Print side | Luk vindue

Hvor finder jeg subwoofer til placering under sofa

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=145080
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 15:07

Emne: Hvor finder jeg subwoofer til placering under sofa
Skrevet af: joensson
Emne: Hvor finder jeg subwoofer til placering under sofa
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 09:45
Jeg er noget udfordret på plads (og en kone der ikke synes en sub, eller højttalere i det hele taget just pynter i stuen), så jeg leder efter en flad subwoofer der kan være under en sofa. Jeg kører pt. 2.0 setup med nogen mindre Dali Concept 1 reolhøjttalere i stuen til tv'et og der mangler altså lidt mere bund før det er sjovt når man ser film :).

Jeg har ikke de helt vilde behov for at blive rystet ud af sofaen eller vække naboens hund, så tænker at en 8" sub er helt ok til mit behov.

Jeg har set på denne fra DLS  http://dls.se/en/home/prod.html?produkt=en_1135 - http://dls.se/en/home/prod.html?produkt=en_1135 , og AudioPro LVSub  http://www.audiopro.com/products/living-lvsub-flat - http://www.audiopro.com/products/living-lvsub-flat , som begge umiddelbart kan dække mit behov.

Men jeg synes ikke jeg kan finde nogen af dem på lager nogen steder i landet. Og synes heller ikke at mine google søgninger efter flade subwoofere har held til at finde ret meget som ikke er byg selv, eller lavet til biler. 

Så der er sikkert kommet andre produkter. Kan i anbefale nogen aktive subwoofers der kan være under en sofa, som er til at finde i butikkerne? Hvis i kender lidt ældre flade modeller der er gode brugtkøb, så kom også gerne med navne på dem.

Svar:
Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 10:09
Earthquake laver også en 8" sub i fladt design: http://www.earthquakesound.dk/home-audio/subwoofere/cp-8.aspx - http://www.earthquakesound.dk/home-audio/subwoofere/cp-8.aspx

Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 17:31
Jamo har også lavet en flad rund aktiv sub.
Jeg kender ikke til kvaliteten af den, men er stødt på den på DBA.

Her er en sub alene til salg: %20 - http://www.dba.dk/hoejttaler-jamo-aktiv-j/id-1009407007/
Her et helt 5.1 sæt ikke ret meget dyrere: %20 - http://www.dba.dk/51-hoejttalersaet-jamo-a210/id-1021806005/
Og et lidt overpriced 2.1 sæt, men det var for lige at vise muligheden for vægmontering: %20 - http://www.dba.dk/fint-jamo-a-210pdd-saelges/id-1019501257/

Der findes også et hav af ældre passive subs i fladt design fra Jamo, men det er jo nok en aktiv du søger.

Mvh Michael

-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite

Skrevet af: Akapappa
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 17:50
http://hifistore.dk/subwoofere-95/cp-8-p465
Her er ex den fra earth quake..

Skrevet af: Bruger udmeldt 28
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 18:04
Vær opmærksom på at den skal deles meget lavt før man ikke opfatter den.
Subwoofer under sofaen kan være godt til ekstra effekt, men kan være meget svær at integrere med højttalerne uden den "høres"
Bedst ville være hvis du kunne finde plads til den på samme væg som dine højttalere

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 18:10
Placering ved samme væg som højttalerne er ikke automatisk den bedste placering, det kommer meget an på rummet. Den bedste placering for den bedste frekvensgang osv. kan sagtens være ved en sidevæg eller helt modsat af højttalerne.

Og så længe man deler ved f.eks. 80Hz eller derunder, så er det ikke muligt at lokalisere en sub ud fra lyden.

Hvis man kan lokalisere en sub som er delt så lavt, så er det overtoner man hører og kan lokalisere, da de reelle toners bølgelængder er ekstremt lange i forhold til afstanden mellem vores ører. Det løser man ved at købe en bedre subwoofer som ikke forvrænger.

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Placering ved samme væg som højttalerne er ikke automatisk den bedste placering, det kommer meget an på rummet. Den bedste placering for den bedste frekvensgang osv. kan sagtens være ved en sidevæg eller helt modsat af højttalerne.

Og så længe man deler ved f.eks. 80Hz eller derunder, så er det komplet umuligt at lokalisere en sub.

Hvis man kan lokalisere en sub som er delt så lavt, så er det overtoner man hører og kan lokalisere, da de reelle toners bølgelængder er ekstremt lange i forhold til afstanden mellem vores ører. Det løser man ved at købe en bedre subwoofer som ikke forvrænger.

Og her har Henrik Stevn også langt større erfaring (Papirserfaring) end alle andre.

Deles der ved 80 hz, han du være 101 % sikker på at enhed, kabinet ikke siger noget som helst over 80 hz

Så køb du trygt den Earthquake subwoofer, stil den under sofaen, del ved 80 hz (stejlhed på filteret er ligegyldigt, ellers han PapirHenrik nok skrevet det) og lev lykkeligt.

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 18:34
Selv med et 12dB/oktav-filter vil det være umådeligt svært at lokalisere en sub delt ved 80Hz, og det er helt umuligt hvis man bruger et 24dB/oktav-filter, som er standarden i dag.

Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 19:27
Hold nu for hel.... op i 2..!!!!
Aftal tid og sted og få jeres bitcheri overstået som mænd, istedet for at fylde samtlige tråde med jeres uenigheder og mudderkastning.!

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 19:32
Ja, det har efterhånden fyldt en del tråde.. 
Måske man kunne være enige om at være uenige og ikke fylde op med det, så alle tråde inficeres?
Der er åbenbart 2 meninger om emnet, og hvis der er ønsker om yderligere uddybning, kan man vel sende pb?

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 19:35
Elgiganten forhandler i øvrigt Audiopro, så måske de kunne overtales til at hive et eksemplar hjem?

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Aftal tid og sted og få jeres bitcheri overstået som mænd, istedet for at fylde samtlige tråde med jeres uenigheder og mudderkastning.!

Var du ikke selv på på et tidspunkt ?

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Jo.
Men når det bliver ved og det aldrig bliver anderledes, må man enten tage det til næste skridt og få det overstået, eller fremover ignorere hinanden..!
Det bliver sgu trist at høre på i længden, og burde ikke forpeste dagligdagen for alle andre der bruger siden.

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 22:00

Jo.
Men når det bliver ved og det aldrig bliver anderledes, må man enten tage det til næste skridt og få det overstået, eller fremover ignorere hinanden..!
Det bliver sgu trist at høre på i længden, og burde ikke forpeste dagligdagen for alle andre der bruger siden.

Vi er meget enige, men hvad skal man ellers gøre når man har anden erfaring end den evigt altvidende Henrik Stevn ?
Ifølge ham kan man jo nærmest sidde mellem 2 subwoofere og lytte til musikken der kommer fra højttalere der sidder på en væg 7 meter væk.
Skal vi alle bare tie stille så alle går Henriks vej ? Det vil jeg da ikke håbe, for han ejer jo ikke anden erfaring end hvad han har læst sig frem til.
Det er jo ikke fordi man bare vil være imod Henriks teorier, men egentlig for at hjælpe spørgeren.

Jeg spørger så dig nu; Kan du retningsbestemme en subwoofer der er delt ved 80 hz ?
Ville du kunne høre at du nærmest sad på den ?
Hvad ville du råde trådstarter til ?

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 22:14

Ifølge ham kan man jo nærmest sidde mellem 2 subwoofere og lytte til musikken der kommer fra højttalere der sidder på en væg 7 meter væk.

De dybe basfrekvenser er retningsløse, og udover at lydstyrken bliver højere når når kommer fysisk tættere på subwooferen, så afhænger resten næsten udelukkende af rummet der spilles i.

Der kan sagtens være et peak et helt andet sted i rummet, eller endda i et andet rum, pga. de lange bølgelængder (større end de fleste rum i private hjem).

Lydbølger er ikke noget der bliver "skubbet" afsted fra højttalerne/subwooferne til lytteren, men derimod luften i hele rummet som sættes i svingninger. Den optimale subwoofer-placering ikke nødvendigvis samme sted som højttalerne er placeret, det afhænger af rummets udformning og indretning. De lave frekvensers store bølgelængder reflekterer ind over hinanden flere gange for overhovedet at kunne være i rummet, hvilket skaber noder og antinoder.

Derfor bør en subwoofer placeres efter den bedst mulige interaktion med rummet og så jævne noder og antinoder som muligt. At bruge flere subwoofere hjælper også, da de tilsammen kan jævne noder og antinoder ud, med korrekt placering, som sjældent passer pænt æstetisk ind med de øvrige højttalere.

Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 22:49

De dybe basfrekvenser er retningsløse, og udover at lydstyrken bliver højere når når kommer fysisk tættere på subwooferen, så afhænger resten næsten udelukkende af rummet der spilles i.

Jeg tror ikke helt på det der.

Lad os stille et scenarie op:

Du står på en stor tom mark. 20 meter fra dig står der en subwoofer, som kun spiller op til 80hz - kan du høre hvor lyden kommer fra? Det tror jeg sagtens du kan!

Jeg tror at grunden til, at man til hjemmebrug siger, at baslyd ikke er retningsbestemt, er fordi at lyden er svær at tæmme, og derfor kastes rundt i rummet, så man ikke kan høre hvor den kommer fra. Men mest af alt er det et reklame-trick, for med den påstand kan man sælge satelit-systemer med høj WAF.

Hvis du engang får mulighed for at besøge et kontroleret biorum, med gode bastraps, og får lov at flytte rundt på sub'en, vil du finde ud af, at du nemt kan høre hvor subwooferen står, hvis den ikke bliver placeret korrekt.

Mit rum fungere ikke med én subwoofer, man kan nemt høre hvor den står. Og jeg har også fundet ud af, at hvis jeg skal skjule positionerne med to subwoofere, skal de stå symmetriks op af samme væg. Før jeg opgraderede til 4 subwoofere, prøvede jeg at udjævne et null jeg havde (på rummets bedste plads var der et kæmpe dyk fra ca. 60hz-80hz), ved at placere dem diagonalt modsat hinanden i hver sit hjørne, en foran og en bag ved. Men den gik ikke, man kunne nemt høre at lyden kom fra de to hjørner, så for at få en lige baskurve i min bio, var jeg tvunget til at opgradere til 4 subwooferen (jeg kunne måske ha' nøjes med 3 - men fandt et godt tilbud på 2 ekstra).

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Du står på en stor tom mark. 20 meter fra dig står der en subwoofer, som kun spiller op til 80hz - kan du høre hvor lyden kommer fra? Det tror jeg sagtens du kan!

Det er nu ganske korrekt, så snart vi taler om de helt lave frekvenser - altså <ca 30hz.
Forestil dig at du sidder på en skråning. Fremfor dig er der åben mark et par hundrede meter. Herefter er der skov i hele horisontens bredde. Nu kommer en af forsvarets Leopard kampvogne kørende mod dig, med sin dybe rumlen. Tro mig, du kan ikke udpege nøjagtigt hvor den vil komme ud af skoven.......

M.v.h.

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 23:10

Jeg tror at grunden til, at man til hjemmebrug siger, at baslyd ikke er retningsbestemt, er fordi at lyden er svær at tæmme, og derfor kastes rundt i rummet, så man ikke kan høre hvor den kommer fra. Men mest af alt er det et reklame-trick, for med den påstand kan man sælge satelit-systemer med høj WAF.

Nu er det de færreste hifi-anlæg der sættes op på en tom mark i fri luft eller i et anekoisk kammer. Men nej, du vil stadig ikke kunne lokalisere lyden som en retning, blot konstatere at den bliver kraftigere hvis du går tættere på subwooferen. Du vil allerhøjest kunne fornemme en svag forskel i intensitet fra en side til en anden, afhængigt af delefrekvensen.

Hvis du har været til store udendørs koncerter hvor der bliver brugt dyb bas uden nævneværdige overtoner (som i f.eks. elektronisk musik, eller kunstige bas-hits i metal), så vil du også have oplevet at bassen er nærmest omsluttende og ikke kommer et bestemt sted fra, selvom du godt ved at den kommer fra de store subwoofere ved scenen.

"Problemet" er at vores ører sidder med den afstand de nu engang gør. For at kunne lokalisere en lyd kræver det at lyden rammer det ene øre med forsinkelse i forhold til det andet. Ligeledes kan vi lokalisere lyde baseret på hvordan de bliver påvirker af de ydre øre. Specielt vil højfrekvente lyde som kommer bagfra blive dæmpet i forhold til hvis de kom forfra. Det er bl.a. andet det man udnytter i binaurale optagelser, som giver en utroligt overbevisende 3D-lyd i hovedtelefoner, fordi de er optaget med to mikrofoner placeret i et kunstigt hoved med kunstige ører.

Når bølgelængden bliver for stor i forhold til afstanden mellem ørerne at de reelt begge er befinder sig stort set samme sted på bølgen, bliver forskellen mellem dem så lille og diffus at det ikke længere er muligt at retningsbestemme lyden.

Problemet med noder og antinoder hører også sammen med bølgelængderne, men det er ikke derfor de lave frekvenser ikke kan lokaliseres. Det er to forskellige effekter afledt af samme grundlæggende kendsgerning, men de er ikke direkte relateret.

Alt det her gælder selvfølgelig ikke latterlige små Bose-systemer og andet med alt for små satellitter, hvor man så deler til subwooferen ved 250Hz eller noget lignende bizart, selvfølgelig kan man lokalisere den ved så høje frekvenser, fordi den reelt spiller lige så meget lav mellemtone som egentlig bas.

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det er nu ganske korrekt, så snart vi taler om de helt lave frekvenser - altså <ca 30hz.
Forestil dig at du sidder på en skråning. Fremfor dig er der åben mark et par hundrede meter. Herefter er der skov i hele horisontens bredde. Nu kommer en af forsvarets Leopard kampvogne kørende mod dig, med sin dybe rumlen. Tro mig, du kan ikke udpege nøjagtigt hvor den vil komme ud af skoven.......

M.v.h.

Der er flere ting i det indlæg der stritter lidt. Du sprang fra 80hz til 30hz? Hvis kampvognen kører rundt inde i en skov, er det meget svært at høre hvor lyden kommer fra. Det gælder ikke kun baslyde, alle lyde i en skov er svære at lokalisere, på grund af træernes reflektion af lyd. En kampvogn laver ikke kun baslyd - faktisk producere den lyd i næsten alle tænklige frekvenser, selv dem det menneskelige øre slet ikke kan høre. Og til sidst er det menneskelige øre bedst til at retningsbestemme ting der ikke er alt for langt væk. Det skyldes at vi blandt andet retningsbestemmer ved den tidsforskel der går i mellem at de to øre opfanger lyden, og hvis ting er meget langt væk ulignes den tidsforskel. Desuden bruger vi også den måde vores øre er udformet på, til at retningsbestemme. Øret ændre på frekvensgangen alt efter hvilke retning lyden kommer fra. Men for at vi præcist skal kunne placere en lyd, skal vi både bruge tidsforskel og ændring af frekvensgangen. Det er derfor, at det er svært, at høre hvor på himlen et fly præcist er. Lyden når begge øre på en gang, men frekvensændringerne gør, at vi kan høre, at den kommer oppefra, men ikke præcist hvor på himlen.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 23:17
Hov - jeg kan i dit seneste indlæg se, at vi skriver næsten det samme, vi er bare ikke enige om konklusionen.

-------------

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 23:19

Alt det her gælder selvfølgelig ikke latterlige små Bose-systemer og andet med alt for små satellitter, hvor man så deler til subwooferen ved 250Hz eller noget lignende bizart, selvfølgelig kan man lokalisere den ved så høje frekvenser, fordi den reelt spiller lige så meget lav mellemtone som egentlig bas.

Hvordan vil du forklare, at jeg tydeligt kan høre hvor subwooferne står i mit rum, hvis de ikke placeres korrekt? De spiller kun op til 80hz.

-------------

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 23:34

Hvordan vil du forklare, at jeg tydeligt kan høre hvor subwooferne står i mit rum, hvis de ikke placeres korrekt? De spiller kun op til 80hz.

Jeg kender ikke dit rum, dine subwoofere eller din opsætning, så det vil jeg ikke gætte på. Man kan ikke bedømme akustik eller subwooferes rumpåvirkning alene ud fra billeder :-)

Men du siger til spiller til 80Hz, det er vel delefrekvensen? For ved en blød afrulning på f.eks. 12dB/oktav vil de stadig spille hørbart over 100Hz. Der er ikke helt enighed om hvor langt ned i frekvens man skal gå før bassen ikke kan retningsbestemmes, så det output der er ved f.eks. 100Hz eller 120Hz kan ganske sikkert retningsbestemmes præcist nok til at give en retning.

Og det er inden vi kommer ind på forvrængning, hvis man driver sin sub for hårdt vil den klippe, og klipning er som bekendt overtoner, så i nogle tilfælde kan en subwoofer sagtens spille overtoner op over 250Hz. Jeg siger ikke at det er tilfældet i dit setup, men at det godt kan ske.

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 23:35

Fordi den teoretiske grænse er defineret som 80 Hz, ved erkendelse af retning, den praktiske og helt videnskabelige grænse går ved 60 Hz. Ved 60 Hz er der garanti for, at man ikke kan retningsbestemme lyden.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 23:36

M.v.h.

Der er flere ting i det indlæg der stritter lidt. Du sprang fra 80hz til 30hz?

Nej, jeg sprang ingen steder! Det var "teoretikeren", som talte om 80Hz.

M.v.h.

Skrevet den: 12-Februar-2016 kl. 23:51

Jeg kender ikke dit rum, dine subwoofere eller din opsætning, så det vil jeg ikke gætte på. Man kan ikke bedømme akustik eller subwooferes rumpåvirkning alene ud fra billeder :-)

Men du siger til spiller til 80Hz, det er vel delefrekvensen? For ved en blød afrulning på f.eks. 12dB/oktav vil de stadig spille hørbart over 100Hz. Der er ikke helt enighed om hvor langt ned i frekvens man skal gå før bassen ikke kan retningsbestemmes, så det output der er ved f.eks. 100Hz eller 120Hz kan ganske sikkert retningsbestemmes præcist nok til at give en retning.

Og det er inden vi kommer ind på forvrængning, hvis man driver sin sub for hårdt vil den klippe, og klipning er som bekendt overtoner, så i nogle tilfælde kan en subwoofer sagtens spille overtoner op over 250Hz. Jeg siger ikke at det er tilfældet i dit setup, men at det godt kan ske.

Det var heldigt du nåede at rette dit forrige indlæg.
I det stod der at 80 hz med 12 db afrulning var rigeligt til ikke at kunne høre hvor subwooferen var placeret.
Og hvad du så mener kort efter kan folk jo selv læse her op over.

Men jeg kan så fortælle trådstarter at jeg har prøvet flere forskellige subwoofere (Aktive) lige bag en sofa og alle kunne bestemmes til at stå lige der.
Delefrekvensen var 80 hz.
Eneste opstilling der gav godt resultat var en delefrekvens på 50 hz/24 db oktav og korrektion.

Derfor mit første indlæg i denne tråd, men trådstarter må jo bare købe den Earthquake 8" sætte den under sofaen og så evt leve med at den "høres" eller dele meget lavt og håbe at hans højttalere kan "nå ned" til den og så det at lyden fra subwooferen og højttalerne ikke lige stemmer overens tidsmæssigt.

Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 00:02
Jeg skrev at det var svært, ikke umuligt. Så hvis man virkelig sætter sig for det kan man nok godt. Men ved normal lytning tror jeg næppe det er noget man bider mærke i.

Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 00:18

Jeg skrev at det var svært, ikke umuligt. Så hvis man virkelig sætter sig for det kan man nok godt. Men ved normal lytning tror jeg næppe det er noget man bider mærke i.

Hvorfor rettede du det så ?

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 00:20

M.v.h.

Lukker du øjnene er du i tvivl selv når den kører ude på marken.

Det er for øvrigt et bevidst valg fra producentens side. Fjenden ved at du kommer, de kan hører din dybe rumlen, men de aner ikke, hvilken retning du kommer fra i din Leopard....

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 00:27
Nej, det må være skræmmende som bare fa'n, at ligge der i sit hul, og så bare vide at den kommer...

M.v.h.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 09:42
Helt enig! Ved 80 Hz delefrekvens kan sub let stedbestemmes. Men når filmen kører og fronterne leverer bastryk ned forbi 80 Hz, fordi der er afrulning nedad også, betyder det nada.

Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 11:17
Det er også andre ting end delefrekvens og slope der gør om man kan stedfæste en sub. Er der en stor pukkel/peak på frekvensgangen er det nemt og stedfæste én sub med 80Hz XO. Derimod 2 sub's symmetrisk placeret og fornuftigt korrigeret til rummet/resten af setup, med 120Hz XO kan være umulige og retnings bestemme (med en hørelse som min )

Skrevet af: joensson
Skrevet den: 13-Februar-2016 kl. 22:19
Jeg siger mange tak for hjælpen, jeg vil lige tjekke den earthquake sub ud, og se om der er flere flade på dba.
.
Jeg havde faktisk ikke tænkt over om man ville kunne fornemme hvor subwooferens lyd kom fra, så det var et udmærket input, omend jeg blev sat lidt af i den efterfølgende diskussion :)

Jeg må forsøge mig lidt frem med placeringer. Der er ikke plads på væggen hvor tv og højttalere sidder (eller jo det er der, men ikke uden at fruen kommer til at have den i synsfeltet - så det er et no go :)).
Så håber meget at en placering under sofaen kan fungere, ellers må jeg investere i et større tv møbel som også kan huse en sub - men så rækker budgettet vist ikke til en sub også lige pt, og foretrækker at få lyd frem for møbel.

Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 01:53
Jeg kan ikke forestille mig, at en placering under en sofa vil fungere. Bas minder om vand, der er skulper rundt.
Jeg har god erfaring med en placering af subwooferen midt på bagvæggen. Midt på frontvæggen er nok det bedste sted, men er uheldig akustisk, så du vil miste meget på andre fronter såsom dybdeperspektiv og størrelse på rummet.
Placerer du din subwoofer i et møbel mister du endnu mere, hvis du placerer det møbel imellem front højttalerne. Der bør ikke være noget imellem fronthøjttalerne.

Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 02:11
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg kan ikke forestille mig, at en placering under en sofa vil fungere. Bas minder om vand, der er skulper rundt.
Jeg har god erfaring med en placering af subwooferen midt på bagvæggen. Midt på frontvæggen er nok det bedste sted, men er uheldig akustisk, så du vil miste meget på andre fronter såsom dybdeperspektiv og størrelse på rummet.
Placerer du din subwoofer i et møbel mister du endnu mere, hvis du placerer det møbel imellem front højttalerne. Der bør ikke være noget imellem fronthøjttalerne.

Du har da en subwoofer mellem fronthøjttalerne 

99% af alle der også lever i rummet har noget mellem højttalerne.

Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 10:28

Man vil ikke kunne lokalisere lyden som sådan til under sofaen, men man vil nok kunne mærke vibrationerne.

Det er dog ikke en skidt ting, det er der mange der godt kan lide, nærmest en lille bass-shaker ud over det den giver til lyden.

Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 18:00
"Jeg har ikke de helt vilde behov for at blive rystet ud af sofaen eller vække naboens hund, så tænker at en 8" sub er helt ok til mit behov." har tråd starter skrevet. Men sofaen dæmper bassen, så der må skrues mere op for subwooferen og det vil betyde mere bas til naboen, som ikke er ønskeligt.
Men de små højttalere ville jeg placere 2 stk. subwoofere. En ved hver højttalere, så det vil virke som en trevejs. Lad konen komme ud og lytte til med og uden subwoofere.

Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 18:06

Jeg har haft en stor subwoofer placeret imellem mine fronthøjttalere. Det er et rigtig godt sted for selve subwooferen, men ikke for fronthøjttalerne. Da den kom væk, blev dybde perspektivet dybt. Rummet voksede. Lyden blev bare bedre på musik, hvor subwooferen ikke blev brugt. Den bruges i dag som en LFE højttalere og mine fronter bruges som Large, da de går dybt ned i frekvens.
Jeg har valgt, at flytte anlægget over på venstre sidevæg på nær effektforstærkere.
Jeg kunne godt tænke mig en dag at prøve, at placere en lille 15 tommer ved front væggen, der så skal arbejde sammen med den store 18 tommer.
Min LFE subwoofer er placeret midt på bagvæggen.

Skrevet den: 14-Februar-2016 kl. 22:30

Men de små højttalere ville jeg placere 2 stk. subwoofere. En ved hver højttalere, så det vil virke som en trevejs. Lad konen komme ud og lytte til med og uden subwoofere.

Det er absolut ikke automatisk den bedste position for subwoofere, faktisk er det utroligt sjældent at en pæn symmetrisk opsætning giver den bedste lyd, det afhænger meget af rummet.

De skal placeres så lyden bliver bedst, ikke så ens OCD bliver tilfredsstillet af symmetri.

Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 22:56

Jeg har haft en stor subwoofer placeret imellem mine fronthøjttalere. Det er et rigtig godt sted for selve subwooferen, men ikke for fronthøjttalerne. Da den kom væk, blev dybde perspektivet dybt. Rummet voksede. Lyden blev bare bedre på musik, hvor subwooferen ikke blev brugt. Den bruges i dag som en LFE højttalere og mine fronter bruges som Large, da de går dybt ned i frekvens.
Jeg har valgt, at flytte anlægget over på venstre sidevæg på nær effektforstærkere.
Jeg kunne godt tænke mig en dag at prøve, at placere en lille 15 tommer ved front væggen, der så skal arbejde sammen med den store 18 tommer.
Min LFE subwoofer er placeret midt på bagvæggen.

Nå, det var da ellers noget nær fremragende og super godt da du skrev om opstillingen med subwooferen mellem højttalerne 

Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 23:01

Det er absolut ikke automatisk den bedste position for subwoofere, faktisk er det utroligt sjældent at en pæn symmetrisk opsætning giver den bedste lyd, det afhænger meget af rummet.

De skal placeres så lyden bliver bedst, ikke så ens OCD bliver tilfredsstillet af symmetri.

Symmetri kan være ret godt mht resten af anlægget, det kan man også læse sig frem til 

Angående subwoofere, så kan de korrigeres til at opføre sig ordentligt....... Det er man næsten også nødt til hvis man ikke har subwoofere men højttalerne går ned til min. 25 hz.
Med mindre man vil skære højttaleren i stykker og placere bassen/subben så ens OCD bliver tilfredsstillet.

Men hvordan får du OCD ind i det her ? Erfaring, eller har du også læst det et sted ?

Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 23:07

Angående subwoofere, så kan de korrigeres til at opføre sig ordentligt.......

Korrekt, men det er altid bedst at placere subwooferne så optimalt som muligt inden man går i gang med at korrigere, så der skal så lidt korrektion til som muligt.

Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 23:17

Korrekt, men det er altid bedst at placere subwooferne så optimalt som muligt inden man går i gang med at korrigere, så der skal så lidt korrektion til som muligt.

Det er så ikke helt rigtigt
Det er bedst at stille dem der hvor rummet giver mest gain og så korrigere dem ned så de skal lave mindre, det giver mindst forvrængning

Skrevet den: 15-Februar-2016 kl. 23:20

Det er bedst at stille dem der hvor rummet giver mest gain og så korrigere dem ned så de skal lave mindre, det giver mindst forvrængning

Og det vil så give en ujævn frekvensgang alle andre steder end hvor du havde din målemikrofon placeret da du lavede målingen.

Hvis man kun har én stol og ingen venner kan det være fint nok.

Men hvis man vil have god bas i hele rummet skal man finde den placering som giver den mest jævne frekvensgang, og så korrigere ud fra det.

Skrevet den: 16-Februar-2016 kl. 05:48

Det er bedst at stille dem der hvor rummet giver mest gain og så korrigere dem ned så de skal lave mindre, det giver mindst forvrængning

der findes ikke en position i rummet der giver Gain i hele frekvensområdet ( ca 15-120hz )
den placering hvor subben har mest output i testtonen, giver dips i andre frekvenser, så det gælder om at finde en mellemvej..
der er grænser for hvad en EQ kan justere..

som der bliver skrevet, så er det bedst at placere sin subwoofer(e) der hvor frekvenkurven er mest jævn, så der skal så lidt EQ som muligt..

Skrevet den: 16-Februar-2016 kl. 09:34

der findes ikke en position i rummet der giver Gain i hele frekvensområdet ( ca 15-120hz )
den placering hvor subben har mest output i testtonen, giver dips i andre frekvenser, så det gælder om at finde en mellemvej..
der er grænser for hvad en EQ kan justere..

som der bliver skrevet, så er det bedst at placere sin subwoofer(e) der hvor frekvenkurven er mest jævn, så der skal så lidt EQ som muligt..

Det er ikke tit strecker og jeg er enige, men når det endelig sker, så må der være noget om det

Print side | Luk vindue