Center lyd prob. Marantz
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143716
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 04:13
Emne: Center lyd prob. Marantz
Skrevet af: kaizer
Emne: Center lyd prob. Marantz
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 18:50
Jeg har et tilbagevendende problem med min Marantz SR5005.
En gang i mellem er der ingen eller meget lav lyd fra centerhøjttaler. Hver gang hjælper det, at jeg tager højttalerkablerne ud af terminalerne på receiveren, men det er lige bøvlet hver gang pga. dårlig plads og ringe lys. Jeg ligger bøjet ind over tv møblet for at få hovedet om bag receiveren, og det vil jeg helst undgå.
Der er stor forskel på hvor hyppigt problemet er til stede. Den var gal i lørdags, men der var der gået 4-5 måneder siden sidste gang. Jeg tog kabler ud og skruede dem fast igen. Så virkede det. I dag var den så gal igen, og jeg havde ringe tid til at ordne det, så det må blive en anden dag.
Jeg så gerne problemet blev løst (mere) permanent, men ved ikke hvad problemet er.
Nogle bud?
|
Svar:
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 19:06
Er kablerne skruet direkte i terminaler, eller med bananstik? Jeg har oplevet problem med fjederfunktionen i et bestemt design af fjeder og kontaktflade i bananstik.
Mvh. JørgenT
|
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 19:12
JørgenT skrev:
Er kablerne skruet direkte i terminaler, eller med bananstik?Jeg har oplevet problem med fjederfunktionen i et bestemt design af fjeder og kontaktflade i bananstik.
Mvh. JørgenT
|
De er skruet ned i terminalerne, (hvis det er den korrekte terminologi).
Skrue ud, leder ned i hul og skruer så meget godt fast.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 19:20
Er kablet gammelt og oxyderet, er det dårligt ledende. Prøv med et andet kabel.
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 19:27
Det kunne da tænkes, at der er en periodisk fejl på en intern forbindelse.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 19:31
kaizer skrev:
Skrue ud, leder ned i hul og skruer så meget godt fast. | Leder ned i hul, mener du det hul man kan se i enden af terminalerne her?
|
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 19:43
Radiomanden skrev:
Det kunne da tænkes, at der er en periodisk fejl på en intern forbindelse. | Ja en kold lodning på bagsiden af højttaler terminalen.
|
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 19:49
JørgenT skrev:
kaizer skrev:
Skrue ud, leder ned i hul og skruer så meget godt fast. | Leder ned i hul, mener du det hul man kan se i enden af terminalerne her?
|
Nej, så ville det være bananstik.
Lederen (ledningen) stoppes ned i det hul der kommer frem når terminalen skrues ud. Jeg har overvejet bananstik.
|
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 19:52
Kampus skrev:
Er kablet gammelt og oxyderet, er det dårligt ledende. Prøv med et andet kabel. |
Jeg kan godt prøve med noget andet kabel. Det er noget gammel noget, men det er det samme som er ført til baghøjttalerne.
|
Skrevet af: Ning
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 20:28
Prøv at klippe det yderste stykke af kablet af, og afisoler et nyt stykke kabel....... men tror nu mere det er en dårlig forbindelse på bagsiden af stikket inde i forstærkeren
------------- Ning
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 20:29
Kampus skrev:
Radiomanden skrev:
Det kunne da tænkes, at der er en periodisk fejl på en intern forbindelse. | Ja en kold lodning på bagsiden af højttaler terminalen. |
Tror jeg også på...
M.v.h.
|
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 20:34
Ning skrev:
Prøv at klippe det yderste stykke af kablet af, og afisoler et nyt stykke kabel....... men tror nu mere det er en dårlig forbindelse på bagsiden af stikket inde i forstærkeren |
Det vil jeg prøve. Håber da ikke der er noget galt med den; så gammel er den heller ikke. Er det noget en ferm bruger af en loddekolbe kan finde ud af?
|
Skrevet af: Ning
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 20:44
Har du prøvet at rokke lidt med det stik der fejler, man skulle jo syntes at der så ville komme periodisk lyd på hvis det er en løs forbindelse...
------------- Ning
|
Skrevet af: Andromeda
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 21:01
Klip noget af kablet af.
det er første prøvelse!
|
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 13:18
Ning skrev:
Har du prøvet at rokke lidt med det stik der fejler, man skulle jo syntes at der så ville komme periodisk lyd på hvis det er en løs forbindelse... |
Nærmest ingen lyd fra center da jeg kom hjem. Pillede lidt (trykkede/rokkede) ved terminalerne og så kom der lyd.
|
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 13:22
kaizer skrev:
Ning skrev:
Har du prøvet at rokke lidt med det stik der fejler, man skulle jo syntes at der så ville komme periodisk lyd på hvis det er en løs forbindelse... |
Nærmest ingen lyd fra center da jeg kom hjem. Pillede lidt (trykkede/rokkede) ved terminalerne og så kom der lyd. | Så må du igang med loddekolben! Det er ikke så farligt når det er en stikforbindelse. Varm emnet godt op uden at smelte plastikken. Tinnet skal bare være blankt når du er færdig.
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 13:22
Så er det en løs forbindelse på stikket inde i Reciveren, så den skal du åbne og finde, og så skal den loddes.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|