1080p Vs. 1080i??
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=145831
Udskrevet den: 31-Maj-2025 kl. 05:05
Emne: 1080p Vs. 1080i??
Skrevet af: Jacob_Bentzen
Emne: 1080p Vs. 1080i??
Skrevet den: 22-Marts-2016 kl. 13:24
Hej Jeg har min computer tilsluttet mit TV og kan ikke helt finde ud af om jeg skal vælge 1080p eller 1080i. Har engang hørt at det bedste til et TV var 1080i, men det kan jo være at jeg husker forkert. Jeg bruger den til se film og tv over Youseeplay. Hvad ville være bedst??
------------- FORZA FCK
|
Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Marts-2016 kl. 14:06
Det afhænger af om dit grafikkort eller dit TV er bedst til at de-interlace.
|
Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 22-Marts-2016 kl. 14:20
Altså har du videoer på PC'en liggende i 1080i? Hvis det bare er til generel PC-tilslutning så skal du vælge 1080p.
Alt i PC-økosystemet kører progressivt og RGB så der er ingen grund til at først at degradere PC-signalet fra progressivt til interlaced for derefter at omdanne det til progressivt igen.
Der kan være visse situationer med tv-bokse, hvor det kan være at foretrække at vælge 1080i, men på PC'en skal du køre 1080p.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet af: Jacob_Bentzen
Skrevet den: 22-Marts-2016 kl. 14:39
Ok mange tak for hjælpen :)
------------- FORZA FCK
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 22-Marts-2016 kl. 20:55
i'et står for interlaced, at hver linie gentages to gange.
1080i er 540 linier der hver gentages to gange. 1080p er 1080 individuelle liner.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 22-Marts-2016 kl. 21:56
strandvasker skrev:
1080i er 540 linier der hver gentages to gange. 1080p er 1080 individuelle liner. |
1080i er 540 "hver anden linjer" skiftende ved hvert billede. Det er ikke de samme 540 linjer der sendes to gange. http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1183765992" rel="nofollow - http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1183765992
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 22-Marts-2016 kl. 22:04
Og derfor "flimmeriet" på billedrør, som nærmest forsvandt med refreshrate på 100 Hz
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 23-Marts-2016 kl. 06:02
Det bedste er at vise materialet i det format det er optaget i.
I er billedrørets måde at vise billeder på. Her skyder en elektron kanon ind på et stykke glas med fosfor der lyser op. Kanonen skyder en linie af gangen. Hver billede består af to halve billeder hvor kanonen skyder halvdelen af linierne på det ene og den anden halvdel på det andet. Det gav det som Kampus beskriver som flimmer. Nogle lavede så et 100hz tv hvor man bare fordoblede antallet af halvbilleder. Det lå ikke i optagelsen men blev genereret i selve tv'et. Flimmeret forsvandt på denne måde. Til gengæld fik man tilført billedet en del uhensigtsmæssigheder.
P eller progressive er filmens måde hvor der vises hele billeder. Med 24 eller 25 billede pr. Sekund opfattes dette en smule hakkeende af øjet. Mange tv folk optager i progressive for at få filmlooket.
|
Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 23-Marts-2016 kl. 09:15
Det er ikke progressive scan som sådan der skaber filmlooket, det har meget mere med antallet af billeder per sekund at gøre.
Forskellen på 24/25 og 30 billeder i sekundet er det der får TV-drama til at se "billigt" ud, fordi folk forbinder med lavbudget-produktioner. Se bare den kæmpe negative reaktion der var på The Hobbit da den kom i 48fps-udgaven. Jeg synes det så vildt godt ud, men man skulle godt nok lige vænne sig til det, for i starten så det helt seriøst ud som om alting foregik med 125% hastighed.
Derfor er det et godt trick brugt af serier som f.eks. Dexter, Sherlock, Game of Thrones og andre store produktioner at filme i 24/25fps, så de ser mere ud som film. Kontrasten til serier som Friends og andre sitcoms der generelt filmes i 30fps er slående.
GoT ser jo stadig filmisk ud på et TV der kører interlaced, lige så vel som på et der kører progressive.
Og i dag hvor TVerne er så gode til at deinterlace er der reelt ingen forskel på 1080i og 1080p.
|
Skrevet den: 23-Marts-2016 kl. 10:03
Mufti skrev:
Det bedste er at vise materialet i det format det er optaget i.
I er billedrørets måde at vise billeder på. Her skyder en elektron kanon ind på et stykke glas med fosfor der lyser op. Kanonen skyder en linie af gangen. Hver billede består af to halve billeder hvor kanonen skyder halvdelen af linierne på det ene og den anden halvdel på det andet. Det gav det som Kampus beskriver som flimmer. Nogle lavede så et 100hz tv hvor man bare fordoblede antallet af halvbilleder. Det lå ikke i optagelsen men blev genereret i selve tv'et. Flimmeret forsvandt på denne måde. Til gengæld fik man tilført billedet en del uhensigtsmæssigheder.
P eller progressive er filmens måde hvor der vises hele billeder. Med 24 eller 25 billede pr. Sekund opfattes dette en smule hakkeende af øjet. Mange tv folk optager i progressive for at få filmlooket. | Synes nu ikke der var uhensigtsmæssigheder på mit Sony Trinitron 100 Hz. Tværtimod stod det bedre end fladskærme i 2005.
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 23-Marts-2016 kl. 14:27
Det PERFEKTE tv, er endnu IKKE opfundet, så uhensigtsmæssigheder vil der altid være!
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 09:19
HenrikStevn skrev:
Det er ikke progressive scan som sådan der skaber filmlooket, det har meget mere med antallet af billeder per sekund at gøre.
Forskellen på 24/25 og 30 billeder i sekundet er det der får TV-drama til at se "billigt" ud, fordi folk forbinder med lavbudget-produktioner. Se bare den kæmpe negative reaktion der var på The Hobbit da den kom i 48fps-udgaven. Jeg synes det så vildt godt ud, men man skulle godt nok lige vænne sig til det, for i starten så det helt seriøst ud som om alting foregik med 125% hastighed.
Derfor er det et godt trick brugt af serier som f.eks. Dexter, Sherlock, Game of Thrones og andre store produktioner at filme i 24/25fps, så de ser mere ud som film. Kontrasten til serier som Friends og andre sitcoms der generelt filmes i 30fps er slående.
GoT ser jo stadig filmisk ud på et TV der kører interlaced, lige så vel som på et der kører progressive.
Og i dag hvor TVerne er så gode til at deinterlace er der reelt ingen forskel på 1080i og 1080p. |
Progressive er helbilleder, modsat interlace der er halvbilleder.
Derfor for man filmlook med progressive fordi det ligesom film består af helbilleder. Det har intet med billedkvalitet at gøre. Ej heller colourgrade. Tv består af 25 billeder pr sek, mens film består af 24 billeder pr sek.
Friends er produceret til det amerikanske marked med ntsc standard der består af 30 billeder pr sek.
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 10:15
Mufti skrev:
HenrikStevn skrev:
Og i dag hvor TVerne er så gode til at deinterlace er der reelt ingen forskel på 1080i og 1080p. |
Derfor for man filmlook med progressive fordi det ligesom film består af helbilleder. Det har intet med billedkvalitet at gøre. Ej heller colourgrade. Tv består af 25 billeder pr sek, mens film består af 24 billeder pr sek.
Friends er produceret til det amerikanske marked med ntsc standard der består af 30 billeder pr sek. |
Jeg er nu ret sikker på at serien friends er skudt på rigtig film, mener enda den er skudt i PV. Men det kan google sikkert finde noget om.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 10:18
Yep, en hurtig google. Serien friends er skudt med: Panaflex 35mm Camera and Lenses by Panavision
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 10:25
Og serien Joey og sikkert mange flere serier er skudt på 35mm film.
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 10:25
Jep. Den er skudt på film.
Men ifølge denne hjemmeside i 30 billeder pr sekund.
Og så konverteret til interlace video med 60 halvbilleder pr sekund.
http://ask.metafilter.com/160832/was-NBCs-sitcom-Friends-shot-on-film" rel="nofollow - http://ask.metafilter.com/160832/was-NBCs-sitcom-Friends-shot-on-film
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 16:26
Mufti skrev:
Friends er produceret til det amerikanske marked med ntsc standard der består af 30 billeder pr sek. |
Det er ikke progressive eller interlaced der bestemmer om det er film-look eller TV-serie-look, En film har stadig film-looket på et interlaced billedrørsfjernsyn, og en TV-serie ligner stadig en TV-serie på et moderne fjernsyn med progressive scan, eller en computerskærm for den sags skyld.
|
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 17:02
HenrikStevn skrev:
Mufti skrev:
Det er ikke progressive eller interlaced der bestemmer om det er film-look eller TV-serie-look, En film har stadig film-looket på et interlaced billedrørsfjernsyn, og en TV-serie ligner stadig en TV-serie på et moderne fjernsyn med progressive scan, eller en computerskærm for den sags skyld. | Kommer an på serien. for de nye serier er skudt i 24 billeder. i hvert fald dem fra usa. kan man se
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 17:14
Henrik Stevn.
Nu går der den sædvanlige rundhyl i den igen.
Jeg kan sagtens se forskel på om mit kamera skyder 1080i eller 1080p.
Det kan jeg påstå med over 25 år i tv branchen.
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 17:26
Det kommer meget an på deinterlaceren i dit fjernsyn eller din afspiller på PCen. En god deinterlacer kan rekonstruere billedet så du ikke kan se forskel.
En dårlig interlacer virker f.eks. ved line doubling, så du reelt kun har den halve vertikale opløsning, hvorimod en god en af slagsen går ind og rent faktisk rekonstruerer billedet med den fulde opløsning.
Har det virkelig taget dig 25 år at lære at se forskel på dårlig deinterlacing og progressive?
Hilsen fra en tidligere B&O-lærlig :-)
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 18:11
I teorien ja.
Det har taget mig 25 år at finde ud af forskel på teori og praksis.
Jeg hopper ud af tråden.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 18:46
HenrikStevn skrev:
Hilsen fra en tidligere B&O-lærlig :-) |
Ok, hvad var det nu lige for en type lærling du var hos Bang & Olufsen? IT!!!!
Så lad nu være med at bruge det som et forsøg på, at lade andre tro, at du rent faktisk arbejdede med dét!!!
Og at du helt seriøst kan påstå at en god interlacer kan (gen)skabe et 1080p billede, ud fra et 1080i billede!? Muuuahahahahaa.....
M.v.h.
|
Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 18:52
Henrik B. skrev:
HenrikStevn skrev:
Så lad nu være med at bruge det som et forsøg på, at lade andre tro, at du rent faktisk arbejdede med dét!!!
Og
at du helt seriøst kan påstå at en god interlacer kan (gen)skabe et
1080p billede, ud fra et 1080i billede!? Muuuahahahahaa.....
M.v.h. |
Det kan man godt under visse omstændigheder. Inverse telecine er et eksempel på dette.
http://www.afterdawn.com/glossary/term.cfm/inverse_telecine" rel="nofollow - http://www.afterdawn.com/glossary/term.cfm/inverse_telecine
http://en.wikipedia.org/wiki/Telecine" rel="nofollow - https://en.wikipedia.org/wiki/Telecine
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 19:09
Mufti skrev:
I teorien ja.
Jeg hopper ud af tråden. |
Det kunne tyde på at 25 år ikke var nok.
Henrik B. skrev:
HenrikStevn skrev:
Og at du helt seriøst kan påstå at en god interlacer kan (gen)skabe et 1080p billede, ud fra et 1080i billede!? Muuuahahahahaa.....
M.v.h. |
Jeg håber ikke du tror at man sidder i en osteklokke, kun sætter servere op, og slet ingen berøring har med produktsiden af forretningen, når man arbejder med IT.
Jeg tilbragte en god del af min læretid i produktudviklingen blandt ingeniører og andre eksperter, og en meget stor del af min fritid sammen med de øvrige lærlinge, også fra elektronik- og radio/TV-uddannelserne. I den tid lærte jeg mange ting gennem praktisk erfaring, noget jeg senere har sat meget stor pris på.
Se også Flash!'s indlæg ovenfor. Det er absolut muligt at genskabe 1080p ud fra 1080i, så det ikke er til at se forskel. Enhver der siger andet ved ganske enkelt ikke hvad de snakker om, mange års erfaring i branchen eller ej.
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 19:44
HenrikStevn skrev:
Mufti skrev:
I teorien ja.
Jeg hopper ud af tråden. |
Det kunne tyde på at 25 år ikke var nok.
Henrik B. skrev:
HenrikStevn skrev:
M.v.h. |
Jeg håber ikke du tror at man sidder i en osteklokke, kun sætter servere op, og slet ingen berøring har med produktsiden af forretningen, når man arbejder med IT.
Jeg tilbragte en god del af min læretid i produktudviklingen blandt ingeniører og andre eksperter, og en meget stor del af min fritid sammen med de øvrige lærlinge, også fra elektronik- og radio/TV-uddannelserne. I den tid lærte jeg mange ting gennem praktisk erfaring, noget jeg senere har sat meget stor pris på.
Se også Flash!'s indlæg ovenfor. Det er absolut muligt at genskabe 1080p ud fra 1080i, så det ikke er til at se forskel. Enhver der siger andet ved ganske enkelt ikke hvad de snakker om, mange års erfaring i branchen eller ej. |
M.v.h.
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 19:51
Læs nu op på, hvad (inverse) telecine kan! Igen, man kan sgutte (gen)skabe et 1080p billede, ud fra et 1080i billede - ikke som originalt. Så Henrik - tag nu igen den viden du tror du har, og hop tilbage i serverrummet...
M.v.h.
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 19:55
Henrik B. skrev:
Læs nu op på, hvad (inverse) telecine kan! Igen, man kan sgutte (gen)skabe et 1080p billede, ud fra et 1080i billede - ikke som originalt. Så Henrik - tag nu igen den viden du tror du har, og hop tilbage i serverrummet...
M.v.h. |
Det var heller ikke det der var præmisset. Du laver forudsætningerne om for at lade som om du har ret. Du skrev:
"Og
at du helt seriøst kan påstå at en god interlacer kan (gen)skabe et
1080p billede, ud fra et 1080i billede!? Muuuahahahahaa....."
Det er forkert!
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 20:07
Flash! skrev:
Henrik B. skrev:
M.v.h. |
Det var heller ikke det der var præmisset. Du laver forudsætningerne om for at lade som om du har ret. Du skrev:
"Og at du helt seriøst kan påstå at en god interlacer kan (gen)skabe et 1080p billede, ud fra et 1080i billede!? Muuuahahahahaa....."
Det er forkert!
|
Hvor er det forkert? Du kan ikke tage 1080p, lave det om til 1080i, og så ud fra det 1080i billede, genskabe det originale 1080p billede. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre, da du har fjernet billedinformation, som ikke vil kunne genskabes 100%!
M.v.h.
|
Skrevet af: mrjocs
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 21:44
Tjoe. hvis du laver 1080p/30 om til 1080i/60. Så er det muligt :)
------------- mvh
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 22:08
mrjocs skrev:
Tjoe. hvis du laver 1080p/30 om til 1080i/60. Så er det muligt :) |
M.v.h.
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 22:13
Henrik B. skrev:
Flash! skrev:
Henrik B. skrev:
M.v.h. |
"Og at du helt seriøst kan påstå at en god interlacer kan (gen)skabe et 1080p billede, ud fra et 1080i billede!? Muuuahahahahaa....."
Det er forkert!
|
Hvor er det forkert? Du kan ikke tage 1080p, lave det om til 1080i, og så ud fra det 1080i billede, genskabe det originale 1080p billede. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre, da du har fjernet billedinformation, som ikke vil kunne genskabes 100%!
M.v.h. |
LOL!
Du ved jo ganske enkelt ikke hvad du taler om hr. forhenværende radio-TV sælger.
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 22:39

Ok, kloge-åge...
M.v.h.
P.S.: Og i øvrigt så aner du intet om, hverken hvilken uddannelse jeg har, eller hvad jeg tidligere har arbejdet med...
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 22:57
Flash! skrev:
Det kan man godt under visse omstændigheder. Inverse telecine er et eksempel på dette.
|
Selvfølgelig kan man lave 1080i om til 1080p. Desværre bliver det lidt af noget "gætværk". Tager man et 1080p, lave det om til 1080i og tilbage til 1080p igen er der kvalitetstab, uanset hvilken scaler man bruger.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 23:05
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 23:06
Der er flere gode grunde til at man laver speed up til 25 fps på film og serier i Europa på TV udsendelser og DVD (Det er først med Blu-ray at man stoppede med det, da det gav forbrugerne mulighed for at køre 1080p/24fps direkte uden omveje). Ud over det oplagte med hensyn til judder giver det europæiske speed-up også den fordel at en serie/films progressive billede kan genskabet nemt og perfekt i forbindelse med 576i/1080i 50Hz signaler ...Det europæiske forhold er efter speed-up faktisk det mest simple: Det eneste der skal til er at man lægger odd og even frames sammen, da de så at sige har samme tid (og man dermed ikke har nogle interlace artifacts). I USA benytter man sig af pull-down, da det er mere komplekst af få de 24 fps ud af 60Hz transmissionen. Med med det rette modtager udstyr er det også der muligt at få genskabt de originale 24 fps.
Så jo, inverse telecine kan både med og uden brug af pull-down genskabe et perfekt progressivt billede, SÅLÆNGE frameraten på materialet er det halve (eller derunder) af den interlacede frekvens. Er frameraten højere vil man få interlace artifacts som man kender det fra f.eks. live-tv og sportstransmissioner.
...Det største tab i forbindelse med transmission af film og serier @24-25 fps via en 1080i transmission, handler i øvrigt om at encodingen af interlaced materiale ikke er lige så effektivt som encodingen af progressivt materiale.
Ps. Skal vi påkalde ethos på basis af hvad vi har lavet tidligere, så har jeg været continuity-afvikler på en TV-station.
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 23:09
KlausDM skrev:
Flash! skrev:
|
Selvfølgelig kan man lave 1080i om til 1080p. Desværre bliver det lidt af noget "gætværk". Tager man et 1080p, lave det om til 1080i og tilbage til 1080p igen er der kvalitetstab, uanset hvilken scaler man bruger.
Klaus
|
Nej. Det behøver der ikke være. Hvis i gad læse lidt op på det ville i se hvorfor. Læs nu lidt op på det.
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 23:12
Flash! skrev:
KlausDM skrev:
Flash! skrev:
|
Klaus
|
Nej. Det behøver der ikke være. Hvis i gad læse lidt op på det ville i se hvorfor. Læs nu lidt op på det.
|
Nu diskuterer vi ikke "behøver ikke"! Det er allerede fastslået at hvis du har 1080i/60, så kan det selvfølgelig tabsfrit konverteres til 1080p/30. Men du kan aldrig gøre det tabsfrit, så længe vi taler samme billedfrekvens!
M.v.h.
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 23:38
Hvor er du latterlig at høre på. Nu flytter du igen målstolperne. Både på side to og to gange på side tre skrev du at det ikke kan lade sig gøre, for derefter at ændre standpunkt efter mrjocs indlæg, så du nu kan forsøge at lade som om at du ikke tog fejl. Det gjorde du Henrik B. Du vil bare ikke indrømme det. Det er også svært efter den bredside du fyrede af på H. Stevn.
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 23:51
Flash! skrev:
Hvor er du latterlig at høre på. Nu flytter du igen målstolperne. Både på side to og to gange på side tre skrev du at det ikke kan lade sig gøre, for derefter at ændre standpunkt efter mrjocs indlæg, så du nu kan forsøge at lade som om at du ikke tog fejl. Det gjorde du Henrik B. Du vil bare ikke indrømme det. Det er også svært efter den bredside du fyrede af på H. Stevn.
|
Det er ikke mit problem, at du ikke fatter det jeg skriver! Jeg svarede Stevn på en klar udtalelses, at du så begynder at tale om alle mulige andre muligheder, kan jeg ligesom ikke stå på mål for. Jeg har flere gange tilkendegivet, at det selvfølgelig er frekvensafhængigt - det har det været siden TV'ets oprindelse. Det er elementær viden, uanset hvilken uddannelse man måtte ha', indenfor radiobranchen. Så igen, hvad du mener rager mig egentlig en høstblomst. Så videre udfald fra din side, besvares ikke!
Fortsat go' Påske!
M.v.h.
|
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 23:59
Henrik B. skrev:
Flash! skrev:
|
Det er ikke mit problem, at du ikke fatter det jeg skriver! Jeg svarede Stevn på en klar udtalelses, at du så begynder at tale om alle mulige andre muligheder, kan jeg ligesom ikke stå på mål for. Jeg har flere gange tilkendegivet, at det selvfølgelig er frekvensafhængigt - det har det været siden TV'ets oprindelse. Det er elementær viden, uanset hvilken uddannelse man måtte ha', indenfor radiobranchen. Så igen, hvad du mener rager mig egentlig en høstblomst. Så videre udfald fra din side, besvares ikke!
Fortsat go' Påske!
M.v.h. |
Du er da ellers ret agiteret, så lidt rager det dig vel. Jeg forstår fint hvad du skriver. Det er derfor at jeg skriver til dig at det er forkert hvad du skriver. Den elementære viden har det med først at være elementær når andre har givet dig et link til den. Så er det lige pludselig basisviden som alle kender. LOL!. I øvrigt er det DIG der kommer med UDFALD. Det er os andre der kommenter på dine forkerte og nedladende indlæg.
|
Skrevet af: Roland
Skrevet den: 04-April-2016 kl. 06:50
Ku' i to ikke ta' den gang ævl og kævl, om hvem der ved mest, over PB. Ikke særligt befordrende for debatten, med den slags personlige og nedladende angreb/modangreb !!
------------- Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
|
Skrevet den: 04-April-2016 kl. 07:48
Skrevet af: Roland
Skrevet den: 05-April-2016 kl. 05:54
Jeps - for jeg er skisme træt af, at der gang på gang opstår den her slags sværdsslag mellem selvbestaltede "meget kloge" brugere, der ødelægger tråde/emner med deres personlige angreb på hinanden ! Lige så gør den nedladende og latterliggørende attitude ! Især når visse brugere er involverede. Ingen nævnt - ingen glemt.
------------- Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
|
Skrevet af: ldplusse
Skrevet den: 05-April-2016 kl. 10:13
Det er sku meget sjovt nogle gange at læse disse mudderkast indlæg. Men svært for os at vide hvem der kan have ret/mest ret.
Men interlaced kan aldrig være lige så godt som Progressiv, når man kigger på den tekniske side.
Det samme er gældende omkring det med højere framerate, som desværre kun Hobitten er kommet i. Billede bliver kun bedre af flere frames/s, det kan ikke diskuteres. Det som er til diskussion er at nogle (Måske en del) ikke kan lide at det 'look' som det giver.
Men hold da op hvor er jeg træt af se hvordan det 'hakker', når vi køre 24/25/30 frames/s. Det er så dejligt at se de video'er som er optaget med min iPhone6 på 60 frames. Billede er så dejligt roligt. Desværre så har mit TV ikke en sådan Motion+ funktion. Ved godt at der er ting som ikke er godt ved disse, men syntes helt klart at de giver mere godt til billedet end de gør af dårlige ting.
Kan Hobitten iøvrigt fåes som 48 frames version?
------------- /Lars Kuhlmann
https://forum.recordere.dk/topic159534_post1604228.html" rel="nofollow - Mit Dedikerede bio projekt
|
Skrevet den: 05-April-2016 kl. 10:21
ldplusse skrev:
|
Nej, så vidt jeg ved understøtter Bluray ikke 48 FPS.
Bluray HD format support: 1920×1080 at 59.94 & 50 fps (interlaced) 1920×1080 at 24 & 23.976 fps (progressive) 1280×720 at 59.94, 50, 24, & 23.976 fps (progressive) |
Man kunne evt. køre den i 50 FPS med et lille bump i hastighed (~4%), eller gentage vise hver 24. frame dobbelt. Jeg ved ikke hvor synligt og irriterende det ville være.
|
Skrevet den: 05-April-2016 kl. 10:28
HenrikStevn skrev:
ldplusse skrev:
|
Bluray HD format support: 1920×1080 at 59.94 & 50 fps (interlaced) 1920×1080 at 24 & 23.976 fps (progressive) 1280×720 at 59.94, 50, 24, & 23.976 fps (progressive) |
Man kunne evt. køre den i 50 FPS med et lille bump i hastighed (~4%), eller gentage vise hver 24. frame dobbelt. Jeg ved ikke hvor synligt og irriterende det ville være. |
Det hjælper at fordoble framerate på det med at det 'hakker' ved panoreringer. Det hakker fordi der er 'for langt' mellem 2 frames. altså at et objekt har flyttet sig for meget på skærmen fra en frame til den næste.
Kun minimun 48 frames (Alle 48 billeder/s skal være nye), vil virke.
Nå det var ikke min mening af ændre tråd emne.
https://forum.recordere.dk/topic159534_post1604228.html" rel="nofollow - Mit Dedikerede bio projekt
|
Skrevet den: 05-April-2016 kl. 11:17
HenrikStevn skrev:
ldplusse skrev:
|
|
Den nye UHD Blu-ray-standard kommer efter alt at syne heller ikke til at understøtte 48fps. En virkelig dårlig beslutning, efter min mening.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet den: 05-April-2016 kl. 11:20
Rasmus Larsen skrev:
HenrikStevn skrev:
ldplusse skrev:
|
|
Den nye UHD Blu-ray-standard kommer efter alt at syne heller ikke til at understøtte 48fps. En virkelig dårlig beslutning, efter min mening. |
Det er bare nederen. Og så er de UHD BluRay så dyre. Tænk at en NUC til 2000kr kan klare afspilningen uden problemer og understøtter 48frames.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 05-April-2016 kl. 13:14
HenrikStevn skrev:
Man kunne evt. køre den i 50 FPS med et lille bump i hastighed (~4%), eller gentage vise hver 24. frame dobbelt. Jeg ved ikke hvor synligt og irriterende det ville være. |
Blu-ray understøtter heller ikke 1080p50.
|
Skrevet den: 05-April-2016 kl. 13:15
Rasmus Larsen skrev:
Den nye UHD Blu-ray-standard kommer efter alt at syne heller ikke til at understøtte 48fps. En virkelig dårlig beslutning, efter min mening. |
Skulle den slags ikke helst være 100% fastlagt, når nu formatet ér en realitet?
|
Skrevet den: 05-April-2016 kl. 13:39
Naiera skrev:
HenrikStevn skrev:
Blu-ray understøtter heller ikke 1080p50. |
Det er rigtigt, men man kunne køre 720p50. Personligt kan jeg godt leve med den lidt lavere opløsning til gengæld for flere billeder i sekundet, og jeg vil tro de fleste sidder på tilpas afstand af TVet til at de alligevel ikke kan se forskel på 720p og 1080p.
|
Skrevet den: 05-April-2016 kl. 14:05
Naiera skrev:
Rasmus Larsen skrev:
Skulle den slags ikke helst være 100% fastlagt, når nu formatet ér en realitet?  |
BD Alliance har mig bekendt ikke frigivet alle de tekniske detaljer, så lige nu kender kun de involverede parter det endelige svar. Men alt hvad jeg har set, tyder på, at 48fps ikke understøttes 
50 og 60fps understøttes dog. 3D 4K understøttes ikke.
Det er et hemmeligt dokument, men hvis I ikke fortæller det til nogen, så er specs her  http://www.flatpanelshd.com/pictures/uhdblurayspecs-1l.jpg" rel="nofollow - http://www.flatpanelshd.com/pictures/uhdblurayspecs-1l.jpg
|
Skrevet den: 05-April-2016 kl. 16:12
HenrikStevn skrev:
Det er rigtigt, men man kunne køre 720p50. |
Det understøtter formatet altså heller ikke.
|
Skrevet den: 05-April-2016 kl. 16:36
Naiera skrev:
HenrikStevn skrev:
Det er rigtigt, men man kunne køre 720p50. |
Det understøtter formatet altså heller ikke. |
https://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray#Video" rel="nofollow - https://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray#Video
"1280×720 50p"
|
Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 05-April-2016 kl. 23:22
Mufti skrev:
http://ask.metafilter.com/160832/was-NBCs-sitcom-Friends-shot-on-film" rel="nofollow - http://ask.metafilter.com/160832/was-NBCs-sitcom-Friends-shot-on-film |
Ja ja, og så kan du få den i 1080p også, siden de remasterede den i 2012.
------------- .....
|
Skrevet den: 06-April-2016 kl. 06:21
Notfast skrev:
Mufti skrev:
http://ask.metafilter.com/160832/was-NBCs-sitcom-Friends-shot-on-film" rel="nofollow - http://ask.metafilter.com/160832/was-NBCs-sitcom-Friends-shot-on-film |
|
Har jeg påstået andet?
Som jeg skrev tidligere er jeg hoppet ud af denne tråd, da der gik teori rundhyl i den.
|
Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 07-April-2016 kl. 09:43
Mufti skrev:
Notfast skrev:
Mufti skrev:
|
Har jeg påstået andet?
Som jeg skrev tidligere er jeg hoppet ud af denne tråd, da der gik teori rundhyl i den.
|
Som du skriver, så forstås det nemt som om at 1080i er det eneste format den fåes i.
Dette er bare en kommentar om, at andre muligheder forelægger.
Så det kan også være at folks film look og serie look vs i & p kan stumme lidt af.
------------- .....
|
|