Print side | Luk vindue

Hvilken sub til værelse?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143823
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 23:10

Emne: Hvilken sub til værelse?
Skrevet af: Kofanger
Emne: Hvilken sub til værelse?
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 11:33
Jeg overvejer at investere i en sub, da jeg ønsker en bedre oplevelse til film, serier osv. 
Mit nuværende setup består af følgende: 
- Marantz SR6004 reciever 
- B&W DM601 S3 front (placeret lidt mærkeligt under loftet, da der ikke er plads til dem i "normal" højre) 
- B&W LCR600 S3 center 
- Eltax Monitor III baghøjttalere 

Det hele er placeret i et relativt lille værelse på 12-15 m^2. 

Kan man få en fornuftig sub til 1-2000, eller skal man længere op for at få noget, der spiller ordentligt? 
Og man skal vel også gå efter brugt i det prisleje?

Svar:
Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 12:45
Jeg har været rigtigt glad for min Dali SWA 12 til en stue på 18m², faktisk så glad at jeg købe en mere, for at få mere jævn basgengivelse i rummet. Jeg gav SJVH 1200-1300kr brugt for hver af dem.

Vær opmærksom på at Dali angiver frekvensgangen til at nå ned til 27Hz. Det er lige vel optimistisk for -3dB, et sted omkring 35Hz er nok mere realistisk. Det er stadig rigeligt fint til både musik og bulder+brag, specielt for en relativt lille sub i et lukket kabinet, og så små rum som vi har egner sig alligevel ikke til ægte dybbas.

Skrevet den: 13-December-2015 kl. 14:55
Det lyder som en rigtig god løsning! Tak for svaret.

Skrevet den: 13-December-2015 kl. 15:48
Har også kigget lidt på en B&W ASW500. Er det en model der kan anbefales - eller noget skrald?

Skrevet den: 13-December-2015 kl. 20:21
Jeg har ikke nogen personlige erfaringer med den, men det er en lidt mindre sub som ikke går helt lige så dybt og nok heller ikke spiller helt lige så højt (10" og 70W vs. 12" og 120W). Godt nok kan man ikke sammenligne helt direkte, da det er et basrefleksdesign, men alt andet lige vil den ikke kunne give helt samme ydelse.

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 13-December-2015 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

så små rum som vi har egner sig alligevel ikke til ægte dybbas.

Øh, kom igen!
Så rum egner sig fint, de er meget nemmere at tryk sætte.

Min bil kabine er mindre end jeres stue, og jeg basser da fint 20 Hz i den uden problemer.

-------------
.....

Skrevet den: 13-December-2015 kl. 23:33
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Øh, kom igen!

Min bil kabine er mindre end jeres stue, og jeg basser da fint 20 Hz i den uden problemer.

Problemet med små rum er at reflektionerne skaber noder og antinoder hvor basfrekvenserne ophæver sig selv eller forstærker sig selv voldsomt. Det giver en meget svingende basgengivelse når man bevæger sig gennem lokalet.

Kabinen på en bil er et helt anderledes rum, stopfyldt med absorberende materialer og meget få parallele flader.

Skrevet af: bruger udmeldt 27
Skrevet den: 14-December-2015 kl. 00:17

Øh, kom igen!

Og i en bil afstemmer man normalt subwoofere til mellem 40 og 50 hz, da al dybbas ellers vil være udenfor bilen.

Læg mærke til alle dem der kører med for dybt afstemt subwoofer i bilen, der er MASSER af bas og mere bas 1 til 2 meter fra bilen end inde i selve bilen.
Nogle kører endda med vinduerne åbne da det giver mere bas (Der kunne man ha afstemt subwooferen lidt højere i stedet for) Big smile

Skrevet den: 14-December-2015 kl. 10:00

Øh, kom igen!

Problemet med små rum er at reflektionerne skaber noder og antinoder hvor basfrekvenserne ophæver sig selv eller forstærker sig selv voldsomt. Det giver en meget svingende basgengivelse når man bevæger sig gennem lokalet.

Kabinen på en bil er et helt anderledes rum, stopfyldt med absorberende materialer og meget få parallele flader.

Fin teori - det holder bare ikke i praktisk.
Når rummet er så lille, så bliver det en smulle ujævnt, men ingen store kløfter eller store toppe - slet ikke i stil med rum der er større hvor der ofte kan ske' en næsten total udfasning.

I et lille rum gælder det som alle rum placering og placering af subwooferen - og flere er bedre!

-------------
.....

Skrevet den: 14-December-2015 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af 8x100 8x100 skrev:

Øh, kom igen!

Og i en bil afstemmer man normalt subwoofere til mellem 40 og 50 hz, da al dybbas ellers vil være udenfor bilen.

Læg mærke til alle dem der kører med for dybt afstemt subwoofer i bilen, der er MASSER af bas og mere bas 1 til 2 meter fra bilen end inde i selve bilen.
Nogle kører endda med vinduerne åbne da det giver mere bas (Der kunne man ha afstemt subwooferen lidt højere i stedet for) Big smile

øh nej det gør man normalt ikke. Det giver slet slet ikke mening at afstemme så højt, det giver en dårlig transient respons (group delay) i brugs området.
En lukket kasse er bedre og nemmere i forhold til pladsen og integrationen med resten af højtalerne som også spiller i en lukket kasse (IB).

Hvis man afstemmer for højt, så spiller man nemt under afstemnings frekvensen, og så man kan nemt komme til at bunde enheden - så en høj afstemnings frekvens giver dårlig lyd, og man kan nemt komme til at skade enheden, hvem ønsker det - ud over dem der kun vil have mest muligt larm!

Du har tydeligvis aldrig hørt et ordenlig bilanlæg! 
Jeg kan love dig at der mere bas inde i min bil end der er uden for, og jeg får mindre bas ved at åbne vinduet.
Bassen er jævn med kun minimal eq!

I en bil betyder placering også enormt meget - trykket skal ledes ind i kabinen, formår man ikke dette - så spiller bassen jo ikke inde i bilen.

-------------
.....

Skrevet den: 14-December-2015 kl. 10:30

Når rummet er så lille, så bliver det en smulle ujævnt, men ingen store kløfter eller store toppe - slet ikke i stil med rum der er større hvor der ofte kan ske' en næsten total udfasning.

I et lille rum gælder det som alle rum placering og placering af subwooferen - og flere er bedre!

Mystisk at jeg så havde en næsten komplet mangel på output omkring 50-70Hz visse steder i min stue (som i et dyk på 20+dB) før jeg fandt en bedre placering af min subwoofer og senere tilføjede en ekstra.

Uanset rummets størrelse kan bølgetoppe og bølgedale ramme hinanden og derved give problemer. 

Det problem har man ikke på samme måde i en bil, da det er et helt komplet anderledes akustisk rum.

Skrevet den: 14-December-2015 kl. 11:57

Mystisk at jeg så havde en næsten komplet mangel på output omkring 50-70Hz visse steder i min stue (som i et dyk på 20+dB) før jeg fandt en bedre placering af min subwoofer og senere tilføjede en ekstra.

Uanset rummets størrelse kan bølgetoppe og bølgedale ramme hinanden og derved give problemer. 

Det problem har man ikke på samme måde i en bil, da det er et helt komplet anderledes akustisk rum.

50-70hz er jo ikke rigtig dybt! - Så jeg læser det som om at det går fint med at spille dybt i din stue!

Men du løste det med placering, og du forbedrede det med flere? - lige som jeg skrev, man kan gøre.
Alle rum har problemer, små rum er bare ikke specielt værre i det helt dybe bas område - tvært i mod, så kræver de "flyttet luft" at tryksætte, så man får mere for sine penge - og kan til samme penge som 1 stor få 2 mindre subwoofer og der med flere placeringer. Alt i mens at men kan spille højt og dybt.
Roomgain er din ven!

Hvorfor mener du ikke, at de samme akustiske regler gælder i en bil, lige som de gør inden for?

-------------
.....

Skrevet den: 14-December-2015 kl. 12:49
Fordi en bil og en stue er meget forskellige akustiske miljøer, jf. dæmpning og reflektive flader.

Print side | Luk vindue