Print side | Luk vindue

Råd om center højttaler

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=145524
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 08:39

Emne: Råd om center højttaler
Skrevet af: thygekm
Emne: Råd om center højttaler
Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 08:04
Hej.

Efter 20 år er jeg stadig relativt godt tilfreds med mine teenager højttalere.
Dog er jeg ved at være træt af min meget lille og billige Paradigme CC50 center højttaler, den var fin da Pro logik var vejen frem, men sådan som de mumler i alle de fede serier i dag er den håbløs.

Jeg overvejer at prøve med en Dali SC 5 eller en B&W LCR60 S3 i stedet, men jeg er i tvivl om hvor stor forskel det vil gøre.
Her i et godt råd eller to til denne situation?

(Jeg har en Denon AVR 1611 til at drive den)

Svar:
Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 08:17
Hva består de øvrige højtalere af?

Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 08:38
Front: Paradigm 5se MKIII (2-vejs gulvhøjtaler med 8" bas)
Bag: Mission ??? (2-vejs reolhøjtaler med 5" bas)
Ingen sub, syntes ikke jeg har behov for en.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 09:45
Og de fede serier, er det fra TV kanalerne?

Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 10:03
Kanaler, streaming og blue-Ray.
Altså alt fra DR's fedme stereo, hen over Dolby digital, til DTS.

Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 11:06
Det er lidt forskelligt hvad man får ud af en center til TV kanaler. Så Stardust på DR3 igår, og her var stemmerne fint i center med NEO6 på recieveren. Men for det meste er lyden så ringe at jeg foretrækker lyden fra mine ext TV højttalere.

Til streaming og BD er det noget helt andet. Her er en center uundværlig, ligeså en sub. Streaming kender jeg ikke så meget til. Men lydsporene på en BD er 5 eller 7 diskrete (adskilte) kanaler + en LFE (lavfrekvent bas) kanal.

Så for at få fuldt udbytte af den detaljerede HD lyd, er det nødvendigt med 6 eller 8 højttalere incl sub.

Skrevet af: Bconrad
Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 12:32
Jeg har en Center der er noget dårligere end mine fronter. Det giver et noget ujævnt lydbillede, hvilket gøre at Jeg leder efter en ny Center.

Jeg har en b&w lcr60 s3 stående i skabet. Dog uden frontstof og med en trykket diskant efter min datter. Den står i Østjylland og skal ikke koste meget. Så kan du da se om Det giver en forbedring. Du må også låne den og prøve.

Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 14:07
Som bekendt bliver et svar sjældent bedre end spørgsmålet
Det jeg mener er:
Får jeg et mærkbart bedre resultat ved at skifte fra en Paradigme CC50, til sådan noget som en Dali SC 5 eller en B&W LCR60 S3.
Eller skal jeg ud og finde mig et større budget, før jeg får en mærkbar forbedring?

Skrevet af: wernermeyer
Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 14:30
Måske.
Dali'en er efterhånden en ældre sag, men måske de 4x4'' er en forbedring over din nuværende. B&W har en ekstra enhed til at tage vare af de dybere toner. Det kan være en fordel når du ikke bruger sub. Den har dog en bagudvendt port som du skal være opmærksom på.
Men det er svært at sige om de er den opgradering du er ude efter. Det nemmeste er at låne, hvis muligt, og selv lytte.

Skrevet den: 06-Marts-2016 kl. 14:45
Man betegner fronter LCR, og det betyder de optimalt skal være ens! Hvis ikke det kan lade sig gøre af pladshensyn og WAF, må man gå på kompromis. Men sørge for at center kan matche L og R i klang og dynamik.

Så det korte svar er at du får ALT ud af at opgradere center.

Skrevet af: JesA
Skrevet den: 07-Marts-2016 kl. 10:08
- én ting er at centerhøjtaleren bør matche ens andre fronthøjtalere.

Noget andet er, at kvaliteten af en centerhøjtaler er vigtigere end at man umiddelbart tror, for at lyden ("talen") vil lyde naturtro og ukomprimeret. Og har man først oplevet hvad en god centerhøjtaler giver af "løft" til surround-lyden, så kan man ikke undvære den.

Skrevet den: 08-Marts-2016 kl. 20:43
Så der er umiddelbart alle at vinde ved at prioritere centeren højere end alle andre kanaler?

Er der nogle tommelfinger regler at gå efter hvad type angår?
Hvilken konsekvens for det hvis jeg vælger henholdsvis 2-vejs eller 3-vejs?
Hvilken konsekvens for det hvis jeg vælger basrefleks eller trykkammer?

Print side | Luk vindue