Hej, Jeg er ved at bygge min budget hjemmebiograf op. Har før haft en stuebiograf i vores tidligere hus. Mens vi er ved at få færdiggjort rummet til hjemmebiograf har jeg brugt lidt tid på indkøb af udstyr og har selvfølgelig fået det lidt afprøvet i vores 'rigtige' stue. Jeg kom i et godt tilbudsraseri til at købe en Onkyo TX-SR444, fordi at worst case kunne jeg bruge den til noget andet. Jeg var dog overrasket over lyden i den. God bass mv. (Phase Matching Bass aktiveret) Uden noget kalibrering var 50dB pænt højt. Den havde dog ikke kræfter nok så har købt mig en Marantz SR6010 i stedet for og jeg er noget overrasket over lydforskellen. Der er noget mindre bass i Marantz'en, men den har jo så heller ikke alt det der DSP halløj og bass-effekter som Onkyo'en har. Jeg forsøgte mig med en hurtig Audyssey kalibrering og blevet noget skuffet over lyden. Nuvel, det er jo ikke højtalernes endelige placering, end ikke det rigtige rum, men alligevel. Bassen er jo næsten helt væk med kalibering slået til. Jeg har lige pt. kun 2 fronthøjtalere i setup'et - har ikke gidet at pakke surround højtalere ud lige nu. Efter kalibrering satte den mine fronthøjtalere til -10dB. Så ved simpel stereo musiklytteri kommer der praktisk talt ikke noget lyd ud af Marantz'en før jeg kommer over de 30-35dB i lydstyrke. Undrer mig over hvorfor jeg skal skrue så højt op, den er jo noget mere kraftigere end Onkyo'en. Jeg har så nulstillet Marantz'en og er blevet lidt gladere for den efterfølgende. Med EQ slået til og lidt justering herpå er der kommet lidt bass igen. Har ingen kalibrering lavet efter nulstilling. Smider jeg en BluRay på og smækker den op på 65dB så er det bestemt også pænt høj. Ved høj musiklytning kan jeg godt få den op på de 70-80dB, men så heller ikke højere ellers bliver det FOR højt. Mine fronthøjtalere er de yderst effektive Klipsch RF-82 (98dB ved 1W) med 2 x 8" bass. Er mine oplevelser med Onkyo vs Marantz meget normale? Jeg er dybt imponeret over Onkyo'en som jeg købte til 1500kr,- sprit ny. Måske jeg bare lige skal give Marantz'en lidt tid og den vil forhåbentligt shine når det hele kommer over i det dedikerede hjemmebiografrum? Venligst
|