Print side | Luk vindue

Toshiba 32WL66Z vs. Samsung LE32M61B

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=14588
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 21:04

Emne: Toshiba 32WL66Z vs. Samsung LE32M61B
Skrevet af: Naiera
Emne: Toshiba 32WL66Z vs. Samsung LE32M61B
Skrevet den: 25-August-2006 kl. 02:17
Jeg står og skal have mit Mirai 32" tilbage til TDC, da de åbenbart yder 14 dages fuld returret, og det er under 14 dage siden jeg fik et nyt på grund af pixelfejl på det første, og så skal der jo helst et andet (godt) TV med HD-halløj hjem inden alt for længe. Jeg har set mig tilfreds (selvom det jo var et lidt overfladisk kig) med ovennævnte Samsung, men det er uden for min økonomiske rækkevidde, eftersom det står i lidt over 11k, mens jeg lige kan strække tegnebogen til Toshibaen. Selvfølgelig såfremt TDC vil give mig mine penge tilbage.

Så jeg tænkte om nogen kunne give et bud på, om jeg kan forvente en ydelse, mest mht. til DVD via HDMI og evt. Xbox 360 med VGA, fra Toshibaen, der er nogenlunde ligeså god som på den Samsung, eller en lignende model. Jeg ved at Toshibaen har intern DCDi, så det burde vel gøre en forskel med de fleste ting man sender ind i skærmen? Jeg bruger digital parabol via RGB-Scart og så sidder der en HDD-optager imellem digital-boksene og TVet, så skærmen skulle også gerne være flink til at håndtere et RGB-signal godt via Scart. Ydelse mht. til analog antenne-TV betyder ikke så meget, da det kun er TV2 jeg bruger den vej. Fjernbetjeningskvalitet betyder ikke det store, eftersom jeg bruger en Logitech 525.

Hvordan er Toshibaen forresten mht. til forudindstillede billed-modes? Altså når man vælger mellem Film, Vivid, User og hvad de nu kalder dem. Samsungen havde en masse hærlige modes at vælge imellem, og det ville være sjovt hvis Toshibaen også havde nogle hæderlige forudindstillinger at kigge på. Jeg er ikke meget for selv at rode med kontrast, skarphed osv. Jeg prøvede engang at køre video-delen af en THX-optimizer og fik absolut intet ud af det.

Er det i øvrigt en normal phono audio udgang der sidder på Toshibaen? På det punkt synes jeg manualen var meget vag.

Desuden læste jeg at Toshibaen ikke accepterer 1360*768 via VGA, selvom dette er (meget tæt på) skærmens naturlige opløsning. Kan det virkelig passe?

På forhånd tak, til alle der gad læse mit alt for lange indlæg

Svar:
Skrevet af: spawn
Skrevet den: 25-August-2006 kl. 11:21

Hej Naiera

Som lovet vil jeg gerne give et par kommentarer - specielt fordi jeg tilfældigvis har en kammerat med lige netop LE32M61B der kom forbi med sit TV for en direkte sammenligning kort efter jeg købte mit Toshiba.

Jeg indrømmer blankt at min bedømmelse sikkert er farvet af at jeg selv valgte et Toshiba, derfor var jeg egentlig mest spændt på kammeratens indtryk.

Taler vi om overall billedkvalitet, var vi begge enige om at Toshibaen var bedst, fra alle de kilder vi prøvede, disse var analog tv, selector via rgb scart, recorder via rgb scart, dvd via component og recorder via HDMI. Billedet var efter justering af begge TV med DVE disc mere naturligt både i kontrast og farveforløb, mere detaljerigt og med mindre LCD unoder (pixelering, motionslør o.lign.) på Toshibaen. Ydelsesmæssigt et plus til Toshibaen for billedkvalitet.

Vi havde på det tidspunkt ikke mulighed for at teste input fra PC eller Xbox360 grundet manglende kabler (og Xbox) - så en direkte sammenligning her kunne ikke gøres. Jeg vil dog uden videre her give et plus til Samsungen da den understøtter 1360x768 over VGA indgangen. Det gør Toshibaen ikke - iøvrigt ligesom mange andre fladskærmstv. Det er et irriterende men meget udbredt fænomen at fladskærmstv mangler ordentlig understøttelse for 1360x768 inputs uanset prisklasse på tv.

PC input fungerer såmænd glimrende på Toshibaen gennem DVI/HDMI ved 720p signal (som jeg selv bruger) - eller ved 1024x768 via VGA - super flot billede - men overall må Samsungens 1360x768 VGA input alligevel give den et forspring her, specielt hvis PC/Xbox360 er vigtige tilslutningskilder.

Mht. picturemodes, har Toshibaen en manuel og 3 faste, og de fungerer glimrende. Jeg savner ikke noget her i forhold til Samsungens picturemodes. Tilligemed giver Toshibaen en meget stor frihed for manuelt at optimere billedet med sit farvejusteringssystem der tillader utallige justeringer på hvert enkelt farveniveau, udover de normale justeringer for backlight, contrast, brightness, sharpness, color,  osv.  

Ja - det er en normal phono audio udgang der sidder på Toshibaen.

Fjernbetjeningerne minder om hinanden, og jeg vil klassificere dem som lige gode eller lige dårlige alt efter indgangsvinkel :-)

Design er en smagssag, men personligt foretrækker jeg faktisk det lidt mere afdæmpede design på Toshibaen fremfor det blanke "pianolak" look på Samsungen. Specielt efter lidt tid.

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet den: 25-August-2006 kl. 13:00
Xbox 360 er ikke alfa omega, men det ville da være fint med 1360*768. Jeg håber at det er, som du nævnte i den anden tråd, at den lige præcis med X360 gerne vil modtage lige præcis den opløsning  DVDer via HDMI (Oppo 971) er stadigvæk langt det vigtigste. Så må jeg se om component eller VGA er bedst med X360. Samsungen er alligevel ikke indenfor min økonomiske rækkevidde, som nævnt Pc har jeg absolut ingenting at bruge til, og det er nok således at det kun nogensinde vil være en X360 der kommer til at røre min VGA indgang.

Men jeg takker for kommentarerne og læser det grundigt senere.

EDIT: Ja, nu fik jeg så læst det hele ordentligt. Det lyder som om at Toshibaen ikke er så slem endda Som nævnt er DVD langt det vigtiste, og jeg regner selvfølgelig med at Blu-Ray fra PS3 også vil se fint ud, og så kan de analoge signaler godt se lidt slemmere ud end dengang jeg havde CRT. Det har jeg allerede lært at leve med på Miraien, hvor det faktisk ikke er så slemt efter jeg fik skruet VÆSENTLIGT ned på farvemætningen og lidt og og ned på kontrast og lysstyrke. Jeg har ikke grædt snot over elendig billedkvalitet under basket VM her i de sidste seks dage. Jeg regner selvfølgelig med at Toshibaen vil gøre det nogenlunde ligeså godt med det analoge RGB signal fra parabol-æskerne.

Skrevet den: 26-August-2006 kl. 11:39
Nå, det var da meget hygsommeligt at handle med TDC. Efter jeg havde vist ekspedienten deres tilbudskatalog, hvor det der med 14 dages returret står, gik der ikke længe før jeg fik pengene tilbage. Og alle 6k, ikke blot de 5500,- jeg oprindeligt gav for den tidligere demo-model 

Print side | Luk vindue