Print side | Luk vindue

......... og der blev lys: TH-50Px600E

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=14624
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 03:01

Emne: ......... og der blev lys: TH-50Px600E
Skrevet af: ticker
Emne: ......... og der blev lys: TH-50Px600E
Skrevet den: 26-August-2006 kl. 15:19
........ og der blev lys 

Modtog igår det nye Panasonic TH-50PX600E Plasma TV

Efter 14 timers non-stop TV igår har jeg dette mellemresultat inden jeg sætter mig i sofaen igen. Hele familien skulle ellers have været til fest i går aftes, men kunne ikke løsrive mig, så det blev uden mig.

- 3 manualer, tysk, fransk og engelsk
- Det oser af japansk grundighed og kvalitet med tidløst design, selv uret var sat korrekt. Fysisk har det ca. 16:9 format, jeg kan godt lide at selve TV-et har samme format som skærmen. Det er ikke for bredt kva de ultra smalle højtalere på siden.
- Det virker som om alt er dimensioneret til at holde 50 år, der er ikke sparet på kostprisen, selv foden er kæmpe stor - og alligevel anbefaler de at skrue den fast til TV-bordet, det er nu ikke nødvendigt efter min mening
- Man har presset den fysiske størrelse ned til et absolut minimun, rigtig god ting ved en 50". De ultra slanke HT grills i siderne er seje. Til sammenligning er en Sony 46X2000 lige så bredt som dette 50"
- Fra man tænder går der ca. 5 sekunder til billede vises.
- Den digitale tuner ( og analoge tuner ) finder automatisk alle danske og svenske kanaler.
- DVB-T: Dagens/ugens programoversigt er ikke implementeret, dette ville have være rart, men det kan jeg leve med i forhold til  også at skulle bruge en junk betjening fra en extern digital tuner. Kanalskift er hurtigt, man kan steppe ca. 3 kanaler pr. sekunt. dog uden at få fuldt billede.
- Alle undertekster vises perfekt ( DR1,DR2,TV2 + svenske )
- Tekst TV understøtter æ,ø,å og valg af vilkårlig ny side sker næsten momentant. Tekst TV står som malet på, ikke én pixel bevæger sig. Understøtter ikke transparent mode ( tekst + billede samtidig )  som på den gamle CRT, det kan jeg fint leve med.
- Stik på bagsiden er meget lette at komme til, god plads mellem de enkelte stik - endelig et TV hvor man ikke skal ned på alle fire og slås for at tilslutte et kabel. Der er 2XHDMI , 3xScart og 1xVGA + en masse andre ud/ind jeg aldrig får brug for.
- Der er 3 x blæsere på bagsiden, kan ikke høres medmindre man går bag skærmen og lytter 30 cm fra.
- Der sidder et stort forstærkerprint i hver side af skærmen, hvert print større end min egen forstærkers, diskant sidder i frontgrill, bas sidder bag. Spiller aldeles imponerende, det er jo et helt hifi-anlæg, kan godt spille en stor stue op til fest. Bassen har virklig punch og kan måle sig med de fleste hjemmebiografanlæg. Kan dog ikke gengive 30 Hz biografbassen med rumlen fra mange heste, det kan L100 med sine 2 x 12" bas. Den fakede surround fungerer ganske godt. Jeg oplever at jeg ikke længere skifter over til anlæget ved Boogie Listen og andre musik programmer, de indbyggede højtalere er næste lige så godt. Kun ved storfilm med kvalitets biograflyd og bulder ved 30Hz slår jeg over på de eksterne. Kan af og til komme i tvivl om det er de eksterne eller TV-et der spiller. Den extra lyd er efter min mening hver en krone værd for 600 modellen.
- VGA blev tilsluttet 1024 x 768 ( som jeg ser det på 19" ), PX600 strækker det og det står meget flot
- AV1: DVD er tilsluttet AV1, når jeg aktiverer skuffen slår panaen automatisk over på AV1 - ganske handy !
- SD kort: MPEG4 klip blev optaget, vises bagefter i lille format på skærmen - kan nok bedst bruges til at se billeder og film fra kameraet.
- Fjernbetjening er rigtig god, kan også styre min DVD og VCR, men så langt er jeg ikke kommet endnu - dette er der dog lidt tvivl om nu. Der er placeret punkter på visse knapper så blinde og svagtseende kan navigere rundt på fjernbetjeningen.
- 4:3 kan strækkes til 16:9 så man næsten ikke kan se det. JUST trækker ud efter en algoritme og virker også ved DVB-T signaler.
- Slås lidt med indstillingerne, dette TV er nådesløst, man kan se sminken på gode studie optagelser ( STV2 ), alt kan ses på dette 50". Det ses tydeligt hvilket udstyr der bruges i studiet til den pågældende optagelse, DR1 har det ældste udstyr og DR2 noget bedre, medens SVT2 har det bedste. Er kommet til den konklusion at film kræver én, studieoptagelser en anden. Generelt skal kontrast og lys ned under 50%. Mpeg filter skal slås fra, fjerner støj men tilføjer uskarphed. Bedre at sætte "scharpness" lidt op ved ældre film, men det er sjældent nødvendigt.
- Har ikke testet med HDTV, men så det demonstreret i en pana shop så jeg ved hvad der venter
- Burn-in beskyttelse: Hvis man lader skærmen stå med et statisk billede, skruer den selv ned for lyset efter et par minutter. Ikke meget mere ned end det jeg selv har sat den til, så hvis man opsætter det korrekt, burde man ikke få problemer selv om man lader det stå med statisk billede over længere tid. God beskyttelse hvis nogen er kommet til at skrue det op på fuld blus og efterladt det med statisk billede. Et vigtigt punkt er hermed afklaret.
- Selvom skærm er antirefleksbehandlet er det ca. som ved CRT-en ( som iøvrigt også er antirefleksbehandlet). Fremstår med matte reflektioner og er egentlig ok. Eneste minus so far, men det kan man gøre noget ved, anbringe TV rigtigt, gardiner etc. Dårligt billede kan man ikke gøre noget ved. Dette har dog efter min mening den fordel at det fremhæver billedet og får det til at stå mere naturligt med flottere farver, ganske som blanke fotos står bedre end matte.
- Billedemæssigt gengiver det alt hvad jeg har fodret det med uden ups eller ops. Kun signal med HD kan stå bedre på dette TV, og måske kun Pioneer Plasma kan slå dette billede - måske. Alt set med DVB-T.
- Rengøring af skærm: 50" er en temlig voldsom flade. Når jeg tænker på hvordan det er at vedligeholde min 19" LCD, vil jeg sige - god fornøjelse med at vedligeholde en 50" LCD skærm. Panaen har heldigvis glas skærm som alle andre plasma TV, og er let at vedligeholde. Checkede lige med konen, hvis det havde været en 50" LCD skærm kunne jeg selv vedligeholde den .

De første 8 timer gik bevidst/ubevidst med at finde fejl, noget der ikke skulle være der. Det er pt ikke lykkedes. Så bla. FC Barcelona - Sevilla FC, atletik fra Sverige, TV-avisen, disny sjov samt 50 andre programmer. Det var faklernes aften med "Den 13. kriger" og "Scorpionen vender tilbage". Faklerne og ild stod perfekt som i live, nattescenerne og under jorden scenerne stod godt. Har her til formiddag også sat det gamle 100Hz CRT op til sammenligning, jeg kan ikke se forskel, bortset fra at det der før blev vist på 29" nu ses på 50" Der skal en god skærm til at kunne "forstørre" op fra 29" til 50". Det gør dette TV uden problemer. Det forunderlige er at støjen ikke også bliver forstørret op, som man ellers ville forvente. Det er en dejlig fornemmelse at vide, at der ikke lige pludselig kommer noget fnidder fordi skærmen ikke kan følge med. Skal lige bruge iaften til at sammenligne de to TV.

Gamle sort hvid optagelser som eksempelvis domumentar klip fra 2. vedenskrig skulle man tro ville stå grødet i så stor forstørelse, men står bedre end på CRT-en, det står faktisk imponerende flot på trods af dårlig optagelskvalitet - det må være pga det nye 9G panels egenskab til at gengive 3.072 gråtoner der slår igennem her. Ligeså med gamle sort hvid film, "Dansen Går" med Fred Astaire er ikke i sort/hvid mere, den er en oplevelse af dybde, grå nuancer og står fantastisk, scenen i skoven i snevejr har en 3D dybde som giver fornemmelsen af at være der.

Minimum afstand er ca. 1m pga panelets høje opløsning og den gode billedekvalitet. Min favorit stol til film står ca. 3 m fra TV bordet, det er også min favorit afstand til panaen. Nogen vil måske mene at 4m er bedst, det er op til den enkelte.

Min kones første bemærkning da hun så det sat op var, at denne gang havde jeg nok skudt over målet, også min umiddelbare opfattelse men efter nogle få minutter er det som skærmen bliver mindre og mindre.

Det nok vigtigste ved denne 50" er 1:1 effekten. Størrelsen på det der bliver vist, svarer ca. til virkligheden, dvs når FC Barcelona´s spillere hilser på de andre spillere officials osv, er det som at være der selv - som om man står ved siden af kameraet. Min kone sagde meget rammende "det er som et vindue, som om man er der selv".

Men denne fornemmelse ved at være der selv, er kun mulig kva den naturlige og meget gode billedegengivelse - uden den, tvivler jeg på man får samme fornemmelse.

Til dem der kan klemme en 50" ind i stuen kan jeg kun anbefale at gå efter et 50". Det ser stort ud når det lige kommer op, men efter nogle dage ser det helt normalt ud - måske nærmest lidt lille ! Hvis det ikke var fordi 65" var så ekstremt dyr, og tungt, ville jeg ærge mig lidt over jeg ikke købte en 65", men med de 50" mener jeg grænsen er lagt for praktisk implementering i et normalt hjem, medmindre man er villig til at sætte gang i 4 mand og en kran. Når man betaler 15.000 - 30.000 for et nyt TV, skulle det gerne holde mindst 5 år og gerne 10 år frem. Overvejer du et 37" så gå efter minimum et 42". De gamle regler for afstand til et TV gælder ikke mere med de højopløslige skærme, ses bedst live med line-up af 37", 42" og 50" så man kan se forskellen.

Mine ultimative 1:1 oplevelser:
- FC Barcelona - Sevilla FC; i starten hvor man er med på banen og hilser på spillerne
- "Scorpionen Vender Tilbage"; der hvor de er ude i højt græs om natten, og væsner tar dem én efter en - kriger i rød dragt med fakkel læner sig frem mod DIG.
- Formel 1; når man sidder med i vognen + ved pit-stop sammen med mekanikerne

Hvorfor jeg ikke valgte Pioneer kunne nogen så spørge ?
- Just 4:3 til 16:9 fungerer kun i HDMI
- Seperat kontrol og tunerbox
- Højtalere på siden er for store
- For meget sort til min smag ( designet )
- Tror panas nye 9G panel er bedre ( gengivelse af sort og gråtoner )

Her er nogle billeder:

Min testopstilling her til formiddag. Har virkelig savnet at reviews sammenligner med en fast reference, som efter min mening bør være et 100 Hz CRT TV. At sammenligne LCD TV imellem er som at sammenligne en snegl med en skilpade, og udråbe skilpaden til det hurtigste dyr på kloden.

- Panasonic TH-50PX600E
- Sony 29" 29C3E 100Hz CRT
- Acer C110 tablet PC
- 2 x JBL L100 Century studie monitors
- 1 L sødmælk Arla, til størrelsesforhold

De to TV sat op side om side så man kan se forholdet, Sony-en er jo ikke noget lille 4:3 TV, billedehøjden svarer jo til et 32" 16:9 TV. Foden på panaen er bredere end det gamle CRT og rager ud over TV-bordet

VGA tilslutning 1024 x 768

Højtaler grills - måler 2.8 cm i breden, er i virkligheden sølvfarvet og ikke plastic grå som her.

Fjernbetjening er den bedste jeg har set til et TV til dato. Det er plast knapper og ikke sciliconetastatur, click oplevelsen er meget præcis. Kan programmeres til at styre andre mærkers DVD og VCR. Det var så dén fjernbetjening mindre. Har IDTV.

Min konklusion:
Efter i 6 måneder at have researchet efter en værdig afløser til det gamle 100Hz CRT, har jeg set alt på markedet, mange modeller flere gange. Her mandag har jeg brugt over 40 timer sammen med dette TV og er ikke i tvivl - dette er det bedste TV overhovedet på markedet idag, spiller i en helt anden liga end LCD TV. De sidste 20 timer brugt til minituøst at sammenligne med Sony Trinitron 100 Hz CRT. TH-50PX600E står ligeså godt og på mange punkter bedre, og har et fantastisk naturligt billede som skal opleves - 1:1 effekten ved Formel1 er ubeskrivelig, fra at se TV er man nu også MED på billedet. Billedekvaliteten og produktkvaliteten er nok til mindst 10 år frem. Jeg tror simpelthen ikke på det er muligt at lave et bedre billede - måske et mulehår, men ikke noget man vil kunne se med det blotte øje. Dette TV er nådesløst og viser alt ned til mindste detalje, kniv skarpt. Man kan let se forskel på hvilket studie kamera der nu bliver brugt til udsendelsen. SDTV optagelser med sidste nye digitale  udstyr ( svensk TV1,2 og 24) står så godt, at man godt kan bilde naboen ind at det er HDTV.

Jeg tror godt jeg på nuværende kan anbefale at aflyse juleferien, og købe dette TV istedet, og bruge juleferien ( hele ) til at se alle favoritterne på en helt ny måde. Et 50" der kan vise film og sport perfekt er den ultimative TV oplevelse.

( Mit næste TV ? Når OLED teknologien er produktmodnet og 100" TV-lærreder baseret på OLED teknologien er tilgængelig om 10 - 15 år. )

Arhhh - nu har min  datter taget pladsen og ser Peter Pan - nå, så kan jeg måske få sovet noget mere

------------------------------------------------------------ ---------------------------------
Dette er en fortsættelse af denne tråd

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14263&PN=1&TPN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14263& PN=1&TPN=1

Link til tests:

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic-th50px60u-review.html - http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic%20-th50px60u-review.html - http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic -th50px60u-review.html

http://www.smartson.se/test/tv/panasonic-th-42pv60.htm - http://www.smartson.se/test/tv/panasonic-th-42pv60.htm - http://www.smartson.se/test/tv/panasonic-th-42pv60.htm

-------------
Panasonic TH-50PX600E Plasma TV
Sony 29C3E 100Hz CRT TV
JBL L100 Century studie monitor
Nokia 9321S DVB-S receiver

Svar:
Skrevet af: Mollerup
Skrevet den: 26-August-2006 kl. 16:42

Hvorfor tilslutter du det via VGA 1024 * 768 og ikke HDMI 1366 * 768, som er panelets opløsning?

1024 * 768 må da give et mærkligt format.

Skrevet den: 26-August-2006 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af Mollerup Mollerup skrev:

Hvorfor tilslutter du det via VGA 1024 * 768 og ikke HDMI 1366 * 768, som er panelets opløsning?

1024 * 768 må da give et mærkligt format.

Det var det format den var sat op til på PC til en hurtig test, har iøvrigt ingen HDMI på tabletten. Der var så meget der skulle afprøves at det desværre blev lidt hurtigt med VGA testen.

Jeg skal se om ikke jeg kan prøve igen med andre formater.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet af: lrev
Skrevet den: 26-August-2006 kl. 18:04

Hej!

Var der ikke noget med at de forskellige udgaver af pv 60-og pv600 er udstillet i Søborghus HI-FI?

(eller er det noget jeg har drømt?)

-------------
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.

Skrevet den: 26-August-2006 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

Hej!

Var der ikke noget med at de forskellige udgaver af pv 60-og pv600 er udstillet i Søborghus HI-FI?

Det ved jeg ikke - men så 50PV60, 42PV600 og 37PV60 på Frederiksborgvej i torsdags.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 26-August-2006 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af ticker ticker skrev:

Hej!

Det ved jeg ikke - men så 50PV60, 42PV600 og 37PV60 på Frederiksborgvej i torsdags.

Undskyld,men er det ikke det samme?

Frederiksborgvej i Søborg/Emdrup.....ikk`?

Leo.

-------------
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.

Skrevet den: 26-August-2006 kl. 18:29

Hej!

Undskyld,men er det ikke det samme?

Frederiksborgvej i Søborg/Emdrup.....ikk`?

Leo.

Der er faktisk to pana forretninger i Søborg.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 26-August-2006 kl. 18:33
Meget muligt,men er det mon sådan at du evt. har lyst til at fortælle mig-lidt mere præcist-,hvilken en af butikkerne DU har været i?

-------------

Skrevet den: 26-August-2006 kl. 19:05
Frederiksborgvej 221, lige der hvor Gladsaxevej starter.

Lad os lige høre hvad du mener ved denne line-up af 37", 42" og 50"

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet af: Jeppe Holm
Skrevet den: 26-August-2006 kl. 19:27

Ticker, hvor har du læst det med at fjernbetjeningen kan programeres til andre mærker - kan ikke hitte det i manuelen??

J.

-------------
Panasonic TH 42-PV600

Skrevet den: 26-August-2006 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af Jeppe Holm Jeppe Holm skrev:

Ticker, hvor har du læst det med at fjernbetjeningen kan programeres til andre mærker - kan ikke hitte det i manuelen??

J.

Downloadede en engelsk manual på PX600U inden jeg besluttede mig. Har lige checket, den fjernbetjening der er vist i den downloadede manual ligner ikke helt min. Det skal lige undersøges - ville være rart om det virker også på 600E.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 26-August-2006 kl. 19:56
har nemlig samme fjernbetjening som din, og tror ikke det er muligt på den..

-------------
Panasonic TH 42-PV600

Skrevet den: 26-August-2006 kl. 20:01

har nemlig samme fjernbetjening som din, og tror ikke det er muligt på den..

Uden at have set mere på det - nyder atletik på svensk TV2, ( det står helt forrygende i skumringen ), så kunne det se ud som om de har udskiftet denne funktion til fordel for IDTV. Eller er IDTV netop denne funktion ???

Har du også en klap nederst på FT ?

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 26-August-2006 kl. 20:21
Bruger iøvrigt forløbig denne opsætning indtil jeg får set noget mere på det.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 26-August-2006 kl. 20:28

Ja det har jeg - jeg har næsten samme indstillinger som dig, dog lidt mere kontrast.

Kan forresten helt tydligt se det som du beskriver mht DR1 nyheder osv. Rigtig dårligt optaget ift Sverige 1 osv.

-------------
Panasonic TH 42-PV600

Skrevet af: Demonite
Skrevet den: 26-August-2006 kl. 22:30
Tillykke med dit nye tv, Ticker!

Jeg har selv samme model, som jeg hentede i Tyskland i starten af juli. Mit indtryk er det samme som dit: Skærmen er bare kanon.

Jeg havde først kigget på den gamle PV500 og Pioneer 506XDE. Den gamle Pana kan (næsten) måle sig med PX600, mens jeg ikke var specielt imponeret over Pio'en, specielt gråtone-delen.

Eneste problem, jeg har set med PX600 er meget hurtige panoreringer som i Matrix Reloaded. Der ser jeg en smule sløring.

Skrevet den: 26-August-2006 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af Demonite Demonite skrev:

Tillykke med dit nye tv, Ticker!

Jeg har selv samme model, som jeg hentede i Tyskland i starten af juli. Mit indtryk er det samme som dit: Skærmen er bare kanon.

Jeg havde først kigget på den gamle PV500 og Pioneer 506XDE. Den gamle Pana kan (næsten) måle sig med PX600, mens jeg ikke var specielt imponeret over Pio'en, specielt gråtone-delen.

Eneste problem, jeg har set med PX600 er meget hurtige panoreringer som i Matrix Reloaded. Der ser jeg en smule sløring.

Tak, rart at se at også andre har denne model.

Mht sløring ved meget hurtige panoreringer, så kan dette meget vel være i optagelsen og ikke i panaen. Til sammenligning - hvis man sætter et digital camera på 1/1000 og tager et billede medens man panorerer får man også et utydeligt billede.

Har netop derfor testet side om side med det gamle 100Hz CRT. Ved military på svensk TV 24 i eftermiddags kunne jeg konstatere på CRT at der var sløring når kameraet fulgte hesten rundt, skov og publikum blev sløret. Dette blev gengivet ligeså på panaen. Så min konklusion var at det måtte ligge i selve optagelse, eller eventuel i båndbreden. Det vigtigste var at billedet ikke "væltede" totalt som jeg har set det på LCD TV, men at panaen gengiver det slørede uden besvær.

Dette punkt er dog stadig under beabejdelse, jeg søger fortsat efter panelets begrænsninger, træerne vokser ikke ind i himlen - heller ikke på dette panel. Har bare ikke fundet den endnu.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 27-August-2006 kl. 09:20

Hej!

Tak....det må  være ham der kalder sin butik Søborghus HI-FI.

Han har ligget der i en menneske-alder efterhånden,og er iøvrigt en flink og yderst KOMPETENT person(hvad der ikke er hverdagskost i denne branche efterhånden).

Jeg vil snart aflægge ham et besøg....(Han skulle vist også have HD signal inde efter en kollegas udsagn)-og vender tilbage hvis jeg finder at det "rykker"!

-------------

Skrevet den: 27-August-2006 kl. 09:52

Hej!

Tak....det må  være ham der kalder sin butik Søborghus HI-FI.

Han har ligget der i en menneske-alder efterhånden,og er iøvrigt en flink og yderst KOMPETENT person(hvad der ikke er hverdagskost i denne branche efterhånden).

Jeg vil snart aflægge ham et besøg....(Han skulle vist også have HD signal inde efter en kollegas udsagn)-og vender tilbage hvis jeg finder at det "rykker"!

Var ikke lige klar over at den hed Søborghus Hifi

Jeg kan bekræfte at han har HD signal + DVB-T. Men der er efter min opfattelse ikke den helt store forskel på en HD udsendelse og en udsendelse optaget i SD på nyt high-end digitalt udstyr. Svensk TV2 og kanal 24 har nogle helt forygende udsendelser når du bruger det bedste udstyr.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 27-August-2006 kl. 10:28
Har lige opdateret med lidt om vedligeholdelse af skærmen:

Rengøring af skærm: 50" er en temlig voldsom flade. Når jeg tænker på hvordan det er at vedligeholde min 19" LCD, vil jeg sige - god fornøjelse med at vedligeholde en 50" LCD skærm. Panaen har heldigvis glas skærm som alle andre plasma TV, og er let at vedligeholde. Checkede lige med konen, hvis det havde været en 50" LCD skærm kunne jeg selv vedligeholde den

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet af: Naim
Skrevet den: 27-August-2006 kl. 13:32
ticker, købte du det ikke fra Tyskland og hvad måtte du betale? Hvad kan man få det for herhjemme?

-------------
Naim Nova
Dynaudio Heritage Special
ZEN MK.II STD

http://www.uwsonline.com/index.php

Skrevet den: 27-August-2006 kl. 13:39
Jeg betalte 3.550 Euro uden fod, som koster ca 200 Euro, men jeg købet foden i en panabutik til 1.999 kr.

PV serien kommer med nogle nye modeller til september hvor der er taget nogle features ud til en lavere pris - men billedekvaliteten er stadig den samme.

Vil dog til enhver tid anbefale en 600 pga lyden og designet.

Men hvis man kun lige har råd til en 42" eller en 50" så ville jeg til enhver tid købe den billigste pana med 9G panel istedet for et hvilket som helst andet TV.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 27-August-2006 kl. 14:03

PV serien kommer med nogle nye modeller til september hvor der er taget nogle features ud til en lavere pris - men billedekvaliteten er stadig den samme.

Er der fjernet features i forhold til PV60 eller PV600 i de nye modeller?

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 27-August-2006 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Er der fjernet features i forhold til PV60 eller PV600 i de nye modeller?

Ifølge det lokale pana center så er det nogle extra modeller, altså ikke modeller der afløser de nuværende, hvor features er fjernet for at prisdifferentiere så også de med lille pengepung kan være med på billedekvalitet.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 27-August-2006 kl. 14:15
Ser Formel 1 på TV2, det er jo som at side med på bagsædet i 50". 

... det er altså for vildt, det suger i maven - ligesom når man sidder i disse her videokabiner på Bakken.

I pit-stop er det som at stå der selv sammen med de andre mekanikere - WOW.

( har altid ment Formel1 var kedeligt )

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet af: mjohansen
Skrevet den: 27-August-2006 kl. 14:19

Har lige opdateret med lidt om vedligeholdelse af skærmen:

Rengøring af skærm: 50" er en temlig voldsom flade. Når jeg tænker på hvordan det er at vedligeholde min 19" LCD, vil jeg sige - god fornøjelse med at vedligeholde en 50" LCD skærm. Panaen har heldigvis glas skærm som alle andre plasma TV, og er let at vedligeholde. Checkede lige med konen, hvis det havde været en 50" LCD skærm kunne jeg selv vedligeholde den

I min bog er det da nemmere at vedligeholde en LCD der stort set kan rengøres med en tør klud, end en glasskærm der skal pudses !!

Michael

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 27-August-2006 kl. 14:22

Ifølge det lokale pana center så er det nogle extra modeller, altså ikke modeller der afløser de nuværende, hvor features er fjernet for at prisdifferentiere så også de med lille pengepung kan være med på billedekvalitet.

Nej, jeg er med på at PV60 og PV600 fortsat vil eksistere, men jeg fiskede mere efter om det bliver en model med færre features end PV60, eller en mellemting mellem PV60 og PV600 mht features?

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 27-August-2006 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Nej, jeg er med på at PV60 og PV600 fortsat vil eksistere, men jeg fiskede mere efter om det bliver en model med færre features end PV60, eller en mellemting mellem PV60 og PV600 mht features?

Det har jeg desværre ingen info om.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 27-August-2006 kl. 16:15
I min bog er det da nemmere at vedligeholde en LCD der stort set kan rengøres med en tør klud, end en glasskærm der skal pudses !!

Er du nu sikker på at din kone / kæreste / mor er enig

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 27-August-2006 kl. 16:58

Ja det har jeg - jeg har næsten samme indstillinger som dig, dog lidt mere kontrast.

Kan forresten helt tydligt se det som du beskriver mht DR1 nyheder osv. Rigtig dårligt optaget ift Sverige 1 osv.

Ved ældre film som Laurence of Arabia kan det betale sig at sætte sharpness på 100% og rykke tilbage til 4m.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet af: Naim
Skrevet den: 27-August-2006 kl. 17:56
Hvad er målene på det?

-------------
Naim Nova
Dynaudio Heritage Special
ZEN MK.II STD

http://www.uwsonline.com/index.php

Skrevet den: 27-August-2006 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af Naim Naim skrev:

Hvad er målene på det?

Hvis du mener på hele TV-et så:

126cm bredt
80cm  højt uden fod
87cm højt med fod
9cm dybt, 13cm dybt på den nederste del

Men pas på - regn med at vennere kommer forbi når der er bold eller Formel1

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 28-August-2006 kl. 00:24
Her er en update på indstilling, er nu meget tæt på det optimale. The good, bad and ugly står forygende på trods af det er en gammel film.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet af: mjohansen
Skrevet den: 28-August-2006 kl. 08:45

Er du nu sikker på at din kone / kæreste / mor er enig

Jeg vil overhovedet ikke overlade regøringen af min LCD til konen, de har simpelhen ikke nok respekt for sådan et TV

Michael

Skrevet den: 28-August-2006 kl. 09:10
Min konklusion:
Efter i 6 måneder at have researchet efter et nyt TV har jeg set alt på markedet, mange flere gange. Her mandag har jeg brugt over 40 timer sammen med dette TV og er ikke i tvivl - dette er det bedste TV overhovedet på markedet idag, spiller i en helt anden liga end LCD TV. De sidste 20 timer brugt til minituøst at sammenligne med Sony Trinitron 100 Hz CRT. TH-50PX600E står ligeså godt og på mange punkter bedre, og har et fantastisk naturligt billede som skal opleves - 1:1 effekten ved Formel1 er ubeskrivelig, fra at se TV er man nu også MED på billedet. Billedekvaliteten og produktkvaliteten er nok til mindst 10 år frem. Jeg tror simpelthen ikke på det er muligt at lave et bedre billede - måske et mulehår, men ikke noget man vil kunne se med det blotte øje. Dette TV er nådesløst og viser alt ned til mindste detalje, kniv skarpt. Man kan let se forskel på hvilket studie kamera der nu bliver brugt til udsendelsen. SDTV optagelser med sidste nye digitale  udstyr ( svensk TV1,2 og 24) står så godt, at man godt kan bilde naboen ind at det er HDTV.

Jeg tror godt jeg på nuværende kan anbefale at aflyse juleferien, og købe dette TV istedet, og bruge juleferien ( hele ) til at se alle favoritterne på en helt ny måde. Et 50" der kan vise film og sport perfekt er den ultimative TV oplevelse.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 28-August-2006 kl. 10:11

Også lige en lykønskning herfra.Det er rart,at høre at du er tilfreds.

Inden euforien løber helt af med dig,tror jeg faktisk at du ville ha været ligeså begejstret for billedet på feks Pio50 eller Panas 50" monitor alternativ.

Respekt ! - for dine iagttagelser der får ekstra pondus i.o.m at du har Sony CRT, til side by side sammenligning

Hvad har du af antennesignal ?

Jeg har 42" udgaven,og synes at det er max str for,hvad mit antennesignal kan bære(TDC kabel via selector).    

Skrevet den: 28-August-2006 kl. 10:25
Hej Lennon,

Folk siger Pio var et mulehår bedre end Pana PV500, de siger også at det nye pana 9G panel nu er lige et mulehår foran pios. Men det er mulehår, og jeg tvivler på at en dobbelt blindtest ville kunne adskille de to, så pris og design vægter højere efter min mening.

Jeg bruger DVB-T stue antenne. Genialt, mindst én gratis kanal viser film hver aften, uden reklamer i filmen bortset fra en enkelt.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 28-August-2006 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Jeg har 42" udgaven,og synes at det er max str for,hvad mit antennesignal kan bære(TDC kabel via selector).    

Det er muligt din model ikke kan bære mere end op til 42", men jeg kan skrive under på at det kan 50PX600E

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 28-August-2006 kl. 11:53

Hej!

Det lyder da godt nok GRANGIVELIGT som om at du er glad for dit nye tv....er det rigtigt forstået ?

Iøvrigt:

Hvis du vægter DESIGN højt...som du skriver,hvorfor valgte du så ikke PIONEER XDE?

Skrevet den: 28-August-2006 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af lrev på jobbet lrev på jobbet skrev:

Hej!

Det lyder da godt nok GRANGIVELIGT som om at du er glad for dit nye tv....er det rigtigt forstået ?

Iøvrigt:

Hvis du vægter DESIGN højt...som du skriver,hvorfor valgte du så ikke PIONEER XDE?

nu er vi over i smag og behag. Jeg har forsøgt at være så neutral og faktuel som muligt og lægge en dæmper på begejstringen ( måske ikke lykkedes helt ? ), og ikke bruge for store ord - eneste gang jeg har brugt det var ved Formel1 igår, og det står jeg ved - WOW.

Fra Ticker - stadig hjemme og se TV

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 28-August-2006 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af lrev på jobbet lrev på jobbet skrev:

Hej!

Iøvrigt:

Iøvrigt mener jeg det er vigtigere at det blir et 50", end det lige blir panas eller pios sidste model.

Jeg har iøvrigt listet hvorfor det blev pana og ikke pio først i tråden.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 28-August-2006 kl. 15:06

Også lige en lykønskning herfra.Det er rart,at høre at du er tilfreds.

Inden euforien løber helt af med dig,tror jeg faktisk at du ville ha været ligeså begejstret for billedet på feks Pio50 eller Panas 50" monitor alternativ.

Respekt ! - for dine iagttagelser der får ekstra pondus i.o.m at du har Sony CRT, til side by side sammenligning

Hvad har du af antennesignal ?

Med hensyn til sammenligning med 100Hz CRT, rart at der er nogen der ser dette punkt.

Har længe efterlyst reviews hvor man sætter fladskærmen op mod en reference, som jeg mener bør være et 100Hz CRT. Har skrevet til diverse testsider og blade, men dette har ikke ændret at de stadig sammenligner en snegl med en skilpade, og udråber skilpaden til klodens hurtigste dyr.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 15:39
Jeg mener nu at have opsat det tæt på det optimale. men da jeg nu har brugt en formue på dette TV, måske det var på sin plads at bruge lidt på en DVD kalibreringspakke ?

Er der nogen der har erfaring i dette ? Hvor tæt kan man komme på ISF standarden ved hjælp af en DVD kalibrering, via VGA og en PC, eller via en DVD via Scart ?

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet af: Bendix
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 15:46

Min konklusion:
Efter i 6 måneder at have researchet efter et nyt TV har jeg set alt på markedet, mange flere gange. Her mandag har jeg brugt over 40 timer sammen med dette TV og er ikke i tvivl - dette er det bedste TV overhovedet på markedet idag, spiller i en helt anden liga end LCD TV. De sidste 20 timer brugt til minituøst at sammenligne med Sony Trinitron 100 Hz CRT. TH-50PX600E står ligeså godt og på mange punkter bedre, og har et fantastisk naturligt billede som skal opleves - 1:1 effekten ved Formel1 er ubeskrivelig, fra at se TV er man nu også MED på billedet. Billedekvaliteten og produktkvaliteten er nok til mindst 10 år frem. Jeg tror simpelthen ikke på det er muligt at lave et bedre billede - måske et mulehår, men ikke noget man vil kunne se med det blotte øje. Dette TV er nådesløst og viser alt ned til mindste detalje, kniv skarpt. Man kan let se forskel på hvilket studie kamera der nu bliver brugt til udsendelsen. SDTV optagelser med sidste nye digitale  udstyr ( svensk TV1,2 og 24) står så godt, at man godt kan bilde naboen ind at det er HDTV.

Efter de sidste 4år at have ledt efter det bedste tv, må jeg sige at jeg er uenig i din konklusion om at det bedste på markedet er dit.

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Bendix Bendix skrev:

Min konklusion:

Efter de sidste 4år at have ledt efter det bedste tv, må jeg sige at jeg er uenig i din konklusion om at det bedste på markedet er dit.

Smag og behag kan ikke diskuteres.

Besvarer gerne spørgsmål vedrørende 50PX600E, men LCD kontra Plasma snakken vil jeg henvise til andre tråde.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 15:54

[QUOTE=ticker] Min konklusion:

Smag og behag kan ikke diskuteres.

Besvarer gerne spørgsmål vedrørende 50PX600E, men LCD kontra Plasma snakken vil jeg henvise til andre tråde.
[/QUOJ

Jeg henviser altså ikke om plasma kontra LCD, er bare uenig i din vurdering.

Skrevet af: Ullum
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 15:58

Hvis du ikke vil diskutere LCD kontra Plasma i denne tråd - så skal du nok lade være med at lave samenligninger med LCD.

Bare et godt råd (betyder ikke at jeg er uenig i din konklusion)

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 15:59
Stadig smag og behag - hvis du har et andet TV du synes er verdens bedste og som du er tilfreds med, så opret en tråd med din "hjemme test" med billeder og hvad du har oplevet med dette TV, og i særdeleshed hvorfor du mener det er det bedste for dig. 

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:00

Slettet

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:03
Jeg gentager lige mit spørgsmål - tråden er vidst ved at komme ud af kurs

Jeg mener nu at have opsat det tæt på det optimale. men da jeg nu har brugt en formue på dette TV, måske det var på sin plads at bruge lidt på en DVD kalibreringspakke ?

Er der nogen der har erfaring i dette ? Hvor tæt kan man komme på ISF standarden ved hjælp af en DVD kalibrering, via VGA og en PC, eller via en DVD via Scart ?

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:06

Det kommer an på hvor gode øjne man har, og om man har forstand på hvad der påvirker de forskellige ting i et billede.

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:09

Det kommer an på hvor gode øjne man har, og om man har forstand på hvad der påvirker de forskellige ting i et billede.

Bendix -du kan jo blive ved. 

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:11

Men er det løgn det jeg skriver?

Hvis du ikke ved hvad du skal pille ved så kan du ikke få det tæt på en isf kalibrering, men har du modsatte evner så kan du.

Men undskyld fordi jeg prøver at hælpe dig.

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:14

Hvis du ikke ved hvad du skal pille ved så kan du ikke få det tæt på en isf kalibrering, men har du modsatte evner så kan du.

Du hjælper mig mest ved at svare på mine spørgsmål - resten kan jeg sikkert selv finde ud af, ellers har jeg nogen nørd venner der kan

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:15

Du hjælper mig mest ved at svare på mine spørgsmål - resten kan jeg sikkert selv finde ud af, ellers har jeg nogen nørd venner der kan

Så find dig en dve disk (Digital video essentials) tape connection og axel music forhandler dem bla.

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:18
Ja - det er jeg klar over. Men hvor tæt kan man forvente at komme på standarden ved en DVD kalibrering. 

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:24
Du kan komme temmelig tæt, men det afhænger også af hvad du kan indstille på tvets bruger menu. Feks på 9731d serien kan man bla indstille billedets røde-sort niveau, røde hvidpunkt, blå-hvidpunkt osv osv. Så der kan man komme rigtig tæt på, men hvis man er nød til at indgå service menuen på din skærm for det, så synes jeg ikke man kommer ret tæt på.

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:29
Husk at hvis du indgår service menuen som privat mand, så bortfalder garanteret højst sandsynligt.

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:31
Tak for svaret Bendix, jeg vil overveje.

Har et oscilloscope, måske man kan få en billig color probe til det ? Hvis det eksisterer ?

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:35
Ja der må jeg være dig svar skyldig, om ikke andet så er en kalibrering med dvd bedre end ingen kalibrering, jeg tror dit billede vil blive bedre hvis du gør det, hvis dine fotos er virkelig gengivet tror jeg kontrast og farve bliver anderledes ved kalibrering.

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:43

Ja der må jeg være dig svar skyldig, om ikke andet så er en kalibrering med dvd bedre end ingen kalibrering, jeg tror dit billede vil blive bedre hvis du gør det, hvis dine fotos er virkelig gengivet tror jeg kontrast og farve bliver anderledes ved kalibrering.

Har ændret lidt siden det sidste foto, bla er lys sat lidt op. Det er åbenbart en process for øjet at registrere hvornår det står mest naturligt. Nu står det lige godt på stort set alle programtyper ved samme indstilning.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:45
Ja det tager meget lang tid at finde det mest korrekte billede, jeg ville foreslå dig at ændre din farvetone til normal, og så indstille ud fra det.

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 16:58

Uden,at være sikker,mener jeg at ISF kalibrering på plasma først anbefales efter en "indbrændingsperiode" på minimum et par hundrede timer ? Det samme gælder vel justeringer via DVE ?

OK! -  m tickers forbrug er de 200 timer overskredet forlængst  

Bemærk forøvrigt,at TV´et har en tendens til "mætning" af stærke farver,som feks en hvid skjorte i sollys,eller fodbolddommeres skriggule trøjer?!

Ikke et specielt plasma eller Pana problem. Har også set det på bla Sony 32" CRT. Fænomenet straffes bare hårdere v at blive blæst op i str. !

På et tidspunkt må vi nok hellere oprette en antennetråd.Hvis profetien m øget markedsandele til 50" str ellers holder stik,så blir antennesignalet endnu vigtigere. Og for den største del af seerne vil det være en nedgraderig,at nøjes m de 2-3 DK digitale jordbaserede i en lødig kvalitet.  

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 17:20
  må være tæt på de 60 timer nu.

Enig i den med antennesignalet - DVB-T klarer problemet, men hjælper desværre ikke på dårlig optagekvalitet.

Jeg er ret sikker på at nyhedsstudierne på svensk TV 1,2 og 24 anvender HD kameraudstyr, men sender i SD over DVB-T. Disse udsendelser står så godt at man tror det er HDTV. Ved CRT-en tidligere synes jeg at DR1 16:9 programmer stod perfekt- i forhold til sverige er der virkelig forskel set på panaen. Så jeg ville foretrække at de får udskiftet SD udstyret nu til HD udstyr, og venter med at sende i HD - lidt af et postulat, men ikke desto mindre som jeg oplever det.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 17:24
Jeg oplever også at dr står med den bedste dvd kvalitet nogle gange, det samme gør tv3 med helt nye serier (prison Break) og da Rome blev sendt på canal plus i SD. Så der kan være noget om snakken.

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 17:34
Man kan iøvrigt også se på de svenske studier hvornår der optages i HD, HD studierne er belyst og designet på en helt anden måde. Sikkert fordi man kan se en flue på væggen ved HD optagelser. Man kan se hver en pore i folks hud. Især når de har være lidt for hurtige til at sminke gæsten, så kan man se hvor de mangler

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 17:48

Med hensyn til sammenligning med 100Hz CRT, rart at der er nogen der ser dette punkt.

Nu er det jo ikke alle der mener at referencen nødvendigvis skal være et Sony 100 Hz CRT-tv... Jeg gør f.eks. ikke. Ikke fordi der er noget som helst i vejen med sådan ét, men det er ikke et perfekt tv - referencen bør være at komme tæt på perfektion, ikke at komme tæt på en anden teknologi's fordele og ulemper. Hvis dit mål er at få et fladskærms-tv med en billedkvalitet så tæt som muligt på dit gamle tv, så skal du selvfølgelig gå efter dét (og så har du iøvrigt gjort et meget fornuftigt valg, men det behøver jeg jo ikke at fortælle dig kan jeg se... ). Personligt er jeg dog ikke tilfreds med at sætte et CRT-tv som reference.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 17:59

Du kan med nok viden om hvordan man gør komme fuldt ud lige så langt, når vi taler om brightness, kontrast, sharpness og farvestyrke. Men den primære del af en ISF kalibrering, nemlig kalibrering af farvetemperatur og i det omfang det er muligt gamma-kurve, kan du ikke lave uden brug af måleudstyr. Og så vil en ISF-kalibratør ofte ligge inde med en viden/erfaring om specifikke detaljer som f.eks. om du skal bruge Auto, Normal eller Biograf udgangspunktet, som du om ikke andet skal bruge en del tid på at erhverve selv.

Nu er jeg ikke bange for at det er et problem i dit tilfælde, men jeg vil da lige nævne at mindst halvdelen af de kunder jeg besøger - og det gælder også de mere krævende af slagsen - har begået nogle helt grundlæggende begynder-fejl i opsætningen, såsom at DVD-afspilleren ikke er sat til 16:9 bare for at nævne én af de åbenlyse. For en del mennesker kan det være sundt at der kommer et sæt erfarne øjne på éns opsætning. Derfor må jeg bakke op om Bendix' udtalelse: Hvor meget du får ud af en DVE, og hvor meget du får ud af at betale for en ISF-kalibrering, afhænger 100% af hvem du er. Skiven i sig selv er bare et redskab, justeringen foretages af dig selv og kvaliteten af justeringen afgøres derfor af dig, og ikke skiven.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Nu er det jo ikke alle der mener at referencen nødvendigvis skal være et Sony 100 Hz CRT-tv... Jeg gør f.eks. ikke. Ikke fordi der er noget som helst i vejen med sådan ét, men det er ikke et perfekt tv - referencen bør være at komme tæt på perfektion, ikke at komme tæt på en anden teknologi's fordele og ulemper. Hvis dit mål er at få et fladskærms-tv med en billedkvalitet så tæt som muligt på dit gamle tv, så skal du selvfølgelig gå efter dét (og så har du iøvrigt gjort et meget fornuftigt valg, men det behøver jeg jo ikke at fortælle dig kan jeg se... ). Personligt er jeg dog ikke tilfreds med at sætte et CRT-tv som reference.

Vil give dig delvis ret Otto, men en reference er noget fast, noget der ikke ændre sig, og noget alle kender og kan forholde sig til. Nu er det ikke alle der har haft et 100 Hz CRT, mange havde et 50Hz.

Eksempelvis CRT 100Hz 4:3 modellen (lige inden de gik over til 16:9 med diverse problemer for visse fabrikanter) ser jeg som en fast reference. Den bevæger sig ikke, og næsten alle kan forholde sig til den, især TV nørder. Alternativet ville så være at vælge et LCD eller en Plasma, sikke et slagsmål vi kunne få .

Men hvis du har et forslag til et andet referance TV så sig frem, jeg kunne godt finde på et godt et

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 18:22

De fleste af os har nok en tendes til,at blive voldsomt benovet over effekten af et stort billede i et fladt kabinet ? - Og i det lys, er en side by side sammenligning i det hele taget, nok lidt af en undtagelse for en førstegangskøber af en fladskærm ?. 

Jeg er godt klar over,at feks OttoTC og BrianJVC har et helt andet udgangspunkt !  

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 18:33
Jammen jeg er så benovet  

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 18:41

Vil give dig delvis ret Otto, men en reference er noget fast, noget der ikke ændre sig, og noget alle kender og kan forholde sig til. Nu er det ikke alle der har haft et 100 Hz CRT, mange havde et 50Hz.

Eksempelvis CRT 100Hz 4:3 modellen (lige inden de gik over til 16:9 med diverse problemer for visse fabrikanter) ser jeg som en fast reference. Den bevæger sig ikke, og næsten alle kan forholde sig til den, især TV nørder.

Problemet med at udvælge et bestemt tv til reference er at så er din reference ikke magen til naboens reference.

Men hvis du har et forslag til et andet referance TV så sig frem, jeg kunne godt finde på et godt et

Referencen skal netop ikke være et bestemt produkt. Referencen er at gengive billedet i henhold til tv-standarden, sådan som den er fastlagt, så præcist som muligt. Intet tv, heller ikke (eller måske endda SLET ikke??) et 100 Hz Sony CRT. Problemet med at have dét som reference er at det kræver at man sætter sig ind i hvad referencen går ud på, og ikke "bare" kigger på to tv og sammenligner. Ikke at jeg vil opfordre almindelige forbrugere til at gøre dét, det bliver hurtigt et livsværk - men det korte af det lange er at hvis du vil sammenligne med dit gamle tv, så skal du også være bevidst om de ulemper dit gamle tv havde. Ellers lukker du af for mulige forbedringer ved det nye tv. For det er da trisat at lade udviklingen stoppe ved dén gengivelse som et 100 Hz CRT kan tilbyde? Der er meget mere at komme efter. Din egen sammenligning med sneglen og skildpadden rammer faktisk hovedet på sømmet - hvis jeg nu påstår at DU mangler at se geparden, og derfor udråber - måske ikke lige skildpadden, men så giraffen - til at være verdens hurtigste dyr, imens du griner ad ham der udråbte skildpadden til at være hurtigst - hvad ville du så svare til dét?

Men for alligevel at besvare dit spørgsmål, så skal du hvis du vil se en gengivelse så tæt som muligt på referencen, se billedet fra en Samsung projektor via en god scaler. Det er heller ikke perfekt, men det er i hvert fald en gengivelse der er meget tæt på dén reference jeg arbejder ud fra. Og langt tættere end noget tv, såvel LCD, plasma som CRT, nogensinde kommer. Jeg har hørt mange betvivle dette, men indtil videre kun folk der ikke rent faktisk selv har set det.

EDIT: Der findes selvfølgelig bedre projektorer, lige så vel som at der findes bedre plasma end dit, og bedre CRT end dit gamle 100 Hz Sony - det interessante ved Samsungen er at den i en rimelig grad er til at komme i nærheden af prismæssigt.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 18:43

De fleste af os har nok en tendes til,at blive voldsomt benovet over effekten af et stort billede i et fladt kabinet ? - Og i det lys, er en side by side sammenligning i det hele taget, nok lidt af en undtagelse for en førstegangskøber af en fladskærm ?. 

Jeg er godt klar over,at feks OttoTC og BrianJVC har et helt andet udgangspunkt !  

50" er noget forfærdeligt småtteri...  Desuden er der da ikke noget federe end at blive benovet over noget - det er dét der er hele pointen!

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 18:57

Eksempelvis CRT 100Hz 4:3 modellen (lige inden de gik over til 16:9 med diverse problemer for visse fabrikanter) ser jeg som en fast reference. Den bevæger sig ikke, og næsten alle kan forholde sig til den, især TV nørder.

Problemet med at udvælge et bestemt tv til reference er at så er din reference ikke magen til naboens reference.

Referencen skal netop ikke være et bestemt produkt. Referencen er at gengive billedet i henhold til tv-standarden, sådan som den er fastlagt, så præcist som muligt. Intet tv, heller ikke (eller måske endda SLET ikke??) et 100 Hz Sony CRT. Problemet med at have dét som reference er at det kræver at man sætter sig ind i hvad referencen går ud på, og ikke "bare" kigger på to tv og sammenligner. Ikke at jeg vil opfordre almindelige forbrugere til at gøre dét, det bliver hurtigt et livsværk - men det korte af det lange er at hvis du vil sammenligne med dit gamle tv, så skal du også være bevidst om de ulemper dit gamle tv havde. Ellers lukker du af for mulige forbedringer ved det nye tv. For det er da trisat at lade udviklingen stoppe ved dén gengivelse som et 100 Hz CRT kan tilbyde? Der er meget mere at komme efter. Din egen sammenligning med sneglen og skildpadden rammer faktisk hovedet på sømmet - hvis jeg nu påstår at DU mangler at se geparden, og derfor udråber - måske ikke lige skildpadden, men så giraffen - til at være verdens hurtigste dyr, imens du griner ad ham der udråbte skildpadden til at være hurtigst - hvad ville du så svare til dét?

Men for alligevel at besvare dit spørgsmål, så skal du hvis du vil se en gengivelse så tæt som muligt på referencen, se billedet fra en Samsung projektor via en god scaler. Det er heller ikke perfekt, men det er i hvert fald en gengivelse der er meget tæt på dén reference jeg arbejder ud fra. Og langt tættere end noget tv, såvel LCD, plasma som CRT, nogensinde kommer. Jeg har hørt mange betvivle dette, men indtil videre kun folk der ikke rent faktisk selv har set det.

EDIT: Der findes selvfølgelig bedre projektorer, lige så vel som at der findes bedre plasma end dit, og bedre CRT end dit gamle 100 Hz Sony - det interessante ved Samsungen er at den i en rimelig grad er til at komme i nærheden af prismæssigt.

Jeg er klar over at du har mange års erfaring i en TV forretning, og det du siger er teoretisk set fornuftigt. I forskningens verden er en reference noget fast, noget som alle kender, og noget som alle kan BRUGE og er TILGÆNGELIGT. En reference er ikke nødvendigvis det bedste som man umidelbart kunne tro. NUL er en ofte brugt reference, det betyder ikke at der så ikke eksisterer noget over NUL.

Det er de færreste der kender en Samsung ditten projektor sat op på en datten måde - det er muligt det giver det bedste billede, men det er ikke formålet med en reference .

Min sammenligning af PX600 med CRT 100Hz er tilgængeligt for alle normale brugere, og de fleste kan forholde sig til denne reference.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 19:12

Er der en anden type TV man så kan bruge som reference, en type som flest mulige brugere/TV-nørder kender og kan forholde sig til, noget der ikke bevæger sig ?

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 19:15

Min sammenligning af PX600 med CRT 100Hz er tilgængeligt for alle normale brugere, og de fleste kan forholde sig til denne reference.

Det er jeg så ikke enig i. For det første er det ikke alle der mener at et Sony 100 Hz CRT er det bedste CRT på markedet. For det andet ved ingen andre end dig selv hvordan netop dit 100 Hz CRT er sat op og indstillet. For det tredje er det rent faktisk ikke alle mennesker der har et fornuftigt indtryk af hvordan billedet på sådan et tv ser ud. For det fjerde er der lige så stor forskel på forskellige 100 Hz CRT-tv som der er på forskellige plasma-tv. Men bortset fra dét, så er det langt bedre at sætte sine indtryk i relation til noget, uanset hvad det så måtte være, end bare at sige "jeg har lige købt XXX, og den er bare skide god". Så langt er vi enige. Jeg siger bare at det ikke er mere seriøst eller brugbart at sætte oplevelserne i forhold til et Sony 100 Hz end til et B&O MX6000, bare for at give ét eksempel.

Jeg er kort sagt ikke uenig i at du skal bruge dit gamle tv som reference, og nævne at det er dét der er referencen - det er fint nok, du hverken kan eller skal gøre andet. Dét jeg er uenig i er at du siger at anmeldere bør sætte et 100 Hz CRT som reference, og bedømme kvaliteten af et fladskærms-tv ud fra dét.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 19:16

50" er noget forfærdeligt småtteri...  Desuden er der da ikke noget federe end at blive benovet over noget - det er dét der er hele pointen!

Efter helt at have givet op - var det en kanon oplevelse at blive så positivt overrasket som med denne 50". Jeg havde ikke forventet at den vill overgå den gode gamle 100Hz CRT

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 19:17

Er der en anden type TV man så kan bruge som reference, en type som flest mulige brugere/TV-nørder kender og kan forholde sig til, noget der ikke bevæger sig ?

En forbruger kan ikke forholde sig til en type tv, da en type tv ikke er konstant. Han kan forholde sig til et bestemt tv han har set engang, men som sagt - også CRT-tv er forskellige. Det interessante er hvor godt billedet er ud fra et imaginært perfekt udgangspunkt, ikke om det er bedre eller ringere end alt det andet skravl.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 19:18

Det er jeg så ikke enig i. For det første er det ikke alle der mener at et Sony 100 Hz CRT er det bedste CRT på markedet. For det andet ved ingen andre end dig selv hvordan netop dit 100 Hz CRT er sat op og indstillet. For det tredje er det rent faktisk ikke alle mennesker der har et fornuftigt indtryk af hvordan billedet på sådan et tv ser ud. For det fjerde er der lige så stor forskel på forskellige 100 Hz CRT-tv som der er på forskellige plasma-tv. Men bortset fra dét, så er det langt bedre at sætte sine indtryk i relation til noget, uanset hvad det så måtte være, end bare at sige "jeg har lige købt XXX, og den er bare skide god". Så langt er vi enige. Jeg siger bare at det ikke er mere seriøst eller brugbart at sætte oplevelserne i forhold til et Sony 100 Hz end til et B&O MX6000, bare for at give ét eksempel.

Jeg er kort sagt ikke uenig i at du skal bruge dit gamle tv som reference, og nævne at det er dét der er referencen - det er fint nok, du hverken kan eller skal gøre andet. Dét jeg er uenig i er at du siger at anmeldere bør sætte et 100 Hz CRT som reference, og bedømme kvaliteten af et fladskærms-tv ud fra dét.

Hov - fik klikket på den forkerte knap, så her kommer den igen:

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 19:24

En forbruger kan ikke forholde sig til en type tv, da en type tv ikke er konstant. Han kan forholde sig til et bestemt tv han har set engang, men som sagt - også CRT-tv er forskellige. Det interessante er hvor godt billedet er ud fra et imaginært perfekt udgangspunkt, ikke om det er bedre eller ringere end alt det andet skravl.

Jeg mener at 100Hz CRT er den bedste reference:

1) De sidste modeller er en forfining af en teknologi over mange år.
2) Denne teknologi bliver ikke videreudviklet og er nu statisk
3) Alle rigige TV nørder har/havde et 100Hz CRT TV
4) Også mange andre normale brugere har/havde 100Hz CRT
5) Den er tilgængelig, Philips, Grundig mf sælger stadig, én i omgangskredesen har sikkert en. Kan ses sadig i nogen butikker.
6) Hvis man ikke lige har haft et 100Hz CRT, så har man haft et 50Hz som hastighedsmæssigt ligger tæt op af 100Hz, men flimerer.
7) De fleste købere kommer fra et CRT og deres øjne har vænnet sig til denne reference igennem mange år

Hvis ikke dette hvad så ?

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 19:28
Og så havde jeg ikke lige en Samsung xx projektor stående og sammenligned med , så det var også ret praktisk betonet.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 19:37

Jeg mener at 100Hz CRT er den bedste reference:

1) De sidste modeller er en forfining af en teknologi over mange år.
2) Denne teknologi bliver ikke videreudviklet og er nu statisk
3) Alle rigige TV nørder har/havde et 100Hz CRT TV
4) Også mange andre normale brugere har/havde 100Hz CRT
5) Den er tilgængelig, Philips, Grundig mf sælger stadig, én i omgangskredesen har sikkert en. Kan ses sadig i nogen butikker.
6) Hvis man ikke lige har haft et 100Hz CRT, så har man haft et 50Hz som hastighedsmæssigt ligger tæt op af 100Hz, men flimerer.
7) De fleste købere kommer fra et CRT og deres øjne har vænnet sig til denne reference igennem mange år

Hvis ikke dette hvad så ?

Problemet er helt grundlæggende at du skærer alle 100 Hz tv over én kam. Hvis du nu (rent opdigtet) siger "billedet er fuldstændigt som på mit Grundig 100 Hz TV", og jeg rent faktisk synes at de Grundig 100 Hz tv jeg har set har været røv og nøgler - fordi jeg ikke lige har set dén ene supergode model, som du tilfældigvis har stående - så er billedet af fladskærmens kvalitet blevet forvansket et sted i transmissionen.

Bortset fra dét, så har vi snakket en del forbi hinanden omkring brugen af ordet reference. Du forstår reference som et holdepunkt i beskrivelsen af billedkvaliteten, jeg forstår reference som målestokken for hvornår billedkvaliteten er god. Det er to ret forskellige ting... Anyway - jeg mener godt man kan beskrive billedkvalitet uden at skulle holde det op imod en reference - og jeg mener som sagt at brugen af en reference lige så vel kan forstyrre billedet som opklare det.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 19:41

Og så havde jeg ikke lige en Samsung xx projektor stående og sammenligned med , så det var også ret praktisk betonet.

Det er noget andet - i din situation skal du SELVFØLGELIG beskrive hvordan du oplever billedet i forhold til dit gamle tv. Det er en yderst interessant information. Det er bare ikke den eneste rigtige måde at beskrive billedkvaliteten på, og det gør det ikke nødvendigvis nemmere for læseren at forholde sig til billedkvaliteten - du fokuserer f.eks. meget på opdateringshastigheden, mens andre brugere ikke finder dette særligt væsentligt, men fokuserer måske på korrekt farvegengivelse - hvilket, er jeg ked af at måtte fortælle dig, langtfra er perfekt på et Sony 100 Hz tv, medmindre der er skruet i service-menuen (at det så er ringere på stort set alle fladskærme, det er så noget andet...).

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 19:54
Desværre er der ikke en perfekt reference - bar der var. Så vi må bruge det der er. Der er vel en vis spredning i kvaliteten på 100Hz CRT, men hvis man går udfra top 3 ligger de nok ret tæt - tæt nok til man kan bruge det til en reference - især for LCD TV´s vedkommende .

Hvis man ser på epinion har man et godt eksempel på hvor galt det kan gå når man ikke har forstået det der med referencer.

3 år gamle produkter står stadig med 5 stjerner, side om side med dette års model som også har 5 stjerner. Man kunne eksempelvis bruge en talskala istedet, ikke en 10-skala men en udenelig skala hvor gamle produkter bevare deres rating, og de nye bliver ratet højere og højere.

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic-th50px60u-review.html - http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic -th50px60u-review.html

får den nye 50PX60 98/100. Betyder det at vi nu er tæt på det opnåelige for evigt ? Hvad gør de når de når til 100/100 ? Man kan da gå over 100, med reference 100. 101/100 , 102/100 , 103/100 osv.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 20:10

Du kan med nok viden om hvordan man gør komme fuldt ud lige så langt, når vi taler om brightness, kontrast, sharpness og farvestyrke. Men den primære del af en ISF kalibrering, nemlig kalibrering af farvetemperatur og i det omfang det er muligt gamma-kurve, kan du ikke lave uden brug af måleudstyr. Og så vil en ISF-kalibratør ofte ligge inde med en viden/erfaring om specifikke detaljer som f.eks. om du skal bruge Auto, Normal eller Biograf udgangspunktet, som du om ikke andet skal bruge en del tid på at erhverve selv.

Nu er jeg ikke bange for at det er et problem i dit tilfælde, men jeg vil da lige nævne at mindst halvdelen af de kunder jeg besøger - og det gælder også de mere krævende af slagsen - har begået nogle helt grundlæggende begynder-fejl i opsætningen, såsom at DVD-afspilleren ikke er sat til 16:9 bare for at nævne én af de åbenlyse. For en del mennesker kan det være sundt at der kommer et sæt erfarne øjne på éns opsætning. Derfor må jeg bakke op om Bendix' udtalelse: Hvor meget du får ud af en DVE, og hvor meget du får ud af at betale for en ISF-kalibrering, afhænger 100% af hvem du er. Skiven i sig selv er bare et redskab, justeringen foretages af dig selv og kvaliteten af justeringen afgøres derfor af dig, og ikke skiven.

Hmmm - lyder som om jeg lige så godt kan starte ud med  en professionel ISF-mand.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 20:21

Hmmm - lyder som om jeg lige så godt kan starte ud med  en professionel ISF-mand.

Jeg vil sige det sådan - du ligger afgjort i målgruppen...  Men også i den meget store gruppe af entusiaster der helt sikkert ville få glæde af forbedringen, men som oftest mener at kunne gøre det mindst lige så godt selv. Og det er synd, for det betyder at mange entusiaster går glip af en del af dét potentiale som netop dét udstyr entusiasten køber er i besiddelse af. Men det fratager dig selvfølgelig noget af det "sjove", ved at pille ved gearet selv... I tilfældet Panasonic er der dog ikke noget der forhindrer dig i at pille videre, efter kalibreringen er foretaget - man kan jo altid gå tilbage igen...

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 20:36

Desværre er der ikke en perfekt reference - bar der var.

Jo der er. Der er bare ikke noget apparat der kan opfylde de krav referencen sætter, 100%. Det perfekte apparat er ikke lavet - men referencen er i princippet perfekt. Om det er relevant at opnå perfektion kan så diskuteres, den (billedmæssigt) perfekte film er heller ikke produceret endnu...

Så vi må bruge det der er. Der er vel en vis spredning i kvaliteten på 100Hz CRT, men hvis man går udfra top 3 ligger de nok ret tæt - tæt nok til man kan bruge det til en reference - især for LCD TV´s vedkommende .

Mjow, måske nok - men problemet er at der er meget store udsving i opfattelsen af hvad der er top 3 inden for CRT! Og så er du jo lige vidt.

Hvis man ser på epinion har man et godt eksempel på hvor galt det kan gå når man ikke har forstået det der med referencer.

3 år gamle produkter står stadig med 5 stjerner, side om side med dette års model som også har 5 stjerner. Man kunne eksempelvis bruge en talskala istedet, ikke en 10-skala men en udenelig skala hvor gamle produkter bevare deres rating, og de nye bliver ratet højere og højere.

Under forudsætning af at de nye er bedre...  Under alle omstændigheder, så får du aldrig lavet en reference der kan erstatte at kigge på billedet med sine egne øjne.

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic-th50px60u-review.html - http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic -th50px60u-review.html

får den nye 50PX60 98/100. Betyder det at vi nu er tæt på det opnåelige for evigt ? Hvad gør de når de når til 100/100 ? Man kan da gå over 100, med reference 100. 101/100 , 102/100 , 103/100 osv.

Det gør tyskerne i deres hifi-blade, så hvorfor ikke... Men igen, det er sådan set bare et argument for at en subjektiv opfattelse af billedkvalitet ikke kan bedømmes på en tal-skala, uanset hvordan du så strikker den sammen. Det eneste du kan bruge til noget er at læse en anden brugers subjektive bedømmelse, og forsøge at skabe et overblik over hvilke forudsætninger brugeren har for at sige dét han gør. Som f.eks. at læse din aldeles udmærkede anmeldelse af dit nye plasma. En grundig beskrivelse af din oplevelse af skærmen, med angivelse af hvad din reference er. Bedre kan det vel ikke blive. Det eneste jeg påpeger er bare at du ikke bør pådutte andre en reference som i bund og grund er din, og ikke andres. Hvis andres reference nu engang ER at sammenligne med deres morfars 23" United LCD-tv, så er det vel dét de skal sammenholde ydelsen med? Så må man som læser vurdere om man kan bruge dén brugers erfaringer til noget. For helt ærligt, man kan sgu godt tillade sig at stille LIDT krav til læseren når man skriver noget. Hvis det er meningen at læseren bare skal kigge på hvilken skærm der fik 97 og hvilken der fik 93, hvorfor så overhovedet skrive de fire siders anmeldelse der går forud?

Man bliver ikke klog af at læse konklusioner. Man bliver klog af at læse begrundelser.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 21:03
De 97 of 93 er nu meget gode at ha´, så behøver man ikke læse alt igennem men koncentere sig om de væsentlige - altså hvis man stoler på den pågældende person der tester  . Hvem gidder læse hele testen igennem hvis den pågældende har fået 88/100 på billedkvaliteten.

Mjow, måske nok - men problemet er at der er meget store udsving i opfattelsen af hvad der er top 3 inden for CRT! Og så er du jo lige vidt.

Du mener lige som Plasma kontra LCD problematikken

God diskussion - ha en fortsat god aften !

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 21:34

De 97 of 93 er nu meget gode at ha´, så behøver man ikke læse alt igennem men koncentere sig om de væsentlige - altså hvis man stoler på den pågældende person der tester  .

Det er i hvert fald et krav! Bare som eksempel, så gengives Tænk's anmeldelser tit i dagspressen, uden at hele sandheden kommer med - typisk ved at en samlet score angives, og så glemmer man lige at skrive at billedkvalitet kun var vægtet 40% af det samlede pointtal.

Hvem gidder læse hele testen igennem hvis den pågældende har fået 88/100 på billedkvaliteten.

Det KUNNE jo være der var trukket point fra for nogle punkter som man var ligeglad med... Og omvendt, så kunne det være at selv dén skærm med den bedste billedkvalitet, ikke var relevant pga. et eller andet praktisk. Jeg tør slet ikke tænke på hvor mange der har købt et forkert produkt fordi der sad et Eisa logo på kassen.

Du mener lige som Plasma kontra LCD problematikken

Præcis! (hvordan hulen slipper man af med kursiv igen???) For nu at genbruge et argument der tidligere blev brugt imod mig, og som jeg ikke nødvendigvis er enig i: En bruger i et andet forum påpegede at den svage 50 Hz flimmer som plasma kan have - som er markant mindre end på et 50 Hz CRT, vil jeg gerne lige understrege - generede ham mere end ulemperne ved LCD. Så hjælper det ikke meget at du (og jeg) mener at plasma er tættere på 100 Hz CRT end LCD, når dén ene faktor som gør at han elsker 100 Hz CRT, faktisk er bedre på LCD'en. Opfattelsen af hvad der er tættest på et 100 Hz CRT kan svinge alt efter øjnene der ser.

JEG vil så til enhver tid påstå at enhver der foretrækker LCD frem for plasma er på vej i den forkerte retning, men det er så bare MIN holdning... Men jeg har en anelse om at du ikke er uenig!

God diskussion - ha en fortsat god aften !

Lige over.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet af: teleplus
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 21:49

"I tilfældet Panasonic er der dog ikke noget der forhindrer dig i at pille videre, efter kalibreringen er foretaget - man kan jo altid gå tilbage igen..."

Jeg er meget ked af at forstyre  Jeres fremragende debat - men hvad er ISF kalibrering? Ændrer man på en default (fabrik) opsætning - sådan at hvis man laver reset at man kommer til settings efter kalibrering?

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af teleplus teleplus skrev:

Jeg er meget ked af at forstyre  Jeres fremragende debat - men hvad er ISF kalibrering? Ændrer man på en default (fabrik) opsætning - sådan at hvis man laver reset at man kommer til settings efter kalibrering?

Det afhænger af TV'et.  I Panasonic's tilfælde er det en kombination af ændringer i service-menuen - som du ikke umiddelbart har adgang til - og justering af den almindelige bruger-menu. Reset vil nulstille ændringerne i bruger-menuen,  men ikke ændringerne i service menuen.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 30-August-2006 kl. 22:53

Som ejer af Pana600 42",vil jeg gerne lige spørge OttoTC om et par ting.

1) Jeg har set,at du i et andet forum har svaret,at plasma kombineret med en laptop ikke er en særlig heldig kombination. Why ? ?

2)Hvor stort et tiltag i produktionsgangen er det,at tillade pixelmapping 1:1 via HDMI/DVI ? I min verden er det bare et spørgsmål om by-pass ?? 

3)Den ferritkerne der er om netledningen, - hvor vital er den ?(voldsomt i vejen for vægbeslag).Jeg købte en af "de 20" hos TC,som er leveret m omtalte netledning, - mens den udstillede 50" hos KT Radio i Odense har en almen netledning uden kerne.

Skrevet den: 31-August-2006 kl. 00:10

Jeg vil sige det sådan - du ligger afgjort i målgruppen...  Men også i den meget store gruppe af entusiaster der helt sikkert ville få glæde af forbedringen, men som oftest mener at kunne gøre det mindst lige så godt selv. Og det er synd, for det betyder at mange entusiaster går glip af en del af dét potentiale som netop dét udstyr entusiasten køber er i besiddelse af. Men det fratager dig selvfølgelig noget af det "sjove", ved at pille ved gearet selv... I tilfældet Panasonic er der dog ikke noget der forhindrer dig i at pille videre, efter kalibreringen er foretaget - man kan jo altid gå tilbage igen...

For mit vedkommende er det for at få en videnskabelig kalibrering, og derefter sammenligne med det mit øje var kommet frem til. Men hvis professionel ISF kalibrering indebærer at øjet skal med, og den menneskelige faktor har medindflydelse, er det jo lige langt.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Skrevet den: 03-September-2006 kl. 19:11
Jeg lovede at komme med en update på opsætning:

Har i løbet af ugen været igennem processen, og er endt tilbage på fabriksopsætningen i "normal". Det er det nemmeste at sætte op, og der skal en ISF kalibrering for at komme tættere på.

Først sæt alle på 50%, MPEG = OFF, og color = WARM. Dernæst skru ned for color til du er tilfreds med rød/blå/gul.

Nu kan jeg ikke huske hvad den stod på fra start, men man må antage at panasonic har sat den optimalt fra fabrik. På den gamle Sony CRT endte jeg også altid på 50%.

-------------
Sony 29C3E 100Hz CRT TV

Print side | Luk vindue