Print side | Luk vindue

Sony X85C ER bare et virkelig ringe (Android) tv!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143720
Udskrevet den: 09-Februar-2025 kl. 18:29

Emne: Sony X85C ER bare et virkelig ringe (Android) tv!
Skrevet af: larsen_mgeic
Emne: Sony X85C ER bare et virkelig ringe (Android) tv!
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 20:08
Jeg har nu haft mit tv en lille uge, og jeg er mildt sagt skuffet.
Tv'et er for det første langsomt. Langsom skift af kanaler, langsom opstart. Der ud over er der forsinkelse på fjernbetjeningen, og enkelte gange kan man kun slukke tv'et. Så genstarter det styresystemet, og kan så køre et par gange igen uden problemer.

I forhold til mit 5 år gamle LG virker det håbløst.
Alt er opdateret og så videre.

Er der nogen med kendskab til tv'et eller til Android som styresystem med erfaring

Hvis det gør en forskel er det 55" modellen.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen

Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 20:23
Sony android tv er kendt for sløve menu'er

De skrives i mange test.    Dog skulle en opdatering hjælpe, er dit opdateret nyeste software?

Skrevet den: 07-December-2015 kl. 20:29
Det kører på nyeste software.

Problemet når jeg tænder tv'et og ikke kan andet end at slukke igen, det må være Android der blokerer noget i baggrunden. Jeg kan ikke komme i tanke om andet.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125565&title=ombygning-af-tv-stue-part-1-diy-mbel - Stuen

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 20:37
Det er korrekt, at det er Android TV, som er synderen! Selve TV'et er i og for sig godt. Godt billede.
Men ja, Android TV er ekstremt dårligt implementeret, på de nye Sony TV. Så dårligt at flere har leveret deres TV retur, og fået deres penge tilbage.

Min kammerat, som har akkurat samme problemer som dig (65"), tror at det langsomme reaktionsmønster kan skyldes at Android står og udfører alle mulige baggrundsopgaver, på nettet. Måske du skulle prøve at lave en fabriksgendannelse (det skal man efter seneste firmwareopdatering!), og så lade være med at tilslutte det til netværk - hverken kabel eller trådløst - og så se, om det ændrer noget.

M.v.h.

Skrevet den: 07-December-2015 kl. 21:06
Det kan være jeg skal forsøge med en reboot. Jeg har genstartet systemet et par gange.
Jeg vil sige at jeg er meget tilfreds med billedet, og Netflix reagerer fantastisk hurtigt.

Så det er delen med delay på fjernbetjeningen og så at den fryser.
Sidstnævnte naturligvis det væreste.

-------------

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af larsen_mgeic larsen_mgeic skrev:

Tv'et er for det første langsomt. Langsom skift af kanaler, langsom opstart. Der ud over er der forsinkelse på fjernbetjeningen, og enkelte gange kan man kun slukke tv'et. Så genstarter det styresystemet, og kan så køre et par gange igen uden problemer.

Er der nogen med kendskab til tv'et eller til Android som styresystem med erfaring

Uha uha, de tanker må du jo slet ikke have al den stund, at modellen fik en Top anbefaling fra FlatpanelsDead.

Jeg er ked af det på dine vegne, og jeg håber meget, at du over tid bliver glad for dit nye TVSmile 

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 07-December-2015 kl. 21:34
i forhold til den præstation jeg oplever, så afviger det også fra min opfattelse i butikken. Men den stod nok uden netværk, hvilket underbygger tidligere gæt.

Men, det er da lidt belastende.

-------------

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 21:36
Nu vægter den rå billedkvalitet jo altafgørende højt,når Flatpanels anbefaler - og her er Sonyen helt fremme i skoen .Og så har Flatpanels vel netop også nedjusteret på featurekarakteren for nyligt,hvor det viser sig,at opdateringsflowet slet ikke holder stik fra Sony . Det er sgu lidt skræmmende ,at smartdelen delvis kan smadre oplevelsen i forhold til det fornemme billede. Omvendt bekræfter det min fordom om,at vi nok var bedre tjent med en decideret monitor, der får al information fra en eller anden form for modulopbygget mediebox . .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet den: 07-December-2015 kl. 21:47
Jeg skal finde en måde hvor jeg slår alt ihjel jeg ikke selv stater. Eksempelvis feeds fra Twitter. Automatik smart i en fart. Sluk!

-------------

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 22:37
Twitter?
På et tv?

Åååh gud da....

Man bliver sgu mere og mere glad for sit gamle lorte tv, der kun fungerer som monitor og højttalere.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 07-December-2015 kl. 22:40
Ja ja, opdagede det ved et tilfælde.

Så noget live comedy på Zulu. Så i pausen cruisede jeg lidt på tv'et, og kunne pludselig se et direkte feed fra tweets. Som at opleve Nationen fra Ekstrabladet på stream. Ikke noget der beriger min hverdag synderligt 👍

-------------

Skrevet den: 07-December-2015 kl. 23:00
Kan man ikke lade være med at logge ind på den slags?

Edit: sagt på en anden måde - kan man ikke oprette en brugerprofil på google, der ikke er tilknyttet alle de der lortetjenester og så bruge den på sit tv?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet den: 07-December-2015 kl. 23:12
Jeg har netop ikke logget ind med en Google tjeneste.

Men der skal nok være metoder til at slå det ned.
Fra min Android tid var jeg bekendt med at det er tung software at køre, men jeg savner ikke ligefrem at skulle begrænse produkterne for at få en ok brugeroplevelse.

-------------

Skrevet den: 07-December-2015 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Nu vægter den rå billedkvalitet jo altafgørende højt,når Flatpanels anbefaler - og her er Sonyen helt fremme i skoen . .

Se det er så her, at jeg mener at du skal læse deres test igen. Features får nemlig næsten lige så høj karakter som din rå billedekvalitet - det funker bare ikke hvis man læser tråden omkring det nævnte TVWink

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 09:06
Hvis du nu læser hvordan den totale score udregnes, så vil du se at det netop ER en vægtning. Billedkvalits-scoren tæller 50%. Features tæller 25%.

En af de ting, som trækker godt op i feature-scoren er Google Cast. Det er ikke Features, der beskriver brugeroplevelsen. Det er "Brugeroplevelse"-scoren...

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 09:16
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Hvis du nu læser hvordan den totale score udregnes, så vil du se at det netop ER en vægtning. Billedkvalits-scoren tæller 50%. Features tæller 25%.

En af de ting, som trækker godt op i feature-scoren er Google Cast. Det er ikke Features, der beskriver brugeroplevelsen. Det er "Brugeroplevelse"-scoren...

Jeg er super tilfreds med billedkvaliteten, google cast fungerer og netflix funktionen er super velfungerende hos os.
Problematikken ligger i at Android i baggrunden virker som en tung dyne, som sløver kanalskifte, låser fjernbetjeningen mm.
Så hvis man under testen ikke har oplevet at tvet fryser, og at det virker sløvt (til tider helt urimeligt) så vil jeg da også give det en ok anbefaling.

Særskilt er billedet godt, features er velfungerende. Har bare ærgerlige associationer til min første Samsung tablet, hvor jeg brugte mere tid på at optimere og lukke ned for ting end reel brug af produktet.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 09:33
Og det stemmer vel meget godt overens med, at vi kun har givet brugeroplevelsen en score på 58%. Sammen med Panasonics forældede styresystem på CZ950 så er det de lavest scorende TV i år.

-------------

Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Nu vægter den rå billedkvalitet jo altafgørende højt,når Flatpanels anbefaler - og her er Sonyen helt fremme i skoen .Og så har Flatpanels vel netop også nedjusteret på featurekarakteren for nyligt,hvor det viser sig,at opdateringsflowet slet ikke holder stik fra Sony . Det er sgu lidt skræmmende ,at smartdelen delvis kan smadre oplevelsen i forhold til det fornemme billede. Omvendt bekræfter det min fordom om,at vi nok var bedre tjent med en decideret monitor, der får al information fra en eller anden form for modulopbygget mediebox . .

Kan vægtningen på billedkvaliteten betragtes som afgørende høj hosflatpanels?

Her er grundlaget: citat Samlet score vægtet som: 50% Billedkvalitet, 25% Features, 25% Brugeroplevelse citat slut

Iøvrigt. Ansvaret for at anvende android er ikke androids skyld. Ansvaret tilhører vel alene Sony, der valgt at benytte styreprogrammet.

Styreprogrammet har vel næppe skyld i alle X85C problemer. Kan det ikke skyldes øvrigt Sony software og/eller anvendelse af for lille processor?

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 09:41

Og det stemmer vel meget godt overens med, at vi kun har givet brugeroplevelsen en score på 58%. Sammen med Panasonics forældede styresystem på CZ950 så er det de lavest scorende TV i år.

Forskellen er, at Panasonics valg er - betjeningsmæssigt - langt mere intelligent, da det fungerer, hurtigt og enkelt!
Panasonic har nemlig været pisse smarte, ikke at sovse hele TV'ets betjening ind i et eller andet håbløst styresystem. Så kan det godt være at TV'ets indstillingsmenu er, og ligner, noget der er 10 år gammelt. Men netop indstillingsmenuen er noget der typisk indstilles én gang, og så ikke mere.
Hvis Sony's implementering af Android TV er det bedste det kan være, så er Android TV r** og nøgler - uanset, hvor "fedt" det ellers virker...

M.v.h.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Styreprogrammet har vel næppe skyld i alle X85C problemer. Kan det ikke skyldes øvrigt Sony software og/eller anvendelse af for lille processor?

Jo, styresystemet har netop skylden! Der er ikke noget "Sony's eget software" på. Hele TV'et kører ren Android TV. Dette er også årsagen til, at det endnu ikke er lykkedes, at få optagefunktionen til at virke...

M.v.h.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 09:45

Hvis jeg læser din test "Overalt", med ganske alvorlige svigt i Android platformen, med til tider "Lys" i siderne (Kantbelyst), dårlig lyd, dårlige fjernbetjeninger osv. - så har jeg meget svært ved at se en "Top-anbefaling"  - men folk vægter jo forskelligt. Man kan jo så spørge sig selv om de mennesker (TV-ejere) der skriver i jeres testtråd på Flatpanels ærligt mener at deres TV er til en Top anbefaling - hvis de mener det, jamen fint så er der jo ingen problemer.

Men jeg finder det lidt svært når jeg får en PM fra et medlem her, og som henviser til jeres Top anbefaling, og spørger mig om de tør købe det nævnte TV. Og mit svar er "jeg ville ikke købe det, og læs tråden på Flatpanels - og  døm så selv".

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 09:47
Nvidia Shield-boksen kører med en hyppigere opdateringer og en kraftigere processor og dén kører egentlig ganske fint på nuværende tidspunkt. Den har lige lidt flere kræfter til eks. at afvikle spil, så en kraftig processor hjælper helt klart på det. Dér har Sony været for nærrige og det kritiseres de også for.

Indstillinger er vel noget du skal justere én gang uanset hvilket TV du køber. Det er ikke anderledes hos de andre producenter. Jeg orker ikke at diskutere Panasonic i dette forum - jeg bragte det kun på banen for at sætte scoren i relation til noget.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 10:01

Nvidia Shield-boksen kører med en hyppigere opdateringer og en kraftigere processor og dén kører egentlig ganske fint på nuværende tidspunkt. Den har lige lidt flere kræfter til eks. at afvikle spil, så en kraftig processor hjælper helt klart på det. Dér har Sony været for nærrige og det kritiseres de også for.

Indstillinger er vel noget du skal justere én gang uanset hvilket TV du køber. Det er ikke anderledes hos de andre producenter. Jeg orker ikke at diskutere Panasonic i dette forum - jeg bragte det kun på banen for at sætte scoren i relation til noget.

Tak for dit input Torben, og alle andre! Jeg langer ikke ud efter nogen i denne tråd, den er oprettet i ren og skær frustration. Jeg har trods alt ikke givet introduktionsprisen for tvet, så ville jeg være dobbelt ærgerlig.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Men jeg finder det lidt svært når jeg får en PM fra et medlem her, og som henviser til jeres Top anbefaling, og spørger mig om de tør købe det nævnte TV. Og mit svar er "jeg ville ikke købe det, og læs tråden på Flatpanels - og  døm så selv".

Du vejeleder blot som du selv finder passende. Det skal jeg ikke blande mig i.

Jeg er dog ikke mere dobbelmoralsk end at jeg selv har investeret i et X85 for nyligt, og min oplevelse med TV'et er ikke anderledes end da det blev anmeldt. Siden da er visse af vore anker i testen fikset, men jeg har oplevet et par gange - ligesom under testen - at TV'et genstartede. Vær OBS på, at der ingen steder påstås at TV'et er perfekt. Det ER langsomt (det var Sony dog også sidste år), og der er flere issues, som man godt kunne ønske sig fjernet, men sådan er det på alle TV. Vi har ingen TV på vores liste som scorer specielt godt når det kommer til brugeroplevelse og features. Det er kun på billedkvaliteten af der er nogen der er helt oppe og ringe.

Det styresystem, som pt. kører bedst er helt klart WebOS fra LG. De har et års forspring ift. konkurrenterne og det kan helt klart mærkes. Både Firefox, Tizen og Android skal gennem nogle iterationer før de er dér hvor LG er nu. WebOS version 1 var også en sløv fætter med diverse bugs, men dem har LG fået ryddet en del op i.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 10:10

Jeg tror så ikke at Sony's TV er underdimensionerede, når det gælder CPU-kraft. Jeg tror det handler om alt det "lo**", som kører i baggrunden, på Android...

Indstillinger er vel noget du skal justere én gang uanset hvilket TV du køber. Det er ikke anderledes hos de andre producenter.

Netop! Og derfor er det tåbeligt at Sony (og andre producenter?) ligger den styring ind i Android, Tizen, WebOS, whatever platform..

M.v.h.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 10:22
Nvidia kan jo køre samme Android styresystem på deres boks, og eneste forskel er en kraftigere processor. Her kører det langt mere flydende, så processoren har helt klart noget at sige.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Netop! Og derfor er det tåbeligt at Sony (og andre producenter?) ligger den styring ind i Android, Tizen, WebOS, whatever platform.

Det må så være din personlige mening. Ville du hellere have, at justeringer, der påvirker din hardware i eks. Windows, skulle køre via en DOS-prompt fordi den nu engang var mere gennemprøvet end Windows 10? Jeg kan ikke se hvad det har med debatten her at gøre.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 10:27

Du vejeleder blot som du selv finder passende. Det skal jeg ikke blande mig i.

Naturligvis vejleder jeg selv. Jeg synes bare at det er sørgeligt, at man efter en "Top anbefaling" fra Flatpanels må fraråde et køb. 

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 10:36
Vi to deler ikke præferencer for TV, så der må nødvendigvis være forskelle i hvad vi anbefaler.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 11:24

Vi to deler ikke præferencer for TV, så der må nødvendigvis være forskelle i hvad vi anbefaler.

Ja - og heldigvis for detLOL

-------------

Skrevet af: Grung
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 12:10
Det virker sku underligt på mig.

Jeg købte 65x85 i Sommers, første gang den var på weekend tilbud. og startede med at ligge nyeste firmware på med det samme.  Derefter indstillingerne fra flatpanels, justeret en smule så jeg kunne lige dem.

I starten var guide og kanalskift mega langsomt, og guiden hang af og til. Men efter en firmware opdatering til android 5.1 i efteråret har det kørt fornuftigt for mig. Senest er der lagt den sidste firmware på via USB som kom i November.

Jeg bruger så heller ikke en masse underlige ting. Kodi + Netflix + Chromecast er de ting jeg bruger. Dual tuner, pvr optagelse, PIP osv er ikke noget jeg mangler. Jeg har en hdhomerun som står for alt PVR, så kan de også deles i hele huset.

De eneste 2 minus der stadig er på min liste er:
Manglende Native APPS som tv2 play, HBO osv
Når jeg trykker exit fra Kodi, kan jeg ikke gå ind i den i de første 5 minutter igen. Den står og hænger.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 12:16
Så skal det jo også virke her! Jeg tror jeg forsøger mig med en fuld factory reset, og så efterfølgende hælde ny firmware på igen. Det undrer mig en hel del - at netop stabiliteten bør være forbedret.

Det får en skud i aften, så skal jeg se om jeg kan fremprovokere de samme fejl.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 12:27
Der er netop i dag udkommet en opdatering, som bugfixer er par ting med stabiliteten. Læg den på før du resetter.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Forskellen er, at Panasonics valg er - betjeningsmæssigt - langt mere intelligent, da det fungerer, hurtigt og enkelt!
Panasonic har nemlig været pisse smarte, ikke at sovse hele TV'ets betjening ind i et eller andet håbløst styresystem. Så kan det godt være at TV'ets indstillingsmenu er, og ligner, noget der er 10 år gammelt.

Det fede er jo netop at den del af fjernsynet software bare virker.

Jeg kan drage en sammenligning til mit erhverv, hvor jeg blandt andet servicerer labelprintere. Indstil for 6-8 år siden, var eer to knapper og et lille 2x20 karakters display på størstedelen af labelprinterne. Når man tændte sagde de beep op så var de klar til brug. Justering af parametre er noget tricky, idet man skal lave nogle tricks før man kommer ind i menuerne og det er lidt besværligt at komme ind i menuerne.
Men, når en labelprinter først er sat op, gør kunderne dybest set ikke andet end at slukke og tænde, samt simpel betjening via de to knapper.
I dag kører det hele ovenpå enten Windows CE eller Linux. Når man tænder går der 30 sekunder inden den er klar til brig og der er 10 knapper og et omfattende menusystem på en farveskærm. Det er da flot nok, men kunderne har stadigvæk kun brug for to taster og på et tidspunkt er der en der får "pillet" for meget i menuerne og vi bliver tilkaldt for at rette op på det - idet 150 parametre er for meget for en slutbruger at overskue.
Humlen er at to knapper er rigeligt og at kunderne har mere nytte af simple systemer end flotte menuer!

Men okay, jeg får mere arbejde ud af det, præcist som Sonys support gør.......

Klaus

-------------

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 12:28
Hvordan kører Android på Philips tv ?

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 13:05

Jeg er delvis enig i, hvad Hother skriver. Jeg ser det dog på en lidt anden måde. 
I det konkrete tilfælde kan flatpanels test kommer til at virke ret uheldig. Og man skal vide hvad det er man læser og selv individuelt vægter.

Konkret spørgsmål: (tænkt eksempel)
Et TV med et absolut fantastisk billede - der i 9 ud af 10 tilfælde ikke er i stand til at gengive dette fantastiske billede, (det tænder slet ikke). Men i det ene (10énde) tilfælde testes det. 
Hvilken karakter vil det få?

Dermed ikke sagt, at i på Flatpanels ikke skriver om problemerne. Og særligt netop det som er OP´s problemer har fået opmærksomheden. Men hvis man kun fokusere på karakterene, så kan det få den uheldige effekt med en forholdsvis høj karakter, for et produkt der ikke virker i 9 ud af 10 tilfælde.

Måske man bør overveje om features (når de fx bliver en belastning og risiko for den samlede bedømmelse) dermed skal vægtes højere. Det ville i det pågældende tilfælde trække TVét endnu længere ned.
Vi kan vel hurtigt blive enige om, at det ene ikke lever uden det andet, (billedekvaliteten ikke lever uden det bagvedliggende, som bla er features/OS og alt det andet).

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvordan kører Android på Philips tv ?

Af røvens til.
Det er efter min mening langt værre end det som Flatpanels omtaler med Sony TVét.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Konkret spørgsmål: (tænkt eksempel)
Et TV med et absolut fantastisk billede - der i 9 ud af 10 tilfælde ikke er i stand til at gengive dette fantastiske billede, (det tænder slet ikke). Men i det ene (10énde) tilfælde testes det. 
Hvilken karakter vil det få?

Dermed ikke sagt, at i på Flatpanels ikke skriver om problemerne. Og særligt netop det som er OP´s problemer har fået opmærksomheden. Men hvis man kun fokusere på karakterene, så kan det få den uheldige effekt med en forholdsvis høj karakter, for et produkt der ikke virker i 9 ud af 10 tilfælde.

Måske man bør overveje om features (når de fx bliver en belastning og risiko for den samlede bedømmelse) dermed skal vægtes højere. Det ville i det pågældende tilfælde trække TVét endnu længere ned.
Vi kan vel hurtigt blive enige om, at det ene ikke lever uden det andet, (billedekvaliteten ikke lever uden det bagvedliggende, som bla er features/OS og alt det andet).

Jeg synes det bliver en ret teoretisk diskussion. Vi laver ikke om på den måde vægtningen foretages, da det er en underliggende del af koden i de scripts, der udtrækker tabeller til siden. Det er ikke noget man bare lige ændrer fra anmeldelse til anmeldelse.

Derudover, så er det jo ikke første gang at folk er uenige i hvilke TV, der får en anbefaling og ej heller er det første gang, at folk finder fejl og mangler ved TV, som vi ikke selv fandt problematiske i vores gennemgang. Så længe vi tester i en begrænset periode og da der af og til sendes opdateringer på markedet, så vil TV'ene ændre sig ift. det vi anmelder. Derudover kan der være variation fra eksemplar til eksemplar, hvilket jo er tydeligt når det kommer til eks. clouding.

Som sagt, så har jeg efterfølgende selv nappet et X85 på tilbud og det svarer ganske fint overens med det jeg oplevede i testen (selv indstillingerne kunne kopieres 1:1 og give præcis samme resultat), så jeg er bestemt ikke tilbøjelig til at ændre på noget i karakterene. Om noget, så har tilføjelsen af 5.1 lyd i Netflix og fixet af 23.976 fps fjernet nogle af de anker jeg havde dengang - men det har nu altså heller ikke trukket scoren op, da jeg netop ikke mener, at vores scores skal være noget der opdateres ift. de informationer der lige tilfældigvis tikker ind med tiden.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 15:50
Jeg har jo tidligere fortalt, at jeg ikke forstod, hvorfor du, Torben, valgte et x85. Det samme TV,som du forøvrigt testede og samme TV, som I nu på Flatpanels har som gevinst i julekonkurrencen og samme TV, som du forsvarer og endog stadig anbefaler, husker jeg at have set.

Jeg vil ikke antyde noget. Blot sige,at nogle vel kan komme i tvivl om lødigheden ved test.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet af: JesA
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 16:02

Jeg har jo tidligere fortalt, at jeg ikke forstod, hvorfor du, Torben, valgte et x85. Det samme TV,som du forøvrigt testede og samme TV, som I nu på Flatpanels har som gevinst i julekonkurrencen og samme TV, som du forsvarer og endog stadig anbefaler, husker jeg at have set.

Jeg vil ikke antyde noget. Blot sige,at nogle vel kan komme i tvivl om lødigheden ved test.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 16:06
bentpetersson; fint nok at du har en "mistanke" - og skal ikke forholde mig til om den er sand eller falsk ( "stranger Things have happened")

Men at skrive at du ikke skal "antyde noget" er simpelthen for fesent, når det jo er præcis hvad du gør!!!!!

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 16:08

Så du ser et problem i at man køber samt anbefaler et tv, som man selv har testet og deri giver en anbefaling?

Det ville da være mere underligt, hvis man valgte et dårligere tv til sig selv.

Skrevet af: jake51
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 16:10
Nå... hvem har så et 55" X85, de gerne vil af med billigt
Jeg kan se Netflix via Apple TV, så klarer mig nok med dumt tv (nul internet)

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 16:19

Jeg synes det bliver en ret teoretisk diskussion. Vi laver ikke om på den måde vægtningen foretages, da det er en underliggende del af koden i de scripts, der udtrækker tabeller til siden. Det er ikke noget man bare lige ændrer fra anmeldelse til anmeldelse.

Jeg er helt på det rene med, at noget (selv valgt) vægtes højere end andet. Det er jo det der er valgt. Men hvis det er et problemfyldt produkt, og der ikke vægtes højest på det område som er problemfyldt, så bliver det samlede resultat skævt. 

En anden måde at formulere det på.
1. Et TV der har et fantastisk billede, men tungt at bruge/besværligt/fejler gang på gang.
2. Et TV der har et mindre fantastisk billede, hurtigt, let at bruge, fejler ikke.
(Udover billedekvaliteten, så er forudsætningen, at begge TV kan det samme/har de grundlæggende samme funktioner).

Når billedekvalitet vægtes højst, så vil den samlede karakter afspejle ovenstående pkt 1, mere end den vil afspejle pkt 2, og den samlede karakter.
Når resten vægtes højst, så vil den samlede karakter afspejle ovenstående pkt 2, mere end den vil afspejle pkt 1, og den samlede karakter.

Det er nu ikke rigtig en ret teoretisk debat. Det er simpel math. Wink

Du kan jo lave et simpelt forsøg. Tag test resultaterne for det pågældende TV, byt rundt på det der vægtes højst og lavest, og vupti, du vil se et helt andet samlede resultat, selvfølgelig.

Et andet problem/hage med testen er også, at når det gælder billedekvalitet, så bruges der præ-defineret referencer. Men alt det andet er der ikke rigtig den samme form for reference for.
Det betyder (rent teoretisk, denne gang), at en producent i virkeligheden er i stand til at præge resultatet, (det samlede resultat), alene ved at fokusere bevidst på det der vægtes højest.

da jeg netop ikke mener, at vores scores skal være noget der opdateres ift. de informationer der lige tilfældigvis tikker ind med tiden.

Jeg mener bestemt heller ikke, at en test skal opdateres løbende, blot fordi noget har ændret sig. End ikke det som testeren ikke selv er faldet over. Her må det være op til den der tester, at nå længst mulig på den tid der er til det, (måske kræve mere tid, hvis det er muligt).
Testen skal afspejle det som produktet kan/ikke kan, da testen blev foretaget.
Det betyder også, at en hver form for "producenten ved det, arbejder på, så det kommer i fremtidig opdatering...og blablabla". Det er ikke relevant for den pågældende test.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Så du ser et problem i at man køber samt anbefaler et tv, som man selv har testet og deri giver en anbefaling?

Desværre foregår mit nævnte over tid, ikke på  een gang. Ellers ville jeg give dig ret.

Men efterhånden, som de to danske fora blev overstrømmet af x85problemer fra brugerne, så virker det ikke længere lødigt at forsvare eller anbefale produktet uden også at nævne problemerne. 

Husk på, at der sikkert sidder nogle/en række x85 købere, der er usikre på om der eksisterer fejl/mangler i købelovens forstand, og dermed ikke aner, om de skal klage over TVET. 

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 16:41

Men skal være lidt idiot, hvis man lader sig købe til et dårligt produkt Smile

Det største problem jeg har med det, det er ikke at Torben selv har valgt det, men derimod den anbefaling det har fået på trods af de problemer som det har.
Men det er jo så desværre der niveauet er nået til på markedet. 

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 17:34
Kandersen --->

Det er jo ikke noget nyt at der bliver sendt produkter på markedet der er behæftet med fejl.

Tag bare plasma tv.

For at bruge dit eksempel:

Et plasma tv sendes på markedet. Billedet er perfekt (eller tæt på).

Skal det så have topkarakter?

Måske, hvis det ikke lige var fordi det de første 50-200 timer skal behandles som et råddent æg, og ikke den simple brugsgenstand det er. Der skal skrues ned for div. indstillinger og man skal passe på ikke at stå på den samme kanal i for lang tid.

Skal det stadig have topkarakter?

Måske, hvis det ikke var fordi at det ind i mellem lider af retention i x antal sekunder. Det skulle ellers gengive billedet præcist som instruktøren har tænkt det, men han har nok ikke forudset et logo fra TV2 oppe i det ene hjørne. Helt galt bliver det den dag der kommer burn in og skærmen er ødelagt for bestandigt.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 17:41
Mht. karaktergivning, så finder jeg ikke vægtningen forkert, for hvis alt andet end billedet fejler, så vil det jo automatisk få en lav karakter totalt, hvis brugervenlighed og features vurderes lavt.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 18:11

Desværre foregår mit nævnte over tid, ikke på  een gang. Ellers ville jeg give dig ret.

Men efterhånden, som de to danske fora blev overstrømmet af x85problemer fra brugerne, så virker det ikke længere lødigt at forsvare eller anbefale produktet uden også at nævne problemerne. 

Husk på, at der sikkert sidder nogle/en række x85 købere, der er usikre på om der eksisterer fejl/mangler i købelovens forstand, og dermed ikke aner, om de skal klage over TVET. 

Der er naturligvis ingen der har modtaget nogen form for betaling for anmeldelsen. Der er ej heller - nogensinde - nogen der har forsøgt, at købe sig til en positiv omtale. Jeg har betalt præcis det samme som alle andre for TV'et. Det er for lavt at kyle om sig med den slags beskyldninger. Mht. julekonkurrencer - og alle andre konkurrencer - så tilbyder producenterne produkter, som vi kan køre konkurrencer på og det må være op til marketingsafdelingerne at få fingeren ud og sætte noget på højkant. Her var Sony så dem der bød sig til her op til jul. Vi får ikke andet ud af det end de klik siden får ved at folk genbesøger os for at deltage hver dag. Så skal vi ikke skrue lidt ned for konspirationsteorierne?

Mht. selve anmeldelsen, så har jeg da NETOP fremhævet de mangler TV'et har - ligesom jeg også gør i alle de øvrige anmeldelser. Du er meget velkommen til at være uenig med de konklusioner jeg drager i anmeldelsen, men det er nu engang min subjektive vurdering af produktet der er nedskrevet i testen.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Kandersen --->

Det er jo ikke noget nyt at der bliver sendt produkter på markedet der er behæftet med fejl.

Tag bare plasma tv.

Måske, hvis det ikke lige var fordi det de første 50-200 timer skal behandles som et råddent æg, og ikke den simple brugsgenstand det er. Der skal skrues ned for div. indstillinger og man skal passe på ikke at stå på den samme kanal i for lang tid.

Måske, hvis det ikke var fordi at det ind i mellem lider af retention i x antal sekunder. Det skulle ellers gengive billedet præcist som instruktøren har tænkt det, men han har nok ikke forudset et logo fra TV2 oppe i det ene hjørne. Helt galt bliver det den dag der kommer burn in og skærmen er ødelagt for bestandigt.

... og Samsung har problemer med micro-stutter, LG's OLED har lilla tint og deres LCD har clouding, Panasonics mid-end modeller har bøvl med motion-systemet og sådan kan man blive ved. Vi nævner naturligvis de fejl, der måtte være og så må det altså være op til den enkelte hvordan man vægter tingene. Vi kan ikke opfinde en skala, som tilgodesér enhver situation - der vil ALTID være nogen som prioriterer anderledes.

Vi fik i øvrigt også på puklen da vi anbefalede Panasonics plasma idet de kunne få burn-in... Der er vist flere her i tråden, som stadig mente, at de var et godt køb så vidt jeg husker. Jeg tror endda, at enkelte også endte med at købe et og stadig synes det var et godt TV, selvom kanallogoerne konstant stod i kø for at brænde sig fast Og JA! På Flatpanels syntes vi, at de var et godt køb på trods af, at der kunne opstå burn-in.

-------------

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 18:58
Er det ikke så simpelt som at det er u-smart at tildele top-anbefalings awards til produkter der ikke over en meget bred kam vitterlig er topklasse? Det er jo på den måde ikke et top klasse TV, det er i bedste fald en topklasse monitor/skærm. Der er en del forskel synes jeg.

Jeg har ikke selv det TV, men når det ikke engang kan det der står på kassen og firmwaren skal opdateres ad flere omgang for at komme op på en rimelig brugsoplevelse så kunne man da godt få fornemmelsen af at i har været lidt for flinke. 

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 19:04
Hvad er langsomkanalskift for jer andre?

Jeg har lige teste efter sidste firmware. Fra jeg trykker på pil op på remove, til ny kanal er klar med billede og lyd siger stopuret 3.81 sekunder. Jeg er villig til at min reaktionsevne er lidt sløv, så vi kan sige 4 sekunder lige ud.

Det er ikke sløvt for mig.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 19:07
Det er ikke "top-klasse" vi vurderer. Det handler primært om billedkvalitet-for-pengene. Vi har en anden Award til topklassen.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 19:17
Tilbage til tråden 👊

Jeg har her til eftermiddag opdateret endnu engang. Alt er seneste udgave, og tvet fungerer umiddelbart med bedre respons. Det gælder både kanalskift, opstart og generel reaktion på fjernbetjeningen. Jeg har ikke fået de samme fejl med frys, så indtil videre ok.
Det bør nævnes at jeg tidligere havde støj på mit antennekabel, så det et også skiftet i går. Det kan også være medvirkende, men frys og langsom respons var et problem inden opdateringen også.

Kanalskifte 3 sek., og opstart 6 sekunder. Det virker stadig langsomt, relativt set til mit 5 år gamle LG. Dog har jeg ingen måling på det, så der er ingen mening i at snakke om det.

-------------

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 19:17
Så er det vel dét der er problemet. At man (jeg i det mindste) forbinder noget andet og mere med "top anbefalings award" end en udmærkelse der primært dækker over "mest billedkvalitet pr krone". Jeg skriver det bare fordi jeg tror at rigtig meget fnidder kunne undgås hvis du og dine læsere have en fælles forståelse af hvad der menes med hvad. "mest billede pr krone" var altså heller ikke min første tanke, selvom jeg da sagtens kan set at du har givet et par minusser for bugs mv. Af kommentarerne i denne tråd synes jeg at spore at flere andre har misset den pointe.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 19:20
..

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 19:37

Der er naturligvis ingen der har modtaget nogen form for betaling for anmeldelsen. Der er ej heller - nogensinde - nogen der har forsøgt, at købe sig til en positiv omtale. Jeg har betalt præcis det samme som alle andre for TV'et. Det er for lavt at kyle om sig med den slags beskyldninger. Mht. julekonkurrencer - og alle andre konkurrencer - så tilbyder producenterne produkter, som vi kan køre konkurrencer på og det må være op til marketingsafdelingerne at få fingeren ud og sætte noget på højkant. Her var Sony så dem der bød sig til her op til jul. Vi får ikke andet ud af det end de klik siden får ved at folk genbesøger os for at deltage hver dag. Så skal vi ikke skrue lidt ned for konspirationsteorierne?

Mht. selve anmeldelsen, så har jeg da NETOP fremhævet de mangler TV'et har - ligesom jeg også gør i alle de øvrige anmeldelser. Du er meget velkommen til at være uenig med de konklusioner jeg drager i anmeldelsen, men det er nu engang min subjektive vurdering af produktet der er nedskrevet i testen.

Jeg påstår ikke, at der har foregået nogen form for returkommission. Jeg synes faktisk, at alle frivillige, både her på recordere.dk og på flatpanels.dk, burde få foræret apparater for jeres store frivillige indsats. 

Det, jeg advarer imod, er, at det kan være og blive en belastning ikke kun for dig, men for flatpanels.dk., når du optræder med så mange masker. fx ville en chef normalt fratage dig mulighederne for at at svare/kommunikere offentligt, hvis bare een enkelt person udenfor kunne mistænke dig, hvorved ikke kun een men alle tests kan tolkes som ulødige. 

Vi har jo set det en række gange, hvor du fx på denne tråd giver mig ret og skriver, at processoren ikke er "kraftig" nok, men du fx skriver at Samsung bruger billige enheder, hvor al sund fornuft fortæller at enhederne er underdimensioneret. Det ene øjeblik bruges et ingeniørudtryk, jævnfør din profilstilling, mens det andet bruges til ...... 

Eller:  citat "Samsung har microstutter", mens du et andet sted anfører, at alle TVs har microstutter.

Hvornår skal vi så lige tro på dig? 

........
Tilbage til emnets spørgsmål:

Ja, X85 er et TV, der aldrig burde have været på markedet på grund af problemer.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 20:13
Det kører sq da helt ud af en tangent det der. Jeg har ikke nogen "chef" i det her. Jeg skriver artikler og anmeldelser - i min fritid og ganske gratis - for et online-magasin. Jeg har en mening om tingene og når man åbner debatten omkring MIN anmeldelse, så svarer jeg som oftest på tiltale. Der er ikke noget der adskiller din mening fra min, med undtagelse af, at jeg har publiceret min i form af en artikel og brugt måleudstyr til at bakke den op. "...optræder med så mange masker"... come on. Er det en TV-serie vi er med i? Der er ikke nogen der bærer masker her.

Jeg brugte "micro-stutter" som et eksempel for at fremhæve en pointe. Om andre har samme problem er for så vidt lige gyldigt. Andre plasma-producenter havde også burn-in.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Kandersen --->

Tag bare plasma tv.

Dine svar er skam fair nok. Der mangler bare en detalje.

Forventet -> ikke forventet, specielt i forbindelse med problemer.

Prøv at læs det du skrev igen med dette i minde. Jeg tror du vil se, at det stiller det i et noget andet lys.

Dernæst så finder du jo netop nogle af fænomenerne besvaret i fx vejledningen. Det gør du rigtig sjældent med de ikke-forventet "problemer". 

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 20:29
Ufatteligt at tråden for lov til at køre videre.

Fun fact. Jeg har ikke bragt nogen anmeldelse ud over min egen ind i billedet.
At mit problem så delvist virker til at være, fjerne ikke berettigelse for at det føles forkert sat op med Android.

Tak for alle input - som har omhandler det reelle spørgsmål.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 20:34

Det er ikke "top-klasse" vi vurderer. Det handler primært om billedkvalitet-for-pengene. Vi har en anden Award til topklassen.

Så forstår jeg ikke "Top Anbefaling", "Top Klasse" eller andre former for "Top dit og dat".

Men jeg forstår "billedekvalitet for pengene". Det skal måske skæres mere ud i pap så. eller måske skulle man undlade at "teste" alt det andet, da det forkludre konklusionen, og dermed omvendt risikere at trække "billedkvaliteten ned" så det dermed ikke er "mest billedekvalitet for pengene" alligevel.

Ja undskyld, men der røg jeg sgu nok helt af, og forstår det slet ikke.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 20:49

Ufatteligt at tråden for lov til at køre videre.

Fun fact. Jeg har ikke bragt nogen anmeldelse ud over min egen ind i billedet.
At mit problem så delvist virker til at være, fjerne ikke berettigelse for at det føles forkert sat op med Android.

Tak for alle input - som har omhandler det reelle spørgsmål.

Nu har du tiderne, her og nu. Prøv at lave tidsmålinger igen, om 1-2 måneder. Min kammerat har det indtryk at TV'et bliver gradvist sløvere (langsommere) over tid.

M.v.h.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 21:07

Så forstår jeg ikke "Top Anbefaling", "Top Klasse" eller andre former for "Top dit og dat"<span style="line-height: 1.4;">.

Men jeg forstår "billedekvalitet for pengene". Det skal måske skæres mere ud i pap så. eller måske skulle man undlade at "teste" alt det andet, da det forkludre konklusionen, og dermed omvendt risikere at trække "billedkvaliteten ned" så det dermed ikke er "mest billedekvalitet for pengene" alligevel.</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">Ja undskyld, men der røg jeg sgu nok helt af, og forstår det slet ikke.</span>
<span style="line-height: 1.4;"> 
</span>

Mon ikke det er en debat du skal starte i vores forum i stedet. Vi har skam forklaringer af vore betegnelser, som læserne kan hive frem når de læser anmeldelserne.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 21:12
Det er fint din kammerat har det indtryk, jeg har det modsatte, at tv'et bliver mere og mere responsiv for hver opdatering.

Man skal læse anbefalinger udfra de briller man har på, og så vurdere om man selv er enige i de samme ting.

Ud fra min egen mening vil jeg absolut anbefale tv'et til andre, ligesom jeg uden problemer vil anbefale det Panasonic 725 jeg har i soveværelset.

Da jeg læste anmeldelsen, og vurderingen af både billedkvalitet og funktioner og feature, vurderede jeg det hele samlet.
At tv'et manglede Dual tuner og pvr betød intet for mig. Til gændgæld betød det alverden at kodi var indbygget direkte i Android. I testen virkede kodi ikke ret godt, men et par uger efter testen kom en fungerende version, og da det faldt sammen med et prisfald/tilbud, og var noget af det der betød rigtigt meget for mig slog jeg til.

De små bugs der har været og er, er jeg ikke et sekund i tvivl om at Google nok skal løse, ligesom Apple løser de problemer der opstår i nye iOS releases.

Så læs en anmeldelse med dine egne briller, og vurder om du er enig i de parametre der er bedømt på. Hvis ikke stiller du spørgsmål til testen, og søger svar på disse inden du laver et køb.

For mig passer testen nogenlunde med de parametre jeg selv sætter pris på, bortset fra at kodi betyder markant mere for mig end for Torben, som så omvendt vurderer chromecast funktionalitet højere end jeg ville.

Verden er ikke sort og hvid, der er meget midt imellem, og lige så mange meninger.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 21:12
- min største respekt for at Torben Rasmussen ikke mister besindelsen overfor de (2)kværulanter som bliver ved med at....kværulere

Skrevet af: -claus-
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 21:25
Jeg kan forstå at der kan være periodiske udfald på Sony Tv'et pga fejl i Android tv. Men det med at den er langsom i betjeningen undre mig. Det er måske ikke de helt rigtige forhold at teste under, men jeg har prøvet at sappe kanaler på hhv. Sony x8505, Phillips Pus7100 og Panasonic 725. Jeg syntes egentligt at de var nogenlunde lige længe om at skifte kanal. Og at det nok mere var selve afkodningen via Cam modulet, der var flaskehalsen. Tv'ene modtog bokser signal.

-------------
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af Grung Grung skrev:

Det er fint din kammerat har det indtryk, jeg har det modsatte, at tv'et bliver mere og mere responsiv for hver opdatering.

Jeg snakker sgutte om opdateringer! Ja, min kammerat synes også at responsen er blevet bedre, med opdateringerne. Men han synes også at TV'et bliver sløvere og sløvere, som ugerne går. Forstår du nu?

M.v.h.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Jeg kan forstå at der kan være periodiske udfald på Sony Tv'et pga fejl i Android tv. Men det med at den er langsom i betjeningen undre mig. Det er måske ikke de helt rigtige forhold at teste under, men jeg har prøvet at sappe kanaler på hhv. Sony x8505, Phillips Pus7100 og Panasonic 725. Jeg syntes egentligt at de var nogenlunde lige længe om at skifte kanal. Og at det nok mere var selve afkodningen via Cam modulet, der var flaskehalsen. Tv'ene modtog bokser signal.

Nu er det ikke kun kanalskift, som er (har været) langsomt. Også opstartstiden, inden man kan begynde at bruge TV'et (skifte kanal o.s.v.). Tiden det tager at gå ind i - og frem for alt ud af - TV guiden, m.m.

M.v.h.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 21:37
For lige at kommentere på det med "tid til respons", så har Sony aldrig været sprintere på dét punkt. Deres 2014-modeller havde næsten 30 sekunders opstart, hvor TV'et blot stod med billede og lyd og du intet kunne trykke på - både på high-end og low-end modeller. Ikke at det er en undskyldning, men det er altså ikke unikt for dette års line-up.

-------------

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 21:47
Som du selv siger: "Det var blot et eksempel". Sony har jo vist, med de seneste opdateringer, at også de kan gøre det bedre (hurtigere).

M.v.h.

Skrevet den: 08-December-2015 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

- min største respekt for at Torben Rasmussen ikke mister besindelsen overfor de (2)kværulanter som bliver ved med at....kværulere

Kværulant?
Der tager du fejl, igen. Det hedder uenighed og uforstående.
Du kunne i det mindste få styr på begreberne, hvis du absolut skal svine folk uberettiget til!

Torben har ingen grund til at miste besindelsen, blot fordi jeg ikke forstår og er uenig. Jeg går ud fra han kan håndtere det. Dog har han ret i, at hvad der angår måden der testes på, så er det ikke en debat der hører til her. Det kom nærmest bare ind som et tilfælde i debatten. Og det beklager jeg.

Jeg har skam helt fint med respekt for Torbens og Flatpanels arbejde. Og som jeg gav udtryk for tidligere, så er min vurdering af anbefalingen, at det må skyldes det er det bedste pt. i mangel af bedre. Testen i sig selv siger jo alt. Der er ikke lagt skjule på problemerne. Når man så anbefaler et produkt, som er smæk fyldt med fejl, så må det skyldes, at de andre produkter er endnu værre.

Derfor jeg skrev, at det åbenbart var der niveauet lå. Ikke som en kritik af Torben eller Flatpanels, men derimod en konstatering af, hvor markedet ligger.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 06:16

Uha uha, de tanker må du jo slet ikke have al den stund, at modellen fik en Top anbefaling fra FlatpanelsDead.

Jeg er ked af det på dine vegne, og jeg håber meget, at du over tid bliver glad for dit nye TVSmile 

Lige siden Flat Panels gav din ex-fladskærm lidt negativer med på vejen i deres anmeldelse, har du opført dig som en umoden voksen. Jeg synes det er trættende at se dig drive en heksejagt og lægge stikpiller ud til højre og venstre. Kom nu videre, mand.

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 08:00

Testen i sig selv siger jo alt. Der er ikke lagt skjule på problemerne. Når man så anbefaler et produkt, som er smæk fyldt med fejl, så må det skyldes, at de andre produkter er endnu værre.

Derfor jeg skrev, at det åbenbart var der niveauet lå. Ikke som en kritik af Torben eller Flatpanels, men derimod en konstatering af, hvor markedet ligger.

Det bliver jo altid en opvejning af fordele og ulemper. Anbefalingen tager højde for prisen, og du kan med X85 få et 65" TV med ret høj billedkvalitet for under 20.000 kr. (27.000 kr. da den blev anmeldt), hvilket var svært at komme udenom. Man kunne naturligvis droppe alle de subjektive vurderinger ud og blot opremse fordele og ulemper, tælle dem sammen og hvis antal positiver delt med antal negativer delt med pris er større end X, så får man en guldstjerne... Jeg gætter på, at det giver anledning til lige så mange diskussioner.

Jeg har ikke selv fået lagt nyeste opdatering på min model, men som andre skriver, så er min egen erfaring også, at TV'et kører ret hurtigt i den første tid efter en opdatering (og efter en genstart), så når man har opdateret, så skal man lige vente lidt før man konkluderer, at alt er lysegrønt.

-------------

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af Ukke Ukke skrev:

Lige siden Flat Panels gav din ex-fladskærm lidt negativer med på vejen i deres anmeldelse, har du opført dig som en umoden voksen. Jeg synes det er trættende at se dig drive en heksejagt og lægge stikpiller ud til højre og venstre. Kom nu videre, mand.

Øhh.. jeg har slet ikke nævnte mit Panasonic i denne sammenhæng, men nu du selv kommer ind på det, så rager den test fra Flatpanels mig en hulens fis al den stund, at alle andre siger noget helt modsat, og TV´et fungere helt perfekt. Modsat så mange andre. Jeg kan bare godt lide at alt der testes får en korrekt og fair behandling.

Men indrømmet, at Flatpanels giver en Top anbefaling til et overalt middelmådigt TV - det undre mig sådan set ikke mere.

Men ellers et godt råd, lad være med at læse mine indlægWink

-------------

Skrevet af: Krjstoff
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 09:40
Jeg har et 55x8509c og har ingen problemer.

Bevares, der går måske 5-10 sekunder fra jeg tænder til det er klar. Om det er lidt eller meget må være op til den enkelte. Det generer ikke mig. Mit TV-behov er sjældent så akut, at ventetiden er en udfordring.

Jeg har endnu ikke oplevet (7-9-13) at TV'et fryser, går ned eller at fjernbetjeningen ikke reagerer.

-------------
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |

Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 09:57

Så forstår jeg ikke "Top Anbefaling", "Top Klasse" eller andre former for "Top dit og dat".

Men jeg forstår "billedekvalitet for pengene". Det skal måske skæres mere ud i pap så. eller måske skulle man undlade at "teste" alt det andet, da det forkludre konklusionen, og dermed omvendt risikere at trække "billedkvaliteten ned" så det dermed ikke er "mest billedekvalitet for pengene" alligevel.

Ja undskyld, men der røg jeg sgu nok helt af, og forstår det slet ikke.

Vi har en dybegående artikel om hvordan vores Awards og dynamiske karaktersystem skal forstås her:  http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1190384687 - http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1190384687

Og vores testmetoder her:  http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1446089437 - http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1446089437

Vi kigger naturligvis på hele produktet, selvom vi lægger mest vægt på billedkvalitet. Man kan jo ikke tale billedkvalitet uden at tale komprimeringsformater, apps, tunere og HDMI-version i dag.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 10:08

Oversvømmet ligefrem? Prøv at tæl antal deltagere/ejere og hold det op imod det faktum, at der sælges omkring en halv million tv-skærme i Danmark om året Smile I det tal er importerede skærme ikke medregnet.

X85C er af flere grunde en af de mest omtalte og profilerede skærme i dag. Ligesom Samsung JU7005 er det. Derfor vil der naturligvis komme flere reaktioner - godt og dårligt - på noget som sælges i stort antal.

Ingen skærme er perfekte. Selv de dyreste skærme har kritikpunkter. Hvis man køber en tv-skærm ud fra devisen om, at den skal være perfekt, så kan man man lige så godt opgive at købe. Selv de skærme, der i dag sælges til op imod 100.000 kroner har adskillige kritikpunkter. Om de specifikke kritikpunkter så betyder noget for en selv, må man jo selvstændigt vurdere.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 10:09

...Jeg kan bare godt lide at alt der testes får en korrekt og fair behandling...

Al anmeldelse er subjektivt. Uanset hvor objektiv du som anmelder forsøger at være, vil al anmeldelse altid være subjektivt.

Det er ikke kun en liste over faktiske specs og videnskabelige observationer. Det er også en holdning til disse.

Du vil aldrig kunne anmelde noget "korrekt", for hvem bestemmer hvornår der kan sættes to streger under en skreven holdning til noget?

-------------
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 10:17
Rasmus.

Der er i min verden stor forskel på, ikke at være perfekt, og så på at sælge TV på - og med - funktioner, som slet ikke fungerer!

Og selvom der måttet være solgt 50.000 Sony skærme, og det kun er 5 som brokker sig, så er det stadig 50.000, som ikke har PVR- og PiP funktionalitet - udover den mildest talt ringe software implementering.

M.v.h.

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 10:29
Ja, det er vi enige i Henrik, men det er heller ikke det jeg siger.

Det er naturligvis ikke OK, at Sony bliver ved og ved med at udsætte optagelsesfunktionen og PIP. Det har vi også sat fokus på på forsiden af FlatpanelsDK. Vi havde jo ingen jordisk chance for at vide dette, da vi første gang kiggede på skærmen, men som Torben siger, blev karakteren afgivet uden at "evt. fremtidig optagefunktion" talte op. Skærmen blev anmeldt som den stod.

Men jeg ser ingen årsag til at gå ud af den tangent. Samtlige af de skærme vi har anmeldt i år har "manglet" noget, som ifølge producenten kom "lige straks". Mange af os herinde og andre steder har lært at ignorere den slags støj.

-------------

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 10:35
TV'et er jo testet på den præmis, at der ikke var PIP og PVR. Det er medtaget i vurderingen af produktet. Det er muligt, at de features for DIG er ultra-vigtige, men det må du jo så medtage i din egen vurdering hvis du overvejer et køb. For andre er det måske mere vigtigt, at stikkene pejer i en bestemt retning, at foden er pæn, at profilen er tynd, at man har en HBO app, eller at input-lag er under 30 ms. Vi tester det vi får leveret.

Vi vægter billedkvaliteten ret højt og ja, jeg fornægter ikke, at TV'et til tider kører langsomt. Det gjorde Samsungs JU-serie i øvrigt også da jeg testede den hvis man ikke slukkede for TV'et efter brug (dvs. undlod at bruge dvale-funktionen) og på dét oplevede jeg også at det gik helt i stå og måtte rebootes.

Sonys 2014-serie blev kritiseret for hastigheden selv på deres gamle styresystem og min oplevelse er faktisk ikke SÅ forskellig fra deres gamle X9005B, som ikke kørte Android. Kanalskift, start af "Smart"-del osv. mærkes i det store og hele ens. X9005B tog så bare 20-30 sekunder om at starte op fra alm. standby, hvor X85C kan hives ud af kontakten og startes på samme tid.

-------------

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 10:42
"If you give me six lines written by the hand of the most honest of men, I will find something in them which will hang him"

Hvorfra stammer citatet?

Jeg kan se, at der er mange, der har en mening om hvordan vi tester på FlatpanelsDK og det er vi glade for. Men hvorfor kommer I så ikke over på forummet og deltager med feedback? Både før, under og efter åbnede vi for feedback om hvordan vi skulle designe vores dynamiske karaktersystem. Vi er stadig åbne for feedback, men nu er grundstenene jo ligesom lagt og dokumentationen nedfældet i alt andet end overfladisk grad. Vi kan ikke sidde og linke på kryds og tværs til vores indhold herfra siden, så det er nok ikke det rette sted at tage den debat.

Styrken i en anmeldelse ligger i testarbejdet og det har vi naturligvis vores meninger om. Men som fælles gruppe, så er styrken i erfaringer jo, at man helt åbent kan debattere i fora som vores, Recordere og andre. På den måde kan vi fælles skabe en større erfaringsflade. Mere input fra flere vinkler = bedre erfaringsgrundlag. Det skal vi da bruge i fællesskab til at blive klogere på alle produkterne. En anmeldelse kan naturligvis ikke være den endelige sandhed, set fra alle vinkler, set fra alle synspunkter. Så jeg stiller mig forundret overfor flere af de angreb, der har været her i tråden.

-------------

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 10:56

Testen i sig selv siger jo alt. Der er ikke lagt skjule på problemerne. Når man så anbefaler et produkt, som er smæk fyldt med fejl, så må det skyldes, at de andre produkter er endnu værre.

Det bliver jo altid en opvejning af fordele og ulemper. Anbefalingen tager højde for prisen, og du kan med X85 få et 65" TV med ret høj billedkvalitet for under 20.000 kr. (27.000 kr. da den blev anmeldt), hvilket var svært at komme udenom. Man kunne naturligvis droppe alle de subjektive vurderinger ud og blot opremse fordele og ulemper, tælle dem sammen og hvis antal positiver delt med antal negativer delt med pris er større end X, så får man en guldstjerne... Jeg gætter på, at det giver anledning til lige så mange diskussioner.

Det vil det nok, men på et noget andet grundlag.
Det grundlæggende problem, (som jeg ser det) er, at der nok efterhånden og forøvrigt i rigtig lang tid, lægges for meget vægt på billedekvaliteten. Det har nærmest været forbundet med ekstrem hysteri, netop for fora som Recordere.dk og Flatpanels.dk. I den periode er der sket enormt meget helt generelt for lige netop TV, med skiftende OS bag, med apps, med smart dele, opløsning. Ja i virkeligheden alt andet, oven i billedekvaliteten. Men disse ting vælter i realiteten hele oplevelsen, hvis ikke de er i orden. 

Der tror jeg at Flatpanels test og ikke mindst brugerne på foraéne gør producenter og de almene brugere en enorm bjørnetjeneste, når der konstant fokuseres på billedekvalitet.
Man får lidt en følelse af, at der top-anbefales en Prosche med kædetræk og pedaler, med den forklaring, at Porsche kommer senere med en "opdatering", så der kommer en "rigtig" motor i.
Der tror jeg, helt generelt, at hr og fru Danmark vil være bedre tjent med en med en lidt mindre fin bil (mindre fin billedekvalitet) og så ellers en maskine der funger som den skal.
Det andet virker i bedste fald top-idiotisk, for nu at holde samme niveau. 

Selvfølgelig skal det til en vis grad være en opvejning af, hvor slemme problemerne er. En "skod" app der går ned i smart dele vejer ikke lige så tungt, som hvis det er OSét der går ned.
Men er vi ovre i decideret ustabilitet, som Sony (og Philips) har, hvor TVét fryser, går ned, rebooter, eller som med Philips, at deres Wifi forbindelse kun virker i ganske få sekunder efter opstart. Så synes jeg pludselig at disse problemer langt overgår vigtigheden af, hvor fantastisk billedekvaliteten er. 

Derfor forstår jeg helt generelt ikke, at man overhovedet kan finde på at anbefale et TV med sådanne problemer. Det er jo ikke fordi man kan tage problemer ud af TVét, når man har købt det på anbefalingen. Det eneste positive ved testen, det er at problemerne nævnes, som læserne i det mindste ved det, inden de vælger.

Jeg har ikke selv fået lagt nyeste opdatering på min model, men som andre skriver, så er min egen erfaring også, at TV'et kører ret hurtigt i den første tid efter en opdatering (og efter en genstart), så når man har opdateret, så skal man lige vente lidt før man konkluderer, at alt er lysegrønt.

Som nævnt, så mener jeg slet ikke man skal tage højde for evt. kommende opdateringer i en test. Det er ikke et korrekt grundlag man laver testen på i så fald. Og slet ikke i konklusionen. Grundlaget er det vigtigste der findes. Der er jeg desværre "arbejdskadet". Hvis man endelig skulle tage højde for det, så skal det være i form af garantier. Men det følger jo ikke med i en test.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Krjstoff Krjstoff skrev:

Kan du optage på USB porten? (hint).

Mit TV-behov er sjældent så akut, at ventetiden er en udfordring.

Sådan tror jeg reelt de fleste almindelige har det. Herinde på forumet, der er nogle folk bare forvante med andet. Det er en helt klar individuel holdning. Jeg vil også langt hellere leve med et TV der er 2 sekunder længere tid om at skifte kanal, hvis det er på bekostning af, at det så også fungere som det skal.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Vi kigger naturligvis på hele produktet, selvom vi lægger mest vægt på billedkvalitet. Man kan jo ikke tale billedkvalitet uden at tale komprimeringsformater, apps, tunere og HDMI-version i dag.

Se mit forrige svar til Torben.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 11:08

Oversvømmet ligefrem? Prøv at tæl antal deltagere/ejere og hold det op imod det faktum, at der sælges omkring en halv million tv-skærme i Danmark om året Smile I det tal er importerede skærme ikke medregnet.

Har DU så husket at medtage de brugere der siger, at de ingen problemer har.. Lille hint, der er en få indlæg tilbage der netop har gjort det.

Prøv at analysere på den!

Om de specifikke kritikpunkter så betyder noget for en selv, må man jo selvstændigt vurdere.

Det linie er noget af en fortolkning - Når man går ud og anbefaler noget, som en autoritet med fagkundskab, (som jeg tolker Flatpanels til at være), så præger man jo lige præcis dette punkt. Det er det der ligger i ordet, "anbefaling".
I min normale verden bruger vi også anbefaling, råd og vejledning. Det er det samme. Vi præger vores kunder ud fra vores viden, ud fra, hvad vi mener vil være bedst for dem. At den endelige beslutning så ligger hos kunderne selv, det ændre ikke ved, at vi har sagt vores mening, og dermed forsøgt at præge dem.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 11:11

Det grundlæggende problem, (som jeg ser det) er, at der nok efterhånden og forøvrigt i rigtig lang tid, lægges for meget vægt på billedekvaliteten. Det har nærmest været forbundet med ekstrem hysteri, netop for fora som Recordere.dk og Flatpanels.dk. I den periode er der sket enormt meget helt generelt for lige netop TV, med skiftende OS bag, med apps, med smart dele, opløsning. Ja i virkeligheden alt andet, oven i billedekvaliteten. Men disse ting vælter i realiteten hele oplevelsen, hvis ikke de er i orden. 

Der tror jeg at Flatpanels test og ikke mindst brugerne på foraéne gør producenter og de almene brugere en enorm bjørnetjeneste, når der konstant fokuseres på billedekvalitet.

Kim, helt seriøst. Læser du overhovedet vores anmeldelser? Vi har spalte op og ned om netop styresystemerne og brugeroplevelsen i anmeldelserne. Jeg har allerede sendt dig mere information om vores karaktersystem og testmetoder. Vi har kigget på Android TV, webOS, tvOS, Tizen, Firefox OS og alle de andre. Vi har optaget videoer af dem, som ligger frit tilgængeligt på YouTube.

Vi har også udpenslet, hvor meget brugeroplevelsen tæller i karaktersystemet og hvordan vores Awards ikke stringent følger karakteren (men tager pris og flere ting med i betragtningen). Selvfølgelig vægter vi de ting med i oplevelsen og en tv-skærm, der var decideret ubrugelig kan naturligvis ikke få en Award bare fordi billedkvaliteten er god (det er ikke tilfældet med Sony X85C, selvom nogen åbenbart har fået den opfattelse). Det har vi aldrig hævdet. Vi siger bare, at vi lægger mest vægt på billedkvalitet. Det er jo ikke det samme, som du argumenterer for.

Derfor forstår jeg helt generelt ikke, at man overhovedet kan finde på at anbefale et TV med sådanne problemer. Det er jo ikke fordi man kan tage problemer ud af TVét, når man har købt det på anbefalingen. Det eneste positive ved testen, det er at problemerne nævnes, som læserne i det mindste ved det, inden de vælger.

Har du prøvet tv'et? Og hvad med de andre "Smart TV" på markedet? Der er også mange af problemer i Netcast, Smart Hub, Smart Viera og senere Tizen, Firefox OS m.fl.

Lad os nu lade vær med at sætte noget op på en pedestal, både hvad angår godt og dårligt.

-------------

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 11:42

Ja, det er vi enige i Henrik, men det er heller ikke det jeg siger.

Det er naturligvis ikke OK, at Sony bliver ved og ved med at udsætte optagelsesfunktionen og PIP. Det har vi også sat fokus på på forsiden af FlatpanelsDK. Vi havde jo ingen jordisk chance for at vide dette, da vi første gang kiggede på skærmen, men som Torben siger, blev karakteren afgivet uden at "evt. fremtidig optagefunktion" talte op. Skærmen blev anmeldt som den stod.

Og det er her det går galt.
For ganske rigtig talte PVR funktionen ikke op. Men den talte heller ikke ned, på trods af at i selv efterfølgende giver udtryk for, hvor galt dette stunt i virkeligheden er.
Dette stunt burde have sendt et massivt signal til producenten (og de andre producenter), at det bare ikke er i orden. Kan de ikke få deres lort til at virke, så må de udsætte produktet. Ikke funktionen.

Eks.
- TVét skal kunne A jf specifikationerne. Kan det det? 
- Nej, for det har producenten valgt ikke at aktivere på udgivelsesdatoen.
- Okay, så tager vi det ikke med i testen. Vi pointere blot, at producenten har valgt at ikke aktivere det.

Det er dermed et helt andet grundlag i selv vælger at teste produktet på, end det som det skal/burde kunne og forventningerne til det, på test tidspunktet.

Men jeg ser ingen årsag til at gå ud af den tangent. Samtlige af de skærme vi har anmeldt i år har "manglet" noget, som ifølge producenten kom "lige straks". Mange af os herinde og andre steder har lært at ignorere den slags støj.

Det er helt i orden at i ignorere producenternes "kommer lige straks". Det skal i gøre. Men det er ret uheldigt, hvis det samtidig betyder, at i helt ignorere det, (det ikke tæller ned), og ydermere (alt afhængig af manglerne), at det ligefrem kan ende i en top-anbefaling.
Juridiskset er det måske sågar en klar mangel ved produktet.

Jeres top-anbefaling får dermed den modsatte effekt, at det er helt i orden at lave dette stunt.  

Når du skriver, at samtlige andre har manglet noget. Så har jeg jo ret i, at jeres top-anbefaling skal læses som, at produktet trods alt på billedesiden er det bedste af alle onder, på test tidspunktet.
Den formulering synes jeg klinger væsentlig bedre.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 12:14

Kim, helt seriøst. Læser du overhovedet vores anmeldelser? Vi har spalte op og ned om netop styresystemerne og brugeroplevelsen i anmeldelserne.

Ja jeg læser dem, og grundigt endda. Og jeg nyder dem. Jeg nød også den om det pågældende TV, lige indtil jeg nåede konklusionen og "top-anbefalingen". Der knækkede min film. Det var min aller første tanke da jeg nåede dertil.
"Hvordan fanden kan man nå til den konklusion og give den top-anbefaling, når man lige har læst en længere test, der mildest talt fortæller, at det var en overordnet kedelig oplevelse, bortset fra billedekvaliteten".

Det er sådan jeg læste jeres ellers fremragende test.

Det er ikke det i skriver i testen. Det er det i skriver i testen, og konklusionen, samt den krølle, at det ender i en top-anbefaling, der i den grad trigger mig. For top-anbefalingen indikere og har en konsekvens som over for problemerne blot gør det hele meget værre. Top-anbefalingen sender et signal, og i dette tilfælde et signal, som jeg absolut ikke kan forstå. Ikke bare i forbindelse med det bevidste fravalg af PVR funktionen fra Sony´s side, men hele brugeroplevelsen i testen, som jeg læser ikke altid var lutter glade dage.

Til en vis grænse formoder jeg vi er enige om, at en samlede brugeroplevelse (dvs. motoren bag, funktionerne og andet) SKAL kunne vælte vigtigheden af billedekvaliteten. Spørgsmålet er, hvor denne grænse går.
Men måden i tester på, der tages der ikke nødvendigvis højde for dette, når i iforvejen har vægtet en del højere end andet. Det ville ikke være anderledes end hvis det var omvendt, at brugeroplevelsen vægtede højere end billedekvaliteten. Så ville et komplet umuligt billede med en fantastisk brugeroplevelse resultere i det samme skæve samlede resultat. Det er det farlige ved at have forudsatte præferencer.
Sådan er det bare nødt til at være, for jer.

Jeg lovede lidt i går, at jeg ikke ville debattere jeres test metode. Så jeg forsøger at undgå det. Men det er svært når den samtidig er sammenhængende med et resultat, som i dette tilfælde er til debat.

Selvfølgelig vægter vi de ting med i oplevelsen og en tv-skærm, der var decideret ubrugelig kan naturligvis ikke få en Award bare fordi billedkvaliteten er god (det er ikke tilfældet med Sony X85C, selvom nogen åbenbart har fået den opfattelse).

Lige præcis det her forstår jeg slet ikke, når i ved at eksempelvis PVR funktionen netop VAR ubrugelig, og endda mod forventning ikke eksisterende.
Jeg synes du modsiger dig selv, eller så tilgodeser du Sony´s valg om at ikke aktivere det. Jeg har umådelig svær ved at finde andre forklaringer her.

Har du prøvet tv'et? Og hvad med de andre "Smart TV" på markedet? Der er også mange af problemer i Netcast, Smart Hub, Smart Viera og senere Tizen, Firefox OS m.fl.

Ja jeg har prøvet det kort, i en butik. 
Ja jeg har erfaring med andre. Fx Philips´s Android Tv. Samsung og deres Smart hub, (dog ikke på Tizen). Jeg er langt fra imponeret. Og slet ikke med Philips, der efter min mening er endnu værre.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at i har en massiv erfaring bag jer, langt mere end mange andre. Det er også den der ligger til grund for min tolkning af jeres konklusion. At Sony´s TVét opnår sin konklusion, fordi alle de andre er endnu ringere. Det fortæller meget lidt om Sony TVét, men rigtig meget om alle de andre, i forhold til Sony TVét.

Lad os nu lade vær med at sætte noget op på en pedestal, både hvad angår godt og dårligt.

Det gør jeg heller ikke. Jeg forsøger at forstå.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 12:15

Og det er her det går galt.
For ganske rigtig talte PVR funktionen ikke op. Men den talte heller ikke ned, på trods af at i selv efterfølgende giver udtryk for, hvor galt dette stunt i virkeligheden er.
Dette stunt burde have sendt et massivt signal til producenten (og de andre producenter), at det bare ikke er i orden. Kan de ikke få deres lort til at virke, så må de udsætte produktet. Ikke funktionen.

Sådan fungerer verden jo ikke. Tesla Model S har manglet den autopilot, som brugere betalte 25.000 kr.(!!) for lige siden den opdaterede model blev lanceret, og dette blev så tilføjet via en opdatering for ganske nyligt. Skulle man så have ladet modellen ligge i skuffen indtil man kunne levere 100% af features?

Ja, tingene måtte godt komme lidt hurtigere, men det er jo ikke alle der har samme prioritet. Hvis du VIL have PVR, så køber du vel noget andet - uanset om jeg har anbefalet TV'et uden PVR. Eller også så venter du på at det kommer - ligesom man gjorde sidste år. At man anbefaler et TV burde vel godt kunne ske, selvom man kritiserer visse mangler? Eller må man kun kritisere, hvis man så undlader at anbefale produktet?

Det kom jo ikke bag på os, at PVR manglede. Det var vi bekendte med allerede inden TV'et blev lanceret og det er ikke testet med forventning om, at det virkede. HDR blev eksempelvis også tilføjet senere (og det var ikke forventet).

-------------

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 12:59
Torben og Rasmus.

jeg anerkender enhver test. Testen er en personlig holdning fra testeren/testerne, som man kan være enig eller uenig i.
Udadtil bør en test virke neutralt, således at man får fornemmelse af en agtværdig dommer.

Det gør Rasmus, men det gør Torben efter min opfattelse ikke. Læser man Torbens debatindlæg er de præget af favoritfabrikater, og fabrikater han ikke bryder sig om. En enkelt test afslører det samme.

Kan en tester skrive følgende uden at virke useriøs:
Fx når der anvendes:Samsung har haft lidt problemer med, at visse af disse komponenter var en tand for billige.
Read more at http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=2&t=34636#PUTqCFQCKBo2y3ky.99

Uanset fabrikat er det ikke en lødig vurdering fra en tester. dette fortæller mere om personen end om fabrikatet. Der findes flere af denne slags. Jeg har nævnt en anden her på på tråden.

Efterhånden findes der så mange, at man som læser ved, hvilke fabrikater testeren ynder, hvilke han tolererer, og hvilke han hader.

Ønsker du Rasmus at en læser er forudindtaget, når flatpanels bringer en test?

Det samme spørgsmål ønskes besvaret af dig Torben?

Personligt sidder jeg med et filter, når jeg læser test fra flatpanel.dk, ikke på tests fra Rasmus, men fra Torben.
Det var forøvigt relationen til chefen, der burde begrænse kommunikationen udadtil, ikke for min skyld, men for flatpanels omdømme, så det ikke bliver til platpanels.

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 12:59

Sådan fungerer verden jo ikke.

Jo den gør! Eller rettere, det burde den. Det er faktisk vedtaget ved lov.
Der er bare ikke nogen (ret mange) der gider/orker/har lyst til at benytte sig af den. Det er nemmere at lade være og håbe på det nok går alligevel. 

Den del udnyttede Sony så, i det konkrete tilfælde. 
Den del bifaldt i, i jeres konklusion og top-anbefaling. (Klar provokation, som ikke skal opfattes som en bevidst handling fra jeres side, men derimod et uheldigt og sandsynligvis utilsigtet udfald af konklusionen).

Det er min helt klare vurdering.
Og det er samtidig min helt klare vurdering, at det er massivt skadeligt for fremtiden. 

Tesla Model S har manglet den autopilot, som brugere betalte 25.000 kr.(!!) for lige siden den opdaterede model blev lanceret, og dette blev så tilføjet via en opdatering for ganske nyligt. Skulle man så have ladet modellen ligge i skuffen indtil man kunne levere 100% af features?

Ja enten det. Eller så måtte man omskrive forventningerne/specifikationer, INDEN den sendes på markedet. Hvorfor fanden skal forbrugernes føres bag lyset, når det er producenterne der trækker trådene (deres valg)?
Alternativ er, at der medfølger en garanti, og gerne en der sætter tid på som giver forbrugeren mulighed for at levere produktet retur, såfremt funktionen ikke er implementeret inden en vis periode.
Den garanti ser du heller ikke. Så reelt set kan producenten sige hvad som helst. 

Hvis du VIL have PVR, så køber du vel noget andet - uanset om jeg har anbefalet TV'et uden PVR.

Ja men hvad med dem der ikke har læst det, eller hørt af omveje, at fagkundskaben (Flatpanels) top-anbefaler dette produkt. Det er vel ikke et krav at man pine død skal læse jeres test?
Det er jo heller ikke fordi forhandlerne ligefrem reklamere med informationen.

Eller også så venter du på at det kommer - ligesom man gjorde sidste år. At man anbefaler et TV burde vel godt kunne ske, selvom man kritiserer visse mangler? Eller må man kun kritisere, hvis man så undlader at anbefale produktet?

Man kan godt anbefale det. Men når det er et produkt som har seriøse mangler og problemer, så bør man måske være noget mere specifik i sin anbefaling. Fx at anbefale det alene pga. dets billedekvalitet. Og måske i sammenhæng fraråde det pga. dets mangler og brugeroplevelse. Det er jo reelt set det i skriver i testens indhold. (Eller sådan jeg læste det)
Hvordan du så flækker det samme i en endelig konklusion, det er egentlig op til dig Wink Jeg ville personligt ikke turde begive mig ud i det. Jeg har nok ikke have nok fantasi til det, uden at risikerede at ende i en stor omgang selvmodsigelse. Måske fordi jeg ville fokuserer på produktet som en helhed. Jeg kan jo ikke tage goderne ud, ligesom jeg ikke kan tage problemerne ud. TVét og dets funktioner er og forbliver i samme kassen. Det ene følger det andet.. osv osv.. You get the point!

Det kom jo ikke bag på os, at PVR manglede. Det var vi bekendte med allerede inden TV'et blev lanceret og det er ikke testet med forventning om, at det virkede.

Nej, den del har jeg forstået.
Og jeg er uenig i, at i ikke "testede" det med forventning om, at det var der, og at det virkede. Det skulle jo have været der. 

Jeg kan også spørge dig mere konkret.
Hvilket resultat er bedst eller mest brugelig, (for nu at bruge dine egne ord jf forrige indlæg):
1. En funktion der er der, men ikke virker.
eller
2. En funktion der ikke er der.

I min lille logiske verden, så er resultatet præcis det samme.
Ingen af dem virker bedst, eller bedre end den anden. Det havde været samme resultat som, hvis den funktion der var der, men ikke virkede, den ikke havde været der.
Altså - Præcis det samme.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 13:01

Ja jeg læser dem, og grundigt endda. Og jeg nyder dem. Jeg nød også den om det pågældende TV, lige indtil jeg nåede konklusionen og "top-anbefalingen". Der knækkede min film. Det var min aller første tanke da jeg nåede dertil. 
"Hvordan fanden kan man nå til den konklusion og give den top-anbefaling, når man lige har læst en længere test, der mildest talt fortæller, at det var en overordnet kedelig oplevelse, bortset fra billedekvaliteten".

Det er sådan jeg læste jeres ellers fremragende test.

Det er ikke det i skriver i testen. Det er det i skriver i testen, og konklusionen, samt den krølle, at det ender i en top-anbefaling, der i den grad trigger mig. For top-anbefalingen indikere og har en konsekvens som over for problemerne blot gør det hele meget værre. Top-anbefalingen sender et signal, og i dette tilfælde et signal, som jeg absolut ikke kan forstå. Ikke bare i forbindelse med det bevidste fravalg af PVR funktionen fra Sony´s side, men hele brugeroplevelsen i testen, som jeg læser ikke altid var lutter glade dage.

Jeg synes vi gør det meget klart i testen af Sony X85C, at vi ikke vil gå hele Android TV oplevelsen igennem igen. Vi havde dengang testet Nexus Player, der er den "rene" Android TV oplevelse. Tv-producenterne må som bekendt ikke ændre i den fundamentale Android TV brugerflade og oplevelse, så derfor er størstedelen af Sony's Android TV implementering identisk.

Derfor kigges der i Sony X85C testen specifikt på hvad Sony har forsøgt at differentiere sig på (hvad Google har tilladt dem at differentiere sig på). Det kan godt være, at det læser lidt negativt fordi vi fokuserer på forskellene imellem Sony X85 og Nexus Player, men du kan jo ikke læse testen udenfor kontekst. Læs Nexus Player anmeldelsen for at se hvad vi ellers har af ting at sige om Android TV. Der er mange positive ting at komme efter.

Hvis du læste testen på den måde, da den blev publiceret, hvorfor rettede du så ikke dine evt. tvivlspørgsmål / kritik i den dertil indrettede debattråd til testen?

Hvor meget du vægter lige præcis mangl. PVR kan vi jo som sagt ikke vurdere. Det er bestemt ikke noget der vælter læsset for os. Sådan vurderer folk jo forskelligt. Det manglede i øvrigt også på Sony's 2014-modeller i starten, men dengang husker jeg ikke vi havde denne debat, da vi anbefalede dem?

-------------

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 13:10
Jeg kommer ikke til at kommentere yderligere i denne tråd. Som skrevet på sidste side; hvis I har input / kritik til vores testarbejde, så hører vi det meget gerne, men så bidrag gerne i de tråde/kommentarfelter, som vi dedikeret til emnet.

Vi har flere gange specifikt spurgt til feedback, men uden jeres tilbagemelding. Det er ikke noget der hører til her i en tråd og jeg tror trådstarter er godt træt af, hvor den her debat er endt.

PS:
bentpetersson: Du har demonstreret debattone og niveau - hvad jeg betragter - som langt under lavmålet. Jeg har ingen interesse i at gå ind i en diskussion med dig.

-------------

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 13:18

Kan du optage på USB porten? (hint).

-------------

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 13:41
Rasmus. Det var netop den efterfølgende debattone i relation til test, som jeg fokuserede på. 

-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 14:12
Kandersen: Du udtænker en række scenarier, som alle er twistet i en retning, som passer med din argumentation. "HVIS man køber blindt ud fra at man har HØRT at nogen et sted i verden anbefaler TV'et..." - Ja, så må det jo være sådan. Vi har været der før i debatten: Der vil være fejl og mangler ved ALT. Der er nok også nogen der har købt et plasma-TV "fordi de har hørt godt om det fra 3. part", som så bliver knotne fordi det får burn-in og ikke var klar over faren. Eller bliver sure over, at LG reklamerer med PIP, som så ikke virker med 2 TV-kanaler fordi man ikke lige havde læst den anmeldelse, hvori det blev udpenslet. Eller må returnere deres LCD-TV pga. clouding, på trods af at nogen havde sagt at det var godt...

Vi har kværnet nok i hvad der var forudsætning og hvad der ikke var, så den del får du ikke flere kommentarer på.

LG's 4K OLED har også alverdens anmeldelser i ryggen, som alle lovpriser dem, men det ændrer ikke på, at de har massive problemer med at gengive gråtoner under 10 IRE. Det står ikke i specifikationerne. Det står heller ikke på logoet af de awards de høster rundt omkring. Det står i brødteksten og du går glip af det hvis du kun kigger på medaljerne eller blot hører om det fra din kusine, som vist nok har hørt det i radion.

Så er den her tråd vist også ødelagt nok for trådstarter. Hvis I vil skyde på vores anmeldelse eller awards, så fis over i vores forum og donér reklamekronerne hos os i stedet...

-------------

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 14:34

Hvis du læste testen på den måde, da den blev publiceret, hvorfor rettede du så ikke dine evt. tvivlspørgsmål / kritik i den dertil indrettede debattråd til testen?

Det mener jeg også jeg gjorde, men muligvis til Torben. Og det har muligvis været her på forumet i en anden tråd. Beklager, men tit så ryger jeg ind og ud imellem Flatpanels og Recordere, fordi jeg fornemmer en vis sammenhæng. 

Hvor meget du vægter lige præcis mangl. PVR kan vi jo som sagt ikke vurdere. Det er bestemt ikke noget der vælter læsset for os. Sådan vurderer folk jo forskelligt. Det manglede i øvrigt også på Sony's 2014-modeller i starten, men dengang husker jeg ikke vi havde denne debat, da vi anbefalede dem?

Sikkert. Jeg kan ikke mindes at det manglede der (så meget desto værre). Oven i det så erkender jeg, at det er i den senere tid, at jeg er blevet væsentlig mere fokuseret på disse ting, ikke mindst set i lyset af, at det går den gale vej.
Sony´s stunt med manglende PVR er jo blot en af mange. (Sony har erkendt problemet).
Philips der udsender deres Android TV, hvor WiFi ikke virker ganske få sekunder efter man har tændt TVét fra standby, (Philips har erkendt problemet).
Sony´s komplette ko-vending i forbindelse med deres "vandtætte" Xperia Z telefoner. (Sony har erkendt problemet).
Samsung og deres efterhånden massive mængde at problemer. De erkender til gengæld helst ingenting.

Overordnet set er vi (forbrugerne) blevet prøveklude, fordi producenterne ikke får afprøvet produkterne ordentlig før de sendes på markedet. Der har man (nogen/mange) valgt at sætte sin lid til opdateringer, som måske/måske aldrig dukker op. Det havde måske kunne virke, hvis det ikke er fordi, at det omvendt er blevet et misbrugt tillidsbegreb, når man ser på Sony´s stunts, specielt deres manglende PVR der nærmest når at runde 1 år.
Og som jeg skrev i Jura forumet her på Recordere, så er der en væsentlig ting i dette, som jeg anser nogen ikke rigtig har taget højde for - Reklamationsretten/tiden. Det står endnu uvist hen, da jeg ikke har haft den fornødne tid til at formulere mig til rette instanser endnu. I den henseende kan jeg måske undre mig over, at medier som Recordere.dk og Flatpanels.dk ikke har haft fokus på dette emne. Det er jo netop på disse medier at "opdateringer/fejlrettelser osv" nok er mest almindelige. (Forbruger elektronik).

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 14:54

Kandersen: Du udtænker en række scenarier, som alle er twistet i en retning, som passer med din argumentation. "HVIS man køber blindt ud fra at man har HØRT at nogen et sted i verden anbefaler TV'et..."

Øhh, der er ikke nogen "hvisér" i manglende PVR.
Der er ikke nogen "hvisér" i, at der går op imod et år (foreløbig) før det bliver implementeret.

Der vil være fejl og mangler ved ALT.

Hvilket jeg ikke har benægtet.
Jeg har derimod stillet spørgsmålstegn ved, HVORFOR vi ser de fejl/mangler vi efterhånden ser rigtig meget.
Og dernæst, om de fejl og mangler skal være der, og om vi skal affinde os med dem, og ligefrem ære producenterne, når producenterne laver dem (hint - Top-anbefaling på Flatpanels.dk).

LG's 4K OLED har også alverdens anmeldelser i ryggen, som alle lovpriser dem, men det ændrer ikke på, at de har massive problemer med at gengive gråtoner under 10 IRE.

At gengive gråtoner i en korrekt skala, er sgu ikke det samme som en konkret funktion der mangler eller ikke fungere, og som forøvrigt kan være hele forudsætningen for, om produktet overhovedet kan bruges.
Den del forventede jeg ikke der skulle være tvivl om Confused

Du har valget mellem 2 forskellige kaffemaskiner.
1. Den brygger kaffe 4 grader lavere end det anbefalede.
2. Den brygger kold kaffe, for kablet mellem strømforsyningen og varmelegemet for det har producenten ikke lige formået at lave. Men når de engang har, (fordi det siger producenten at den vil komme til), så brygger den kaffe ved de anbefalede grader.

Hvilken kaffemaskine vælger du?
Hvilken kaffemaskine vil du ære i en test?
Hvilken kaffemaskine kommer tættest på at opfylde forbrugerens forventinger/mål?
og
Hvor mange flere idiotiske sammenligninger og spørgsmål vil du have, på noget jeg inderst inde tror du godt kan se meningen med?

Så er den her tråd vist også ødelagt nok for trådstarter. Hvis I vil skyde på vores anmeldelse eller awards, så fis over i vores forum og donér reklamekronerne hos os i stedet...

Gør jer fortjent til det! Wink

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 09-December-2015 kl. 15:07

Hvor mange flere idiotiske sammenligninger og spørgsmål vil du have, på noget jeg inderst inde tror du godt kan se meningen med?

Jeg mener i ligeså høj grad, at dine paralleler er forkerte, som du mener mine er. Når jeg læser specifikationerne for de TV der er på tale her, så er der fodnoter der henviser til, at disse funktioner ikke er aktive - det var der også da vi testede. Du kan jo selv finde dem på deres hjemmeside. Det kan du som køber jo forholde dig til. Hvis du vil have PVR, så vurderer du om du gider vente eller om du vil have noget andet. At datoen i denne fodnote så er skubbet to gange er netop dét vi har kritiseret i vores artikel for nyligt.

Gør jer fortjent til det! </span>Wink

Det er jo ret enkelt. Du får ikke flere kommentarer herinde

-------------

Print side | Luk vindue