Print side | Luk vindue

Dolby Atmos eller 7.1

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143633
Udskrevet den: 23-April-2024 kl. 10:18


Emne: Dolby Atmos eller 7.1
Skrevet af: joern
Emne: Dolby Atmos eller 7.1
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:07
Jeg overvejer at skifte min receiver ud med en Onkyo ST-NR646, bl.a. fordi den understøtter Dolby Atmos, men nu bliver jeg i tvivl.

Jeg har et setup med 7.1 højttalere, men så vidt jeg forstår, så (hvis jeg vælger denne receiver) skal jeg vælge om jeg vil køre videre med dette setup eller om jeg vil have Atmos og derfor udskifte mine baghøjtalere med Atmos højtalere, som står i front og spreder lyden op i loftet.

Er dette korrekt opfattet? og hvis det er, hvilken af disse løsninger vil i så anbefale?

mvh
Jørn



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:09
Det er ikke korrekt.
Dolby Atmos er en udvidelse af et 5.1 eller 7.1 setup, så du kan sagtens lade dine højttalere blive siddende.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:26
Og Atmos kan sagtens mappe ind til dine eksisterende højttalere, du behøver ikke nødvendigvis de specifikke Atmos-højttalere. Du mister så at sige ikke noget, du får det komplette lydspor med.

Det vil bare få mere "plads" at lege på, om man så må sige, hvis du tilføjer de ekstra højttalere.

Edit: Rettet tilbage igen.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:32

Nej.
Atmos kræver ekstra højttalere, enten i form at lofthøjttalere eller Atmos enabled seakers.
Hvis du kører med traditionelt 5.1 eller 7.1 setup, er det "bare" Dolby True HD der bliver afspillet.

Tror du forveksler med DTS-X der reklamerer med bedre lyd uden flere højttalere.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:43
Jeg mente da helt bestemt at fidusen med Atmos var at det kunne mappe lyden ind til dit setup, uanset hvor mange eller få højttalere du har, men det afhænger måske af receiveren?


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 20:48
Der er ingen fidus ved Atmos.
Enten smider du Atmos højttalere op og får Dolby Atmos oplevelsen, ellers kører du 5.1/7.1 og får serveret et Dolby HD lydspor istedet.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 21:08
Så det er blot endnu et "giv os flere penge for en marginal forbedring"-format, gotcha.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 21:10
lyt nu lige til et Atmos setup før du sviner det til Hr.Stevn, det andet er sgu for useriøst.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 21:13
Strecker, det tror jeg altså ikke er helt korrekt. Atmos er et objektbaseret lydformat, og hvis du har en Atmos-dekoder, har du derfor mulighed for at udnytte lydsporet bedre, selv om du ikke har opsat ekstra højtalere. Forskellen på Atmos og DTS:X er at Atmos kun har plads til et begrænset antal objekter, resten af lydsporet er standard 7.1. DTS:X er 100% objektbaseret, og stiller derfor ikke krav til et grund-layout, da hele lydsporet kan adapteres til alle layouts.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 21:13
Jeg kan da godt se at lyd oppefra er den næste "naturlige" tilføjelse til surround sound, jeg tvivler bare på at effekten er så stor som det hævdes.

Nu skal jeg så ind og se den nye Star Wars-film i en bio med Atmos snart, så må vi se hvad det kan levere i forhold til almindelig gammeldags surround.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 21:18
HenrikStevn både Atmos og DTS:X giver bedre integration med dit rum, også selv om du vælger ikke at bruge ekstra højtalere. Om forbedringen er merinvesteringen værd, er jo op til den enkelte at vurdere. Jeg synes personligt at Atmos er det bedste sket for filmlyd siden introduktionen af 5.1-lyd i midt halvfemserne.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Strecker, det tror jeg altså ikke er helt korrekt. Atmos er et objektbaseret lydformat, og hvis du har en Atmos-dekoder, har du derfor mulighed for at udnytte lydsporet bedre, selv om du ikke har opsat ekstra højtalere. Forskellen på Atmos og DTS:X er at Atmos kun har plads til et begrænset antal objekter, resten af lydsporet er standard 7.1. DTS:X er 100% objektbaseret, og stiller derfor ikke krav til et grund-layout, da hele lydsporet kan adapteres til alle layouts.


Atmos er Metadata tilføjet på et Dolby True HD lydspor, og det blir ikke aktiveret medmindre du har tilføjet Atmos højttalere. ..

Når jeg går ind og deaktiverer mine Atmos højttalere spilles der et ganske almindeligt True HD lydspor på mine Atmos film og demoer.
man kan slet ikke kan få lov at vælge Atmos som lydspor medmindre man har tilføjet højttalerne i processoren.



Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 21:32
Så er din dekoder for ringe lavet. Metadataen der bliver lagt overpå 7.1 lydsporet, er det der hedder objekter. Atmos har maksimalt plads til ca. 120 objekter. Disse objekter er lyde som ikke er programeret til at komme ud af en bestemt kanal, men derimod til at komme et bestemt sted fra i rummet, derfor har dekoderen til opgave at beregne hvilken højtalere der skal aktiveres for hver enkel lyd, denne beregning bør også foretages selv om man ikke har lofthøjtalere. Hvis Marantz ikke kan klare det, må det siges at være en ommer. Jeg har set flere film i Atmos hvor der ikke har været monteret lofthøjtalere, og disse film har lydt væsenligt bedre end standard 7.1. Blandt andet har jeg set Ant-Boy i Atmos, uden loft-kanaler, og jeg har også set den med standard 7.1, og i Atmos er lyden meget mere omsluttende og nærværende. Atmos er aktså meget andet, end lyd fra loftet.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 21:34
Okay Gonzo.

Bare svært mystisk at Dolby beskriver 5.1.2 som det mindste Atmos speaker layout.
Men hva ved de??

Sakset fra Dolby :

Many people now have 5.1 or 7.1 systems with a subwoofer and either five or seven speakers positioned at or about at ear level. Many of these speakers will work without a problem in a Dolby Atmos system.
However, overhead sound is a vital part of the Dolby Atmos experience.

Læg mærke til ordet Vital..!
Dvs at Atmos ikke eksisterer uden overhead sound.




Skrevet af: Just Curious
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 21:40
Her er et forenklet men ganske godt billede der kan gøre Atmos tanken lidt mere tydeligere






Blåt felt: dit anlæg idag 7.1 højtalere. 
Orange felt: Atmos højtalere / opgradering af maskinpark og 4 (bedst) extra højtalere mont. i loftet
Rødt felt: Auro_3D også kaldet "Voice of god" kræver firmware tilkøb samt en ekstra højtaler mont. i loft over lytteposition.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Okay Gonzo.

Bare svært mystisk at Dolby beskriver 5.1.2 som det mindste Atmos speaker layout.
Men hva ved de??

5.1.2 er nok det mindste setup med Atmos-højttalere, men det betyder jo ikke at man ikke også får glæde at det med et almindeligt 5.1- eller 7.1-setup.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 21:43
Det er nemlig rigtigt ;-) Du behøver ikke tage mit ord for gode vare, du kan jo bare gå ind og læse på Dolby's egen side. Hvorfor tror du, at det er, at det bliver kaldt et objektbaseret lydformat, fordi at man har placeret fire objektor (højtalere) i loftet? ;-)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 21:46
Ja Gonzo.
Men som de også skriver så er overhead sound en Vital del af Atmos..!!!!

Jeg behøver ikke læse yderligere omkring emnet,jeg tænder bare op i biffen og tester det af selv.

Men prøv det derhjemme og vend tilbage med din egen vurdering.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 21:55
Jeg har desværre ikke mulighed for at teste det herhjemme, før Anthem sender deres AVM60 på gaden. Så jeg har kun haft mulighed for at høre Atmos på pro-gear, jeg har faktisk stadig til gode at opleve downmixed Atmos, som er det der er tilgængeligt til hjemmet, men i følge mine oplysninger, er den eneste forskel, at lydsporet er mixet om til nearfield og at det maksimale antale af objekter, skulle være mindre. Lydsporet kan som udgangspunkt stadig adapteres til alle højtaler layouts, kun dekoderen sætter begrænsningen.

Og ja, selvfølgelig er loft-kanalerne er essentiel del af Atmos, men det betyder ikke at at Atmos ikke kan dekodes uden.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 23:27
1. Ja, Atmos VIL give bedre lyd i et 5.1/7.1 setup også! Netop p.g.a. den objektbaserede virkemåde.

2. NEJ! Man får sgutte fuld Atmos lyd/funktionalitet, hvis man ikke monterer loftshøjttalere! Et 5.1/7.1 setup KAN IKKE GIVE LYD OVENFRA!

M.v.h.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 03-December-2015 kl. 23:57
Bingo!

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema


Skrevet af: wernermeyer
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 00:22
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

1. Ja, Atmos VIL give bedre lyd i et 5.1/7.1 setup også! Netop p.g.a. den objektbaserede virkemåde.

M.v.h.


Vel kun hvis receiveren rent faktisk dekoder Atmos signalet, og ikke kun det underliggende True-hd signal? Hvilket det ikke lyder til at den gør i streckers tilfælde, når der kun er sat 7 højttalere til. I det tilfælde giver det jo ikke mening, at give ekstra penge for en atmos receiver, hvis man ikke har lofthøjttalere, eller hvad?

Nogen der har erfaringer med andre receivere ens Marantz og kan give info om de opfører sig på samme måde?


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 06:16
jeg testede tingene grundigt igennem igår for at være sikker i min sag..

startede helt forfra i processoren, satte den op til en 7.1 konfiguration, kørte en ny kalibrering ( ikke pro, kun XT32 )..
og må erkende at Atmos også fungerer ved en 7.1 konfiguration..!!! ( sorry boys Thumbs Up )

når det er sagt, så ville jeg ikke ofre penge på et Atmos receiver hvis jeg ikke havde mulighed for højttalere i loftet, for det er altså først når der kommer lyd oppe fra at magien sker..!

kunne sagtens fornemme en smule mere "omsluttende" lyd ved Atmos 7.1, men 7.1.4 er helt sikkert der hvor Atmos viser sit værd..





Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 06:58
Uanset om man vil Atmos/DTS:X vil det da være fornuftig at fremtidssikre og det er jo ikke fordi den omtalte forstærker koster en formue i forhold til en tilsvarende reciever uden Atmos.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 07:10
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

jeg testede tingene grundigt igennem igår for at være sikker i min sag..

startede helt forfra i processoren, satte den op til en 7.1 konfiguration, kørte en ny kalibrering ( ikke pro, kun XT32 )..
og må erkende at Atmos også fungerer ved en 7.1 konfiguration..!!! ( sorry boys Thumbs Up )

når det er sagt, så ville jeg ikke ofre penge på et Atmos receiver hvis jeg ikke havde mulighed for højttalere i loftet, for det er altså først når der kommer lyd oppe fra at magien sker..!

kunne sagtens fornemme en smule mere "omsluttende" lyd ved Atmos 7.1, men 7.1.4 er helt sikkert der hvor Atmos viser sit værd..



Hatten for dig Strecker, at du tester igen, kører kalibrering og efterfølgende erkender at du ikke havde ret. Det er virkelig stærkt og noget andre kunne tage ved lære af(Ingen nævnt og ingen glemt, ej heller kabel fanatikerne) God stil af dig Thumbs Up


Skrevet af: martin_p
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 07:13
Prøv at se denne video, jeg vil gi ham fuldstændig ret. Start 26 minuter inde i videoen https://www.youtube.com/watch?v=DFbqJkjfABQ&list=PLGlx-dkXcdL7ImlQlNQzUBciwCQ9gNAim&index=3



Skrevet af: joern
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 10:07
Hold da op. Sikke en diskussion jeg fik startet her Wink

Lad mig lige vende tilbage til mit oprindelige spørgsmål. Hvis nu jeg køber denne receiver, vil i så snabefale at jeg kører videre med mit nuværende setup eller erstatter baghøjtalerne med "loft"højtalere? Kan se at man kan få flere som står i front og vinkler op i loftet - det kan man vel også med de nuværende, selv om det måske ser lidt bøvlet ud


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 10:23
Du skal ikke erstatte dine baghøjttalere, du skal tilføje yderligere højttalere i loftet.


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 11:12
Strecker >>> Godt at høre at Marantz ikke ikke har jogget i spinaten, og fedt at du testede det. Og jeg er helt enig med dig i, at man mister meget af Atmos force, ved ikke at bruge lofthøjtalere.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema


Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Du skal ikke erstatte dine baghøjttalere, du skal tilføje yderligere højttalere i loftet.
Eller man kunne benytte 2 af dine eksisterende højtalere som loftshøjtalere og derved kører 5.1.2 ?


-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Du skal ikke erstatte dine baghøjttalere, du skal tilføje yderligere højttalere i loftet.
Eller man kunne benytte 2 af dine eksisterende højtalere som loftshøjtalere og derved kører 5.1.2 ?

ja det kunne man, men det er nederen nu når man endelig har mulighed for at smide flere højttalere op Wink



Skrevet af: p.las
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 11:43
mener også at der er fuld dynamik på surround højtalerne på Atmos. Kan ikke lige finde det. Men læste det for noget tid siden . Mener en gut ved navn Film mixer , har skrevet det. Og ifølge ham , var den største forskel på alm HD og Atmos.

Ang Atmos - jeg har lagt mærke til at Dialog Norm pludselig siger +4db. Og ikke 0 eller -4db som tidligere har været normen. Så mange true HD lydspor spiller 4 db højere end tidligere ( hvis man som jeg har en Yamaha RX A2040 receiver ) Jeg ved ikke om det er generelt at Atmos dekoderen tilføjer + 4 db. Eller om det er Yamahaen specifik . Men det kunne måske snyde nogle til at tro , at der er mere dynamik. Men i virkeligheden er det fordi at Atmos dekoderen skruer 4 db op for rigtig mange Dolby lydspor.....ikke kun HD og Atmos , i forhold til tidligere , ikke Atmos dekodere

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 11:54
p.las >>> Det er korrekt, at alle højtalere i et Atmos setup har fuldt dynamisk spektrum, da det er nødvendigt for, at de enkelte lyde kan optræde som objekter, ellers vil lyden ændre karakter. Ligesom at det også anbefales, at man bruger samme crossover frekvens på alle højtaleren, for at lyden forbliver ensartet mens den rejser igennem rummet. Det ultimative Atmos setup har altså ens højtalere hele vejen rundt, men det er desværre ret upraktisk i virkeligheden, men heldigvis kan rumkorrektion afhjælper en del af de klangforskelle der opstår ved brug af forskellige højtalere.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 13:24
Hvad så med højttalere i loftet. Ville det ikke i det tilfælde være bedre med en fuldtone? Fordi det giver en mere rundstrålende effekt, hvorimod diskant og bas/mellemtone ville give en uens spredning. Horisontal og vertikal, hvis de havde stået op.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:


---

Ang Atmos - jeg har lagt mærke til at Dialog Norm pludselig siger +4db. Og ikke 0 eller -4db som tidligere har været normen. Så mange true HD lydspor spiller 4 db højere end tidligere ( hvis man som jeg har en Yamaha RX A2040 receiver ) Jeg ved ikke om det er generelt at Atmos dekoderen tilføjer + 4 db. Eller om det er Yamahaen specifik . Men det kunne måske snyde nogle til at tro , at der er mere dynamik. Men i virkeligheden er det fordi at Atmos dekoderen skruer 4 db op for rigtig mange Dolby lydspor.....ikke kun HD og Atmos , i forhold til tidligere , ikke Atmos dekodere
 
Fra -4 til +4 er der 8db forskel. Ikke?

Har du målt efter at den rent faktisk spiller højere og at det ikke bare er en anden måde at vise det samme på?

Jeg har prøvet at sammenligne med Yamahs indstilling med info om de enkelte filer fra MediaInfo. Der synes ikke at være nogen sammenhæng mellem hvad Mediainfo viser om dialnorm og hvad Yamaha sætter dialnorm til. Det er lidt et mysterie.. 




Skrevet af: wernermeyer
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

jeg testede tingene grundigt igennem igår for at være sikker i min sag..

startede helt forfra i processoren, satte den op til en 7.1 konfiguration, kørte en ny kalibrering ( ikke pro, kun XT32 )..
og må erkende at Atmos også fungerer ved en 7.1 konfiguration..!!! ( sorry boys Thumbs Up )

når det er sagt, så ville jeg ikke ofre penge på et Atmos receiver hvis jeg ikke havde mulighed for højttalere i loftet, for det er altså først når der kommer lyd oppe fra at magien sker..!

kunne sagtens fornemme en smule mere "omsluttende" lyd ved Atmos 7.1, men 7.1.4 er helt sikkert der hvor Atmos viser sit værd..





Fint vi fik det bekræftet :)


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:


---

Ang Atmos - jeg har lagt mærke til at Dialog Norm pludselig siger +4db. Og ikke 0 eller -4db som tidligere har været normen. Så mange true HD lydspor spiller 4 db højere end tidligere ( hvis man som jeg har en Yamaha RX A2040 receiver ) Jeg ved ikke om det er generelt at Atmos dekoderen tilføjer + 4 db. Eller om det er Yamahaen specifik . Men det kunne måske snyde nogle til at tro , at der er mere dynamik. Men i virkeligheden er det fordi at Atmos dekoderen skruer 4 db op for rigtig mange Dolby lydspor.....ikke kun HD og Atmos , i forhold til tidligere , ikke Atmos dekodere

 
Fra -4 til +4 er der 8db forskel. Ikke?

Har du målt efter at den rent faktisk spiller højere og at det ikke bare er en anden måde at vise det samme på?

Jeg har prøvet at sammenligne med Yamahs indstilling med info om de enkelte filer fra MediaInfo. Der synes ikke at være nogen sammenhæng mellem hvad Mediainfo viser om dialnorm og hvad Yamaha sætter dialnorm til. Det er lidt et mysterie.. 




Jeg kan konstatere at hvor DTS HD i "gamle" dage næsten konsvekvent spillede 4 db højere end Dolby. Er det med Dolby atmos dekoderen det modsatte. Det er målt med db måler. hvis jeg bruger en PS3 som afspiller , er der ikke den difference. Eks the man from UNCLE har begge lydspor. På PS3 er det lige højt. Dekodning i Yamahaen , er Dolby 4 db højere

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: joern
Skrevet den: 04-December-2015 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Du skal ikke erstatte dine baghøjttalere, du skal tilføje yderligere højttalere i loftet.

Problemet er så, at med den receiver jeg har kigget på (Onkyo TX-NR646) er det enten lofthøjtalere eller baghøjtalere. Derfor mit spørgsmål Wink


Skrevet af: joern
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 01:23
Lad mig lige omformulere spørgsmålet:

Som jeg læser det, skal jeg sætte forstærkeren op til enten 7,1 eller 5.1.2, da det er samme terminaler der benyttes til baghøjtalere og "atmos"højtalere. Det vil sige at jeg er nødt til at tage flere valg: skal jeg køre 7.1 eller 5.1.2 og hvis jeg vælger 5.1.2, skal jeg så tage mine baghøjtalere og flytte dem op foran og vinkle dem op i loftet eller skal jeg skrotte dem og købe Onkyos egne atmos højtalere? Jeg har mere eller mindre bestemt mig for at købe den, men vil da meget gerne høre jeres anbefalinger til de 2 problemstillinger

Og i øvrigt tak for de mange kommentarer. Det er fedt med et forum hvor man får kvalificerede svar og kommentarer på de spørgsmål, som man desværre sjældent kan få svar på i butikkerne da de fleste sælgere ikke rigtigt har forstand på de varer de sælger ;-)



Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 01:50
1. Korrekt, at den nævnte ONKYO "kun" understøtter Atmos 5.1.2. Men eftersom du allerede kører 7.1, ville jeg nok ofre lidt mere, og så få en receiver, som kan køre 7.1.2. Med denne lader dine nuværende højttalere være, og så tilslutter du yderligere 2 højttalere i loftet (over/imod lyttepositionen).

2. Ja, der findes "reflekterende" højttalere, i stedet for loftshøjttalere! MEN! Jeg ville til enhver tid vælge at få monteret ægte højttalere i/på loftet, da det giver langt den bedste lyd/effekt. Disse findes også både små og diskrete, eller man kan vælge at montere indbygningshøjttalere. Man kan også vælge at placere dem i siderne - helt oppe under loftet - og så rettet ned mod lyttepositionen.

3. Jeg ville gå LANGT udenom en ONKYO receiver! Jeg stoler ikke på, at de har fået løst deres HDMI-board problemer, som de har lidt af de seneste 5-6 generationer! Så du kan ende op med en receiver, som allerede efter et par år, ikke har billede igennem!
https://www.google.dk/search?q=ONKYO+HDMI+problem&ie=&oe= - https://www.google.dk/search?q=ONKYO+HDMI+problem&ie=&oe=

M.v.h.


Skrevet af: gposch
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Strecker >>> Godt at høre at Marantz ikke ikke har jogget i spinaten, og fedt at du testede det. Og jeg er helt enig med dig i, at man mister meget af Atmos force, ved ikke at bruge lofthøjtalere.


Kan det passe Yamaha så har jogget i spinaten? Jeg sad og holdte med dig, Strecker, da jeg læste tråden til at begynde med, og tænkte WHAAT! da du pludselig ændrede forklaring!

Min Yamaha RX-A2050, VIL i setuppen have specificeret om jeg har højttalere i loftet, før den viser DOLBY ATMOS i displayet. Hvis jeg slår loftshøjttalerne fra i setuppen, kommer der bare DOLBY TRUE HD op på displayet, og det læser jeg, som om at receiveren så ignorerer de object baserede meta data.
Jeg kan så indstille receiveren til Dolby Surround(DSU), men uanset hvad så bliver meta data'ene ignoreret.
Eller er jeg helt galt på den her?


-------------
LG OLED 65" C1
i1 Display Pro, CalMAN Home
Marantz CINEMA 40 11.4 receiverDALI 5.1.4 Mentor/Ikon/Fazon Sat Speakers
SVS SB-4000 Subwoofer
nVIDIA Shield
Mavens KODI(Dolby Vision)


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

1. Korrekt, at den nævnte ONKYO "kun" understøtter Atmos 5.1.2. Men eftersom du allerede kører 7.1, ville jeg nok ofre lidt mere, og så få en receiver, som kan køre 7.1.2. Med denne lader dine nuværende højttalere være, og så tilslutter du yderligere 2 højttalere i loftet (over/imod lyttepositionen).

2. Ja, der findes "reflekterende" højttalere, i stedet for loftshøjttalere! MEN! Jeg ville til enhver tid vælge at få monteret ægte højttalere i/på loftet, da det giver langt den bedste lyd/effekt. Disse findes også både små og diskrete, eller man kan vælge at montere indbygningshøjttalere. Man kan også vælge at placere dem i siderne - helt oppe under loftet - og så rettet ned mod lyttepositionen.

3. Jeg ville gå LANGT udenom en ONKYO receiver! Jeg stoler ikke på, at de har fået løst deres HDMI-board problemer, som de har lidt af de seneste 5-6 generationer! Så du kan ende op med en receiver, som allerede efter et par år, ikke har billede igennem!
https://www.google.dk/search?q=ONKYO+HDMI+problem&ie=&oe= - https://www.google.dk/search?q=ONKYO+HDMI+problem&ie=&oe=

M.v.h.

Jeg har ikke haft problem med Onkyo, da jeg selv tidligere havde en. Men jeg forstår, at det åbenbart har været en problem for nogle. Det problem må være løst, fordi nu er Pioner og Onkyo gået sammen om at haven fælles platform. Det skulle have resulteret i f.eks. en større trafo i de nye Onkyo. De er stadig forskellige Pioner og Onkyo, men de ser vel de fordele som Denon og Marantz har fået.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

3. Jeg ville gå LANGT udenom en ONKYO receiver! Jeg stoler ikke på, at de har fået løst deres HDMI-board problemer, som de har lidt af de seneste 5-6 generationer! Så du kan ende op med en receiver, som allerede efter et par år, ikke har billede igennem!
https://www.google.dk/search?q=ONKYO+HDMI+problem&ie=&oe= - https://www.google.dk/search?q=ONKYO+HDMI+problem&ie=&oe=

M.v.h.

Jeg har ikke haft problem med Onkyo, da jeg selv tidligere havde en. Men jeg forstår, at det åbenbart har været en problem for nogle. Det problem må være løst, fordi nu er Pioner og Onkyo gået sammen om at haven fælles platform. Det skulle have resulteret i f.eks. en større trafo i de nye Onkyo. De er stadig forskellige Pioner og Onkyo, men de ser vel de fordele som Denon og Marantz har fået.


ONKYO og Pioneer er ikke "gået sammen". ONKYO har købt Pioneers audio division. Når sådan noget sker, så går man efter mere profit. D.v.s. at hvis man benytter samme boards/komponenter, så tager man dem fra den billigste leverandør. Så hvis ONKYO's HDMI-boards er de billigste, så er dem man benytter, i både ONKYO og Pioneer.

M.v.h.


Skrevet af: joern
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

1. Korrekt, at den nævnte ONKYO "kun" understøtter Atmos 5.1.2. Men eftersom du allerede kører 7.1, ville jeg nok ofre lidt mere, og så få en receiver, som kan køre 7.1.2. Med denne lader dine nuværende højttalere være, og så tilslutter du yderligere 2 højttalere i loftet (over/imod lyttepositionen).

2. Ja, der findes "reflekterende" højttalere, i stedet for loftshøjttalere! MEN! Jeg ville til enhver tid vælge at få monteret ægte højttalere i/på loftet, da det giver langt den bedste lyd/effekt. Disse findes også både små og diskrete, eller man kan vælge at montere indbygningshøjttalere. Man kan også vælge at placere dem i siderne - helt oppe under loftet - og så rettet ned mod lyttepositionen.

3. Jeg ville gå LANGT udenom en ONKYO receiver! Jeg stoler ikke på, at de har fået løst deres HDMI-board problemer, som de har lidt af de seneste 5-6 generationer! Så du kan ende op med en receiver, som allerede efter et par år, ikke har billede igennem!
https://www.google.dk/search?q=ONKYO+HDMI+problem&ie=&oe= - https://www.google.dk/search?q=ONKYO+HDMI+problem&ie=&oe=

M.v.h.

Budgettet er ikke til en større/dyrere, så har nu købt den (Elmutanten har den på weekendtilbud). Min gamle er også en Onkyo og den har jeg har været rigtigt glad for, specielt lyden, så derfor mit valg af Onkyo.

Så hvad er anbefalingerne om 5.1.2 eller 7.1? og skal jeg skrotte mine baghøjtalere eller kan de bruges til Atmos?

mvh
Jørn


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 15:21
Jeg ville køre 5.1.2. Og selvfølgelig kan du benytte din baghøjttalere, som loftshøjttalere. Som tidligere nævnt vil jeg dog glemme alt om, at sætte dem nede, og så lade dem reflektere op i loftet! Montér dem i stedet på loftet, så de spiller ned mod lyttepositionen, alternativt på væggen helt oppe under loftet, vinklet/spillende ned mod lyttepositionen.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af gposch gposch skrev:


Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Strecker >>> Godt at høre at Marantz ikke ikke har jogget i spinaten, og fedt at du testede det. Og jeg er helt enig med dig i, at man mister meget af Atmos force, ved ikke at bruge lofthøjtalere.



Kan det passe Yamaha så har jogget i spinaten? Jeg sad og holdte med dig, Strecker, da jeg læste tråden til at begynde med, og tænkte WHAAT! da du pludselig ændrede forklaring!

Min Yamaha RX-A2050, VIL i setuppen have specificeret om jeg har højttalere i loftet, før den viser DOLBY ATMOS i displayet. Hvis jeg slår loftshøjttalerne fra i setuppen, kommer der bare DOLBY TRUE HD op på displayet, og det læser jeg, som om at receiveren så ignorerer de object baserede meta data.
Jeg kan så indstille receiveren til Dolby Surround(DSU), men uanset hvad så bliver meta data'ene ignoreret.
Eller er jeg helt galt på den her?


Jeg satte min opsætning til 9.2 med front high, og der vises stadig Dolby Atmos i displayet når jeg afspiller film med Atmos lydspor.



Skrevet af: gposch
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 15:34
OK, hvad hvis du slår dine front height fra og evt. også dine surround back, så du kun køre 5.1, kommer der så stadig dolby atmos frem?


-------------
LG OLED 65" C1
i1 Display Pro, CalMAN Home
Marantz CINEMA 40 11.4 receiverDALI 5.1.4 Mentor/Ikon/Fazon Sat Speakers
SVS SB-4000 Subwoofer
nVIDIA Shield
Mavens KODI(Dolby Vision)


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg ville køre 5.1.2. Og selvfølgelig kan du benytte din baghøjttalere, som loftshøjttalere. Som tidligere nævnt vil jeg dog glemme alt om, at sætte dem nede, og så lade dem reflektere op i loftet! Montér dem i stedet på loftet, så de spiller ned mod lyttepositionen, alternativt på væggen helt oppe under loftet, vinklet/spillende ned mod lyttepositionen.

M.v.h.


Efter mange forskellige positioner med lofthøjttalere, fandt jeg ud af at placering på sidevægge oppe under loft gav en meget svag Atmos oplevelse.
De skal placeres i loftet og pege direkte ned for at få den ønskede effekt og panorering.

Har du prøvet flere positioner til lofthøjttalere siden du er nået frem til en anden konklusion.?




Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af gposch gposch skrev:

OK, hvad hvis du slår dine front height fra og evt. også dine surround back, så du kun køre 5.1, kommer der så stadig dolby atmos frem?


Netop testet og svaret er ja.
At det så lyder pisse kedeligt er en anden sag. :-)



Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 05-December-2015 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af gposch gposch skrev:

Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Strecker >>> Godt at høre at Marantz ikke ikke har jogget i spinaten, og fedt at du testede det. Og jeg er helt enig med dig i, at man mister meget af Atmos force, ved ikke at bruge lofthøjtalere.


Kan det passe Yamaha så har jogget i spinaten? Jeg sad og holdte med dig, Strecker, da jeg læste tråden til at begynde med, og tænkte WHAAT! da du pludselig ændrede forklaring!

Min Yamaha RX-A2050, VIL i setuppen have specificeret om jeg har højttalere i loftet, før den viser DOLBY ATMOS i displayet. Hvis jeg slår loftshøjttalerne fra i setuppen, kommer der bare DOLBY TRUE HD op på displayet, og det læser jeg, som om at receiveren så ignorerer de object baserede meta data.
Jeg kan så indstille receiveren til Dolby Surround(DSU), men uanset hvad så bliver meta data'ene ignoreret.
Eller er jeg helt galt på den her?

Min 2040 gør det samme. Den skriver ikke Atmos i displayet hvis ikke man har sat højttalerne op i konfigurationen. Det giver vel også mest mening. Jeg tror dog ikke man går glip at noget  på den måde. Jeg har indtryk af, at det der skulle spilles i atmoshøjttalerne komme ud af surround højttalerne i stedet. I hvert fald er det sådan at jeg har 5.1, men hvis jeg vælger atmos i konfigurationen uden at atmos højttalerne rent faktisk er sat til, så har jeg fornemmelsen af, at der er mindre at høre. Imo peger det indirekte på at Atmos-lyden spilles i surroundkanalerne hvis man vælger 5.1. Om det så er den rigtige måde at gøre det på eller om atmoslyden hellere skulle kasseres ved jeg ikke, men du kan jo selv prøve at lege lidt med det.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 06-December-2015 kl. 06:26
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg ville køre 5.1.2. Og selvfølgelig kan du benytte din baghøjttalere, som loftshøjttalere. Som tidligere nævnt vil jeg dog glemme alt om, at sætte dem nede, og så lade dem reflektere op i loftet! Montér dem i stedet på loftet, så de spiller ned mod lyttepositionen, alternativt på væggen helt oppe under loftet, vinklet/spillende ned mod lyttepositionen.

M.v.h.


Efter mange forskellige positioner med lofthøjttalere, fandt jeg ud af at placering på sidevægge oppe under loft gav en meget svag Atmos oplevelse.
De skal placeres i loftet og pege direkte ned for at få den ønskede effekt og panorering.

Hvilke placeringer til lofthøjttalere har du prøvet, siden du er nået frem til en anden konklusion.?


Skrevet af: joern
Skrevet den: 06-December-2015 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg ville køre 5.1.2. Og selvfølgelig kan du benytte din baghøjttalere, som loftshøjttalere. Som tidligere nævnt vil jeg dog glemme alt om, at sætte dem nede, og så lade dem reflektere op i loftet! Montér dem i stedet på loftet, så de spiller ned mod lyttepositionen, alternativt på væggen helt oppe under loftet, vinklet/spillende ned mod lyttepositionen.

M.v.h.

I mit nuværende setup er sofaen placeret 3 m fra lærredet. Mine sidehøjtalere er placeret ud for sofaen og baghøjtalerne ca 1 1/2 m bag sofaen og selvfølgelig ude i hjørnerne. Der er kun 2,20 til loftet.

Hvilke højtalere bør jeg bevare i opsætningen og derfor også, hvilke bør jeg bruge i loftet og, ikke mindst, hvor bør  jeg placere dem i loftet?

mvh
Jørn 


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 06-December-2015 kl. 11:20
Jeg ville rykke baghøjttalerne tættere sammen ( ca 1.2 meter imellem og droppe det i loftet.


Skrevet af: joern
Skrevet den: 06-December-2015 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Jeg ville rykke baghøjttalerne tættere sammen ( ca 1.2 meter imellem og droppe det i loftet.

Tak. Hvorfor vil du rykke baghøjttalerne tættere sammen? 

Det er klart den nemmeste løsning, men betyder det så at jeg ikke kan bruge Dolby Atmos?


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 06-December-2015 kl. 12:57
Fordi surround back højttalerne skal sidde tættere.



Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 06-December-2015 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af joern joern skrev:


Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Jeg ville rykke baghøjttalerne tættere sammen ( ca 1.2 meter imellem og droppe det i loftet.


Tak. Hvorfor vil du rykke baghøjttalerne tættere sammen? 

Det er klart den nemmeste løsning, men betyder det så at jeg ikke kan bruge Dolby Atmos?


du vil ikke have loftlyden fra Dolby Atmos.
Men når din sofa er så langt fra bagvæggen ville det være ærgeligt at droppe dit 7.1 setup.

Som andre har været inde på, så ville det være fornuftigt at købe en lidt større maskine, så du ikke skal gå på kompromis.


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 06-December-2015 kl. 13:11
Du kan jo prøve at se samme Atmos film i 7.1 og 5.1.2 og lade det være afgørende, man skal i hvert fald ikke undervurdere værdien af baghøjtalerne.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 06-December-2015 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg ville køre 5.1.2. Og selvfølgelig kan du benytte din baghøjttalere, som loftshøjttalere. Som tidligere nævnt vil jeg dog glemme alt om, at sætte dem nede, og så lade dem reflektere op i loftet! Montér dem i stedet på loftet, så de spiller ned mod lyttepositionen, alternativt på væggen helt oppe under loftet, vinklet/spillende ned mod lyttepositionen.

M.v.h.


Efter mange forskellige positioner med lofthøjttalere, fandt jeg ud af at placering på sidevægge oppe under loft gav en meget svag Atmos oplevelse.
De skal placeres i loftet og pege direkte ned for at få den ønskede effekt og panorering.

Hvilke placeringer til lofthøjttalere har du prøvet, siden du er nået frem til en anden konklusion.?


Henrik B.....?????



Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 07:01
Henrik B..????



Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg ville køre 5.1.2. Og selvfølgelig kan du benytte din baghøjttalere, som loftshøjttalere. Som tidligere nævnt vil jeg dog glemme alt om, at sætte dem nede, og så lade dem reflektere op i loftet! Montér dem i stedet på loftet, så de spiller ned mod lyttepositionen, alternativt på væggen helt oppe under loftet, vinklet/spillende ned mod lyttepositionen.

M.v.h.


Efter mange forskellige positioner med lofthøjttalere, fandt jeg ud af at placering på sidevægge oppe under loft gav en meget svag Atmos oplevelse.
De skal placeres i loftet og pege direkte ned for at få den ønskede effekt og panorering.

Hvilke placeringer til lofthøjttalere har du prøvet, siden du er nået frem til en anden konklusion.?


Henrik B.....?????


Prøv at læse igen, hvad jeg skriver - det er ikke så svært at forstå.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg ville køre 5.1.2. Og selvfølgelig kan du benytte din baghøjttalere, som loftshøjttalere. Som tidligere nævnt vil jeg dog glemme alt om, at sætte dem nede, og så lade dem reflektere op i loftet! Montér dem i stedet på loftet, så de spiller ned mod lyttepositionen, alternativt på væggen helt oppe under loftet, vinklet/spillende ned mod lyttepositionen.

M.v.h.
 

Efter mange forskellige positioner med lofthøjttalere, fandt jeg ud af at placering på sidevægge oppe under loft gav en meget svag Atmos oplevelse. 
De skal placeres i loftet og pege direkte ned for at få den ønskede effekt og panorering. 

Hvilke placeringer til lofthøjttalere har du prøvet, siden du er nået frem til en anden konklusion.?
 

Henrik B.....?????


Prøv at læse igen, hvad jeg skriver - det er ikke så svært at forstå.

M.v.h.


DVS du ikke selv har prøvet at lege med en Atmos opsætning, men råder ud fra hva du har læst på nettet..Thumbs Up

tak, det var alt hva jeg ville vide..





Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 09:30


Dine konklusioner må du selv stå inde for...

M.v.h.



Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:



Dine konklusioner må du selv stå inde for...

M.v.h.


Har du nogensinde sat et Atmos setup op, rodet med de forskellige højttaler positioner og hørt forskellene..?




Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 09:57
Så du mener at det er bedre at sætte højttalere "nede" foran, og så lade dem spille/reflektere mod loftet, end at montere højttalere øverst på væggen, under loftet, som er vinklet ned mod lyttepositionen? Jow, jow...

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Så du mener at det er bedre at sætte højttalere "nede" foran, og så lade dem spille/reflektere mod loftet, end at montere højttalere øverst på væggen, under loftet, som er vinklet ned mod lyttepositionen? Jow, jow...

M.v.h.

de har jeg aldrig udtalt..!
jeg vil ik anbefale nogen af de to løsninger ( har prøvet begge dele )..

jeg spørger igen, har du nogensinde rodet med et Dolby Atmos setup..?
har du selv testet de forskellige højttaler placeringer, siden du kan udtale dig om lyden de leverer.??




Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 10:04
Da ikke alle kan/vil have højttalere siddende PÅ loftet, er den høje vægmontering at foretrække, frem for "reflekterende" højttalere.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 10:17
hellere tradiotinelt 7.1 setup, end 5.1.2 med forkert placeret Atmos højttalere..

både reflektions metoden og vægplaceret Atmos højttalere, gav en ligegyldig effekt og druknede i de andre højttalere..


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 12:16
Det lyder som en ret stor svaghed ved Atmos at der ikke er mere fleksibilitet med placeringen. Man kan også undre sig lidt over at det var nødvendigt at gøre det objektorienteret, når nu man alligevel ikke kan flytte på højttalerne. Jeg er også lidt overrasket over at det falder helt fra hinanden bare fordi man sætter højttalerne på side-væggen fremfor i loftet. Det må alt andet lige besværliggøre installationen fir rigtig mange.


Skrevet af: Bruce
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 12:18
Noget helt andet, så forsøgte jeg at gøre mig klogere på hele Atmossnakken for et par måneder siden. Jeg gik i overvejelser om et par højttalere i loftet og i den forbindelse overvejede jeg dipol eller quadpol (Axiom Q8) højttalere.

Jeg begyndte at lede efter anbefalinger, men hurtigt fandt jeg ud af, at der ikke var enighed omkring denne slags højttalere kunne benyttes. Nogle sagde ja, andre nej. Nogle sagde, at Atmos til hjemmemarkedet stadig var så nyt og "uprøvet", at de store fabrikanter stadig afholdt sig fra at komme med deciderede Atmos modeller (på det tidspunkt var kun Klipsch "af de store" hoppet på vognen).

Jeg er glad for den diffuse lyd fra mine dipole højttalere og eftersom Axiom Q8'erne har fået fremragende anmeldelser for deres quadpole lyd og de ikke er større end et A4 ark og ikke særlig dybe, ville de passe fremragende i en loftsposition. Men jeg har ikke lyst til at være prøvekanin på nuværende tidspunkt Smile


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Det lyder som en ret stor svaghed ved Atmos at der ikke er mere fleksibilitet med placeringen. Man kan også undre sig lidt over at det var nødvendigt at gøre det objektorienteret, når nu man alligevel ikke kan flytte på højttalerne. Jeg er også lidt overrasket over at det falder helt fra hinanden bare fordi man sætter højttalerne på side-væggen fremfor i loftet. Det må alt andet lige besværliggøre installationen fir rigtig mange.

siden de første stereo setup har der været retninglinier for hvordan højttalerne skal placeres, jeg syns det er mystisk folk falder så meget på halen over at det ikke er anderledes med de nyeste formater..

det må da klart give det bedste resultat når folk der mixer lydsporet, har en lille ide om hvor folk placerer deres højttalere..!

bevares, man kan sagtens sætte højttalerne ude i siderne af rummet, men resultatet bliver bare så meget bedre når de placeres korrekt.. og hvorfor ikke gøre det rigtigt når man alligevel har købt grejet?




Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Bruce Bruce skrev:

Noget helt andet, så forsøgte jeg at gøre mig klogere på hele Atmossnakken for et par måneder siden. Jeg gik i overvejelser om et par højttalere i loftet og i den forbindelse overvejede jeg dipol eller quadpol (Axiom Q8) højttalere.

Jeg begyndte at lede efter anbefalinger, men hurtigt fandt jeg ud af, at der ikke var enighed omkring denne slags højttalere kunne benyttes. Nogle sagde ja, andre nej. Nogle sagde, at Atmos til hjemmemarkedet stadig var så nyt og "uprøvet", at de store fabrikanter stadig afholdt sig fra at komme med deciderede Atmos modeller (på det tidspunkt var kun Klipsch "af de store" hoppet på vognen).

Jeg er glad for den diffuse lyd fra mine dipole højttalere og eftersom Axiom Q8'erne har fået fremragende anmeldelser for deres quadpole lyd og de ikke er større end et A4 ark og ikke særlig dybe, ville de passe fremragende i en loftsposition. Men jeg har ikke lyst til at være prøvekanin på nuværende tidspunkt Smile

jeg har selv leget med tanken om at smide mks150 Tripol i loftet da jeg kørte med M&K, men tror desværre at præcisionen vil forsvinde hvis man har surround, surround back og lofthøjttalere med hver 2 eller 3 flervejs skydende enheder..

jeg kan i hvert fald sagtens høre at mine surround panoreringer er blevet bedre efter jeg har skiftet alt ud med direct fire højttalere.




Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 12:36
Pointen med det objektbaserede er (i min verden) at man netop gør sig uafhængig af antallet af højttalere samt deres placering. Dekoderen får af vide hvilke højttalere der er og hvor de er og så placerer den lyden hvor den skal.
Det er ærgerligt at Home-Atmos er så 'forsimplet' ift den biografversionen. Der har man netop denne frihed.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 12:45
så må man jo købe en Bio processor, hvis man ikke kan "nøjes" med det fantastiske consumer Atmos Wink

og bortset fra det, så mener jeg da bestemt også at Atmos setup i biograferne bliver bygget op efter en form for skabelon..


Skrevet af: Bruce
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 12:49
Ja, du har nok ret. Jeg har fundet dette indlæg på Audioholics. Jeg tror stadig, jeg vil se tiden an og så se, hvad der hænder på Atmos/DTS-X markedet indenfor det næste års tid. Jeg har B&W fronter og center og deres surround dipole bag og i siderne, men det er den samme model, som de nu har kørt med i 10 år. De må sgu da snart opgradere deres surroundhøjttalere.

http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/surround-speaker-dipole-vs-bipole


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 12:50
Bruce: Jeg er i gang med samme tankeproces som dig. Panoreringer fungerer ved at der laves phantom images mellem højttalerne. Dette gøres nest præcist vha to monopole højttalere. Men sidder man for tæt på en monopol højttaler, er den for lokaliserbare og ødelægger surroundfornemmelsen.

Så jeg tror det afhænger meget af rummet samt ens præferencer hvilken løsning der er bedst. Personligt går jeg langt hellere på kompromis med præcis pinpoint mellem højttalerne hvis valget er mellem præcision og 'ikke lokaliserbare surrounds'.


Skrevet af: Bruce
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 12:55
Præcis også den proces jeg er inde i. Jeg har et ganske fint dimensioneret rum lige omkring 20m2, men der er ikke så højt til loftet og netop forskellen på lokaliserbar/diffus lyd er vigtig for mig. Den diffuse lyd giver mig en smule mere følelsen af at være "tilstede" og "direkte" bliver lidt for meget "her er jeg" lyd. 

Vi må se. hvad der sker :-)


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 12:58
Jeg skal nok snart have nyt rum som bliver et mikro-rum... (275 bredt). Der forventer jeg at køre dipole sides og back og monopole loft. Den løsning synes jeg lyder bedst under de omstændigheder - men måske bliver jeg klogere :)


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 13:00
Glemte at tilføje... Med atmos vil man jo gerne have sides og gear længere ned og det får lytteren endnu mere on axis ift højttaleren og det gør den endnu mere lokaliserbar hvis der er tale om en monopol.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 13:01
et bred rum er bare meget nemmere at få til at fungere. placering af surround etc , gør det bare så meget nemmere , når der er lang imellem lytteren og højtaler

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 13:07
jeg bruger dem her i loftet

Revel C780 - med en 8" driver. Det syntes jeg fungere godt



-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: ldplusse
Skrevet den: 04-Januar-2016 kl. 19:59
At Atmos (Og DTS:X) er Objekt baseret er det helt rigtige valg efter min mening.
Det er klar det mest fleksible. Glem alt om Auro 3D, som er kanal basseret og ikke kompatibel med Atmos/DTS:X.
Problemet når der bliver talt om placering af Atmos højtalere, så er det fordi Receiver leverandørene ikke laver deres forstærkere fleksible med hensyn til placering af Atmos.

Har selv en DENON X5200, som var top modellen indtil for 9 mdr siden. Den er også helt låst med hensyn til hvor i rummet de er placeret.
Eneste der kan justeres på er afstand til hver højtaler. Men det siger jo ikke noget om at der er højt til loftet eller om den sidder mere ude til siden.

Det lyd som kommer i Atmos højtalerne, skulle helt 'forsvinde' efter hvad jeg har læst. men har ikke prøvet det i praksis. Så har man ikke Atmos, så skal man ikke tage det lydspor med Atmos på, men hellere det alm. 5.1/7.1
Lyden på Atmos spor ligger som 'Extention' på Dolby True HD lydsporet og bagudkompatibilliteten skulle gøre at man bare 'kun' mister det lyd som man ikke har højtalerer til.

Men film som kan finde ud af at udnytte Atmos, bliver virkelig meget bedre.
Men det som alting nyt, en lille start. SÅ meget er der ikke med Atmos lyd og slet ikke med GOD Atmos lyd.
Mine favoritter (Lyd mæssigt) er Gravity og Jupiter Accending.
Især Jupiter Accending bliver en mega meget bedre film med Atmos.

Det var lige min menning.



-------------
/Lars Kuhlmann

https://forum.recordere.dk/topic159534_post1604228.html" rel="nofollow - Mit Dedikerede bio projekt


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 05-Januar-2016 kl. 21:20
Lars, hvilken udgave af Gravity har du købt, for jeg mener ikke den danske udgave har Atmos?

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: ldplusse
Skrevet den: 05-Januar-2016 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Lars, hvilken udgave af Gravity har du købt, for jeg mener ikke den danske udgave har Atmos?

Det er Gravity Diamond udgaven jeg har fået fat i.


-------------
/Lars Kuhlmann

https://forum.recordere.dk/topic159534_post1604228.html" rel="nofollow - Mit Dedikerede bio projekt


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 06-Januar-2016 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Lars, hvilken udgave af Gravity har du købt, for jeg mener ikke den danske udgave har Atmos?

Det er Gravity Diamond udgaven jeg har fået fat i.
Tak for det, er hermed bestilt på amazon.de til 122 kr Big smile

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 17:03
Jeg har en plan om, at få bygget Dolby Atmos højttaler med 4 stk. 5 tomme enheder i hver højttaler. Jeg har diffusere med modul mål på 60 cm x 60. Højttalerne skulle bygges med samme mål,og måske kun 10 cm dybe. De 4 enheder kommer vel til at virke som en?


Skrevet af: Bruger udmeldt 29
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Lars, hvilken udgave af Gravity har du købt, for jeg mener ikke den danske udgave har Atmos?

Det er Gravity Diamond udgaven jeg har fået fat i.
Tak for det, er hermed bestilt på amazon.de til 122 kr Big smile
Har du modtaget den endnu? Læste nemlig et sted at den tyske diamond lux udgave kun har dts-hd 7.1,og amazon.de oplyser det ikke.. Her skriver de den IKKE har atmos http://www.bluray-disc.de/blu-ray-news/filme/74950-bestaetigt-gravity-ab-05-februar-2015-als-limitierte-diamond-luxe-edition-auf-blu-ray-disc
Jeg er selv ud efter den,men gider ikke betale 250,- spir for den amerikanske


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Tsunamijhoe Tsunamijhoe skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Lars, hvilken udgave af Gravity har du købt, for jeg mener ikke den danske udgave har Atmos?

Det er Gravity Diamond udgaven jeg har fået fat i.
Tak for det, er hermed bestilt på amazon.de til 122 kr Big smile
Har du modtaget den endnu? Læste nemlig et sted at den tyske diamond lux udgave kun har dts-hd 7.1,og amazon.de oplyser det ikke.. Her skriver de den IKKE har atmos http://www.bluray-disc.de/blu-ray-news/filme/74950-bestaetigt-gravity-ab-05-februar-2015-als-limitierte-diamond-luxe-edition-auf-blu-ray-disc
Jeg er selv ud efter den,men gider ikke betale 250,- spir for den amerikanske
Desværre ikke endnu, men på amazon.de er der en kommentar  der bekræfter at der er Atmos på det engelske lydspor.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Bruger udmeldt 29
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Tsunamijhoe Tsunamijhoe skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Lars, hvilken udgave af Gravity har du købt, for jeg mener ikke den danske udgave har Atmos?

Det er Gravity Diamond udgaven jeg har fået fat i.
Tak for det, er hermed bestilt på amazon.de til 122 kr Big smile
Har du modtaget den endnu? Læste nemlig et sted at den tyske diamond lux udgave kun har dts-hd 7.1,og amazon.de oplyser det ikke.. Her skriver de den IKKE har atmos http://www.bluray-disc.de/blu-ray-news/filme/74950-bestaetigt-gravity-ab-05-februar-2015-als-limitierte-diamond-luxe-edition-auf-blu-ray-disc
Jeg er selv ud efter den,men gider ikke betale 250,- spir for den amerikanske
Desværre ikke endnu, men på amazon.de er der en kommentar  der bekræfter at der er Atmos på det engelske lydspor.
Gider du lige smide en besked når du har chekket om der er atmos på den?


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af Tsunamijhoe Tsunamijhoe skrev:

Gider du lige smide en besked når du har chekket om der er atmos på den?
Skal jeg nok, levering er sat til 21-28 januar, ved ikke lige hvorfor det skal tage så lang tid Confused

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Bruger udmeldt 29
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

[QUOTE=Tsunamijhoe]
Gider du lige smide en besked når du har chekket om der er atmos på den?
Skal jeg nok, levering er sat til 21-28 januar, ved ikke lige hvorfor det skal tage så lang tid Confused [/QUOTE]
Holy schnickles, det var godt nok lang leveringtid, måske fordi det ikke er amazon selv der sælger,men en af deres "partners".
Ser frem til gravity med atmos, har kun hørt gode ting.


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Tsunamijhoe Tsunamijhoe skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

[QUOTE=Tsunamijhoe]
Gider du lige smide en besked når du har chekket om der er atmos på den?
Skal jeg nok, levering er sat til 21-28 januar, ved ikke lige hvorfor det skal tage så lang tid Confused [/QUOTE]
Holy schnickles, det var godt nok lang leveringtid, måske fordi det ikke er amazon selv der sælger,men en af deres "partners".
Ser frem til gravity med atmos, har kun hørt gode ting.
Det gør jeg også. Den omtalte kommentar refererede iøvrigt til dette billede af backcover:
http://imgur.com/4gcQrVn - http://imgur.com/4gcQrVn


-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 24-Januar-2016 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Tsunamijhoe Tsunamijhoe skrev:

Gider du lige smide en besked når du har chekket om der er atmos på den?
Skal jeg nok, levering er sat til 21-28 januar, ved ikke lige hvorfor det skal tage så lang tid Confused
Så er filmen modtaget og det er med Atmos Big smile

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Bruger udmeldt 29
Skrevet den: 24-Januar-2016 kl. 12:24
Super, tak for opdateringen :-)



Print side | Luk vindue