Print side | Luk vindue

En bizar oplevelse i Elgiganten

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=144168
Udskrevet den: 21-Maj-2024 kl. 04:04


Emne: En bizar oplevelse i Elgiganten
Skrevet af: jake51
Emne: En bizar oplevelse i Elgiganten
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 16:19
Her i dag bestilte jeg en OLED-fladskærm til afhentning i CollectStore
Jeg tog glad bussen til Elgiganten (ville tage taxa hjem med skærmen), bevæbnet med mit dankort
Så siger ekspedienten, at han skal se billed-id ved køb over 4000 kr.
Jeg har kun mit dankort og siger, at det er helt nyt for mig
Så beder han om mit CPR-nummer: Det skal han (siger han) ved køb af meget dyre varer (14K er da en slat, men ikke voldsomt meget)
Så jeg går derfra uden fladskærm og pænt forundret
Har I oplevet noget i den stil?
Hvis jeg ender med at købe den, bliver det helt sikkert ikke der

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson



Svar:
Skrevet af: Kasper Jensen
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 16:23
Hmmm, har jeg aldrig oplevet.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 16:27

Det må være en sikring mod kort svindel, men det er da ikke noget man har hørt om før fra den forhandler.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 16:31
Sådan er det i mange forretninger. Typisk kræves underskrift kontrol med check bagpå betalings kort ved køb over 4000, og billed id over 15.000.


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Her i dag bestilte jeg en OLED-fladskærm til afhentning i CollectStore
Jeg tog glad bussen til Elgiganten (ville tage taxa hjem med skærmen), bevæbnet med mit dankort
Så siger ekspedienten, at han skal se billed-id ved køb over 4000 kr.
Jeg har kun mit dankort og siger, at det er helt nyt for mig
Så beder han om mit CPR-nummer: Det skal han (siger han) ved køb af meget dyre varer (14K er da en slat, men ikke voldsomt meget)
Så jeg går derfra uden fladskærm og pænt forundret
Har I oplevet noget i den stil?
Hvis jeg ender med at købe den, bliver det helt sikkert ikke der
Det med billed ID har jeg set og hørt mange steder, normalt ved beløb over 4000,-

Men jeg kan ikke se hvad de skal med dit CPR nr.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 16:40

Det kan jeg heller ikke, medmindre man kan bevise at det er det rigtige, det er jo nemt at opgive et falsk CPR når det ikke kan verificeres.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 16:41
Det har der nu står i lang tid hos Elgiganten, at man skal vise billed ID, hvis man køber over et beløb.

Dette hænger sammen med dækningsgarentien på dankort. Jeg mener den er på 3.000 kr. Så hvis der ikke er dækning, så hænger butikken selv på beløbet over dækningsgarentien. Så derfor vil de gerne være sikre på, hvem de sælger til.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 16:44
Sådan har det været længe hos Giganten.

Intet problem for mig.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 16:46

Så bruger man f.eks bare et MasterCard i stedet for. Da det jo er et rigtigt kreditkort. (Også i DK).

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 16:57
Altså er det nemmere at bestille via internettet og få det leveret til gadedøren
Selv om potentialet for netsvindel er meget større

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 16:58
Hvis man er oprettet i deres it system som kunde, er det vel lettere. Har efterhånden købt så meget hos dem. Opgir bare mit tlf nr ved kassen, og så kan de se alle mine data, og sikkert også cpr nr, da jeg købte min første iPhone der.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Altså er det nemmere at bestille via internettet og få det leveret til gadedøren
Selv om potentialet for netsvindel er meget større

Ja der sender Netz en kode på sms der skal aktiveres før handlen er afsluttet.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 17:02

Ja, det er på samme måde der hvor jeg normalt køber, og har gjort det i mange år, der spørges ikke om noget, de ved hvem jeg er.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis man er oprettet i deres it system som kunde, er det vel lettere. Har efterhånden købt så meget hos dem. Opgir bare mit tlf nr ved kassen, og så kan de se alle mine data, og sikkert også cpr nr, da jeg købte min første iPhone der.
Jeg har aldrig givet CPR nummer ud ved køb af en telefon. Shocked

Der er meget udførlige regler ved opbevaring af CPR nummer og dem tvivler jeg på Elgiganten er i stand til overholde.
Så måske skulle man bare anmelde dem for brud på persondataloven.

Ved opbevaring af CPR nummer gælder følgende:

  • Kunden skal oplyses om hvad CPR nummeret skal benyttes til.

  • CPR nummer må kun opbevares sålænge det tjener et formål.
    Ellers skal oplysningerne
     slettes.

  • CPR nummer må ikke gives ud til 3. part, uden at ejeren på forhånd er blevet oplyst om dette.

  • Udveksling af CPR nummer imellem systemer må kun ske krypteret
    (tvivler på at de overholder den del)

  • Der skal foreligge dokumentation om hvilke personer som har adgang til CPR oplysningerne.
    (tvivler jeg på at Elgiganten kan håndtere)

  • Der skal være etableret adgangskontrol til systemerne i form af personlige brugernavne og adgangskoder.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: sodaha
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 18:27
Her er en artikel om det

http://www.business.dk/diverse/butikskaeder-til-kamp-mod-svindel-med-dankort

-------------
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)


Skrevet af: Lars_M
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 18:30
Bilka har krævet id i årevis ved store dankort beløb. Kan ikke huske de præcise beløbsgrænser.

-------------
LG 50PK760N, Marantz NR-1403, Creek Evolution 5350, Aune X1 Dac, Elac BS-203.A, XTZ 99W10.16, Audiovector center plus diverse bokse..


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 18:30

Det er jo mange år siden at der var billede på et kort.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 18:35
Cyberguyen@ Nej ikke for at købe en tlf, men for at oprette det abonnement der skulle bruges sammen med, for at få rabatten på tlf.


Skrevet af: peter44
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 18:53
Bankerne garanterer kun de første 4000 kr, derfor kræver forretningerne billed ID f.eks kørekort. Selvom man er registreret i forretningen er det jo stadig uden billedlegitimation derfor .


Skrevet af: pjonassen
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 19:17
Nu er man jo i Danmark ikke forpligtigede ved lov at skulle være i besiddelse af nogen form for billede-id. Ikke engang politiet har krav på billede-id (med mindre selvfølgelig at man er fører af et køretøj). Det samme gør sig gældende med de sidste fire cifre i CPR-nummeret - ikke engang Politiet.

-------------
LG 60PM970T
Marantz av8022a + mm7055
Marantz 7007
Focal Sib XL



Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af pjonassen pjonassen skrev:

Nu er man jo i Danmark ikke forpligtigede ved lov at skulle være i besiddelse af nogen form for billede-id. Ikke engang politiet har krav på billede-id (med mindre selvfølgelig at man er fører af et køretøj). Det samme gør sig gældende med de sidste fire cifre i CPR-nummeret - ikke engang Politiet.

Nææ, men Elgiganten er jo så også i sin gode ret til at nægte at lave handlen, hvis de vurdere risikoen er for høj.

Kan ikke se det bizare i denne oplevelse. Det er selvfølgelig super ærgerligt men, hvis jeg havde haft en butik havde jeg da gjort det samme. De gør det jo ikke for at genere, men blot for at undgå svindel. 




Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 19:30
Den gang man havde billede på Dankortet var alting lettere.

Hver gang jeg var i udlandet, så syntes butikker/restauranter altid at det var supersmart at man med det samme kunne redegøre for kortindehaveren.

Men næææ nej - det gælder om at alting skal standardiseres med resten af verden, selvom lille Danmark har et smartere system.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 19:31
Det var også dengang man kunne nøjes med at have Danmark og sygsikring med når man skulle i byen.

Nu skal man have enten have Bank-ID, Pas eller kørekort med.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: pjonassen
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 19:41
Selvfølgelig er Elgiganten i sin gode ret til at droppe salget. Det er sådan set ikke der filmen hopper af for mig. Jeg undre mig mere over at de forventer at kunder aflevere flere oplysninger end selv myndighederne har krav på. Hvis ikke min hukommelse fejler mig helt skal handler over 100.000 foregå som bankoverførsler. Er Elgiganten i tvivl, så kan de jo gå den vej - også ved "mindre" beløb.

Nu ville jeg personligt nok fravælge Elgiganten. Jeg var derude for at kigge på et 85" Thomson. Da jeg spurgte ind til HDMI og HDCP version fik jeg at vide at jeg var velkommen til at kontakte Thomson's kundeservice og få det oplyst.

Prøvede så Elgiganten's online kundeservice - fik samme svar.

-------------
LG 60PM970T
Marantz av8022a + mm7055
Marantz 7007
Focal Sib XL



Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af pjonassen pjonassen skrev:

Hvis ikke min hukommelse fejler mig helt skal handler over 100.000 foregå som bankoverførsler. .


Det må den så gøre, da vi købte den ene bil for 4 år siden betalte vi jeg mener det var omkring 150000 og brugte bare dankortet


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 20:09
Kan man hæve så store beløb på Dankortet ad en gang. Da jeg købte bil var det med en bankcheck.


Skrevet af: pjonassen
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 20:18
Hvidvaskningslovgivningen:

forbud
Erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af § 1, stk. 1, må ikke modtage kontantbetalinger på 50.000 kr. eller derover, hvad enten betalingen sker på én gang eller som flere betalinger, der ser ud til at være indbyrdes forbundet.

-------------
LG 60PM970T
Marantz av8022a + mm7055
Marantz 7007
Focal Sib XL



Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 20:18
Jeg har købt alle mine biler; også dem over 100000 med mit dankort, så det er ikke noget problem.


Skrevet af: sodaha
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 20:20
De gange jeg har købt ny bil, har jeg også betalt med dankortet på beløbet. Sidste gang var det omkring kr 150.000

-------------
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)


Skrevet af: pjonassen
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 20:28
Nu har jeg jo ikke lavet lovgivningen. Jeg referere bare til den. Så enten er de undtaget hvidvaskningsloven eller også har i overtrådt lovgivningen. Når jeg læser lovgivningen står bilforhandlere ikke som undtaget i paragraf 1 stk. 1.

-------------
LG 60PM970T
Marantz av8022a + mm7055
Marantz 7007
Focal Sib XL



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 20:30
De er ikke undtaget. Jeg kan huske min bilforhandler sagde de ikke tog imod kontanter af samme årsag.


Skrevet af: pjonassen
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 20:32
Nu tillader jeg lige at besvare mig selv. Den kan måske være dækket ind under nummer 7: udstedere af betalingstjenester.

-------------
LG 60PM970T
Marantz av8022a + mm7055
Marantz 7007
Focal Sib XL



Skrevet af: sodaha
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 20:34
Pjonassen, det du refererer til er, KONTANT betaling og ikke kort betaling

-------------
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)


Skrevet af: pjonassen
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 20:40
Jep. Det er jo også det jeg selv kommer frem til lige inden dit indlæg.

-------------
LG 60PM970T
Marantz av8022a + mm7055
Marantz 7007
Focal Sib XL



Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af pjonassen pjonassen skrev:

Selvfølgelig er Elgiganten i sin gode ret til at droppe salget. Det er sådan set ikke der filmen hopper af for mig. Jeg undre mig mere over at de forventer at kunder aflevere flere oplysninger end selv myndighederne har krav på. Hvis ikke min hukommelse fejler mig helt skal handler over 100.000 foregå som bankoverførsler. Er Elgiganten i tvivl, så kan de jo gå den vej - også ved "mindre" beløb.


Der er da mange myndigheder der har krav på den slags. Prøv at søg om lægehjælp på et hospital, mon ikke du får lov at gå igen, hvis du også nægter at oplyse dit CPR nummer der? 
Igen, så er det jo et frit land, så folk kan jo bare handle et andet sted, hvis de er utilfredse. Jeg forstår da udmærket at Elgiganten gerne vil minimere sit tab og for langt hovedparten, er det ikke et problem. Men der er jo altid nogen der skal gøre det til en stor sag, det minder mig lidt om de videoer der florerede på nettet med ham skovlen der ikke ville oplyse sit cpr nummer til politiet, fordi det havde han ret til ikke at gøre. 

Oprindeligt skrevet af pjonassen pjonassen skrev:

Nu ville jeg personligt nok fravælge Elgiganten. Jeg var derude for at kigge på et 85" Thomson. Da jeg spurgte ind til HDMI og HDCP version fik jeg at vide at jeg var velkommen til at kontakte Thomson's kundeservice og få det oplyst.

Det har ikke vildt meget med sagen at gøre, desuden har Bilka og stort set alle andre samme regler så det er jo ikke Elgiganten alene der har opfundet denne regel. Derudover lyder dit HDCP spørgsmål også lidt som den klassiske "Nu skal jeg lige spille smart overfor ekspedienten og spørge om noget han ikke ved". Man kan jo så spørge omvendt, hvad du skulle bruge denne super vigtige info til? 


Skrevet af: pjonassen
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 20:53
Jeg har svært ved at se at det er "spille smart" at høre på specifikationer som er ret vitale for apparatet. Og hvis du ikke ved hvad denne "supervigtige oplysning info" er til for, så trænger du vist til at få opdateret dig på hvad betydning af spørgsmålet er.

-------------
LG 60PM970T
Marantz av8022a + mm7055
Marantz 7007
Focal Sib XL



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Kan man hæve så store beløb på Dankortet ad en gang. Da jeg købte bil var det med en bankcheck.


De sidste to gange har jeg hævet på dankort - 250.000 begge gange.
Men sidste gang var også over 6 år siden. Det kan jo være lavet om siden da.
For øvrigt ved de så, hvem de handler med og jeg har kørekortet med, hvis de er i tvivl om det vitterligt er mig (omend billedet er 25 år gammelt og den unge knøs på billedet er blevet noget ældre :-)

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 21:42
nej jeg købte også vores sidste bil på DK kort og det var også et stykke over 250.000kr, der var intet problem..

dog vil bankrådgiver normalt gerne lige have et hint inden.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: jjdk
Skrevet den: 30-December-2015 kl. 23:07
Bruger man et dankort som betalingskort, fx til køb af en ny bil, så er der i princippet ingen beløbsgrænse. Forhandleren er dog kun sikret 4.000 kr., hvis der ikke er dækning for købet på kontoen.


-------------
iPhone 13, OS 15.3


Skrevet af: JesA
Skrevet den: 31-December-2015 kl. 00:04
Indrømmet, jeg kan ikke helt se "The buzz"....oplys dog det pokkers cpr.nummer! jeg er sikker på at de/Elgiganten ikke gemmer 'nummeret, de skal blot checke at navn på Dankort stemmer overens med faktuel indehaver/fremviser af kort.

F.s.v de andre indlæg omkring bilkøb med Dankort; det er korrekt som andre har oplyst, at Dankort kun dækker op til Kr. 4000, så når nogle - ikke alle - Bilforhandlere acceptere dankort-betaling på bilkøb, er det på ren tillid til kunde/Køber.

Og f.s.v. harmen over at nogle, heriblandt Elgiganten, "tillader" sig at sikre sig mod betalingssvindel ved at udbede sig oplysninger, som man andre steder ikke er lovpligtig til at oplyse om, så må man respektere den.
Men omvendt må man også respektere at Elgiganten ønsker at sikre sig mod "banditter"..deres "biks", deres "regler"....

Og ærlig talt, om man har denne harme, så tænker jeg på "overvågnings-problematikken" i det offentlige rum; om man har rent mel i posen, hvad er så problemet ?


Skrevet af: Jonas Baadsgaard
Skrevet den: 31-December-2015 kl. 08:30
Reglerne er til for at beskytte virksomhederne, men bestemt også den evt rigtige indehaver af kortet.
Beløbsgrænser for forevisning af billed id ses bredt indført ved køb med dankort.
Er vilkårerne oplyst når handlen indgåes står det jo køber frit for at sige nej til fx Elgiganten i dette tilfælde, og så handle andetsteds (hvor vilkårerne sandsynligvis er de samme)

-------------
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 31-December-2015 kl. 08:52
Du har ikke noget billed id med. Han beder om dit CPR nummer. Du tager derfra uden TV.

Var det nok at du oplyste dit CPR nummer, når du ikke havde billed id med? Hvorfor spørge om CPR nummer, hvis der alligevel var krav om billed id?!

Hvad har jeg overset?



Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 31-December-2015 kl. 12:06
Skal vi ikke holde bilsnakken ude.

Den nye bil skal indregistreres, så forhandleren har et cpr nummer.

Kan trådstarter sige hvor han endte med et købe sit tv?

Og kunne han købe andre steder uden id?


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 31-December-2015 kl. 12:39
Det var åbenbart ikke så usædvanligt, som jeg oplevede det lige der i situationen
En eventuel ny skærm købes nok i den lokale HFK: Der er man i det mindste et kendt ansigt (ikke noget med billed-id eller andet)

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 31-December-2015 kl. 12:45
Jeg synes det er fint nok at de spørger til gyldigt billede ID ved køb af varer over et vis beløb, men de kunne måske skrive det ved check ud i deres webshop, så folk ikke kommer afsted uden.

At spørge kunden om CPR nummer er en glidebane, da de ikke er i stand til at opbevare persondata korrekt ifølge persondataloven.



-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: perkjaer
Skrevet den: 31-December-2015 kl. 13:16
Da jeg her i oktober skulle betale for min nye bil fik jeg at vide at man ikke mere kan betale med dankort. Jeg skulle betale med bankcheck eller bankoverførsel.




Skrevet af: steen5
Skrevet den: 31-December-2015 kl. 14:01
Jeg kan nu ikke se det er en bizar oplevelse. Hvis det var mig gav jeg de oplysninger de har brug for. Andet er der vel ikke i det. Så man kan komme hjem med sit tv.< style=":; left:-300px;" ="text" value="" id="focus_retriever" readonly="true">


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 31-December-2015 kl. 14:45
@cyberguyen hvordan kan du være sikker på, at deres systemer ikke skulle kunne leve op til lovgivningen.
Spørger for at blive klogere.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 31-December-2015 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

@cyberguyen hvordan kan du være sikker på, at deres systemer ikke skulle kunne leve op til lovgivningen.
Spørger for at blive klogere.
Jamen korrekt - jeg kan ikke være sikker på at de ikke lever op til lovgivningen. Men et lille hint er når en kasse assistent skifter kasse uden at logge ind. Så betyder det at de ikke har personlig adgangskontrol og derved ikke overholder lovgivningen.

Jeg tvivler også på at deres kommunikation er krypteret og at den kun opbevares sålænge det er nødvendigt.

Ligeledes tvivler jeg på at de kan oplyse mig korrekt om hvor mine CPR nummer ender i deres system og at det er garanteret imod videregivelse til 3. part.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 31-December-2015 kl. 19:48
Alt det bøvl er jo opstået efter de fjernede billedet fra dankortet. Har man ikke kørekort, står man ofte i situationen at man intet id har på sig... 



Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 01-Januar-2016 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

@cyberguyen hvordan kan du være sikker på, at deres systemer ikke skulle kunne leve op til lovgivningen.
Spørger for at blive klogere.
Jamen korrekt - jeg kan ikke være sikker på at de ikke lever op til lovgivningen. Men et lille hint er når en kasse assistent skifter kasse uden at logge ind. Så betyder det at de ikke har personlig adgangskontrol og derved ikke overholder lovgivningen.

Jeg tvivler også på at deres kommunikation er krypteret og at den kun opbevares sålænge det er nødvendigt.

Ligeledes tvivler jeg på at de kan oplyse mig korrekt om hvor mine CPR nummer ender i deres system og at det er garanteret imod videregivelse til 3. part.

Det ville undre mig meget, hvis Elgiganten gemmer oplysningerne. Du kan jo godt bruge CPR nummer til kredittjek på f.eks RKI eller Debitorregistret uden at man gemmer oplysninger i eget system om opslaget.

Jeg tror måske man skulle overveje at give dem lidt mere kredit end, hvad du gør. 



Print side | Luk vindue