I relation til debatten omkring Sony´s Android TV, som pt har visse problemer, og sågar funktioner som endnu ikke er implementeret. Så kom jeg i går til at tænke på, hvad med reklamationsretten på sådan et TV, hvis funktioner først implementeres på et senere tidspunkt.
Det er mig bekendt første gang, at vi har set sådan et tiltag som det Sony laver. Der nærmest bevidst har valgt at holde igen med funktioner. Andre producenter har blot releaset produktet til markedet, og så må man slås med fejl og efterfølgende opdateringer. Set i den vinkel, så er Sony´s tiltag måske i virkeligheden det mest anstændige. Det spare ihvertfald forbrugerne for en masse unødig problemer.
Men hvad sker der så med reklamationsretten? Jf Sony, så påregner de at implementere PVR funktionen i februar 2016. På det tidspunkt vil der være forbrugere, der har haft TVét i et år. Lad os antage, at Sony opfylder deres intentioner, og implementeringen foregår som planlagt, og den virker (naiv har man lov at være). Men efter yderligere et år, så fejler TVét i forbindelse med PVR funktionen, (kunne være hardware fejl på USB porten, eller andet i relation til PVR funktionen, eller som kun kunne konstateres, så længe der er en PVR funktion tilgængelig). På dette tidspunkt vil TVét have rundet de 2 års reklamationsret fra købsdatoen, og derfor er der pr. definition ikke mulighed for at reklamere over produktet. Men funktionen PVR har kun virket i 1 år, som et bevidst valg fra Sony´s side.
Normalvis har vi fornyet 2 års reklamationsret på udskiftet dele, fx i forbindelse med fejl på et produkt. Men i det konkrete tilfælde er der ikke nogen dele der er udskiftet. Der er som sådan heller ikke tale om en decideret fejl i funktionen, da den slet ikke er implementeret. Produktet har en fejl, en bevidst fejl (mangel). Men det havde det fra start.
Reglen for reklamationsretten er også, at man som forbruger skal gøre opmærksom på manglen (fejlen) lige så snart man bliver opmærksom på det. Altså, man skal reklamere med det samme. Hvordan hænger det samme med en mangel, der bevidst er påtænkt at blive implementeret på et senere tidspunkt fra producentens side?
Mit umiddelbare bud er, at det er naivt at tro, at man som forbruger kan reklamere til forhandleren efter 2 år, selvom de i realiteten fra start har solgt et produkt, der indeholdt en mangel. Spørgsmålet er, om forbrugeren så skal ud i en yderst vanskelig slåskamp mellem forhandler og producent.
Og dernæst - Hvilken betydning får det her for fremtiden. Hvor mange funktioner kan en producent udelade fra et produkt fra start? Som udgangspunkt er det jo op til forbrugeren at vurdere selv, hvor meget de vil finde sig i. Men lovprisninger og venten kan få en afgørende betydning. Og i det konkrete tilfælde siger tiden altså mindst 1 år.
Der er nok ingen tvivl om at Sony´s tiltag her, det vil brede sig som ringe i vandet fra andre producenter, specielt når/hvis de ligefrem møder opbakning omkring det, og forbrugerne køber produktet alligevel. Men er der overhovedet nogen der har gennemtænkt dette, og tænkt over, hvad det gør ved vores reklamationsret?
Jeg erkender, jeg havde ikke tænkt på dette scenarie, ikke før igår, da en bruger her på Recordere.dk skrev, at når PVR funktionen implementeres til februar, så vil hans TV have rundet 1 år. Skræk scenariet er, at dette er et tiltag, der kommer til at rykke gevaldigt ved vores i forvejen sparsomme ret til at reklamere over et produkt. Eller mindst lige så slemt, at vi får nogle gevaldige og nærmest håbløse sager i forbrugerklagenævnet, fordi de heller ikke lige har taget højde for dette, (lige umiddelbart ihvertfald). Og detailbranchen har nok slet ikke taget højde for det, hvilket de i virkeligeden burde være de første til at gøre, sammen med forbrugerne.
Er der andre end mig, der har tænkt over dette, og i så fald, hvilke tanker er der gjort?
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|