Print side | Luk vindue

Ny Yousee boks Strømforbrug!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: YouSee digital modtagere
Forumbeskrivelse: For brugere af digitale TV modtagere til brug på YouSee
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=146540
Udskrevet den: 28-November-2024 kl. 23:05

Emne: Ny Yousee boks Strømforbrug!
Skrevet af: steen5
Emne: Ny Yousee boks Strømforbrug!
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 21:35
Hej

Nu har jeg målt forbruget på den nye boks! I spare standby bruger den 13w! Hvordan kan det være de skriver 0,5w?

Den gamle Yousee boks bruger 28w i drift og 18w i standby.

Har andre målt den nye YouSee boks?

Svar:
Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 06-Maj-2016 kl. 23:25
Hvad har du målt strømforbruget med?
Jeg har nemlig selv en af de der billige grønne strømmåler, og den kan overhovedet ikke finde ud af at måle strømforbrug på switchmode forsyninger. Den påstod at mit tv brugte 30w i stand-by, men da jeg målte efter med noget ordentligt måleudstyr, så målte jeg 0,4w.
Har hørt at den der hedder spar o meter skule måle korrekt.

-------------
Mvh Jesper

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 06:41
Har du målt den over et døgn. Eller bare lige eft du har slukket boksen ?

Var der planlagte optagelser klar eller hvilket miljø har du testet den under.

Måske bruger den noget tid før den lukker helt ned.

Håber da ikke Yousee har snydt på vægten

Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 08:08
Den bruger også 13w om morgenen efter en nat. Der ligger enkelte planlagte optagelser om flere dage.

Undrede mig over den var så lun og kun skulle bruge 0,5w.

Så den lukker ikke ne de første 12 timer i hvertfald. Jeg har sat den i superdvale og 1 time i energiindstillinger.

Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 08:11
Den jeg har målt med passer når jeg måler andre ting f.eks en 4w led lampe viser 4w og den er lavet i Tyskland måleren.

Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 08:25
Gad vist hvilket smuthul de benytter for at komme uden om lovgivningen. Et Tv med sådan et standby forbrug ville slet ikke være lovligt. Pinligt at den skal bruge 13w på at holde liv i timeren. Det ville jeg helt ubetinget gøre vrøvl over.

Skrevet af: HomeTheater
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 08:29
Det kan sagtens være at din strømmåler ikke kan måle korrekt på switch mode, men at den måler din pære korrekt

-------------
PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra

Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 08:36
Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Den bruger også 13w om morgenen efter en nat. Der ligger enkelte planlagte optagelser om flere dage.

Undrede mig over den var så lun og kun skulle bruge 0,5w.

Så den lukker ikke ne de første 12 timer i hvertfald. Jeg har sat den i superdvale og 1 time i energiindstillinger.
Det er en ret god indikation at hvis den er varm, så bruger den nok mere end 0,5w.
Mener at der er et eller andet smuthul for standby strømforbrug for apparater der er netværkstilsluttet.

-------------
Mvh Jesper

Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 08:38
Hvis den bliver lun så bruger den mere end en 1/2w. Jeg har den gamle uden hdd og den trækker ca. 17w uanset om den er tændt eller i standby. Den bliver mærkbart lun.

Skrevet af: JohnH
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 10:13
Jeg har også målt på boksen og har samme oplevelse. Den bruger 13-14 W i brug og nærmest det samme (marginalt mindre måske) når den er "slukket".

Jeg har ikke pillet ved indstillingerne omkring "strømbesparelsesindstillingerne". Og den bruger også 13-14w selvom den egentlig burde være gået i sleepmode (efter 4 timer som standard).

Hvornår er det man kan forvente de 0.5W? Og har recordere ikke målt den ved test?

Skrevet af: mich61
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 14:46
Synes ikke min bliver varm

Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 17:02
Jeg har også teste og målt med boksen sat i "Høj" strømbesparelse og 1 time til standby. Har ingen åbenlys effekt: forbrug stadig 13W.

Hmm?

Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 17:07
Det er jo problematisk at sætte et produkt ud på markedet, som bruger over 26 gange sså meget strøm end oplyst !!!

Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 17:54
Er der nogen, der har undersøgt strømforbruget i STB, når boksen er tilsluttet internettet med kabel?

-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.

Skrevet den: 07-Maj-2016 kl. 19:35
Min er tilsluttet med kabel

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 08-Maj-2016 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Er der nogen, der har undersøgt strømforbruget i STB, når boksen er tilsluttet internettet med kabel?

STB= Set Top BoxWink

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 17-Maj-2016 kl. 16:59
Jeg har også målt min og det er 13 Watt som alle de andre.

Jeg skrev så til Energi styrelsen som står for dette og her er deres svar:

Tak for din mail af 14. maj 2016, hvor du oplyser om resultat af din måling af  YouSee’s s tv boks energiforbrug i  standby.

En tv boks, er et såkaldt netværks produkt. For den type produkter gælder andre grænser for det tilladte energiforbrug i standby, end der gælder for de produkter, som står alene og ikke er forbundne i netværk. Fra 1. januar 2015 er det maksimale energiforbrug i standby for den type produkter 12 watt.

Foranlediget af din henvendelse vil Energistyrelsen tage kontakt til YouSee, og i forbindelse med målinger af andre netværksprodukter vil Energistyrelsen desuden gennemføre målinger på et stikprøveudvalg af YouSee’s  tv bokse.

Når resultater fra disse målinger foreligger, vil de blive offentliggjort på Energistyrelsens hjemmeside   http://www.ens.dk/forbrug-besparelser/apparater-produkter" rel="nofollow -

Hvis du er interesseret, kan vi desuden sende dig en mail, når resultaterne foreligger.

Skrevet den: 17-Maj-2016 kl. 17:02
Men hvis der opgives under 0,5 Watt på hjemmesiden, hvad så?

Skrevet den: 17-Maj-2016 kl. 17:02
Lyder fint med Energistyrelsen.

Jeg kan oplyse at Yousee har skrevet flg til mig:

Vi har identificeret et problem med, at boksen i sin nuværende form, ikke går korrekt i sleep mode. Derfor bruger den ikke det forventede W, men derimod hvad den ville bruge hvis det var i brug. 

Vores tekniker er i gang med, at arbejde på en løsning. Vi har dog ikke en tidshorisont, for hvornår fejlen er rettet. 

Skrevet den: 17-Maj-2016 kl. 17:05
Sagen er jo bare, at i EU ikke må markedsfører en boks der bruger mere end 12 W.

Nu kan man så sige at 13 W er jo kun lidt mere, men det holder vel ikke.

Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 06:06
Godt svar fra Energistyrelsen, synes jeg.

Er der nogen der har overblikket over om det maksimale strømforbrug for netværksprodukter følger en en trappetrins-model eller lignende? Kommer det an på, hvornår boksen er lanceret på markedet?

YouSee's gamle bokse, der står i tusindvis af hjem brugte jo svimlende 21W i standby, men er blevet solgt i årevis.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 07:19
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Godt svar fra Energistyrelsen, synes jeg.

Er der nogen der har overblikket over om det maksimale strømforbrug for netværksprodukter følger en en trappetrins-model eller lignende? Kommer det an på, hvornår boksen er lanceret på markedet?

YouSee's gamle bokse, der står i tusindvis af hjem brugte jo svimlende 21W i standby, men er blevet solgt i årevis.

Det gælder vel kun produkter der er kommet på market efter den dato.

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 07:23
Det er utroligt at man tillader et standby forbrug på op til 12w, bare fordi der sidder et netværksstik i. Sikkert derfor den er lavet så den ikke virker uden. Jeg mener i hovedparten af tiden laver den jo intet som helst eller står bare og venter på at blive vækket af timeren. Det skal da seriøst ikke koste 12w.
Bliver spændende at se om de lovede 0,5w kan nås når den venter på en timeroptagelse, eller hvad der eller skal til for at komme der ned, hvor jeg vil mene den hører til.

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 07:38
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Men hvis der opgives under 0,5 Watt på hjemmesiden, hvad så?

De skal naturligvis holde hvad de har lovet, men der står nok ikke noget om om de 0,5w gælder hvis den venter på at optage eller hvad der ellers er forudsætningen.

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 08:11
PerW: Ja du har nok ret, men der må næsten være en dato for hvornår produktet i så fald skal "rettes" eller erstattes.

Er der nogen af jer, der har målt strømforbruget på boksen med Spar-O-Meter?

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels

Skrevet af: digitalt.tv
Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 09:29
Ja har målt på Spar-O-Meter. Jeg måler 12,7 i standby, hvor boksen er sat til "Høj" strømbesparelse. 

-------------
Bo http://digitalt.tv" rel="nofollow - http://digitalt.tv

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af digitalt.tv digitalt.tv skrev:

Ja har målt på Spar-O-Meter. Jeg måler 12,7 i standby, hvor boksen er sat til "Høj" strømbesparelse. 

Yousee har netop bekræftet, at der er en fejl i dvale funktionen på den nye boks, og de fejlsøger, og der vil blive rullet en opdatering ud snarest muligt

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 09:51
Har yousee også bekræftet at 0,5w gælder når den står og venter på timer optagelse, eller gælder det kun når den helt nede og skal bootes når man tænder den igen?

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

Har yousee også bekræftet at 0,5w gælder når den står og venter på timer optagelse, eller gælder det kun når den helt nede og skal bootes når man tænder den igen?

Lad os tag det til den tid, når man skriver under 0,5w så må det være en selvfølge

En optager, der ikke er programmeret til at optage......   Naturligvis må det kunne lade sig gøre, når det kan på andre, f.eks. Samsung blueray/HDD optagere.

Ellers er det en forkert beskrivelsen http://yousee.dk/3.aspx" rel="nofollow - http://yousee.dk/3.aspx

http://yousee.dk/3.aspx#" rel="nofollow -

Den nye tv-boks er væsentlig mindre end den gamle tv-boks. Den fylder ikke nær så meget i stuen. Og hvis man vil gemme den helt væk, kan man købe en infrarød forlænger til 49 kr. Den sørger for at fjernbetjeningen kan nå tv-boksen alligevel.

Mål på boksen:

• Bredde 23,9 cm
  • Dybde 17,5 cm
  • Højde 4,9 cm

Tekniske specifikationer?

Strømforbrug:
  • i brug: Op til 16 Watt
  • i standby: Under 0,5 Watt

Zappetid:

• næste/foregående kanal i kanalrækkefølge: 0,5 sekunder
  • valgfri kanal: op til 2 sekunder

Opløsning: op til 1080p

"

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 10:36

Tak Bo. Har du netop foretaget målingen eller har det været tilfældet siden du modtog den?

-------------

Skrevet af: henningdalgaard
Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 12:55
Nogen der ved om stofa overvejer at lade deres motorola boks gå i sleep mode? Mener den bruger 18w hvadenten den er tændt eller "slukket".

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 13:09

Lad os tag det til den tid, når man skriver under 0,5w så må det være en selvfølge

En optager, der ikke er programmeret til at optage......   Naturligvis må det kunne lade sig gøre, når det kan på andre, f.eks. Samsung blueray/HDD optagere.

Ellers er det en forkert beskrivelsen http://yousee.dk/3.aspx" rel="nofollow - http://yousee.dk/3.aspx

http://yousee.dk/3.aspx#" rel="nofollow -

Den nye tv-boks er væsentlig mindre end den gamle tv-boks. Den fylder ikke nær så meget i stuen. Og hvis man vil gemme den helt væk, kan man købe en infrarød forlænger til 49 kr. Den sørger for at fjernbetjeningen kan nå tv-boksen alligevel.

Mål på boksen:

• Bredde 23,9 cm
  • Dybde 17,5 cm
  • Højde 4,9 cm

Tekniske specifikationer?

Strømforbrug:
  • i brug: Op til 16 Watt
  • i standby: Under 0,5 Watt

Zappetid:

• næste/foregående kanal i kanalrækkefølge: 0,5 sekunder
  • valgfri kanal: op til 2 sekunder

Opløsning: op til 1080p

"

Jeg er helt enig. Det burde være en selvfølge, når der er angivet 0,5w og der ikke er angivet undtagelser for hvornår det gælder.
Der er heller ikke det mindste tvivl om at det kan lade sig gøre hvis viljen er der. Håndholdt netværksudstyr som tablets og mobiltelefoner har et forbrug der er mindst en faktor 10 mindre. Meget af det kan ligge standby i dagevis på et 7-8 wh batteri.
vi krydser fingre for at yousee kan finde en løsning. Ellers vil jeg kigge efter noget andet.

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 14:43

vi krydser fingre for at yousee kan finde en løsning. Ellers vil jeg kigge efter noget andet.

Hvad andet vil du kigge efter med de funktioner og med de krav?

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvad andet vil du kigge efter med de funktioner og med de krav?

Det ved jeg ikke rigtig. Er pt. slet ikke sikker på at der findes noget. Uanset gider jeg ikke have en boks der står og sluger strøm uden den laver noget. Slet ikke når jeg oven i hatten skal betale 100 kr pr måned for den. En recorder fra Panasonic kunne måske komme på tale, men jeg har ikke fået kigget på det endnu.

Skrevet af: digitalt.tv
Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 14:58

Tak Bo. Har du netop foretaget målingen eller har det været tilfældet siden du modtog den?
Har først målt nu men går ud fra det har været sådan hele tiden også fordi boksen ikke virker som om den går i "hi" men er klar til brug med det samme fra standby

-------------
Bo http://digitalt.tv" rel="nofollow - http://digitalt.tv

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 15:01

Har først målt nu men går ud fra det har været sådan hele tiden også fordi boksen ikke virker som om den går i "hi" men er klar til brug med det samme fra standby

Men lidt sjovt, Recordere.dk overså det i deres test

Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 15:17

Ikke særligt sjovt. Måske har de slet ikke afprøvet strømforbruget. Kan også være, at da recordere.dk lavede testen, virkede strømsparen, men den gav nogle andre fejl.
Ved det ikke, men det er altid en god regel, at huske på, at peger man fingre af en, peger der flere fingre mod en selv. Også selvom det er for sjov.

-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 15:22

Det må næsten have været sådan siden start så. Vi har endnu ikke pakket vores testmodel op. Vi går desværre stadig og venter på, at der kommer hul igennem til signalet.

-------------

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Ikke særligt sjovt. Måske har de slet ikke afprøvet strømforbruget. Kan også være, at da recordere.dk lavede testen, virkede strømsparen, men den gav nogle andre fejl.
Ved det ikke, men det er altid en god regel, at huske på, at peger man fingre af en, peger der flere fingre mod en selv. Også selvom det er for sjov.

Det var nu ikke for at pege fingre mod recordere.dk. De laver også et godt stykke arbejde :-)

Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 17:05

Tja, enig, men jeg tror slet ikke Recordere har haft fokus på det?

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-Maj-2016 kl. 18:19

Det lyder mest logisk hvis 0,5 w gælder når den er dvale og skal bootes inden den optager. Sådan virker min Vantage PVR box. Den booter 5 min før den indstillede optagelse og lukker helt ned igen efter optagelsen. Skal ikke kunne sige om den kun bruger 0,5 w, da jeg ikke har et Sparometer.

Skrevet den: 02-Juni-2016 kl. 19:06
Hvordan gik det med den lovede opdatering. Er den kommet og har det ændrer noget?

Skrevet den: 02-Juni-2016 kl. 19:15
Ingen SW opdateringer endnu

Skrevet den: 08-Juni-2016 kl. 20:32
Så kom opdateringen. Dvs en opdatering, men ikke en opdatering der løser problemet med alt for højt strømforbrug. Det er sku for tyndt yousee.

Print side | Luk vindue