Print side | Luk vindue

Kabelspm. ift pris og kvalitet 10-200kr mtr

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=144323
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 06:47


Emne: Kabelspm. ift pris og kvalitet 10-200kr mtr
Skrevet af: isaac
Emne: Kabelspm. ift pris og kvalitet 10-200kr mtr
Skrevet den: 06-Januar-2016 kl. 19:38
Står og skal som sædvanlig opgradere. Har lige solgt mine gamle Harald Nyborg 25mtr 2,5,mmx2 kobberkabler som koster 189 kr pt for 25mtr. 
http://www.harald-nyborg.dk/p9545/hoejttalerkabel-2x2-50mm2-25m
Okay så tænker jeg uden at skulle ud i og prøve 1 million nye kabler, hvad får jeg for pengene hvis jeg går op i kvalitet ift mærker? Jeg skal nok slutte dem til noget Dynaudio Excite x34-x38 og andet Dynaudio center og kompakthøjttaler. 
Det er jo ikke lige til at låne en masse kabler hjem. Altså er forskellen virkelig SÅ stor at man skal gå fra at betale 8-9kr pr MTR, til hvad ved jeg et forsølvet kabel fra nogle af de DYRE mærker som Van den hul, nordøst, Audioquest osv. Jeg kan se at en masse butikker blandt andet Hifiklubben sælger en masse spændende kabler i metervis der ikke er termineret. Går stærkt ud fra at terminerede kabler koster ekstremt meget mere end hvis man selv skal ud og putte stik på. Synes i hvert fald at priserne springer gevaldigt når jeg kigger på nogle helt komplette kabler. 

Men ellers så har hifiklubben nok en kabelskuffe man kan leje med hjem så vidt jeg husker. 
Nogen der kan regne ud hvad harald nyborgs 25mtr 2,5mmx2 kabel til 189kr dvs 7,56 kr pr meter svarer til af audioquests kabler hos Hifiklubben? Går ud fra at de helt tilsvarende koster 2-3x mere hos hifiklubben. Men til gengæld så har Harald Nyborg og andre discountbutikker ikke forskellige niveauer af kabler fra de billigste til feks de dyreste noname/billige kabler der findes. 
Så det er svært at sammenligne kablerne imellem. 
Jeg vil meget nødig op i at købe nogle mærkevare-kabler da jeg ved hvor svinedyre de er pr meter. Der er jo en STOR forskel at gå fra 7,5kr pr meter for et rigtigt godt allround kabel, til feks 250kr pr meter. Jeg skal bruge små 25 meter i alt. Men prioriterer nok fronterne og centeren lidt mere end mine baghøjttalere, så måske nogle dyre kabler til de 3 enheder, og så lidt billigere til mine 2 eller 4 surround-kompakthøjttalere alt efter hvad jeg vælger. 





Svar:
Skrevet af: isaac
Skrevet den: 06-Januar-2016 kl. 19:40
Nå ja jeg solgte ikke bare mine gamle harald nyborg højttalerkabler blot for at få penge i kassen, men det var med til at jeg kunne sælge mine højttalere. Så køber gerne kablet igen hvis det er. 


Skrevet af: isaac
Skrevet den: 06-Januar-2016 kl. 19:55
En anden ting gør det en stor forskel om det er enkeltkernet eller flertrådet? Er det også det man betaler for når man går længere op i pris? At der er færre kerner inde i kablet? Jeg læser en MASSE om at mange ikke kan høre forskel på de lidt billigere og de meget dyrere kabler overalt på nettet. Men ja i sidste ende er det noget jeg må teste selv. Men tænker at der er en helt del penge at spare på et billigt mærke og kabler der ikke er terminerede. Og så kan man selv montere stik eller få nogle til at gøre det med korrekt udstyr. 


Skrevet af: JakobSkaarup
Skrevet den: 06-Januar-2016 kl. 20:11
Du starter hurtigt endnu en kabel religions krig ved at starte dette emne :) Hvis du er interesseret i at vide hvad de 2 lejre mener, så brug søge funktionen, og læs en af de tidligere tråde...

Mit råd er at du låner nogle kabler med hjem til forskellig pris, så får en bekendt til at skifte imellem de forskellige kabler så du får mulighed for at vurdere lyden. Bagefter kan du så beslutte hvilket kabel du synes er bedst


Skrevet af: isaac
Skrevet den: 06-Januar-2016 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Du starter hurtigt endnu en kabel religions krig ved at starte dette emne :) Hvis du er interesseret i at vide hvad de 2 lejre mener, så brug søge funktionen, og læs en af de tidligere tråde...

Mit råd er at du låner nogle kabler med hjem til forskellig pris, så får en bekendt til at skifte imellem de forskellige kabler så du får mulighed for at vurdere lyden. Bagefter kan du så beslutte hvilket kabel du synes er bedst

Ja og det jeg egentligt gerne vil starte er ikke en kabelkrig, men mere om hvad jeg skal gå efter ift billige kabler til en max meterpris på 100kr. Som jeg selv kan putte stik på og lodde og hvad der ellers måtte være godt ift kabler. Det er nok mit udgangspunkt, billige kabler til max 100kr pr meter. Men altså også hvad folk mener om specielt harald nyborg kablet til 7,5kr pr meter ift dyrere og bedre kabler i samme segment. 
Jeg har ikke haft mulighed for at teste kablerne, men det er der nok andre herinde der har. 


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 06-Januar-2016 kl. 20:56
En varm anbefaling herfra og What HiFi, kunne være kablet fra Audioquest Slip 14/2 eller Slip 14/4. Det første er til singlewire, det andet bruges til bi-wire. De koster henholdsvis 29kr og 49kr pr. meter, for kabel med to eller fire ledere.
Kablet lagerføres i Hifi Klubben, og er i mine ører et fremragende kabel.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: isaac
Skrevet den: 06-Januar-2016 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

En varm anbefaling herfra og What HiFi, kunne være kablet fra Audioquest Slip 14/2 eller Slip 14/4. Det første er til singlewire, det andet bruges til bi-wire. De koster henholdsvis 29kr og 49kr pr. meter, for kabel med to eller fire ledere.
Kablet lagerføres i Hifi Klubben, og er i mine ører et fremragende kabel.

Og hvad sammenlignet med Blue og Black edition fra Audioquest. Har du prøvet den sammenligning? Hvad får man hvis man giver de ekstra kroner pr meter? 


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 06-Januar-2016 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:


Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

En varm anbefaling herfra og What HiFi, kunne være kablet fra Audioquest Slip 14/2 eller Slip 14/4. Det første er til singlewire, det andet bruges til bi-wire. De koster henholdsvis 29kr og 49kr pr. meter, for kabel med to eller fire ledere.
Kablet lagerføres i Hifi Klubben, og er i mine ører et fremragende kabel.


Og hvad sammenlignet med Blue og Black edition fra Audioquest. Har du prøvet den sammenligning? Hvad får man hvis man giver de ekstra kroner pr meter? 

Den test har jeg ladet andre om, og min inspiration til de nævnte kabler blev vakt, da de kom ud med en anbefaling og fem stjerner.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 01:16
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

hvad får jeg for pengene hvis jeg går op i kvalitet ift mærker?

Intet.

Absolut intet i forhold til et Harald Nyborg-kabel af samme kvadrat kobber.

Så enkelt kan det siges.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 05:04
.


Skrevet af: thxtex
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 08:43
Kig på Bluejeans cables. Du bestiller højtalerkablerne i de længder du vil have med sko / bananstik. Jeg synes ikke priserne er så slemme. De holder til i Seattle. Din bestilling bliver fortoldet med det samme og kommer med FedEx efter få dage.
Internationale ordre bestilles via www.bluejeanscable.co.uk


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg har gennem årene lyttet til rigtig, rigtig, RIGTIG mange kabler, men lige netop AudioQuests singlecore kabler er ekstremt neutrale i deres gengivelse. D.v.s. at du ikke påvirker/"farver" musikken.

Så man får præcis det samme som et helt almindeligt kabel fra Harald Nyborg eller http://www.av-cables.dk/phono-kabler/?sortering=pris - AV-Cables .

Se evt. test her:  http://archimago.blogspot.dk/2013/05/measurements-analogue-rca-interconnects.html - http://archimago.blogspot.dk/2013/05/measurements-analogue-rca-interconnects.html


Skrevet af: isaac
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 14:39
Nøj hvor ville jeg ønske jeg havde en masse kabler til rådighed, en masse hifiudstyr og kunne teste en masse kabler a/b. Gad godt vide om jeg i en masse blindtest kunne udpege de dyre kabler, og ville vælge de dyrere kabler til hver en tid fremfor de billigere. 
Jeg har aldrig haft rigtigt dyre kabler hjemme, faktisk er Harald Nyborg kablerne til højttalere til 7,56kr pt pr meter de dyreste jeg har haft sat til nogensinde. 
De allerdyreste til 1000kr pr meter og over er jo ikke sådan at købe og teste, der må man få en eller anden butik eller distributør til at låne dem hjem til sig. 
Jeg tror jeg kigger på kabler til 120-130kr pr meter og under til at starte med, Argon og Audioquest og Harald Nyborgs


Skrevet af: antilles
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Du starter hurtigt endnu en kabel religions krig ved at starte dette emne :) Hvis du er interesseret i at vide hvad de 2 lejre mener, så brug søge funktionen, og læs en af de tidligere tråde...

Mit råd er at du låner nogle kabler med hjem til forskellig pris, så får en bekendt til at skifte imellem de forskellige kabler så du får mulighed for at vurdere lyden. Bagefter kan du så beslutte hvilket kabel du synes er bedst

Ja og det jeg egentligt gerne vil starte er ikke en kabelkrig, men mere om hvad jeg skal gå efter ift billige kabler til en max meterpris på 100kr. 

Det kommer du nok til :) Men alligevel tror jeg nok at jeg forstår dit spørgmål, for jeg stillede et lignende for noget tid siden omkring HDMI kabler. For jeg ville faktisk gerne købe et kabel som IKKE er et Haraly Nyborg kabel, men måske lige et step over. Ikke fordi jeg tror det ændrer billede eller lyd (FOR DET GØR DET IKKE) men mere pga. kvaliteten over tid. 

Så jeg ville vælge et "pænt" kabel og et par gode banan stik. For det ser ikke fedt ud med super billige kabler stukket ind i dine mega dyre højttalere. Men for mig er det helt ærligt mere et æstetisk spørgmål snarer end et teknisk. 
Hyg dig lidt med denne: https://www.youtube.com/watch?v=lG-3KyURXqk

Martin


Skrevet af: isaac
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 16:37
Kigger lidt på det audioquest link jeg fik tidligere, hvor der er udsalg hos Tapeconnection. 
http://tapeconnection.dk/product/audioquest-type-4-braid-3834/  Ren 1,65mm solid 4kernet kobberkerne. 
http://tapeconnection.dk/product/audioquest-type-8-braid-3841/  Dobbelt op 3,30mm
Tænker at det skal være ren kobber, god isolering, få gode anmeldelser på nettet, se pænt og æstetisk ud, og så også være til 100kr eller under pr meter. Termineringen bør ikke blive noget problem selv at lave. 
Og det er enkeltkernet og ikke i tråde, hvilket vel går jeg ud fra er en fordel. 
Men prisen tja det er 70 og 100kr pr meter, og det er meget ift de billigste løsninger, men samtidig også ret billigt ift de langt dyrere Monster, Van Damme, Nordost kabler osv til 1000-10.000kr pr meter. Og helt ærligt hvor meget kan man forbedre et kabel ift renheden i kobberet, så få kerner som muligt, god isolering, god terminering osv? Det er også det jeg ofte læser at oppe i klasserne over 100kr pr meter der er der ofte tale om placeboeffekt, og måske også snobeffekt, og folk bliver også påvirket af hvor dyrt deres udstyr er. 

Jeg har endnu til gode virkelig at læse en stor blindtest hvor folk ikke bare konsekvent vælger de dyreste kabler som vindere, men også hvor den gigantiske prisforskel kan retfærdiggøres. Så er pengene jo helt sikkert bedre brugt i andre dele af ens system, hvor de gør langt mere gavn. 

Men jeg har ikke mulighed for at teste alle kablerne, så jeg gør nok det at jeg køber 2-3 meter af hvert kabel, som jeg så altid kan bruge til mine 2 fronter og center uanset hvad. Så er pengene ikke tabt. 



Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Og det er enkeltkernet og ikke i tråde, hvilket vel går jeg ud fra er en fordel. 

Det er slet ikke en fordel. Det er mindre fleksibelt, mere besværligt at arbejde med og giver ingen fordele.


Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Men prisen tja det er 70 og 100kr pr meter, og det er meget ift de billigste løsninger, men samtidig også ret billigt ift de langt dyrere Monster, Van Damme, Nordost kabler osv til 1000-10.000kr pr meter. Og helt ærligt hvor meget kan man forbedre et kabel ift renheden i kobberet, så få kerner som muligt, god isolering, god terminering osv? Det er også det jeg ofte læser at oppe i klasserne over 100kr pr meter der er der ofte tale om placeboeffekt, og måske også snobeffekt, og folk bliver også påvirket af hvor dyrt deres udstyr er. 

Du skal nok rykke din grænse for hvornår placeboeffekten sætter ind et godt stykke nedaf, sådan til omkring 10-15kr/meteren, helt seriøst :-)

Det faktum at der findes nogle vildt dyre kabler betyder jo ikke at de lidt mindre dyre kabler så pludselig er en god handel. De er bare lidt mindre vanvittigt prissat.

Det absolut vigtigste ved et højttalerkabel er at det har tilstrækkeligt stort tværsnit. Hvis man bare laver det af helt almindeligt kobber og i en nogenlunde fornuftig fysisk kvalitet (isolering der ikke smuldrer osv.), så er det virkeligt svært at fucke et højttalerkabel op på en måde der kan påvirke lyden.


Skrevet af: antilles
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Kigger lidt på det audioquest link jeg fik tidligere, hvor der er udsalg hos Tapeconnection. 
http://tapeconnection.dk/product/audioquest-type-4-braid-3834/  Ren 1,65mm solid 4kernet kobberkerne. 
http://tapeconnection.dk/product/audioquest-type-8-braid-3841/  Dobbelt op 3,30mm
De ser faktisk ret fede ud - og så bruger de også det der kobber Tongue

Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Jeg har endnu til gode virkelig at læse en stor blindtest hvor folk ikke bare konsekvent vælger de dyreste kabler som vindere, men også hvor den gigantiske prisforskel kan retfærdiggøres. Så er pengene jo helt sikkert bedre brugt i andre dele af ens system, hvor de gør langt mere gavn. 

Det er fordi sådan en test ikke kan give de "ønskede" resultater Wink 

Men helt ærligt, jeg synes du skal prøve at få nogen til at skifte kablerne for dig, så du ikke ved hvilke der spiller. og så se om du kan høre forskel. En del af testen skal også være at fortælle dig at kablerne skiftes uden at det sker, og se om du påstår at der er forskel. Vi hører meget gerne om resultatet :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 17:17
.


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 17:33
Man kan jo også gøre sig tanker om, hvad det nytter, at betale i dyre domme, for et kabel, når det så måske viser sig, at der er brugt det billigste bras til indvendig terminering...
I den sidste ende må det vel komme an på, om der kan høres en forskel (personligt har jeg ikke været i stand til at kunne "gætte" korrekt hver gang).
Jeg vil vove den påstand, at det kun er det trænede øre, der muligvis kan høre forskel. Er du ikke typen, der virkelig sætter sig ned, og lytter, når der spilles musik, så er der absolut ingen ide i, udover det æstetiske, hvorfor du skal spendere en mindre formue.
Jeg har en filosofi om, at det ikke skal være det billigste bras, og gerne med et ordentligt tværsnitsareal, så er alt andet blot penge til ingenting, men det er nu altid rart, at man ved, tingene er i orden...


Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 17:38
Lån nogle forskellige kabler og hør om du kan høre forskel. Kan du så køb det du synes lyder bedst.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

AudioQuests filosofi er, at ved et singlecore kabel så "vandrer" elektronerne (lyden) ikke fra den ene være til den anden, igennem kabler.
Derimod løber de alle uden på den samme core hele vejen. Fordelen er absolut mest udpræget i forbindelse med signalkabler.

M.v.h.

Filosofi har ikke særligt meget med kabler og elektroner at gøre, så vidt jeg ved er de aldrig kommet med noget som helst bevis for at der skulle være belæg for deres påstande.


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 07-Januar-2016 kl. 19:21
Jeg er også overbevist om, at den pris, man potentielt kunne bruge på dyre overprissatte kabler (avancen på kabler er som regel på flere hundrede procent), kunne være brugt et andet sted i kæden, med bedre lyd til følge...
Eksempelvis kunne man vælge en højttaler en klasse over den, man havde budgetteret med.
Højttalerne er der, hvor jeg mener, man bedst er i stand til, at præge det lydbillede, man søger...


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 08-Januar-2016 kl. 13:14
Jeg har brugt audio quests single core kabel til min emhætte, og den har faktisk aldrig suget bedre. Er også som om, at motoren går en anelse mere støjsvagt, det blev endnu bedre efter 2-3 uger da kablet rigtigt var kørt til.


Skrevet af: Kasper Jensen
Skrevet den: 08-Januar-2016 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:


Jeg har brugt audio quests single core kabel til min emhætte, og den har faktisk aldrig suget bedre. Er også som om, at motoren går en anelse mere støjsvagt, det blev endnu bedre efter 2-3 uger da kablet rigtigt var kørt til.

Tak for dagens grin... :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 08-Januar-2016 kl. 15:11
.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 08-Januar-2016 kl. 16:24
Man kan have lige så mange holdninger man vil, de ændrer bare ikke på hvordan den virkelige verden er skruet sammen Wink

Lige så vel som ønsketænkning, filosofi og hokus-pokus ikke ændrer på hvordan et højttalerkabel virker.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 08-Januar-2016 kl. 17:24
.


Skrevet af: Bruger udmeldt 28
Skrevet den: 08-Januar-2016 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Nu ved jeg godt at du mener at du har patent på virkeligheden, men det ændrer stadig ikke på min holdning til de brugere, som har et (sygeligt) behov for at tale ned til/nedsættende til andre brugere, blot fordi de har en anden holdning/mening/overbevisning - kald det hvad du vil. Har man dette (sygelige) behov, så bør man nok overveje at se en psykolog!

M.v.h.

Lider du meget under vinterdepression ?
Og måske lidt af den der; Jeg må godt men i andre må ikke ?
Dine skriverier er altså ikke kønnere end dem du fægter efter !


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 08-Januar-2016 kl. 17:42
Jeg forbeholder mig ret til at lave jokes og gøre grin med hokus-pokus og magisk ønsketænkning, som intet hold har i virkeligheden.

Det er selvfølgelig en personlig sag om man vælger at tilskrive diverse magiske egenskaber til nogle meter simpelt kabel, blot fordi der står et eller andet eventyr om det på en hjemmeside. Folk tror jo også på alle mulige underlige religioner og astrologi og jordstråler og den slags.

Men så må de også acceptere at der bliver lavet jokes og gjort lidt grin med dem og deres udpræget ikke-videnskabelige holdninger. Og hvis det utrolige skulle ske at de rent faktisk havde ret, så er de velkomne til at sige "hvad sagde jeg?", men det kommer nok aldrig til at ske :-)


Skrevet af: MulleB
Skrevet den: 08-Januar-2016 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Nu ved jeg godt at du mener at du har patent på virkeligheden, men det ændrer stadig ikke på min holdning til de brugere, som har et (sygeligt) behov for at tale ned til/nedsættende til andre brugere, blot fordi de har en anden holdning/mening/overbevisning - kald det hvad du vil. Har man dette (sygelige) behov, så bør man nok overveje at se en psykolog!

M.v.h.


Wow, skrev DU lige det? Er der nogen som nedgøre andre, så er det da dig, det er faktisk noget som du er ret god til.

Til OP. Lån nogle forskellige kabler i forskellig prisklasser , og test om du synes der er forskel. Om der virkelig er forskel er jo lige meget hvis Du synes det giver dig en forbedring.

Jeg kan ikke hører forskel på kobberkabler. Jeg har ikke hørt sølv/kul eller hvad nu der ekperimenteres med, som skulle "farve" lyden


Skrevet af: Bruger udmeldt 28
Skrevet den: 08-Januar-2016 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Nu ved jeg godt at du mener at du har patent på virkeligheden, men det ændrer stadig ikke på min holdning til de brugere, som har et (sygeligt) behov for at tale ned til/nedsættende til andre brugere, blot fordi de har en anden holdning/mening/overbevisning - kald det hvad du vil. Har man dette (sygelige) behov, så bør man nok overveje at se en psykolog!

M.v.h.


Wow, skrev DU lige det? Er der nogen som nedgøre andre, så er det da dig, det er faktisk noget som du er ret god til.





Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 08-Januar-2016 kl. 18:11
.


Skrevet af: Bruger udmeldt 28
Skrevet den: 08-Januar-2016 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Ny bruger - med attitude...   

M.v.h.

Og det var så hvad du havde at byde på.
Du er godt nok en kedelig deltager


Skrevet af: Enerneslo
Skrevet den: 08-Januar-2016 kl. 21:12
Hahaha, den her tråd er jo endt fuldstændig som forudsagt. :D



Skrevet af: isaac
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 01:14
Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:

Hahaha, den her tråd er jo endt fuldstændig som forudsagt. :D


Men der er også kommet en del gode indlæg. Der er nok ikke et entydigt svar hvad man får for pengene. Jeg er ude i at købe lidt Audioquest på tilbud til 70 og 100kr tror jeg det var pr meter, og så noget harald nyborg til 7,56kr pr meter. Så vil jeg prøve at se om Hifiklubben har noget jeg kan låne med hjem, men under ingen omstændigheder køber jeg kabel til mere end 100kr pr meter. 


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 08:55
Som flere antyder, så er det eneste, du kan regne med, dine egne ører, så se om du kan prøve nogle stykker, og få din kæreste/kammerat til at skifte, så der er tale om en ægte blindtest, hvor placeboeffekten ikke burde kunne have indflydelse.
Jeg tror, der er flere herinde, der er nysgerrige efter, hvad du ender ud med, så skriv endelig om dine erfaringer, her i det nye år... :)


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:


Men der er også kommet en del gode indlæg. Der er nok ikke et entydigt svar hvad man får for pengene. Jeg er ude i at købe lidt Audioquest på tilbud til 70 og 100kr tror jeg det var pr meter


Jeg har været turen igennem med kabler. Jeg er så heldig, eller har så "ringe" et anlæg at jeg ikke kan høre forskel.

Mer du lyst til at kaste 1000 kro for et audioquest kabel, så gør det, men overvej om de 1000 kroner ikke vil være bedre givet ud et andet sted i anlægget.

Mit råd til dig, ud fra min egne erfaringer: Køb et mindst 4 mm2 kabel i den farve du syntes passer dig bedst. Om kablet koster 10, 100 eller 1000 kroner meteren er lige fedt.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 10:12
Tapeconnections restlager af Audioquest Slip 14/2 eller Slip 14/4, er til den pris et røverkøb. Lad dig ikke narre af den billige pris, det er et fortræffeligt kabel. Hvis der skal singlewires, og et stort tværsnit ønskes, så køb Slip 14/4, og sno to "ledere" sammen. Dermed får du 2 x 4,16 mm2 til rådighed til hver højttaler

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: elendil
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 12:03
jeg synes også der har været mange gode råd her i tråden. Det meste har vist været nævnt, så jeg tror bare jeg vil gentage at man skal overveje hvorfor man vil have et dyrere kabel and Haralds. Jeg har selv købt kabler til 40-50 kr meteren, mener jeg, fordi jeg godt ville have de var "lækre". Bløde og nogenlunde pæne. Det synes jeg er en udmærket grund. Der er vel også en grund til at alle ikke kører i konebiler, selvom de kan bringe folk fra A til B i samme tilstand som rigtige biler.

Endelig synes jeg ikke der er grund til at sky placeboeffekten og udføre alle mulige eksperimenter, for nu at sikre at trådstarter virkelig KAN høre forskel på kablerne. Hvis han synes audioquestkablet lyder bedre, så skal han da bruge det, uanset om der er forskel eller ej. Musik høres jo også med hovedet.

Trådstarter har i forvejen nævnt at han ikke vil købe hokuspokuskabler til flere tusind kroner meteren, så han bliver vel næppe ruineret af at få sin hjerne "snydt".


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 12:15
At teste højttalerkabler hjemme er det samme som at teste hvilken af x placebo-piller der virker bedst mod hovedpine.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 12:15
Hvis opfattelsen af ens egen identitet afhænger af hvilke kabler man har (eller hvilken bil man kører i), så er det jo en personlig sag. Det er da lidt sørgeligt, men sådan er der jo så meget.


Skrevet af: elendil
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 12:23
Er det ikke lidt af et spring du tager fra "Jeg har selv købt kabler til 40-50 kr meteren, mener jeg, fordi jeg godt ville have de var "lækre"." til "opfattelsen af ens egen identitet afhænger af hvilke kabler man har"?

Men måske er der lidt om det. Jeg kan godt lide at have pæne ting omkring mig. There, I said it.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 12:26
Det er jo også fair nok, nogle går også med dyre ure.

Men i modsætning til audiofile påstår de ikke at deres dyre mekaniske ure er bedre og mere præcise end billigere ure. Det er smykker og pyntegenstande, præcis ligesom svinedyre kabler.

Der er intet galt med at betale lidt ekstra hvis det er noget der skal ligge frit fremme og passe til indretningen, eller hvis man f.eks. skal have flade kabler som kan ligge under et gulvtæppe. Problemet er når folk påstår at de ekstra penge går til højere lydkvalitet, når det helt objektivt ganske enkelt ikke er tilfældet.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Er det ikke lidt af et spring du tager fra "Jeg har selv købt kabler til 40-50 kr meteren, mener jeg, fordi jeg godt ville have de var "lækre"." til "opfattelsen af ens egen identitet afhænger af hvilke kabler man har"?

Men måske er der lidt om det. Jeg kan godt lide at have pæne ting omkring mig. There, I said it.

Det er der da heller ikke nogen der har noget imod. Det er ikke anderledes at nogen køber dyre armbåndsure, fordi de er fede. Der er bare ikke nogen af dem der gør det der påstår, at deres dyre ure går mere rigtigt end et Timex og anbefaler andre at købe det samme så de bedre kan vide hvad klokken er.


Skrevet af: elendil
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 12:30
... men har ikke nødvendigvis det store med opfattelsen af identitet at gøre.

Jeg hverken påstår eller tror i øvrigt der er objektiv forskel på lydkvaliteten af (korrekte) kabler, men høresansen er jo ikke den eneste sans vi bruger.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

... men har ikke nødvendigvis det store med opfattelsen af identitet at gøre.

Det var nu også nu mest for at prikke til til bemærkningen med "konebil" kontra "rigtig bil" ;-)


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 14:53
.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 15:03
Eller sletter alle sine indlæg i en tråd fordi man ikke vil stå ved det man har skrevet.

Eller begynder at Facebook-stalke andre forumbrugere i et desperat forsøg på at finde noget man kan fornærme dem med.

Lyder det bekendt?


Skrevet af: Bruger udmeldt 28
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Hvis opfattelsen af ens egen identitet afhænger af hvilke kabler man har (eller hvilken bil man kører i), så er det jo en personlig sag. Det er da lidt sørgeligt, men sådan er der jo så meget.


Tjah, ligesom nogle løfter vægte, for at "pudse egoet".

M.v.h.

Iguder hvor er du latterlig.
Hvad laver du på et forum udover at opføre dig som en lille dreng der har fået stjålet sin slikpose Dead

At løfte vægte er ganske sundt for kroppen, det er ihvertfald sundere end at sidde foran et tastatur og spille smart, men sådan er det vel hvis man ikke har noget at komme med der bare har lidt kød på sig Confused


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 15:23
.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 15:24
Der findes skam personer som kun løfter vægte for at blive "hårde" at se på, når de går i byen for at score gymnasietøser. De kan oftest genkendes på at de aldrig træner ben, fordi det eneste de går op i er store overarme. Oftest følger der en muskelhund og streetwear (Karl Kani, Bullrotwear osv.) med i pakken.

Heldigvis kender jeg ikke nogen af den type, de har det hele i munden og gider ikke løfte rigtigt når det kommer til stykket og bliver alvor :-)


Skrevet af: Bruger udmeldt 28
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det var alligevel ikke længe du kunne holde dig væk! Får slette én bruger, for så at oprette dig igen, 2 uger senere....

M.v.h.

Hvad er det egentlig du vil med dit skriveri ?
Gøre dig selv dummere end gennemsnittet ?
For så behøver du altså ikke bruge mere tid på det nu LOL


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 21:46
Isaac: 
Lad os antage der ikke kan føres forskel. I den sammenhæng har jeg et par råd:
Hold dig fra Harald Nyborg kabler. De er grimme og har en kedelig tendens til at tiltrække snavs og bliver deraf hurtigt nussede. Det gælder for den udgave jeg har, men det kan selvfølgelig have ændret sig.
Jeg har selv valgt nogle med fabriksterminerede bananstik da jeg har skiftet udstyr ofte og ommøbleret en del + det er lidt pænere.

Der findes i øvrigt en enormt god test til kabler, hvis din forstærker har en monoknap (eller du har lavet et cd-rip i mono) og en balanceknap. Sæt Harald Nyborg i den ene terminal og de dyre til den anden terminal. Stil højttalerne lige ved siden af hinanden, luk øjnene og får en ven til at skifte lyden mellem højre og venstre højttaler. Det er nemt at vurdere om du kan høre forskel og om forskellen er stor nok til at du vil betale for den.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 21:55
@Henrikstevns

Jeg synes du mangler lidt selvkritik i din måde at debattere på. Du retter det store skyts mod dem der bruger penge på udstyr og lidt dyrere kabler og tilskriver den lydforskel de kan høre som en placebo effekt. Det virker ikke til at du ikke helt erkender at du selv ligger under for en placeboeffekt, det blot er nogle andre ting der driver din placeboeffekt. Din placebodrivkraft er noget i retning af "kan forskellen ikke måles, så findes den ikke og kan dermed ikke høres". Jeg tror med andre ord på at du ikke kan høre forskel, hvis det ikke er underbygget af argumenter som du anderkender. Det kan jo være der forskel og HenrikStevns-placeboeffekten blokerer for at den kan høres?


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 22:07
.


Skrevet af: Johnny k
Skrevet den: 09-Januar-2016 kl. 23:45
Skal Henrik og Henrik starte diskutioner og mundhuggeri i alle tråde herinde???
Jesus! Mand.

Finde dog en parkeringsplads slås mand til mand.
Man bliver sgu da træt af læse jeres pis i alle tråde.


Skrevet af: rawi
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 09:39
@trådstarter
Sakset fra Roger Russells hjemmeside:

"I credit the success of the speaker wire industry to their expert sales and marketing ability. However, it is my experience that ordinary copper wire, as long as it's heavy enough, is just as good as name brands.

Looking at this from a different perspective, there will always be those who will want expensive wire, not because there is an audible difference, but because they may value pride of ownership and prestige in a similar way to that of owning a Tiffany lamp or a Rolex watch."

Så hvis det æstetiske betyder meget for dig, køb de flotteste kabler du kan finde inden for dit budget.
(og læs eventuelt resten af den ret interessante hjemmeside
roger-russell.com)


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Man kan have lige så mange holdninger man vil, de ændrer bare ikke på hvordan den virkelige verden er skruet sammen Wink

Lige så vel som ønsketænkning, filosofi og hokus-pokus ikke ændrer på hvordan et højttalerkabel virker.
Jeg har sagt det før og gør det gerne igen... for det er så enkelt Wink

Prøv feks. med High-Fidelitys test-Cdér... her ved man at 1 minut og 30 sek. inde i et givent musiknummer, kan høres en klokke.

  • Kabel A - her kan du (i, man, alle) høre klokken.
  • Kabel B - her kan ingen høre klokken.
 Hvilket kabel vil du/i vælge ? - jo, i den virkelige verden er der kabler med "hul igennem" og nogle uden...

Til 2x Henrik, til jeres forsvar er det faktisk ikke altid det dyreste kabel som vinder Big smile

Bond Cool



Skrevet af: Bruger udmeldt 28
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 12:31
Og hvilket kabel er kabel B siden det kan skjule en klokkelyd ?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Johnny k Johnny k skrev:

Skal Henrik og Henrik starte diskutioner og mundhuggeri i alle tråde herinde???
Jesus! Mand.

Finde dog en parkeringsplads slås mand til mand.
Man bliver sgu da træt af læse jeres pis i alle tråde.


Der er ingen som tvinger dig til at læse hverken Henriks eller mine indlæg - spring dem dog over!

M.v.h.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Og hvilket kabel er kabel B siden det kan skjule en klokkelyd ?

Hvis det skal være en ordentlig debat, så bør man være åben for forslag. Det burde ikke være noget problem at opspore det nummer med/uden klokken, så man kan teste selv. Det vil jeg da gøre og se om jeg kan høre en forskel.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@Henrikstevns

Jeg synes du mangler lidt selvkritik i din måde at debattere på. Du retter det store skyts mod dem der bruger penge på udstyr og lidt dyrere kabler og tilskriver den lydforskel de kan høre som en placebo effekt. Det virker ikke til at du ikke helt erkender at du selv ligger under for en placeboeffekt, det blot er nogle andre ting der driver din placeboeffekt. Din placebodrivkraft er noget i retning af "kan forskellen ikke måles, så findes den ikke og kan dermed ikke høres". Jeg tror med andre ord på at du ikke kan høre forskel, hvis det ikke er underbygget af argumenter som du anderkender. Det kan jo være der forskel og HenrikStevns-placeboeffekten blokerer for at den kan høres?

Eftersom alt udstyr bliver designet af ingeniører og andre nørd-typer, som benytter deres indgående kendskab til komponenters egenskaber og en hel masse målinger til at designe udstyret, så er det helt naturligt at bruge den samme type målinger til at analysere det færdige udstyrs egenskaber og ydelse.

Det er målinger og seriøst ingeniørarbejde hele vejen tilbage til de enkelte grundkomponenter.

Du bruger sikkert ret tit et helt almindeligt stykke elektronik i din telefon, som kan modtage og behandle et signal med en styrke på omkring -128dBm, det svarer til 178aW, altså 0,0000000000000000178W, uden overhovedet at skænke det en tanke. Det er hvor svagt signalet fra en GPS-sattelit er når det når jordens overflade, og det er noget vi bare bruger sådan helt rutinemæssigt til f.eks. at finde den nærmest 7-Eleven.

Og alligevel vil nogle audiofile typer have os til at tro at et signal med en båndbredde mellem 20Hz og 20KHz og et niveau på omkring 1-2V RMS er noget af det mest besværlige i verden at håndtere rigtigt. Det er totalt nonsens.

Og jeg acceptere absolut ikke kun målinger, men de er gode at have som dokumentation. Korrekt udførte blindtests er også helt OK. Dem har jeg selv prøvet nogle gange, og det har virkelig gjort mig klar over hvad der kan høres og hvad der ikke kan.

Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Man kan have lige så mange holdninger man vil, de ændrer bare ikke på hvordan den virkelige verden er skruet sammen Wink

Lige så vel som ønsketænkning, filosofi og hokus-pokus ikke ændrer på hvordan et højttalerkabel virker.
Jeg har sagt det før og gør det gerne igen... for det er så enkelt Wink

Prøv feks. med High-Fidelitys test-Cdér... her ved man at 1 minut og 30 sek. inde i et givent musiknummer, kan høres en klokke.

  • Kabel A - her kan du (i, man, alle) høre klokken.
  • Kabel B - her kan ingen høre klokken.
 Hvilket kabel vil du/i vælge ? - jo, i den virkelige verden er der kabler med "hul igennem" og nogle uden...

Til 2x Henrik, til jeres forsvar er det faktisk ikke altid det dyreste kabel som vinder Big smile

Bond Cool


I den tænkte situation er kabel B tydeligvis defekt, og jeg vil endda sige at det er blevet gjort bevidst, for intet ganske almindeligt kobberkabel kan fungere på den måde, det er ganske enkelt fysisk umuligt.

Lad os antage at klokken du nævner har en relativt højfrekvent lyd. For at fjerne de høje frekvenser helt og stadig lade de øvrige frekvenser gå igennem, skal kablet fungere som et lavpasfilter, og det vil enten kræve tilføjelse af noget elektronik, eller at kablet har en helt grotesk høj kapacitans, noget jeg slet ikke tror kan lade sig gøre i et helt almindelige kobberkabel, i hvert fald ikke nok til at det betyder noget før vi kommer op i MHz-regionen.

Så svaret er helt enkelt, at sådan fungerer kabler ganske enkelt ikke, og at kabel B må være bevidst ødelagt.

Hvis det ikke blot er et tænkt eksempel, så vil jeg meget gerne vide hvilket kabel du har "hørt" som har været så åbenlyst elendigt.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Man kan have lige så mange holdninger man vil, de ændrer bare ikke på hvordan den virkelige verden er skruet sammen Wink

Lige så vel som ønsketænkning, filosofi og hokus-pokus ikke ændrer på hvordan et højttalerkabel virker.
Jeg har sagt det før og gør det gerne igen... for det er så enkelt Wink

Prøv feks. med High-Fidelitys test-Cdér... her ved man at 1 minut og 30 sek. inde i et givent musiknummer, kan høres en klokke.

  • Kabel A - her kan du (i, man, alle) høre klokken.
  • Kabel B - her kan ingen høre klokken.
 Hvilket kabel vil du/i vælge ? - jo, i den virkelige verden er der kabler med "hul igennem" og nogle uden...

Til 2x Henrik, til jeres forsvar er det faktisk ikke altid det dyreste kabel som vinder Big smile

Bond Cool


Hvilke kabler har du prøvet det med? Det lyder mere end usandsynligt at et kabel skulle kunne skjule instrumenter der beviseligt er i indspilningen.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Og hvilket kabel er kabel B siden det kan skjule en klokkelyd ?

Hvis det skal være en ordentlig debat, så bør man være åben for forslag. Det burde ikke være noget problem at opspore det nummer med/uden klokken, så man kan teste selv. Det vil jeg da gøre og se om jeg kan høre en forskel.

Man kan ikke bare komme med en påstand om at der findes sådan et kabel, uden at fortælle hvilket kabel det måtte være, så vi evt. kan opspore en test og måske nogle målinger af skidtet. Så er det jo bare en komplet substansløs påstand, på niveau med at hævde at man har en lyserød enhjørning bundet op uden i stalden, og samtidig nægte at bevise det med et billede eller lignende.

Jeg har ikke High Fidelity's test-CDer, men jeg har "B&W Audiophile Recordings Vol. 1", hvor det første nummer har en højfrekvent klokke i starten af nummeret. Det er et nummer jeg rigtigt godt kan lide, så jeg har hørt det meget, og det har aldrig været et problem at høre klokken klart og tydeligt, uanset hvilken kombination af anlæg, kabler og højttalere jeg har benyttet, ej heller på min MP3-afspiller eller i bilen.

Og eftersom alle mine kabler osv. er helt almindelige billige kobberkabler, så kan jeg kun konkludere at kabel B i Bond's eksempel må være et stykke vådt snørrebånd eller noget lignende for at give et så elendligt resultat.


Skrevet af: Bruger udmeldt 28
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Og hvilket kabel er kabel B siden det kan skjule en klokkelyd ?

Hvis det skal være en ordentlig debat, så bør man være åben for forslag. Det burde ikke være noget problem at opspore det nummer med/uden klokken, så man kan teste selv. Det vil jeg da gøre og se om jeg kan høre en forskel.

Jeg er ganske åben for forslag men tvivler på at et kabel kan skjule en klokkelyd og jeg må vel gerne spørge hvilket kabel der blev brugt, eller ?


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

<span style="line-height: 16.8px;">
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@Henrikstevns</span><div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Jeg synes du mangler lidt selvkritik i din måde at debattere på. Du retter det store skyts mod dem der bruger penge på udstyr og lidt dyrere kabler og tilskriver den lydforskel de kan høre som en placebo effekt. Det virker ikke til at du ikke helt erkender at du selv ligger under for en placeboeffekt, det blot er nogle andre ting der driver din placeboeffekt. Din placebodrivkraft er noget i retning af "kan forskellen ikke måles, så findes den ikke og kan dermed ikke høres". Jeg tror med andre ord på at du ikke kan høre forskel, hvis det ikke er underbygget af argumenter som du anderkender. Det kan jo være der forskel og HenrikStevns-placeboeffekten blokerer for at den kan høres?<span style="line-height: 16.8px;">
</span>

Eftersom alt udstyr bliver designet af ingeniører og andre nørd-typer, som benytter deres indgående kendskab til komponenters egenskaber og en hel masse målinger til at designe udstyret, så er det helt naturligt at bruge den samme type målinger til at analysere det færdige udstyrs egenskaber og ydelse.

Det er målinger og seriøst ingeniørarbejde hele vejen tilbage til de enkelte grundkomponenter.

Du bruger sikkert ret tit et helt almindeligt stykke elektronik i din telefon, som kan modtage og behandle et signal med en styrke på omkring -128dBm, det svarer til 178aW, altså 0,0000000000000000178W, uden overhovedet at skænke det en tanke. Det er hvor svagt signalet fra en GPS-sattelit er når det når jordens overflade, og det er noget vi bare bruger sådan helt rutinemæssigt til f.eks. at finde den nærmest 7-Eleven.

Og alligevel vil nogle audiofile typer have os til at tro at et signal med en båndbredde mellem 20Hz og 20KHz og et niveau på omkring 1-2V RMS er noget af det mest besværlige i verden at håndtere rigtigt. Det er totalt nonsens.

Og jeg acceptere absolut ikke kun målinger, men de er gode at have som dokumentation. Korrekt udførte blindtests er også helt OK. Dem har jeg selv prøvet nogle gange, og det har virkelig gjort mig klar over hvad der kan høres og hvad der ikke kan.


Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:


[QUOTE=HenrikStevn]
Man kan have lige så mange holdninger man vil, de ændrer bare ikke på hvordan den virkelige verden er skruet sammen Wink

Lige så vel som ønsketænkning, filosofi og hokus-pokus ikke ændrer på hvordan et højttalerkabel virker.

Jeg har sagt det før og gør det gerne igen... for det er så enkelt Wink

Prøv feks. med High-Fidelitys test-Cdér... her ved man at 1 minut og 30 sek. inde i et givent musiknummer, kan høres en klokke.

  • Kabel A - her kan du (i, man, alle) høre klokken.
  • Kabel B - her kan ingen høre klokken.
 Hvilket kabel vil du/i vælge ? - jo, i den virkelige verden er der kabler med "hul igennem" og nogle uden...

Til 2x Henrik, til jeres forsvar er det faktisk ikke altid det dyreste kabel som vinder Big smile

Bond Cool




Og jeg acceptere absolut ikke kun målinger, men de er gode at have som dokumentation. Korrekt udførte blindtests er også helt OK. Dem har jeg selv prøvet nogle gange, og det har virkelig gjort mig klar over hvad der kan høres og hvad der ikke kan.

Det skal vel rettelig være, hvad du kan og ikke kan høre?


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Og jeg acceptere absolut ikke kun målinger, men de er gode at have som dokumentation. Korrekt udførte blindtests er også helt OK. Dem har jeg selv prøvet nogle gange, og det har virkelig gjort mig klar over hvad der kan høres og hvad der ikke kan.

Det skal vel rettelig være, hvad du kan og ikke kan høre?

Ja da, det afslører hvad personen der tager testen kan høre, så hvis jeg tager testen er det selvfølgelig min hørelse det kommer an på. Det er også derfor jeg har lavet min egen test af f.eks. hvornår jeg ikke længere kan skelne MP3 original-CDen, og brugt det som basis for de indstillinger jeg bruger.

Jeg gætter så på at du vil hævde at det er min hørelse den er gal med, men eftersom ingen af de såkaldte guld-ører har kunnet udpege de dyre kabler i blindtest (hvis de overhovedet vil tage testen), og målingerne viser identiske resultater, så kan vi sige med relativt høj sikkerhed at der ikke er hørbar forskel.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:09
Hvis der skal tages højde for "hjernens hukommelse", med den tid, vi rent faktisk kan huske indtrykkene, og her taler vi om ganske få sekunder, så nytter en A/B lyttest ikke, hvis der i testen medgår tid på kabelskift el.lign.
En lyttetest der tager hensyn til vores hukommelse omkring lyd, vil kræve et setup med flere ens komponenter. Som udgangspunkt ved interconnect kabler, en forstærker, med 100% ens trimmede indgange, to ens cd afspillere el.lign, igen trimmede med 100% ens udgangsniveau/kanalbalance. Dertil to ens cd plader, der vel skal startes med et par sekunders mellemrum. Her kan der kontinuerligt skiftes i mellem de to inputs, ved dette scenarie, er der taget højde for vores dårlige hukommelse, hvad lyd angår.
Hvis der skal testes højttalerkabler, så bliver det et lidt større setup. Hele to ens anlæg, to sæt ens højttalere osv.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:14
Hvorfor så investere i dyre kabler hvis man alligevel ikke kan høre om de er bedre når der er gået et par sekunder.


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Og hvilket kabel er kabel B siden det kan skjule en klokkelyd ?

Hvis det skal være en ordentlig debat, så bør man være åben for forslag. Det burde ikke være noget problem at opspore det nummer med/uden klokken, så man kan teste selv. Det vil jeg da gøre og se om jeg kan høre en forskel.
Præcis Big smile du har fanget pointen i indlægget.... 

Hvem, hvor og hvordan (kablet er produceret)  ... også prisen, er her irelevant ..

Selve "plottet" var tænkt, netop for at fremhæve pointen.... men det ændre ikke på at der findes 80 ? reference Cdér fra High-Fidelity med hver deres "brugsanvisning" til hvad og hvornår man bør kunne høre forskelle i musikken/lyden på et godt anlæg Wink

Jeg ved godt at der spiller rigtig mange andre elementer ind i "et godt anlæg" men for nu at blive hos kablerne.. prøv om du kan høre de ting som fremhæves ... hvis ja, er det jo fint.. hvis nej, prøv at låne nogle andre (din kammerats ?) kabler Big smile 

Igen, det er ganske enkelt og behøver ikke at koste en formue.. men det er en herlig hobby Big smile

P.S. et kabel er ikke aktiv og kan derfor ikke tilføje noget til musiksignalet... men det kan begrænse Wink

Bond Cool






Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis der skal tages højde for "hjernens hukommelse", med den tid, vi rent faktisk kan huske indtrykkene, og her taler vi om ganske få sekunder, så nytter en A/B lyttest ikke, hvis der i testen medgår tid på kabelskift el.lign.
En lyttetest der tager hensyn til vores hukommelse omkring lyd, vil kræve et setup med flere ens komponenter. Som udgangspunkt ved interconnect kabler, en forstærker, med 100% ens trimmede indgange, to ens cd afspillere el.lign, igen trimmede med 100% ens udgangsniveau/kanalbalance. Dertil to ens cd plader, der vel skal startes med et par sekunders mellemrum. Her kan der kontinuerligt skiftes i mellem de to inputs, ved dette scenarie, er der taget højde for vores dårlige hukommelse, hvad lyd angår.
Hvis der skal testes højttalerkabler, så bliver det et lidt større setup. Hele to ens anlæg, to sæt ens højttalere osv.

Alternativt kan man blot benytte en omskifterboks der måleligt og beviseligt er 100% neutral, så benytter man den samme kilde. Og eftersom det er en omskifter, vil der ikke være signal på begge kabler samtidigt, så man kan faktisk også have de to kabler sat til den samme forstærkerindgang.

Man kan også sagtens skifte mellem højttalerkabler på samme måde.

Og så kan man jo filosofere lidt over om de evt. forskelle reelt betyder noget for ens lytteglæde hvis der skal så omstændelige metoder til før man måske overhovedet kan høre dem :-)

Det er besværet værd i forhold til forskning og studier i psychoakustik og den menneskelige hørelse? Men for at sætte et anlæg op så man kan høre musik? Det er jo at skyde gråspurve med atomvåben.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@Henrikstevns

Jeg synes du mangler lidt selvkritik i din måde at debattere på. Du retter det store skyts mod dem der bruger penge på udstyr og lidt dyrere kabler og tilskriver den lydforskel de kan høre som en placebo effekt. Det virker ikke til at du ikke helt erkender at du selv ligger under for en placeboeffekt, det blot er nogle andre ting der driver din placeboeffekt. Din placebodrivkraft er noget i retning af "kan forskellen ikke måles, så findes den ikke og kan dermed ikke høres". Jeg tror med andre ord på at du ikke kan høre forskel, hvis det ikke er underbygget af argumenter som du anderkender. Det kan jo være der forskel og HenrikStevns-placeboeffekten blokerer for at den kan høres?

Eftersom alt udstyr bliver designet af ingeniører og andre nørd-typer, som benytter deres indgående kendskab til komponenters egenskaber og en hel masse målinger til at designe udstyret, så er det helt naturligt at bruge den samme type målinger til at analysere det færdige udstyrs egenskaber og ydelse.

Det er målinger og seriøst ingeniørarbejde hele vejen tilbage til de enkelte grundkomponenter.

Du bruger sikkert ret tit et helt almindeligt stykke elektronik i din telefon, som kan modtage og behandle et signal med en styrke på omkring -128dBm, det svarer til 178aW, altså 0,0000000000000000178W, uden overhovedet at skænke det en tanke. Det er hvor svagt signalet fra en GPS-sattelit er når det når jordens overflade, og det er noget vi bare bruger sådan helt rutinemæssigt til f.eks. at finde den nærmest 7-Eleven.

Og alligevel vil nogle audiofile typer have os til at tro at et signal med en båndbredde mellem 20Hz og 20KHz og et niveau på omkring 1-2V RMS er noget af det mest besværlige i verden at håndtere rigtigt. Det er totalt nonsens.

Og jeg acceptere absolut ikke kun målinger, men de er gode at have som dokumentation. Korrekt udførte blindtests er også helt OK. Dem har jeg selv prøvet nogle gange, og det har virkelig gjort mig klar over hvad der kan høres og hvad der ikke kan.


Det er jo egentligt hvad jeg mener. Hvis en person beskriver en forskel ved et nyt kabel, så kræver du målinger eller korrekt udført blindtest, før du kan anderkende det. Hvis det ikke fremvises, så bliver den glade kabelkøber beskrevet som "audiofile typer" eller naive personer der ikke tænker rationelt og bliver forledt af marketingsgejl. Selvom om du beskriver det nok så høfligt, så er det stadig enormt ubehøvlet. Selv om du har ret, så er det ikke konstruktivt og det giver dig ikke ret til at pege fingre af dem der har en anden mening.

Kabeldebatter ender ofte i noget der minder om religiøs skyttegravskrig, hvilket du efterhånden bør vide. Hvis du kigger tilbage på denne tråd vil du se at trådstarter spørger om hvor meget forskel der er på kabler. Du er lykkedes med at hijacke tråden, så den er kommet til at handle om hvorvidt der overhovedet er forskel. Bemærk at trådstarter ikke har svaret på nogle af dine indlæg.

Det virker til at du gør det i bedste mening, da du ikke vil have folk spilder deres penge, men samtidig bør du være bevidst om at det afsporer debatten og ødelægger glæden hos de andre debattører. Forestil dig istedet et religiøst forum, hvor buddhister debatterer emnet den gyldne middelvej og opnåelse af det evige nirvana. En velmenende kristen blander i debatten og forsøger at redde de stakkels vildledte om at den eneste sande vej til evig lykke er ved at tro på Gud og jesus. Debatten bliver afsporet og de debattører der havde glæde af emnet holder sig væk. (Ja, nogle kristne betragter bibelen som hardcore faktuel dokumentation)

I stedet for at blande din holdning til kabler ind i den her tråd, så opret en tråd hvor du gør rede for dine holdninger. Det giver mulighed for at dem der rent faktisk gider at debattere det med dig kan gøre det der.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Hvorfor så investere i dyre kabler hvis man alligevel ikke kan høre om de er bedre når der er gået et par sekunder.

Er jo ikke det der står i teksten, der står, at man ikke kan huske hvordan de andre lød. Er ikke det samme som, at man ikke kan høre om de er bedre ( hvis testen foretages uden tidsforsinkelse ). Jeg har kun et eksempel på, at tidsfaktoren var uden indflydelse. Hvor jeg med en specifik cd, og to forskellige kabler, uden problemer kunne høre forskel. Ved andre tests, og et andet setup, blev indtrykkene lynhurtigt udvisket.
Problemet ved A/B testen og et setup, er den medgået tid ved kabelskift, som udvisker indtrykkene fra det forrige kabel, da hukommelsen ikke kan fastholde dem. Hvis man ikke inden for et par sekunder kan erkende/høre forskel, er løbet kørt, og udpegning er rent gætværk.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er jo egentligt hvad jeg mener. Hvis en person beskriver en forskel ved et nyt kabel, så kræver du målinger eller korrekt udført blindtest, før du kan anderkende det. Hvis det ikke fremvises, så bliver den glade kabelkøber beskrevet som "audiofile typer" eller naive personer der ikke tænker rationelt og bliver forledt af marketingsgejl. Selvom om du beskriver det nok så høfligt, så er det stadig enormt ubehøvlet. Selv om du har ret, så er det ikke konstruktivt og det giver dig ikke ret til at pege fingre af dem der har en anden mening.

Der bliver ikke peget fingre, jeg ønsker bare at folk underbygger deres påstande, specielt hvis de begynder at anbefale andre at bruge latterligt mange penge på f.eks. kabler, baseret udelukkende på rygter og indbildning.

Så skal de jo bestemt også have noget fornuftsbaseret modspil, så de kan træffe et informeret valg om de vil bruge deres penge på pyntekabler som ikke gør nogen praktisk forskel.

Citér
Kabeldebatter ender ofte i noget der minder om religiøs skyttegravskrig, hvilket du efterhånden bør vide. Hvis du kigger tilbage på denne tråd vil du se at trådstarter spørger om hvor meget forskel der er på kabler. Du er lykkedes med at hijacke tråden, så den er kommet til at handle om hvorvidt der overhovedet er forskel. Bemærk at trådstarter ikke har svaret på nogle af dine indlæg.

Det er da 100% relevant når trådstarter spørger om hvor meget forskel der er på kabler, at han får at vide at der rent faktisk ikke er nogen forskel på de dyre højttalerkabler han har kigget på, og et helt almindeligt standardkabel.

Der kommer så flere til tråden og prøver at argumentere for diverse indbildte forskelle på kabler, uden noget at have det i. Og så må jeg jo bakke mine argumenter op. Det er absolut ikke off-topic. Henrik B's tirader er andet, dem indrømmer jeg at jeg må blive bedre til at ignorere.

Citér Det virker til at du gør det i bedste mening, da du ikke vil have folk spilder deres penge, men samtidig bør du være bevidst om at det afsporer debatten og ødelægger glæden hos de andre debattører. Forestil dig istedet et religiøst forum, hvor buddhister debatterer emnet den gyldne middelvej og opnåelse af det evige nirvana. En velmenende kristen blander i debatten og forsøger at redde de stakkels vildledte om at den eneste sande vej til evig lykke er ved at tro på Gud og jesus. Debatten bliver afsporet og de debattører der havde glæde af emnet holder sig væk. (Ja, nogle kristne betragter bibelen som hardcore faktuel dokumentation)

Nu handler det her jo ikke om religion, hvor alle mulighederne er lige forkerte, og man derfor ikke kan udnævne "den rigtige" forklaring.

Det handler om fakta, fysikkens love og helt grundlæggende principper for hvordan elektriske signaler opfører sig i kabler. Så her har vi faktisk at gøre med en situation hvor der er en masse usandheder, og et objektivt korrekt og sandt svar. Det er noget så sjældent som en situation som rent faktisk er sort og hvid, i stedet for en plumret masse af gråtoner.

Citér
I stedet for at blande din holdning til kabler ind i den her tråd, så opret en tråd hvor du gør rede for dine holdninger. Det giver mulighed for at dem der rent faktisk gider at debattere det med dig kan gøre det der.

Det er ikke holdning, det er beviseligt fakta.

Trådstarter spurgte om forskelle på kabler, jeg gav ham klar besked. Det behøver jeg vel ikke lave min egen tråd for.


Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Hvorfor så investere i dyre kabler hvis man alligevel ikke kan høre om de er bedre når der er gået et par sekunder.

Er jo ikke det der står i teksten, der står, at man ikke kan huske hvordan de andre lød. Er ikke det samme som, at man ikke kan høre om de er bedre ( hvis testen foretages uden tidsforsinkelse ). Jeg har kun et eksempel på, at tidsfaktoren var uden indflydelse. Hvor jeg med en specifik cd, og to forskellige kabler, uden problemer kunne høre forskel. Ved andre tests, og et andet setup, blev indtrykkene lynhurtigt udvisket.
Problemet ved A/B testen og et setup, er den medgået tid ved kabelskift, som udvisker indtrykkene fra det forrige kabel, da hukommelsen ikke kan fastholde dem. Hvis man ikke inden for et par sekunder kan erkende/høre forskel, er løbet kørt, og udpegning er rent gætværk.

Hvis forskellene er så små at de er udviskede efter få sekunder, betyder de så reelt overhovedet noget for din nydelse af musikken?

Det er stadig det samme nummer du hører, og intet anlæg vil jo nogensinde kunne gengive optagelsen 100% som den lød i studiet, uden at du genskaber studiomiljøet 100%.

Så hvis forskellene er så bittesmå, er det så ikke lige meget? Musikken er stadig den samme melodi og de samme instrumenter, så hvorfor er den så "bedre" eller "værre" pga. bittesmå uhørlige forskelle?


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis der skal tages højde for "hjernens hukommelse", med den tid, vi rent faktisk kan huske indtrykkene, og her taler vi om ganske få sekunder, så nytter en A/B lyttest ikke, hvis der i testen medgår tid på kabelskift el.lign.
En lyttetest der tager hensyn til vores hukommelse omkring lyd, vil kræve et setup med flere ens komponenter. Som udgangspunkt ved interconnect kabler, en forstærker, med 100% ens trimmede indgange, to ens cd afspillere el.lign, igen trimmede med 100% ens udgangsniveau/kanalbalance. Dertil to ens cd plader, der vel skal startes med et par sekunders mellemrum. Her kan der kontinuerligt skiftes i mellem de to inputs, ved dette scenarie, er der taget højde for vores dårlige hukommelse, hvad lyd angår.
Hvis der skal testes højttalerkabler, så bliver det et lidt større setup. Hele to ens anlæg, to sæt ens højttalere osv.


Alternativt kan man blot benytte en omskifterboks der måleligt og beviseligt er 100% neutral, så benytter man den samme kilde. Og eftersom det er en omskifter, vil der ikke være signal på begge kabler samtidigt, så man kan faktisk også have de to kabler sat til den samme forstærkerindgang.


Man kan også sagtens skifte mellem højttalerkabler på samme måde.

Og så kan man jo filosofere lidt over om de evt. forskelle reelt betyder noget for ens lytteglæde hvis der skal så omstændelige metoder til før man måske overhovedet kan høre dem :-)


Det er besværet værd i forhold til forskning og studier i psychoakustik og den menneskelige hørelse? Men for at sætte et anlæg op så man kan høre musik? Det er jo at skyde gråspurve med atomvåben.

Selvfølgelig er det underordnet, hvad og hvordan man gør, der må blot ikke medgå tid til kabelskift.

Der skal vel testes, så der er en reel chance for, at vi med vores begrænsninger kan svare. Ellers svarer det jo til, at udpege en farve med bind for øjnene.


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Hvorfor så investere i dyre kabler hvis man alligevel ikke kan høre om de er bedre når der er gået et par sekunder.

Er jo ikke det der står i teksten, der står, at man ikke kan huske hvordan de andre lød. Er ikke det samme som, at man ikke kan høre om de er bedre ( hvis testen foretages uden tidsforsinkelse ). Jeg har kun et eksempel på, at tidsfaktoren var uden indflydelse. Hvor jeg med en specifik cd, og to forskellige kabler, uden problemer kunne høre forskel. Ved andre tests, og et andet setup, blev indtrykkene lynhurtigt udvisket.
Problemet ved A/B testen og et setup, er den medgået tid ved kabelskift, som udvisker indtrykkene fra det forrige kabel, da hukommelsen ikke kan fastholde dem. Hvis man ikke inden for et par sekunder kan erkende/høre forskel, er løbet kørt, og udpegning er rent gætværk.


Hvis forskellene er så små at de er udviskede efter få sekunder, betyder de så reelt overhovedet noget for din nydelse af musikken?

Det er stadig det samme nummer du hører, og intet anlæg vil jo nogensinde kunne gengive optagelsen 100% som den lød i studiet, uden at du genskaber studiomiljøet 100%.

Så hvis forskellene er så bittesmå, er det så ikke lige meget? Musikken er stadig den samme melodi og de samme instrumenter, så hvorfor er den så "bedre" eller "værre" pga. bittesmå uhørlige forskelle?

Menneskets " lydhukommelse" har intet med størrelsen/forskellen at gøre, den er blot fra naturens side ganske kort ( selvfølgelig vil en geværsalve kontra en kanonsalut lettere kunne huskes, men ikke deataljer i den størrelse der diskuteres ).
Hvis kabler o.lign. udviser en forskel, så hører jeg ikke det samme musikstykke, uanset hvor lille forskellen måtte være.
Intet kan være bedre eller værre, hvis der er uhørlige forskelle, for så er der ingen forskel, og må dermed være ens.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Hvorfor så investere i dyre kabler hvis man alligevel ikke kan høre om de er bedre når der er gået et par sekunder.

Er jo ikke det der står i teksten, der står, at man ikke kan huske hvordan de andre lød. Er ikke det samme som, at man ikke kan høre om de er bedre ( hvis testen foretages uden tidsforsinkelse ). Jeg har kun et eksempel på, at tidsfaktoren var uden indflydelse. Hvor jeg med en specifik cd, og to forskellige kabler, uden problemer kunne høre forskel. Ved andre tests, og et andet setup, blev indtrykkene lynhurtigt udvisket.
Problemet ved A/B testen og et setup, er den medgået tid ved kabelskift, som udvisker indtrykkene fra det forrige kabel, da hukommelsen ikke kan fastholde dem. Hvis man ikke inden for et par sekunder kan erkende/høre forskel, er løbet kørt, og udpegning er rent gætværk.

Så kan man jo aldrig afgøre hvilket af to kabler kabler der er bedst eller om der overhovedet er nogen forskel. Altså hvordan kan man høre om kabel 2 lyder bedre end  kabel 1 hvis man ikke kan huske hvordan kabel 1 lyder/lød efter få sekunder? Hvis man ikke kan afgøre det i en test hvor man skifter så hurtigt som man med rimelighed kan komme til, hvordan kan så når man bare tøffer rundt der hjemme. Så er det da helt umuligt.

bbond

Hvorfor ville du ikke svare på hvilket kabel der maskere instrumenter så man ikke kan høre dem. Det skulle vel aldrig være fordi det er fri fantasi?


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Hvorfor så investere i dyre kabler hvis man alligevel ikke kan høre om de er bedre når der er gået et par sekunder.

Er jo ikke det der står i teksten, der står, at man ikke kan huske hvordan de andre lød. Er ikke det samme som, at man ikke kan høre om de er bedre ( hvis testen foretages uden tidsforsinkelse ). Jeg har kun et eksempel på, at tidsfaktoren var uden indflydelse. Hvor jeg med en specifik cd, og to forskellige kabler, uden problemer kunne høre forskel. Ved andre tests, og et andet setup, blev indtrykkene lynhurtigt udvisket.
Problemet ved A/B testen og et setup, er den medgået tid ved kabelskift, som udvisker indtrykkene fra det forrige kabel, da hukommelsen ikke kan fastholde dem. Hvis man ikke inden for et par sekunder kan erkende/høre forskel, er løbet kørt, og udpegning er rent gætværk.


Så kan man jo aldrig afgøre hvilket af to kabler kabler der er bedst eller om der overhovedet er nogen forskel. Altså hvordan kan man høre om kabel 2 lyder bedre end  kabel 1 hvis man ikke kan huske hvordan kabel 1 lyder/lød efter få sekunder? Hvis man ikke kan afgøre det i en test hvor man skifter så hurtigt som man med rimelighed kan komme til, hvordan kan så når man bare tøffer rundt der hjemme. Så er det da helt umuligt.

bbond

Hvorfor ville du ikke svare på hvilket kabel der maskere instrumenter så man ikke kan høre dem. Det skulle vel aldrig være fordi det er fri fantasi?

A/B test uden medgået tid til kabelskift, og hele tiden skiften frem og tilbage, vil hvis der er forskel kunne erkendes. Det er i denne fase, at du skal afgøre om der er forskel, og hvad du synes lyder bedst.
Efterfølgende vil du nok ikke kunne huske forskellen, men blot være af den overbevisning, at dit valgte hardware lød bedre i dine ører.
Problemet med vores lydhukommelse er jo ikke kun tiden den fastholdes i, men tidligere lydindtryk slettes, når de nye høres. Dette umuliggører dermed en lyttetest, hvor der med statistisk sikkerhed, kan udpeges x antal forskellige kabler. Vores echoic hukommelse kan måske fastholde lydindtryk i op til tyve skunder, og i de fleste tilfælde kun to til fire sekunder. Og dette gælder kun, hvis der ikke modtages andre stimuli. I det øjeblik du modtager nye lydstimuli, slettes de tidligere prompte. Så kan du selv regne på, hvad sandsynligheden er for, at du rammer korrekt i dine kabeludpegninger. Der skal skiftes frem og tilbage kontinuerligt, uden brug af pauser, så har vi måske en chance for, at høre en forskel.
Så blindtests foretaget igennem årene, under de forudsætninger jeg har læst om testopstillingen, vil aldrig nogensinde kunne føre til andet end, " der kan ikke med sikkerhed konkluderes, at der kunne høres forskel på kabler".

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 16:27
Fysikkens love siger at der ikke kan være forskel på to stykker ledning der bruges mellem forstærker og højttaler.

Fysikkens love siger også at en hummelbi ikke kan flyve...


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Fysikkens love siger at der ikke kan være forskel på to stykker ledning der bruges mellem forstærker og højttaler.

Fysikkens love siger også at en hummelbi ikke kan flyve...

Nej, det er mig bekendt længe siden at det blev forklaret, men uanset om det er det eller ej så beviser bierne jo hver dag at de kan flyve. I skarp kontrast dertil har vi kabeltilhængerne som påstår at de har gyldne øre, men som i modsætning til bierne der bare flyver, opfinder fantasifulde "argumenter" for hvorfor de -ikke- kan eftervise deres påstande eller bare forfalder til at tale i gåder.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Fysikkens love siger at der ikke kan være forskel på to stykker ledning der bruges mellem forstærker og højttaler.

Fysikkens love siger også at en hummelbi ikke kan flyve...


Nej, det er mig bekendt længe siden at det blev forklaret, men uanset om det er det eller ej så beviser bierne jo hver dag at de kan flyve. I skarp kontrast dertil har vi kabeltilhængerne som påstår at de har gyldne øre, men som i modsætning til bierne der bare flyver, opfinder fantasifulde "argumenter" for hvorfor de -ikke- kan eftervise deres påstande eller bare forfalder til at tale i gåder.

De behøver såmænd ikke fantasifulde argumenter, der foreligger fin dokumentation med tilhørende forsøg på, hvorfor de ikke kan udpege korrekt hver gang. Hvis der skal udpeges korrekt hver gang, så skal testen foregå med hensyntagen til echoic hukommelse.
Og det er nok ikke gyldne ører, men nok nærmere, en gylden hukommelse personerne har.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Citér Det virker til at du gør det i bedste mening, da du ikke vil have folk spilder deres penge, men samtidig bør du være bevidst om at det afsporer debatten og ødelægger glæden hos de andre debattører. Forestil dig istedet et religiøst forum, hvor buddhister debatterer emnet den gyldne middelvej og opnåelse af det evige nirvana. En velmenende kristen blander i debatten og forsøger at redde de stakkels vildledte om at den eneste sande vej til evig lykke er ved at tro på Gud og jesus. Debatten bliver afsporet og de debattører der havde glæde af emnet holder sig væk. (Ja, nogle kristne betragter bibelen som hardcore faktuel dokumentation)

Nu handler det her jo ikke om religion, hvor alle mulighederne er lige forkerte, og man derfor ikke kan udnævne "den rigtige" forklaring.

Det handler om fakta, fysikkens love og helt grundlæggende principper for hvordan elektriske signaler opfører sig i kabler. Så her har vi faktisk at gøre med en situation hvor der er en masse usandheder, og et objektivt korrekt og sandt svar. Det er noget så sjældent som en situation som rent faktisk er sort og hvid, i stedet for en plumret masse af gråtoner.


Jeg forventede du ville reagere lidt på religionsanalogien, for det handler jo ikke om religion. Eksemplet var lidt forkert, da det nok havde passet bedre med en ateist, der udfra en videnskabelig baggrund havde blandet sig i debatten med udtryk som: bevis Gud! Bevis Nirvana! Sådan opfører mennesker sig ret sjældent , da det egentligt er ret respektløst. 

Det handler som sagt ikke om religion, men det handler i høj grad om overbevisning. Selvom du med din overbevisning mener, at det hele er sort og hvidt, så mangler du en grundliggende anderkendelse af at det ikke er sort og hvidt for folk der har en anden overbevisning. Det er i øvrigt almindelig videnskabelig praksis at ens eget perspektiv er med til forme hvordan man opfatter emner. Man hører det man tror på. Du understreger det egentligt meget godt, med din påstand om at et kabel er fejlkonstrueret, hvis det lyder dårligere end de andre. Dit udgangspunkt i fysikken love, gør at en hørbar forskel i lyd kun kan forklares med en fejlkonstruktion i kablet, men det gør jo også at du altid vil kunne forklare hørbare forskelle med fejlkonstruktioner. 

Hvad nu hvis et kabel var fejlkonstrueret, så det rent faktisk fik musik til at lyde bedre. Det må vel være muligt hvis det kan få musikken til at lyde dårligere? Er det værd at benytte et fejlkonstrueret kabel der får musikken til at lyde bedre?

Jeg håber du tager mig på ordet og starter en tråd hvor man kan diskutere teknisk og videnskabeligt hvordan kabler og forstærkning fungerer i praksis, så tror jeg det kunne blive en rigtig god og interessant tråd som jeg gerne vil følge og deltage konstruktivt i, efter bedste evne. 
Det vil nok ikke skade hvis du beder om at folk med gyldne ører, voodootroende og dem der har en generel modvilje mod dig om ikke at skrive i tråden.  


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis der skal tages højde for "hjernens hukommelse", med den tid, vi rent faktisk kan huske indtrykkene, og her taler vi om ganske få sekunder, så nytter en A/B lyttest ikke, hvis der i testen medgår tid på kabelskift el.lign.
En lyttetest der tager hensyn til vores hukommelse omkring lyd, vil kræve et setup med flere ens komponenter. Som udgangspunkt ved interconnect kabler, en forstærker, med 100% ens trimmede indgange, to ens cd afspillere el.lign, igen trimmede med 100% ens udgangsniveau/kanalbalance. Dertil to ens cd plader, der vel skal startes med et par sekunders mellemrum. Her kan der kontinuerligt skiftes i mellem de to inputs, ved dette scenarie, er der taget højde for vores dårlige hukommelse, hvad lyd angår.
Hvis der skal testes højttalerkabler, så bliver det et lidt større setup. Hele to ens anlæg, to sæt ens højttalere osv.


Alternativt kan man blot benytte en omskifterboks der måleligt og beviseligt er 100% neutral, så benytter man den samme kilde. Og eftersom det er en omskifter, vil der ikke være signal på begge kabler samtidigt, så man kan faktisk også have de to kabler sat til den samme forstærkerindgang.

Man kan også sagtens skifte mellem højttalerkabler på samme måde.

Og så kan man jo filosofere lidt over om de evt. forskelle reelt betyder noget for ens lytteglæde hvis der skal så omstændelige metoder til før man måske overhovedet kan høre dem :-)

Det er besværet værd i forhold til forskning og studier i psychoakustik og den menneskelige hørelse? Men for at sætte et anlæg op så man kan høre musik? Det er jo at skyde gråspurve med atomvåben.


Ved omskiftning på den måde, vil der hele tiden høres noget nyt, og dermed kan en forskel ikke erkendes.
Nu er oplægget ikke, om hvorvidt det er besværet værd, at finde ud af om der er forskel, men at finde ud af om der er forskel. Denne testmetode skal ikke bruges til opsætning af anlæg, men til eftervisning af eventuelle forskelle i lyd på kabler.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Enerneslo
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 17:14
Hehe, den der med at en brumbasse ikke kan flyve er en gammel røverhistorie, som videnskaben aldrig har "bevist" at de ikke kan. ;)


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:

Hehe, den der med at en brumbasse ikke kan flyve er en gammel røverhistorie, som videnskaben aldrig har "bevist" at de ikke kan. ;)

Videnskaben har jo lige netop bevist, at en humlebi ikke kan flyve. Der foreligger ingeniørberegninger på, at humlebiens masse er for stor til vingefanget. Forudsætningen for beregningen var blot forkert, humlebien er et levende objekt, der kan tilpasse vingernes stilling og bevægelse. Den kan dermed trodse fysikkens love, hva ba, den havde vi ikke set komme.
Men ikke første gang i historien, at ingeniører og anden videnskab tager fejl.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er jo egentligt hvad jeg mener. Hvis en person beskriver en forskel ved et nyt kabel, så kræver du målinger eller korrekt udført blindtest, før du kan anderkende det. Hvis det ikke fremvises, så bliver den glade kabelkøber beskrevet som "audiofile typer" eller naive personer der ikke tænker rationelt og bliver forledt af marketingsgejl. Selvom om du beskriver det nok så høfligt, så er det stadig enormt ubehøvlet. Selv om du har ret, så er det ikke konstruktivt og det giver dig ikke ret til at pege fingre af dem der har en anden mening.

Der bliver ikke peget fingre...


Det er faktisk lige nøjagtig hvad der bliver! Jeg har påpeget flere gange, at du gang på gang kalder folk med andre holdninger, for div. nedladende ord. Det må kunne være muligt at få sin pointe serveret, uden at skulle tale ned til andre. Det afholder andre brugere at deltage i diverse debatter. Og så bliver det temmelig ensporet - som denne debat i øvrigt også.
(Jo, jeg véd godt at jeg også kan gå efter manden, i stedet for emnet. Det sker som regel, når andre gør det, og der så efter henstilling, stadig tales ned til andre).

]
Citér
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

I stedet for at blande din holdning til kabler ind i den her tråd, så opret en tråd hvor du gør rede for dine holdninger. Det giver mulighed for at dem der rent faktisk gider at debattere det med dig kan gøre det der.

Det er ikke holdning, det er beviseligt fakta.

Trådstarter spurgte om forskelle på kabler, jeg gav ham klar besked. Det behøver jeg vel ikke lave min egen tråd for.


Handler det ikke mere om, at du er nervøs for, at du kommer til at sidde og debattere med dig selv?

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Fysikkens love siger at der ikke kan være forskel på to stykker ledning der bruges mellem forstærker og højttaler.

Fysikkens love siger også at en hummelbi ikke kan flyve...


Nej, det er mig bekendt længe siden at det blev forklaret, men uanset om det er det eller ej så beviser bierne jo hver dag at de kan flyve. I skarp kontrast dertil har vi kabeltilhængerne som påstår at de har gyldne øre, men som i modsætning til bierne der bare flyver, opfinder fantasifulde "argumenter" for hvorfor de -ikke- kan eftervise deres påstande eller bare forfalder til at tale i gåder.


Husker jeg helt forkert, eller nævnte du på et tidspunkt, at du rent faktisk arbejder i branchen?

M.v.h.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Fysikkens love siger at der ikke kan være forskel på to stykker ledning der bruges mellem forstærker og højttaler.

Fysikkens love siger også at en hummelbi ikke kan flyve...


Nej, det er mig bekendt længe siden at det blev forklaret, men uanset om det er det eller ej så beviser bierne jo hver dag at de kan flyve. I skarp kontrast dertil har vi kabeltilhængerne som påstår at de har gyldne øre, men som i modsætning til bierne der bare flyver, opfinder fantasifulde "argumenter" for hvorfor de -ikke- kan eftervise deres påstande eller bare forfalder til at tale i gåder.


Husker jeg helt forkert, eller nævnte du på et tidspunkt, at du rent faktisk arbejder i branchen?

M.v.h.

Ja det gør du og det har du fået at vide en gang tidligere. Du kender ikke mig og jeg kender ikke dig. Af os to er du den eneste med nuværende eller tidligere forbindelser til AV branchen.


Hvis du er i tvivl om hvor, så kan du læse fra side 13 og frem i den gamle power kabel tråd:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139604&PN=13&title=strmkabel-til-processor-og-effekt - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139604&PN=13&title=strmkabel-til-processor-og-effekt

Og så stop for helvede med at lege detektiv! Der er ikke noget at komme efter.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 18:33
Suk.

Det er lige før man savner Mikkel Gige :-(


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:






Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Fysikkens love siger at der ikke kan være forskel på to stykker ledning der bruges mellem forstærker og højttaler.

Fysikkens love siger også at en hummelbi ikke kan flyve...


Nej, det er mig bekendt længe siden at det blev forklaret, men uanset om det er det eller ej så beviser bierne jo hver dag at de kan flyve. I skarp kontrast dertil har vi kabeltilhængerne som påstår at de har gyldne øre, men som i modsætning til bierne der bare flyver, opfinder fantasifulde "argumenter" for hvorfor de -ikke- kan eftervise deres påstande eller bare forfalder til at tale i gåder.


Husker jeg helt forkert, eller nævnte du på et tidspunkt, at du rent faktisk arbejder i branchen?

M.v.h.


Ja det gør du og det har du fået at vide en gang tidligere. Du kender ikke mig og jeg kender ikke dig. Af os to er du den eneste med nuværende eller tidligere forbindelser til AV branchen.


Hvis du er i tvivl om hvor, så kan du læse fra side 13 og frem i den gamle power kabel tråd:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139604&PN=13&title=strmkabel-til-processor-og-effekt - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139604&PN=13&title=strmkabel-til-processor-og-effekt

Og så stop for helvede med at lege detektiv! Der er ikke noget at komme efter.




Undskyld ad helv*** til da!! Jeg mente bare at kunne huske at du nævnte noget om det, på et tidspunkt! Det var blot ud fra nogle af dine svar, for hvem du er personligt - I couldn't care less! Men tak fordi du tillægger mig skjulte hensigter...

M.v.h.


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 18:59
Ja dine intentioner var sikkert rene som nyfalden sne... LOL!


Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 19:07
Slumbert - det er lige før jeg vil give dig ret mht Gige.
Det er en kedelig tendens at ytringsfrihed forveksles med ytringspligt, hvorved moderation bliver et tema.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 19:22
Citat Trumle:
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Hvordan sætter man sin profil til "branche medlem"?


M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 28
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Fysikkens love siger at der ikke kan være forskel på to stykker ledning der bruges mellem forstærker og højttaler.

Fysikkens love siger også at en hummelbi ikke kan flyve...

Ikke rigtigt.
Den kan ikke flyve på almindeligvis som en almindelig hveps eller bi, men de har så fundet ud at at den faktisk bruger vingerne som en helikopter bruger propellen.

Dvs at der er en ganske enkelt bevis for hvordan, hvad der endnu ikke er på kabler Wink


Skrevet af: Trumle
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 19:51
Sammenhængen var at jeg - I SARKASTISK SPØG-, i den samme tråd som jeg linkede til tidligere spurgte hvordan man kan lave sin profil til "branche medlem". Det vil enhver anden end Henrik B forstå hvis de læser side 9 i power kabel tråden:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139604&PN=9&title=strmkabel-til-processor-og-effekt - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139604&PN=9&title=strmkabel-til-processor-og-effekt

Det er så åbenlyst at der ikke ligger noget reelt bag det, at det samtidig må formodes at være med vilje, at Henrik B som den eneste, ikke kan forstår det. Det er ikke andet end en ufatteligt ringe undskyldning for at malplacere et citat.


Skrevet af: Bruger udmeldt 28
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er jo egentligt hvad jeg mener. Hvis en person beskriver en forskel ved et nyt kabel, så kræver du målinger eller korrekt udført blindtest, før du kan anderkende det. Hvis det ikke fremvises, så bliver den glade kabelkøber beskrevet som "audiofile typer" eller naive personer der ikke tænker rationelt og bliver forledt af marketingsgejl. Selvom om du beskriver det nok så høfligt, så er det stadig enormt ubehøvlet. Selv om du har ret, så er det ikke konstruktivt og det giver dig ikke ret til at pege fingre af dem der har en anden mening.

Der bliver ikke peget fingre...


Det er faktisk lige nøjagtig hvad der bliver! Jeg har påpeget flere gange, at du gang på gang kalder folk med andre holdninger, for div. nedladende ord. Det må kunne være muligt at få sin pointe serveret, uden at skulle tale ned til andre. Det afholder andre brugere at deltage i diverse debatter. Og så bliver det temmelig ensporet - som denne debat i øvrigt også.
(Jo, jeg véd godt at jeg også kan gå efter manden, i stedet for emnet. Det sker som regel, når andre gør det, og der så efter henstilling, stadig tales ned til andre).

]
Citér
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

I stedet for at blande din holdning til kabler ind i den her tråd, så opret en tråd hvor du gør rede for dine holdninger. Det giver mulighed for at dem der rent faktisk gider at debattere det med dig kan gøre det der.

Det er ikke holdning, det er beviseligt fakta.

Trådstarter spurgte om forskelle på kabler, jeg gav ham klar besked. Det behøver jeg vel ikke lave min egen tråd for.


Handler det ikke mere om, at du er nervøs for, at du kommer til at sidde og debattere med dig selv?

M.v.h.

Skal man lave screenshot eller lader du dine indlæg blive fremover LOL


Skrevet af: Bruger udmeldt 28
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Fysikkens love siger at der ikke kan være forskel på to stykker ledning der bruges mellem forstærker og højttaler.

Fysikkens love siger også at en hummelbi ikke kan flyve...


Nej, det er mig bekendt længe siden at det blev forklaret, men uanset om det er det eller ej så beviser bierne jo hver dag at de kan flyve. I skarp kontrast dertil har vi kabeltilhængerne som påstår at de har gyldne øre, men som i modsætning til bierne der bare flyver, opfinder fantasifulde "argumenter" for hvorfor de -ikke- kan eftervise deres påstande eller bare forfalder til at tale i gåder.


Husker jeg helt forkert, eller nævnte du på et tidspunkt, at du rent faktisk arbejder i branchen?

M.v.h.

Ja det gør du og det har du fået at vide en gang tidligere. Du kender ikke mig og jeg kender ikke dig. Af os to er du den eneste med nuværende eller tidligere forbindelser til AV branchen.


Hvis du er i tvivl om hvor, så kan du læse fra side 13 og frem i den gamle power kabel tråd:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139604&PN=13&title=strmkabel-til-processor-og-effekt - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=139604&PN=13&title=strmkabel-til-processor-og-effekt

Og så stop for helvede med at lege detektiv! Der er ikke noget at komme efter.

Han er jo gammel moderator som han mener stadig giver ham ret til ting på Recordere andre brugere ikke må, ganske tragisk Ouch


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 20:01
Jeg har aldrig ment at have andre rettigheder, end alle andre brugere - heller ikke da jeg var moderator!

Til gengæld så sletter jeg ikke min profil og opretter en ny, når lugten i bageriet ikke passer mig længere. At gøre det, synes jeg er tragisk.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 28
Skrevet den: 10-Januar-2016 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg har aldrig ment at have andre rettigheder, end alle andre brugere - heller ikke da jeg var moderator!

Til gengæld så sletter jeg ikke min profil og opretter en ny, når lugten i bageriet ikke passer mig længere. At gøre det, synes jeg er tragisk.

M.v.h.

Nej du sletter bare indlæggene, og det mener du er klart bedre Shocked

Og så går du i de fleste tilfælde efter manden i stedet for bolden, gjorde du også det som moderator ?




Print side | Luk vindue