Print side | Luk vindue

Pana DX730 - PIP

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=146702
Udskrevet den: 18-Maj-2025 kl. 21:31

Emne: Pana DX730 - PIP
Skrevet af: Maria
Emne: Pana DX730 - PIP
Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 13:17
Jeg har lidt kig på Panasonic DX730 som mit næste tv. Det ser ud til at passe meget godt med hvad jeg ønsker mig af et nyt tv - også i forhold til pris.
Noget jeg har savnet allermest på mit nuværende tv er PiP, særligt når der er sportssommer. Jeg har googlet lidt, men synes ikke jeg kan finde tilstrækkeligt med oplysninger på hvordan det fungerer - og om det fungerer godt.
Er det nemt at slå til og fra? Kan jeg selv bestemme hvor på tv'et jeg vil have det ekstra billede? Hvoran ser det ud - et stort og et lille i hjørnet eller to ved siden af hinanden? Kan jeg skifte kanal på det lille billede, mens jeg bliver på en kanal på det store? En dvb-c kanal på et billede og det samme på det andet - eller skal det være f.eks dvb-c & dvb-t?
Ellers andet jeg skal være opmærksom på?

-------------
Mvh Maria

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 15:28
Du skal op i et af de dyre modeller for at få fuld funktionalitet af PIP. Der skal være dobbelt tuner. Men så virker det også på alle måder.

De 2 billeder er lige store ved siden af hinanden. Eller et mindre billede i det store, og valgfrit hjørneplacering.

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 15:33
Der står i beskrivelsen at der er twin tuner / pip i denne også. Det er måske ikke nok?

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 15:42
Jo der står den har PAP, PIP, OG PAT, så det er det hele den kan. Ville dog ikke vælge en kantbelyst skærm pga uens belysning (clouding)

http://www.panasoniccenter.dk/produkter/tv/led-uhd-4k-tv/panasonic-40-dx730-uhd-smart-tv.htm" rel="nofollow - http://www.panasoniccenter.dk/produkter/tv/led-uhd-4k-tv/panasonic-40-dx730-uhd-smart-tv.htm

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 15:56
Undskyld, men er ret forvirret nu. Du skriver at der skal være dobbelt tuner for at få fuld funktionalitet af PIP. Dette tv har dobbelt/twin tuner, men alligevel skal jeg op i en dyrere model for at få den fulde funktionalitet?
Håber du forstår hvad jeg mener.

Er dog ret ked af at høre det med 'clouding'. Budgettet holder ikke til mere :/

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 16:04
Nej, jeg skriver at dette TV har fuld funktionalitet i PAP, PIP, og PAT.

Men jeg skriver også at der er stor risiko for et uens belyst panel. Så prøv det, men sørg for mulighed for retur hvis du ikke kan leve med clouding.

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 16:05
Hvilken skærmstørrelse går du efter?

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 16:07
Ahh ok. Misforstod dit første svar så :) tak for opklaringen.
Jeg må se nærmere på hvad clouding er og evt. se på det. Selv hvis der er mulighed for retur, hjælper det ikke så meget, hvis der ikke umiddelbart er et andet tv jeg kan vælge i stedet.
Gode tips til at lære om clouding?

58" tænker jeg.

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 16:20
Ok, det har edge LED. Clouding ser sådan her ud, og ses tydeligst når der ikke er signal på skærmen, men påvirker billedgengivelsen i negativ retning.

https://m.youtube.com/watch?v=DZ4-s7pOqMc" rel="nofollow - https://m.youtube.com/watch?v=DZ4-s7pOqMc

Der er håb hvis skærmen ser sådan ud. Så kan en kalibrering hvor backlight lys dæmpes hjælpe på fænomenet.

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 16:38
Tak. Kan man regne med at kunne se det clouding (slukket eller tændt) hvis man ser tv'et live og ikke er super erfaren eller har "tekniske tv øjne"? Eller vil det være hip som hap om det lihge kan ses - eller noget der evt. først kan ses senere? Hvis det giver mening.
Ps. Yderligere info: Mit nuværende er et Panasonic x10y plasma. Et tv hvor der også (så vidt jeg husker) kunne anbefales en dyrere model dengang for at undgå diverse billedproblemer, men hvor jeg, også pga økonomi, tog chancen og har været super tilfreds.
Jeg vil sådan set bare have et større tv, bedre billede end nu og med PIP. Passende min pengepung. Men jeg er heller ikke interesseret i at bruge så mange penge på et tv jeg bliver træt af hurtigt. Hmm. Jeg har udsat og udsat køb i et års tid fordi det er så pokkers svært. Der bliver set en del tv også i dagtimerne.

Edit: hvis jeg skal google/læse mere er det korrekt at dx700(b)&730 er helt identiske bortset fra twin tuner?

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 16:48
Du kan vel sammenligne clouding med at se TV om dagen, hvor dagslyset også påvirker billedgengivelsen i form af genskin. Du vil formentlig godt kunne leve med det. Men tjek det alligevel, og hvis det er for slemt, så få byttet skærmen til en magen til, forhåbentlig med mindre cloudning.

Jeg ved heller ikke hvor udtalt problemet er på Pana edge LED. Når jeg googler clouding, er mærkerne Samsung, Philips, og LG dem der dukker op, så vi kan jo håbe at det bare et "ulven kommer" jeg har skrevet. God fornøjelse med købet

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 16:50
700 og 730 er identiske pånær twintuner

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 17:02
Tak for tålmodigheden. Så vidt jeg kan forstå er det også et spørgsmål om at "ramme" det rigtige tv. Altså to helt ens udgaver kan have vidt forskellig clouding. Og det er derfor du taler evt. bytning. Godt at vide.
Jeg har fundet et par anmeldelser på dx700 og det er ikke rystende læsning. Jeg må gå i tænkeboks og evt. lige se det an også. Jeg kan evt også læse lidt på dx750 som jeg kan se også har edge led og dermed risiko for clouding også.

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 17:07
Jeg fandt ikke umiddelbart nogle anmeldelser. Men HDTV og AVSforums er pålidelige anmeldelser.

Go jagt!

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 17:17
Takker

Edit. Det var der jeg fandt den ene: https://www.avforums.com/review/panasonic-dx700-tx-58dx700b-uhd-4k-tv-review.12515 iøvrigt.

-------------
Mvh Maria

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 19:55
Maria.

Inden du farer ud og køber, så undersøg lige først om DX730 kan vise to tv-kanaler på samme tid! Visse TV kan kun vise en TV-kanal, og så eksternt input.

M.v.h.

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 21:03
Pudsigt du siger det. Det var en del af mit oprindelige spørgsmål og jeg kom faktisk lige i tanke om at det fik jeg ikke svar på. Jeg har prøvet at googlr og f.eks finde en manual, men uden held. Jeg ville gerne vide så meget som muligt om det inden jeg evt. skal i butik og se (af forskellige årsager).

Edit: men betyder 'twin tuner' ikke at det er to kanaler?

-------------
Mvh Maria

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 21:14

Det betyder at du kan se en udsendelse, samtidig med at der optages en anden på en tilsluttet HDD.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 21:23
Jeg er tidligere stødt på spørgsmålet om twintuner så også betyder der via PIP funktionen kan vises to kanaler samtidigt. Jeg mener helt bestemt at svaret var et JA

Men det må kunne testes i forretningen

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det betyder at du kan se en udsendelse, samtidig med at der optages en anden på en tilsluttet HDD.

NEJ! Det betyder Picture-in-Picture = billede-i-billede = to billeder på skærmen samtidigt!

M.v.h.

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 21:30

To Tunere, en til TV en til optagelse. Kan da sikkert også det andet.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 21:35
Det er da klart. Med to tunere kan der optages noget andet end det der ses på lige nu.

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 21:42
Maria.

Jeg har nu læst i manualer. Den KAN vise to tv-kanaler på samme tid. De vises enten side om side eller den ene vises på hele skærmen, den anden nede i højre hjørne. Og ellers kan man selvfølgelig se ét program, mens man optager et andet, eller optage to programmer på samme tid.

Du kan i øvrigt med et Panasonic TV, flytte dine TV-kanaler til alle visuelle enheder (andre TV, tablets, mobiler o.s.v.), som er på dit eget netværk. Og det samme gælder de optagelser du laver på TV'et.

M.v.h.

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 21:47
Takker. Er det kun det ene hjørne der kan vælges?

Alle visuelle enheder: et hvilket som helst tv der kan gå på wifi? Og det gælder vel også f.eks Macbook?
Og du /I skulle vel ikke vide hvor jeg kan finde en manual online?

-------------
Mvh Maria

Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 22:16
Her er en dansk manual til DX730 modellen m.fl.

http://tda.panasonic-europe-service.com/docs/2z573e1d90z3z3d0efz6461z706466z24z92564a1759b1656d504dc4a93fbb572be69039f7/tsn3/data/ALL/TX65DX900E/OI/943106/TQB0E2598K-E.pdf" rel="nofollow - http://tda.panasonic-europe-service.com/docs/2z573e1d90z3z3d0efz6461z706466z24z92564a1759b1656d504dc4a93fbb572be69039f7/tsn3/data/ALL/TX65DX900E/OI/943106/TQB0E2598K-E.pdf

Der står noget om PAP og PIP på side 260. PIP lader kun til at være nede i højre hjørne, som Henrik B. også skriver.

Mvh. Jørgensen

Skrevet den: 19-Maj-2016 kl. 22:32
fejl post

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 20-Maj-2016 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Maria Maria skrev:

Takker. Er det kun det ene hjørne der kan vælges?

Alle visuelle enheder: et hvilket som helst tv der kan gå på wifi? Og det gælder vel også f.eks Macbook?
Og du /I skulle vel ikke vide hvor jeg kan finde en manual online?

Ja kun højre hjørne som lille billede, og side om side.    Sådan har Panasonigt valgt det.    

Virker faktisk helt fint.

Skrevet den: 20-Maj-2016 kl. 13:52
Tak alle. Super med en manual også.

@hansie. Jeg er en anelse skuffet over ikke at kunne vælge placering og at billedet ikke rigtig er *i* billedet, men det går til formålet tror jeg. Og med to store sportsbegivenheder på een gang er der jo sideomside :))

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 20-Maj-2016 kl. 15:59
Hvad mener du med at billedet ikke rigtig er i billedet? PIP er beregnet til lige at orientere sig om hvad der sendes på en anden kanal, mens man ser en udsendelse. Mener også man kan bytte billed, så det man ser, kommer på det lille billede.

Skal der følges med i to udsendelser på en gang, er det PAP funktionen, med to lige store billeder side by side man bruger. Eller to lige små skulle man måske hellere sige, for de beholder 16:9 formatet, så der kommer sorte bjælker foroven og forneden.

Skrevet den: 20-Maj-2016 kl. 19:16
Til mit brug ville det være rart med det lille billede "oveni" det store. Til lige at have et øje på een sportskanal, mens man ser det vigtigste på det store billede. (Og kan man ikke vælge eller er der to lige vigtige er der den anden mulighed). jeg har set flere billeder og video af det og det skal nok gå. Uanset hvad, er det bedre end at sidde og skifte eller bruge tablet som 2. skærm.

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 20-Maj-2016 kl. 19:25
Hvordan er det lille billede placeret, når det ikke er oveni det store?

Skrevet den: 20-Maj-2016 kl. 19:51
http://www.recordere.dk/2013/02/saa-smart-er-panasonics-nye-twin-hd-tuner/

(Undskyld manglende klikbart link).

-------------
Mvh Maria

Skrevet den: 20-Maj-2016 kl. 19:55
Ah, så er jeg med. Hovedbilledet blir også mindre, en dum detalje

http://www.recordere.dk/2013/02/saa-smart-er-panasonics-nye-twin-hd-tuner/" rel="nofollow - http://www.recordere.dk/2013/02/saa-smart-er-panasonics-nye-twin-hd-tuner/

Skrevet den: 20-Maj-2016 kl. 20:00
Der er dog en fejl i artiklen! Der står at der kan streames til Android og Apple mobiler og tablets. Dette er ikke korrekt! Der kan streames til alle DLNA-kompatible enheder - ikke kun TV.

M.v.h.

Skrevet den: 20-Maj-2016 kl. 20:28
@kampus : Ja, det glemte jeg lige at nævne
@henrik : Det undrede mig også, men tænkte næsten det måtte være en fejl. Jeg mangler at læse mere om det i manualen, men så er jeg også ved at være klar til at se på det og forhåbentlig et køb.

-------------
Mvh Maria

Print side | Luk vindue