Billigt højttalerkabel - ok kvalitet?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=145833
Udskrevet den: 01-November-2024 kl. 02:21
Emne: Billigt højttalerkabel - ok kvalitet?
Skrevet af: -Henrik-
Emne: Billigt højttalerkabel - ok kvalitet?
Skrevet den: 22-Marts-2016 kl. 13:37
Er deres højttalerkabel af fin nok kvalitet?
http://www.conradelektronik.dk/Lyd-,-video,-ukonfektionerede.htm?websale8=conrad-dk&ci=SHOP_AREA_17473_2510720&Ctx=%7bver%2f8%2fver%7d%7bst%2f3ea%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2ddk%2fs%7d%7bl%2f02%2daa%2fl%7d%7bmi%2fSHOP%5fAREA%5f17473%5f2510720%2fmi%7d%7bp1%2fc95125545048b84a8698e8b04fcedbaf%2fp1%7d%7bmd5%2ff5796c12937a315cf37b84d71b719557%2fmd5%7d
Det er til baghøjttalere.
Der er mange penge at spare i fht. at købe kabel i en hifibutik.
|
Svar:
Skrevet den: 22-Marts-2016 kl. 13:42
Der går ged i den med linket, fordi adressen er for lang, men det er højttalerkabel fra Conrad Elektronik
%20" rel="nofollow - http://www.conradelektronik.dk/
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-Marts-2016 kl. 13:59
Linket er tomt!
Du kan købe en rulle med 25 m 2x2,5 kvadrat til 189kr i Harald Skrald
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-Marts-2016 kl. 14:17
Ja, det vil være helt OK med det.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 23-Marts-2016 kl. 11:07
Jeg bruger også haralds 2,5mm kabler til baghøjttalerne. Havde før supra classic, efter vi flyttede var de ikke lange nok, men har ikke bemærket forskel andet end det stadig lyder hammer godt :)
|
Skrevet af: mortenls
Skrevet den: 23-Marts-2016 kl. 11:18
Hvis du skal bestille fra Tyskland, så ville jeg bestille hos Amazon. http://www.amazon.de/gp/bestsellers/musical-instruments/617064011/ref=zg_b_bs_617064011_1" rel="nofollow - http://www.amazon.de/gp/bestsellers/musical-instruments/617064011/ref=zg_b_bs_617064011_1
Snup de 50x2.5 som alle køber.
|
Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 23-Marts-2016 kl. 12:11
Jeg har også haft kigget på højttalerkabel fra Harald Nyborg eller Jem&Fix (har fået en ekstra "mindre 5.1 sæt). Jeg er ikke "religiøs", men en umiddelbart forskel på "standard højttalerkabel" er om det er rent oxyderet kobber eller aluminium belagt med kobber. Det fremgår ikke af beskrivelsen hos hverken Harald Nyborg eller Jem&Fix (og heller ikke lige på det ene kabel jeg tjekkede hos Conrad, selvom der er "masser af specifikationer").
Jeg ved ikke om man kan høre forskel, men jeg ville personligt gå efter ren kobber. Ved baghøjtalere er det måske ikke så vigtigt, men jeg foretrækker ens kabel ved alle højttalere.
Mvh Michael
------------- Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
Skrevet den: 23-Marts-2016 kl. 12:11
Tusind tak for feedback!
Jeg snupper kablet fra Tyskland, det fås heldigvis også i hvid
Dejligt at spare penge!
|
Skrevet den: 23-Marts-2016 kl. 12:13
Michael:
Jeg har læst mig til, at højttalerkabler fås som enten OFC eller CCA, hvor førstnævnte er dyrest og bedst kvalitet. Prøv at se hvad av cables skriver om sagen.
|
Skrevet den: 23-Marts-2016 kl. 12:15
Fra av cables.dk:
"Dette højttalerkabel består af CCA ledere (Kobberbelagt aluminium). Et CCA højttalerkabel er opbygget i en kvalitet lige under et normalt OFC højttalerkabel, men da de høje frekvenser primært løber uden på lederne, er de ikke så meget tabt ved at benytte et CCA kabel. Et CCA højttalerkabel er også lidt billigere end det traditionelle rene kobberkabel."
|
Skrevet den: 23-Marts-2016 kl. 12:16
hbuus skrev:
Michael:
Jeg har læst mig til, at højttalerkabler fås som enten OFC eller CCA, hvor førstnævnte er dyrest og bedst kvalitet. Prøv at se hvad av cables skriver om sagen. |
OFC er det jeg mener er 99,9% kobber (Oxyderet Full Cobber??). CCA kunne så stå for Cobber Coated Aluminium??? Bare lige mine gæt på forkortelserne. :-)
Mvh Michael
------------- Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
Skrevet den: 23-Marts-2016 kl. 12:17
Jep, det lyder rimeligt
|
Skrevet den: 23-Marts-2016 kl. 12:36
Harald Skralds kabler er i rent kobber.
|
Skrevet den: 26-Marts-2016 kl. 16:41
Kampus skrev:
Harald Skralds kabler er i rent kobber. | Altså OFC? Hvor ser du det?
|
Skrevet den: 26-Marts-2016 kl. 17:06
hbuus skrev:
Kampus skrev:
Harald Skralds kabler er i rent kobber. | Altså OFC? Hvor ser du det? | Jeg har det selv, og der er ingen aluminium i
|
Skrevet af: bjorno
Skrevet den: 26-Marts-2016 kl. 17:08
Du kan også bare bestille det online fx hos av-cables eller av-connection. OFC og hvidt. http://www.av-connection.dk/?PGr=3376" rel="nofollow - http://www.av-connection.dk/?PGr=3376 https://www.av-cables.dk/Hoejttalerkabel-25-m-rulle/hoejttalerkabel-ofc-2x2-50-mm2-25-m.html" rel="nofollow - https://www.av-cables.dk/Hoejttalerkabel-25-m-rulle/hoejttalerkabel-ofc-2x2-50-mm2-25-m.html
|
Skrevet den: 26-Marts-2016 kl. 17:09
Holy crap, så er det godt nok billigt! Ville ønske farven var hvid dog.
|
Skrevet den: 26-Marts-2016 kl. 17:16
Nååå det er så mig, der så det som at Harald Nyborg solgte 50m kobberkabel til 189,- Men det er selvf. 25m og ikke 50.
bjorno: Tak for links Jeg tror, jeg bestiller fra av cables alligevel. Dem har jeg gode erfaringer med - har købt et hav af kabler der igennem tiden, og kun én gang har jeg oplevet, at en ordre ikke kom allerede dagen efter, hvis bestilt inden kl. 16 eller hvornår det er.
|
Skrevet den: 26-Marts-2016 kl. 17:45
Hvad er det præcis, at man taber rent lydmæssigt, ved at tage CCA-kabler fremfor kobberkabler? Forskellen er 200 kr. mht. en rulle på 50m. Det er jo ingen herregård, men selvfølgelig, hvis det alligevel er svært at høre forskel, så...
|
Skrevet af: bjorno
Skrevet den: 26-Marts-2016 kl. 17:58
Om det betyder noget lydmæssigt skal jeg ikke kunne svare på. Jeg har aldrig hørt CCA, men man skal sikkert have gyldne øre for at høre markant forskel. Modstanden er dog højere i en CCA ledning i forhold til en OFC ledning af samme tykkelse, hvilket har betydning for hvor hårdt din forstærker skal arbejde. *Edit. Jeg gravede lige en gammel diskussion om emnet frem af gemmerne :-) https://www.avforums.com/threads/speaker-cable-thickness-and-ofc-vs-cca.1873139/" rel="nofollow - https://www.avforums.com/threads/speaker-cable-thickness-and-ofc-vs-cca.1873139/
|
Skrevet af: HenrikStevn
Skrevet den: 26-Marts-2016 kl. 22:18
Hvis du bruger CCA-kabel er impedansen større end et kabel af rent kobber. Det har betydning for dæmpningsfaktoren og tab af signal i kablet.
Altså skal man bruge et lidt tykkere CCA-kabel for at få samme impedans og samme signal igennem i forhold til hvis man brugte et kobberkabel. Så det kan ikke rigtigt betale sig.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 26-Marts-2016 kl. 22:46
Maggerholm skrev:
hbuus skrev:
Michael:
Jeg har læst mig til, at højttalerkabler fås som enten OFC eller CCA, hvor førstnævnte er dyrest og bedst kvalitet. Prøv at se hvad av cables skriver om sagen. |
OFC er det jeg mener er 99,9% kobber (Oxyderet Full Cobber??). CCA kunne så stå for Cobber Coated Aluminium??? Bare lige mine gæt på forkortelserne. :-)
Mvh Michael |
OFC står for Oxygen-free copper
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 26-Marts-2016 kl. 22:55
Jeg har ikke læst de samme tykke teoribøger som Henrik Stevn.
Cca kabel er aluminium betrukket med kobber og er billigt at fremstille. Det leder ikke så godt som OFC kabel.
OFC er oxygen frit kobber en en meget ren kobber som derfor leder bedre.
Hvor stor forskellen i vikeligheden ved jeg ikke. Min erfaring siger mig at det er bedre at bruge sine penge på en bedre forstærker eller bedre højttalere istedet for kabler.
Jeg bruger de tykke kabler fra Harald Nyborg.
|
Skrevet den: 27-Marts-2016 kl. 15:08
Jeg endte med at købe https://www.av-cables.dk/Hoejttalerkabel-50-m-rulle/hoejttalerkabel-cca-2x4-00-mm2-50-m-2.html" rel="nofollow - dette (dvs. 50 m. hvid 4mm2 CCA-kabel fra av-cables.dk til 289,-)
4mm2 var kun en 10'er dyrere end 2,5mm2, så det snuppede jeg.
Jeg siger mange tak for hjælpen folkens
|
Skrevet den: 27-Marts-2016 kl. 15:45
Det var da vildt billigt! :)
|
Skrevet af: Berdel
Skrevet den: 27-Marts-2016 kl. 20:13
Jeg synes at det er lidt sjovt, at resultatet af 3 siders kabelsnak, bliver er 50m kobber belagt aluminium.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=122503&PN" rel="nofollow - Stereo Setup
https://forum.recordere.dk/topic155207_post1560449.html" rel="nofollow - Multirum
|
Skrevet af: André S
Skrevet den: 27-Marts-2016 kl. 20:36
jeg er fuldstændig tabt for ord at efter 3 sider vælger man at købe F*#% aluminium kabel belagt med kobber.. Det jo kraftedeme en joke.!! Bare det folk vil bruge tid på at diskutere om det skal være OFC eller CCA er helt væk og pinligt.
|
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 27-Marts-2016 kl. 21:10
Kampus skrev:
Det var da vildt billigt! :) | Og så er der ikke så stor risiko for at kobber-kabel tyvene fra Østeuropa kommer på uventet besøg.
Mvh. JørgenT
|
Skrevet den: 27-Marts-2016 kl. 21:14
Nå ok, kunne heller ikke forstå at kobberkabler var så billige
|
Skrevet den: 27-Marts-2016 kl. 23:36
Berdel skrev:
Jeg synes at det er lidt sjovt, at resultatet af 3 siders kabelsnak, bliver er 50m kobber belagt aluminium. | Hvori består det sjove?
|
Skrevet den: 27-Marts-2016 kl. 23:42
André S skrev:
jeg er fuldstændig tabt for ord at efter 3 sider vælger man at købe F*#% aluminium kabel belagt med kobber.. Det jo kraftedeme en joke.!! Bare det folk vil bruge tid på at diskutere om det skal være OFC eller CCA er helt væk og pinligt.
| Men er det ikke vores egen sag, hvad vi ønsker at bruge tid på at diskutere? Ingen tvinger dig til at læse tråden.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 09:49
André S skrev:
jeg er fuldstændig tabt for ord at efter 3 sider vælger man at købe F*#% aluminium kabel belagt med kobber.. Det jo kraftedeme en joke.!! Bare det folk vil bruge tid på at diskutere om det skal være OFC eller CCA er helt væk og pinligt. |
Der er ikke noget som sådan galt med CCA-kabel, hvis bare man anser det som et OFC-kabel et "hak" ned i størrelse.
(Det er selvfølgelig et stort slag på tasken)
Og uanset om det er CCA eller OFC, så er 4mm² mere end rigeligt tykt til at der slet ingen problemer vil være i forhold til impedans og tab af signalstyrke.
|
Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 12:19
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 12:25
Men er det virkelig et problem?
Det købt kabel vil virke helt fint, og er tykt nok til at impedans og signaltab ikke er et problem.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 12:31
At vælge aluminiums kabel frem for kobber bare for at spare latterlige 160kr er at være en skide nærigrøv kombineret med dumhed.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 12:32
Nej Henrik Stevn! Det virkelige problem er dine kommentarer, der fuldstændig udraderer velmenende entusiasters kvalitetsråd.
Så find dig dog et job som sælger i Power eller Elgiganten, hvor dine råd passer til konceptet.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 12:38
André S skrev:
At vælge aluminiums kabel frem for kobber bare for at spare latterlige 160kr er at være en skide nærigrøv kombineret med dumhed. |
Hvorfor synes du det? 160kr kan omsættes til en film eller et par CDer, det er da ikke værst.
Kampus skrev:
Nej Henrik Stevn! Det virkelige problem er dine kommentarer, der fuldstændig udraderer velmenende entusiasters kvalitetsråd.
Så find dig dog et job som sælger i Power eller Elgiganten, hvor dine råd passer til konceptet. |
Hvad er problemet? Trådstarter vælger et kabel som fint dækker hans behov, og sparer samtidigt 160kr.
4mm² CCA er rigeligt godt på både impedans, kapacitans og induktans til at det vil virke 100% lige så godt som OFC-kablet, i praksis vil der være ingen forskel overhovedet.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 12:49
Det ikke mere end 3uger siden jeg prøvet og høre forskel på CCA kabel og OFC både på 2.5mm2 og 4.0mm2 der slet ingen tvivl om signalet kommer ud til højtalerne men hold din kæft med der ingen forskel er. Og det kunne jeg høre uden brug af viden om impedans,kapacitans,induktans.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 12:54
André S skrev:
Det ikke mere end 3uger siden jeg prøvet og høre forskel på CCA kabel og OFC både på 2.5mm2 og 4.0mm2 der slet ingen tvivl om signalet kommer ud til højtalerne men hold din kæft med der ingen forskel er. Og det kunne jeg høre uden brug af viden om impedans,kapacitans,induktans. |
Interessant, og hvordan vil du så beskrive forskellen mellem dem?
For et kabel er en 100% passiv komponent, og kan derfor udelukkende dæmpe signalet (pga. impedansen) og påvirke det som et lavpasfilter (pga. kapacitans og induktans).
For tykkelser som 2,5mm² måler man i ohm/kilometer når man angiver impedansen. For de korte længder man bruger derhjemme er vi et godt stykke under 0,01Ω, altså komplet irrelevant.
Det du mener at have "hørt" er ret sikkert ikke andet en ren indbildning, som desværre er ret almindeligt i audiofile kredse, hvor det nærmest ses som et hæderstegn ikke at være "belastet" af reel viden om de emner man udtaler sig om.
Diskussionen her handler om lydkabler, og kabler til overførsel af superlave frekvenser (i signalteknik-forstand) som benyttes til analog lyd, er altså langt fra raketvidenskab. Vi bevæger os jo ikke engang op over 100KHz, selv hvis man køber indbildningen om "hi-res audio".
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 13:28
"Hvad er problemet?" Dig Henrik Stein!
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 13:40
HenrikStevn skrev:
André S skrev:
Det ikke mere end 3uger siden jeg prøvet og høre forskel på CCA kabel og OFC både på 2.5mm2 og 4.0mm2 der slet ingen tvivl om signalet kommer ud til højtalerne men hold din kæft med der ingen forskel er. Og det kunne jeg høre uden brug af viden om impedans,kapacitans,induktans. |
For et kabel er en 100% passiv komponent, og kan derfor udelukkende dæmpe signalet (pga. impedansen) og påvirke det som et lavpasfilter (pga. kapacitans og induktans).
For tykkelser som 2,5mm² måler man i ohm/kilometer når man angiver impedansen. For de korte længder man bruger derhjemme er vi et godt stykke under 0,01Ω, altså komplet irrelevant.
Det du mener at have "hørt" er ret sikkert ikke andet en ren indbildning, som desværre er ret almindeligt i audiofile kredse, hvor det nærmest ses som et hæderstegn ikke at være "belastet" af reel viden om de emner man udtaler sig om.
Diskussionen her handler om lydkabler, og kabler til overførsel af superlave frekvenser (i signalteknik-forstand) som benyttes til analog lyd, er altså langt fra raketvidenskab. Vi bevæger os jo ikke engang op over 100KHz, selv hvis man køber indbildningen om "hi-res audio". | Hvis dine teoretiske udredniinger kunne holde vand, så kunne man måske bruge dine teoretiske postulater. Et rigtig godt kobberkabel har en modstand på 0,12 Ohm pr meter, som øges proportionalt med længden af kablet. En øget modstand i et kabel, kan høres når den overskrider 5%. Så hvis ovennævnte kobberkabel har en diameter på 11 mm, sat til et 4 Ohms højttaler setup, med en kabellængde på 6 meter, vil impedansen øges med 0,72 Ohm. Dette vil øge modstanden med 28%, som bevist vil give en hørbar forskel. Hvis der ikke må være en hørbar forskel, kan kablet kun være 2 meter langt. Når du så bruger aluminium som leder, øger du modstanden i kablet, og samtidig har aluminium dårligere skineffekt. Ps. de gode kobberkabler der omtales her, koster 6000kr for 2x6 meter.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 13:42
André S skrev:
Det ikke mere end 3uger siden jeg prøvet og høre forskel på CCA kabel og OFC både på 2.5mm2 og 4.0mm2 der slet ingen tvivl om signalet kommer ud til højtalerne men hold din kæft med der ingen forskel er. Og det kunne jeg høre uden brug af viden om impedans, kapacitets, induktans. |
Det er rart, at du har prøvet at lytte forskel til højttalerkabler. Det er der ikke mange der har.... Min erfaring er, at der er stor forskel på højttalerkabler. Ligeledes er det signal der er i surround kanalerne meget vigtigt. Det blev jeg klar over, efter jeg fik bedre surround højttalere, hvilke stort løft i lyden det gav. Jeg undrer mig over dem der bruger så meget krudt på at fortælle, at alt er lige meget lydmæssigt. Alt er lige meget... Hvorfor skal fanens sættes lavt ....
|
Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 13:57
JeTex skrev:
HenrikStevn skrev:
André S skrev:
Diskussionen her handler om lydkabler, og kabler til overførsel af superlave frekvenser (i signalteknik-forstand) som benyttes til analog lyd, er altså langt fra raketvidenskab. Vi bevæger os jo ikke engang op over 100KHz, selv hvis man køber indbildningen om "hi-res audio". | Hvis dine teoretiske udredniinger kunne holde vand, så kunne man måske bruge dine teoretiske postulater. Et rigtig godt kobberkabel har en modstand på 0,12 Ohm pr meter, som øges proportionalt med længden af kablet. En øget modstand i et kabel, kan høres når den overskrider 5%. Så hvis ovennævnte kobberkabel har en diameter på 11 mm, sat til et 4 Ohms højttaler setup, med en kabellængde på 6 meter, vil impedansen øges med 0,72 Ohm. Dette vil øge modstanden med 28%, som bevist vil give en hørbar forskel. Hvis der ikke må være en hørbar forskel, kan kablet kun være 2 meter langt. Når du så bruger aluminium som leder, øger du modstanden i kablet, og samtidig har aluminium dårligere skineffekt. Ps. de gode kobberkabler der omtales her, koster 6000kr for 2x6 meter. |
Slå lige tallene op en gang mere. Det er helt ude i hampen. 0,12 ohm/m er meget dårligere end alm lampeledning. Normalt angives værdierne pr. km (!), ikke pr meter. Det er i øvrigt helt almindeligt at bruge alu strøm kabler når man kommer op i de store kvadrater. De er meget billigere men skal så være lidt tykkere for at lede lige så godt som kobber.
Hvad er det for kabler?
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 14:01
JeTex skrev:
Hvis dine teoretiske udredniinger kunne holde vand, så kunne man måske bruge dine teoretiske postulater. Et rigtig godt kobberkabel har en modstand på 0,12 Ohm pr meter, som øges proportionalt med længden af kablet. En øget modstand i et kabel, kan høres når den overskrider 5%. Så hvis ovennævnte kobberkabel har en diameter på 11 mm, sat til et 4 Ohms højttaler setup, med en kabellængde på 6 meter, vil impedansen øges med 0,72 Ohm. Dette vil øge modstanden med 28%, som bevist vil give en hørbar forskel. Hvis der ikke må være en hørbar forskel, kan kablet kun være 2 meter langt. Når du så bruger aluminium som leder, øger du modstanden i kablet, og samtidig har aluminium dårligere skineffekt. Ps. de gode kobberkabler der omtales her, koster 6000kr for 2x6 meter. |
Hvis man tager et kobberkabel på 4mm², så har det en impedans på cirka 4,2mΩ/m, altså 0,0042Ω per meter.
Så jeg ved ærligt talt ikke hvor du får dine 0,12Ω fra, med mindre du kigger på kabel i størrelsen 0,15mm² eller noget lignende, og det håber jeg virkelig ikke du bruger som højttalerkabel. Det er i hvert fald meget langt fra et kabel med en diameter på 11mm, som jo også er helt grotesk i den anden retning.
Undskyld jeg spørger, men ved du i det hele taget hvad du snakker om?
Udover din løselige omgang med fakta og måleenheder, så er skineffekten irrelevant ved lydfrekvenser.
Sven Palvig skrev:
Det er rart, at du har prøvet at lytte forskel til højttalerkabler. Det er der ikke mange der har....Min erfaring er, at der er stor forskel på højttalerkabler. Ligeledes er det signal der er i surround kanalerne meget vigtigt. Det blev jeg klar over, efter jeg fik bedre surround højttalere, hvilke stort løft i lyden det gav. Jeg undrer mig over dem der bruger så meget krudt på at fortælle, at alt er lige meget lydmæssigt. Alt er lige meget... Hvorfor skal fanens sættes lavt .... |
Grunden til at der ikke er mange der bruger tid på at lytte til kabler, er at et kabel er en simpel passiv komponent, som udelukkende kan dæmpe et signal og virke som et lavpasfilter. Det betyder også at så længe impedansen, kapacitansen og induktansen er tilstrækkeligt lave til at lede signalet og ikke nævneværdigt dæmpe det, er det fuldstændigt irrelevant hvad kablet er lavet af.
Det handler ikke om at sætte et mål som er kunstigt lavt, det handler om ikke at blive snydt så vandet driver.
|
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 14:11
JeTex skrev:
HenrikStevn skrev:
André S skrev:
Diskussionen her handler om lydkabler, og kabler til overførsel af superlave frekvenser (i signalteknik-forstand) som benyttes til analog lyd, er altså langt fra raketvidenskab. Vi bevæger os jo ikke engang op over 100KHz, selv hvis man køber indbildningen om "hi-res audio". | Hvis dine teoretiske udredniinger kunne holde vand, så kunne man måske bruge dine teoretiske postulater. Et rigtig godt kobberkabel har en modstand på 0,12 Ohm pr meter, som øges proportionalt med længden af kablet. En øget modstand i et kabel, kan høres når den overskrider 5%. Så hvis ovennævnte kobberkabel har en diameter på 11 mm, sat til et 4 Ohms højttaler setup, med en kabellængde på 6 meter, vil impedansen øges med 0,72 Ohm. Dette vil øge modstanden med 28%, som bevist vil give en hørbar forskel. Hvis der ikke må være en hørbar forskel, kan kablet kun være 2 meter langt. Når du så bruger aluminium som leder, øger du modstanden i kablet, og samtidig har aluminium dårligere skineffekt. Ps. de gode kobberkabler der omtales her, koster 6000kr for 2x6 meter. |
Hej Hmm , sikke en vild tråd. @jetex , den udregning holder vist ikke vand...Kobberkabel har en modstand på ca 0.017ohm pr mm2 , 1m længde... Jeg kunne skrive meget i denne tråd , og det er lidt svært at styre sig. Til alm hjemmebrug er de billige kabler helt fine , ingen tvivl om det.Der kan selvfølgelig være andre grunde til at give vildt mange penge for kabler , mange er jo entusiaster , og fint nok. Kablet skal jo "kun" sørge for at reducere dæmpningen imellem forstærker og højttaler.. Jeg har skilt og kigget ind i rigtig mange højttalere igennem tiden , og der bliver tit ikke brugt super tykt kabel , og det er der da heller ikke nogen grund til..vi snakker selvfølgelig alm hjemmebrug her. MVH
------------- PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 14:44
hopgreve skrev:
@jetex , den udregning holder vist ikke vand...Kobberkabel har en modstand på ca 0.017ohm pr mm2 , 1m længde... |
Arrrrh, ikke pr mm2 vel? For så vil et 5 mm2 kabel yde mere modstand end et 1 mm2 kabel.... :-)
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 14:45
Jeg siger som sagt tak for hjælpen til jer, der har bidraget konstruktivt her i tråden. Resten af tråden kommer jeg ikke til at læse.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 14:51
Målte data på kablet, som jeg ikke kender fabrikatet af, kun prisen oplyses. • Concept: Asymetrisk konstruktion • Materiale: 99.9999999 POC (ren oxygen-frit kobber) • NCS frysebehandling: Nej • Længder: (2,15) / 3,14 / 6,28 meter • Diameter: 11 mm • Modstand: 0.12 Ohm/m • Kapacitans: 112 pF/m • Induktans: 1.03 µH Dette kabel, som tidligere oplyst, må ikke overstige 2 meters længde, da det vil forringe lyden hørbart.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 14:57
hbuus skrev:
Fra av cables.dk:
"Dette højttalerkabel består af CCA ledere (Kobberbelagt aluminium). Et CCA højttalerkabel er opbygget i en kvalitet lige under et normalt OFC højttalerkabel, men da de høje frekvenser primært løber uden på lederne, er de ikke så meget tabt ved at benytte et CCA kabel. Et CCA højttalerkabel er også lidt billigere end det traditionelle rene kobberkabel." |
Tak for den hbuus, Jeg ved bare ikke om jeg skal grine eller græde. Men det giver da nogle spørgsmål køber af CCA kan tænke lidt over.
Hvor tykt er det kobber lag Hvad frekvens er det aktuelt ved Ved de der høje frekvenser hvor mange m2 "er" mit kabel så.
Når men det er jo næppe noget sælger vil uddybe. Da jeg købte blev det et kobber kabel, så det er ikke mit problem.
------------- Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.
En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 15:06
HenrikStevn skrev:
For et kabel er en 100% passiv komponent, og kan derfor udelukkende dæmpe signalet (pga. impedansen) og påvirke det som et lavpasfilter (pga. kapacitans og induktans). |
Et kabel med en ren ohmsk modstand vil også "frekvens" påvirke output fra højtaleren. Højtaleren´s impedans ændre sig med frekvensen, derfor er påvirkningen af et rent ohmsk højtaler kabel også mere end blot en dæmpning af signalet. Så det er ikke ingenting eller lavpasfilter, der er flere muligheder.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 15:09
JeTex skrev:
Målte data på kablet, som jeg ikke kender fabrikatet af, kun prisen oplyses.• Concept: Asymetrisk konstruktion • Materiale: 99.9999999 POC (ren oxygen-frit kobber) • NCS frysebehandling: Nej • Længder: (2,15) / 3,14 / 6,28 meter • Diameter: 11 mm • Modstand: 0.12 Ohm/m • Kapacitans: 112 pF/m • Induktans: 1.03 µH Dette kabel, som tidligere oplyst, må ikke overstige 2 meters længde, da det vil forringe lyden hørbart.
|
Både diameteren og modstanden er da helt hen i vejret. For det første er diameteren større end på et sæt startkabler og modstanden er latterligt høj. Den passer som tidligere nævnt med et kabel på ca. 0,15mm².
Jeg tvivler stærkt på at der findes et kabel med de specifikationer i den virkelige verden.
FLarsen skrev:
hbuus skrev:
Fra av cables.dk:
"Dette højttalerkabel består af CCA ledere (Kobberbelagt aluminium). Et CCA højttalerkabel er opbygget i en kvalitet lige under et normalt OFC højttalerkabel, men da de høje frekvenser primært løber uden på lederne, er de ikke så meget tabt ved at benytte et CCA kabel. Et CCA højttalerkabel er også lidt billigere end det traditionelle rene kobberkabel." |
Tak for den hbuus, Jeg ved bare ikke om jeg skal grine eller græde. Men det giver da nogle spørgsmål køber af CCA kan tænke lidt over.
Hvor tykt er det kobber lag Hvad frekvens er det aktuelt ved Ved de der høje frekvenser hvor mange m2 "er" mit kabel så.
Når men det er jo næppe noget sælger vil uddybe. Da jeg købte blev det et kobber kabel, så det er ikke mit problem. |
Skineffekten er som nævnt irrelevant ved lydfrekvenser.
FLarsen skrev:
HenrikStevn skrev:
For et kabel er en 100% passiv komponent, og kan derfor udelukkende dæmpe signalet (pga. impedansen) og påvirke det som et lavpasfilter (pga. kapacitans og induktans). |
Et kabel med en ren ohmsk modstand vil også "frekvens" påvirke output fra højtaleren. Højtaleren´s impedans ændre sig med frekvensen, derfor er påvirkningen af et rent ohmsk højtaler kabel også mere end blot en dæmpning af signalet. Så det er ikke ingenting eller lavpasfilter, der er flere muligheder. |
Kun hvis højttalerens impedans falder så meget at kablets impedans sænker dæmpningsfaktoren nok til at højttaleren bliver ukontrolleret og ulden, hovedsageligt i bassen.
Det hænger igen sammen med kablets impedans og at man skal vælge et kabel som har tilstrækkeligt tværsnit (=tilstrækkeligt lav impedans), til den længde kabel man skal bruge.
Det har intet at gøre med kobber kontra aluminium, så længe impedansen er tilstrækkeligt lav.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 15:16
JeTex skrev:
Målte data på kablet, som jeg ikke kender fabrikatet af, kun prisen oplyses.• Concept: Asymetrisk konstruktion • Materiale: 99.9999999 POC (ren oxygen-frit kobber) • NCS frysebehandling: Nej • Længder: (2,15) / 3,14 / 6,28 meter • Diameter: 11 mm • Modstand: 0.12 Ohm/m • Kapacitans: 112 pF/m • Induktans: 1.03 µH Dette kabel, som tidligere oplyst, må ikke overstige 2 meters længde, da det vil forringe lyden hørbart.
|
Det må være en fejl. Ellers er kablet slet ikke egnet til formålet og er ikke lavet af andet end isolering. Data passer med et Audiovector kabel.
http://lydportalen.dk/audiovector/221-audiovector-zero-compression-modellerne.html#/audiovector_zero_compression-super_2_x_3_15" rel="nofollow - http://lydportalen.dk/audiovector/221-audiovector-zero-compression-modellerne.html#/audiovector_zero_compression-super_2_x_3_15
Jeg går ud fra at du har skævet til den artikel på nbi der har den samme beregning. Det er utroligt at ham der har skrevet den ikke har overvejet om de tal han har brugt nu også holder i praksis. Hvis tallene holder er man altså bedre stillet med et stykke lampeledning. Det mest sandsynlige er nok at kommaet er blevet rykket en plads. Så bliver resultatet max 20m i stedet for 2m. Det er også mere i tråd med hvad andre kilder anbefaler.
http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/hoejttalerledninger/#" rel="nofollow - http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/hoejttalerledninger/#
Hvor ved du i øvrigt fra at de data er målte (af hvem?). Det står der da ikke nogen steder. Det er også værd at bemærke at aluminium i følge din egen kilde har _mindre_ skin effekt end kobber, ikke mere, men for begges vedkommende så lille at forfatteren ikke tillægger det nogen betydning ved audio frekvenser.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 15:20
KlausDM skrev:
hopgreve skrev:
@jetex , den udregning holder vist ikke vand...Kobberkabel har en modstand på ca 0.017ohm pr mm2 , 1m længde... |
Arrrrh, ikke pr mm2 vel? For så vil et 5 mm2 kabel yde mere modstand end et 1 mm2 kabel.... :-)
Klaus
|
Hehe , nej , for 1 mm2 , 1m længde er modstanden ca 0.017ohm , og nu tykkere kabel mindre modstand MVH
------------- PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 15:49
Nu spørger jeg lige dumt - fordi jeg ikke interesserer mig for data på kabler, men udelukkende benytter mine ører . Og da der er nogle "kabeleksperter" og teorister i tråden, så:
Min opfattelse er, at lyden, strømmen, elektronerne, løber udenpå lederen, er dette ikke korrekt? I så fald, så er det som sker ved et tykkere kabel, at den "strømførende" overflade øges. Igen, hvis det er således, så bør et kobberbelagt alu-kabel vel fint benyttes - forudsat kobberlaget er tilstrækkelig tykt? Hvordan med sølvkabel, som mange sværger til? Hvordan ser data ud på et sådant, f.eks. sammenlignet med et kobberkabel?
M.v.h.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 16:06
Henrik B. skrev:
Nu spørger jeg lige dumt - fordi jeg ikke interesserer mig for data på kabler, men udelukkende benytter mine ører . Og da der er nogle "kabeleksperter" og teorister i tråden, så:
Min opfattelse er, at lyden, strømmen, elektronerne, løber udenpå lederen, er dette ikke korrekt? I så fald, så er det som sker ved et tykkere kabel, at den "strømførende" overflade øges. Igen, hvis det er således, så bør et kobberbelagt alu-kabel vel fint benyttes - forudsat kobberlaget er tilstrækkelig tykt? Hvordan med sølvkabel, som mange sværger til? Hvordan ser data ud på et sådant, f.eks. sammenlignet med et kobberkabel?
M.v.h. |
Et sølvkabel har mindre modstand end kobber ditto, og kan derfor benyttes med et mindre kvadrat end kobber. Aluminium har større modstand end de ovennævnte typer, og ovenikøbet, med et kobberbelagt alukabel, har du nu to ledermaterialer med forskellig modstand. I min verden, kan det kun give dårligere lyd.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 16:10
Henrik B. skrev:
M.v.h. |
Det er ikke helt korrekt at sige at strømmen løber på ydersiden af lederen, da det er afhængigt af frekvens og materiale.
Ved jævnstrøm løber strømmen i hele lederen, altså er der ingen skin-effekt (eller "strømfortrængning", som det hedder på godt gammeldags Dansk).
Ved vekselstrøm gælder det, at jo højere frekvensen er, desto tyndere er det overfladelag hvor strømmen løber. Det betyder at ved 20KHz er "strømlaget" omkring 0,4mm dybt. Det betyder dog ikke at der ikke løber strøm dybere end dette, men at strømmen er faldet til et vist niveau ved denne dybde (cirka 36%, eller 1/e-del), i forhold til hvis det var jævnstrøm.
I praksis har alt dette ingen betydning for lydsignaler, da frekvenserne for det første er meget lave i forhold til radiofrekvenser hvor strømfortrængningen begynder at betyde noget for signalstyrken. Derudover er strømmen i de høje frekvenser ved lydsignaler markant lavere end ved de lave frekvenser, så det gør ikke noget at kablet ikke har sin "fulde strømføring" i de høje frekvenser, da det ikke er nødvendigt.
JeTex skrev:
Et sølvkabel har mindre modstand end kobber ditto, og kan derfor benyttes med et mindre kvadrat end kobber. Aluminium har større modstand end de ovennævnte typer, og ovenikøbet, med et kobberbelagt alukabel, har du nu to ledermaterialer med forskellig modstand. I min verden, kan det kun give dårligere lyd. |
Ja, et kabel med aluminium vil have højere impedans end et rent kobberkabel, men så længe den samlede impedans er tilstrækkeligt lav, gør det ingen forskel. Det er jo ikke et kapløb gennem kablet, hvor signalet der løber i kobberdelen kommer hurtigere frem end signalet der løber i aluminiumsdelen, sådan fungerer det ikke :-)
Man kan ikke altid sjusse sig frem til den slags ting. F.eks. vil et kabel af 98% sølv og 2% guld have markant højere impedans end et kabel af f.eks. aluminium, selvom guld har cirka samme impedans som aluminium, og selvom der kun er 2% af det i kablet.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 16:16
Henrik B. skrev:
Min opfattelse er, at lyden, strømmen, elektronerne, løber udenpå lederen, er dette ikke korrekt |
Jo, afhængigt af frekvensen, jo højere frekvens, jo længere ude på kablet vil strømmen løbe.
Henrik B. skrev:
I så fald, så er det som sker ved et tykkere kabel, at den "strømførende" overflade øges. |
Ja.
Henrik B. skrev:
Igen, hvis det er således, så bør et kobberbelagt alu-kabel vel fint benyttes - forudsat kobberlaget er tilstrækkelig tykt? |
Faktisk er alu bedre end kobber, når det kommer til skin effect
Henrik B. skrev:
Hvordan med sølvkabel, som mange sværger til? Hvordan ser data ud på et sådant, f.eks. sammenlignet med et kobberkabel? |
Ringere......
Kiger vi her (skin effect calcualtor): http://chemandy.com/calculators/skin-effect-calculator.htm" rel="nofollow - http://chemandy.com/calculators/skin-effect-calculator.htm
Og tager et par eksempler, så ser vi følgende:
Kobber, 20 kHz, skin effect 461 uM Alu, 20 kHz, skin effect 580 uM Kobber, 20 kHz, skin effect 448 uM
Man da lagt de fleste højttalerkabler er lavet af mange tynde tråde, betyder det at er trådene tyndere end 448uM x 2 = 896 uM eller 0,9 mm, har skin effect ingen indvirkning uanset om det er alu, kobber eller sølv. kablet er lavet af.
Sagt på en anden måde: I et almindeligt kabel, har skin effect ingen betydning, idet de enkelte tråde normalvis er tydere end 1 mm.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 16:23
KlausDM skrev:
Man da lagt de fleste højttalerkabler er lavet af mange tynde tråde, betyder det at er trådene tyndere end 448uM x 2 = 896 uM eller 0,9 mm, har skin effect ingen indvirkning uanset om det er alu, kobber eller sølv. kablet er lavet af.
Sagt på en anden måde: I et almindeligt kabel, har skin effect ingen betydning, idet de enkelte tråde normalvis er tydere end 1 mm.
|
Et almindeligt kabel vil i praksis fungere som en enkelttrådet leder i denne sammenhæng, da de enkelte ledere ikke er individuelt isolerede. Derfor vil der stadig være strømfortrængning/skin-effekt.
Måden man undgår dette er ved at bruge litz-ledere, som er individuelt isolerede, og derfor også er individuelle når det kommer til skin-effekt.
Det er dog først aktuelt og nødvendigt ved radiofrekvenser og opefter.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 16:32
JeTex skrev:
Henrik B. skrev:
M.v.h. |
Et sølvkabel har mindre modstand end kobber ditto, og kan derfor benyttes med et mindre kvadrat end kobber. Aluminium har større modstand end de ovennævnte typer, og ovenikøbet, med et kobberbelagt alukabel, har du nu to ledermaterialer med forskellig modstand. I min verden, kan det kun give dårligere lyd. | Det kan da ikke give dårligere lyd , der er blot lidt mere tab i signalet ift det andet.Hvis du fex lavede et dæmpningsled hvor du kun havde det halve signal tilført højttaleren , ja så har du da ikke dårligere lyd , kun lavere lydstyrke.. MVH
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 16:50
Synes at så længe vi alle holder en sober tone , ja så er sådan en tråd her da rigtig god , og så er det fint at alle har forskellige holdninger. Det er jo trods alt et debat forum... Og så , til Recordere.dk teamet , ...Der er jo alle mulige nyheder , interwievs på forsiden...Det kunne da vare godt med en artikel om dette emne.. MVH
|
Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 16:58
Skulle hilse fra Sproglaboratoriet og sige, at Henrik Stevn ikke er teoretiker men en HiFi-teorist. Undskylder på forhånd, hvis den synes en anelse for grov.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 17:05
Jespus skrev:
Skulle hilse fra Sproglaboratoriet og sige, at Henrik Stevn ikke er en teoretiker men en HiFi-teorist. |
Hellere teorist end terrorist MVH
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 17:11
HenrikStevn skrev:
FLarsen skrev:
hbuus skrev:
Fra av cables.dk:
Når men det er jo næppe noget sælger vil uddybe. Da jeg købte blev det et kobber kabel, så det er ikke mit problem. |
Skineffekten er som nævnt irrelevant ved lydfrekvenser.
|
Deraf spørgsmålet "Hvad frekvens er det aktuelt ved". Det er sælgers påstand, ikke min.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 17:17
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 17:22
HenrikStevn skrev:
FLarsen skrev:
HenrikStevn skrev:
Et kabel med en ren ohmsk modstand vil også "frekvens" påvirke output fra højtaleren. Højtaleren´s impedans ændre sig med frekvensen, derfor er påvirkningen af et rent ohmsk højtaler kabel også mere end blot en dæmpning af signalet. Så det er ikke ingenting eller lavpasfilter, der er flere muligheder. |
Kun hvis højttalerens impedans falder så meget at kablets impedans sænker dæmpningsfaktoren nok til at højttaleren bliver ukontrolleret og ulden, hovedsageligt i bassen.
Det hænger igen sammen med kablets impedans og at man skal vælge et kabel som har tilstrækkeligt tværsnit (=tilstrækkeligt lav impedans), til den længde kabel man skal bruge.
Det har intet at gøre med kobber kontra aluminium, så længe impedansen er tilstrækkeligt lav. |
Uanset hvor lille en modstand et kabel har, så længe at højtaleren har en impedans vil det ændre frekvens gangen af det er kommer ud af højtaleren. Det er Ohm´s lov.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 17:33
FLarsen skrev:
Uanset hvor lille en modstand et kabel har, så længe at højtaleren har en impedans vil det ændre frekvens gangen af det er kommer ud af højtaleren. Det er Ohm´s lov. |
Jeg tror du skal læse lidt op på Ohms lov.
Kablets impedans skal sådan set bare være lav nok til at dæmpningsfaktoren ikke bliver for lav, selv ved den frekvens hvor en højttaler har den laveste impedans. Hvis ikke kan man få ukontrolleret bas. Det har dog ikke noget med frekvensgangen som sådan at gøre.
Impedans kan i sig selv ikke ændre frekvensgangen, udover de tidligere nævnte eksempler med skin-effekt/strømfortrængning, hvilket er irrelevant i det hørbare frekvensområde og de signalniveauer der bruges til lyd.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 17:59
HenrikStevn skrev:
FLarsen skrev:
Uanset hvor lille en modstand et kabel har, så længe at højtaleren har en impedans vil det ændre frekvens gangen af det er kommer ud af højtaleren. Det er Ohm´s lov. |
Jeg tror du skal læse lidt op på Ohms lov.
Kablets impedans skal sådan set bare være lav nok til at dæmpningsfaktoren ikke bliver for lav, selv ved den frekvens hvor en højttaler har den laveste impedans. Hvis ikke kan man få ukontrolleret bas. Det har dog ikke noget med frekvensgangen som sådan at gøre.
Impedans kan i sig selv ikke ændre frekvensgangen, udover de tidligere nævnte eksempler med skin-effekt/strømfortrængning, hvilket er irrelevant i det hørbare frekvensområde og de signalniveauer der bruges til lyd. |
Så prøver jeg lige igen på en anden måde, så må du selvom hvor meget du vil læse op på bagefter.
Jeg holder forstærkeren udenfor, det vil sige antager at den er perfekt. Ingen udgangs impedans/modstand og sender samme spænding ud uanset frekvens. Højtalerkablet har kun en modstand, det vil sige at modstanden er den samme uanset frekvens. Højtaleren har derimod en impedans, det vil sige at dens modstand ændre sig når frekvensen ændre sig ud af forstærkeren.
Ved frekvens et er højtalerens modstand 99 gange større end det brugte kabel. Der vil derfor ligge 99% af signalet der kommer fra forstærkeren over højtaleren. Ved frekvens to er højtalerens modstand 49 gange større end det valgte kabel, der vil derfor ligge 98% af signalet der kommer fra forstærkeren over højtaleren. Min påstand er så at jo mindre signal der på trykkes højtaleren, jo mindre lyd kommer der ud af den. Får andre lyst til at læse op på det kan der læses under spændingsdeling.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 18:22
FLarsen skrev:
Så prøver jeg lige igen på en anden måde, så må du selvom hvor meget du vil læse op på bagefter.
Jeg holder forstærkeren udenfor, det vil sige antager at den er perfekt. Ingen udgangs impedans/modstand og sender samme spænding ud uanset frekvens. Højtalerkablet har kun en modstand, det vil sige at modstanden er den samme uanset frekvens. Højtaleren har derimod en impedans, det vil sige at dens modstand ændre sig når frekvensen ændre sig ud af forstærkeren.
Ved frekvens et er højtalerens modstand 99 gange større end det brugte kabel. Der vil derfor ligge 99% af signalet der kommer fra forstærkeren over højtaleren. Ved frekvens to er højtalerens modstand 49 gange større end det valgte kabel, der vil derfor ligge 98% af signalet der kommer fra forstærkeren over højtaleren. Min påstand er så at jo mindre signal der på trykkes højtaleren, jo mindre lyd kommer der ud af den. Får andre lyst til at læse op på det kan der læses under spændingsdeling. |
Eftersom kablet ikke ændrer sig og forstærkerens udgangsimpedans heller ikke ændrer sig, så er det kun højttalerens impedans som ændrer sig.
Det har en betydning for dæmpningsfaktoren og hvor meget strøm højttaleren vil prøve at trække fra forstærkeren.
Kablets og forstærkerens impedanser er statiske, og så længe de begge er tilstrækkeligt lave, og forstærkeren kan levere nok strøm, så vil der ingen forskel være i frekvensgangen.
Kig på det som forstærker+kabel som en samlet enhed forbundet med højttaleren, ikke kablet som en separat enhed mellem de to.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 18:43
1)
HenrikStevn skrev:
Eftersom kablet ikke ændrer sig og forstærkerens udgangsimpedans heller ikke ændrer sig, så er det kun højttalerens impedans som ændrer sig. |
Ja, i dette eksempel. Rigtig forstået. 2)
HenrikStevn skrev:
Det har en betydning for dæmpningsfaktoren og hvor meget strøm højttaleren vil prøve at trække fra forstærkeren. |
Ja, det har det. 3)
HenrikStevn skrev:
Kablets og forstærkerens impedanser er statiske, og så længe de begge er tilstrækkeligt lave, og forstærkeren kan levere nok strøm, så vil der ingen forskel være i frekvensgangen. | Jo der er, selv en lille forskel er en forskel.4)
HenrikStevn skrev:
Kig på det som forstærker+kabel som en samlet enhed forbundet med højttaleren, ikke kablet som en separat enhed mellem de to. |
Når nu jeg antager at forstærkeren er perfekt giver det samme resultat.
2+3. Du kommer frem til at strømmen i højtaleren ændre sig, men ikke at mængden af lyd som der kommer ud af den. Prøv at tænke i spænding i stedet, så er det nemmer at forstå.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 19:30
Det samlede system af forstærker+kabel+højttaler kan ikke ses som en spændingsdeler, da det er samme spænding ud og ind. Den ideelle forstærker i dette eksempel vil holde konstant spænding henover udgangen uanset belastning ved en given frekvens, og spændingen henover højttaleren vil derfor også være konstant.
Omkring impedansforskellen, så husk at vi snakker om f.eks. f.eks. 0,004Ω kabelimpedans i forhold til en højttalerimpedans som nominelt er 8Ω og måske går ned til 2Ω som det absolut laveste, for en worst-case højttaler.
Vi snakker altså om en kabelimpedans som er henholdsvis 0,05% og 0,2% af højttalerens impedans, for den nominelle impedans og worst-case-impedansen.
Men det har kun betydning for dæmpningsfaktoren, ikke for frekvensgangen, da spændingen henover højttaleren er konstant, og det er et lukket kredsløb, ikke en spændingsdeler.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 20:07
HenrikStevn skrev:
Det samlede system af forstærker+kabel+højttaler kan ikke ses som en spændingsdeler, da det er samme spænding ud og ind. Den ideelle forstærker i dette eksempel vil holde konstant spænding henover udgangen uanset belastning ved en given frekvens, og spændingen henover højttaleren vil derfor også være konstant. |
Spændingen ud af forstærkeren er konstant. Når den totale modstand (ht+kabel som følge af en frekvens ændring) ændre sig vil strømmen ændre sig. Spændingen over kabel vil ændre sig. når strømmen igennem den ændre sig. Spændingen over højtaler er forstærker spænding minus spændingen over kabel (som ændre sig). Derfor vil spændingen over højtaler ændre sig, når frekvensen ændre sig.
HenrikStevn skrev:
Omkring impedansforskellen, så husk at vi snakker om f.eks. f.eks. 0,004Ω kabelimpedans i forhold til en højttalerimpedans som nominelt er 8Ω og måske går ned til 2Ω som det absolut laveste, for en worst-case højttaler. | Men det er stadig en ændring.
HenrikStevn skrev:
Vi snakker altså om en kabelimpedans som er henholdsvis 0,05% og 0,2% af højttalerens impedans, for den nominelle impedans og worst-case-impedansen. | Men det er stadig en ændring.
HenrikStevn skrev:
Men det har kun betydning for dæmpningsfaktoren, ikke for frekvensgangen, da spændingen henover højttaleren er konstant, og det er et lukket kredsløb, ikke en spændingsdeler. | At det er et lukket kredsløb ændre ikke ved at det også er en spændingsdeler. Spændingen ud af forstærkeren deles mellem kabel (som i mit tilfælde er en fast modstand) og højtaleren.
Kan vi blive enig om at spændingen ud af forstærkeren er spændingen over kabel plus spændingen over højtaler?
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 20:14
@ Henrik S
Det er ikke helt rigtigt. Selv med en perfekt forstærker med 0 ohm udgangs impedans vil kablet gøre en (lille bitte) forskel fordi højttalerens impedans varierer kraftigt med frekvensen.
Gider ikke lige regne på det, men en forstærker er i princippet ikke andet end en spændingskilde, så hvis du forestiller dig en perfekt forstærker med en 20m ringeklokke ledning på og eksempelvis 10v på udgangen, ved alle frekvenser. I den anden ende af ledningen, henne ved højttaleren, vil spændingen variere alt efter frekvens fordi højttalerens impedans varierer med frekvensen og bliver derved gennemløbet at større eller mindre strømme. Ved frekvenser hvor højttaleren har lav impedans er strømmen høj og der vil derved være et større spændingsfald over ledningen og omvendt. Derfor synes jeg godt man kan tale om det som en spændingsdeler, der deler spændingen på de 10v mellem kabel og højttaler. Jeg er så enig i at det er uden betydning hvis man køber et normal højttalerkabel i en realistisk længde, men effekten er der.
Hvis ikke du forstår hvad jeg mener så prøv selv at beregne strømmene og de tilhørende spændingsfald ved forskellige frekvenser, så kan du sikkert godt se det.
|
Skrevet af: nesager
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 20:20
Skrevet af: Henrik_45
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 20:32
Det er rigtig at der vil være en spændings deling mellem kabel og højttaler men hvis vi tager tilfældet som Henrik S tidligere har beskrevet hvor højttaler impedancen varierer mellem 2 og 8ohm og kabel modstanden er 0.004ohm Ved 8ohm højttaler modstand vil 99.95% af forstærkerens spænding være over højttaleren. Ved 2ohm højttaler modstand vil 99.80% af forstærkerens spænding være over højttaleren.
Hvis det er svært at forholde sig til % så er det omregnet til dB følgende:
8 ohm: -0.0043 dB 2 ohm: -0.0174 dB
Så kablets indflydelse vil være uden betydning i det nævnte tilfælde.
|
Skrevet den: 28-Marts-2016 kl. 20:54
Der er helt klart en forskel på spændingen.
Da tråden startede var spændingen helt i top. Nu er den lidt mere "meh". ;-)
Mvh Michael
|
Skrevet den: 29-Marts-2016 kl. 20:48
7 sider...wow
Nå, men da jeg ikke er helt uimodtagelig for kyndig vejledning, og eftersom jeg ved nærmere eftertanke er kommet frem til, at jeg ikke vil kunne leve med at vide, at jeg bruger højttalerkabel som gør, at jeg ikke får det fulde udbytte af mine baghøjttalere, har jeg valgt at sende pakken med CCA-kablet retur, når det dukker op i morgen. Køber OFC i stedet. Formentlig det hvide fra av cables. Tak igen, alle - eller ok: næsten alle
|
Skrevet den: 29-Marts-2016 kl. 20:52
Nå! Fornuften sejrede til sidst
|
|