Print side | Luk vindue

DÅrlig batteri til iPhons 5S

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=145858
Udskrevet den: 22-September-2024 kl. 12:19


Emne: DÅrlig batteri til iPhons 5S
Skrevet af: Brianigenigen
Emne: DÅrlig batteri til iPhons 5S
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 13:32
Hejsa

Konen har en iPhone 5S, som er 1 og 9 mdr gammel. Den er købt i elgiganten.
Har haft den inden een gang, hvor de ikke kunne se, at der var noget galt med batteriet.
Beskrivelse af fejlen, er som følger.
Når telefonen har været udenfor ved temp omkring 2-5 graders varme. Så går den fra ca. 40% batteri
ned til 0% og slukker telefonen.
Når den så har været inden i varmen et par minutter, og vi smidder lightning stikke i telefonen
så går der 5-7 sekunder, så starter telefonen op, og er straks på 40 % batteri igen.

Sidst de checked, der havde de bare testet den ved stue temperatur, og havde naturligvis ikke fundet fejlen.
Vi tog den men hjem. Første gang hun brugte den udenfor, der skete det samme.
Så har vi afleveret telefonen til Elgiganten, og denne gang var jeg opmærksom på hvad de skrev i fejlmelding.
Nu skal jeg så hente telefonen på lørdag, da de jo har lukket de næste par dage.
Hvad skal jeg gøre, hvis de igen ikke kan fremprovokere fejlen ??
Hvilke rettigheder har jeg ?

På forhånd tak for svarene




Svar:
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 13:46

Hvis Elgiganten ikke anerkender, kan du ikke gøre så meget andet end at starte en sag hos forbrug.dk.

Du har 2 års reklamationsret, men den dækker ikke ved slid. Et batteri er en sliddel og levetiden kommer jo meget an på, hvor batteriet er blevet behandlet i de snart 2 år din kone har haft telefonen.


Skrevet af: trupfg
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 13:46
Reelt har du ikke nogle rettigheder, hvis ikke fejlen kan konstateres. Da telefonen er over 6 måneder gammel, er det jf. Købeloven dig, der skal bevise, at der er en fabrikationsfejl på batteriet. Dette kan selvfølgelig gøres ved at få en ekstern elektronik-faglig person til at måle og vurdere batteriet, hvorefter du kan gå til ElGiganten med sagen og se, om de så vil gøre noget ved det.

Man kan argumentere for, at det vil være lettere blot at skifte batteriet i telefonen for egen regning. Dette kan gøres hos mange lokale forhandlere, men udskiftning af et batteri i en iPhone er en ret nem sag, så hvis du eks. bestiller et batteri og en pentalobe-skruetrækker online (begge dele kan nok anskaffes for ca. 200 kr. i alt), så bør du kunne klare det på 10 min.

Ja, det er irriterende selv at skulle betale for at udskifte batteriet, når det egentlig er noget der, muligvis, er dækket af reklamationsretten, men hvis man gør det op i, hvor lang tid man bruger på sagen, kører frem og tilbage til ElGiganten osv., så kan det måske i sidste ende godt betale sig.

Bemærk, når jeg skrive "muligvis" til, om det er noget der er dækket af reklamationsretten, så skyldes det, at batteriet ofte bliver betraget som en brugsgenstand, hvorfor der vil være alm. slitage på sådan en del (ligesom dækkene på en bil). Slitage er ikke en omfattet af reklamationsretten, og det skal derfor helt konkret kunne bevises, at batteriet har haft en unormal kort levetid ift. andre batterier. En levetid på knap 2 år, er nok ikke vildt unormalt, hvis der eks. er tale om en telefon, der mere eller mindre konstant er tændt. 


Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 13:49
Takker for svarene

Men jeg har aldrig haft problemer på nogen af mine HTC telefoner, ( de er + 4 år) så jeg syntes 1 år 9 mdr er RET dårligt for et batteri

Men - ja, skifter sgu nok bare batteriet i den. Men lad os nu se hvad de siger til det hele :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 14:45
HVIS batteriet har en fejl, skiftes det inden for de to år. Det skete med batteriet i min Macbook Pro, købt i Bilka.


Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

HVIS batteriet har en fejl, skiftes det inden for de to år. Det skete med batteriet i min Macbook Pro, købt i Bilka.

Men er set jeg beskriver ikke en fejl ?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

HVIS batteriet har en fejl, skiftes det inden for de to år. Det skete med batteriet i min Macbook Pro, købt i Bilka.

Men er set jeg beskriver ikke en fejl ?

Jo men hvis den ikke kan findes på værkstedet, er det jo et problem. Tag nogle fotos af forløbet, slå batteri i procent til og tag fotos af "tid siden sidste fulde opladning". Fotos skal helst være med tidsangivelse.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 24-Marts-2016 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

HVIS batteriet har en fejl, skiftes det inden for de to år. Det skete med batteriet i min Macbook Pro, købt i Bilka.

Men er set jeg beskriver ikke en fejl ?
Ikke ubetinget.
Da batteriet er en sliddel, kan det også være kommet af dit forbrugs mønster:
Du har sjat ladet batteriet, eller telefonen har været meget sat til strøm, selvom det ikke har været nødvendigt.
 
Og eftersom den er mere end 6 mdr. gammel er det dig der har bevisbyrden.


Skrevet af: bjorno
Skrevet den: 26-Marts-2016 kl. 15:26
Det er en kendt "fejl" på iphones - bortset fra Apple ikke anser det som en fejl, fordi man ikke bruger telefonen som anbefalet, jf. link nedenfor.
 
De kan desværre ikke klare at blive udsat for frost, så sker der netop det du beskriver (eller værre endnu - glasset bliver knust).
 
https://support.apple.com/da-dk/HT201678" rel="nofollow - https://support.apple.com/da-dk/HT201678
 
"Det anbefales at bruge iOS-enheder ved temperaturer på mellem 0 og 35 ºC. Lave og høje temperaturer kan bevirke, at enheden ændrer funktionsmåde for at regulere enhedstemperaturen. Hvis iOS-enheden bruges i meget koldt vejr med frostgrader, kan det midlertidigt nedsætte driftstiden og eventuelt få enheden til at slukke. Batteridriftstiden normaliseres, når enheden igen befinder sig i varmere luft."


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 26-Marts-2016 kl. 16:17
Konens 5S har stort set samme opførsel. Den kan stå på ca. 19% - og så lukker den ned. Når man får liv i den står der måske 2-3%, og lige så snart kablet er sat til ryger den op på 19% igen med det samme.
Eller i morges da jeg så den stod på 7%, så jeg satte den i opladeren - med det samme skiftede den til 22%


-------------



Print side | Luk vindue