Garanti ved køb af tv i udlandet
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=14680
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 17:57
Emne: Garanti ved køb af tv i udlandet
Skrevet af: DannyBeyer
Emne: Garanti ved køb af tv i udlandet
Skrevet den: 28-August-2006 kl. 11:25
Hej alle,
Jeg vil rigtig gerne købe mig et Panasonic PV/PX600 men da priserne er en smule (læs, meget) højere herhjemme end i Tyskland, overvejer jeg om det ikke skal være der det skal hentes.
Skulle man nu vælge Tyskland eller et andet land inden for EU, dækker garantien så? Jeg har læst en MASSE indlæg bl.a. her på recordere.dk som er meget modstridende.. nogen siger ja, nogen siger nej, nogen siger jaaaaeeeenej og en sagde faktisk blå 43....  
Har idag forsøgt at ringe til Panasonic, Danmark for at få klart svar, men efter 15 min. på hold, gad jeg ikke vente mere. Gik ind på deres hjemmeside for at finde en mail adresse istedet for, men sådan en kunne jeg ikke finde. Nogen der har?
Anyway, hvis der er nogen der med 100% sikkerhed kan fortælle mig reglerne vedr. garanti, så vil jeg meget gerne høre dem.
Spekulationer og ubekræftet fakta, frabedes :)
------------- Venlig hilsen
Daniel
|
Svar:
Skrevet af: teleplus
Skrevet den: 28-August-2006 kl. 11:38
Har søgt det samme og fundet følgende på hifi4all.dk:
Siden 1. januar 2001 har Tyskland indført de garantiretningslinier, som EU har vedtaget i cirkulæret (1999/44/EG) som lov. Dette betyder en forbedret reklamationsret for forbrugere, der køber forbrugsgoder, på flere punkter. Således er forhandlerens ansvar for at have solgt et fejlfrit produkt udvidet til at gælde i to år.
Reklamationsret er: Retten til at reklamere over en vare, der har fejl eller mangler, som var til stede, da varen blev solgt. Kunden har to år til at finde fejl eller mangler på varen, som beviseligt er sælgerens ansvar. Bevisbyrden ligger hos kunden efter de første 6 måneder.
Garanti Hvad mange ikke ved er: Denne lovpligtige reklamationsret har intet med den garanti at gøre, som mange producenter lover via udstedelse af garantibeviser for deres produkter. Disse garantier er frivillige for producenterne og de kan udvides eller indskrænkes vilkårligt. Eksempelvis kan producenten vælge at udstede en et-årig garanti.
Garanti er: En særlig aftale, der indgås mellem køberen og forhandleren og/eller producenten. Hvis kunden og forhandleren og/eller producenten enes om, at der skal være en garanti på to år for en vare, så kan kunden i denne periode klage over alle typer af fejl og mangler. Det er i dette tilfælde sælgers ansvar at bevise, at fejlen skyldes misligholdelse fra kundens side. Garanti er ikke kundens lovfæstede ret.
I næsten alle tilfælde giver producenten 1 eller 2 års europæisk eller verdensomspændende garanti og det betyder, at hvis produktet i løbet af denne periode skulle vise sig at være defekt, kan du enten kontakte den tyske forhandler, hvor du har købt produktet, eller et af producentens autoriserede servicecentre indenfor det Europæiske Økonomiske Samarbejde (EØS). Med andre ord kan du sende produktet direkte til producenten i Danmark. Langt de fleste garantitilfælde sker indenfor de første 3-4 måneder og er dermed dækket af producenten, hvis producenten giver 1 eller 2 års europæisk eller verdensomspændende garanti.
Returret: Ved handel via internet indenfor EU, har kunden en returret på de bestilte varer. Det betyder, at kunden, der har indgået en handel via Internettet, frit kan returnere varen til forhandleren indenfor en nærmere angivet tidsfrist uden at skulle begrunde returneringen. I Tyskland og Danmark er denne frist 14 dage efter modtagelsen af varen, dog naturligvis under forudsætning af, at varen returneres i samme stand og mængde, som da den blev modtaget. Du kan ikke fortryde, hvis varen har været taget i brug og det som følge heraf er åbenbart, at salgsværdien er forringet i en ikke uvæsentlig grad.
Dit produkt går i stykker, og du ønsker at benytte dig af garantien/reklamationsretten? Du har forskellige muligheder:
Du henvender dig direkte til producenten af produktet i Danmark. Eller et af producentens autoriserede servicecentre. Du henvender dig direkte til den forhandler du har købt produktet af. Panasonic udtaler sig eksempelvis således: Hos f. eks. Panasonic har du tit 2 års europæisk garanti, dvs. du kan sende produktet i 2 år direkte til Panasonic Danmark.
Her er en mail fra Panasonic DK efter en forespørgsel angående garanti:
"Tak for din mail. Hvis du køber et Panasonic produkt i Tyskland, skal du sikre dig at der medfølger et "Pan European Guarantee Card" samt en gyldig købskvittering. Du skal også være opmærksom på at der er tale om en forbrugergaranti, der dækker en reklamationsperiode på 24 måneder. Vi kan henvise til vores servicenter: Service Center Nord Hjulmagervej 15 9490 Pandrup"
|
Skrevet af: ticker
Skrevet den: 28-August-2006 kl. 11:43
DannyBeyer skrev:
Hej alle,
Jeg vil rigtig gerne købe mig et Panasonic PV/PX600 men da priserne er en smule (læs, meget) højere herhjemme end i Tyskland, overvejer jeg om det ikke skal være der det skal hentes.
Skulle man nu vælge Tyskland eller et andet land inden for EU, dækker garantien så? Jeg har læst en MASSE indlæg bl.a. her på recordere.dk som er meget modstridende.. nogen siger ja, nogen siger nej, nogen siger jaaaaeeeenej og en sagde faktisk blå 43....  
Har idag forsøgt at ringe til Panasonic, Danmark for at få klart svar, men efter 15 min. på hold, gad jeg ikke vente mere. Gik ind på deres hjemmeside for at finde en mail adresse istedet for, men sådan en kunne jeg ikke finde. Nogen der har?
Anyway, hvis der er nogen der med 100% sikkerhed kan fortælle mig reglerne vedr. garanti, så vil jeg meget gerne høre dem.
Spekulationer og ubekræftet fakta, frabedes :) |
Jeg talte med Panasonic inden jeg købte, hvis du har et EU garantibevis ingen problemer, hvis et tysk garantibevis er det lidt mere besværlig, hvilket jeg tolker at de gør det men helst vil have at du kommer med et EU bevis i hånden. Dette er Panasonic med mange års japansk grundighed og kvalitet inden for hifi, og ikke et Koreansk eller Taiwanesisk firma.
------------- Panasonic TH-50PX600E Plasma TV
Sony 29C3E 100Hz CRT TV
JBL L100 Century studie monitor
Nokia 9321S DVB-S receiver
|
Skrevet af: DannyBeyer
Skrevet den: 28-August-2006 kl. 12:29
Puha.. det må jeg nok sige gav ro i maven.
Så skal jeg altså bare huske at bede om et EU garantibevis med forhandlerens stempel og så skulle den være sikker?
Hvor mange har egentlig tegnet en større forsikring? Gad vide om ens indbo dækker her..
------------- Venlig hilsen
Daniel
|
Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 28-August-2006 kl. 12:46
Det finder du først ud af ved at spørge DIN forsikring om det!
|
Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 28-August-2006 kl. 14:59
Att. DannyBeyer.
Står lidt i samme dillemma. Vil gerne spare penge, men vil også gerne være sikker på, at jeg ikke skal til Tyskland for at få det repareret. Nogle panasonicbutikker siger, at selve hovedafdelingen ikke vil kendes ved det, hvis det er købt i Tyskland. Har sågar overvejet at hente det i Easyshopping, og spare 7%, men tilgengæld er der danske garantiregler.
|
Skrevet af: guvernator
Skrevet den: 28-August-2006 kl. 15:09
Husk når det er købt i udlandet, står man selv for at sende sit tv til værkstedet og det er med fragtmand...dvs 500-600 kr+ pr vej.
Og at der kun er 24 reklamations ret... Hos DK forhandlere er det første år garanti og det næste år rek ret.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 28-August-2006 kl. 16:11
guvernator skrev:
Og at der kun er 24 reklamations ret... Hos DK forhandlere er det første år garanti og det næste år rek ret. |
Nej. I Danmark er der 24 måneders reklamationsret mod produktionsfejl (mangler), som var til stede på salgstidspunktet (modsat f.eks. slid). I de første 6 måneder gælder en formodningsregel, hvor forhandleren skal bevise at en mangel ikke var til stede på salgstidspunktet. I de resterende 18 måneder afhænger det af sagens karakter, om det er kunden eller forhandleren som skal sandsynliggøre at en mangel var/ikke var til stede på salgstidspunktet.
Garanti er hvis forhandler eller producent giver køberen bedre rettigheder end køberen i forvejen har efter Købeloven. Formodningsreglen på 6 måneder er ikke det samme som garanti.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: guvernator
Skrevet den: 28-August-2006 kl. 16:19
JesperLund skrev:
guvernator skrev:
Og at der kun er 24 reklamations ret... Hos DK forhandlere er det første år garanti og det næste år rek ret. |
Nej. I Danmark er der 24 måneders reklamationsret mod produktionsfejl (mangler), som var til stede på salgstidspunktet (modsat f.eks. slid). I de første 6 måneder gælder en formodningsregel, hvor forhandleren skal bevise at en mangel ikke var til stede på salgstidspunktet. I de resterende 18 måneder afhænger det af sagens karakter, om det er kunden eller forhandleren som skal sandsynliggøre at en mangel var/ikke var til stede på salgstidspunktet.
Garanti er hvis forhandler eller producent giver køberen bedre rettigheder end køberen i forvejen har efter Købeloven. Formodningsreglen på 6 måneder er ikke det samme som garanti.
|
Okay alle 2tal/expert og vist nok også fona/hifiklubben giver 1 års garanti og efterfølgende 1 års reklamations ret.
At netbutikker osv kun følger absolut minimums reglen er en anden sag.
|
Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 29-August-2006 kl. 09:39
Har du evt. en mailadresse til panasonic i danmark, da der ikke står noget på deres hjemmeside, og jeg gerne vil have det bekræftet mht. garantien inden jeg bestiller fra digitalo.de.
teleplus skrev:
Har søgt det samme og fundet følgende på hifi4all.dk:
Siden 1. januar 2001 har Tyskland indført de garantiretningslinier, som EU har vedtaget i cirkulæret (1999/44/EG) som lov. Dette betyder en forbedret reklamationsret for forbrugere, der køber forbrugsgoder, på flere punkter. Således er forhandlerens ansvar for at have solgt et fejlfrit produkt udvidet til at gælde i to år.
Reklamationsret er: Retten til at reklamere over en vare, der har fejl eller mangler, som var til stede, da varen blev solgt. Kunden har to år til at finde fejl eller mangler på varen, som beviseligt er sælgerens ansvar. Bevisbyrden ligger hos kunden efter de første 6 måneder.
Garanti Hvad mange ikke ved er: Denne lovpligtige reklamationsret har intet med den garanti at gøre, som mange producenter lover via udstedelse af garantibeviser for deres produkter. Disse garantier er frivillige for producenterne og de kan udvides eller indskrænkes vilkårligt. Eksempelvis kan producenten vælge at udstede en et-årig garanti.
Garanti er: En særlig aftale, der indgås mellem køberen og forhandleren og/eller producenten. Hvis kunden og forhandleren og/eller producenten enes om, at der skal være en garanti på to år for en vare, så kan kunden i denne periode klage over alle typer af fejl og mangler. Det er i dette tilfælde sælgers ansvar at bevise, at fejlen skyldes misligholdelse fra kundens side. Garanti er ikke kundens lovfæstede ret.
I næsten alle tilfælde giver producenten 1 eller 2 års europæisk eller verdensomspændende garanti og det betyder, at hvis produktet i løbet af denne periode skulle vise sig at være defekt, kan du enten kontakte den tyske forhandler, hvor du har købt produktet, eller et af producentens autoriserede servicecentre indenfor det Europæiske Økonomiske Samarbejde (EØS). Med andre ord kan du sende produktet direkte til producenten i Danmark. Langt de fleste garantitilfælde sker indenfor de første 3-4 måneder og er dermed dækket af producenten, hvis producenten giver 1 eller 2 års europæisk eller verdensomspændende garanti.
Returret: Ved handel via internet indenfor EU, har kunden en returret på de bestilte varer. Det betyder, at kunden, der har indgået en handel via Internettet, frit kan returnere varen til forhandleren indenfor en nærmere angivet tidsfrist uden at skulle begrunde returneringen. I Tyskland og Danmark er denne frist 14 dage efter modtagelsen af varen, dog naturligvis under forudsætning af, at varen returneres i samme stand og mængde, som da den blev modtaget. Du kan ikke fortryde, hvis varen har været taget i brug og det som følge heraf er åbenbart, at salgsværdien er forringet i en ikke uvæsentlig grad.
Dit produkt går i stykker, og du ønsker at benytte dig af garantien/reklamationsretten? Du har forskellige muligheder:
Du henvender dig direkte til producenten af produktet i Danmark. Eller et af producentens autoriserede servicecentre. Du henvender dig direkte til den forhandler du har købt produktet af. Panasonic udtaler sig eksempelvis således: Hos f. eks. Panasonic har du tit 2 års europæisk garanti, dvs. du kan sende produktet i 2 år direkte til Panasonic Danmark.
Her er en mail fra Panasonic DK efter en forespørgsel angående garanti:
"Tak for din mail. Hvis du køber et Panasonic produkt i Tyskland, skal du sikre dig at der medfølger et "Pan European Guarantee Card" samt en gyldig købskvittering. Du skal også være opmærksom på at der er tale om en forbrugergaranti, der dækker en reklamationsperiode på 24 måneder. Vi kan henvise til vores servicenter: Service Center Nord Hjulmagervej 15 9490 Pandrup" |
|
Skrevet af: SMKR
Skrevet den: 29-August-2006 kl. 14:15
Jeg er også i den situation at jeg overvejer at købe en fladskærm i Tyskland. Jeg har derfor overvejet hvordan at jeg sikre mig at sælger udfylder et Europærisk garantibevis (så vi ikke bagefter skal diskuterer dette i tlf/mails). Jeg har derfor besluttet mig for ( i skrivende stund) at finde en internetforhandler, som vil acceptere dels at man henter skærmen, men også først betaler ved afhentning - altså ikke nogen betaling uden Europærisk garanti!. og sidst men ikke mindst, bor i rimelig afstand til DK.
Jeg har forøvrigt fundet en mulig forhandler i Hamborg, som også efter min mening har en "fornufteig" pris / vilkår på en Panasonic TH-42 PX 600 E til 2.064 EUR.
Er der nogen der kender et godt alternetiv?
------------- Søren
|
Skrevet af: lrev
Skrevet den: 29-August-2006 kl. 16:05
Vær rar at poste mere,når den står på stue-gulvet.
------------- Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
|
Skrevet af: 13112
Skrevet den: 29-August-2006 kl. 16:44
DannyBeyer skrev:
Hej alle,
Jeg vil rigtig gerne købe mig et Panasonic PV/PX600 men da priserne er en smule (læs, meget) højere herhjemme end i Tyskland, overvejer jeg om det ikke skal være der det skal hentes.
Skulle man nu vælge Tyskland eller et andet land inden for EU, dækker garantien så? Jeg har læst en MASSE indlæg bl.a. her på recordere.dk som er meget modstridende.. nogen siger ja, nogen siger nej, nogen siger jaaaaeeeenej og en sagde faktisk blå 43....  
Har idag forsøgt at ringe til Panasonic, Danmark for at få klart svar, men efter 15 min. på hold, gad jeg ikke vente mere. Gik ind på deres hjemmeside for at finde en mail adresse istedet for, men sådan en kunne jeg ikke finde. Nogen der har?
Anyway, hvis der er nogen der med 100% sikkerhed kan fortælle mig reglerne vedr. garanti, så vil jeg meget gerne høre dem.
Spekulationer og ubekræftet fakta, frabedes :)
|
Jeg har just fået følgende fra Digitalo.de omkring forespørgsel på TH42PX600E
This product comes in the next week in our stock, and the costs of this Panasonic Th-42 PX 600 E are current 2178,90 €, and should be ready for shipment within 2 to 3 workink days.
You have an Europe guarnty, wich is valid in Europe and Denmark.
Current shipping costs for this package to Denmark are as follows: - with payment in advance: 44,00 € - with COD ( cash on delivery ) 62,00 €
------------- Henrik
|
Skrevet af: lrev
Skrevet den: 29-August-2006 kl. 16:55
Men hva`mæ`garantien?
------------- Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
|
Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 29-August-2006 kl. 16:56
Til Jer der overvejer at hente jeres plasmaskærm selv.
Vær opmærksom på at disse bør transporteres i opretstående tilstand (mener jeg bestemt). Det er altså ikke bare at lægge sæderne ned, og smide den ind bagi.
Så det kan godt være ret besværligt at hente selv.
Det vil være surt at spare et par hundrede i porto, blot for at komme hjem med et tv der er smadret/ubrugeligt.
Hvis fragtmanden eller hvad butikken nu bruger ødelægger tv'et ved at fragte det forkert kan det jo aldrig blive noget man selv hæfter for.
Mvh Michael
------------- Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
Skrevet af: 13112
Skrevet den: 29-August-2006 kl. 17:06
lrev skrev:
Men hva`mæ`garantien? |
" You have an Europe guarnty, wich is valid in Europe and Denmark."
------------- Henrik
|
Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 13:04
Har lige snakket frem og tilbage med først Panasonic og derefter Digitalo.
Først ville den herrer jeg snakkede med, underskrive og stemple Panasonicbeviset, så jeg fik det ved levering, men da jeg ringede igen til ham, var han blevet overrulet af hans Product Manager, da han ikke må åbne kassen og underskrive et sådan bevis.
Så står lidt i stampe nu.
Har fået ham til at skrive tilbage, så snart han har undersøgt muligheden for, at jeg sender beviset tilbage, når jeg har modtaget varen og derefter skriver under og sender tilbage.
Hvad er jeres erfaringer med Digitalo, og at man sender bevis derned og de skriver under?
|
Skrevet af: SMKR
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 13:19
Tillid er godt, men kontrol er bedre....
Derfor vælger jeg selv at hente mit TV i Tyskland, velvidende at et plasma tv ikke må ligge ned under transport ( kan låne en mini -mpv), fordi: Intet Europa garatibevis = ingen betaling. - Jeg stoler desv. ikke på nogen internet handler i den retning !
I øvrigt er der mange internethandeler i Berlin & Hamborg der acceptere "Selvafhentning" og betaling V/ afhentnning
------------- Søren
|
Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 13:23
I øvrigt er der mange internethandeler i Berlin & Hamborg der acceptere "Selvafhentning" og betaling V/ afhentnning
Hej
Har du et par WEB adresser på dem?
Leo.
|
Skrevet af: SMKR
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 13:31
Nu afhænger det jo lidt af hvad man søger... jeg overvej at købe en Panasonic "42PW600" hos Nurtec til 2064 EUR. se link:
http://secure.nurtec.de/cgi-bin/nurtec/112088.html?mv_pc=psm - http://secure.nurtec.de/cgi-bin/nurtec/112088.html?mv_pc=psm
- Ligger i Hamborg by
------------- Søren
|
Skrevet af: SMKR
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 13:33
Det er sæføli´ en 42PX600
------------- Søren
|
Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 13:34
tak,.. overvejer den samme bare i 50"....sammen med Philips 9831
|
Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 13:37
Det med, at det ikke må ligge ned, var han udmærket godt klar over, og sagde, at det vidste deres leveringsfirma også, og at der var garanti på varen, hvis den var beskadiget under transport.
|
Skrevet af: SMKR
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 13:40
Jeg er også lun på Philips 9831, syntes måske bare den er lidt dyr - her er besparelsen også himmelråbende i Tyskland
-har også overvejet 50PX600, men tror ikke jeg får konen med til så stor en skærm
------------- Søren
|
Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 13:57
Bjur skrev:
Det med, at det ikke må ligge ned, var han udmærket godt klar over, og sagde, at det vidste deres leveringsfirma også, og at der var garanti på varen, hvis den var beskadiget under transport. |
Jeg regnede bestemt også med at forhandler og fragtmand vidste det, og nævnte det mere for at folk der havde planer om at hente selv, ikke smadrede et nyt TV pga uvidenhed blot for at spare måske 500kr. For så er der vist ingenting der dækker.
Mvh Michael
------------- Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 14:05
Blot for info. Såvel min svoger som jeg har købt 42´plasma TV i Tyskland - til levering. Herlighederne blev i begge tilfælde leveret opspændt på en europalle (hedder det vist), og godt emballeret (filmet) udover selve "kassen". No reason for panic!
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 14:13
Okay, men hvad med garantibevis?
Standard Samsung eller noget tysk geill?
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 14:18
Før købet kontaktede jeg Samsung i DK, og spurgte hvorledes garantien hang sammen. Jeg blev oplyst om, at Samsung DK dækkede på normal vis med undtagelse af afhentning af TV´et, i det tilfælde det skulle til reparation. Prøvede det faktisk i praksis, da jeg efter modtagelsen ikke kunne få TV´et til at "starte op". Kontakt til Samsung - henvisning til en autoriseret reparatør - no sweat. Det viste sig (inden jeg sendte TV´et), at det var mig der havde klokket i det. Tv´et fejlede intet.
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 30-August-2006 kl. 19:18
Er der nogen, der har købt Panasonic produkt hos Digitalo, hvor de har får Digitalo til at skrive under på garantibeviset? Anyone?
|
Skrevet af: Decap_dk
Skrevet den: 09-Oktober-2006 kl. 11:16
Er der nogen som kender en email addresse til panasonic i danmark?
|
Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 09-Oktober-2006 kl. 11:20
Har sendt en pb med hans mailadresse som jeg snakkede med.
|
|