Print side | Luk vindue

Uskarp ved horisontale panoreringer

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=144660
Udskrevet den: 17-Maj-2024 kl. 11:03


Emne: Uskarp ved horisontale panoreringer
Skrevet af: jacobe
Emne: Uskarp ved horisontale panoreringer
Skrevet den: 23-Januar-2016 kl. 12:14
Jeg har bemærket en ting ved vores BenQ W1070+, nemlig at den virker til at være virkelig dårlig når billedet panorerer horisontalt. Det er ligemeget hvilken kilde eller materiale den viser. Billedet bliver uskarpt, nærmest hakkende, og det generer ligefrem øjnene. Er dette normalt?? Er budget-projektorer bare ikke bedre, eller er det noget man kan tweake sig bort fra?

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-Januar-2016 kl. 13:04
Tjek at afspiller viser 24 fps. Og hvis signalet går gennem reciever, at den ikke piller ved signalet. Evt sæt den til Pure Direct.


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 23-Januar-2016 kl. 13:34
Kun lyd går igennem receiver, og jeg er ganske sikker på at der altid står "24"oppe i hjørnet.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Madhouse
Skrevet den: 27-Januar-2016 kl. 17:33
Jeg har samme 'problem' med min w6000. har opgivet at gøre noget ved det. venter på min nabo får bygget hans bio færdig så jeg kan se om andre PJ's gør det samme.. :)


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 30-Januar-2016 kl. 08:33
Det er ved at drive mig til vanvid. Vi så Ant-Man i går og jeg lagde konstant mærke til det!
Nu har jeg Googlet lidt, og i denne anmeldelse fra avforums.com står der:

"As mentioned, motion handling is a strength of DLP and as a result the W1070+ delivered a great performance with smooth and judder free movement and no smearing, blurring or loss of detail on pans. As you might expect, 24p content in particular had both great detail and lovely smooth motion."

Det har min så bare ikke!! Er der virkelig intet man kan gøre, evt. noget som skal slåes til/fra i indstillinger, som jeg har overset??


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 30-Januar-2016 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Det har min så bare ikke!! Er der virkelig intet man kan gøre, evt. noget som skal slåes til/fra i indstillinger, som jeg har overset??
Har aldrig brugt projektor, men er det ikke snarere din afspiller der har et problem?

Jeg har selv problem med den PC jeg bruger på mit soveværelse TV, billedet "wobler" ved horisontale bevægelser. Og det på almindelig 720p TV udsendelser.
Er ret sikker på det er grafikkort der er for ringe, for stue PC har ikke problemet med samme model TV.

Mvh. JørgenT


Skrevet af: Lars_M
Skrevet den: 31-Januar-2016 kl. 09:26
Er der noget gratis materiale man kan teste med?
Har ikke oplevet det på min 1080st

-------------
LG 50PK760N, Marantz NR-1403, Creek Evolution 5350, Aune X1 Dac, Elac BS-203.A, XTZ 99W10.16, Audiovector center plus diverse bokse..


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 20:11
Jeg kom lige i tanker om denne tråd, og tænkte at jeg ville opdatere eftersom jeg nu ved hvad problemet er ...

http://www.projectorcentral.com/judder_24p.htm" rel="nofollow - http://www.projectorcentral.com/judder_24p.htm



-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 20:43
Lader til linket er forholdsvis dødt Disapprove


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 22:16
Så må du sgu lige prøve igen, virker fint her :)


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: trikker
Skrevet den: 05-December-2016 kl. 22:21
Det virker fint for mig Smile


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 06-December-2016 kl. 06:45
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Så må du sgu lige prøve igen, virker fint her :)


Osse her nu


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 01:03
Det er ikke normalt, kan ikke udtale mig om den specifikke projektor, men det lyder mest af alt som om der foregår noget framerate konvertering et eller andet sted.

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 16:13
Er der ikke noget frame interpolation du kan slå til?

Jeg ved godt at der er mange der ikke er tilhænger af den slags, men hvis det er lavet ordentligt fungerer det fint når det ikke bliver overdrevet. Jeg har PureMotion sat til low på min Optoma HD50 og det er perfekt også selvom alt er sat rigtigt op med 24p und alles :)


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Det er ikke normalt, kan ikke udtale mig om den specifikke projektor, men det lyder mest af alt som om der foregår noget framerate konvertering et eller andet sted.


Ok... ? Iflg. artiklen jeg linkede til er det normalt??

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Er der ikke noget frame interpolation du kan slå til?


Tror det ikke. Min BD-afspiller har noget som kaldes "Movie Frame" som jeg kan slå til/fra, men det er svjv bare om den må vise 24p eller ej. Det ændrer ingenting. Projektoren har ingenting som gør en forskel.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Det er ikke normalt, kan ikke udtale mig om den specifikke projektor, men det lyder mest af alt som om der foregår noget framerate konvertering et eller andet sted.


Ok... ? Iflg. artiklen jeg linkede til er det normalt??


Det er som regel panel eller afspiller afhængigt.. Hvis 24hz er produceret og displayed rigtigt er det ikke et problem, en del digital displays har et problem med judder derfor der er frame interpolation gimik i de fleste for at prøve at kompensere for judder genereret i panelet.

24hz vil aldrig være skarp og veldefineret mens der panoreres, sådan er det og har altid været, men det er umiddelbart ikke noget du bemærker medmindre du pauser og kigger på enkelt frames under en panorering..

Så er det et problem for dig er det mest sansynligt at det er din afspiller eller projektor/ feks en indstilling eller en gimik feature i en af delene der ikke kan bruger kontroleres..




-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Så er det et problem for dig er det mest sansynligt at det er din afspiller eller projektor/ feks en indstilling eller en gimik feature i en af delene der ikke kan bruger kontroleres..

Hm, så må det næsten være projektoren, for det er det samme hvis jeg afspiller på PS3. Eller også oplever jeg det bare værre, fordi jeg har blæst et meget stort billede op, måske?


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 07-December-2016 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Så er det et problem for dig er det mest sansynligt at det er din afspiller eller projektor/ feks en indstilling eller en gimik feature i en af delene der ikke kan bruger kontroleres..

Hm, så må det næsten være projektoren, for det er det samme hvis jeg afspiller på PS3. Eller også oplever jeg det bare værre, fordi jeg har blæst et meget stort billede op, måske?

Hvis projektoren har en tendens vil det selvfølgelig blive forstærket hvis du sidder tæt på et stort lærred, generelt er alt meget mere kritisk på et projektor/ lærred setup.

Det kan feks være at projektoren opdatere med 100hz og så er judder umulig da 24 ikke går op i 100. Det er forskelligt fra display hvilken frekvens de opdatere med. Du kan feks prøve med PAL DVD og se om det også er et problem.

Det er jo heller ikke utænkeligt at der kan være en defekt i din projektor, så det var måske en ide og se en anden projektor magen til i aktion.




-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: mrjocs
Skrevet den: 08-December-2016 kl. 00:24
Det kunne godt lyde som om at du er blevet vant til interpolation/motionflow super smooth funktioner fra tideligere tv skærme. prøv at sende noget 50p/60p signal fra youtube f. eks. og se om det er bliver bedre og det burde det.   

-------------
mvh


Skrevet af: MikeW
Skrevet den: 08-December-2016 kl. 10:29
Har oplevet nogenlunde det samme på en Epson projektor, og det viste sig at være en "Iris" funktion, der skulle slåes fra..



Print side | Luk vindue