Hjælp til anbefaling af NAS
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143722
Udskrevet den: 10-Februar-2025 kl. 16:35
Emne: Hjælp til anbefaling af NAS
Skrevet af: jjdk
Emne: Hjælp til anbefaling af NAS
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 20:28
Hejsa. Jeg er lidt grøn på NAS-området og håber på lidt input til løsning. Jeg har brug for en NAS til:
- Gemme fotos og private videooptagelser
- Kunne streame fotos og video til Apple TV3 eller ChromeCast
- Gemme øvrige dokumenter som fx word- og exceldokumenter
- Mulighed for at tilgå filerne udefra (Jeg har 50/50 Mbit)
- Raid-system, som sikrer data hvis én af HDD’erne står af. Er blevet anbefalet Raid6
- Mulighed for at den også kan fungere som webhost (PHP og MySQL). Dog ikke afgørende
- Mulighed for automatisk sikkerhedskopiering til anden ekstern NAS
Jeg efterlyser en god stabil og gennemprøvet løsning til fornuftige penge.
------------- iPhone 13, OS 15.3
|
Svar:
Skrevet af: Henrik_45
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 21:24
Kig på Synology eller Qnap Personlig syntes jeg bedst om Qnap
https://www.qnap.com/i/en/product/items_by_series.php?CA=3 - https://www.qnap.com/i/en/product/items_by_series.php?CA=3
https://www.synology.com/da-dk/ - https://www.synology.com/da-dk/
|
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 21:55
Henrik_45 skrev:
Kig på Synology eller QnapPersonlig syntes jeg bedst om Qnap
https://www.qnap.com/i/en/product/items_by_series.php?CA=3 - https://www.qnap.com/i/en/product/items_by_series.php?CA=3
https://www.synology.com/da-dk/ - https://www.synology.com/da-dk/
|
Tak for tippet.
Jeg håber dog på lidt mere konkrete forslag med afsæt i nogle erfaringer. Jeg har svært ved at gennemskue de mange modeller og hvad der passer til privat brug.
|
Skrevet af: mureren
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 22:05
Det bliver kravet om streaming der er afgørende for valget af NAS, og umiddelbart ville en Synology DS216Play være et fornuftigt valg.
------------- Mvh. Mureren
"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
|
Skrevet af: Hyl.dk
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 22:11
Hvis du vil have noget der er nemt at sætte op og generelt er ret godt understøttet af apps osv. går du ikke galt i byen med Qnap og Synology. Hvor stor en model du har brug for kommer an på dit behov. Hvis du har brug for at kunne komprimere video mens du streamer til en telefon eller hoste en hjemmeside med mange brugere, løber det selvfølgelig op. Men til de fleste ting som private har brug for, er de mindste modeller rigeligt.
Jeg har kun selv personligt erfaring med Synology og ejer en DS414, som jeg har været meget glad for de sidste år. Om du har brug for 2, 4 eller 6 HDD slots ved du bedst selv. Det kommer helt an på hvor meget plads du regner med at få brug for. Men generelt køb lidt mere end du tror du får brug for. Det er nemmere at smide en ekstra HDD i dit NAS når du løber tør.
Ellers vil de fleste NAS kunne klare de opgaver du lister.
------------- Udstyr: * Receiver - Pioneer VSX-LX60 * Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp) * Front - XTZ 99.36 MK1 * Center - XTZ 99.25 MK1 * Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
|
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 22:28
Spændende - det kigger jeg lidt nærmere på.
Jeg skal ikke hoste en masse sider, men jeg vil gerne kunne afspille mine GoPro-videoer på stuealteret via Apple-TV3 eller ChromeCast. Mit fjernsyn understøtter også DLNA.
Jeg troede faktisk ikke, at det var muligt at streame til Apple-TV3, men det er måske via iPad eller iPhone???
|
Skrevet af: Hyl.dk
Skrevet den: 07-December-2015 kl. 23:01
Jeg er ikke ekspert i æble produkter, så jeg må melde pas på hvad de kan og ikke kan.
Problemet kan være hvis du vil transcode 4k fra dit GoPro video gennem fx plex media server. Her tror jeg de fleste almindelige NAS vil komme til kort. Til 1080p vil Synology's play serie være et godt bud, men Qnap kan garanteret levere noget lignende, kender bare ikke deres modeller så godt.
------------- Udstyr: * Receiver - Pioneer VSX-LX60 * Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp) * Front - XTZ 99.36 MK1 * Center - XTZ 99.25 MK1 * Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 06:39
For at kunne anbefale noget bør vi kende til dit budget.
Og hvor meget lagerplads ønsker du.
Selv har jeg brugt Synology og nu flere Qnap.
Nemme at sætte op. Og opfylder dine krav.
Der er en test på forsiden af recordere til en super fed nas. Softwaren er ens og du behøver nok ikke topmodellen.
Sørg også for at få harddiske beregnet til nas
|
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 07:57
hansie skrev:
For at kunne anbefale noget bør vi kende til dit budget.
Og hvor meget lagerplads ønsker du.
Selv har jeg brugt Synology og nu flere Qnap.
Nemme at sætte op. Og opfylder dine krav.
Der er en test på forsiden af recordere til en super fed nas. Softwaren er ens og du behøver nok ikke topmodellen.
Sørg også for at få harddiske beregnet til nas |
Tak for input. Qnap på forsiden er over målet. Mit lagringsbehov ligger lige nu på 3-5 TB, men der fotograferes og filmes løbende, så jeg gætter på 8-10 TB. Hvis der anvendes Raid6, så rækker det vel med 4x3 TB diske? Budget = 6-8.000 kr.
|
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 10:38
med appen ds file kan man afspille filmklip på atv3 fra synology NAS (vha airplay), forudsat det er et filformat som atv3 kan afspille, og at båndbredden passer til opløsningen og bitraten.
Jeg kan afspille mts filer optaget med mit canon kamera vha ovenstående, men kun på lokalt netværk (pga. båndbredden) det er optaget i højeste opløsning og bitrate så det er absolut i fil i den tungeste ende.
ellers findes der også encodere i de andre synology apps. men hvor godt det kører afhænger af filerne og ikke mindst hvor meget processoren i nasen kan klare.
ds Photo appen og hele det kredsløb der er i photostation på synology syntes jeg virker ret godt, og giver også gerne min anbefaling til synology.
------------- Mvh
René
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 11:25
jjdk skrev:
- Raid-system, som sikrer data hvis én af HDD’erne står af. Er blevet anbefalet Raid6
|
Jeg vil fraråde at køre RAID6, da det kræver specielt hardware for at få ordentlig ydelse.
RAID er heller ikke en erstatning for backup. Så jeg vil anbefale at spare pengene på den ekstra disk fra RAID6 til RAID5 og i stedet benytte dem på en online backup løsning. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 12:43
Cyberguyen skrev:
Jeg vil fraråde at køre RAID6, da det kræver specielt hardware for at få ordentlig ydelse.
RAID er heller ikke en erstatning for backup. Så jeg vil anbefale at spare pengene på den ekstra disk fra RAID6 til RAID5 og i stedet benytte dem på en online backup løsning. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) | OK - det er nyt for mig. Jeg havde tænkt en løsning med Raid6, hvor systemet, fx om natten, kunne sikkerhedskopiere til en anden NAS (hos en ven) og modsat. Så har vi begge en sikkerhedskopi hos hinanden.
Findes der online-backup løsninger, hvor der kan gemmes flere TB, og til en overkommelig pris. Lige nu gemmer jeg hos Google og har en 100 GB konto, som koster 15-20 kr. i måneden.
|
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 13:58
jjdk skrev:
Findes der online-backup løsninger, hvor der kan gemmes flere TB, og til en overkommelig pris. Lige nu gemmer jeg hos Google og har en 100 GB konto, som koster 15-20 kr. i måneden. |
Jeg bruger selv Crashplan selvom det er MEGA langsomt.
Men der findes også Carbonite og Backblaze med flere.
|
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 19:57
Jeg har nu læst mere om de forskellige modeller og overvejer disse køb:
1 stk. Synology Disk Station DS415play http://www.edbpriser.dk/nas-server/synology-disk-station-ds415play-id-8495023.aspx
4 x 3 TB Hdd http://www.edbpriser.dk/harddisk/hgst-idk-deskstar-nas-h3iknas30003272se-3-tb-id-8071040.aspx
Samlet pris ca. 7.300 kr.
Vil det være et fornuftigt køb og vil den også kunne virke som en webserver til afvikling af en hjemmeside (php og MySQL).
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 20:03
ja det vil den kunne. du kan aktivere webserver funktionaliteten i webinterfacet. Brug Synology's egen softraid. Det er klart den bedste løsning til alm brug.
|
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 20:37
Super - og hvad mener I om isenkrammet?
|
Skrevet af: mortenls
Skrevet den: 08-December-2015 kl. 23:42
Jeg ville læse denne først, hvis du går og overvejer Plex eller bare vil have en CPU med mere power. TL:DR med en 415+ har du mulighed for Plex transcoding. https://forums.plex.tv/discussion/126867/very-confused-transcoding-1080p-on-the-ds415play-vs-ds415-vs-other - https://forums.plex.tv/discussion/126867/very-confused-transcoding-1080p-on-the-ds415play-vs-ds415-vs-other
Jeg ville overveje, at købe 3x4 TB, da dette er lige så dyrt som at købe 4x3TB. Du har derved muligheden for at smide en 4 TB disk i og få 12 TB.
NB: Desuden bruger 3 diske mindre strøm, og sandsynligheden for at en disk går er også mindre.
|
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 07:51
mortenls skrev:
Jeg ville læse denne først, hvis du går og overvejer Plex eller bare vil have en CPU med mere power. TL:DR med en 415+ har du mulighed for Plex transcoding. https://forums.plex.tv/discussion/126867/very-confused-transcoding-1080p-on-the-ds415play-vs-ds415-vs-other - https://forums.plex.tv/discussion/126867/very-confused-transcoding-1080p-on-the-ds415play-vs-ds415-vs-other
Jeg ville overveje, at købe 3x4 TB, da dette er lige så dyrt som at købe 4x3TB. Du har derved muligheden for at smide en 4 TB disk i og få 12 TB.
NB: Desuden bruger 3 diske mindre strøm, og sandsynligheden for at en disk går er også mindre.
| OK, men så kan jeg vel ikke køre Raid5. Jeg vil jo gerne have en løsning, hvor jeg ikke taber data, hvis en disk står af?
|
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 08:25
RAID5 kan køres med minimum 3 diske, men man spilder naturligvis mere plads. Men hvis man endnu ikke har behovet for pladsen, så spilder man det jo også ved at have købt pladsen. Man kan med de fleste RAID opsætninger tilføje diske uden problemer. Man skal bare huske en backup til hvis man støder på uforudsete hændelser
|
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 15:41
DS415+ er et vitterlig godt køb for +800 kr. Den har en CPU som er lige så stærk som den QNAP på forsiden, og så gør den det hele med en TDP på 14W kontra 25W. Virkelig et godt setup. Hvis du har lidt likviditetsproblemer skal du overveje om, man ikke skulle vente med den fjerde harddiske og så købe DS415+.
PS. Jeg har en virkelig stor kælighed til Plex Så kunne ikke forstille mig at købe noget, som ikke kan trække transcoding i Plex.
|
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 16:01
mortenls skrev:
DS415+ er et vitterlig godt køb for +800 kr. Den har en CPU som er lige så stærk som den QNAP på forsiden, og så gør den det hele med en TDP på 14W kontra 25W. Virkelig et godt setup. Hvis du har lidt likviditetsproblemer skal du overveje om, man ikke skulle vente med den fjerde harddiske og så købe DS415+.
PS. Jeg har en virkelig stor kælighed til Plex Så kunne ikke forstille mig at købe noget, som ikke kan trække transcoding i Plex. | Jeg har faktisk kigget på DS415+, men havde læst mig frem til, at DS415Play havde indbygget særlig chip til transcoding af videofiler, hvilket DS415+ ikke har - men jeg kan sagtens have misforstået det. Jeg betaler gerne 800 kr. mere, hvis det giver god mening.
|
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 16:15
DS415+ har en CPU som er stærk nok til at trække transcoding direkte. DS415Play har en "ekstra" chip som er designet til at transcode. Problemet er bare at et program som Plex skal understøtte denne ekstra chip, og det gør Plex ikke, da det ville være en umulig opgave for dem at understøtte alle mulige designs. Jah, Plex udviklerne er dovne, men tilgengæld bruger de deres tid på andre features.
Det kommer derfor an på om du vil køre med Plex eller Synology VideoStation. Og til dette spørgsmål kender du allerede min holdning :P
Direkte fra mit forrige link
"Several of the forum members have tested DS415+ and it works well with transcoding. That's why I was convinced to purchase the DS415+ because it has a higher Quad Core CPU (2.4) and memory (2GB) than the DS415Play."
|
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 16:44
mortenls skrev:
DS415+ har en CPU som er stærk nok til at trække transcoding direkte. DS415Play har en "ekstra" chip som er designet til at transcode. Problemet er bare at et program som Plex skal understøtte denne ekstra chip, og det gør Plex ikke, da det ville være en umulig opgave for dem at understøtte alle mulige designs. Jah, Plex udviklerne er dovne, men tilgengæld bruger de deres tid på andre features.
Det kommer derfor an på om du vil køre med Plex eller Synology VideoStation. Og til dette spørgsmål kender du allerede min holdning :P
Direkte fra mit forrige link
"<span style="color: rgb84, 84, 84; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14px; line-height: 20px;">Several of the forum members have tested DS415+ and it works well with transcoding.</span> <p style="-sizing: border-; margin: 0px; padding: 0px 0px 15px; line-height: 20px; font-size: 14px; color: rgb84, 84, 84; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif;">That's why I was convinced to purchase the DS415+ because it has a higher Quad Core CPU (2.4) and memory (2GB) than the DS415Play." |
Puhha - der er meget at sætte sig ind i.... Jeg antager også, at DS415+ er hurtigere til afvikling af en hjemmeside skrevet i PHP og MySQl. Så det bliver nok den, jeg vælger (og 3 x 4Tb diske ).
Jeg ved meget lidt om Plex, men jeg kan læse, at mange roser Plex. Vil Plex fungere med Apple TV3? og er det blot et program, der skal downloades og installeres på NAS'en?
|
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 17:10
Da DS415+ både har mere ram og en meget stærkere CPU, så er det korrekt, at den vil være hurtigere til at afvikle MySQL og PHP. Apple TV 3 har ikke nogen App Store, så det vil ikke fungere med en decideret App. Men du kan bruge AirPlay, og Plex virker også rigtig godt med en Chromecast. Desuden understøtter Plex mange Smart TV platforme og konsoller er også understøttet.Du kan se mere om AirPlay her: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/207197467-Can-I-use-AirPlay-with-Plex-%3cspan%20style= - https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/207197467-Can-I-use-AirPlay-with-Plex-
|
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 17:35
Super - tusinde tak for de meget konkrete og brugbare råd. Jeg køber en DS415+. Lige en sidste ting..... Jeg starter med 3 x 4 TB diske. Nogen anbefalinger eller skal jeg bare kigge efter diske til NAS og med 7200 RPM, fx denne her: %20 - http://www.edbpriser.dk/harddisk/hgst-idk-deskstar-nas-h3iknas40003272se-4-tb-id-7995536.aspx
|
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 17:44
HGST har et godt ry, så jeg ville ikke være betænkelig ved at købe dem. Dernæst er WD Red "the usual suspect", dog er disse 5400 rpm.
|
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 18:32
Argh... Lige én ting mere......
Jeg vil nu bestille isenkrammet. Jeg vil bestille 3 x HGST på 4 TB. Skal der bestilles rammer, kabler mm.? Jeg mener at have læst det sådan, at harddiske kan monteres i nogle skuffer i NAS'en, hvorfor kabler mm. ikke er nødvendige. Men bare så jeg er helt sikker
|
Skrevet af: Dorf
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 18:57
jjdk skrev:
Argh... Lige én ting mere......
Jeg vil nu bestille isenkrammet. Jeg vil bestille 3 x HGST på 4 TB. Skal der bestilles rammer, kabler mm.? Jeg mener at have læst det sådan, at harddiske kan monteres i nogle skuffer i NAS'en, hvorfor kabler mm. ikke er nødvendige. Men bare så jeg er helt sikker ![](smileys/smiley17.gif) |
Det eneste der skal bruges er muligvis en skruetrækker. HDD monteres i skuffer, og du er kørende. Der er ikke brug for yderligere kabler eller andet tilbehør.
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 20:45
skuffer er en del af kabinettet når du køber, så du har ikke brug for nogen kabler (måske et netværkskabel hvis det ikke er langt nok det du har) eller andre ting. der er endnu en lille ting omkring køb af 3TB diske. Der har været en hel del serier fra producenterne på lige netop 3TB som har været ret fejlbehæftede. Backblaze (som laver nogle specielle storageservere) har lavet statistik og det var især 3TB diske som lavede gigantisk udslag på fejlrater. - Dog havde lige netop hgst faktisk været heldige denne gang. (har dog ikke selv lagt mærke til noget, men når der kommer statistikker fra brug af +50000 diske, så kigger man selvfølgelig igennem :-) )
|
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 21:27
claus_jac skrev:
skuffer er en del af kabinettet når du køber, så du har ikke brug for nogen kabler (måske et netværkskabel hvis det ikke er langt nok det du har) eller andre ting. der er endnu en lille ting omkring køb af 3TB diske. Der har været en hel del serier fra producenterne på lige netop 3TB som har været ret fejlbehæftede. Backblaze (som laver nogle specielle storageservere) har lavet statistik og det var især 3TB diske som lavede gigantisk udslag på fejlrater. - Dog havde lige netop hgst faktisk været heldige denne gang. (har dog ikke selv lagt mærke til noget, men når der kommer statistikker fra brug af +50000 diske, så kigger man selvfølgelig igennem :-) ) | Tak for info. Jeg vælger at købe 4TB diske, og jeg tror det ender med, at det bliver Western Digital RED 4TB, WD40EFRX. Jeg har læst mig til, at de er ret stabile. Ellers håber jeg, at en venlig sjæl vil "rette mig".
|
Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 21:38
Har lige selv købt en Qnap 431+, der netop er faldet pænt i pris. http://www.pricerunner.dk/pl/744-3053614/NAS-Server/QNAP-TS-431-Sammenlign-Priser - http://www.pricerunner.dk/pl/744-3053614/NAS-Server/QNAP-TS-431-Sammenlign-Priser
Under 2200,- for en QNAP med 1,4GHz dual core/1GB ram er ganske fornuftigt. Den modsvarer fuldstændig en Synology DS416, som koster 3400-3500,-.
------------- LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
|
Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 21:38
Desuden købte jeg 2 stk 4TB seagate NAS hdd - de er lige lidt billigere end WD red og er på 5900rpm vs 5400rpm.
------------- LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
|
Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 22:42
Hej. Jeg ejer selv en synology DS415+. Jeg ved ikke om det er ændret over de sidste par måneder. men den kunne IKKE transkode plex sidst jeg tjekket. Faktisk mener jeg slet ikke den kunne køre plex?
Angående raid så kan du ikke køre RAID 6 med 3 diske. For at køre RAID 6 skal der bruges minimum 4. Jeg vil anbefale dig ligesom de andre at køre RAID 5. Personligt køre jeg med RAID SHR som er synologys eget raid system. Det køre en minimal smule langsommere men det er ikke noget du mærker i det daglige. Fordelen er at du nemt kan skifte en disk ud til en større uden problemer eller udvide dit raid område med endnu en disk. Så du fx starter med 3 diske og så tilføjer en 4. når det bliver nødvendig. Pt køre jeg med en 3tb og 3 4tb diske. af forskellige fabrikat uden problemer. Jeg har 11 tb plads tilgængelig med failsafe på ÉN disk. (Ligesom RAID 5) Havde jeg kørt raid 5 havde jeg kun haft 9 tb tilgængelig!
brug denne beregner for at beregne hvor meget plads du får ved forskellige raid typer: https://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator
Køber du en Synology Play udgave så vær ops på at den ikke transkoder alle full hd film ligesom den ikke supportere DTS lydformat! Men bortset fra dette så er Synology DS Video en lækker app som nemt og simpelt lader dig afspille dine rippet film samt vælge lydspor og fortsætte hvor du slap en film. Deres Photo app DS Photo+ er også god.
------------- Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 22:45
HGST har det bedste ry. Storage Review gik så langt som at kalde din HGST Nas for "light enterprise", hvis du vil have 7200 RPM er dette et godt køb. Jeg var faktisk overrasket over, at se at man kunne få en HGST Nas til samme pris som WD Red. Jeg ville ikke overveje Seagate, de har ikke den bedste track record. HGST > WD > Seagate Den QNAP som der bliver linket til er en ARM processer, og kan ikke rigtigt sammenligenes med DS415+. DS415+ er som HGST Nas "light enterprise". Lad nu være medt at nævne GHZ. GHZ er ikke et sammenligneligt tal.
|
Skrevet den: 09-December-2015 kl. 22:55
kenneth85 skrev:
Hej. Jeg ejer selv en synology DS415+. Jeg ved ikke om det er ændret over de sidste par måneder. men den kunne IKKE transkode plex sidst jeg tjekket. Faktisk mener jeg slet ikke den kunne køre plex?
|
Support skete i februar? "Support for Synology Avoton." https://forums.plex.tv/discussion/62832/plex-media-server/p3 - https://forums.plex.tv/discussion/62832/plex-media-server/p3
|
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 06:29
Det skal da lige leges lidt med i eftermiddag så. :-) Tak for info
------------- Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
Skrevet af: Letten
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 11:11
Nu lyder behovene rimeligt avancerede, men jeg plejer at fraråde folk NAS og istedet tænke over om de kan bruge eksisterende PC med ekstern storage. NAS'er er ofte undermotoriserede og har operativsystem de færreste kan begå sig i. Ofte er det ønsket om at nedbringe strømforbruget der ansporer til en NAS fremfor deres PC. Det har jeg selv løst ved at bruge en bærbar kombineret med Wake On LAN. Den bruger kun 17w når den er i brug, 1w i stand-by og vækkes nemt over netværk når der skal streames, printes eller tages backup. Kører Windows, understøtter plex, kan transcode osv. osv.
|
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 12:52
Letten skrev:
Nu lyder behovene rimeligt avancerede, men jeg plejer at fraråde folk NAS og istedet tænke over om de kan bruge eksisterende PC med ekstern storage. NAS'er er ofte undermotoriserede og har operativsystem de færreste kan begå sig i. Ofte er det ønsket om at nedbringe strømforbruget der ansporer til en NAS fremfor deres PC. Det har jeg selv løst ved at bruge en bærbar kombineret med Wake On LAN. Den bruger kun 17w når den er i brug, 1w i stand-by og vækkes nemt over netværk når der skal streames, printes eller tages backup. Kører Windows, understøtter plex, kan transcode osv. osv. |
Så du har en bærbar med 3 x 4 TB diske i redundant opsætning? ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 13:54
De JBOD enclosure som jeg har kigget på, de er næsten lige så dyre som en Synology. Jeg kan heller ikke se den store besparelse.
|
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 17:11
![Tongue Tongue](smileys/smiley17.gif) Nu skrev jeg sådanset "...med ekstern storage"
Nu har jeg ikke selv behov for RAID, så jeg har bare en ekstern 4TB USB3 disk koblet på min bærbare, men en der er jo ikke noget vejen for at det f.eks var en RaidSonic ICY BOX IB-3640SU3 (4 bay med raid) de fås til 800-900kr.
|
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 22:11
Jeg er lige blevet foreslået Synology DS716+: https://www.synology.com/da-dk/products/DS716+ - https://www.synology.com/da-dk/products/DS716+
Den er billigere end DS415+, kan transcode 4K (hvilket er interessant for mig, da jeg også optager i 4K med GoPro).
Til gengæld kan jeg ikke køre Raid5, og jeg har ikke helt forstået, hvordan det så skal opsættes, når der "kun" er 2 diske.
Mon en venlig sjæl kan komme med en mening om DS716+ og hvordan diskene skal opsættes?
|
Skrevet den: 10-December-2015 kl. 22:18
RAID 1. Alt data er på begge diske.
|
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 07:58
jjdk skrev:
Jeg er lige blevet foreslået Synology DS716+: https://www.synology.com/da-dk/products/DS716+ - https://www.synology.com/da-dk/products/DS716+
Den er billigere end DS415+, kan transcode 4K (hvilket er interessant for mig, da jeg også optager i 4K med GoPro).
Til gengæld kan jeg ikke køre Raid5, og jeg har ikke helt forstået, hvordan det så skal opsættes, når der "kun" er 2 diske.
Mon en venlig sjæl kan komme med en mening om DS716+ og hvordan diskene skal opsættes? |
Syntes du skal tage et kig på den Raid calculator jeg linket til den hjælper rigtig meget med at forstå hvordan forskellige raid arbejder samt hvor meget plads man får ud af x antal diske i forskellige raid opsætninger.
Hvis du vælger en 2 bay NAS så bør du køre raid 1. Ellers kan du lige så godt købe en NAS som kun har plads til 1 disk og spare de penge.
|
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 10:08
Er det korrekt forstået, at transcoding er en metode, der sker "on-the-fly" i forhold til den enhed, der streames til? Hvis jeg nu køber DS415+, som ikke kan transcode 4K-materiale, så kan jeg vel gemme videoen i et format, der lever op til det krav enheden har, hvor jeg ønsker videoen afspillet?
|
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 10:47
Ja, det er korrekt
Transcode betyder at man ændrer materialet fra et format til et andet. Og siger egentlig ikke noget om det er On the fly (mens man bruger) eller i batch (før brug)
Men mange bruget begrebet, underforstået at det sker On the fly.
Min musik ligger i WMA losless format, mine afspilnings enheder understøtter ikke dette format. Så min server (laptop :-)) Transcod'er On the fly til FLAC format ( også losless)
Normalt vil man foretrække On the fly, fordi der ikke er ventetid og det er fleksibelt ift. forskellige fremviserhardware.
|
Skrevet den: 11-December-2015 kl. 23:02
Okay nu har jeg så lige prøvet Plex og det virker også uden Plex Pass hvilket jo er dejligt. MEN glem alt om at kunne transcode 1080P 1:1 bluray rip. Min Synology DS415+ maxer ud på CPU og jeg har opsat plex til at min CPU skal svede.
Må tilstå at en Rasberry Pi 2 med Kodi er en bedre løsning. For mig i det mindste.
Den håndtere min komprimeret bluray rips som er i 720P i et mere spiseligt format og uden DTS lyd. Grudet cromecast hakker panoreringer dog ved nogle film på grund af 60/50 Hz. Fint nok man kan ændre det. Men temmelig træls at dette er noget man selv skal gøre under indstillinger og den ikke selv kan finde ud af det... suk.
Anyway. Syntes DS Video klare mine bluray rips i 720P lige så godt.
|
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 11:11
Nu er jeg forvirret..... Er konklusionen nu, at 1080p video ikke kan streames fra DS415+ til stuealteret fx via ATV3, Chromecast eller DLNA?
|
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 12:21
MIN konklusion er at 1:1 rip af Blu-ray streamet til en enhed der kræver transcoding er no go. Med synology.
Men mine Blu-ray rip som jeg har komprimeret til MP4 og Dolby digital i 720p er intet problem.
|
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 14:14
Men hvis jeg trjekker spec. på DS415play, så står der, at den kan transcode 1080p. Så det skal måske være mit valg i stedet.
%20https://www.synology.com/da-dk/products/DS415play - https://www.synology.com/da-dk/products/DS415play
|
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 15:34
Det er jo lidt svært at svare på. Det kommer jo an på hvad det er for nogle 1080p filer du tænker at dele?
Synology har lavet denne liste som viser hvilken filer og formater de kan transcode https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/577
Både 415+ og 415Play er i gruppe 1 type 1. Så i teorien skulle begge kunne transcode det er dog korrekt at de opgiver at play kan 1080p. Dette er dog kun med video station og ds video. Plex lover de altså ikke kan. Ligesom det kun er med de codec som de understøtter de kan. Hvor fx DTS ikke er understøttet
|
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 16:31
kenneth85 skrev:
Det er jo lidt svært at svare på. Det kommer jo an på hvad det er for nogle 1080p filer du tænker at dele?
Synology har lavet denne liste som viser hvilken filer og formater de kan transcode https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/577
Både 415+ og 415Play er i gruppe 1 type 1. Så i teorien skulle begge kunne transcode det er dog korrekt at de opgiver at play kan 1080p. Dette er dog kun med video station og ds video. Plex lover de altså ikke kan. Ligesom det kun er med de codec som de understøtter de kan. Hvor fx DTS ikke er understøttet | Tak for info. Det er primært videoer fra GoPro. Jeg har ingen blueray materiale. Jeg fatter ikke helt listen, du linker til. Det ser ud til, at listen viser de enheder, der skal vise videoen. Jeg troede det var mere afgørende, hvilket format, herunder codex og bitrate, original videoen er gemt i på NAS'en.
|
|