Print side | Luk vindue

Center eller alm ekstra højttaler

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=144655
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 17:07

Emne: Center eller alm ekstra højttaler
Skrevet af: Bconrad
Emne: Center eller alm ekstra højttaler
Skrevet den: 23-Januar-2016 kl. 09:06
Jeg skal have skaffet mig en center og har to forskellige veje at gå. Jeg har et sæt Buchardt Audio S200 reolhøjttalere som fronter.

1. Jeg har fundet en B&W CMC til rimelig penge. (har selv et par cm1 i køkkenet og kan godt lide lyden)

2. Anskaffe en højttaler magen til mine fronter og benytte den som front. Så passer lyden sammen, men jeg er lidt i tvivl om en almindelig højttaler fungerer som center. 

Er der nogen der har erfaring med at bruge en almindelig højttaler som center?

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 23-Januar-2016 kl. 09:08
Forslag 2..!!!
At have 3 identiske højttalere som LCR, er en kæmpe fordel.

Skrevet af: Bconrad
Skrevet den: 23-Januar-2016 kl. 09:22
Det er nok det jeg skal gå efter så. Den vil komme til at ligge ned i en tv-bænk. Vil det gøre noget for spredning af lyden?

Mine S200 er i hvert fald en markant forbedring i forhold til mine cm1, så det ville jo nok også gælde for s200 i forhold til cmc. 

Tak for hjælpen. 

Skrevet den: 23-Januar-2016 kl. 09:30
Det optimale ville være hvis den stod op ligesom dine fronter..
Kunne forestille mig at den bagud vendte basenhed på s200, ikke har så godt af at blive lukket inde i en tvbænk.

Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 23-Januar-2016 kl. 23:48
Jeg kan kun give Strecker ret i, at det er godt med tre ens fronthøjttalere.
Kunne du så supplere med den samme højttaler til dine surround højttalere, er meget vundet.
Surround højttalerne er normalt undervurderet. Jeg har selv fået bygget nogle fremragende surround højttalere og det gør det meget mere spændende at se film.
2- vejs center højttaler er ofte med en diskant og to mellemtone basser, og de giver problemer. En center er bedre med en diskant og en mellemtone nedenunder og måske med en bas på hver side, hvis der deles lavt.
Når man bruger samme højttaler har alle så samme delefrekvens.
Man skal passe på med at placere ting rundt om højttalerne, fordi det forringer lyden meget. At placere musikanlægget på siden er en kæmpe fordel.

Skrevet af: Bruger udmeldt 28
Skrevet den: 24-Januar-2016 kl. 01:16
En anden lidt vigtig ting mht centerhøjttaleren er hvordan den er bygget i forhold til fronthøjttalerne.
Nogle center & fronthøjttalere har fasevendt den ene enhed (som regel mellemtonen) da det giver bedste resultat med det anvendte delefilter - Andre bruger anden type filter og fasevender ikke den ene enhed.

Er mellemtonen fasevendt i centerhøjttaleren men ikke i fronthøjttalerne får du det aldrig ordentligt i fase, for sætter du det almindeligt til, så vil mellemtonen være i modfase.
Vender du + & - på kablerne til centerhøjttaleren vil mellemtonen være i fase men så vil diskanten være i modfase.

De problemer hopper man let og elegant over ved at vælge 3 ens fronter.
Så er lyden ens, men også i fase i hele det område de spiller i og det kan kun give det bedste resultat

En lidt overset ting der måske er årsagen til at nogle mener at det er bedre helt uden centerhøjttaler.

Desværre fasevendes der i nogle fronthøjttalere men ikke center eller omvendt, selvom det er fra samme mærke/producent - og det er sjældent det oplyses. 

Skrevet af: Andromeda
Skrevet den: 24-Januar-2016 kl. 22:31
Thomas:WTF... det sku forvirrende for menigmand.

Hvis auto EQ i receiver/peocessor siger at fasen er OK på alle ht, må det være korrekt ikke?

Skrevet den: 24-Januar-2016 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Hvis auto EQ i receiver/peocessor siger at fasen er OK på alle ht, må det være korrekt ikke?

Hvis EQ kan vende fasen i delefilteret på højttaleren, så jo.

Det har jeg nu ikke oplevet nogle der kan, da den så skal ind i højttaleren og lave filteret om LOL

Det er faktisk ikke særligt forvirrende; Enten er diskanten i modfase eller også er mellemtonen - og er man heldig så er alle enhederne i fase.

Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 24-Januar-2016 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Hvis EQ kan vende fasen i delefilteret på højttaleren, så jo.

Det har jeg nu ikke oplevet nogle der kan, da den så skal ind i højttaleren og lave filteret om LOL

Det er faktisk ikke særligt forvirrende; Enten er diskanten i modfase eller også er mellemtonen - og er man heldig så er alle enhederne i fase.

Hvorfor bliver det gjort? So du skriver det så er der ingen god grund til det

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 02:33
Hvorfor man vender fasen på en enhed ?

Det gør man fordi nogle delefiltertyper vender fasen (f.eks 12 db) og hvis man så ikke vender fasen på enheden, så vil den udfase den enhed den deles til i delefrekvensen. (Mellemtonen udfaser bas og diskant lige ved delefrekvensen)

En spole eller kondensator vender fasen 90 gr, i 12 db filter er der en spole & en kondensator: 180 gr

Problemet er bare at når man vender fasen på mellemtonen, så er den i fase ved delefrekvensen, men ikke i resten af området.

At lave en faselineær højttaler er bestemt ikke det nemmeste - Det er meget nemmere at lave en frekvenslineær højttaler.
Endnu sværere er det at lave en fase OG frekvenslineær højttaler, i hvert fald med passivt filter.

Jeg har forsøgt i 25 år, men er nu gået væk fra passiv deling LOLLOLLOL

Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 07:36
Hvordan laver du din aktive deling, via PC eller?

-------------
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.

Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 15:02

Hvorfor man vender fasen på en enhed ?

Det gør man fordi nogle delefiltertyper vender fasen (f.eks 12 db) og hvis man så ikke vender fasen på enheden, så vil den udfase den enhed den deles til i delefrekvensen. (Mellemtonen udfaser bas og diskant lige ved delefrekvensen)

En spole eller kondensator vender fasen 90 gr, i 12 db filter er der en spole & en kondensator: 180 gr

Problemet er bare at når man vender fasen på mellemtonen, så er den i fase ved delefrekvensen, men ikke i resten af området.

At lave en faselineær højttaler er bestemt ikke det nemmeste - Det er meget nemmere at lave en frekvenslineær højttaler.
Endnu sværere er det at lave en fase OG frekvenslineær højttaler, i hvert fald med passivt filter.

Jeg har forsøgt i 25 år, men er nu gået væk fra passiv deling LOLLOLLOL

Det svar er lige lovligt teknisk til mig.

Spørgsmålet var egentligt ment lidt mere lavpraktisk. Hvorfor laver alle ikke centeren ligesom fronterne med 3 grønne pile (jvf. den fine illustration)

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 15:52
Ja det skal man så spørge højttalerkonstruktørerne om Big smile

Selv de dyreste højttalere anvender delefilterteknologi som kræver at den ene enhed fasevendes.

De ældre JBL gjorde lige modsat; Der var mellemtonen i fase med resten i modfase.
Der skulle man også tilslutte dem "forkert" altså bytte om på + & - hvis de spillede med andre højttalere.
Dvs når basserne slog udad (hvad der er normalt ved første impuls), så slog JBL´s basser indad LOL

Når det kommer til stykket er der faktisk ikke ret mange højttalere der er faselineære Wink

Og så er DIY jo en dejlig ting LOL

Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Hvordan laver du din aktive deling, via PC eller?

Nej det er en forforstærker med aktivt filter, korrektion, digital EQ osv

Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 16:44
Har du et navn på den?

Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 18:09

Har du et navn på den?

Jep, but thats a secret LOLWink

Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 18:30
Ok. Jeg holder også alt mit grej hemmeligt. Ville være katastrofalt hvis andre fandt ud af det

Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 18:36

Ok. Jeg holder også alt mit grej hemmeligt. Ville være katastrofalt hvis andre fandt ud af det

Glimrende Wink

Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 18:37
Hvornår var det så jeg skulle komme og få en demo?

Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 18:37

Har du et navn på den?

Jep, but thats a secret LOLWink

Det er en joke ik.?
Vil gerne vide hvilken kasse der er tale om.

Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 18:39
Fejlindlæg Big smile

Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 18:41
Formentligt en DEQX...

Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 18:43

Formentligt en DEQX...

Nogle har et behov for at vise deres grej til alt og alle, andre har ikke.

I løbet af sommeren kan du da kigge forbi til demo Wink

Skrevet den: 25-Januar-2016 kl. 21:56
Det kunne da være fedt og mødes med en ligesindet og udveksle lidt tips og tricks Jeg bruger også aktiv deling på mine fronter, og kommer nok aldrig tilbage til passive højttalere igen..håber jeg ikke :-)

Print side | Luk vindue