lyden mixes og derefter skriver du at der sættes dely i afspilleren, som kommer før Holfi VCS.

Jeg har fattet for 100 år siden hvordan det virker. Det er ikke andet end en simpel mixer. Det er dig der bliver ved at tale om at man med VCS kan sætte separat delay og level for en virtuel center højttaler som om det er en fordel eller en nødvendighed i forhold til at køre med virtuel center højttaler.
Til det svarer jeg, at det i bedste fald ikke er nødvendigt og i værste fald laver bøvl med ekko, og at man af den årsag heller ikke har den mulighed på en moderne processor. Det eneste tilfælde hvor det er relevant at kunne sætte delay på centerkanalen når man bruger virtuel center, er lige netop når man bruger en ekstern mixer som VCS, men i det tilfælde er det ikke en "fordel", det er en "nødvendighed" at man sætter samme delay for front og center, for ellers virker VCS ikke.

Igen, VCS er en lappeløsning på gamle problemer og ikke en fordel frem for en ordentlige centerhøjttaler. Det kan være godt nok, men det er ikke bedre end at slå centerhøjttaleren fra i din processor. I hvert fald ikke i forhold til problemstillinger der er fremført i denne tråd.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 19:50
Om du sætter delay før eller efter, at du har flyttet dipswitch i Holfi pre, er fuldstændig ligegyldigt, derfor ingen modsigelser. Der skal blot justeres med ekstra delay, i forhold til delay hvis der blev brugt centerhøjttaler.
Og så er Holfi vcs ikke hundrede år gammel, så hvordan det har været fattet så længe, må stå hen i det uvisse.
Og så blander du igen ny og gammel teknologi sammen, og hvor har jeg ikke skrevet, at det med dagens teknologi er en saga blot med Holfi vcs.
Og hvis du havde læst tidligere info omkring Holfi vcs,skal delay for center og front ikke være ens. Men alt dette kan du læse i manualen, eller rådføre dig med alle ejerne af Holfi pre vcs, som har gjort brug af featuren. De har sikkert oplevet en lydforbedring, helt i tråd med oplevelsen ved diverse hifimesser.
Og ganske rigtigt, har som sådan intet med tråden at gøre, men opfølgende indlæg i forhold til andres tidligere indlæg.
Og så gider jeg ikke bruge mere energi på vcs, da Peter Holstein allerede har klargjort hvordan det bruges i sammenhæng med hans udviklet udstyr. At du så mener noget andet i forhold til Peter Holstein omkring Holfi vcs, ja, fred være med det.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 19:57
Du læser altså med røven Jetex og jeg gider heller ikke svare på alle dine stråmænd.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Du læser altså med røven Jetex og jeg gider heller ikke svare på alle dine stråmænd.


Som altid en fantastisk måde at debattere på...

M.v.h.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Du læser altså med røven Jetex og jeg gider heller ikke svare på alle dine stråmænd.


Som altid en fantastisk måde at debattere på...

M.v.h.

Jeg kan se du holder et langt højere niveau :-)


Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Du læser altså med røven Jetex og jeg gider heller ikke svare på alle dine stråmænd.


Som altid en fantastisk måde at debattere på...

M.v.h.

Jeg kan se du holder et langt højere niveau :-)

Henrik B er der med det samme der er noget at brokke sig over.
Han retter løs på andres skriverier men kommer sjældent selv med noget brugbart
Han er sådan en man bør springe over hver eneste gang og bare ignorere


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Er der nogen af jer med et rigtigt seriøst set-up ( anlæg tli 20-30k plus) , som har fravalgt centeren fordi den efter jeres overbevisning hverken gør fra eller til ? Jeg har fuld forståelse for,at man kan have nogle møbleringsmæssige/økonomiske udfordringer som afstedkommer, at man foretrækker at gå på kompromis.
Der er ikke lavet en center i samme serie som mine System Audio SA7K front ht, desuden vil den skulle være over eller under tv'et. Det vil sige en anderledes højtaler, og en uheldig placering. Jeg vil heller undvære en center end at have en der lyder anderledes end de andre. Jeg krummer tæer når når centeren gør opmærksom på sig selv ved at lyde anderledes end højre og venstre. 

Hvis du har mulighed for det kunne du (eller andre for den sags skyld) prøve at skifte center til en fra samme mærke men en anden serie eller model størrelse. Det dur bare ikke for mig med en front hvor lyden ikke er den samme hele vejen over. Det går straks bedre når det er baghøjtalerne der er lidt anderledes.


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Sven@ Vi er enige om at en center højttaler skal være mindst lige så god som fronterne. Vi er uenige om at en center højttaler kan undværes til FILM, og kun til FILM.

Din generalisering af opbygningen af en center vidner om uvidenhed. Min HTM61 har IKKE to basser. Det er en tre-vejs højttaler med en ekstrem god mellemtone uden kantophæng. Da jeg fik den, troede jeg ikke mine egne ører. Kan stemmer virkelig lyde så tydeligt og med den pondus. Især får mandestemmer nu den dybde, som de fortjener.

Så din center kompenser for mangler i dine fronter, det kan jo ikke være et argument for at det er nødvendigt med en center at dine fronter ikke lever op til dine forventninger . Du var måske også bedre tjent med at skifte dine front ht til nogen der kan gengive stemmer mere korrekt. Det koster naturligvis mere end kun en center, men så får du også bedre lyd under musiklytning og lyde i front ht under film.



-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Du læser altså med røven Jetex og jeg gider heller ikke svare på alle dine stråmænd.


Som altid en fantastisk måde at debattere på...

M.v.h.

Jeg kan se du holder et langt højere niveau :-)

Henrik B er der med det samme der er noget at brokke sig over.
Han retter løs på andres skriverier men kommer sjældent selv med noget brugbart
Han er sådan en man bør springe over hver eneste gang og bare ignorere

Jeg plejer sandelig også at ignorere Henrik B, men han fatter åbenbart ikke at jeg ikke er interesseret i hans utallige småperfide bemærkninger, så jeg syntes har skulle have en kommentar med på vejen i dagens anledning. Ellers enig.



Print side | Luk vindue