Print side | Luk vindue

Stof som lærred

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143918
Udskrevet den: 23-December-2024 kl. 06:06

Emne: Stof som lærred
Skrevet af: bjarnebas
Emne: Stof som lærred
Skrevet den: 17-December-2015 kl. 17:36
Jeg vil gerne bruge stof som lærred (da det er sjældent at jeg bruger projektoren som filmfremviser).

Hvilken farve anbefaler I og er der andre hensyn hvis man bruger stof?

Svar:
Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 17-December-2015 kl. 17:46
Hvidt bi-strech fra stof og stil. Dette har jeg selv brugt. Det kommer dog an på hvilken størrelse lærredet skal have da stoffet kun er 145cm på den korte led

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 17-December-2015 kl. 22:34
Tak. Jeg kan se at du har et fastrammelærred. Hvordan har du lavet det? Er det bare noget liste-træ rundt i en ramme eller hur?

Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 18-December-2015 kl. 07:54
jeg har bygget mit eget lærred op af:

60x15 mm trælister
hjørne beslag
højttalerfrontstof bagerst
2 stk IKEA stræklagner yderst
Veltex velour rundt i kanten.

giver et ganske fint billede..

Skrevet den: 18-December-2015 kl. 09:59
Har gjort stort set som strecker da jeg lurede hans bio tråd:)
Strecker vil dy fortælle hvad det er for noget lagen du bruger fra IKEA? Jeg har ledt og ledt efter noget jeg kan bruge istedet for bi strech da jeg ikke kan lave lærrede på 128" med det stof:( og jeg synes det er svært at vide hvilket andet stof man kan bruge sim fungerer næsten lige så godt som købe lærrede

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 18-December-2015 kl. 10:16
det er stræklagner der måler 90x200 cm ( til enkelt madras ), men går ud fra du kan bruge lagner til dobbeltsenge på samme måde og de måler 180x200 cm..

grunden til at jeg har brugt 2 stk er at de strækkes så meget at der kommer tydelig struktur imellem vævningerne, men det kamufleres af lagen nr 2..

Skrevet af: Zuppe
Skrevet den: 18-December-2015 kl. 10:18
Jeg har købt noget der hedder moleskin fra spandexworld.com Det er 152 cm bredt, inden det bliver strukket. De har også noget der hedder milliskin,det er knap så tykt.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107585&PN=2&title=endnu-en-stue-incl-div-diy-projekter - Min Stue/Kælder Projekt

Skrevet den: 18-December-2015 kl. 10:30
Så bare ganske alm hvidt lagen? Ved godt jeg nok spørger dumt men lagner fåes sikkert i tusind nuancer af hvid:)
Zuppe: super, det vil jeg lige se nærmere på:) Rigtig fedt med input gutter, så kan jeg komme videre med mit biorum:)

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 18-December-2015 kl. 10:32
ja ganske almindelig hvidt lagen...
jeg gik ikke så meget op i nuancen da det var meneingen at løsningen skulle være midlertidig..

Skrevet den: 18-December-2015 kl. 11:01
Mange tak alle sammen - super fedt forum!!!
Nu kan jeg få lavet lærred inden drengene kommer i weekenden og ser Star Wars ep. I til VI (dvs vi ser selvfølgelig IV til III)
God weekend !!!

Skrevet den: 18-December-2015 kl. 12:11
Bare husk at du skal have noget sort stof bagved hvis ikke du har en sort væg, ellers bliver billedet dårligt.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=107585&PN=2&title=endnu-en-stue-incl-div-diy-projekter - Min Stue/Kælder Projekt

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 18-December-2015 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af bjarnebas bjarnebas skrev:

Mange tak alle sammen - super fedt forum!!!
Nu kan jeg få lavet lærred inden drengene kommer i weekenden og ser Star Wars ep. I til VI (dvs vi ser selvfølgelig IV til III)
God weekend !!!

Nu skriver du ikke meget om hvad du vil og hvilke muligheder du har, så jeg vil bare tilføje at man lige så godt kan bruge en Hvid (mat glans 5 og utintet) malet væg hvis den er glat, som man kan bruge et selvlavet lærred med stof. Man kan også male en stor MDF eller Spånplade (hvis den er glat i overfladen).

Skrevet den: 18-December-2015 kl. 12:44
Hej Zuppe,
mener du direkte bagved det hvide stof - også på trærammen eller bagved trærammen?

Skrevet den: 18-December-2015 kl. 12:47
Bare lige bagved det hvide stof. Det gør at lyset fra projektoren ikke reflektere tilbage fra den lyse væg.

-------------

Skrevet den: 18-December-2015 kl. 13:13
Zuppe: jeg er stadig i tvivl - beklager!
Jeg har en hvid væg, så skal det sorte stof optimalt være større end rammen - evt. dække hele den hvide væg?

Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 18-December-2015 kl. 13:21
Det Zuppe mener er at det meste hvide stof er delvist gennemskinneligt. Dvs. hvis du har en hvid væg bag lærredet så skinne lyset igennem og reflekterer fra væggen tilbage på bagsiden af rærredet. Det giver et udvasket billede med dårlig kontrast. Derfor sætter man sort stof bag lærredet så det kan opsuge de lys der skinner gennem lærredet.

Skrevet den: 18-December-2015 kl. 13:32
Tak Trumle, det var lige præcis det jeg mente.

-------------

Print side | Luk vindue