Print side | Luk vindue

Tilslutning af mediecenter til plasma-skæ

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=14372
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 16:50

Emne: Tilslutning af mediecenter til plasma-skæ
Skrevet af: AndersBang
Emne: Tilslutning af mediecenter til plasma-skæ
Skrevet den: 19-August-2006 kl. 12:10

Hej,

Jeg har nu gennem de seneste 6 mdr. forsøgt at finde det rigtige LCD-fjernsyn, som jeg kunne slutte mit WinMCE mediecenter til. Hidtil har jeg vaklet mellem LG 37LB1R (pga. 1:1 pixel mapping over HDMI samt overkommelig pris) og et Philips 37PF9731D.

Her på det sidste har jeg kigget en del på indlæggene omkring plasma vs. LCD og de har fået mig til at tænke mig om ekstra gang inden jeg træffer min beslutning.

Desværre har jeg ikke kunne finde så mange indlæg med erfaringer omkring tilslutning af et mediecenter til plasma-skærme, så derfor: Kom frit frem af buskene derude - lad os høre om jeres erfaringer.

Mvh

Anders

Svar:
Skrevet af: ziphnor
Skrevet den: 20-August-2006 kl. 12:29
Tilslutning til 42" plasma er lidt besværligt da de har aflange pixels(1024x768 opløsning). TV'et viser altså en 4:3 opløsning i 16:9 hvilket gør billedet bliver hevet.

Nogle programmer kan kompensere for dette, men det er uklart om det resulterer i dobbelt skalering eller ej(feks. et input på 720x576 skaleres til 1024x768 og der kompenseres i et seperat skridt for de skæve pixels).

Jeg har selv stået og vaklet imellem 42" LCD og 50" plasma(50" plasma har normalt 1366x768 opløsning, altså kvadratiske pixels) til min HTPC(jeg bruger udelukkende HTPC til alt, den er det eneste apparat sluttet til TV'et). Jeg udelukkede 42" plasma pga. af de aflange pixels.

Jeg har besluttet mig for at vente på LG's 1080p LCD'er der kommer i europa omkring september. Dette skyldes følgende:

1. Plasma'er har næsten ingen problemer med indbrænding mere, men jeg kan finde på at efterlade TV'et tændt i flere timer på en timeshifted TV udsendelse eller i feks. MediaPortals menu. Selvom dette sandsynligvis ikke giver permanente indbrændinger er midlertidige også irriterende. Jeg kunne selvfølgelig forsøge at undgå dette, men jeg gider ærlig talt ikke at skulle babysitte mit TV.

2. Plasma'er har alle glas front(fordi selve panelet består af 2 glasplader). Der kommer meget lys ind fra vinduerne i min stue, og jeg vil gøre meget for at undgå reflektioner. På det punkt er LCD'er nu engang bedre (ihvertfald alle dem jeg har set).

3. Den højere opløsning(1080p) kan blive rar at have til nogle 1080i udsendelser(muligvis blot den psykologiske effekt i at vide at billedet ikke er blevet skaleret overhovedet ifht. input signalet), men mest af alt er den rar at have når man skal kigge på EPG og andre menuer i ens media center program.  Der vil kunne være mere tekst på skærmen, så feks. program beskrivelser ikke skal scrolle op og ned.

Print side | Luk vindue