Print side | Luk vindue

Apple tvangslukker din iphone

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=145000
Udskrevet den: 28-September-2024 kl. 15:46


Emne: Apple tvangslukker din iphone
Skrevet af: Kandersen
Emne: Apple tvangslukker din iphone
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 12:08
Er det overhovedet lovligt?

http://www.computerworld.dk/art/236257/nye-ios-opdateringer-tvangslukker-din-iphone-hvis-du-har-repareret-telefonen-uden-om-apple - http://www.computerworld.dk/art/236257/nye-ios-opdateringer-tvangslukker-din-iphone-hvis-du-har-repareret-telefonen-uden-om-apple

Der kan snakkes side op og side ned om, hvor usikker en fingeraftryklæser (TouchID på Iphone) kan være. Men mig bekendt så har en lign slags eksisteret i adskillige år på bærbar computere. Og jeg har aldrig hørt om, at producenten ville, end ikke havde i tankerne, at blokere brugeren fra at bruge enheden, såfremt sensoren ikke var "original". 

Jeg kan godt forstå Apples bekymring. Men de kan satme ikke redde hele verden, og skal forøvrigt ikke gøre sig til herre over folks valg af reparationer på det måde. Det virker fuldstændig ude i hampen.





-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 12:39

The Apple way or no way.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 
neej, jeg har Android men også Ipad og Imac, jeg hakker ikke på alt der omhandler Apple, de laver virkelig lækre produkter, også selvom de ikke er særlig sympatiske!


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 
neej, jeg har Android men også Ipad og Imac, jeg hakker ikke på alt der omhandler Apple, de laver virkelig lækre produkter, også selvom de ikke er særlig sympatiske!
Nu var det ikke dig jeg snakkede om. Men dem som absolut ikke, vil have Apple indenfor i hjemmet, er altså ret hurtige, til at kommentere på det. Det sker ikke den omvendte vej. Og det er bestemt ikke fordi, at der ikke er fejl på android. 


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 

Jeg har både iphone og android, ja sågar også ipad, samt android tablets, (og snart nok også en windows 10 mobil).
Hvordan synes du selv jeg skal opfatte dit indlæg?



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 

Jeg har både iphone og android, ja sågar også ipad, samt android tablets, (og snart nok også en windows 10 mobil).
Hvordan synes du selv jeg skal opfatte dit indlæg?

Mit indlæg var til Radiomanden, som hvergang der er noget med Apple, lige skal støde en kugle. Så det havde ikke noget med dig at gøre. Og de værste er jo netop dem, som slet intet Apple vil have.


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Jessemand
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 
Host host... nu skal du vist vare din mund Wink
Er selv Android-bruger, men står også for resten af familiens iPads og iPhones når der skal opdateres og laves backup. Mener da bestemt IOS er et fint til dem der ønsker noget enkelt og ligetil at arbejde med.
Men jeg savner samme fleksibilitet som i Android og derfor skifter jeg ikke.
Så jeg er også en af ALLE Android-brugere som heller ikke hakker på IOS, men blot kommenterer... sagligt forhåbentligt!
Big smile Jes


Skrevet af: Jessemand
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 14:04
Fejl!


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 
Host host... nu skal du vist vare din mund Wink
Er selv Android-bruger, men står også for resten af familiens iPads og iPhones når der skal opdateres og laves backup. Mener da bestemt IOS er et fint til dem der ønsker noget enkelt og ligetil at arbejde med.
Men jeg savner samme fleksibilitet som i Android og derfor skifter jeg ikke.
Så jeg er også en af ALLE Android-brugere som heller ikke hakker på IOS, men blot kommenterer... sagligt forhåbentligt!
Big smile Jes
Hold da op, hvor føler i jer truffet. Det pisser mig af, når sådan en som radiomanden, hvergang lige lukker noget lort ud. Det er dem som intet har med Apple at gøre, som er de værste. Prøv at tage ind på ekstra bladet, og gå ind i Apple nyheder. Hvergang står de på ryggen af hinanden, for at hakke/lukke lort ud. Så prøv at gå i android nyheder. Der sker ikke det samme.


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Hold da op, hvor føler i jer truffet. Det pisser mig af, når sådan en som radiomanden, hvergang lige lukker noget lort ud.  

Kunne du så ikke adskille disse, i stedet for at skrive, "alle". Mig bekendt så er radiomanden ikke "alle". Han er ikke engang tæt på! Faktisk kan han nærmest ikke komme længere fra at være det!

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

 Det er dem som intet har med Apple at gøre, som er de værste. Prøv at tage ind på ekstra bladet, og gå ind i Apple nyheder. Hvergang står de på ryggen af hinanden, for at hakke/lukke lort ud. Så prøv at gå i android nyheder. Der sker ikke det samme.

Det findes der faktisk mange forklaringer på. 
Een af dem er eksempelvis som vi snakker om her, at Android ikke er et lige så lukket system. Og slet ikke hvor Google går ud og decideret tvangslukker enheder, som ikke partout følger deres anvisninger.

Jo mere jeg tænker over det, så ligner det altså:
Google tager sige brugere alvorligt, og forventer at de kan tænke selv og stå til ansvar for deres valg.
Hos Apple der er det stik modsat. Apple tager brugernes penge alvorligt, men har ikke den store tiltro til, at de kan tænke selv. Derfor ser Apple det som et must her i livet, at de må umyndiggøre brugerne, og tage ansvaret fra dem.
Problemet er bare, at Apple tager ikke ansvaret for dem, ikke såen helt rigtigt alligevel. Det må gerne lyde sådan, og deres brugere må også gerne tro det. Men når det kommer til stykket, så står Apple ikke og holder brugerne skadeløse, når deres iphone er blevet hacket, deres konti er blevet tømt, deres personlige data lænset. Apple indsamler heller ikke brugerens mere eller mindre ublu personlige billeder/videoer, der vælter rundt på hele internettet, efter den er blevet hacket.
Men Apples brugere må gerne tro, at det er det de gør. Det har Apple det helt fint med, for så kan de lige smide et par ekstra dollars på enhederne.

Det værste - Rigtig mange Apple brugere tror gud hjælpe mig også på det!

Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg slet ikke den her debat skal handle om Apple kontra andre. Det er en hel principiel sag om, hvorvidt man kan tillade sig at tvangslukke et helt system, fordi brugeren har valgt alternative dele.
Jeg befinder mig ikke i et stadie, hvor jeg på nogen som helst måde kan acceptere sådan et tiltag. Det er total magtmisbrug ud over alle grænser. Og det mener jeg, uanset om det er Apple eller andre, uanset om vi snakker mobiltelefoner, biler, computere eller andet.
Det eneste tidspunkt jeg kan acceptere det på, det er hvis producenten så vitterlig gør det rigtigt og gennemført. Dvs de tager HELE ansvaret! Men den del kommer aldrig til at ske.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Jessemand
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Du burde vide, at han ikke er for smart. Alt hvad der omhandler Apple, skal der hakkes på. Men sådan er det for alle dem, som har android. Bliver der skrevet noget om android, så gider Apple folk ikke kommentere det. 
Host host... nu skal du vist vare din mund Wink
Er selv Android-bruger, men står også for resten af familiens iPads og iPhones når der skal opdateres og laves backup. Mener da bestemt IOS er et fint til dem der ønsker noget enkelt og ligetil at arbejde med.
Men jeg savner samme fleksibilitet som i Android og derfor skifter jeg ikke.
Så jeg er også en af ALLE Android-brugere som heller ikke hakker på IOS, men blot kommenterer... sagligt forhåbentligt!
Big smile Jes
Hold da op, hvor føler i jer truffet. Det pisser mig af, når sådan en som radiomanden, hvergang lige lukker noget lort ud. Det er dem som intet har med Apple at gøre, som er de værste. Prøv at tage ind på ekstra bladet, og gå ind i Apple nyheder. Hvergang står de på ryggen af hinanden, for at hakke/lukke lort ud. Så prøv at gå i android nyheder. Der sker ikke det samme.
Men kære ven dog.
Du satte ALLE Android-brugere i samme bås, selvom du så pludselig begynder at dele os op!!!
Det pisser MIG af at skal placeres i sådan en gruppe. Læs dog lige hvad jeg skrev om IOS. Hvor meget hakkeri var der i det? Men det kan nogen gange være svært at se sine egne fejl... Velbekomme.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind

Slap dog af. Kommentaren er jo helt relevant og aktuel. Det er ligefrem et forhold alle eksisterende millioner af ejere bør tage notits af og være opmærksom på så de ikke kommer i uønsket uføre! Det er en viden der potentielt kan hjælpe mange.

Og hvad er det for en mærkeligt halvfacistisk argument med at det at der er 1 million med en bestemt telefon gør at man burde stikke snotten ind?!? ... ?!?  ... ?!? 

Der er også millioner i verdenen der ikke syntes man skal tegne profeter eller statsministre. Men det betyder for pokker ikke at resten skal stikke snotten ind!

Det er da væsentligt at være vidende, så man f.eks. også personligt kan tage afstand til folk man syntes er blasflemiske eller selskaber man syntes er overmåde proprietære.



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:



Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind


Slap dog af. Kommentaren er jo helt relevant og aktuel. Det er ligefrem et forhold alle eksisterende millioner af ejere bør tage notits af og være opmærksom på så de ikke kommer i uønsket uføre! Det er en viden der potentielt kan hjælpe mange.

Og hvad er det for en mærkeligt halvfacistisk argument med at det at der er 1 million med en bestemt telefon gør at man burde stikke snotten ind?!? ... ?!?  ... ?!? 

Der er også millioner i verdenen der ikke syntes man skal tegne profeter eller statsministre. Men det betyder for pokker ikke at resten skal stikke snotten ind!

Det er da væsentligt at være vidende, så man f.eks. også personligt kan tage afstand til folk man syntes er blasflemiske eller selskaber man syntes er overmåde proprietære.



Hvorfor skulle jeg lade sådan en udtalelse passere ukommenteret? Radiomanden benytter enhver lejlighed til at håne Apple devices og deres ejere. Han bidrager jo ikke med noget som helst konstruktivt med sådan en udtalelse.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 20:06
Alle hoveddelene fra iPhone 5s og nyere har indbygget hardware som gør det muligt for Apple at kontrollere om reparationen er foretaget af en autoriseret reparatør.
De har dog først nu valgt at tage funktionen i brug med tilbageknappen.

Det må forventes at der begynder at komme lignende blokeringer på skærm, mikrofon og tactile engine.

Hvis uheldet er ude og man for flere måneder siden har fået skiftet knappen, så er eneste løsning at henvende sig til en uautoriseret reparatør og få sat den gamle knap i og bede dem genskabe hvordan en original telefon ser ud. Herefter kan man gå til en autoriseret Apple reparatør og få tilbageknappen skiftet til en som virker.
Hvis man ikke har den gamle knap, så må man betale for en ny telefon, indtil at der kommer et hack til telefonen. Ouch

Det har iøvrigt været kendt i reparationkredse i mere end et halvt år.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: fausing
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 20:36
Hvad stødende er der ved den kommentar?

Jeg ville da helt sikkert fravælge et nyt æble produkt hvis fremtiden er at de styrer hvad man skal gøre med sin enhed!
Fair nok hvis garantien bortfalder, men at det ikke kan anvendes fuldt ud er da helt godnat.

Bliver du så provokeret fordi du føler dig lidt "snydt" men ikke vil indrømme at de har dit i sin hule hånd Kampus, eller bløder dit hjerte så meget for Apple at du bare MÅ gå med på Radiomandens "provokation" hvilket jeg nu engang ikke synes det er.


Skrevet af: nesager
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af fausing fausing skrev:

Hvad stødende er der ved den kommentar?

Jeg ville da helt sikkert fravælge et nyt æble produkt hvis fremtiden er at de styrer hvad man skal gøre med sin enhed!
Fair nok hvis garantien bortfalder, men at det ikke kan anvendes fuldt ud er da helt godnat.

Bliver du så provokeret fordi du føler dig lidt "snydt" men ikke vil indrømme at de har dit i sin hule hånd Kampus, eller bløder dit hjerte så meget for Apple at du bare MÅ gå med på Radiomandens "provokation" hvilket jeg nu engang ikke synes det er.


Thumbs Up


Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 20:53
En løsning?

http://www.ios9cydia.com/itunes-error-53.html - http://www.ios9cydia.com/itunes-error-53.html


-------------
Mvh
Flemming Larsen


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 21:04
Det er vel ikke en løsning? Der står "brug den originale touchID-sensor". Yes... Hvis man har fået den skiftet, så sætter man den nok ikke bare lige igen.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 21:23
Det er en kæmpe svinestreg af Apple og ufatteligt dumt.

Svinestregen: Argumentet med at det er for kundernes egen skyld holder jo slet ikke. Hvis man har stjålet en telefon og kan komme til at se billeder eller andre dubt personlige ting, ved at udskifte en fingeraftrykslæser, så er det sku' da alligevel for sent at telefonen lukkes ned af en opdatering 2 månede senere. At de deudover ikke melder ud højt og tydeligt, gør det bare endnu værre.

Dumheden: Apple har (havde?) en stor engageret kundeskare som er meget brandloyale. Tror de helt seriøst at de kan tillade sig at pisse dem op ad ryggen. iPhone har for længst mistet sin glans og et sagligt valg af iPhone kan i dag kun begrundes med preferencer og ikke ydelse eller kvalitet. 




-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af fausing fausing skrev:

Hvad stødende er der ved den kommentar?

Jeg ville da helt sikkert fravælge et nyt æble produkt hvis fremtiden er at de styrer hvad man skal gøre med sin enhed!
Fair nok hvis garantien bortfalder, men at det ikke kan anvendes fuldt ud er da helt godnat.

Bliver du så provokeret fordi du føler dig lidt "snydt" men ikke vil indrømme at de har dit i sin hule hånd Kampus, eller bløder dit hjerte så meget for Apple at du bare MÅ gå med på Radiomandens "provokation" hvilket jeg nu engang ikke synes det er.

Du har fandme for travlt med at gå i brechen for ham


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er en kæmpe svinestreg af Apple og ufatteligt dumt.

Svinestregen: Argumentet med at det er for kundernes egen skyld holder jo slet ikke. Hvis man har stjålet en telefon og kan komme til at se billeder eller andre dubt personlige ting, ved at udskifte en fingeraftrykslæser, så er det sku' da alligevel for sent at telefonen lukkes ned af en opdatering 2 månede senere. At de deudover ikke melder ud højt og tydeligt, gør det bare endnu værre.

Dumheden: Apple har (havde?) en stor engageret kundeskare som er meget brandloyale. Tror de helt seriøst at de kan tillade sig at pisse dem op ad ryggen. iPhone har for længst mistet sin glans og et sagligt valg af iPhone kan i dag kun begrundes med preferencer og ikke ydelse eller kvalitet. 
Som jeg har forstået det, så ligger fingeraftrykket ikke inde i selve id sensoren. Så det vil ikke betyde noget for sikkerheden at skifte knappen ud.
Men man kan forestille sig at der måske kommer idknap som kan stjæle ens fingeraftryk.
Jeg tror dog at Apple har lavet sikkerheden, for at man kun vælger at gå til et autoriseret service værksted. Så de kan tjene de ekstra penge.

Der er også tale om at Apple har lavet den nye 3D touch funktion på iPhone 6S, for at man ikke skal kunne bruge panserglas, da følsomheden er nedsat.
Når folk ikke bruger panserglas, så er der flere iPhones med knuste skærme som skal udskiftes af Apple.
Med skrækken over om Apple skal låse telefoner med uægte skærme, får folk til at valfarte til Apples værksteder som kun udskifter telefonen med en refurbished.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er en kæmpe svinestreg af Apple og ufatteligt dumt.

Svinestregen: Argumentet med at det er for kundernes egen skyld holder jo slet ikke. Hvis man har stjålet en telefon og kan komme til at se billeder eller andre dubt personlige ting, ved at udskifte en fingeraftrykslæser, så er det sku' da alligevel for sent at telefonen lukkes ned af en opdatering 2 månede senere. At de deudover ikke melder ud højt og tydeligt, gør det bare endnu værre.

Dumheden: Apple har (havde?) en stor engageret kundeskare som er meget brandloyale. Tror de helt seriøst at de kan tillade sig at pisse dem op ad ryggen. iPhone har for længst mistet sin glans og et sagligt valg af iPhone kan i dag kun begrundes med preferencer og ikke ydelse eller kvalitet. 
Som jeg har forstået det, så ligger fingeraftrykket ikke inde i selve id sensoren. Så det vil ikke betyde noget for sikkerheden at skifte knappen ud.
Men man kan forestille sig at der måske kommer idknap som kan stjæle ens fingeraftryk.
Jeg tror dog at Apple har lavet sikkerheden, for at man kun vælger at gå til et autoriseret service værksted. Så de kan tjene de ekstra penge.

Der er også tale om at Apple har lavet den nye 3D touch funktion på iPhone 6S, for at man ikke skal kunne bruge panserglas, da følsomheden er nedsat.
Når folk ikke bruger panserglas, så er der flere iPhones med knuste skærme som skal udskiftes af Apple.
Med skrækken over om Apple skal låse telefoner med uægte skærme, får folk til at valfarte til Apples værksteder som kun udskifter telefonen med en refurbished.

Det virker til at være med ond hensigt de har lavet det seneste lille nummer med opdateringen. Der er jo ikke noget nyt i at opdateringerne forringer iPhones. Jeg har et vennepar der har iPhone 3GS og IPhone 4, som du ikke har opdateret siden der kom meldinger om at næste opdatering vil gøre deres telefoner langsomme. Deres telefoner fungerer stadig rigtig godt uden hakken i interface. 


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Slap dog af. Kommentaren er jo helt relevant og aktuel. Det er ligefrem et forhold alle eksisterende millioner af ejere bør tage notits af og være opmærksom på så de ikke kommer i uønsket uføre! Det er en viden der potentielt kan hjælpe mange.
Og hvad er det for en mærkeligt halvfacistisk argument med at det at der er 1 million med en bestemt telefon gør at man burde stikke snotten ind?!?
...[KLIP]
Hvorfor skulle jeg lade sådan en udtalelse passere ukommenteret? Radiomanden benytter enhver lejlighed til at håne Apple devices og deres ejere. Han bidrager jo ikke med noget som helst konstruktivt med sådan en udtalelse.
...men det gør du jo heller ikke med din respons...


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 
Hvis man ikke har den gamle knap, så må man betale for en ny telefon, indtil at der kommer et hack til telefonen. Ouch


Se, det er jo en ret interessant vending, og en mulig konsekvens, som Apple måske ikke lige har overvejet.
  
Det bliver (hvis det ikke allerede er) en tronestol for hackerne, at bryde det her stunt.. Og så kommer Apples såkaldt sikkerhed til brugerne i den grad til at stå for skud. Jo flere de har pisset på, desto større er risikoen for, at det giver bagslag. Og så er spørgsmålet, hvem står bedst distancen, hackerne eller producenterne.
Logisk set, så er hackerne altid foran i det game, ud fra devicen, at en virus scanner kan ikke opdage en virus som endnu ikke lavet... På spørgsmål om høne og ægget, så kommer virus/hackeren altså før fix/antivirus/producent.
Hvis ikke Apple allerede havde fået skabt opmærksomhed omkring denne funktion, så har de i allerhøjeste grad gjort det nu.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 23:39
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det virker til at være med ond hensigt de har lavet det seneste lille nummer med opdateringen. Der er jo ikke noget nyt i at opdateringerne forringer iPhones. Jeg har et vennepar der har iPhone 3GS og IPhone 4, som du ikke har opdateret siden der kom meldinger om at næste opdatering vil gøre deres telefoner langsomme. Deres telefoner fungerer stadig rigtig godt uden hakken i interface. 
Jeg mener ikke man kan tale om at opdateringerne forringer iPhones.
Prøv at installere windows 10 på en maskine fra år 2000, og fortæl mig om at Microsoft forringer computeren?
Faktisk er Apple næsten uden sidestykke når vi taler om support og opgraderinger af gamle enheder. De fraholder nogle funktioner fra de ældste modeller, så de ikke bliver for langsomme.
Alternativet vil være at Apps ikke virker og at sårbarheder ikke lukkes.

Tager man Android, så skal man være heldig at have en telefon som modtager opdateringer 2 år efter købet.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 

Tager man Android, så skal man være heldig at have en telefon som modtager opdateringer 2 år efter købet.

Det er mobil producenternes valg, og den aftale der er indgået imellem Google og dem. Jeg tror ikke Google synes det er den ideelle løsning for forbrugerne. Men de blev tvunget til at tilgodese mobilproducenterne her. 





-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 
Hvis man ikke har den gamle knap, så må man betale for en ny telefon, indtil at der kommer et hack til telefonen. Ouch


Se, det er jo en ret interessant vending, og en mulig konsekvens, som Apple måske ikke lige har overvejet.
  
Det bliver (hvis det ikke allerede er) en tronestol for hackerne, at bryde det her stunt.. Og så kommer Apples såkaldt sikkerhed til brugerne i den grad til at stå for skud. Jo flere de har pisset på, desto større er risikoen for, at det giver bagslag. Og så er spørgsmålet, hvem står bedst distancen, hackerne eller producenterne.
Logisk set, så er hackerne altid foran i det game, ud fra devicen, at en virus scanner kan ikke opdage en virus som endnu ikke lavet... På spørgsmål om høne og ægget, så kommer virus/hackeren altså før fix/antivirus/producent.
Hvis ikke Apple allerede havde fået skabt opmærksomhed omkring denne funktion, så har de i allerhøjeste grad gjort det nu.
Nu er der altså forskel på et hack og en virus.
Jeg tror der går lang tid før der kommer et hack til hardwaren på iPhone.

De nye kopisikringer er godt implementeret uden hovsa løsninger og det gør at krypteringen giver maksimal beskyttelse. Nu er der langt imellem svaghederne.

Den nye Denuvo sikring til spil er ikke knækket flere måneder efter at spillene er udgivet, noget som ikke er set siden Starforce sikringen som mange husker.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 
Nu er der altså forskel på et hack og en virus.
Kommer vist mest an på, om du er ramt af det ene eller det andet, eller hvem du er. Mange mener en Trojan ikke er en virus, da den ikke ødelægger maskinen. 
Hvad syne du vi skal kalde det? 

Bortset fra det er jeg ikke ubetinget uenig med dig. Men at der går lang tid, det tror jeg nu ikke. Igen, jo flere der pisses af, desto flere vil arbejde imod det, eller hen mod det.

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 De nye kopisikringer er godt implementeret uden hovsa løsninger og det gør at krypteringen giver maksimal beskyttelse. Nu er der langt imellem svaghederne.

Er de nu også det? Når Apple argumentere deres stunt med, at det er for brugernes sikkerhed at de lukker enheder der ikke køre med originale dele. Så sættes deres sikkerhed altså decideret på prøve.

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Den nye Denuvo sikring til spil er ikke knækket flere måneder efter at spillene er udgivet, noget som ikke er set siden Starforce sikringen som mange husker.

Selvom det er en stor industri (spil) så tror jeg altså at der er noget mere prestige i at hacke Apple og deres sikkerhedssystem.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Jessemand
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 00:04
[/QUOTE]
Tager man Android, så skal man være heldig at have en telefon som modtager opdateringer 2 år efter købet.
[/QUOTE]

Tja, troede da også at IOS ville virke perfekt på ældre modeller. Men her i huset lød et ramaskrig fra pigerne, efter en opdatering til seneste version af deres iPhone 5. Resultat blev langsomme telefoner og "ting" der pludselig begyndte at fylde hukommelsen. Og den ene bruger endda kun Facebook på sin. Resultat blev to nye 6'ere. Så meget for opdatering af ældre modeller, også hos Apple. 
Ved ikke om det er generelt, men her blev det et problem.

PS: Ved ikke lige hvad der gik galt med "Quote"? Måske lidt fummelfingre ved telefonerne også... he he?


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 00:06
Virus er selvreplikerende kode på tværs af flere enheder.
En trojan er en skadelig payload som eksekveres af brugeren under påskud om at være et andet program.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 00:10
Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Tja, troede da også at IOS ville virke perfekt på ældre modeller. Men her i huset lød et ramaskrig fra pigerne, efter en opdatering til seneste version af deres iPhone 5. Resultat blev langsomme telefoner og "ting" der pludselig begyndte at fylde hukommelsen. Og den ene bruger endda kun Facebook på sin. Resultat blev to nye 6'ere. Så meget for opdatering af ældre modeller, også hos Apple. 
Ved ikke om det er generelt, men her blev det et problem.

PS: Ved ikke lige hvad der gik galt med "Quote"? Måske lidt fummelfingre ved telefonerne også... he he?
Vi bruger stadig iPhone 4s og 5 i firmaet, så det kommer an på hvilke Apps man benytter.
Mon ikke bare dine piger er lidt mere krævende brugere end gennemsnittet af smartphone brugerne?


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 00:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Den nye Denuvo sikring til spil er ikke knækket flere måneder efter at spillene er udgivet, noget som ikke er set siden Starforce sikringen som mange husker.
Selvom det er en stor industri (spil) så tror jeg altså at der er noget mere prestige i at hacke Apple og deres sikkerhedssystem.
Det er to meget forskellige scener.
Jeg tror der er mere profit i at knække iPhone sikkerheden, men det er mere noget som professionelle forbrydere går efter.

Den som bryder PlayStation kopisikringen får meget mere anderkendelse af sin scene og gruppen bliver i en periode rockstjerner. LOL


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 07:26
Ser ud til, at der snart starter et juridisk slagsmål:
http://www.theguardian.com/business/2016/feb/08/apple-under-pressure-lawyers-error-53-codes

-------------
Go outside, the graphics are amazing!


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 08:34
har selv ipad - iphone og imac. Jeg er ingen IT ørn...derfor. Jeg syntes at man blander en masse sammen ( typisk for disse Apple tråde )

MIN holdning er klar. Der kan være nok så mange argumenter for at montere originale reservedele i en telefon....og argumenter er der åbenbart mange af.

Det korte af det lange - når jeg betaler 6000,- af mine surt tjente penge. Så er det MIN telefon. Hvis jeg vælger at montere uoriginal reservedel i den. Så er det det jeg gør. INGEN bestemmer ( ud over mig ) hvordan jeg behandler min telefon......fordi det er min!! betalt af mine egne penge. Jeg syntes godt nok at Apple er gået LANGT over grænsen. Det her handler ikke om hvor vidt det er bedre med originale reservedele. Det handler kort og godt om det er i orden at implementere et "virus" som bliver aktiveret ved mont af uoriginale reservedele.....af producenten selv. man kan vel også kalde det en gidseltagning.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 09:00
Køber man en Mercedes, og mister nøglen/ødelægger nøglen, så kan man heller ikke bare købe en uoriginal nøgle. En ny SKAL købes hos - og kodes af - Mercedes. Hvor er forskellen til det Apple gør?

M.v.h.


Skrevet af: TobiasKM
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 09:39
Touch ID er adgang til rigtig meget følsom information, inklusive folks bankkontoer med Apple Pay i USA/UK. At det er muligt at installere tredje parts hardware i den sammenhæng er en rimeligt betydelig sikkerhedsrisiko - folk brægede op om hvor usikkert fingeraftryk kan være, fordi folk kan hive dem af det glas du har siddet med i hånden. Men at installere potentielt ondsindede fingeraftryksskannere i iPhones er ikke noget problem?

Apple har ikke være elegante i deres håndtering af det, og den pludselige indførsel af "Error 53" uden advarsel, det kan vi lynhurtigt bliver enige om. Men principielt er der ikke noget i vejen med begrænsningen, specielt ikke med de visioner der er for Touch ID. Sikkerhed er over alt andet, også folks mulighed for at få en billigere reparation i den her tilfælde.  


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Touch ID er adgang til rigtig meget følsom information, inklusive folks bankkontoer med Apple Pay i USA/UK. At det er muligt at installere tredje parts hardware i den sammenhæng er en rimeligt betydelig sikkerhedsrisiko - folk brægede op om hvor usikkert fingeraftryk kan være, fordi folk kan hive dem af det glas du har siddet med i hånden. Men at installere potentielt ondsindede fingeraftryksskannere i iPhones er ikke noget problem?

Apple har ikke være elegante i deres håndtering af det, og den pludselige indførsel af "Error 53" uden advarsel, det kan vi lynhurtigt bliver enige om. Men principielt er der ikke noget i vejen med begrænsningen, specielt ikke med de visioner der er for Touch ID. Sikkerhed er over alt andet, også folks mulighed for at få en billigere reparation i den her tilfælde.  


det er jeg helt med på. Men det er min sikkerhed . Min telefon. Mit valg.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Køber man en Mercedes, og mister nøglen/ødelægger nøglen, så kan man heller ikke bare købe en uoriginal nøgle. En ny SKAL købes hos - og kodes af - Mercedes. Hvor er forskellen til det Apple gør?

M.v.h.


Findes der en uoriginal nøgle til mercedes? i så fald - hvad sker der med bilen , hvis den bliver monteret ? Så dur bilen ikke mere , eller..?
Det er jo langt fra sort/hvid.
man kan komme med nok så mange analogier. Bare fordi andre gør noget lign , retfærdigere det absolut intet.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Køber man en Mercedes, og mister nøglen/ødelægger nøglen, så kan man heller ikke bare købe en uoriginal nøgle. En ny SKAL købes hos - og kodes af - Mercedes. Hvor er forskellen til det Apple gør?
Om man kender til begrænsningen inden køb og bilen pludselig er ubrugelig?


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 10:05
Det er jo ligegyldigt om det er Apple eller en hvilken som helst anden producent; restriktioner som pludselig opfindes efter man har købt produktet på givne præmisser og potentielt gør det helt ubrugeligt burde være stærkt problematiske rent juridisk.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Køber man en Mercedes, og mister nøglen/ødelægger nøglen, så kan man heller ikke bare købe en uoriginal nøgle. En ny SKAL købes hos - og kodes af - Mercedes. Hvor er forskellen til det Apple gør?
Om man kender til begrænsningen inden køb og bilen pludselig er ubrugelig?


Uden nøgle er bilen vel ret ubrugelig - til andet end hundehus...?

M.v.h.


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 10:20
Der er jo adskillige produkter, som vi ejer, men som vi ikke må modificere uden, at det kan få alvorlige konsekvenser. Du må f.eks. Ikke modificere din bil uhæmmet, så bliver pladerne måske klippet. Du må ikke rode med bilens sikkerhed, så risikerer du at miste din forsikring. Du må ikke sætte antenner på taget af dit eget hus i mange boligområder.

Så det er fantasi, at man altid skal have fuld frihed over sine ejendele. Både myndigheder og firmaer kan sætte begrænsninger for friheden, og det kan have konsekvenser at overtræder disse begrænsninger.

Jeg forstår helt Apples bekymring og sikkerhedsprocedurer omkring fingeraftrykslæseren. Hold da op en møgsag de kunne få, hvis sikkerheden ikke er i top - særligt når nu Apple Pay tager fart. Men er enig i, at dette kunne være håndteret og kommunikeret mere elegant.

Er fakta ikke, at man kan få repareret sin Error 53 telefon hos Apple eller autoriseret værksted. Hvis Error 53 skyldes fejlagtig reparation hos et ikke-autoriseret værksted, så er det ikke dækket af garantien - det er vel meget rimeligt?

-------------
Go outside, the graphics are amazing!


Skrevet af: miri
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Køber man en Mercedes, og mister nøglen/ødelægger nøglen, så kan man heller ikke bare købe en uoriginal nøgle. En ny SKAL købes hos - og kodes af - Mercedes. Hvor er forskellen til det Apple gør?
Forskellen er i Apples version, at du faktisk kan købe en uoriginal nøgle, få den monteret, og du kan starte som hidtil. Men næste gang du efter anbefaling opdaterer firmware, så virker "bilen" ikke mere. Hvis Mercedes fortalte kunden, at det er en bevidst sikkerhedsforanstaltning; at det derfor er kundens egen skyld, fordi der er brugt uoriginal reservedel -  og at kunden derfor må købe en ny bil - så tror jeg at Mercedes ville have et forklaringsproblem - og tilsvarende andre virksomheder, der ville anvende samme logik over for deres kunder....... 

-------------
miri


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Køber man en Mercedes, og mister nøglen/ødelægger nøglen, så kan man heller ikke bare købe en uoriginal nøgle. En ny SKAL købes hos - og kodes af - Mercedes. Hvor er forskellen til det Apple gør?
Om man kender til begrænsningen inden køb og bilen pludselig er ubrugelig?


Uden nøgle er bilen vel ret ubrugelig - til andet end hundehus...?
Ja - men var du ikke klar over det inden købet? Det var jo ikke noget Mercedes pludselig besluttede et år efter du havde købt den og valgte at bricke biler som ikke opfyldte deres nye krav?


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Ser ud til, at der snart starter et juridisk slagsmål:
http://www.theguardian.com/business/2016/feb/08/apple-under-pressure-lawyers-error-53-codes

Ja, ingen tvivl om at en sådan sag er guf for advokaterne.

I.flg. de udtalelser fra advokater og juraeksperter man kan læse rundt omkring, så står Apple med en MEGET dårlig sag når den kommer for retten.

Vi har både iPad og iPhone i husstanden - og er glade for dem - men efter det her, så kommer Apple ikke indenfor dørene mere. Det er simpelthen en svinsk strategi!


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 11:16
Jeg tror også at advokaterne står med en god sag, men kun fordi Apple ikke har meldt det klart nok ud.

Der står dog at telefonen kun må services på autoriseret Apple værksted og at alle rettigheder til software og hardware tilhører Apple.

Så jeg tror ikke at praksis hører op, men at der begynder at blive givet mere information i forbindelse med købet og dermed er kunden klar over at telefonen kun vil virke efter en tur på et autoriseret Apple værksted.
Det er Apples våde drøm come true - de har altid haft den, men teknologien har ikke altid været tilgængelig.
Se bare dengang de skiftede til 5 kantede skruer på iPhone 4 for at almindelige mennesker ikke skulle kunne åbne telefonen.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Køber man en Mercedes, og mister nøglen/ødelægger nøglen, så kan man heller ikke bare købe en uoriginal nøgle. En ny SKAL købes hos - og kodes af - Mercedes. Hvor er forskellen til det Apple gør?

M.v.h.

Henrik - Findes der uoriginal nøgler til den Mercedes? 

Hvis svaret er nej eller ved ikke, så er det en rigtig skidt sammenligning.

Hvis svaret er ja, så er spørgsmålet:
Virker Mercedes bilen, ved brug af denne uoriginal nøgle?

Hvis svaret på dette er, ja eller ved ikke, så er det en rigtig skidt sammenligning.
Hvis svaret er nej, så vil jeg gerne se på skrift, at Mercedes bevidst har valgt det således.

Min opfattelse er, at der findes nok slet ikke nogen steder, hvor du kan købe disse uoriginale nøgler, (måske i skumle baggårde, men jeg formoder ikke det er det scenarie vi skal snakke). Og derfor ryger hele sammenligningen der.
Jeg er forøvrigt heller ikke bekendt med, at jeg kan købe uoriginale nøgler til min Renault. Men hvis jeg kunne, så ville jeg helt klart lade det være op til en reel vurdering ud fra prisen og muligvis holdbarhed, hvorvidt jeg ville vælge original eller uoriginal. Producenten (Renault) skal dælme ikke diktere det for mig, når/hvis jeg har en valg mulighed. Det kan de få lov til, den dag de betaler min bil, for mig!



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der står dog at telefonen kun må services på autoriseret Apple værksted og at alle rettigheder til software og hardware tilhører Apple.


Betyder det at man giver 6000kr for at leje sin telefon?



Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der står dog at telefonen kun må services på autoriseret Apple værksted og at alle rettigheder til software og hardware tilhører Apple.
Betyder det at man giver 6000kr for at leje sin telefon?
Nej - men det betyder at Apple ikke kan garantere at den virker efter et besøg på et uoriginalt service værksted og at de ikke vil røre den med en ildtang, hvis de kan se at telefonen ikke er original eller har været serviceret på et uautoriseret Apple værksted. 


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Touch ID er adgang til rigtig meget følsom information, inklusive folks bankkontoer med Apple Pay i USA/UK. At det er muligt at installere tredje parts hardware i den sammenhæng er en rimeligt betydelig sikkerhedsrisiko - folk brægede op om hvor usikkert fingeraftryk kan være, fordi folk kan hive dem af det glas du har siddet med i hånden. Men at installere potentielt ondsindede fingeraftryksskannere i iPhones er ikke noget problem?

Uanset hvor usikkert du og Apple end mener det er, så er det folks eget valg. Og det skal forblive således.
I og med Apple ejer OSét, så kan de med rette vælge at understøtter tredjeparts hardware, eller de kan lade være. Det er helt op til dem. Men at decideret lukke hele mobilen ned, det er simpelthen for galt. Og det fragtager forbrugerne et reelt valg.

Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Men principielt er der ikke noget i vejen med begrænsningen, specielt ikke med de visioner der er for Touch ID. Sikkerhed er over alt andet, også folks mulighed for at få en billigere reparation i den her tilfælde.  

Dit valg af ordet "begrænsning", er faktisk det som er det springende punkt her. Du/Apple kalder det en begrænsning. Jeg vil nok have valgt at kalde det for et ultimatum for hele produktets eksistens.
Har du/apple overvejet det scenarie, at der er folk der slet ikke ønsker at bruge TouchID knappen? 

Oven i det, så benytter du/apple et begreb som sikkerhed. Men det bruges ikke gensidigt. Og derfor er det noget vrøvl. Apple "overtager" jo ikke al ansvaret og garantere noget som helst, hvis man kun vælger originale dele.. Tværtimod har de noget der ligner 80 siders betingelser, som primært handler om ansvarsfraskrivelse i praktisk talt alle henseender.

Jeg synes det er helt i orden at Apple råder og vejleder deres forbrugere til at undgå uoriginale dele. De har trods alt et godt argument i den sikkerheds risici der kan være. Og det er også i orden, til en vis grænse, at der er dele, de ikke understøtter/supportere. Men at decideret lukke hele enheden ned, og dermed underminere det valg folk selv har gjort, men som ikke passer ind i Apples ånd, det er simpelthen at gå langt ud over grænsen. Og jeg er ikke et sekund i tvivl, det er/burde ikke være lovligt, ihvertfald ikke i EU. Amerikanerne begynder at rykke nu.. Det her skal nok vise sig at blive Apples største fadæse.

Lige en side note i relation til emnet..
Er jeg den eneste der ikke kan finde en nyhed om dette på Recorderes forside? 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der står dog at telefonen kun må services på autoriseret Apple værksted og at alle rettigheder til software og hardware tilhører Apple.
Betyder det at man giver 6000kr for at leje sin telefon?

Nej - men det betyder at Apple ikke kan garantere at den virker efter et besøg på et uoriginalt service værksted og at de ikke vil røre den med en ildtang, hvis de kan se at telefonen ikke er original eller har været serviceret på et uautoriseret Apple værksted. 


Hvis de har rettighederne til både software og hardware hvem er så den reelle ejer?


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Køber man en Mercedes, og mister nøglen/ødelægger nøglen, så kan man heller ikke bare købe en uoriginal nøgle. En ny SKAL købes hos - og kodes af - Mercedes. Hvor er forskellen til det Apple gør?

M.v.h.

Der er kæmpe stor forskel. 

Mercedes fortæller at nøglen skal købes hos dem.

Køber du en Mercedes og får en ikke godkendt mekaniker til at skrue på den så den går i stykker så dækker garantien ikke. Mekonomen og mange andre må godt skrue på din Mercedes uden garantien ryger.

Køber du en Mercedes og skifter til uoriginale bremseklodser, så laver slukker Mercedes ikke for bilen for evigt i næste opdatering af "sikkerhedshensyn".

Jeg håber ikke du bliver ved at forsvare Apple med sådan nogle elendige arugumenter. Det er lidt pinligt. Når man har malet sig op i et hjørne, så kan det godt betale sig at overveje om man har taget fejl.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Der er jo adskillige produkter, som vi ejer, men som vi ikke må modificere uden, at det kan få alvorlige konsekvenser. Du må f.eks. Ikke modificere din bil uhæmmet, så bliver pladerne måske klippet. Du må ikke rode med bilens sikkerhed, så risikerer du at miste din forsikring.

Det er fordi det er vedtaget ved lov, ud fra nogle gældende standarder. Men det begrænser ikke forbrugeren.
Du må GODT modificere din bil ALT DET DU VIL. Men hvis du ikke overholder landets love og de gældende standarder, så må du bare ikke køre på offentlige veje med den.

EDIT - Det er forøvrigt primært pga ANDRES sikkerhed. Ikke din!

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Du må ikke sætte antenner på taget af dit eget hus i mange boligområder.

Korrekt, nogle ting er galemathias løsninger/bestemmelser. Men det gør det dælme ikke bedre, at der så bliver tilføjet flere, fra Apples side. Og slet ikke når der kan være en ikke så uvæsenlig detalje som økonomisk betydning i det, for Apple.

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

 Jeg forstår helt Apples bekymring og sikkerhedsprocedurer omkring fingeraftrykslæseren. Hold da op en møgsag de kunne få, hvis sikkerheden ikke er i top - særligt når nu Apple Pay tager fart.

Så har du heller ikke læst betingelserne..
Apple fraskriver sig jo alligevel al ansvar.. Så hvad kan de være bange for?
Og spørgsmålet er, om de er bange for knappen/TouchID, eller den elendige kode bag/inde i maskineriet, at det i virkeligheden er DEN der er problemet.

Jeg er delvist enig i Apples bekymring omkring sikkerheden. Men det kan og vil aldrig få mig til at sige, at de skal fratage deres bruger et valg, og dermed "tænke" for dem. Brugerne må og skal have lov til at gøre disse valg. Og så må de selv stå til ansvar for det, (det gør de i forvejen). Apple kan vælge at ikke ville være en del af deres valg, ved at begrænse funktionen eller funktionerne som brugeren gør. Men de kan dælme ikke tillade sig at lukke enheden helt ned. Det kan de først på det tidspunkt, at en brugers valg kan ramme andre end brugeren selv.

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Er fakta ikke, at man kan få repareret sin Error 53 telefon hos Apple eller autoriseret værksted. Hvis Error 53 skyldes fejlagtig reparation hos et ikke-autoriseret værksted, så er det ikke dækket af garantien - det er vel meget rimeligt?

Fair nok garantien ryger.
Det gør den også, hvis du fx selv skifter harddisk på en Yousee boks og massere af andre lign tilfælde. Men Yousee lukker ikke ned for din boks, fordi du gør det.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


The Apple way or no way.

Det skal da nok hjælpe at komme med den slags udtalelser. Der er over 1 mill iPhone ejere i DK. Tror du ikke du skulle stikke snotten ind
Slap dog af. Kommentaren er jo helt relevant og aktuel. Det er ligefrem et forhold alle eksisterende millioner af ejere bør tage notits af og være opmærksom på så de ikke kommer i uønsket uføre! Det er en viden der potentielt kan hjælpe mange.
Og hvad er det for en mærkeligt halvfacistisk argument med at det at der er 1 million med en bestemt telefon gør at man burde stikke snotten ind?!?
...[KLIP]
Hvorfor skulle jeg lade sådan en udtalelse passere ukommenteret? Radiomanden benytter enhver lejlighed til at håne Apple devices og deres ejere. Han bidrager jo ikke med noget som helst konstruktivt med sådan en udtalelse.
...men det gør du jo heller ikke med din respons...

GOSH


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der står dog at telefonen kun må services på autoriseret Apple værksted og at alle rettigheder til software og hardware tilhører Apple.


Betyder det at man giver 6000kr for at leje sin telefon?


Det er nok den opfattelse man som forbruger skal have fremover, hvis Apple for held med at fastholde dette, uden konsekvenser.
Jeg vil dog se det før jeg tror det. Personligt tror jeg det her stunt kommer til at koste dem rigtig dyrt. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 12:06
syntes godt nok at der er meget kreativitet ang forsvarelsen af Apple i dene sag.

Jeg har som før udtalt alt i apple - telefon - computer - apple tv - ipad. jeg ER rigtig glad for mine produkter...de fungere bare til mit behov. Men INTET kan retfærdiggøre deres handling.....så længe det ikke er ved lov. Det vil dog ikke ændre min holdning , hvis det var.
At andre har gjort det samme ( kan dog ikke finde et eksempel ) gør det ikke mere rigtig. Det er jo heller ikke ok , at slå ihjel. Bare fordi andre også har gjort det

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 12:09
@Kandersen

Pointen er (igen), at det er naivt at tro, at man altid kan gøre alt med sine ejendele, uden at det kan have konsekvenser for brugen af dem eller for ens pengepung. Dette er ofte reguleret af myndigheder, producenter, forsikringsselskaber osv. Men Apples metode med at lukke helt ned for produktet, indtil man har fået det repareret af en godkendt reparatør, synes umiddelbart unødvendigt. Det er vi enige om.

Synes kun jeg læser, at det er iPhone 6, der låses ned. Ikke iPhone 5s eller 6s. Nogen, der ved dette korrekt?

-------------
Go outside, the graphics are amazing!


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

@Kandersen

Pointen er (igen), at det er naivt at tro, at man altid kan gøre alt med sine ejendele, uden at det kan have konsekvenser for brugen af dem eller for ens pengepung. Dette er ofte reguleret af myndigheder, producenter, forsikringsselskaber osv. Men Apples metode med at lukke helt ned for produktet, indtil man har fået det repareret af en godkendt reparatør, synes umiddelbart unødvendigt. Det er vi enige om.

Synes kun jeg læser, at det er iPhone 6, der låses ned. Ikke iPhone 5s eller 6s. Nogen, der ved dette korrekt?

Her er en brugers erfaring fra en anden tråd. Det er jo ren svindel det skyldes ikke at nogen er naive, men svinsk behandling fra Apple.

Logik: Dit produkt virker ikke, men du kan købe et nyt hos os. ( Det er os, der har smadret dit produkt, men det mener vi ikke vi behøves at oplyse dig om. Det har vi i øvrigt haft planlagt gennem længere tid og du skal ikke føle dig specielt uretfærdigt behandlet, for vi har gjort det i hele verden. Væmmelig hilsen, Apple)

"I mit tilfælde er det en firmamobil vi for et år siden fik skiftet skærm på som en helt normal praksis vi gør løbende - og pludselig efter en opdatering holder mobilen op med at virke. Ved indsendelse til reparation er beskeden blot at den ikke kan repareres og jeg tilbydes en byttetelefon formedelst 6000 kr. eller en afgift på nogle hundrede hvis jeg ikke ønsker at bytte.  Der var ingen forklaring om årsagen.

Det er først nu hvor dette offentliggøres at jeg informeres om den virkelige årsag. 

Det er da ikke en rimelig forretningsmetode at producenten pludselig uden forvarsel ødelægger mobiler lang tid efter brugere i god tro har fået dem repareret.  Havde jeg vidst det på reparations tidspunktet havde jeg selvfølgelig valgt at få den repareret hos Apple - selvom jeg af princip stadig mener det er et urimeligt krav."

Logik: Dit produkt virker ikke, men du kan købe et nyt hos os. ( Det er os, der har smadret dit produkt, men det mener vi ikke vi behøves at oplyse dig om. Det har vi i øvrigt haft planlagt gennem længere tid og du skal ikke føle dig specielt uretfærdigt behandlet, for vi har gjort det i hele verden. Væmmelig hilsen, Apple)

Er man naiv hvis man ikke forventer at store velrennomerede virksomheder ødelægger en ejendele. Forventer du at vågne op til at din bilforhandler smadrer din bil, fordi du har brugt en anden mekaniker en den han synes om?


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

@Kandersen

Pointen er (igen), at det er naivt at tro, at man altid kan gøre alt med sine ejendele, uden at det kan have konsekvenser for brugen af dem eller for ens pengepung. Dette er ofte reguleret af myndigheder, producenter, forsikringsselskaber osv. Men Apples metode med at lukke helt ned for produktet, indtil man har fået det repareret af en godkendt reparatør, synes umiddelbart unødvendigt. Det er vi enige om.

Jeg forstår godt pointen. Men oftest er de ting du hentyder til behandlet og afgjort ud fra anden persons hensyn. Ikke til selve brugeren, som vælger en alternativ løsning. Og det skyldes at en persons eget valg ligger mere under menneskeret og egentlig grundlov. Det er enormt svært at begrænse et menneskets enerådige ret. Men hvis du kan argumentere for, at en handling kan/vil ramme andre, så har du en langt bedre sag og argument. 
Det betyder ikke, at der ikke kan være konsekvenser, selv for det individuelle menneske. Men konsekvenserne er praktisk talt altid opstillet af hensyn til andre.

I det konkrete tilfælde, så skal Apple (og fortalerne for Apples stunt) finde et argument, hvori en uoriginal del altså kan ramme (gør skade) på andre. Og det skal vel at mærke være et reelt argument..
Argumenter som at touchknappen kan ryge af og ramme en person i øjet, som derefter mister synet. Det skal man nok ikke satse på at nå langt med. For så er hele enheden langt værre i sig selv. 
 
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Synes kun jeg læser, at det er iPhone 6, der låses ned. Ikke iPhone 5s eller 6s. Nogen, der ved dette korrekt?

Jeg har også kun læst om 6éren. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der står dog at telefonen kun må services på autoriseret Apple værksted og at alle rettigheder til software og hardware tilhører Apple.


Betyder det at man giver 6000kr for at leje sin telefon?


Det er nok den opfattelse man som forbruger skal have fremover, hvis Apple for held med at fastholde dette, uden konsekvenser.
Jeg vil dog se det før jeg tror det. Personligt tror jeg det her stunt kommer til at koste dem rigtig dyrt. 
Denne her diskussion var jo oppe og vende mange steder på nettet sidste sommer. Nu har den åbenbart ramt Danmark og går viral på Recordere.dk.

Jeg tror at stormen lægger sig igen uden de store konsekvenser for Apple. Dem som ønsker den nye iPhone 7 vil have glemt alt om fejl 53 og være glad for deres nye telefoner. Wink


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Er man naiv hvis man ikke forventer at store velrennomerede virksomheder ødelægger en ejendele. Forventer du at vågne op til at din bilforhandler smadrer din bil, fordi du har brugt en anden mekaniker en den han synes om?

Læser du The guardian i dag, så vil du se, at der sker ting og sager. Og meget af det er faktisk præcis samme opfatte som ovenstående. I England opererer de ligefrem ud fra at anlægge en decideret straffesag mod Apple, for bevidst at have tilført skade på andres ting, (formoder det er noget lign det som vi herhjemme har med hærværk). Der er advokatfirmaer i USA, som tilbyder gratis behandling til brugerne.
EU er gået ind i sagen. Og der vil jeg tro det kommer til at ramme Apple som en massiv bjælke der hvor de gør allermest ondt!

Det her kan altså ende rigtig galt for Apple! Der er ikke udsigt til, at det er metoder som løftet pegefinger der vil benyttes.

Husk hvad fortalerne for Apples stunt har sagt omkring enheden: "Det er folks liv og penge".
Det kommer til at gøre rigtig ondt, at bevidst lukke og slukke for folks "liv og penge"!



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 
Jeg tror at stormen lægger sig igen uden de store konsekvenser for Apple. Dem som ønsker den nye iPhone 7 vil have glemt alt om fejl 53 og være glad for deres nye telefoner. Wink

Der tror jeg du kommer til at tage gevaldigt fejl.. Det nye er jo, at Apple har erkendt, at de bevidst har lukket dem ned i forbindelse med den sidste opdatering, (iOS 9).

Og hvis du læser The Guardian i dag, så er der ikke udsigt til stilhed. Tværtimod, nu kommer stormen, er mit bud!

http://www.theguardian.com/business/2016/feb/08/apple-under-pressure-lawyers-error-53-codes - http://www.theguardian.com/business/2016/feb/08/apple-under-pressure-lawyers-error-53-codes




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 12:46
@Kandersen
Hvis det kun er iPhone 6, så kunne det jo tyde på en fejl, at telefonen bliver bricked. Har i hvert fald læst om en med en iPhone 5s som påstod, at han fik Error 53 efter en uautoriseret reparation, men eneste konsekvens var, at hans TouchID ikke virkede længere.

Synes ikke fakta er helt på plads endnu. I starten blev det jo også påstået, at telefonen var uhelbredelig efter Error 53. Nu er det fremme, at den faktisk kan åbnes igen, bare den bliver repareret på ny af et autoriseret værksted.

-------------
Go outside, the graphics are amazing!


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 12:50
Skalle06.
Fejl er det ikke. Apple har erkendt, at det er deres bevidste valg..

http://www.theguardian.com/technology/2016/feb/06/apple-says-iphone-error-53-is-to-protect-customers-security - http://www.theguardian.com/technology/2016/feb/06/apple-says-iphone-error-53-is-to-protect-customers-security

Mobilen kan åbnes igen. Den skal bare forbi et autoriseret Apple værksted, hvor uoriginal del tages ud og original del isættes, på forbrugerens regning, forbrugeren der allerede inden har betalt for den uoriginale del, og havde en mobil som virkede fint. Indtil Apple altså synes det skulle være anderledes.

Eller som en bruger herinde har skrevet - At de fik at vide den ikke kunne laves, og deres mulighed var at betale for en ny enhed.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 13:01
@Kandersen
Synes jeg læser Apples udtalelse som om de siger, at TouchID slukkes ved Error 53, og ikke selve telefonen.
“If iOS finds a mismatch, the check fails and Touch ID, including for Apple Pay use, is disabled. This security measure is necessary to protect your device and prevent a fraudulent Touch ID sensor from being used. If a customer encounters Error 53, we encourage them to contact Apple Support.”

Det var i starten, at brugere fik at vide, at telefonen ikke kunne laves. Apples butiksmedarbejdere var ikke ordentligt informeret - hvilket selvfølgelig også er kritisabelt.

-------------
Go outside, the graphics are amazing!


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 13:11

http://betanews.com/2016/02/08/whats-really-behind-iphone-error-53-and-how-can-you-fix-it/ - http://betanews.com/2016/02/08/whats-really-behind-iphone-error-53-and-how-can-you-fix-it/


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

@Kandersen
Synes jeg læser Apples udtalelse som om de siger, at TouchID slukkes ved Error 53, og ikke selve telefonen.
“If iOS finds a mismatch, the check fails and Touch ID, including for Apple Pay use, is disabled. This security measure is necessary to protect your device and prevent a fraudulent Touch ID sensor from being used. If a customer encounters Error 53, we encourage them to contact Apple Support.”

Det var i starten, at brugere fik at vide, at telefonen ikke kunne laves. Apples butiksmedarbejdere var ikke ordentligt informeret - hvilket selvfølgelig også er kritisabelt.

Det er det Apple siger. Men du skal læse det som, at de ikke fortæller yderligere hvad der sker.
Det opdageren brugeren, og derefter får de beskeden fra de autoriseret apple værksteder, som i det tilfælde skal betragtes lige så officiel en udmelding fra Apple. 

Hvis en mobil lukkes ned med error 53, og det ikke er hensigtet, så kan/bør apple værkstederne jo ikke afvise forbrugeren. Men det er det der er sket og til stadighed sker, verden over.

Ergo er det fuldt ud til sigtet! Medmindre Apple på een eller anden måde kan "beklage" fejlen og påvise, at Apple værkstederne handler imod ordre.. Den del kommer til at være skadelig nok i sig selv, da det derved stiller en global mistillid til Apple værkstederne, og forøvrigt en kommunikationsbrist i koncernen, som næppe er til at acceptere.

Så nej - Uanset hvordan det her vendes og drejes nu, så kommer det stunt til at ramme Apple så enormt som i nogensinde set før. Det er mit bedste bud lige nu.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 13:20
@ridderdk
Artiklen bekræfter, at det stadig er usikkert om det er en fejl, at visse iPhone modeller lukker helt ned ved Error 53, eller om det er bevidst. Apples udtalelse kan tyde på, at det kun er meningen at TouchID slås fra ved Error 53.

Hvis det er en fejl er Apple som sædvanlig langsommelige med kommunikationen.

-------------
Go outside, the graphics are amazing!


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 13:29
@Kandersen
Apple afviser jo heller ikke længere brugere med Error 53, men henviser derimod til at reparation kan ske - enten med eller uden garanti alt efter, hvordan fejlen er opstået. Så skal det da være en enkelt uinformeret Apple medarbejder et sted.

Udtalelserne fra iFixit bekræfter, at der vist stadig mangler lidt fakta.



-------------
Go outside, the graphics are amazing!


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

@ridderdk
Artiklen bekræfter, at det stadig er usikkert om det er en fejl, at visse iPhone modeller lukker helt ned ved Error 53, eller om det er bevidst. Apples udtalelse kan tyde på, at det kun er meningen at TouchID slås fra ved Error 53.

Ikke helt.. Rent faktisk står der jo præcis, at Apple ikke leverer værktøjet til at kunne "kalibrere" nye dele med eksisterende, og derfor giver det error 53. Selvom Apple har dette "værktøj". Ergo er det bevidst valg.

Hvis du læser videre, så sammenlignes det direkte op imod bil fabrikanterne.. Det er dermed præcis samme slåskamp. Og den tabte bilfabrikanterne altså temmelig stort med et brag, verden over! 

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Hvis det er en fejl er Apple som sædvanlig langsommelige med kommunikationen.

Langsommelige?? Det er folks "liv og penge", som de "fejlagtig" har lukket for, og bevidst ikke vil rette op på? Hvordan synes du selv det lyder?

(Bemærk, citatet "liv og penge" kommer ikke fra mig, men fra Apple tilhængere, der har argumenteret for, at det er i orden at Apple derved "fejler", med en forklaring om, at det er af sikkerhedsmæssig hensyn til forbrugeren).



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

@Kandersen
Apple afviser jo heller ikke længere brugere med Error 53, men henviser derimod til at reparation kan ske - enten med eller uden garanti alt efter, hvordan fejlen er opstået. Så skal det da være en enkelt uinformeret Apple medarbejder et sted.

Jeg ved ikke hvordan du når frem til den konklusion.
Apple laver en procedure i deres mobil, der tjekker at delene er synkroniseret korrekt, af sikkerhedsmæssig hensyn. Apple ved godt, at i det øjeblik denne procedure møder en del, som ikke er "kalibreret", så er resultatet error 53, og enheden lukker ned, og kan ikke bruges mere.
Dermed er det et bevidst valg, fra Apple side. 

Forbrugeren der står med en error 53, henvender sig til apple værksted. Her får de at vide (også i dag), at deres mobil har en fejl i forbindelse med en uoriginal del. Apple kan rette denne fejl. De har værktøjet. Men meldingen lyder i stedet, at forbrugeren skal betale for at udskifte den uoriginale del med en original del, som værkstedet derefter bruger det famøse værktøj, til at synkronisere resten af mobilen med, så den igen kommer til at virke.

I realiteten, medmindre man er komplet blåøjet, så er resultatet, at Apple har afvist uoriginal del. De står bag proceduren/koden der lukker produktet ned. Og de afvise at ville have noget at gøre med de uoriginale dele.

Værktøjet er faktisk det som kan sammenlignes direkte med bilfabrikanternes sag. De måtte også frigive deres værktøj, der låste forbrugerne fast til at kun bruge autoriseret værksteder/dele.

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Udtalelserne fra iFixit bekræfter, at der vist stadig mangler lidt fakta.

Det der mangler kommer ikke førend en egentlig retsag er startet. Det er mit bud, at det kommer meget snart. Eller at landenes regeringer og EU begynder at sætte meget kraftige spørgsmål til Apples procedure i denne sag. Så må vi se, hvad de så svare.. Pt er Apple jo ret stædig overfor journalisterne, hvilket sikkert er smart nok. Men stædigheden rammer også forbrugerne på deres "liv og penge", på værkstederne. Det er det artiklen slutter af med.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 13:56
@Kandersen
Folk har forhåbentlig stadig adgang til deres liv og penge, selv om ens fejlrepareret iPhone bliver rettet på et autoriseret Apple værksted. Problemet med "liv og penge" var om andre kunne få adgang til dette pga. Manglende sikkerhed ved fingeraftrykslæseren.

-------------
Go outside, the graphics are amazing!


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

@Kandersen
Folk har forhåbentlig stadig adgang til deres liv og penge, selv om ens fejlrepareret iPhone bliver rettet på et autoriseret Apple værksted. Problemet med "liv og penge" var om andre kunne få adgang til dette pga. Manglende sikkerhed ved fingeraftrykslæseren.

Det forstår jeg som sådan godt. Spørgsmålet er mere, om det reelt er det som er årsagen, eller om det er beskyttelse af deres egne "originale" dele. (Det er det sagen står og falder på).
Der er mig bekendt ikke påvist en reel manglende sikkerhed. Der er påvist en brist i Apples sikkerhedskontrol, så den reelt set ikke virker, fordi den ikke kan "genkende" en TouchID sensore, som ikke er "kalibreret" op imod resten af systemet.
Det er en potentiel risiko. Men den er ikke påvist som værende et problem, for andet end Apple og deres kode.

Når man dels fratager brugerne at kunne vælge. Så sætter det altså enorm tvivl ved, om det reelt er for forbrugernes skyld. Forbrugerne vælger jo ikke 3. part værksteder, fordi de bevidst har mistillid til dem. Tværtimod. Men Apple tvinger med deres stunt, forbrugerne til at fravælge dem. Fremfor at Apple ganske enkelt blot nøjes med at, informere og deaktivere den funktion, og dermed give forbrugeren et valg. Det valg kan sagtens være et de må tage stilling til i et 3. part værksted.

Vil brugeren have optimal sikkerhed ved brug af TouchID, så skal der benyttes autoriseret Apple værksteder.
Vil brugeren ikke have optimal sikkerhed, så deaktiveres TouchID til brug for betaling og personfølsomme oplysninger. Og ikke-autoriseret Apple værksteder kan bruges.

Eller man kan vende den sidste og sige:
Vælges der ikke-autoriseret Apple værksteder og komponenter (dele), så deaktiveres TouchID sensoren automatisk. Og al sikkerhed er overladt til brugeren selv. (Det er den forøvrigt i forvejen, så den er lidt omsonst. Men den kan være "smart" at gentage, når man skal forsøge præge forbrugeren til at gøre et bestemt valg).

Der er så mange andre måder Apple kunne gøre det på, og samtidig bibeholde brugernes tillid.
Apple valgte den absolut værst tænkelige måde, efter min vurdering, fordi de fratager brugeren valget, og ydermere lukker enheden helt ned. Den del skal nok komme til at koste dem, enten på den ene eller anden måde.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 15:48
@Kandersen
Jeg vil i hvert fald vente med at fælde dom over nogen. Noget af det seneste, der er kommet frem tyder på, at hensigten med Error 53 netop har været at slå TouchID funktionen fra, og ikke hele telefonen. Hvis det kun er iPhone 6, hvor hele telefonen går død, men ikke iPhone 5s eller 6s, så kunne noget tyde på en uhensigtsmæssig fejl.

Men aner simpelthen ikke endnu, hvad der er op og ned.

HVIS Error 53 kun skal slukke for TouchID og Apple Pay, som beskrevet af Apple selv, så mener jeg kun, at Apple kan kritiseres for manglende kommunikation. Folk bør vide, at der er risici ved at have uoriginale dele i sin iPhone, men Apple burde alligevel have advaret.

HVIS meningen med Error 53 er, at bricke hele telefonen er Apple gået for langt, og skal have en over næsen for det. Kunderne skal kompenseres og politikken ændres.

Om sagen bliver stor kommer også an på, hvor mange det reelt har berørt.

-------------
Go outside, the graphics are amazing!


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

@Kandersen
Jeg vil i hvert fald vente med at fælde dom over nogen. Noget af det seneste, der er kommet frem tyder på, at hensigten med Error 53 netop har været at slå TouchID funktionen fra, og ikke hele telefonen. Hvis det kun er iPhone 6, hvor hele telefonen går død, men ikke iPhone 5s eller 6s, så kunne noget tyde på en uhensigtsmæssig fejl.

Den tydning kan jeg ikke være enig i, når folk er gået fra Apple værksteder med besked om "betal eller forsvind".

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

 HVIS meningen med Error 53 er, at bricke hele telefonen er Apple gået for langt, og skal have en over næsen for det. Kunderne skal kompenseres og politikken ændres.

Enig!

Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Om sagen bliver stor kommer også an på, hvor mange det reelt har berørt.

Ikke nødvendigvis. Der er krafter "derude", der ene og alene ser Apple blive ramt så hårdt som muligt. De vil bruge selv ganske få tilfælde, hvis det er en principiel sag.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: spawn
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 22:58
http://www.theguardian.com/business/2016/feb/08/apple-under-pressure-lawyers-error-53-codes



-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: Erik_A
Skrevet den: 10-Februar-2016 kl. 09:25
Først, jeg har ikke læst hele mailen, så måske dette er skrevet før...

Men, umiddelbart så synes jeg der er forkasteligt at de kan tillade sig dette.
Jeg er selv ejer af flere Apple produkter - og vil gerne understrege ejer. Dvs. iPhonen er min, ikke en jeg lejer eller på anden måde låner af Apple - MIN. Derfor vil jeg da tro jeg kan tillade mig at gøre med den hvad jeg vil, også udskifte dele på den.
Ligesom min bil kan få udskiftet til et uoriginalt hjulleje hvis det er det jeg ønsker, bilen kører stadig bagefter.

Gud ved om det ikke er nu EU-domstolen kommer til sin ret, men den flok pampere dernede magter jo ikke dagens arbejde, så det bliver nok aldrig...


-------------
_____

/Erik


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 10-Februar-2016 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Erik_A Erik_A skrev:


Gud ved om det ikke er nu EU-domstolen kommer til sin ret, men den flok pampere dernede magter jo ikke dagens arbejde, så det bliver nok aldrig...

Selvom jeg er rimelig enig i dit syn på EU, trods det at jeg går ind for EU på de fleste områder, så har de jo flere gange vist, netop i forbindelse med elektronik/software giganter som Microsoft og Google, at de er i stand til at rykke, netop i forbindelse med deres tåbelige forsøg på at opnå monopol.

I det her tilfælde er der dog en hulens masse mennesker som sidder låst fast med ubrugelig mobiltelefoner, og bare er nødt til at vente i en tid, der nok kommer til at vare lang tid. Min opfattelse er dog, at det blot bliver et større tab for Apple, jo længere tid der går. Jeg ser ikke nogen mulighed for at Apple kan vinde de sager der kommer. Det ville være en katastrofe, hvis det skete.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 10-Februar-2016 kl. 15:58
Kunne ikke lade være LOL




-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.



Print side | Luk vindue