Print side | Luk vindue

Soundbar vs rigtig surround?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=144588
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 14:51

Emne: Soundbar vs rigtig surround?
Skrevet af: Tunfisken
Emne: Soundbar vs rigtig surround?
Skrevet den: 19-Januar-2016 kl. 04:12
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1452855109 - http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1452855109

Er det her en gang fis? Eller lyder det rent faktisk godt OG som Surround? Jeg har aldrig hørt en soundbar før, jeg har selv 7,1 surround derhjemme, men kan sagtens se fidusen i at spare lidt på pladsen ved en soundbar, hvis de virker som der bliver hævdet i diverse artikler.

En anden ting hvordan sætter man en projektor til en soundbar? sammen med et apple tv og en xbox? Er der en masse hdmi indgange i en soundbar ligesom i en reciever?

-------------
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
http://mobilselskaber.online" rel="nofollow - mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -

Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 19-Januar-2016 kl. 07:14
Flere soundbar lyder godt, men er langt fra snurrerund lyd.

De kan godt give lidt efekt af flere højttalere men det kommer maget an på rummet.

Der er er ikke mange hdmi indgange på soundbar's    Nogle har kun optisk !

Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 19-Januar-2016 kl. 10:41
En soundbar kan godt give et overraskende surround-lignende lydbillede, hvis altså vel at mærke den har nogle vægge at reflektere lyden fra. Hvis der er helt åbent f.eks. på den ene side af rummet, eller hvis fjernsyn+soundbar ikke er placeret symmetrisk i lokalet, så vil surround-effekten mangle helt. Det samme gælder hvis sidevæggene ganske enkelt er for langt væk.

Så lyden vil afhænge af rummet, i endnu større grad end med almindelige højttalere. Og det afhænger også af hvor "smart" soundbaren er, altså hvor avanceret processoren er. De bedste skulle være Yamaha's modeller med de rigtigt mange små højttalerenheder i, men de er ret dyre.

Skrevet den: 19-Januar-2016 kl. 16:54
Hvor mange højtalere snakker vi om der skal være i yamahas? Kan se man kan få nogle 2.1 og 5.1 7.1 og har endda set en yamaha til 13000 kr med 46 enheder i. Gad vide hvor godt sådan en lyder, jeg har en meget lille firkantet stue. Dog har jeg luret på LG soundbar til de 5000 kr som er 7.1 med kæmpe stor subwoofer. Har som sagt rigtig surround nu, så det vil sikkert blive en forringelse.

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 19-Januar-2016 kl. 17:01
Er det Yamahas ysp5600?
Jeg har tidligere haft en B&w panorama og jeg syntes den gav et herligt lyd billede. Men langt fra surround. Jeg havde åbent til den ene side og her kunne den simpelthen ikke simulere nogen difus lyd, mens det overraskede mig hvor meget den kunne til den anden side, hvor der var en fuld væg.
Soundbar tror jeg altid vil være et kompromis og kommer du fra 7.1 ned lyden da ganske givet været dårligere. Men enkeltheden er da bestemt tiltalende.
Av connection har den store Yamaha og tilbyder 14 dages returret.
Panorama havde Iøvrigt 4 hdmi porte og 1 spdif.
Jeg var glad for den, men valgte at sælge da surround blev for stort et savn.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-Januar-2016 kl. 17:05

En enkelt enhed placeret foran TVet kan ikke give Surround, der kan i bedste fald laves en simulering.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 19-Januar-2016 kl. 17:06
Det tror jeg de fleste godt er klar over Radiomanden.

Skrevet den: 19-Januar-2016 kl. 17:42
Lige en ting til, hvis man har xbox one, appletv, og en harald nyborg tvboks til projektor, kan man så sætte disse ting ind i hdmi portene på soundbarene, ligesom man ville gøre det i sin reciever? Fungere det på samme måde? Så når man trykker på input på fjernbetjeningen til soundbar, så kan man skifte rundt mellem de forskellige enheder?

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 19-Januar-2016 kl. 17:50

Der vil næppe være mange Inputs på en Soundbar. Som skrevet tidligere, så er der nogle der ikke har HDMI, men Toslink og RCA, andre vil have en HDMI med ARC en extra HDMI og måske en Toslink. Det er hvad der normalt vil kunne findes af tilslutninger.
Så tilslut de externe enheder til TVet. STBen til projektor direkte til den, og så Toslink til Soundbar en.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 19-Januar-2016 kl. 18:55
Jeg har ikke tv, men projektor, derfor skal det være en soundbar med hdmi, lg har 3 hdmi in og en arc out

-------------
Optoma HD141X
AFSPILLER - PS4
SURROUND -

Skrevet den: 19-Januar-2016 kl. 18:58

Når du ikke har et TV, så skal HDMI Out så bare til projektoren.

-------------

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 20-Januar-2016 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Tunfisken Tunfisken skrev:

Hvor mange højtalere snakker vi om der skal være i yamahas? Kan se man kan få nogle 2.1 og 5.1 7.1 og har endda set en yamaha til 13000 kr med 46 enheder i. Gad vide hvor godt sådan en lyder, jeg har en meget lille firkantet stue. Dog har jeg luret på LG soundbar til de 5000 kr som er 7.1 med kæmpe stor subwoofer. Har som sagt rigtig surround nu, så det vil sikkert blive en forringelse.
Jeg har hørt den, og den er faktisk ret overbevisende, set ud fra alt lyd kommer fra kun en "lille" enhed og en position. Den kan ikke sammenlignes med et rigtig surround setup, med løse højtalere - Sub og receiver osv. Men hør den, jeg tror du vil blive positivt overaskede Vi har jo alle forskellige holdninger og præferencer til tingene, personlig vil jeg aldrig benytte den i min tv-stue da den ikke ville kunne levere til svarende, jeg dog gået med overvejelser til et mindre surround setup i mit soveværelse, hvor rummet er lavet klar med trukket kabler i væggene til højtalere og lign. Men det sgu. noget mere elegant med bare en soundbar under mit Pio 60" Også selvom den er i plastik

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Print side | Luk vindue