Print side | Luk vindue

Audiovector forstærker match

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143797
Udskrevet den: 20-April-2024 kl. 06:06


Emne: Audiovector forstærker match
Skrevet af: Thomaszulu
Emne: Audiovector forstærker match
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 08:28
Hej Alle,

Hvilke forstærkere går godt sammen med audiovector højtalere ? Jeg snakker om stereo forstærkere.

Kunne godt tænke mig bud fra folk som virkelig kender til det.... Og ikke gæt værk



Svar:
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 10:28
Hvilken Audiovector?

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Thomaszulu
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 10:48
De lidt finere af den


Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 11:08
Arcam 😜


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 12:47
Som sådan er de vel alle sammen fine.
Hvis jeg tager udgangspunkt i mine egne SR3 Avantgarde Arreté, spiller de meget neutralt. Hvis man ønsker denne ufarvning af lyden skal gå igennem hele setup'et, kan min anbefaling bruges. Hvis en lidt mere varm lyd ønskes, eller kold/analytisk, så er det i gang med reviews, der beskriver enhedens klangbalance. Den kolde/analytiske lyd, skal man nok være forsigtig med, da det i længden kan blive for meget. Og misforstå ikke dette, Avantgarde Arreté's diskant i det neutrale setup spiller vidunderligt, men kunne måske frygte, at en kold klangbalance kan blive for meget.
Som i forrige indlæg, kan jeg uden problemer anbefale en Arcam forstærker. Og helt specifikt en Arcam FMJ A39, der uden problemer bringer al det bedste frem i mine højttalere. Der er rigeligt med power, en neutral lyd med god bredde og dybde, mikrodetaljer gengives fornemt, og ikke mindst et nydeligt design. Resten af mit setup er også til den neutrale gengivelse, med kabler fra Audioquest, og når al unødigt elektronik slås fra i min Marantz SA8005, spiller den også meget til det neutrale, med et mikroskopisk vip til den varme side. Til gengæld, hvis de digitale ind/udgange ikke slås fra på Marantzen, hælder den lidt mere til den varme side. Så de digitale kredsløb forurener åbenbart de analoge udgange, som så åbenbart bidrager med en lidt mere varm lyd.
Hvis man besøger Lydportalen på Frederiksberg, hvad bruges der når man vil lytte til Audiovector, en Arcam FMJ A39. Alt hænger jo måske sammen, og der er nok en grund til, at Audiovector er dansk distributør for Arcam.
Et andet bud kan også være Naim, men som altid, dine ører afgører valget. Min butikslyttetest foregik i HiFi Forum, og her var det et komplet Naim setup.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Thomaszulu
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 14:18
Tak for dit fine svar.

Uden at træde nogle over tæerne, så er jeg ikke tilhænger af de nyere hyppede klasse D forstærkere. Lyden kan blive for lys og skærende for mig. Men lyd er en smags sag ja.

er der nok kræfter i en arcam FJM A39 til at trække større højtalere end dine SR3'er? Hvad siger dine erfaringer?


Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 14:23
Der er rigeligt


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 14:42
SR 6 er efter spec. nemmere at drive end SR 3. 1 db bedre følsomhed og samme impedans.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 15:00
Der er sikkert mere end rigeligt, når der i 8 ohm kontinuerligt ydes 125 watt, med et maksimalt forbrug der opgives til en kilowatt, altså en strømstærk forstærker, der nok driver hvad som helst. De første 20 watt er ren klasse A, og det vil med en SR3 AA give et spl på 103,5 db ( 16 watt ), og et højt lydniveau i en stue på 25 - 30 m2 er omkring 97 db. Så i mit setup, vil mine højttalere levere omkring 112,5 db spl. Hvis højttalerens totale spl skal opnås, snakker vi forstærker på 350 watt, og det giver ca 4,5 db højere lydtryk. Men tilbage til højt stueniveau, det er mere end rigeligt, og kræver kun 8 watt.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 15:09
.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

SR 6 er efter spec. nemmere at drive end SR 3. 1 db bedre følsomhed og samme impedans.



Papir er taknemmeligt, og siger reelt intet om, hvordan impedanskurven ser ud. Der kan sagtens være nogle slemme fasevinkler, som gør den ene til en hårdere belastning end den anden.

M.v.h.


Det er der ingen grund til at tro, men alt er da i princippet muligt.


Skrevet af: Thomaszulu
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 20:27
Jeg kan se at naim også bliver anbefalet. Men de gør sig ikke i at levere mange watt på papir. Er deres superuniti med 2x 80w nok til at drive et par større højtalere tror i?


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 20:33
Ja

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Hifiigen
Skrevet den: 12-December-2015 kl. 23:52
Jeg har SR1 Avantgarde Arreté, med at par Audiopro 10" subwoofere. Og, opløsningen og neutraliteten finder jeg formidabel! De er hverken kliniske eller kolde, men super trensparente i hele deres frekvensområde - en fremragende højttaler.

Så, det er op til det der hægtes foran, og indspilningen. Min effekt er en klasse D, og dem der definerer det som klinisk eller hård, bygger på manglende erfaring med en god forstærker af den type - godt udført er de ikke anderledes and andre principper, og i hvert fald ikke her klinisk eller hård, men uhyre silkebløde og detaljerede. Så du må prøve dig frem - jeg tror ikke dine højttalere i første omgang præger lydbilledet.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 01:15
Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Jeg kan se at naim også bliver anbefalet. Men de gør sig ikke i at levere mange watt på papir. Er deres superuniti med 2x 80w nok til at drive et par større højtalere tror i?

Hvis din højttaler har en følsomhed på 90dB/1W@1m, så er 2x80W nok til 112dB på 1 meters afstand uden at tage højde for boost fra vægge, og de færreste lytter over 90-95dB selv når de spiller højt. Og sølle 5 watt er faktisk nok til at nå 100dB med den effektivitet, stadig uden at tage højde for boost fra vægge.

Så jo, 2x80W er rigeligt. Og større højttalere er generelt nemmere at drive end mindre højttalere, stik modsat af hvad de fleste tror. De større kabinetter er mere akustisk effektive og større højttalerenheder flytter mere luft ved samme effekt end mindre enheder gør.

De fleste har reelt slet ikke brug for alt den effekt deres forstærkere kan levere, men store tal sælger ;-)


Skrevet af: Thomaszulu
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 08:49
Tak for svar..jeg må ud og lytte på noget grej


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 11:31
.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 11:52
Til dem der ikke forstår problemstillingen omkring fase forskydning i relation til audio forstærkere. Læs her:

http://sound.westhost.com/patd.htm - http://sound.westhost.com/patd.htm


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 12:23
Engelske forstærkerproducenter er vel generelt kendt for to parametre, knapt så watt stærke, men til gengæld stærke som arbejdsheste.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Jeg kan se at naim også bliver anbefalet. Men de gør sig ikke i at levere mange watt på papir. Er deres superuniti med 2x 80w nok til at drive et par større højtalere tror i?


Hvis din højttaler har en følsomhed på 90dB/1W@1m, så er 2x80W nok til 112dB på 1 meters afstand uden at tage højde for boost fra vægge, og de færreste lytter over 90-95dB selv når de spiller højt. Og sølle 5 watt er faktisk nok til at nå 100dB med den effektivitet, stadig uden at tage højde for boost fra vægge.

Så jo, 2x80W er rigeligt. Og større højttalere er generelt nemmere at drive end mindre højttalere, stik modsat af hvad de fleste tror. De større kabinetter er mere akustisk effektive og større højttalerenheder flytter mere luft ved samme effekt end mindre enheder gør.

De fleste har reelt slet ikke brug for alt den effekt deres forstærkere kan levere, men store tal sælger ;-)


De db udregninger ligger vel lidt rigeligt til den optimistiske side, dine db angivelser kan ikke nås med de watt angivelser.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 12:48
.


Skrevet af: Thomaszulu
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 12:57
Tak for alle de tekniske inputs..

NAD er vel kendt for at være strømstærk.. Men de er skiftet over til meget klasse D. Men det skulle være noget hybrid klasse D som lyder anderledes. Ville deres forstærkere være gode nok?


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Jeg kan se at naim også bliver anbefalet. Men de gør sig ikke i at levere mange watt på papir. Er deres superuniti med 2x 80w nok til at drive et par større højtalere tror i?


Hvis din højttaler har en følsomhed på 90dB/1W@1m, så er 2x80W nok til 112dB på 1 meters afstand uden at tage højde for boost fra vægge, og de færreste lytter over 90-95dB selv når de spiller højt. Og sølle 5 watt er faktisk nok til at nå 100dB med den effektivitet, stadig uden at tage højde for boost fra vægge.

Så jo, 2x80W er rigeligt. Og større højttalere er generelt nemmere at drive end mindre højttalere, stik modsat af hvad de fleste tror. De større kabinetter er mere akustisk effektive og større højttalerenheder flytter mere luft ved samme effekt end mindre enheder gør.

De fleste har reelt slet ikke brug for alt den effekt deres forstærkere kan levere, men store tal sælger ;-)


De db udregninger ligger vel lidt rigeligt til den optimistiske side, dine db angivelser kan ikke nås med de watt angivelser.

Det er baseret på 2 højttalere som hver får 80W, placeret på 1 meters afstand og væk fra vægge/hjørner.

På 3 meters afstand og med højttalerne placeret nær en væg (som de fleste højttalere i hjemmet er), så ender vi på omkring 105dB, som stadig er væsentligt højere end de fleste har lyst til at spille. I samme setup giver bare 5W til hver højttaler cirka 93dB lydtryk, som er rigeligt til de fleste.

For at sætte det i perspektiv, så var jeg til rockkoncert i går, hvor lydteknikeren havde en lydtryksmåler sat op. Lydniveauet lå på omkring 105dB med peaks omkring 110dB, og det var så højt at jeg ikke kunne holde det ud uden ørepropper i.

Så jo, 2x80W er rigeligt, og selv hvis man spiller højt (oftest omkring 85-90dB for de fleste), så er der stadig masser af luft til at tage højde for problematikkerne omkring fasedrejning og svingende impedans.

Og så den obligatoriske kommentar om at det slet ikke er nødvendigt at spilde penge på overdyre engelske osv. fancy pants-mærker for at kunne trække alle højttalere. En fornuftigt prissat forstærker som f.eks. NAD C326BEE med "kun" 2x50W (eller endda C316BEE med 2x40W) er langt rigeligt til hjemmebrug, medmindre man har et diskotek eller en kæmpe hjemmebio i kælderen.

Audiofile har nogle underlige ideer om hvilke højttalere der er "svære at trække", og bruger det nærmest som et adelsmærke, som om en besværlig højttaler automatisk skulle lyde bedre end alternativerne. Det seneste eksempel jeg har hørt var at ATC SCM 7 skulle kræve en rigtigt stærk forstærker, men det er nok en af de mest velopdragne højttalere man kan finde, impedansen holder sig pænt stabil rundt om 8Ω og fasedrejningen sker blødt over et bredt område. Lige efter bogen, og alligevel hævder nogle at man skal have en monsterforstærker til dem.

Eller opfattelsen af at store højttalere kræver en stor forstærker, når det rent faktisk forholder sig lige omvendt. Der er mange fejlagtige teorier og opfattelser i lydverdenen, og desværre ender de ofte med at koste folk rigtigt mange penge på fuldstændigt forkert grundlag.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Tak for alle de tekniske inputs..

NAD er vel kendt for at være strømstærk.. Men de er skiftet over til meget klasse D. Men det skulle være noget hybrid klasse D som lyder anderledes. Ville deres forstærkere være gode nok?

Det er jo ike kun, om de er gode/stærke nok, lyden på forstærkere er typisk vidt forskellig. Som nævnt før, HiFi Forum demonstrerer Audiovector på Naim udstyr, og Lydportalen på Arcam udstyr. Audiolab forstærkere kan sikkert også bruges, og hvis man er til rørlyd kan Copland også være et bud. Der findes et hav af gode forstærkere, men opgaven er jo, at finde den klangbalance der falder i din smag.
Det meget korte indtryk jeg fik af Naim, var en spillestil helt fremme, måske nærmest lidt aggressiv. Forstået som, her kommer jeg, væk jeg skal frem.
Arcam er noget mere rolig, ikke tilbagelænet, men man føler sig godt tilpas, med den noget mere afslappet spillestil. Jeg havde en Naim cd afspiller til knap 25000kr på prøve, når den havde spillet i et par timer, var jeg klar til beroligende medicin. Den var simpelthen bare for meget ud af boksen, så jeg vendte hurtigt tilbage til mit Holfi setup. Om det var Naim og Holfi forstærkersæt, der var et dårligt match, må stå hen i det uvisse.
Men som mit setup ser ud nu, virker i mine ører, som et rigtig godt match.
Men igen, dine ører, dit valg, du SKAL ud og lytte og det SKAL lånes med hjem, eller i det mindste aftale om returnering.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 13:18
.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:




Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Jeg kan se at naim også bliver anbefalet. Men de gør sig ikke i at levere mange watt på papir. Er deres superuniti med 2x 80w nok til at drive et par større højtalere tror i?


Hvis din højttaler har en følsomhed på 90dB/1W@1m, så er 2x80W nok til 112dB på 1 meters afstand uden at tage højde for boost fra vægge, og de færreste lytter over 90-95dB selv når de spiller højt. Og sølle 5 watt er faktisk nok til at nå 100dB med den effektivitet, stadig uden at tage højde for boost fra vægge.

Så jo, 2x80W er rigeligt. Og større højttalere er generelt nemmere at drive end mindre højttalere, stik modsat af hvad de fleste tror. De større kabinetter er mere akustisk effektive og større højttalerenheder flytter mere luft ved samme effekt end mindre enheder gør.

De fleste har reelt slet ikke brug for alt den effekt deres forstærkere kan levere, men store tal sælger ;-)


De db udregninger ligger vel lidt rigeligt til den optimistiske side, dine db angivelser kan ikke nås med de watt angivelser.


Det er baseret på 2 højttalere som hver får 80W, placeret på 1 meters afstand og væk fra vægge/hjørner.

På 3 meters afstand og med højttalerne placeret nær en væg (som de fleste højttalere i hjemmet er), så ender vi på omkring 105dB, som stadig er væsentligt højere end de fleste har lyst til at spille. I samme setup giver bare 5W til hver højttaler cirka 93dB lydtryk, som er rigeligt til de fleste.

For at sætte det i perspektiv, så var jeg til rockkoncert i går, hvor lydteknikeren havde en lydtryksmåler sat op. Lydniveauet lå på omkring 105dB med peaks omkring 110dB, og det var så højt at jeg ikke kunne holde det ud uden ørepropper i.

Så jo, 2x80W er rigeligt, og selv hvis man spiller højt (oftest omkring 85-90dB for de fleste), så er der stadig masser af luft til at tage højde for problematikkerne omkring fasedrejning og svingende impedans.

Og så den obligatoriske kommentar om at det slet ikke er nødvendigt at spilde penge på overdyre engelske osv. fancy pants-mærker for at kunne trække alle højttalere. En fornuftigt prissat forstærker som f.eks. NAD C326BEE med "kun" 2x50W (eller endda C316BEE med 2x40W) er langt rigeligt til hjemmebrug, medmindre man har et diskotek eller en kæmpe hjemmebio i kælderen.

Audiofile har nogle underlige ideer om hvilke højttalere der er "svære at trække", og bruger det nærmest som et adelsmærke, som om en besværlig højttaler automatisk skulle lyde bedre end alternativerne. Det seneste eksempel jeg har hørt var at ATC SCM 7 skulle kræve en rigtigt stærk forstærker, men det er nok en af de mest velopdragne højttalere man kan finde, impedansen holder sig pænt stabil rundt om 8Ω og fasedrejningen sker blødt over et bredt område. Lige efter bogen, og alligevel hævder nogle at man skal have en monsterforstærker til dem.

Eller opfattelsen af at store højttalere kræver en stor forstærker, når det rent faktisk forholder sig lige omvendt. Der er mange fejlagtige teorier og opfattelser i lydverdenen, og desværre ender de ofte med at koste folk rigtigt mange penge på fuldstændigt forkert grundlag.



Første indlæg var uden boost fra omgivelser, nu er de medtaget. Kan vi ikke bare forholde os til de udregninger, hvor der forligger en standard? Og i det tilfælde er dine watt opgivelser kontra lydtryk noget optimistiske.
Og ingen indlæg har jeg læst, hvor " at det slet ikke er nødvendigt at spilde penge på overdyre engelske osv". Tråden tager udgangspunkt i et specifikt højttalermærke, hvor der spørges efter forstærkermatch, hvor der forefindes EGNE ERFARINGER med indtryk af lyd og ydelse som helhed.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Thomaszulu
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 13:35
Tak Jetex

Ja jeg vil egentlig gerne bare vide om gode ideer til forstærkere til audiovector


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Tak Jetex

Ja jeg vil egentlig gerne bare vide om gode ideer til forstærkere til audiovector

Og der har jeg god erfaring med Arcam, og som sagt, er du i nærheden af Frederiksberg findes der mulighed for et lyt. Lydportalen fører både Arcam og Naim, og med top betjening og vejledning. Alene butikkens indretning og fremtoning, er et besøg værd.
I nordjylland/Aalborg hos Lydspecialisten, er der måske også mulighed for prøvelyt, de fører både Audiovector, Arcam og Naim.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Thomaszulu
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 13:50
Mange tak. Jeg stikker snuden forbi


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Det er jo ike kun, om de er gode/stærke nok, lyden på forstærkere er typisk vidt forskellig.

Den udtalelse har meget lidt hold i virkeligheden. Hvis to forstærkere giver forskellig lyd, så er der en defekt mindst i en af dem, eller en decideret bøf i designet som tilføjer noget utilsigtet EQ. En forstærker har et hovedformål, og det er at forstærke hele det hørbare område linært og uden forvrængning, uden at lægger noget til eller trække noget fra. Og det klarer billige forstærkere også helt fint.

Der er foretaget utallige tests (bl.a.  http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm - http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm ) som med al tydelighed viser at folk er helt ude af stand til at høre forskel på dyrt og billigt udstyr, når det foregår som en blindtest og forstærkerne er kompetent designet (lav forvrængning, god dæmpningsfaktor, linær frekvensgang osv.) og ikke drives til clipping.

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Vi er enige om, at 80 watt vil kunne få dem til at spille højt, men ikke til at kunne gi' den rigtig gas!
Og din antagelse om at en forstærker kan klare lave ohm-belateninger og fasedrej, ud fra at du ved den kan afgive 80 watt i 8 ohm, er lodret forkert! Man er nødt til at kende mere til forstærkeren (specs), for at kunne komme med sådanne udtalelser.

Hvordan definerer du så "gi' den rigtigt gas!"? For i min verden er 100+dB ved lyttepositionen at give den rigeligt med gas. Husk nu på at 85dB er nok til at give høreskader over et par timer.

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Med mindre man ikke vil have den optimale ydelse ud af sine højttalere, så skal man da endelig følge dit råd, og købe de nævnte små NAD forstærkere. Du har brug for at komme væk fra dine teorier på skrivebordet, og ud i den virkelige verden, og prøve i praksis, hvordan højttaler/forstærkerkombinationer fungerer!

Hvor kommer det fra at jeg ikke skulle have praktisk erfaring? Man kan altså godt have både teori og praksis på samme tid, hvor utroligt det end lyder. Og i modsætning til de fleste herinde, så har jeg en uddannelse inden for bl.a. elektronik.

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Du blander begreberne! En stor højttaler kræver ikke nædvendigvis en stor forstærker, men den kræver en strømstærk forstærker, til at kunne styre enhederne. Et stort membranareal kræver alt andet lige, mere "overarm" at styre, for at de ikke skal blafre løs...

Dæmpningsfaktoren har intet at gøre med højttalerens effekt eller størrelsen på strømforsyningen eller hvor "strømstærk" forstærkeren er. Det er forholdet mellem udgangsimpedansen og højttaleren+kablets impedans som afgør hvor god forstærkeren er til at tøjle tunge membraner. Og en dæmpningsfaktor på f.eks. 50 er mere end rigeligt, der er ingen grund til at gå helt amok med det.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Første indlæg var uden boost fra omgivelser, nu er de medtaget. Kan vi ikke bare forholde os til de udregninger, hvor der forligger en standard? Og i det tilfælde er dine watt opgivelser kontra lydtryk noget optimistiske.
Og ingen indlæg har jeg læst, hvor " at det slet ikke er nødvendigt at spilde penge på overdyre engelske osv". Tråden tager udgangspunkt i et specifikt højttalermærke, hvor der spørges efter forstærkermatch, hvor der forefindes EGNE ERFARINGER med indtryk af lyd og ydelse som helhed.

Hvis du nu lægger mærke til det, så nævner jeg begge opsætninger, både for to højttalere (for mono med én højttaler er dødt) i et lyddødt rum på standard-afstand (1 meter), og bagefter for to højttalere i en almindelig placering tæt på en væg og en almindelig lytteafstand på 3 meter, for at gøre det mere realistisk.

Hvis du tager en enkelt højttaler på 1 meters afstand i et lyddødt rum, så vil den kunne give maksimum 109dB ved 80W. 90dB ved 1W, herefter følger 93dB ved 2W, 96dB ved 4W osv. fordobler vi op indtil vi rammer 108dB ved 64W og altså 109dB ved 80dB.

Og husk at det højst sandsynligt er RMS-effekt, så vi snakker reelt om lidt højere peaks end det. Så altså mere end rigeligt effekt medmindre man har lyst til høreskader.

Og der blev snakket Naim, som er overdyre engelske forstærkere.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Den udtalelse har meget lidt hold i virkeligheden. Hvis to forstærkere giver forskellig lyd, så er der en defekt mindst i en af dem, eller en decideret bøf i designet som tilføjer noget utilsigtet EQ.


Hvilket langt langt de fleste forstærkere gør.

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Hvor kommer det fra at jeg ikke skulle have praktisk erfaring? Man kan altså godt have både teori og praksis på samme tid, hvor utroligt det end lyder. Og i modsætning til de fleste herinde, så har jeg en uddannelse inden for bl.a. elektronik.


Det samme har jeg, men din har ikke været blandet sammen med så megen praktisk erfaring, eller almindelig logik. Her har jeg selvfølgelig dine påstande omkring højttalerkabler i mente.


Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Hvis du tager en enkelt højttaler på 1 meters afstand i et lyddødt rum, så vil den kunne give maksimum 109dB ved 80W. 90dB ved 1W, herefter følger 93dB ved 2W, 96dB ved 4W osv. fordobler vi op indtil vi rammer 108dB ved 64W og altså 109dB ved 80dB.


Og du læste "Trumle"s udmærkede link til fasedrej og afsat effekt i højttalere?

En teoretisk god 50W forstærker, kan yde 50 W kontinuerligt i en 8 ohms belastning, ved 4 ohms belastning yde 100 W og ved 2 ohm, yde 200W.

Hvor mange forstærkere kan det?
Alle dem der ikke kan har kompromis'er indbygget, kompromis'er der farver lyden, når man "rammer loftet", selv i ganske små spikes.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

<div style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

</span><br style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">Det er jo ike kun, om de er gode/stærke nok, lyden på forstærkere er typisk vidt forskellig.</span><span style="line-height: 16.8px;">
</span><div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Den udtalelse har meget lidt hold i virkeligheden. Hvis to forstærkere giver forskellig lyd, så er der en defekt mindst i en af dem, eller en decideret bøf i designet som tilføjer noget utilsigtet EQ. En forstærker har et hovedformål, og det er at forstærke hele det hørbare område linært og uden forvrængning, uden at lægger noget til eller trække noget fra. Og det klarer billige forstærkere også helt fint.<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Der er foretaget utallige tests (bl.a.  http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm - http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm ) som med al tydelighed viser at folk er helt ude af stand til at høre forskel på dyrt og billigt udstyr, når det foregår som en blindtest og forstærkerne er kompetent designet (lav forvrængning, god dæmpningsfaktor, linær frekvensgang osv.) og ikke drives til clipping.<div style="line-height: 16.8px;">
<span style="line-height: 16.8px;">
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

</span><br style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">Vi er enige om, at 80 watt vil kunne få dem til at spille højt, men ikke til at kunne gi' den rigtig gas!</span><br style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 16.8px;">Og din antagelse om at en forstærker kan klare lave ohm-belateninger og fasedrej, ud fra at du ved den kan afgive 80 watt i 8 ohm, er lodret forkert! Man er nødt til at kende mere til forstærkeren (specs), for at kunne komme med sådanne udtalelser.</span><div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Hvordan definerer du så "gi' den rigtigt gas!"? For i min verden er 100+dB ved lyttepositionen at give den rigeligt med gas. Husk nu på at 85dB er nok til at give høreskader over et par timer.

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

<span style="line-height: 1.4;">Med mindre man ikke vil have den optimale ydelse ud af sine højttalere, så skal man da endelig følge dit råd, og købe de nævnte små NAD forstærkere. Du har brug for at komme væk fra dine teorier på skrivebordet, og ud i den virkelige verden, og prøve i praksis, hvordan højttaler/forstærkerkombinationer fungerer!</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">Hvor kommer det fra at jeg ikke skulle have praktisk erfaring? Man kan altså godt have både teori og praksis på samme tid, hvor utroligt det end lyder. Og i modsætning til de fleste herinde, så har jeg en uddannelse inden for bl.a. elektronik.</span>

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

<span style="line-height: 1.4;">Du blander begreberne! En stor højttaler kræver ikke nædvendigvis en stor forstærker, men den kræver en strømstærk forstærker, til at kunne styre enhederne. Et stort membranareal kræver alt andet lige, mere "overarm" at styre, for at de ikke skal blafre løs...</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">Dæmpningsfaktoren har intet at gøre med højttalerens effekt eller størrelsen på strømforsyningen eller hvor "strømstærk" forstærkeren er. Det er forholdet mellem udgangsimpedansen og højttaleren+kablets impedans som afgør hvor god forstærkeren er til at tøjle tunge membraner. Og en dæmpningsfaktor på f.eks. 50 er mere end rigeligt, der er ingen grund til at gå helt amok med det.</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

</span>
<span style="line-height: 1.4;">Første indlæg var uden boost fra omgivelser, nu er de medtaget. Kan vi ikke bare forholde os til de udregninger, hvor der forligger en standard? Og i det tilfælde er dine watt opgivelser kontra lydtryk noget optimistiske.</span>
Og ingen indlæg har jeg læst, hvor " at det slet ikke er nødvendigt at spilde penge på overdyre engelske osv". Tråden tager udgangspunkt i et specifikt højttalermærke, hvor der spørges efter forstærkermatch, hvor der forefindes EGNE ERFARINGER med indtryk af lyd og ydelse som helhed.


Hvis du nu lægger mærke til det, så nævner jeg begge opsætninger, både for to højttalere (for mono med én højttaler er dødt) i et lyddødt rum på standard-afstand (1 meter), og bagefter for to højttalere i en almindelig placering tæt på en væg og en almindelig lytteafstand på 3 meter, for at gøre det mere realistisk.

Hvis du tager en enkelt højttaler på 1 meters afstand i et lyddødt rum, så vil den kunne give maksimum 109dB ved 80W. 90dB ved 1W, herefter følger 93dB ved 2W, 96dB ved 4W osv. fordobler vi op indtil vi rammer 108dB ved 64W og altså 109dB ved 80dB.

Og husk at det højst sandsynligt er RMS-effekt, så vi snakker reelt om lidt højere peaks end det. Så altså mere end rigeligt effekt medmindre man har lyst til høreskader.

Og der blev snakket Naim, som er overdyre engelske forstærkere.

Og hvor får du fra, at forstærkere med forskellig klang, så må den ene være defekt eller lavet forkert?
Alt efter komponent valg, kan der opnås en klang efter ønske. Det har intet med fejl at gøre, men derimod et ønske fra producenten. Jeg kan sammenligne med mit Holfi og Arcam setup, og høre tydelig forskel på klangen. Så må det jo iflg. dig bero på en fejl, hvilket med garanti ikke er tilfældet.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Den udtalelse har meget lidt hold i virkeligheden. Hvis to forstærkere giver forskellig lyd, så er der en defekt mindst i en af dem, eller en decideret bøf i designet som tilføjer noget utilsigtet EQ.


Hvilket langt langt de fleste forstærkere gør.


Det må du meget gerne dokumentere. Jeg er sikker på at du kan finde nogle enkelte forstærkere som har designbøffer eller bevidst ændrer signalet, men langt størstedelen af alle forstærkere er linære og uden forvrængning, i hvert fald til grænserne af menneskelig hørelse.

For selvfølgelig er der små bitte målbare forskelle, f.eks. 0,001% forvrængning kontra 0,01% forvrængning, men det er ikke noget man kan høre.

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Hvor kommer det fra at jeg ikke skulle have praktisk erfaring? Man kan altså godt have både teori og praksis på samme tid, hvor utroligt det end lyder. Og i modsætning til de fleste herinde, så har jeg en uddannelse inden for bl.a. elektronik.


Det samme har jeg, men din har ikke været blandet sammen med så megen praktisk erfaring, eller almindelig logik. Her har jeg selvfølgelig dine påstande omkring højttalerkabler i mente.
[/quote]

Du snakker om logik og om højttalerkabler i samme sætning, to emner der stort set aldrig mødes på hifi-forummer.

Hvilke påstande skulle det være?

At det reelt kun er modstand, induktans og kapacitans som betyder noget, og de er alle så lave i et almindeligt kobberkabel med fornuftigt tværsnit at de er komplet irrelevant og ingen hørbar effekt har? For det er ikke en påstand, det er fakta, og det burde du vide hvis du har en uddannelse inden for elektronik bag dig.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Hvis du tager en enkelt højttaler på 1 meters afstand i et lyddødt rum, så vil den kunne give maksimum 109dB ved 80W. 90dB ved 1W, herefter følger 93dB ved 2W, 96dB ved 4W osv. fordobler vi op indtil vi rammer 108dB ved 64W og altså 109dB ved 80dB.


Og du læste "Trumle"s udmærkede link til fasedrej og afsat effekt i højttalere?

En teoretisk god 50W forstærker, kan yde 50 W kontinuerligt i en 8 ohms belastning, ved 4 ohms belastning yde 100 W og ved 2 ohm, yde 200W.

Hvor mange forstærkere kan det?
Alle dem der ikke kan har kompromis'er indbygget, kompromis'er der farver lyden, når man "rammer loftet", selv i ganske små spikes.

Jeg har gennemlæst siden før, den ligger i mine bookmarks. Man skal dog tage lidt højde for at forfatteren har nogle audiofile tendenser (som f.eks. at hævde at der er hørbar forskel på forstærkere i almindelige lytterum, selvom de ikke kunne påvises ved blindtest) og blæser mikroskopiske mulige problemer enormt op.

Og jeg håber da ikke der findes nogen som regner belastningen fra en højttaler for ikke at være reaktivt, jeg vil mene at alle forstærkere rent er designet til en reaktiv belastning, det er ligesom pointen at man vil sætte højttalere til dem. Hvis man designer efter en 100% statisk belastning, så må det betegnes som en designbøf.

NAD C326BEE kan levere det du nævner. 2x50W kontinuerligt i 8Ω, og 100W, 150W og 200W dynamisk i henholdsvis 8Ω, 4Ω og 2Ω.

Men selv en forstærker som ikke yder lige så godt som den kan sagtens være med alligevel, og vil være umulig at skelne i en ordentlig blindtest, så længe den ikke drives til clipping. NADen vil have en fordel fordi den kan spille med mere dynamisk effekt, men så længe begge forstærkere spiller ved et niveau hvor den svagest ikke clipper, så kan man ikke høre forskel.

Men kom gerne med nogle dobbelt blindtest hvor det er lykkedes folk at høre forskel på forstærkere. Og nej, ikke mellem rør- og transistor-forstærkere, der er jo klart at der er forskel når man bringer en så håbløst forældet teknologi i spil.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Og hvor får du fra, at forstærkere med forskellig klang, så må den ene være defekt eller lavet forkert?
Alt efter komponent valg, kan der opnås en klang efter ønske. Det har intet med fejl at gøre, men derimod et ønske fra producenten. Jeg kan sammenligne med mit Holfi og Arcam setup, og høre tydelig forskel på klangen. Så må det jo iflg. dig bero på en fejl, hvilket med garanti ikke er tilfældet.

Selvfølgelig kan der være tilfælde hvor producenter bevidst har tilføjet noget EQ på signalet for at give en signaturlyd eller andet gøjl, men jeg vil gætte på at det er sjældent, da det ville blive afsløret lynhurtigt af simple målinger.

En forstærker har ét hovedformål, nemlig at forstærke et signal så linært som overhovedet muligt. Det er dét mål man designer forstærkere efter, og hvis man ikke gør det, så har man roterende fis i kasketten. Jeg vil i hvert fald ikke have komponenter der tilføjer en fabrikants EQ til mit system uden at jeg selv tilvælger og konfigurerer det.

Den eneste komponent i et setup der må have en unik egenlyd er højttaleren, og det er kun fordi alle højttalere i sagens natur er kompromiser. Men det gælder altså ikke for elektronik.

Hvad gør dig så skråsikker på at du kan høre en forskel? Det er jo udelukkende baseret på dine egne dybt farvede lytteindtryk hvor du på forhånd ved præcis hvilket setup du lytter til.


Skrevet af: Thomaszulu
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 22:21
Boys jeg hopper ud af tråden igen. Tak for hjælpen


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 22:53
Skråsikker? I sådan en grad, at jeg vil påstå, at selv en hørehæmmet kommer til samme konklusion.
Mosfet, bjt eller rør har helt samme funktion, kan måle 100% identisk, men kan alligevel lyde helt forskelligt.


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Skråsikker? I sådan en grad, at jeg vil påstå, at selv en hørehæmmet kommer til samme konklusion.
Mosfet, bjt eller rør har helt samme funktion, kan måle 100% identisk, men kan alligevel lyde helt forskelligt.

Det er en påstand der kræver beviser.

Medmindre du udelader nogle målinger, så vil de også lyde ens hvis de måler 100% identisk.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 23:03
.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Skråsikker? I sådan en grad, at jeg vil påstå, at selv en hørehæmmet kommer til samme konklusion.
Mosfet, bjt eller rør har helt samme funktion, kan måle 100% identisk, men kan alligevel lyde helt forskelligt.


Det er en påstand der kræver beviser.

Medmindre du udelader nogle målinger, så vil de også lyde ens hvis de måler 100% identisk.


Det viser vel blot, at man tror mere på teori end praksis.
Beviserne ligger i stort tal på nettet.
Den dynamiske effekt, du opgiver på din Nad, dækker vel blot over en strømsvag forstærker. Er vel påfaldende, at når arbejdsbetingelserne bliver svære for forstærkeren, så skiftes der fra kontinuerlig til dynamisk effekt. Den dynamiske effekt ligger der jo ingen målestandard for, men de høje watt tal pynter jo i specs.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Hvilke påstande skulle det være?</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">At det reelt kun er modstand, induktans og kapacitans som betyder noget, og de er alle så lave i et almindeligt kobberkabel med fornuftigt tværsnit at de er komplet irrelevant og ingen hørbar effekt har?


Kapacitans i et kabel, hvad er det nu det gør?
Du mener det dæmper bassen.....


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 23:39
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det viser vel blot, at man tror mere på teori end praksis.
Beviserne ligger i stort tal på nettet.
Den dynamiske effekt, du opgiver på din Nad, dækker vel blot over en strømsvag forstærker. Er vel påfaldende, at når arbejdsbetingelserne bliver svære for forstærkeren, så skiftes der fra kontinuerlig til dynamisk effekt. Den dynamiske effekt ligger der jo ingen målestandard for, men de høje watt tal pynter jo i specs.

Hvilke beviser? Hvis du mener almindelige lytte-"tests" fra audiofile sider, så er de ikke noget værd. Kom med nogle blindtests.

NADen er lige netop ikke en slap forstærker, den leverer lige netop de kontinuerlige 2x50W, men har også overskuddet til at levere rigtigt store mængder effekt hvis det er påkrævet pga. dynamik eller hvis en højttaler har en grim impedanskurve og dykker ned til 2Ω f.eks. i basfrekvenserne.

Og i den virkelige verden lytter man vel til musik, som per definition er dynamiske signaler.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 23:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kapacitans i et kabel, hvad er det nu det gør?
Du mener det dæmper bassen.....

Jeg fik vendt et fortegn, den tager jeg på min kappe.

Det reducerer selvfølgelig de høje frekvenser.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kapacitans i et kabel, hvad er det nu det gør?
Du mener det dæmper bassen.....


Jeg fik vendt et fortegn, den tager jeg på min kappe.

Det reducerer selvfølgelig de høje frekvenser.


Så er det induktansen der dæmper de lave frekvenser?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Så er det induktansen der dæmper de lave frekvenser?

Nej.

Jeg fik lige læst op på stoffet siden sidst, og jeg tog fejl. Det indrømmer jeg gerne (i modsætning til andre).

Det er længe siden jeg har arbejdet med noget hvor kapacitans og induktans i ganske almindelige kabler rent faktisk har en betydning, i modsætning til signal- og højttalerkabler som er designet af skrupskøre audiofile med diverse kondensatorer og andet pjank på. Så min paratviden er desværre lidt rusten.


Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 00:02
Jeg har faktisk oplevet en ret sjov ting mht lytte på forstærkere.

Vi var en flok på 5 personer en tur i hifiklubben fordi en af kammeraterne skulle have sig en forstærker.
I hifiklubben var der en omskifterboks hvor man med et tryk på en knap kunne skifte mellem forskellige forstærkere og højttalere, signalkilden var en NAD 514 der var koblet til de 4 forstærkere. (faktisk på 2 forskellige måder med samme resultat)

Omskifteren blev stillet på et sæt Dali højttalere der mindede mest om dem han selv havde.
Så blev der brugt lidt tid på at indstille volumen på en Holfi Audis, en NAD 306, en Rega Elex og en Denon PMA 1060 så de spillede lige højt.
Niveauet var lidt højere end man typisk ville lytte ved (svarende til volumen ca kl.10 på den NAD 306)

Da det var gjort (tog lidt tid) satte han sig i stolen foran højttalerne og vi andre skiftede forstærker ved at trykke på omskifterboksen.
Det gav et meget lille klik fra relæerne i boksen når der blev skiftet, så man kunne godt høre der blev skiftet.
Det spøjse af det hele var at ingen af os kunne høre forskel på nogle af for stærkerne.
Vi prøvede meget længe og prøvede så at skifte til et sæt B&W P6 da det måtte være højttalerne der ikke var gode nok til at afsløre forskellen.
Det hjalp intet, der var ingen forskel at spore i de 4 forstærkere - overhovedet - og vi var 5 der lyttede på skift da vi synes det var meget underligt.
Først da vi satte en sæt B&W DM603 til som spillede lavere og der måtte skrues op for alle forstærkerne, var der en forskel.
Jeg husker tydeligt at Holfi´en hurtigt gav op og lød rodet, Denon blev lysere i lyden, NAD´en bibeholdt egentlig lyden mens Regaen virkelig direkte forvrængede fælt.

En sjov oplevelse der viste os at det først var da forstærkere når deres grænse for formåen at forskellene viser sig, ved almindelig niveau var der virkelig ingen forskel at høre.

Mere underligt var at Regaen blev valgt fordi den så speciel ud LOL


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 00:07
Og det først er i deres opførsel når de løber tør for damp eller begynder at clippe at man begynder at få signifikante forskelle mellem forstærkere.

Men ingen bør drive deres forstærkere så hårdt, for resultatet er aldrig pænt.

Havde i Soft Clipping slået til eller fra på NADen? For det er nok det der reddede lyden. Hvis det var slået fra havde den nok lydt akkurat lige så slemt som de andre.


Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 00:07
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Skråsikker? I sådan en grad, at jeg vil påstå, at selv en hørehæmmet kommer til samme konklusion.
Mosfet, bjt eller rør har helt samme funktion, kan måle 100% identisk, men kan alligevel lyde helt forskelligt.


Det er en påstand der kræver beviser.

Medmindre du udelader nogle målinger, så vil de også lyde ens hvis de måler 100% identisk.


Det viser vel blot, at man tror mere på teori end praksis.
Beviserne ligger i stort tal på nettet.
Den dynamiske effekt, du opgiver på din Nad, dækker vel blot over en strømsvag forstærker. Er vel påfaldende, at når arbejdsbetingelserne bliver svære for forstærkeren, så skiftes der fra kontinuerlig til dynamisk effekt. Den dynamiske effekt ligger der jo ingen målestandard for, men de høje watt tal pynter jo i specs.

Høj dynamisk effekt er et udtryk for at forstærkeren kan levere meget højere effekt i kortere tidsrum (ca 1/4 sekund, hvad der er nok til at forstærkeren opleves kraftigere end opgivet.
Dynamisk effekt er også lidt bedre at have ved hånden end vedvarende effekt, da musik er impulser og sjældent en vedvarende tone, udover en stemme som ligger i et område som ikke kræver alverden af en forstærker.
Og har ikke noget med en strømsvag forstærker at gøre.
 


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 00:11
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Jeg fik lige læst op på stoffet siden sidst, og jeg tog fejl.


Okay, du var nu ellers ret skråsikker sidst jeg spurgte - og jeg spurgte endda to gange.
Dit daværende svar har ført til en del indlæg i mine private beskeder, hvor nogle morede sig højlydt.

Men, nu ved du, at du kan tage fejl i dine teorier.......husk det!


Klaus (som har arbejdet med simple kabler, hvor kapacitansen betød noget)

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 00:12
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Jeg fik lige læst op på stoffet siden sidst, og jeg tog fejl.


Okay, du var nu ellers ret skråsikker sidst jeg spurgte - og jeg spurgte endda to gange.
Dit daværende svar har ført til en del indlæg i mine private beskeder, hvor nogle morede sig højlydt.

Men, nu ved du, at du kan tage fejl i dine teorier.......husk det!


Klaus (som har arbejdet med simple kabler, hvor kapacitansen betød noget)

Nå ja bevares, hvis der ikke skal mere til at skabe morskab i din lille eksklusive klub. Små hjerner, små fornøjelser.

Hvis nogen vil mig noget eller irettesætte mig, er de velkomne til at gøre det direkte. Det der med at tale bag ryggen lagde de fleste fra sig efter folkeskolen.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 00:18
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Nå ja, små hjerner, små fornøjelser.



Nej Henrik. Det var faktisk nogle ret begavede gutter som hurtigt så din logiske sans fejlede, idet du hårdnakket påstod at man dæmpede bassen højt oppe i MHz området, hvilket betyder at kiloHertz området er helt væk.

Men igen af dem gad at skrive i tråden, på grund af din "påstående" væremåde.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Nå ja, små hjerner, små fornøjelser.



Nej Henrik. Det var faktisk nogle ret begavede gutter som hurtigt så din logiske sans fejlede, idet du hårdnakket påstod at man dæmpede bassen højt oppe i MHz området, hvilket betyder at kiloHertz området er helt væk.

Men igen af dem gad at skrive i tråden, på grund af din "påstående" væremåde.


Klaus

Dem om det, det kan jeg ikke tage mig af.

Hvis de ikke kan lide lugten i bageriet er det nok også bedst de holder sig væk. Det skulle da ellers have været ret nemt at rette mig, men måske ikke nemt nok før koret af aber rigtigt kom i gang i det audiofile ekkokammer?


Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Dit daværende svar har ført til en del indlæg i mine private beskeder, hvor nogle morede sig højlydt.


Arh gider du lige Dead

Kan du ikke lige poste de beskeder så vi andre kan se hvor sjovt i havde det Clown ?

Hvorfor deltog de ikke i tråden når det nu var så sjovt ? De er jo brugere her Confused

Der er simpelthen mange der har skrevet i min indbakke at de også gerne vil se de beskeder (Det tror du heller ikke på vel) Sleepy


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 01:16
.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 06:07
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


men måske ikke nemt nok før koret af aber rigtigt kom i gang i det audiofile ekkokammer?


I rest my case....


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 07:19
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det viser vel blot, at man tror mere på teori end praksis.
Beviserne ligger i stort tal på nettet.
Den dynamiske effekt, du opgiver på din Nad, dækker vel blot over en strømsvag forstærker. Er vel påfaldende, at når arbejdsbetingelserne bliver svære for forstærkeren, så skiftes der fra kontinuerlig til dynamisk effekt. Den dynamiske effekt ligger der jo ingen målestandard for, men de høje watt tal pynter jo i specs.

Hvilke beviser? Hvis du mener almindelige lytte-"tests" fra audiofile sider, så er de ikke noget værd. Kom med nogle blindtests.

NADen er lige netop ikke en slap forstærker, den leverer lige netop de kontinuerlige 2x50W, men har også overskuddet til at levere rigtigt store mængder effekt hvis det er påkrævet pga. dynamik eller hvis en højttaler har en grim impedanskurve og dykker ned til 2Ω f.eks. i basfrekvenserne.

Og i den virkelige verden lytter man vel til musik, som per definition er dynamiske signaler.
Ja, men hvor længe? Millisekunder eller endnu kortere tid , dynamisk effekt fortæller jo intet om i hvor lang tid, at disse tal holder stik. 



-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Nå ja, små hjerner, små fornøjelser.



Nej Henrik. Det var faktisk nogle ret begavede gutter som hurtigt så din logiske sans fejlede, idet du hårdnakket påstod at man dæmpede bassen højt oppe i MHz området, hvilket betyder at kiloHertz området er helt væk.

Men igen af dem gad at skrive i tråden, på grund af din "påstående" væremåde.


Klaus

Dem om det, det kan jeg ikke tage mig af.

Hvis de ikke kan lide lugten i bageriet er det nok også bedst de holder sig væk. Det skulle da ellers have været ret nemt at rette mig, men måske ikke nemt nok før koret af aber rigtigt kom i gang i det audiofile ekkokammer?
Hvad skal vi efterhånden kalde dig for? Tænk en gang, pænt kan du da ikke tale, men vi skal måske til at kalde dig besynderlige ting lige så. 


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det viser vel blot, at man tror mere på teori end praksis.
Beviserne ligger i stort tal på nettet.
Den dynamiske effekt, du opgiver på din Nad, dækker vel blot over en strømsvag forstærker. Er vel påfaldende, at når arbejdsbetingelserne bliver svære for forstærkeren, så skiftes der fra kontinuerlig til dynamisk effekt. Den dynamiske effekt ligger der jo ingen målestandard for, men de høje watt tal pynter jo i specs.

Hvilke beviser? Hvis du mener almindelige lytte-"tests" fra audiofile sider, så er de ikke noget værd. Kom med nogle blindtests.

NADen er lige netop ikke en slap forstærker, den leverer lige netop de kontinuerlige 2x50W, men har også overskuddet til at levere rigtigt store mængder effekt hvis det er påkrævet pga. dynamik eller hvis en højttaler har en grim impedanskurve og dykker ned til 2Ω f.eks. i basfrekvenserne.

Og i den virkelige verden lytter man vel til musik, som per definition er dynamiske signaler.
Ja, men hvor længe? Millisekunder eller endnu kortere tid , dynamisk effekt fortæller jo intet om i hvor lang tid, at disse tal holder stik. 

Det er opgivet som "IHF dynamisk effekt", hvilket defineres som "A 1kHz signal increases in level by 20dB (a 100x power need) for a period of 20 milliseconds. This burst is repeated twice in a second."

Tanken bag NADs angivelser er med garanti at den effekt de skriver som kontinuerlig rent faktisk er kontinuerlig, det vil sige med fuld båndbredde (20Hz-20kHz i begge kanaler, 8 ohm, forvrængning under de angivne 0.009%) hele dagen lang, i modsætning til mange andre producenter, som gerne pynter mere eller mindre på tallene (f.eks. angiver effekt ved 1kHz, kun i en kanal, i en 6 Ohm højttaler, med 0.1% forvrængning).

Derfor er de nødt til at angive dynamisk effekt også, da deres kontinuerlige effekt virker lav i forhold til mange af konkurrenterne. Det er marketing, og desværre nødvendigt. Til gengæld ved man også at en NAD-forstærker med garanti kan levere det den lover :-)


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 10:55
Kontinuerlig effekt måles ikke dagen lang, men kun i ti minutter, det foreskriver standarden for målemetoden.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 11:06
Jeg ved dog af erfaring af NADs forstærkere kan levere effekten så længe det skal være.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Jeg ved dog af erfaring af NADs forstærkere kan levere effekten så længe det skal være.
Dokumentation, tak, elles er det jo blot en gang forplumret ævl.


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Nå ja, små hjerner, små fornøjelser.



Nej Henrik. Det var faktisk nogle ret begavede gutter som hurtigt så din logiske sans fejlede, idet du hårdnakket påstod at man dæmpede bassen højt oppe i MHz området, hvilket betyder at kiloHertz området er helt væk.

Men igen af dem gad at skrive i tråden, på grund af din "påstående" væremåde.

Klaus

Hold k... hvor er det her nedtur at høre på og hvor er det dog også nedtur at sidde og bagtale hinanden på PB Thumbs Down


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Jeg ved dog af erfaring af NADs forstærkere kan levere effekten så længe det skal være.
Dokumentation, tak, elles er det jo blot en gang forplumret ævl.

Du er velkommen til at læse IEC 60268-5, som definerer målemetoden for kontinuerlig belastning.

Hvis en forstærker ikke er blæst af efter f.eks. 10 minutter med maksimal kontinuerlig belastning, så skal der ganske enkelt mere til at brænde den af. Efter de 10 minutter ved maksimal belastning er køleprofilerne varmemættede og alt kører på fuldt tryk. Hvis den holder til det, så kan den også køre i 24 timer eller en uge.

På rigtigt langt sigt kan det godt give problemer, hvis f.eks. kondensatorer er placeret for tæt på køleprofiler, men det giver først problemer længere nede af vejen (og så kritiske er de absolutte værdier heller ikke i lydkredsløb, en kondensator kan godt være langt uden for sin specificerede værdi og stadig fungere fint uden hørbare ændringer).


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 13:04
.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 13:07
.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


På rigtigt langt sigt kan det godt give problemer, hvis f.eks. kondensatorer er placeret for tæt på køleprofiler, men det giver først problemer længere nede af vejen (og så kritiske er de absolutte værdier heller ikke i lydkredsløb, en kondensator kan godt være langt uden for sin specificerede værdi og stadig fungere fint uden hørbare ændringer).


Ok? Med den holdning er det måske dig som har været rådgiver, for ONKYO, da de designede surroundenheder? For der bliver komponenterne netop for varme, så apparaterne bliver defekt (får manglende lyd, netværk, billede o.s.v.).

M.v.h.

Læs nu hvad jeg skrev, nemlig at de absolutte værdier ikke er superkritiske. Det er derfor en forstærker fra 70erne sagtens stadig kan fungere fint, selvom mange af dens kondensatorer er gamle og måske er faldet 10-20% eller mere i kapacitet, med tilsvarende stigning i ækvivalent seriemodstand.

Men selvom det stadig kan virke fint med relativt store tolerancer, betyder det jo selvfølgelig ikke at det er OK at placere en kondensator klos op ad varme komponenter så den brænder helt af, for selvfølgelig virker kredsløbet ikke hvis den brænder helt af.


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 15-December-2015 kl. 12:02
Jeg har ryddet op i de seneste indlæg, gå efter bolden.. ikke manden.

-------------
Mvh

René


Skrevet af: ghost-the-man
Skrevet den: 29-Januar-2016 kl. 06:36
Densen integreret forstærker vil du få en god lyd efter min mening ;).
Starte selv med en DM 10.

-------------
M.V.H Jan

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=33699&PN=1&title=ghostthemans-hjemmebio - welcome to Ghost-The-Man`s Hjemmebio/HiFi


Skrevet af: Thomaszulu
Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 19:34
Til alle som har fulgt med i denne tråd så hoppede jeg på Devialet.

-------------




Print side | Luk vindue