Format!
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=145011
Udskrevet den: 23-December-2024 kl. 02:43
Emne: Format!
Skrevet af: Andromeda
Emne: Format!
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 20:19
Hvorfor vælge 16:9, 2.35:1 osv?
Gør projektoren ikke det automatisk?
Har aldrig rigtigt tænkt i det. Men som jeg umiddelbart forstår bliver de sorte barer fjernet hvis jeg eks. Afspiller en film i 2.35:1, korrekt? Men er det så bedre?
Har et Lissau 16:9 lærred. 110"
|
Svar:
Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 08-Februar-2016 kl. 23:33
Nu har du en ret avanceret projektor, som kan finde ud af det selv, men ellers - nej, det gør projektoren normalt IKKE automatisk. Os med lidt billigere PJs er nødt til at vælge format på lærredet.
------------- Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet! Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 05:49
jo projektoren viser automatisk et 16:9 eller "21:9" billede, men den tilpasser det ikke automatisk til skærmen..
når du afspiller en 16:9/1.78:1/ 1.85:1 film på en 16.9 skærm, så vil billedet fylde hele skærmen ud.. når du afspiller en 21:9 / 2.35:1/ 2.39:1 film på en 16:9 skærm, vil der være sorte bjælker over og under billedet.
det er der så nogle der "fikser" ( incl mig selv ) ved at gøre lærred mindre i højden, så det passer til 21:9 formaten. det giver en klart bedre filmoplevelse, når der ikke er de triste grå bjælker i top og bund..
der er flere måder at lave cinemascope på ( 21:9 / 2.35:1 / 2.39:1 ).. man kan vælge zoom løsningen som jeg har gjort, eller man kan vælge at montere en anamorphisk linse. der ud over, er der også folk der vælger at lave et afmaskningssystem til deres lærred, så sider eller top/bund af lærred tilpasser sig alt efter hvilken format der skal bruges.
man skal gøre op med sig selv hva der er vigtigst når man vælger lærredformat. ser du mange serier og gamer, så er 16:9 at fortrække, men hvis du som mig udelukkende bruger din bio til film, så kunne 21:9 sagtens være en mulighed..
|
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 08:02
Så der er ingen idé i at lege med 2:35.1 når det kun er 16:9 lærred?
|
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 08:09
Kom lige på en go idé..
Jeg kunne jo lave et fastrammelærred bag rullelærredet? I cinemascope.. Og så et gardin der kan trækkes fra evt. Så det også kan skjules når jeg bruger 16:9 lærredet..
Hvordan gør jeg billigst og bedst?
|
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 08:09
du kan sagtens afspille dine 2.35:1 film på dit 16.9 lærred, men det bliver med bjælker..
hvis du vil have cinemascope format, kræver det et nyt lærred.. kan laves billigt med 60x15 trælister, stræklagen og sort veltex kant..
nu når din panasonic har lensmemory, ville jeg droppe 16:9 lærred og købe / bygge et cinemascope lærred, og så leve med sorte bjælker i siderne til 16.9..
|
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 12:24
"du kan sagtens afspille dine 2.35:1 film på dit 16.9 lærred, men det bliver med bjælker.."
Altså bare som jeg gør nu? Skal være helt med på dette.
som sagt, når filmen starter herhjemme, så viser projektoren billedet, uanset hvilket billed format. Det er da meget normalt ikke?
Jeg forstår med LENS-MEMORY, så kan projektoren automatisk skifte til korrekt format. Men det giver vel kun mening hvis jeg netop har et 2.35:1 lærred, ikke?
Strecker... Vil du linke til materialer? Jeg må igang jo
Jeg prøver at lave et lærred så stort som væggen tillader i cinemacope og vurdere derefter om Lissau`en skal sælges.
|
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 12:47
Ja du kan sagtens køre præcis som du gør nu.
Lens memory kan benyttes til at vise 16:9 på et scopelærred.
Hvis du vil bygge et scopelærred ka du bruge : Trælister . 60x15mm til rammen Hvidt stræklagen fra feks jysk Sort velour til at lave en ramme omkring billedet.
|
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 14:19
Findes der andet der er bedre til at lave lærredet med?
|
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 14:32
Du kan købe et rigtig lærred, men var det ikke en idé at teste om det er noget du gider før du ofrer en masse mønter?
|
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 17:08
Jo helt klart. Er nu også kun i overvejelsesfasen og derfor spørgsmålene
|
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 21:19
Hvilken farve Kan anbefales til lærredet? Og hvilket materiale?
|
Skrevet den: 09-Februar-2016 kl. 22:06
Sidder og leger lidt med projektoren.
Det er først nu jeg helt forstår at jeg altså ikke kan undgå barre. Idéen med cinemascope lærred er kun interessant, hvis jeg kan undgå sorte barer, samt få lidt større billede. Det bliver dog ikke meget det kan blive større heller, så indtil videre må den idé komme i skraldespanden.
|
Skrevet den: 10-Februar-2016 kl. 16:28
Okay ... men du forlanger også det umulige :) Selv i en rigtig biograf har de sorte bjælker. Til at løse problemet har de motoriserede gardiner - det er derfor der altid er en lille pause imellem reklamer og selve filmen. Gardinerne kan du så sidestille med "sorte bjælker" i siderne. De gør så det samme som "Strecker" har forklaret - zoomer billedet større når filmen begynder - og så har billedet stadig samme højde som 16:9, men er MEGET bredere.
Du er så heldig at have lens memory, så din PJ gør det halve arbejde for dig.
Vi er selv ved at modernisere vores hjemmebio, og har haft store overvejelser for og imod 2.39:1 (Anamorphic) lærred, da vi desværre ikke har lens memory. Enten skulle vi leve med 16:9 og sorte bjælker over og under billedet, når vi så film i anamorphic, eller også bygge anamorphic-tilpasset lærred og manuelt zoome ind til 16:9, og leve med sorte bjælker i siderne. Vi har dog valgt sidste løsning alligevel, da vi hellere ville have 125" anamorphic end 110" 16:9.
------------- Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet! Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)
|
Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 10-Februar-2016 kl. 16:36
jacobe skrev:
Selv i en rigtig biograf har de sorte bjælker. Til at løse problemet har de motoriserede gardiner - det er derfor der altid er en lille pause imellem reklamer og selve filmen. Gardinerne kan du så sidestille med "sorte bjælker" i siderne. De gør så det samme som "Strecker" har forklaret - zoomer billedet større når filmen begynder - og så har billedet stadig samme højde som 16:9, men er MEGET bredere. |
Det må være nogle uheldige biografer du besøger, hvis de "zoomer billedet større" - i en ordenlig biograf afspilles filmen anamorphisk og man skyder derfor en anamorphisk linse ind foran projektoren efter reklamerne. men zoom-metoden er en billig løsning til hjemmebio brug.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema
|
Skrevet den: 10-Februar-2016 kl. 16:47
Jeg har aldrig besøgt et kontrolrum, så jeg var ikke klar over de brugte linse-tricket - tak. Jeg har dog set flere foreslå folk at bruge sådan en linse til hjemmebrug - tror de færreste herinde ville ofre de penge. Så ja, zoom-metoden, auto eller manuelt, er det som gælder.
|
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 10-Februar-2016 kl. 16:54
Til Andromeda
Jeg har også en Panasonic PJ. og 21:9 screen.
Du skal tænke CIH og så bruge den indbyggede elektroniske afmaskning.
Ved valg mellem 16:9 og 21:9 bruger du den indbyggede s16:9 og 16:9 som du prog. ind på funktions tasten på fjernbetjningen.
Derved skal du kun trykke på en knap ved format skift.
Nb. det er vigtigt at du forstår forskellen på CIH og CIW.
|
Skrevet den: 10-Februar-2016 kl. 17:07
Så hvad er CIH og CIW?
|
Skrevet den: 10-Februar-2016 kl. 17:25
Google det? :)
|
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 08:35
Det forstår jeg ikke meget af.
Men kan jo afmaske elektronisk på panaen ja. Havde dog ikke tænkt i at jeg kunne gemme det i LENS MEMORY? For så kan jeg jo netop have 1.35:2 format uden bjælker, ikke ?
Vil dog gerne have en "dansk" forklaring. Tænker det også hjælper for de der bruger netop google, med samme spørgsmål. Og hvem elsker ikke ekspertisen fra div. forums, når de googler.
plz.
|
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 08:37
Pony65:
"den indbyggede s16:9 og 16:9" ?
|
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 08:50
Nogle gange er det bare lettere selv at læse op på tingene, evt. flere steder fra, for at kunne forstå tingene.
CIH: "Constant Image Height" (Billedet har altid samme højde). Det er mest væsenligt i dit tilfælde, fordi du har motorzoom med memory. Fungerer godt med scope-lærred. CIW: "Constant Image Width" (Billedet har altid samme bredde). Mest væsenligt, hvis man bruger 16:9 lærred.
Din oplevelse vil uanset hvad stadig afhænge af formatet på dit lærred! Hvor stort et lærred KAN du få/VIL du have i din stue?
|
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 09:41
Jacobe har fat i det rigtige.
Jeg kan kun sige at film er en kunstart, og der er en grund til de forskellige formater og hvorfor film bliver skudt i forskelligt AR.
Skal du have en hjemmebio med 21:9 lærred er det vigtigt at forstå billed side og AR.
Hvis man ikke gider at sætte sig ind i det så skal du ALTID vælge 16:9 til hjemmebrug.
Ved 21:9 skal du lære at se film uden undertekster.
NB. Det er også godt at vide lidt om biologi og hvorfor vi har vores øjne siddende ved siden af hinanden. (det er en kæmpe grund til 21:9 formatet)
|
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 10:05
Andromeda skrev:
Pony65:
"den indbyggede s16:9 og 16:9" |
Har du et 21:9 lærred så:
Ved valg af "s16:9" så vil et 16:9 billede passe perfekt i højden på dit lærred.
Ved valg af "16:9" vil et 21:9 billede passe perfekt i højde og bredde på dit lærrede.
Den elektroniske afmaskning skal op på 70 i Top og Bund hvis du har de rigtige mål på lærredes AR.
(s16:9 og 16:9 vælger du på fjernbetjeningen under billed indstillinger, men indstil den på funktions tasten så du ikke skal igennem alle menuer hver gang)
|
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 10:10
Jeg bliver på 16:9 lærredet.
Det var ellers smart med afmaskningen. Dog foretrækker jeg undertekster. Vil dog alligevel lige se hvad det gør for billedet.
|
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 11:49
Jeg tror ikke helt du forstår, hvor smart Lens Memory er Min kæreste og jeg ville dræbe for at have det! Og du burde næsten have buksevand for ikke at udnytte det
|
Skrevet af: MulleB
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 14:30
jeg giver jacobe ret, havde jeg pengene nu, købte jeg helt klart en projektor med Lens Memory. Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men Spanky herfra recordere har det. jeg har set det hos ham, og det er grunden til jeg skal have det når der er penge nok. jeg går ud fra du må få en fremvisning hos ham?
du kan se hans bio her: %20 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=128422&title=spankys-hjemmebio
mht. undertekster, så skal du bare have en afspiller der kan flytte dem op i billedet
|
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 16:23
MulleB skrev:
mht. undertekster, så skal du bare have en afspiller der kan flytte dem op i billedet |
Vedr. undertekster
1. Hvis du kun vil se film via fast medie så er det helt korrekt med afspiller.
2. Men hvis du også vil se film via en streaming tjeneste, f.eks. Netflix, så bliver du nød til at have plads til undertekster
Alle streaming tjenester er pt. styret som CIH til 16:9 derfor ligger tekster sig i bunden ved Blackbars, og det er ikke muligt at flytte dem op.
Note. Når HDMI 2.0 er standart og du har det i alle led ( afspiller, receiver og projektor/TV ) kan du vælge 21:9 i opsætning og så vil undertekster ligge sig i bunden af billedet.
|
Skrevet af: Vijnana
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 16:24
Jeg investerede for nogle år siden i en anamorfisk linse med fjernbetjening. Selvom om det kostede kassen, glæder jeg mig over den hver gang jeg ser en cinemascope film. Det er suverænt godt. Og en sådan linse kan holde resten af livet.
|
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 17:15
Vijnana skrev:
Jeg investerede for nogle år siden i en anamorfisk linse med fjernbetjening. Selvom om det kostede kassen, glæder jeg mig over den hver gang jeg ser en cinemascope film. Det er suverænt godt. Og en sådan linse kan holde resten af livet.
|
Ja, men nu er det jo indbygget i Panasonic'en
|
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 17:30
Der er væsentlig forskel på at montere en anamorphic linse og så benytte zoom metoden.! Så nej, det er ikke indbygget i panasonic projektoren.
|
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 17:40
strecker skrev:
Der er væsentlig forskel på at montere en anamorphic linse og så benytte zoom metoden.! Så nej, det er ikke indbygget i panasonic projektoren. |
Du har ret. Jeg ville bare undgå en lang teknisk forklaring.
Afhængigt af indgangs format så vælger du bare s16:9 eller 16:9 på Panasonic'en så vil den selv lave den rigtige størrelse AR billede på dit lærred uden at du behøver at zoome
|
Skrevet af: MulleB
Skrevet den: 11-Februar-2016 kl. 17:46
Pony65 skrev:
MulleB skrev:
mht. undertekster, så skal du bare have en afspiller der kan flytte dem op i billedet |
Vedr. undertekster
2. Men hvis du også vil se film via en streaming tjeneste, f.eks. Netflix, så bliver du nød til at have plads til undertekster
Alle streaming tjenester er pt. styret som CIH til 16:9 derfor ligger tekster sig i bunden ved Blackbars, og det er ikke muligt at flytte dem op.
Note. Når HDMI 2.0 er standart og du har det i alle led ( afspiller, receiver og projektor/TV ) kan du vælge 21:9 i opsætning og så vil undertekster ligge sig i bunden af billedet. |
du har ret, det er bare mig der ikke tænker i de baner da jeg ikke streamer noget.
|
Skrevet af: Guyver
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 04:44
Pony65 skrev:
MulleB skrev:
Vedr. undertekster
| Størstedelen af Netflix film/serier har underteksterne i billedet og enda indenfor "rammen" på 21:9 skærm (har et Philips 58" 21:9 og et Sony 55" 16:9). Kan ikke huske at jeg nogensinde har set en film via Netflix hvor teksterne lå i den sorte bar. Kører Netflix via ATV3.
Testede lige Netflix via PS4. Judge Dredd. Underteksterne er i billedet og ikke i den sorte bar. Det sjove er, hvis man får søgelinien frem, så rykker teksterne længere op i billedet. Utroligt det ikke er en feature at kunne flytte undertekster som standard. Alt her er 21:9. PC skærme, lærrede og tv (sålænge det virker).
Så det skal altså ikke være Netflix der forhindrer en i skiftet
|
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 07:48
Så det gir altså mening med lens memory når jeg kun har en 16:9 skærm? Blir lidt forvirret
|
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 09:32
Andromeda skrev:
Så det gir altså mening med lens memory når jeg kun har en 16:9 skærm? Blir lidt forvirret |
Mnarh - det ville give bedst mening hvis du havde scope/anamorphic skærm!
|
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 14:47
jacobe skrev:
Andromeda skrev:
Så det gir altså mening med lens memory når jeg kun har en 16:9 skærm? Blir lidt forvirret |
Mnarh - det ville give bedst mening hvis du havde scope/anamorphic skærm!
|
Der bliver kastet lidt for lemfældigt rundt med begreber og betegnelser i denne, tråd, og folk kalder tingene hvad de har lyst til, hvilket gør det ret besværligt, at forstå hvad I skriver - så lad os lige slå et par ting fast.
1: En skærm kan ikke være anamorphic. Anamorphic, betyder, at billedet er strukket i højden (vertikalt), således at alt bliver højt og tyndt. Man bruger så en anamorfisk linse til at strække billedet på den anden led (horisontalt), så det får de rigtige propositioner igen.
2: Hvis en projektor understøtter anamorphic picture format, betyder det, at den når man ser et billede med sorte bjælker i top og bund, kan finde ud at strække billedet ud vertikalt (se 1) og man skal så bruge en anamorfisk linse for at får det til at se rigtigt ud på et cinemascope-lærred.
3: Lense memory shift bruger man kun hvis man har et cinemascop-lærred. Med lense memory shift kan projektoren af sig selv, eller med et tryk på et knap, skifte frem og tilbage mellem 16:9 og cinemascope. Hvis man bruge anamorphic-metoden (se 1 og 2) har man ikke noget at bruge lense memory shift til.
Håber det hjalp!
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema
|
Skrevet af: skyking
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 20:48
Det har faktisk noget med billedkvaliteten at gøre.
Når man sender noget med bjælker tilbageholder men reelt en hel del kvalitet som, nå ja, ligger i noget oprindeligt materiale.
Ad. 1: Anamorphic har ikke noget med billedet er strukket i højden. Når man går fra 4:3 over til 16:9, så er man pisket til gøre billederne højere ellers bliver billedernes kvalitet så meget forringet så køberne virkeligt føler sig røvrendt.
I Filmens verden ændrede man ved det Anamorfiske princip på billedernes projicerede BREDDE.
I TV'ens verden var det mere en slags fast BREDDE og man kunne gøre noget ved højden. Men hverken her eller for filmen kom der mere information ind, end der oprindeligt var.
Nu har man vedtaget at sorte bjælker i HD verdenen skal og jeg gentager skal betyde vi nu ser sorte bjælker her og der.
Uanset hvad programudbyderen skriver og mener, Jeg Nægter se udsendelserne med bjælker i siderne. Og jeg har bestemt set Tv i mange år.
Tænk på alle de tabte år hvor man undlod, ja man undlod lave bredere Tv for ligesom engang ad åre undgå bjælkerne (foroven og forneden).
Folk med Tv formatet 18:9 skal bestemt nu også tvinges til se 16:9 udsendelser med bjælker, det vil blive utænkeligt lade seere have mulighed FOR SELV AT VÆLGE.
------------- En noget indforstået Joke, do not answer!
|
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 21:05
Apropos format - jeg undrer mig over det underlige format "Badehotellet" sendes i . Man har tilsyneladende sat sig mellem to stole 16:9 og 21:9
. (Ses som smalle sorte bjælker på 16:9 skærm)
|
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 22:10
skyking skrev:
Det har faktisk noget med billedkvaliteten at gøre.
Når man sender noget med bjælker tilbageholder men reelt en hel del kvalitet som, nå ja, ligger i noget oprindeligt materiale.
Ad. 1: Anamorphic har ikke noget med billedet er strukket i højden. Når man går fra 4:3 over til 16:9, så er man pisket til gøre billederne højere ellers bliver billedernes kvalitet så meget forringet så køberne virkeligt føler sig røvrendt.
I Filmens verden ændrede man ved det Anamorfiske princip på billedernes projicerede BREDDE.
I TV'ens verden var det mere en slags fast BREDDE og man kunne gøre noget ved højden. Men hverken her eller for filmen kom der mere information ind, end der oprindeligt var.
Nu har man vedtaget at sorte bjælker i HD verdenen skal og jeg gentager skal betyde vi nu ser sorte bjælker her og der.
Uanset hvad programudbyderen skriver og mener, Jeg Nægter se udsendelserne med bjælker i siderne. Og jeg har bestemt set Tv i mange år.
Tænk på alle de tabte år hvor man undlod, ja man undlod lave bredere Tv for ligesom engang ad åre undgå bjælkerne (foroven og forneden).
Folk med Tv formatet 18:9 skal bestemt nu også tvinges til se 16:9 udsendelser med bjælker, det vil blive utænkeligt lade seere have mulighed FOR SELV AT VÆLGE.
|
Undskyld mig men du vrøvler lidt.
Den form for anamorphic du taler om hører SD-tiden til. Et HD-billede er ikke anamorfisk, det er native 16:9 - 1920x1080 og er ikke strukket i hverken den ene eller den anden retning. Nu om dage er Anamorphic, som jeg skrev ovenfor, et format der strække film der skudt i cinemascope vertikalt, for at udnytte hele billedfladen, for derefter at strække det horizontalt så det går fra 16:9 til 21:9.
Der findes mig bekendt ikke noget format der hedder 18:9!
Og før du bekynder at brokke dig over at alt ikke bliver vist i 16:9, vil jeg lige gøre opmærksom, at 16:9 er det dummeste format der nogen sinde er blevet skabt. Da man i sin tid skulle blive enige om et widescreen tv-format, faldte valget på 16:9, fordi at det ligger midt imellem det gamle tv-format 4:3 og cinemascope. Det lyder jo umiddelbart som en god idé - lige bortset fra, at der før 16:9 tv'ets tid aldrig var blevet filmet noget i 16:9. 16:9 svarer til et format på 1.78, men man skyder ikke film i 1.78 og har aldrig gjort det. Der i mod er film igennem tiderne, som standard blevet skudt i 1.33 (4:9) - 1.85 - og 2.35-2.40. Enkelte film er skudt i andre formater, men der er tale om meget få film i det store sammenhængende. At man da man udviklede widescreen tv'et ikke kunne blive enige om at lave 1.85 til standarden, er for mig og mange andre filmfolk en gåde - for man valgte at lave en standard hvor ingen eksisterende film passede til - alene af den grund at man, når man ser 4:3 har en lige så stor procentdel af skærmen sort som når man ser film i 2.35 - duh!
Og lige med med hensyn til det du skriver her "I Filmens verden ændrede man ved det Anamorfiske princip på billedernes projicerede BREDDE." Du har ret - men du glemmer at nævne at filmen bliver strukket i højde under indspilningen. Altså optages analoge film i cinemascope med en anamorfisk linse foran kameraet, som strækker billedet i højden (vertikalt). Når filmen senere skal vises i biografen strækker man billedet horisontalt med en anden anamorfisk linse for at den får de rigtige propositioner igen.
For mig er cinemascope det vigtigste format, derfor kan jeg godt leve med sorte bjælker i siderne, hvis filmen ikke er skudt i cinemascope, for jeg vil helst ha' hele fladen fyldt ud når jeg ser cinemascope.
De mest brugte formater er:
Academy Standard / 4.3 / 1.33
Fullscreen IMAX / 1.34-1.44
Widescreen / 16:9 / 1.78
UDEN NAVN (men bliver ofte kaldt American Standard) / 1.85 (det format næsten alle film der ikke er cinemascope bliver skudt i og var i 70'er og 80'erne det mest udbredte format)
Cinemascope (og mange andre navne, alt efter hvem der levere udstyret) / 21:9 (næsten da, for 21:9 er endnu et format skabt kun til tv da det svarer til 2.33) / 2.35 (det format langt flest film bliver skudt i).
Modern Anamophic - 2.39
|
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 22:15
Vijnana skrev:
Apropos format - jeg undrer mig over det underlige format "Badehotellet" sendes i . Man har tilsyneladende sat sig mellem to stole 16:9 og 21:9
|
Badehotellet er skudt i 16:9. Men i post produktionen har man valgt at ligge sorte bjælker på toppen og bunden af billedet. Det gør man oftest ved tv-serier for at få dem til at se dyre og filmagtigt ud. Fjollet - men det virker. Der ud over giver det mulighed for at flytte lidt på billedet, hvis man ikke er enig i fotografens framing.
|
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 00:19
Jeg er også svoren tilhænger af cinemascope. De fleste af de film jeg ser er i det format. Når jeg ser 16 :9 film har jeg ikke nogen oplevelse af "sorte bjælker i siderne" da mit lærred har fjernbetjent afmaskning i siderne. Der er altså kulsort omkring hele billedet.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 11:53
dr gonzo skrev:
Vijnana skrev:
Apropos format - jeg undrer mig over det underlige format "Badehotellet" sendes i . Man har tilsyneladende sat sig mellem to stole 16:9 og 21:9 . (Ses som smalle sorte bjælker på 16:9 skærm)
|
Badehotellet er skudt i 16:9. Men i post produktionen har man valgt at ligge sorte bjælker på toppen og bunden af billedet. Det gør man oftest ved tv-serier for at få dem til at se dyre og filmagtigt ud. Fjollet - men det virker. Der ud over giver det mulighed for at flytte lidt på billedet, hvis man ikke er enig i fotografens framing.
|
Og det har TV2 gjort med mange ting - også i 4:3 dagene, hvor de lavede "falsk" 16:9.
|
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 12:05
lunddal skrev:
Og det har TV2 gjort med mange ting - også i 4:3 dagene, hvor de lavede "falsk" 16:9. |
Nu er du lidt hård ved TV2 ;-)
Faktum er, at TV2 ikke selv laver de serier de viser. Faktisk lave TV2 næsten kun nyheder. De køber de meste af deres sendeflade fra andre produktionsselskaber. Og det er ikke kun ting der bliver vist på TV2, der ikke er 16:9. Bedrag som lige nu bliver vist på DR er også skudt på 16:9 kamerar, og lavet om til 2.35 i post produktionen.
Oftest er det de udøvende kunstnere der vælger formatet, og de vælger efter hvad de selv bedst kan lide, og hvad de synes passer til den historie de vil fortælle. Skal det se stort og dyrt ud, vælger man et film-format. Skal det være nærværende og (social-)realistisk vælger man 16:9. Og på den måde kan der være mange forskellige oversager til at man vælger et format frem for noget andet.
Men vi ved godt, at det ofte er at kaste perler for svinene, fordi at folk kun tænker på om deres skærm er fyldt ud, og ikke hvordan et format kan påvirke resultatet. Men skal man nødvendigvis gå efter lavest fællesnævner???
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 12:48
Hvis man laver serieproduktion til udelukkende TV visning, er det optimale at fylde skærmen ud. Svarer lidt til at jeg skulle gå i 2 numre mindre sko, fordi de er pænere.
|
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 16:02
Vijnana skrev:
|
Nu har jeg et problem med både læse og så forstå: (Ses som smalle sorte bjælker på 16:9 skærm), der står udtrykkeligt smalle. Hvis jeg måtte acceptere at tallene 21:9 skulle være tilnærmelsesvise korrekte, det som faktisk sker at man anvender formatet 1,85:1, og stædigt fastholder samme. 21:9 svarer i decimalverdenen til 2,33:1. Et sted stod at DR syntes at alt i formatet 14:9 var noget vederstyggeligt (mit eget ordvalg), og at HD materiale skulle vedblive være 1080i, så fred være med DR.
|
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 16:24
dr gonzo I 1969 stod jeg med en Anamorfisk linse til sætte foran en filmprojektor til 16mm film, dette med at vende og dreje en sådan stor DIMS. En slags afsluttende bemærkning går mere på alle de spildte år hvor man aldrig tog det eller de anamorfiske principper mere til sig indenfor TV-mediet. Vi skulle pånødes først sorte bjælker foroven og forneden. Alle de år hvor man kunne have lavet Bredere Tv. Der er en alvorlig ting jeg har overset, i gamle dages s/h tv kunne man faktisk manuelt ændre billedhøjden (og så kalde det zoom).
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 16:44
dr gonzo skrev:
lunddal skrev:
Og det har TV2 gjort med mange ting - også i 4:3 dagene, hvor de lavede "falsk" 16:9. |
Nu er du lidt hård ved TV2 ;-) |
Det var nu ikke for at være hård. De havde bare en periode i 90'erne, hvor stort set alle deres programmer - inkl. deres egne aktualitetsprogrammer - havde bjælker, så det lignede 16:9.
|
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 22:20
Når man har optaget film i forskellige formater fra 1,85 til 2,33 da er dette vel normalt sket ved at man komprimerer billederne ind i det format der er gængs nemlig 35mm, hvor selve billedet er de der 24 x 18 mm eller om det nå ja, kun er 23,7 x 17,7. Så afhænger resten af hvilke objektiver man anvender foran, for opnå den ønskede Anamorfiske ændring man nu ønsker. Engang anvendte man et optisk system der blev døbt "VistaVision", Windows Vista. Og man har aldrig med tryk på aldrig anvendt det anamorfiske princip på Billedhøjden indenfor det filmtekniske. Jeg mener helt ærligt ting der er høje og tynde kommer fra at tingene "Bliver presset i siderne". Jeg ved det jeg ved det. På vores nye Fladskærme blev billederne ekstremt dårlige når man bare lod ens Tv gøre billederne højere for fjerne de sorte bjælke,r og for at undgå denne forringelse gik man ALLERNÅDISK over til lade billedet fylde ens hele 16:9 Skærm, således man kunne bibeholde den kvalitet man oprindeligt mente have krav på.
|
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 22:41
Hvor mange er i praksis ikke faldet over om en DVD er i formatet et eller andet, og der står direkte står Anamorfisk, nu tænker jeg på den gamle analoge verden. Nogen apparater kunne gøre de sorte bjælker smallere, og hvis teksten forsvandt i anden linje. Hvis nogen kan se forskel mellem 16:9 og 1,85:1 så er de dygtigere end godt er. VOILA billedet kunne løftes opad og så var teksten der _______
|
|