Reperation eller ny surround receiver?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=145223
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 14:18
Emne: Reperation eller ny surround receiver?
Skrevet af: pointwood
Emne: Reperation eller ny surround receiver?
Skrevet den: 18-Februar-2016 kl. 15:25
Hej.
Mit setup: 40" Samsung TV fra 2008. Denon AVR-3311 surround reciever, AppleTV 4, Sonos Connect, Focal Dome 5.1 højtalersæt. Indtil for nyligt var der også tilsluttet en TV-boks og en PS3 til recieveren.
Surround recieveren er desværre ikke i topform mere, jeg har i et stykke tid fået en smule flimmer i billedet i de første minutter efter start af systemet og derudover kommer der en engang imellem et kort udfald hvor den viser sne på skærmen. Det er ikke sket ofte nok til at have generet mig, så det var først i går da det blev værre og efter adskillige udfald med helt sort skærm og efterfølgende ingen lyd at jeg satte mig for at undersøge årsagen :) Jeg får ingen udfald når jeg tilslutter ATV4 direkte til TV'et, så konklusionen er at problemet er surround recieveren. Der er ikke noget garanti tilbage, så spørgsmålet er om det vil kunne svare sig at få den repareret eller jeg alternativt skal gå efter at købe en ny?
Hvis det bedst kan betale sig at købe en ny, hvad skal det så være for en? Et kig nogle sider tilbage i dette forum viser mange der anbefaler Yamaha, er der nogen speciel grund til det? Jeg vil selvfølgeligt gerne have en ny der er så fremtidssikret som muligt - TV'et holder jo nok heller ikke evigt. Udover at have det antal HDCP2.2 compatible HDMI porte jeg har behov for, er der så andet jeg skal være opmærksom på? Forstærkeren skal selvfølgeligt også kunne trække højtalerne. Jeg har ingen planer om at udskifte dem eller opgradere med flere højtalere. Jeg har ikke lyst til at bruge +10K på en ny. Hvor billigt kan det gøres uden at gå alt for meget på kompromis?
Denon AVR-3311: http://www.whathifi.com/denon/avr-3311/specs Focal Dome højtaleresæt: http://www.focal.com/en/dome/347-d%C3%B4me-pack-51.html
------------- Jramskov
|
Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-Februar-2016 kl. 15:41
Og du har prøvet med et andet hdmi kabel?
|
Skrevet den: 18-Februar-2016 kl. 17:03
Ja, det er testet.
------------- Jramskov
|
Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 18-Februar-2016 kl. 20:30
Jeg studser lidt over at du bruger udtryk som "sne" og "flimmer", det burde ikke forekomme ved et digitalt signal. Har du overvejet om det måske er tv'et der har et problem?
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=134893&PN=1&title=3rd-row-cinema-mixing-studio-billeder-p-side-1 - Min hjemmebio - 3rd Row Cinema
|
Skrevet den: 18-Februar-2016 kl. 21:20
dr gonzo skrev:
Jeg studser lidt over at du bruger udtryk som "sne" og "flimmer", det burde ikke forekomme ved et digitalt signal. Har du overvejet om det måske er tv'et der har et problem?
| Som beskrevet i mit indlæg, har jeg testet ved at tilslutte ATV4 direkte til TV'et. Der oplever jeg ingen problemer.
------------- Jramskov
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 18-Februar-2016 kl. 21:33
Grunden til at Yamaha anbefales er, at de har en god lyd - lidt varm, detaljeret og godt med kræfter - samt at deres fejlprocent er ekstremt lav, og levetiden laaaaaaaang..
M.v.h.
|
Skrevet den: 18-Februar-2016 kl. 22:05
Har lige optaget en kort video der viser det jeg kalder "flimmer": https://www.dropbox.com/s/e6s7m5hpztoihwp/Denon%20AVR-3311%20-%20flimmer%20i%20starten.mov?dl=0
Det er som sagt kun i de første par minutter at det sker, som om den lige skal varme op.
------------- Jramskov
|
Skrevet den: 18-Februar-2016 kl. 22:16
Henrik B. skrev:
Grunden til at Yamaha anbefales er, at de har en god lyd - lidt varm, detaljeret og godt med kræfter - samt at deres fejlprocent er ekstremt lav, og levetiden laaaaaaaang..
M.v.h. | Ok, det lyder jo meget godt :) Hvor langt ned i pris kan man "tillade" sig at gå? Bør man vælge en fra "Aventage" serien?
------------- Jramskov
|
Skrevet af: Johnny k
Skrevet den: 18-Februar-2016 kl. 22:52
Rx-v779 er heller ikke tosset. Den er test vinder hos lyd og billede.
Jeg havde en forgænger, rx-v765, i ca. 5 år og var super tilfreds.
|
Skrevet den: 18-Februar-2016 kl. 23:42
Personligt foretrækker jeg Aventage-serien, p.g.a. det lidt mere eksklusive design og opbygning. Men ja, RX-A779 er også fed, og har det meste til fælles med de mindre Aventage modeller.
M.v.h.
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 00:45
Har lige været i en lignende beslutningsproces . Vurderede,at Atmos aldrig vil blive en møbleringsmæssig mulighed , og købte derfor en brugt Pioneer LX86 fra 2012 . I min verden en fabelagtig opgradering til absolut fair pris (7k) . . .
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 07:49
Blot for nemhedens skyld.
http://www.dropbox.com/s/e6s7m5hpztoihwp/Denon%20AVR-3311%20-%20flimmer%20i%20starten.mov?dl=0 - http://www.dropbox.com/s/e6s7m5hpztoihwp/Denon%20AVR-3311%20-%20flimmer%20i%20starten.mov?dl=0
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 09:51
Henrik B. skrev:
Personligt foretrækker jeg Aventage-serien, p.g.a. det lidt mere eksklusive design og opbygning. Men ja, RX-A779 er også fed, og har det meste til fælles med de mindre Aventage modeller.
M.v.h. | Johnny k, Henrik B. og hvem der ellers måtte være i stand til at svare: RX-V779, RX-AS710D og RX-A850 er umiddelbart dem jeg finder mest relevant. Jeg kan se de fåes ved AV-Connection: RX-V779: http://www.av-connection.dk/?PGr=7099 RX-AS710D: http://www.av-connection.dk/?PGr=8322 RX-A850: http://www.av-connection.dk/?PGr=7291
Blandt forskellene er blandt andet: 1) 4K Upscaling vs 4K Passthrough. Er det vigtigt? Kan man ikke blot lade en evt. 4K skærm opskalere billedet? 2) De 2 Aventage modeller har et "UHD Full support" ifølge AV-Connection (kan ikke lige finde logoet på Yamahas hjemmeside), hvad menes der med det? 3) Kun RX-A850 har Dolby Atmos. Jeg har som sagt ikke nogen planer om at tilføje ekstra højtalere og så er det vel ikke vigtigt/relevant?
Jeg er bosiddende i Aarhus området, er det Tape Connection jeg så skal forbi for at se dem eller er der andre forhandlere i området der anbefales?
------------- Jramskov
|
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 09:59
Lennon skrev:
Har lige været i en lignende beslutningsproces . Vurderede,at Atmos aldrig vil blive en møbleringsmæssig mulighed , og købte derfor en brugt Pioneer LX86 fra 2012 . I min verden en fabelagtig opgradering til absolut fair pris (7k) . . . | Dolby Atmos er sandsynligvis heller ikke relevant for mig. Jeg kommer helt sikkert ikke til at sætte højtalere op i loftet. Jeg er dog lidt i tvivl om Atmos også giver bedre surround lyd i et 5.1 setup, der er lidt forskellige udmeldinger her på forummet. Mit gæt er dog at forskellen ikke er specielt stor og dermed er Atmos ikke relevant for mig.
Lydmæssigt tror jeg fint jeg vil kunne leve med alle 3 nævnte modeller ovenfor. Jeg har heller ikke brug for Spotify, MusicCast osv. - vi bruger Sonos.
Din løsning duer ikke for mig, da jeg gerne vil have 4K support til engang når mit efterhånden ældre LCD TV vælger at stå af.
------------- Jramskov
|
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 10:20
pointwood skrev:
Henrik B. skrev:
M.v.h. | Johnny k, Henrik B. og hvem der ellers måtte være i stand til at svare: RX-V779, RX-AS710D og RX-A850 er umiddelbart dem jeg finder mest relevant. Jeg kan se de fåes ved AV-Connection: RX-V779: http://www.av-connection.dk/?PGr=7099 RX-AS710D: http://www.av-connection.dk/?PGr=8322 RX-A850: http://www.av-connection.dk/?PGr=7291
Blandt forskellene er blandt andet: 1) 4K Upscaling vs 4K Passthrough. Er det vigtigt? Kan man ikke blot lade en evt. 4K skærm opskalere billedet? 2) De 2 Aventage modeller har et "UHD Full support" ifølge AV-Connection (kan ikke lige finde logoet på Yamahas hjemmeside), hvad menes der med det? 3) Kun RX-A850 har Dolby Atmos. Jeg har som sagt ikke nogen planer om at tilføje ekstra højtalere og så er det vel ikke vigtigt/relevant?
Jeg er bosiddende i Aarhus området, er det Tape Connection jeg så skal forbi for at se dem eller er der andre forhandlere i området der anbefales? |
1) + 2) Hvor opskaleringen sker kan være lidt ligemeget. Det som er vigtigt er, at der er fuld understøttelse af 4K! D.v.s. at der kan arbejdes med 4:4:4 60p, hvilket både 779 og 850 kan.
3) 850 og 779 er langt hen af vejen ens, under låget. Lige kraftige, ens funktioner o.s.v. Så du er nødt til at de på dem, mærke på dem o.s.v., for om du vil betale lidt ekstra, for at få den lidt federe finish/udseende på A850. Og ja, Tapeconnection er det rigtige sted at starte!
Når jeg slet ikke nævner 610, så skyldes det at den ikke er prisen værd, da det Yamaha gør, er at tage en given model og så pakken den sammen i et mindre kabinet, og så hæve prisen. Så den skal man udelukkende vælge, hvis man ikke vil have en full-size receiver stående.
M.v.h.
|
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 10:45
Receiveren kommer ikke til stå synligt, så udseende er lidt ligegyldigt :) Jeg kan dog se at Yamaha giver 3 års garanti på Aventage serien.
RX-AS710D ser ud til også at have fuld UHD support, så det er vist primært Atmos support der er forskellen mellem den og A850. A850 er også mere kraftfuld, men tvivler på jeg har behov for det. Omvendt betyder det vel blot højere strømforbrug?
------------- Jramskov
|
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 11:22
pointwood skrev:
Receiveren kommer ikke til stå synligt, så udseende er lidt ligegyldigt :) Jeg kan dog se at Yamaha giver 3 års garanti på Aventage serien.
RX-AS710D ser ud til også at have fuld UHD support, så det er vist primært Atmos support der er forskellen mellem den og A850. A850 er også mere kraftfuld, men tvivler på jeg har behov for det. Omvendt betyder det vel blot højere strømforbrug? |
Du kan aldrig få "for meget" effekt! Tværtimod giver det oftest bedre lyd, p.g.a mere overskud, bedre styr på højttalerne o.s.v. Forskellen i strømforbrug er i den sammenhæng vist fuldstændig lige meget! Hvis du bekymrer dig om den slags, så giver det langt mere, at skifte alle lamper i huset til LED-typen. Forbruget på de to kan i øvrigt godt være ens, da det handler mere om, hvor højt du spiller.
Desuden har Yamaha generelt noget af det laveste standby-forbrug, blandt alle fabrikanter.
M.v.h.
|
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 11:54
Henrik B. skrev:
Du kan aldrig få "for meget" effekt! Tværtimod giver det oftest bedre lyd, p.g.a mere overskud, bedre styr på højttalerne o.s.v. Forskellen i strømforbrug er i den sammenhæng vist fuldstændig lige meget! Hvis du bekymrer dig om den slags, så giver det langt mere, at skifte alle lamper i huset til LED-typen. Forbruget på de to kan i øvrigt godt være ens, da det handler mere om, hvor højt du spiller.
Desuden har Yamaha generelt noget af det laveste standby-forbrug, blandt alle fabrikanter.
M.v.h. | Der bliver sjældent spillet særligt højt her i huset. Jeg er godt klar over at mere effekt generelt betyder bedre lyd, men tror at forskellen mellem de 2 er så lille at jeg ikke vil kunne høre forskel. Godt at høre at Yamaha har lavt standby forbrug.
Ps. Udover nogle få halogen pærer der ikke kan skiftes, er alt lys i huset skiftet til LED.
------------- Jramskov
|
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 13:47
Med tanke på at det er lilleput højtalere så er en rx-v779 da fin. Den kan levere mere end rigeligt til dine focal
|
Skrevet af: Jesna
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 14:05
Weekend tilbud
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/forstarkere/RXV779BK/yamaha-7-2-surround-receiver-rx-v779-sort - http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/forstarkere/RXV779BK/yamaha-7-2-surround-receiver-rx-v779-sort
/Jakob
------------- Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16 TV: Samsung 55JU7005
|
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 14:18
Så er der da ikke meget at tænke over mere. Super pris, på en rigtig fin receiver.
|
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 15:50
Ja for hulan! Du finder intet i prisklassen, som kan være med dér...
M.v.h.
|
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 20:32
Ja, det ser godt nok ud til at være et godt tilbud.
Inden jeg kører kreditkortet igennem, vil jeg godt have bekræftet at der ikke er noget væsentligt jeg misser mht. billedet? Den har HMDI 2.0 og HDCP2.2 og efter hvad jeg ved, fuld 4K support på i det mindste nogle af HDMI portene. Mangler der noget? Hvad med HDR?
------------- Jramskov
|
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 21:52
Den understøtter HDR. Det eneste den reelt mangler, er ATMOS og DTS-X.
M.v.h.
|
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 21:54
Jeg giver altså ikke meget for der 4K opskalering. Det er ikke så jeg sidder og er vildt imponeret over forskellen på om min 1050'er opskalere til uhd eller bare lader BD signalet rende lige i gennem uden behandling.
I min verden, og det er ikke sikkert alle er enige, så er det kilde materialet der er vigtigst. Hvis ikke kvaliteten er der, så kan man lave alle de fiks-fakserier man vil, men det bliver ikke så godt som et godt kilde materiale ville gengive det som. BD kvalitet bliver ikke til rigtig 4K pga. lidt computer pilleri.
HDR er vist ikke på banen endnu, tror jeg 🤔
|
Skrevet den: 19-Februar-2016 kl. 21:57
Hvordan redigere man egentligt et indlæg fra iPhone/iPad?
|
Skrevet den: 20-Februar-2016 kl. 09:47
Johnny k skrev:
Jeg giver altså ikke meget for der 4K opskalering. Det er ikke så jeg sidder og er vildt imponeret over forskellen på om min 1050'er opskalere til uhd eller bare lader BD signalet rende lige i gennem uden behandling.
I min verden, og det er ikke sikkert alle er enige, så er det kilde materialet der er vigtigst. Hvis ikke kvaliteten er der, så kan man lave alle de fiks-fakserier man vil, men det bliver ikke så godt som et godt kilde materiale ville gengive det som. BD kvalitet bliver ikke til rigtig 4K pga. lidt computer pilleri.
HDR er vist ikke på banen endnu, tror jeg 🤔 | Jeg er nok enig. Udviklingen går så hurtigt at den chip der sidder i forstærkeren snart vil være overhalet (hvis ikke allerede) af chippen i et nyt 4K TV.
Du har ret i at HDR ikke rigtigt er på banen endnu, men en alliance er for nyligt blevet enige om en UHD Premium "standard" der inkluderer HDR. Jeg vil være sikker på at den reciever jeg køber rent faktisk kan supportere det.
------------- Jramskov
|
Skrevet den: 20-Februar-2016 kl. 10:41
Hvis man altid skal gå efter at få det sidste nye der er lige om hjørnet med. Så får man aldrig købt noget, for der er altid lige noget nyt om hjørnet.
Og som du selv skriver så er hdr det der er lige om hjørnet. Men hvad kommer så?
Ellers havde jeg jo stadig brugt min Philips FR951 surround receiver fra 90'erne endnu. Har den dog stadig, men den gang var den fremme i skoene.
|
Skrevet den: 20-Februar-2016 kl. 10:48
Det er jeg udmærket klar over, men når nu UHD Premium "standarden" findes, vil det da være dumt ikke at tjekke om en given model supporterer det. Specielt når mit TV er fra 2008 og mit næste TV (når mit nuværende engang dør) sandsynligvis vil supportere UHD Premium.
Jeg søger ikke efter en model der supporterer 8K ;)
------------- Jramskov
|
Skrevet den: 20-Februar-2016 kl. 12:15
Så er den bestilt. Havde egentligt håbet at kunne afhente den i nærmeste butik, men de havde den ikke på lager nogen steder i Jylland.
Eneste gratis levering var til en Swip boks, så det valgte jeg. Tvivler dog på at de kan få den presset ind i en af de bokse, så gad vide hvad de så gør?
------------- Jramskov
|
Skrevet den: 20-Februar-2016 kl. 12:21
pointwood skrev:
Så er den bestilt. Havde egentligt håbet at kunne afhente den i nærmeste butik, men de havde den ikke på lager nogen steder i Jylland.
|
M.v.h.
|
Skrevet den: 20-Februar-2016 kl. 13:29
Går lige lidt offtopic i min egen tråd: Hvad er egentligt årsagen til at de er så store? Der skal selvfølgeligt være plads til alle input og output, men derudover?
Jeg tænker bare at IT udstyr er blevet meget mindre, men der må være nogle andre fysiske begrænsninger?
------------- Jramskov
|
Skrevet den: 20-Februar-2016 kl. 13:54
En del komponenter bliver generelt mindre, men udgangstransistorer, lytter o.s.v., skrumper ikke, da de skal kunne klare de store strømstyrker. Ligeledes kræver varmeafledningen køleareal af en vis størrelse. Der kommer også flere og flere effektkanaler i surroundreceiverne = flere komponenter, mere varme o.s.v.
M.v.h.
|
Skrevet den: 25-Februar-2016 kl. 13:29
Receiver modtaget og installeret. Selvom man mener at have udelukket at årsagen til problemer kan være andet, så er det alligevel rart at få det verificeret, jeg har indtil videre ikke oplevet nogen udfald og opsætning af den nye gik også rimeligt smertefrit.
Nogen der skulle være interesseret i en brugt Denon AVR-3311 receiver der har et problem med HDMI boardet eller hvad det nu end måtte være? :) Hvad vil en fair pris være for sådan en?
------------- Jramskov
|
|