Print side | Luk vindue

Tv lyd med stereo forstærker

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=145511
Udskrevet den: 26-Februar-2025 kl. 22:05

Emne: Tv lyd med stereo forstærker
Skrevet af: piopakk
Emne: Tv lyd med stereo forstærker
Skrevet den: 05-Marts-2016 kl. 12:25
Hej alle

Scenarie: 
Jeg sætter min PS4 og bluray afspiller i et af de nye samsung TV (som har en ekstern boks til tilslutninger) via HDMI, og så et optisk kabel fra TV-boksen til en stereoforstærker med indbygget DAC (fx Cambridge Audio CXA60/80), alternativt til en ekstern DAC.

Er lyden så ringere, end hvis jeg satte PS4 og bluray afspiller ind i en AV receiver? Er der forskel i lydkvaliteten?

Jeg forsøger at finde ud af om tv'et som 'mellemmand' skaber en ringere lyd, når signalet skal via TV'et.

Kan I følge mig? :)

Vh
P

Svar:
Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 05-Marts-2016 kl. 12:49
Hvis det blot er stereo, vil lydkvaliteten være den samme.

Det man skal være opmærksom på med det optiske output på de fleste TV er at det kun giver surround ud hvis kilden er TVet selv (inkl. f.eks. Netflix-appen), men hvis du bruger eksterne kilder sat til via HDMI, så får du kun stereo ud, uanset om man får surround ind via HDMI.

Så til stereo er optisk fra TVet fint, men til surround skal du køre enhederne direkte i receiveren, eller tilslutte receiveren til TVet via en HDMI-port med ARC (audio return channel).

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Marts-2016 kl. 13:15
Desværre tillader ARC heller ikke surround

Skrevet den: 05-Marts-2016 kl. 13:22
Det er da fesent :(

Skrevet den: 05-Marts-2016 kl. 13:44
Ja

Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 09:29
ok fedt.
har i øvrigt været nede i en hifi klubben (3 forskellige på 2 mdr). De er simpelthen så inkompetente, når man spørger lidt ind til råd og vejledning. Det er spild af tid.

Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af piopakk piopakk skrev:

ok fedt.
har i øvrigt været nede i en hifi klubben (3 forskellige på 2 mdr). De er simpelthen så inkompetente, når man spørger lidt ind til råd og vejledning. Det er spild af tid.

De er der for at sælge og ikke så meget andet.

Ligesom med de fleste andre butikker er det en god ide at vide præcis hvad man søger på forhånd, og lade være med at følge deres salgsgas.

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af piopakk piopakk skrev:

Jeg forsøger at finde ud af om tv'et som 'mellemmand' skaber en ringere lyd, når signalet skal via TV'et.

Det gør den ikke.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Desværre tillader ARC heller ikke surround

Jeg har en Viasat satreceiver direkte tilsluttet til tv, og får DD via ARC til surround receiver. Hvis kilden udsender DD+, så understøttes det ikke via ARC, med undtagelse af indbygget sattuner i tv ( her udsendes især tyske kanaler i DD+ ).

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 12:34
Det må være en Sony feature. Det er tidligere konstateret at Samsung ikke har den feature.

Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 15:24

Det må være en Sony feature. Det er tidligere konstateret at Samsung ikke har den feature.

Sony og Panasonic understøtter DD 5.1 via ARC, dette gælder som minimum fra 2013 og frem. I 2013 er der ingen modeller fra LG eller Samsung, der understøtter DD 5.1 via ARC. Hvordan listen ser ud d.d, har jeg ingen ide om.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Sony og Panasonic understøtter DD 5.1 via ARC, dette gælder som minimum fra 2013 og frem. I 2013 er der ingen modeller fra LG eller Samsung, der understøtter DD 5.1 via ARC. Hvordan listen ser ud d.d, har jeg ingen ide om.

Ja man skulle jo mene de efterhånden får det lært, så spdif kan undgåes. Selv er jeg vant til at der skal et lydkabel fra tunerbox i min SR, da intern tuner ikke har været i mit TV siden digitalt blev indført på DVB-T siden 2007.

Skrevet den: 07-Marts-2016 kl. 20:35
Jeg hører kun hører lyd via stereo fra 2 front gulvhøjtalere (ELAC FS247) og bruger en PS4, blu ray afspiller, apple TV, SONOS og chromecast.
Hvad vil I anbefale at jeg bruger til at koble til mine højtalere? Vil gerne have god lyd, både fra TV, fra PS4 ved spil og ved musiklytning via streaming/Sonos.

Har lige nu en Denon AVR1908, men er måske ikke god nok til mine ELAC?
Lytter aldrig særlig højt.

Skrevet den: 07-Marts-2016 kl. 21:23
Bare rolig, din Denon er helt fin

Skrevet den: 08-Marts-2016 kl. 19:45
Hvad baserer du det på Henrik?

Skrevet den: 08-Marts-2016 kl. 21:20
At rigtigt mange mennesker er rigtigt glade for deres Denon-forstærkere/receivere, og at der ikke er hørbar forskel på forskellige forstærkere, udover effekt.

Og da du sjældent spiller særligt højt er der rigeligt med effektoverskud i din Denon.

Hvorfor tror du den ikke er "god nok" til dine ELAC-højttalere?

Skrevet den: 08-Marts-2016 kl. 21:34
Mere sludder og vrøvl

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 08-Marts-2016 kl. 23:58
Jeg er enig med Kampus.

Hvis du har besluttet at gå stereo vejen vil du kunne hente en del på en ren stereo forstærker.

Dermed ikke sagt at din Denon er ringe.

Skrevet den: 09-Marts-2016 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvis du har besluttet at gå stereo vejen vil du kunne hente en del på en ren stereo forstærker.

Sagt med andre ord: Du får følelsen af at en stereoforstærker er mere "rigtig" til et stereosetup, men selve lyden vil være den samme.

Skrevet den: 09-Marts-2016 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Sagt med andre ord: Du får følelsen af at en stereoforstærker er mere "rigtig" til et stereosetup, men selve lyden vil være den samme.
Nej, vi hverken føler eller tror, vi erfarer og konstaterer.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 09-Marts-2016 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Nej, vi hverken føler eller tror, vi erfarer og konstaterer.

Baseret på hvad? 100% subjektive vurderinger?

Hvad med at få noget fakta på bordet i stedet?

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 09-Marts-2016 kl. 12:01
Ja, så kom da må nogle fakta der viser at en 4000 kr's surroundforstærker er lige så god til at drive en højttaler som en 4000 kr's stereoforstærker.

Bare en 10-15 links til målinger, inklusive målinger ved skæve fasevinkler.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 09-Marts-2016 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Ja, så kom da må nogle fakta der viser at en 4000 kr's surroundforstærker er lige så god til at drive en højttaler som en 4000 kr's stereoforstærker.

Bare en 10-15 links til målinger, inklusive målinger ved skæve fasevinkler.

Klaus

Fordi du skal jo ukritisk bare have lov til at opfinde nogle arbitrære krav.

Kom du nu hellere med beviser for at surroundreceivere ikke egner sig til en af de primære funktioner de er designet til. Tro det eller ej, så tester producenterne altså også deres produkter med stereo-lydkilder, selvom det er en surroundreceiver.

Nu har trådstarter jo en glimrende receiver i forvejen, så der er ingen grund til at skifte den ud. Hvis nu han spillede rigtigt højt kunne man måske argumentere for en effektforstærker eller en kraftig integreret forstærker, men til almindeligt brug er det komplet ligegyldigt.

Du må også gerne forklare hvorfor der skulle være forskel på at lave god lyd når det er musik man spiller, og god lyd når det er film. Hvad nu hvis det er en koncertfilm eller en musikvideo?

I mange tilfælde kan en receiver endda give bedre lyd end en ren stereoforstærker, da man så har mulighed for at bruge den indbyggede rumkorrektion.

Skrevet den: 09-Marts-2016 kl. 12:21
Nej Henrik, fordi du ukritisk bare slynger statements ud som skidt fra en spædkalv. Folk uden viden, TROR jo ligefrem på dine statements, omend de er hamrende forkerte

Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 09-Marts-2016 kl. 13:03
Jeg synes at det er værd at bemærke at der også findes stereo forstærkere der har en påviseligt ringere ydelse end tilsvarende prissatte AV receivere, specielt blandt de lidt mere eksotiske mærker, så imo er der ikke nogen garanti for at man får noget bedre ved at købe stereo til samme penge som en avr. Det er nærmest naivt at tro at man pr automatik får noget bedre. Hvis der er en ting jeg har lært over de sidste 25+ års erfaring med HIFI og video, så er det at der ikke er nogen grænse for hvor _lidt_ man kan få for pengene. Specielt blandt de lidt mere ukendte mærker.

Dette i øvrigt sagt, uden i øvrigt at tage stilling til om nogen i det hele taget er i stand til at _høre_ forskel, fremfor at _se_ forskel uanset om den ene forstærker på papiret skulle være lidt bedre end den anden. Jeg kan altså ikke høre forskel og jeg ville nødig give køb på alle de gode funktioner i min AVR, for et få en marginalt bedre lydkvalitet. Reelt så marginal, at folk ikke engang kan blive enige om, om den i virkeligheden er der eller om det er ren indbildning.

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 09-Marts-2016 kl. 15:18
Jeg hopper ud ud af tråden.

Gider ikke flere endeløse diskutioner med Henrik Stevn.

Print side | Luk vindue