Print side | Luk vindue

Oplevelser med atmos

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=144933
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 13:40

Emne: Oplevelser med atmos
Skrevet af: Bromberg5
Emne: Oplevelser med atmos
Skrevet den: 04-Februar-2016 kl. 21:56
Jeg har læst op og ned omkring atmos den seneste tid og synes at ku læse enstemmigt at atmos er lidt en gamechanger.
Det for så vidt i en biograf med et hav af højtalere og ikke mindst et perfekt rum.

Jeg selv skal også igang med atmos, men i et 5.1 setup og tænker det bliver et 5.1.2. Mest fordi min sofa står op af en bagvæg. Mine surround kanaler er placeret på side vægge blot ca 10 cm bag lytteposition og hævet godt 40 cm over lytte position. Altså ikke optimalt, men det er OGSÅ en almen stue:).
Så et atmos setup med to loft højtalere, kan jeg forstår skal placeres lidt foran lytte positionen.

Men hvad er jeres erfaringer med atmos i stue bioen? Dedikerede rum's meninger er nu også velkomne:)

Svar:
Skrevet af: rotelman
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 08:59
Jeg har selv lige købt en Atmos ting og vil køre 5.1.4 og skal have det ind i en lille (16m2) almen stue sammen med stereo anlæget.
Og jeg har også sofa'en direkte op til væggen og surround kanaler er også ret tæt på sofaen ved side væggene.
Jeg kan skrive om min oplevelser eller problemer her i weekenden når det er prøvet af ;-)

Skrevet af: Berdel
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 09:55
Jeg har 5.2.2 i dedikeret bio og jeg synes at det er fedt nok. Det er ikke en game changer og jeg vil da foretrække en film i atmos frem for alm 5.1. 

Men jeg er glad for at jeg ikke gik "all in" på det og købte mig fattig i lofthøjttalere for så mange film ser jeg heller ikke i atmos og jeg synes ikke at upsampling er specielt godt. Ser det som et "nice to have" men bestemt ikke et "must have".

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=122503&PN" rel="nofollow - Stereo Setup

https://forum.recordere.dk/topic155207_post1560449.html" rel="nofollow - Multirum

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 10:03
Jeg kører med et 7.2.2 system , i et meget lille rum. Jeg er enig med Berdel - ikke en game changer. Der er mange andre parameter i min verden , der er langt vigtigere.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 10:50
Jeg synes også Atmos er en "nice to have". Jeg har bestemt tænkt mig at få det sat op da det tilføjer en ekstra dimension, men der er mange andre ting der er "must have" for mig ift. hvordan tingene skal lyde, men Atmos er ikke en del af det. 

Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 12:13
Det vigtigste for god lyd er de 3 frontkanaler, og en subwoofer. Når det så er sagt, så synes jeg faktisk, at Atmos er et lige så stort fremskridt som da Diskret Surround Sound blev udbredt i 90'erne. Med andre ord, efter min mening er Atmos lige så vigtigt som surround sound var det før Atmos. Ikke på grund af de ekstra højtalere i loftet, men på grund af den måde som lyden nu bearbejdes og afvikles på. Selv om man ikke vælger at installere ekstra højtalere, er Atmos stadig et stort skridt frem, som selv i et almindeligt 5.1 system giver bedre lyd, i form af bedre præcision og panoreringer mellem kanalerne. Atmos er i min optik et "must have". I kke mindst fordi at størstedelen af alle film, inde for en meget kort årrække, enten vil blive mikset i Atmos eller dts:x, så hvis målet er, at høre hvordan filmen er mikset, er det et must.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema

Skrevet af: martin_p
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 12:18
Hvis jeg skulle vælge mellem Atmos og front wide, så ville jeg vælge front wide, da det gir en bedre surround oplevelse for mig.

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 12:39
martin_p >>> Jeg ved godt, at det er lidt kompliceret, men faktum er, at front wide også vil være bedre i Atmos, hvis bare man har en Atmos-reciever der giver mulighed for front wide opsætning. Hvis man gerne vil tilføre ekstra kanaler, som ikke er en del af et 5.1 eller 7.1 layout, vil Atmos ALTID være det bedste valg, på grund af den måde lyde afvikles på.

Mange folk tror, at Atmos kun handler om loftkanaler, men det er fejlagtigt. Atmos er et lydformat, som ikke er begrænset af et bestemt antal kanaler. Lyden er mikset til at bevæge sig i et 3 dimisonelt rum. Du fortæller så din reciever hvilke kanaler du har sat op, og så beregner computeren i recieveren hvilke kanaler der skal aktiveres. Altså med andre ord, hvis man har flere kanaler end 5.1 eller 7.1 bør man vælge Atmos!

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

martin_p >>> Jeg ved godt, at det er lidt kompliceret, men faktum er, at front wide også vil være bedre i Atmos, hvis bare man har en Atmos-reciever der giver mulighed for front wide opsætning. Hvis man gerne vil tilføre ekstra kanaler, som ikke er en del af et 5.1 eller 7.1 layout, vil Atmos ALTID være det bedste valg, på grund af den måde lyde afvikles på.

Mange folk tror, at Atmos kun handler om loftkanaler, men det er fejlagtigt. Atmos er et lydformat, som ikke er begrænset af et bestemt antal kanaler. Lyden er mikset til at bevæge sig i et 3 dimisonelt rum. Du fortæller så din reciever hvilke kanaler du har sat op, og så beregner computeren i recieveren hvilke kanaler der skal aktiveres. Altså med andre ord, hvis man har flere kanaler end 5.1 eller 7.1 bør man vælge Atmos!
Det er bare consumerudgaven af Atmos som er begrænset og ikke giver de fordele "rigtig" Atmos har.

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 13:13
Det kommer Jonas. men det er klart, at hvis man vælger de billigste modeller på markedet, bliver man også begrænset af deres layout muligheder. Men selv de billigste modeler vil giver bedre lyd ved at Atmos lydspor, end en standard 5.1 eller 7.1 reciever. Også selv om man ikke sætter loft højtalere op. I min optik, er det hul i hovedet at købe nyt, og så ikke vælge noget der kan afkode Atmos.

-------------

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 13:15

I min optik, er det hul i hovedet at købe nyt, og så ikke vælge noget der kan afkode Atmos.
Enig. Men jeg ser stadig Atmos (som det er nu og det jeg har hørt indtil videre) som noget "nice-to-have". Man skal i hvert fald ikke gå amok for at få Atmos medmindre alt andet er på plads. 

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 13:19
Det er jeg enig i. Af hvis man har andet der kan opgraderes, skader det ikke at vente lidt med at købe Atmos.

-------------

Skrevet af: Vejrup
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 15:55
Jeg vil nødig undvære mit Atmos setup... jeg syntes det er helt vildt så stor forskel det gør i forhold til 5.1 og 7.1 
Allerede nu er der jo snak om 9.2.6 frem for 7.2.4 som vi har i dag.... Så mulighederne bliver stille og roligt fornyet i forhold til consumerudgaven af Atmos

Jeg har efterhånden ret mange atmos titler og syntes det er så fedt at serie industrien er ved at komme med... så som Game of Thrones og Sherlock...

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137873&PID=1388696" rel="nofollow - Green Atmos Cinema

B&O Teknisk Forum

Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 16:04

Sidder selv lige og tester med ATMOS, og jeg er da ikke helt sikker på at det er rigtigt at en ATMOS AVR er en fordel hvis man kun har 5.1 eller 7.1. På min yamaha kan jeg til syneladende slet ikke få liv i Atmos dekoderen uden at bilde processoren in at jeg har sat Atmos højttalere op? Kan man det med Anthem?

Edit. Jeg har vist misforstået dig Smile

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 17:13
Hvis din reciever ikke kan afkode Atmos blot fordi, at du ikke har sat lofthøjtalere til, så er det fordi at Yamaha har jokket i spinaten. Stecker havde det samme problem, endtil han lige fik prøvet det efter, og vupti, så hørte han Atmos uden loft højtalere ;-) Men jeg skal ikke afvise, at visse producenter har dummet sig og gjort det til et krav, at der skal være lofthøjtalere sat til for, at afkode Atmos sporet. Det er desværre nogen af de fejl man kan opleve, når man er early adopters, og hvis du har den fejl, må du krydse finger for, at de får det rettet i en firmware update.

-------------

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 17:23
Sidder lige og nolder med det, men jeg har ikke nogen ordentlig test disk. Det eneste er at der ikke står Atmos i displayet hvis ikke højttalerne er aktiverede. Men jeg kan lige pt ikke finde ud af om man så at sige "mister noget" eller om det der normalt ville komme ud af Atmoshøjttalerne så kommer ud af surroundhøjttalerne i stedet. Altså om der er en del at lydsporet der bliver "smidt væk" hvis ikke man har Atmos højttalere. Kan ikke lige regne ud hvordan jeg skal teste det med sikkerhed.

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 17:26
Det kræver at du har en kilde med Atmos-lydspor for at teste det. Den aktivere ikke Atmos afkodning, uden lofthøjtalere, hvis den ikke bliver fodret med at Atmos spor.

-------------

Skrevet af: Berdel
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 17:31
Du skal ha nyeste firmware, film der har atmos track, kilde der kan bitstreame atmos og højttalere sat i presence, dekodning sat til surround. Når du trykker på info skulle der gerne stå atmos nederst til venstre

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=122503&PN" rel="nofollow - Stereo Setup

https://forum.recordere.dk/topic155207_post1560449.html" rel="nofollow - Multirum

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 17:36

Det kræver at du har en kilde med Atmos-lydspor for at teste det. Den aktivere ikke Atmos afkodning, uden lofthøjtalere, hvis den ikke bliver fodret med at Atmos spor.

Nej det er klart. Den Aktiverer slet ikke ATMOS uden et Atmos lydspor, uanset om jeg har aktiveret Atmoshøjttalerne eller ej. Dolby surround kan dog godt smide noget lyd op i Atmos-højttalerne fra et almindeligt DD eller DTS spor, men det er lidt noget andet og ikke det jeg var ude efter.  Jeg har selvfølgelig noget ATMOS kildemateriale, men synes det er vanskeligt at afgøre præcis hvad processoren foretager sig med almindeligt kildemateriale. Ville hellere have en ordentlig ATMOS test disk med separate prøvesignaler. Så er det hele meget nemmere. Tror bare ikke det findes?

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Du skal ha nyeste firmware, film der har atmos track, kilde der kan bitstreame atmos og højttalere sat i presence, dekodning sat til surround. Når du trykker på info skulle der gerne stå atmos nederst til venstre

Det er jeg med på. Atmos virker fint når Atmoshøjttalerne er aktiverede. Det jeg ville efterprøve er om processoren smider Atmoslyden væk hvis ikke man har ATMOS højttalere eller om den bliver mikset ud i surroundhøjttalerne.

Hvis Atmos lyden under alle omstændigheder bliver smidt væk (når man ikke har Atmos højttalere) så kan det være lige meget med en Atmos processor hvis man alligevel kun har 5.1.

Hvis Atmos lyden ikke bliver smidt væk (bliver mikset ud til surround højttalerne i steddet) vil det være en fordel med en Atmos processor selvom man kun har 5.1.

Taler jeg i gåder ?

Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 18:04

Hvis din reciever ikke kan afkode Atmos blot fordi, at du ikke har sat lofthøjtalere til, så er det fordi at Yamaha har jokket i spinaten. Stecker havde det samme problem, endtil han lige fik prøvet det efter, og vupti, så hørte han Atmos uden loft højtalere ;-) Men jeg skal ikke afvise, at visse producenter har dummet sig og gjort det til et krav, at der skal være lofthøjtalere sat til for, at afkode Atmos sporet. Det er desværre nogen af de fejl man kan opleve, når man er early adopters, og hvis du har den fejl, må du krydse finger for, at de får det rettet i en firmware update.

Har du testet om din processor gør det samme? Altså nøjes med at dekode Dolby HD når atmos højttalerne er slået fra. Eller skriver din prosessor Atmos i displayet selvom du kun har aktiveret en 5.1 opstilling?

Skrevet af: rotelman
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 19:20
Det er ikke alle blue ray afspillere (især gamle) som kan afspille Atmos

Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 05-Februar-2016 kl. 21:47
Jeg har et 'fattigmands' Atmos setup med 5.1.2 hvor Atmos højtalerne er SKH-410 fra Onkyo som ikke sidder i loftet men ovenpå fronterne. Men det virker nu ret godt i min almindelige stue.

Som Rotelman skriver så er det ikke alle Blu-ray afspillere der formår at afspille Atmos da du skal have en afspiller som kan håndtere 'seamless branching' og det kan altså godt drille.

-------------
.

Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Jeg har et 'fattigmands' Atmos setup med 5.1.2 hvor Atmos højtalerne er SKH-410 fra Onkyo som ikke sidder i loftet men ovenpå fronterne. Men det virker nu ret godt i min almindelige stue.

Som Rotelman skriver så er det ikke alle Blu-ray afspillere der formår at afspille Atmos da du skal have en afspiller som kan håndtere 'seamless branching' og det kan altså godt drille.

Hej Sylvest.... du bor ikke tilfældigvis i nærheden af kbh? jeg ville rigtig gerne høre de SKH højtalere!!!! 

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137873&PID=1388696" rel="nofollow - Green Atmos Cinema

B&O Teknisk Forum

Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Vejrup Vejrup skrev:

Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Hej Sylvest.... du bor ikke tilfældigvis i nærheden af kbh? jeg ville rigtig gerne høre de SKH højtalere!!!! 

Jo da :-)  jeg sender lige en PB

-------------
.

Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

På min yamaha kan jeg til syneladende slet ikke få liv i Atmos dekoderen uden at bilde processoren in at jeg har sat Atmos højttalere op?
Jeg har lige prøvet at skifte til 7.1 på min Yamaha RX-A3050 og den skriver også her Atmos i display. 

Havde iøvrigt en sjov oplevelse da jeg afspillede Gravity Diamond Lux Edition (den med Atmos). I start scenen er der bare lyd overalt og jeg tænkte det var det vildeste, jeg havde hørt, og kommer så i tanke om, at jeg slet ikke havde fået tændt forstærkeren til de 4 lofthøjtaler Embarrassed

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro

Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 14:52
Nu efter at have haft Atmos i over 1 år, har jeg vænnet mig så meget til lyden, at det er umuligt at undvære.
Når lofthøjttalerne slået fra, mangler der simpelthen noget.

Atmos giver uden tvivl en del mere atmosfære og rumfornemmelse i forhold til standard 5.1/7.1..

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 15:26
Tror rummets størrelser spiller rigtig meget ind. Jo større . Jo mere kommer atmos til sin ret

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

På min yamaha kan jeg til syneladende slet ikke få liv i Atmos dekoderen uden at bilde processoren in at jeg har sat Atmos højttalere op?
Jeg har lige prøvet at skifte til 7.1 på min Yamaha RX-A3050 og den skriver også her Atmos i display. 

Havde iøvrigt en sjov oplevelse da jeg afspillede Gravity Diamond Lux Edition (den med Atmos). I start scenen er der bare lyd overalt og jeg tænkte det var det vildeste, jeg havde hørt, og kommer så i tanke om, at jeg slet ikke havde fået tændt forstærkeren til de 4 lofthøjtaler Embarrassed

Ja for søren. Det gør min Yamaha også. Med 7.1 er der Atmos, men med 5.1 er der True HD fra samme Atmos lydspor (Gravity). Gad vist om det er en bug eller om det skal være sådan.

Du har i øvrigt ret. Man skal være meget vågen for ikke ikke at lade sig snyde når man sidder og leger. Har prøvet det samme flere gange med EQ hvor jeg nemt kunne høre ændringer. Lige indtil jeg opdagede at de ikke var aktive eller var lavet på en kanal der ikke var i brug :-)

Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 19:48
Flash >>> det brude også virke ved 5.1, hvis det ikke gør det, vil jeg antage at det er en bug. Atmos skal kunne scale til alle højatler konfigurationer. 

-------------

Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 20:01
Ja det ville jeg også mene. Det kunne være meget sjovt hvis nogle flere lige kunne prøve at slå om på 5.1 og se om det er generelt eller om det kun er på Yamaha.

Jeg er dog stadig i tvivl om at man går glip af noget. Når Atmos er aktiveret på Gravity kommer der en bla. stemmer ud af Atmos højttalerne. Det er de samme stemmer man hører uden ATMOS, men bare i de andre højttalere.

Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 20:12
Flash! Som skrevet tidligere, går man ikke glip af noget, forskellen ligger i hvordan lyden bevæger sig i rummet. DD-lydsporet indeholder alle de lyde der er i Atmos-lydsporet. Men mange af lydene er ledsaget af en meta data som fortæler dekoderen hvor i rummet lyden skal befinde sig. Atmos regner så på hvor ens højtalere er sat op, og finder ud af om lydene skal flyttes i forhold til, hvor i DD-lydsporet lyden afspilles.

Forklaret meget simpelt, fungere det således, at et pistolskud kan indspillet til at komme ud af højre bagkanal, men Atmos vurdere, at hvis lyden skal komme det rigtige sted fra, skal det kun komme i den kanal, lidt af lyden skal højre front og lidt fra bagkanalen, således at lyden nu kommer fra et sted midt imellem de to højtalere. Som sagt er det en meget forsimplet forklaring på hvad Atmos er, så hvis du ønsker at forstå forskellen til fulde, er google din ven

-------------

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 06-Februar-2016 kl. 21:03
Får min Anthem AVM-60 på onsdag.

-------------
SVP03

Skrevet af: bbond
Skrevet den: 07-Februar-2016 kl. 13:06
Min oplevelse/erfaring med flerkanals lyd er (i øvrigt god Big smile) at det først giver mening med flere højttalere/kanaler når rummet er stort nok... den fysiske afstand mellem højttalerne skal have en hvis størrelse for at det giver en fornuftig effekt - altså til at udfylde "mellemrummet" Wink - i et lille rum med få meters afstand mellem højttalerne, giver det ingen mening....
ps. forudsætningen er selvfølgelig at der bruges højttalere med et stort lydbillede og ikke de der "fuglekasser" som hænger på væggen Wink

Bond Cool

Skrevet den: 07-Februar-2016 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Min oplevelse/erfaring med flerkanals lyd er (i øvrigt god Big smile) at det først giver mening med flere højttalere/kanaler når rummet er stort nok... den fysiske afstand mellem højttalerne skal have en hvis størrelse for at det giver en fornuftig effekt - altså til at udfylde "mellemrummet" Wink - i et lille rum med få meters afstand mellem højttalerne, giver det ingen mening....
ps. forudsætningen er selvfølgelig at der bruges højttalere med et stort lydbillede og ikke de der "fuglekasser" som hænger på væggen Wink

Bond Cool

Jeg har et forholdsvis lille rum med 7.2.4 atmos, og det fungere perfekt.! Det handler bare om kontrol og en ordentlig kalibrering.! 

-------------

B&O Teknisk Forum

Print side | Luk vindue