Klage/indberette Yousee ???
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=146832
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 02:00
Emne: Klage/indberette Yousee ???
Skrevet af: The_Unforgiven
Emne: Klage/indberette Yousee ???
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 10:35
Hejsa. Jeg skal bruge noget info. Jeg har fået nok af Yousee . og andre tv signal leverandøer , jeg vil indberette/klage over deres pakker. Jeg vil ikke finde mig i at en grundpakke indeholder flere betalingskanaler . I mine øjne er der kun gratis kanaler i sådan en og man tager et håndteringsgebyr for det. Nu har de igen hævet prisen , og nu skal man fandeme også have en boks. Så nu koster den en pris af 270 kr . Så jeg har tjekket , det er ikke Ombudsmanden eller Forbrugerombudsmanden , man klager til , men hvem så ???????????? m.v.h. Stein
|
Svar:
Skrevet af: kharder
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 11:17
Umiddelbart vil jeg tro at du skal anlægge en civil retssag. For det første, vil det være ekstremt dyrt og for det andet, er der en meget stor risiko for at du vil tabe. Du skal nok heller ikke forvente at få fri process, da der ikke er en stor samfundsinteresse.
Det handler om udbud og efterspørgelse. Hvis du bor i hus, kan du selv vælge hvor du vil købe dit tv, bor du i lejlighed, må du forsøge at få bestyrelsen til at finde en anden leverandør.
|
Skrevet af: The_Unforgiven
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 11:28
Jeg bor i lejet bolig. Og jeg tvivler på at jeg kan vælge anden udbyder , og nu er det jo sådan at de 2 andre aktører på markedet , også har denne urimelig , i mine øjne , måde at køre en grundpakke på. Jeg kan ikke forstå at man ikke fra Regeringens side har pålagt udbyderne at lave en pakke kun med gratis kanaler. Vi er nok flere , i det her land , som kun vil have gratis kanaler og ikke pålægges en masse shit som ikke er interessant og som koster en formue. Stein
|
Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 12:03
Du kan da altid sætte en stueantenne op og hente gratis kanaler, du behøver vel ikke (medmindre det er aftalt i din forening eller i har sløjfe anlæg) at have TV via kabel.
Generelt har jeg det lidt svært ved at man på den ene side har valgt at privatisere feks tdc/yousee og derved kobber og kabelTV nettet og på den anden side så kan/skulle kunne sætte krav til hvad de gør og må gøre med deres kabler og det der er på dem.
|
Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 12:05
The_Unforgiven skrev:
Jeg bor i lejet bolig.Og jeg tvivler på at jeg kan vælge anden udbyder , og nu er det jo sådan at de 2 andre aktører på markedet , også har denne urimelig , i mine øjne , måde at køre en grundpakke på. Jeg kan ikke forstå at man ikke fra Regeringens side har pålagt udbyderne at lave en pakke kun med gratis kanaler. Vi er nok flere , i det her land , som kun vil have gratis kanaler og ikke pålægges en masse shit som ikke er interessant og som koster en formue. Stein |
Hvorfor i alverden skulle politikerne bekymre sig om det?
Alle har jo mulighed for at modtage de gratis kanaler via en antenne eller online, hvorfor skal Yousee så tvinges til at levere noget til dig der allerede findes? Du har helt ret, der er mange mennesker i dette land der gerne vil have de gratis kanaler. De mennesker vælger ikke Yousee, da de ikke kan opfylde det behov.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 12:13
Det har da i allerhøjeste grad samfunds interesse!
Hvis man bor til leje, skal man have samme frihed til at vælge som husejerne har. Vi betaler i forvejen en høj licens for at se DR's kanaler + TV2 regionerne. Disse stationer skal uden yderligere omkostninger viderebringes til borgerne, lejere som ejere. Udlejere bestemmer jo at der ikke må opsættes udvendige antenner og paraboler. Så skal der sørges for et fællesantenne anlæg med "gratiskanalerne".
|
Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 12:19
Kampus skrev:
Hvis man bor til leje, skal man have samme frihed til at vælge som husejerne har. Vi betaler i forvejen en høj licens for at se DR's kanaler + TV2 regionerne. Disse stationer skal uden yderligere omkostninger viderebringes til borgerne, lejere som ejere. Udlejere bestemmer jo at der ikke må opsættes udvendige antenner og paraboler. Så skal der sørges for et fællesantenne anlæg med "gratiskanalerne". |
Jeg forstår din frustration men, hvor kommer Yousee ind i billedet?
Hvis du som lejer ikke har ret til at opsætte en antenne, så syntes jeg du skal klage til din udlejer. Det er jo ikke Yousee's skyld. Hvis du som lejer bliver tvunget til at vælge en pakke fra Yousee, så skal du igen have fat i din udlejer og opsige dit lejemål, eller kræve tvangen ophørt.
Man kan da ikke kræve at Yousee, skal lave bestemte pakker blot fordi du har indgået en lejekontrakt, som du ikke er tilfreds med.
|
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 12:20
Kampus skrev:
Hvis man bor til leje, skal man have samme frihed til at vælge som husejerne har. Vi betaler i forvejen en høj licens for at se DR's kanaler + TV2 regionerne. Disse stationer skal uden yderligere omkostninger viderebringes til borgerne, lejere som ejere. Udlejere bestemmer jo at der ikke må opsættes udvendige antenner og paraboler. Så skal der sørges for et fællesantenne anlæg med "gratiskanalerne". |
Du kan da bare sætte en stueantenne op. Hvordan kan du mene at udlejer skal tvinges til kun at levere gratiskanaler til dem der ønsker det. Netop derfor er det en udlejer og leje aftale hvor udlejer jo grundlæggende bestemmer vilkår. Du kan så heldigvis være med til at gøre noget ved det via en beboerdemokratisk beslutning om hvad man ønsker af infrastruktur om det er internet, TV eller hvad ved jeg. I kan da bare stile forslag om i må sætte en parabol eller antenne op udenfor. Idag kan de jo næsten ikke ses mere. Og hvis i er uenige i at yousee er valgt som leverandør så må i jo få det ændret på et beboermøde. Ligesom hvis i skal have ny leverandør af renovation eller hvad ved jeg.
|
Skrevet af: csell
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 12:29
The_Unforgiven skrev:
Jeg kan ikke forstå at man ikke fra Regeringens side har pålagt udbyderne at lave en pakke kun med gratis kanaler. Vi er nok flere , i det her land , som kun vil have gratis kanaler og ikke pålægges en masse shit som ikke er interessant og som koster en formue.
Stein |
Hej.
Jeg ved ikke om du bor i en almindelig lejebolig eller hos en privat udlejer?
Den daværende Regering/Folketing lod de forskellige afdelingsbestyrelser selv vælge og evt lave aftaler med en kabel tv-udbyder. Det
var der desværre mange af dem der ikke havde ret meget forstand på. Så
der blev lavet mange dårlige og kun nogle få gode aftaler.
Men aftalerne er lavet og Kabel TV-udbyderne har investeret. Hvordan mener du at man skal afregne disse investeringer?
Det er måske mere de daværende afdelingsbestyrelser du skal klage over?
Hilsen Carsten.
|
Skrevet af: Male80
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 15:36
Jeg bor selv i lejlighed hvor jeg er tvunget til medlemsskab i en antenneforening og hvis jeg valgte at bruge det var jeg også tvunget til at bruge yousee. Jeg vælger ikke at bruge det, men jeg skal være medlem af antenneforeningen.
Det er kort sagt for ringe, jeg er selv så sur over at jeg er tvunget til at være medlem af noget som jeg ikke ønsker.
Men der er ikke noget at gøre desværre, det er ikke ulovligt og du må bare betale.
|
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 15:43
Hmnn, hvor nævner jeg at yousee skal ha den forpligtelse. Jeg mener det må være en menneskeret at se public service kanalerne ,som sjovt nok også er gratiskanalerne, uden at skulle betale for en TV pakke oveni.
|
Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 15:50
Kampus skrev:
Hmnn, hvor nævner jeg at yousee skal ha den forpligtelse. Jeg mener det må være en menneskeret at se public service kanalerne ,som sjovt nok også er gratiskanalerne, uden at skulle betale for en TV pakke oveni. |
Du kan da også se public service kanalerne uden at skulle købe andre pakker, der er da ingen der fratager dig retten til at sætte en stueantenne op og tage FTA kanalernerne
|
Skrevet af: csell
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 16:48
Male80 skrev:
Jeg bor selv i lejlighed hvor jeg er tvunget til medlemsskab i en antenneforening og hvis jeg valgte at bruge det var jeg også tvunget til at bruge yousee. Jeg vælger ikke at bruge det, men jeg skal være medlem af antenneforeningen.
Det er kort sagt for ringe, jeg er selv så sur over at jeg er tvunget til at være medlem af noget som jeg ikke ønsker.
Men der er ikke noget at gøre desværre, det er ikke ulovligt og du må bare betale. |
Hej.
Jeg har familie som jeg syntes har en god ordning.
De betaler 73 kr om måneden for Antennestik og Bredbåndsstik over huslejen.
Hvis de betaler, kan de købe YouSee kabel TV med rabat.
Hvis de betaler, kan de købe hurtigt bredbånd hos Dansk Kabel TV
Yderlig kan de købe Mobil Telefoni hos YouSee eller VoIP hos Dansk Kabel TV.
http://antenneforeningenbrondby.dk/priser/" rel="nofollow - http://antenneforeningenbrondby.dk/priser/ Hos dem er Installationen skilt ud og betales over huslejen og forbruget er så noget man bestiller og betaler for.
Hvis man er tvunget til at være medlem af en antenneforening syntes jeg at det er i orden, hvis man kun er tvunget til de faste udgifter og er frit stillet med hensyn til et evt. forbrug.
Hilsen Carsten.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 21:46
Hvorfor SKAL du have en boks?
Boksen er et tilbud - ikke et krav.
|
Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 29-Maj-2016 kl. 22:02
Man kan vel ikke klage over noget som man selv kan vælge Til eller fra om man vil have. Hvis man bor et sted hvor man skal være medlem er det vel foreningen man skal brokke sig til.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 02:56
Hackerjac skrev:
Kampus skrev:
Hmnn, hvor nævner jeg at yousee skal ha den forpligtelse. Jeg mener det må være en menneskeret at se public service kanalerne ,som sjovt nok også er gratiskanalerne, uden at skulle betale for en TV pakke oveni. |
Du kan da også se public service kanalerne uden at skulle købe andre pakker, der er da ingen der fratager dig retten til at sætte en stueantenne op og tage FTA kanalernerne
|
Ikke alle steder! Jeg SKAL f.eks. betale for YouSee's grundpakke - uanset om jeg sætter egen antenne op, eller skifter udbyder. Det har udlejer lavet en aftale med først WAOO, og nu YouSee om. Hvori ligger det rimelige i dette?
M.v.h.
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 02:58
lunddal skrev:
Hvorfor SKAL du have en boks?
Boksen er et tilbud - ikke et krav. |
Enig! Der kan ikke være et krav om boks, højst brug af kortlæser/kort...
M.v.h.
|
Skrevet af: Roland
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 03:36
DiscomanDK skrev:
Kampus skrev:
Jeg forstår din frustration men, hvor kommer Yousee ind i billedet?
Hvis du som lejer ikke har ret til at opsætte en antenne, så syntes jeg du skal klage til din udlejer. Det er jo ikke Yousee's skyld. Hvis du som lejer bliver tvunget til at vælge en pakke fra Yousee, så skal du igen have fat i din udlejer og opsige dit lejemål, eller kræve tvangen ophørt.
Man kan da ikke kræve at Yousee, skal lave bestemte pakker blot fordi du har indgået en lejekontrakt, som du ikke er tilfreds med. |
Alle skriver jo under på en lejekontrakt, inden de flytter ind og burde være bekendt med, hvad det er de skriver under på !! Der til er det skisme trist, at en fhv. lille skare af ligusterhæk egoister og ditto politikere - er ved at smadre alt det, som mange antenneforeninger (med mange titusindvis af brugere) har opnået igennem deres opbygning af beboerdemokratiske foranstaltninger og aftaler. Det er s.. sørgeligt, som egoismen griber om sig i vores samfund. Det handler efterhånden mest om "mig, mig og mig" og "jeg kræver . . . ", "jeg vil ikke . . ." osv. Det er dæleme en sørgelig tendens/retning vores samfund er på vej til !!
------------- Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
|
Skrevet af: Flemming K. Jensen
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 04:35
Der til er det skisme trist, at en fhv. lille skare af ligusterhæk egoister og ditto politikere - er ved at smadre alt det, som mange antenneforeninger (med mange titusindvis af brugere) har opnået igennem deres opbygning af beboerdemokratiske foranstaltninger og aftaler. Det er s.. sørgeligt, som egoismen griber om sig i vores samfund. Det handler efterhånden mest om "mig, mig og mig" og "jeg kræver . . . ", "jeg vil ikke . . ." osv. Det er dæleme en sørgelig tendens/retning vores samfund er på vej til !! |
Lidt off topic, men jeg vil til dels give dig ret. Jeg tror bare ikke at den fhv. lille skare, er så lille mere. I dag er udvalget, specielt via streaming, meget større end det var for få år siden. Mange af TV stationerne, har deres egen streaming service, med TV arkiv mm. DR, TV2 Play, Viaplay osv. Dertil kommer Netflix, HBO Nordic, som også er blevet meget populært. Der er flere i dag, der ser mindre flow TV.
Tiderne ændre sig fra de faste TV pakker, som den eneste løsning på at se TV, og lige nu er vi i overgangs fasen.
I vores ejerforening med lidt over 1000 lejligheder, har vi en fælles aftale til en fornuftig pris med YouSee, men vi kan godt hver i sær fravælge dem, hvis vi vil. Aftalen lyder på at det er dem der leverer signalet til stikket i lejligheden, resten er så op til den enkelte beboer.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 08:10
Henrik B. skrev:
Hackerjac skrev:
Kampus skrev:
|
Ikke alle steder! Jeg SKAL f.eks. betale for YouSee's grundpakke - uanset om jeg sætter egen antenne op, eller skifter udbyder. Det har udlejer lavet en aftale med først WAOO, og nu YouSee om. Hvori ligger det rimelige i dette?
M.v.h. |
Måske fordi din udlejer ikke selv har ville betale for en renovering af antennenettet og derfor har indgået en aftale med WAOO eller Yousee, hvor man har bundet sig i et antal år, for at de opdragerede nettet. De penge skal de selvfølgelig have igen.
Dette er desværre sket mange steder.
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 09:51
Henrik B. skrev:
Hackerjac skrev:
Kampus skrev:
|
M.v.h. | Så må du finde en udlejer med beboer demokrati. I de fleste boligforeninger, er der Afdelingsmøder, hvor en binding til YS vil være til afstemning. Bor selv i rækkehus med 17 enheder, hvor vi har Afdelingsmøde en gang årligt, og bestyrelsesmøder 3-4 gange.
|
Skrevet af: mortenstryhn
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 11:08
Jeg forstår godt frustationen og nedenstående er ikke ment som min egen præference, men som en forklaring, da jeg tidligere har været formand i en ejerforeningen - og ja, ejere er ikke nødvendigvis bedre stillet end lejere her!
Mange ejerforeninger (primært lejligheder) har i tidernes morgen lavet en aftale med YouSee (da det hed KTAS Kabel TV eller Tele Danmark Kabel TV), som gør at YouSee leverer en vare til alle enheder i foreningen og ofte er der en lang opsigelse på (som desværre er blevet godkendt af myndighederne pga store investeringer i teknik (påstår selskaberne)). Foreningen har nemlig lov til at tage på foreningens vegne og har ofte haft et stort flertal bag sig for mange år siden. I den forening, hvor jeg var formand fik alle YouSees grundpakke til 40-50 kr/md. og fordelingen i kontrakten var, at prisen ikke kunne ændres uden at lave en ny kontrakt. Da jeg undersøgte muligheden for at få bedre priser på mellem- og fuld-pakke, fandt jeg hurtigt ud af, at det ikke kunne betale sig, for så blev prisen på grundpakken opdateret til nutidige priser OG samtidig var vores forening så lille at det ikke ville betyde nedsættelse i prisen for mellem- og fuld-pakke.
Personligt bryder jeg mig ikke om disse lange kontrakter, som giver YouSee og Stofa store fordele, da mange foreningen har svært ved at få deres ejere, andelshavere og lejere til at forstå at deres priser vil stige, hvis de vil ændre kontrakten. Det eneste alternativ er ofte at få lagt f.eks. fiber ind, men det kræver en stor investering i nye kabler og bokse.
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 13:40
mortenstryhn skrev:
Mange ejerforeninger (primært lejligheder) har i tidernes morgen lavet en aftale med YouSee (da det hed KTAS Kabel TV eller Tele Danmark Kabel TV), som gør at YouSee leverer en vare til alle enheder i foreningen og ofte er der en lang opsigelse på (som desværre er blevet godkendt af myndighederne pga store investeringer i teknik (påstår selskaberne)). Foreningen har nemlig lov til at tage på foreningens vegne og har ofte haft et stort flertal bag sig for mange år siden. |
Hvis leverandøren har lavet en stor investering i foreningens antenneanlæg, så er det vel meget naturligt, at foreningen ikke bare kan skifte leverandør? Ihvertfald ikke uden at miste anlægget. Det er jo ikke bare selve signalet, men også den almindelige teknologiske udvikling, som denne leverandør har påtaget sig ansvaret for. Fx udstyr til skift fra analog til digitale kanaler.
Så det reelle spørgsmål, som egentlig er ret relevant er, hvem ejer anlægget, og hvor stor en andel er det. Er det helt ind til slutbrugeren eller til skillepunkt/forstærkere/fordelere? Her tror jeg rigtig mange foreninger har begået en fejl. Eller rettere, det var ikke en fejl da de tog beslutningen, men tiderne har formet sig anderledes, og udbuddet blevet større. Den del tror jeg man overså den gang man indgik dvs aftaler med leverandørene.
Og jo mere udbuddet har ændret sig, desto større problemer giver det i en forening, hvor man skal være fælles om det. Den eneste mulighed jeg umiddelbart ser, det er ved at have en form for 'interface' mellem omverden og foreningen, hvor der individuelt er plads til forskellige leverandører for hver enkel husstand. Men dette 'interface' skal jo dels være der, og så skal det vedligeholdes af nogen. Det kan kun være foreningen. Og så er vi tilbage til ejerskabet af eksisterende anlæg (coax anlæg formoder jeg, men reelt er det ligegyldigt om det er coax, fiber eller andet. Pointen er, ejerskabet og opbygning).
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 13:42
Kampus skrev:
Så må du finde en udlejer med beboer demokrati. I de fleste boligforeninger, er der Afdelingsmøder, hvor en binding til YS vil være til afstemning. Bor selv i rækkehus med 17 enheder, hvor vi har Afdelingsmøde en gang årligt, og bestyrelsesmøder 3-4 gange. |
Hvem ejer anlægget der hvor du bor, Kampus?
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 13:46
Henrik B. skrev:
M.v.h. |
Nix, det SKAL du ikke. Du har mulighed for at fraflytte. Er du utilfreds med det som foreningen har valgt (formoder der er en forening bag), så må du enten selv præge det, bukker under for demokratiet eller i sidste ende fraflytte. Der er ikke ret mange andre muligheder.
Du er selv fuldt ud herre over disse muligheder. Så det handler ikke om rimeligheden i det. Ja, jeg ved godt, det er ikke sjove ord. Men det er en realitet.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 14:05
Det der man kan bare fraflytte lort er simpelthen så provokerne.. Man kan også bare dø...
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 14:23
Male80 skrev:
Det der man kan bare fraflytte lort er simpelthen så provokerne.. Man kan også bare dø... |
Hvorfor? Hvad er dine alternative løsninger så?
------------- Mvh
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 14:37
Hvem har underskrevet din lejekontrakt ?
Hvis man ikke kan lide betingelserne, så skal man aldrig flytte ind.
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 14:51
At ingen kan tvinge en til at betale for at abbonnement der er urelateret til noget andet. Nogen løsninger hvor man ikke holder fast i et forældet verdenssyn.
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 15:02
Male80 skrev:
At ingen kan tvinge en til at betale for at abbonnement der er urelateret til noget andet. Nogen løsninger hvor man ikke holder fast i et forældet verdenssyn. |
Urelateret?? Har du overhovedet tænkt over denne løsning. Alene det at der formodentlig findes et antennestik i boligen, har en temmelig aktuel relevans. Hvem tror du har betalt eller skal betale for det? Eller rettere, hvem skal betale for at få det fjernet, og evt. opsat et andet?
Prøv at tage udgangspunkt i selve antenne anlægget, og du vil se, at årsager som oftest har det med at ligge til grund for noget andet. Det er ikke uden grund at jeg spørger Kampus om, hvem der ejer anlægget. Som boliglejer (kan også være ejer) i en forening, det kan det være hips som haps om den pris der betales går til det ene eller det andet. Een ting er dog sikkert, prisen er der, og den skal betales. Man kan ikke flytte i et fællesskab, og så tro man kan melde sig ud af dele af det. Sådan funger et fællesskab ikke. For hvis det gjorde, så ville fællesskabet få rigeligt at se til med, at være et ikke-fælleskab. Lejer X ønsker en løsning, Y en anden, og Z en helt tredje.. Løsningen at alle betaler individuel, og så er fælleskabet gået fløjten. Er du enig så langt? Så gå tilbage til antenne anlægget og tage udgangspunkt i det, og du vil se, at det faktisk er endog temmelig relevant alligevel.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 15:08
Stikket indlægger man når man bygger ligesom fx et tag. At y vil have noget og x noget andet er sådan livet er så skal y ikke tvinge andre til at betale for hans ønsker.
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 15:15
Male80 skrev:
Stikket indlægger man når man bygger ligesom fx et tag. At y vil have noget og x noget andet er sådan livet er så skal y ikke tvinge andre til at betale for hans ønsker. |
Sådan er det er bo i et samfund. Nogle gange betaler man for noget man ikke bruger. Andre gange bruger an noget som andre betaler for. Her hvor jeg bor, så er der oprettet et - fællesvaskeri. Ja dem der bruger det betaler for at få vasket deres tøj. Men de betaler ikke reelt, hvad det koster. Der bliver fordelt en del ud til resten. - Der bliver anlagt parkeringspladser. Dem der ikke har bil, betaler også for dette. - Der er et beboerhus, hvor man kan være social. Det er alle med til at betale for. - Der bliver plantet blomster og de grønne arealer bliver vedligeholdt. Og sådanne kunne man blive ved. Hvis man er utilfreds, kan man jo bare stille op og være med til at forme det eller man kan finde et andet sted at bo.
|
Skrevet af: Roland
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 16:40
Som nævnt tidligere, så er det s.. sørgeligt, at flere og flere har svært ved, at se ud over egen næsetip og derved ikke ænser den nuancerede tilgang i debatten ! Også selvom der kommer mange saglige indlæg om faktuelle ting !
------------- Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 17:24
Kandersen skrev:
Kampus skrev:
Så må du finde en udlejer med beboer demokrati. I de fleste boligforeninger, er der Afdelingsmøder, hvor en binding til YS vil være til afstemning. Bor selv i rækkehus med 17 enheder, hvor vi har Afdelingsmøde en gang årligt, og bestyrelsesmøder 3-4 gange. |
Hvem ejer anlægget der hvor du bor, Kampus? | Formoder udlejer ejer de to stik der er i hvert hus. Leverandøren af antennesignal er pt Stofa, men er ikke bundet til at betale noget som helst.
Huslejen er ren husleje, og ALT forbrug afregnes direkte med selskaberne. Vand med Trefor, spildevand med Vejle Spildevand, gas med Dong, og el med NRGI.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 17:30
Male80 skrev:
Det der man kan bare fraflytte lort er simpelthen så provokerne.. |
Hvorfor? Fordi det er rigtigt?
Når man flytter ind i en lejlighed, er det en hel pakke man "køber", hvor en af tingene kan være binding til en antenneforening.
Kan man ikke lide dette, kan man undlade at skrive under på lejekontrakten. Kommer man senere i tanke om at man ikke vil betale til det, så må man opsige sin lejekontrakt.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 17:33
Male80 skrev:
Stikket indlægger man når man bygger ligesom fx et tag. |
Og efterfølgende er det helt gratis at holde kørende? For øvrigt, såer det heller ikke gratis at vedligeholde et tag!
Male80 skrev:
At y vil have noget og x noget andet er sådan livet er så skal y ikke tvinge andre til at betale for hans ønsker. |
Nej, du har fuldstændig ret - altså hvis ikke lige fordi at der i lejekontrakten du har skrevet under på, netop står noget om dette. Vil du ændre dette, har du to valgmuligheder:
1. Stil op til beboerdemokratiet og tal for din sag. 2. Flyt.
At brokke sig ændrer intet!
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 18:12
Male80 skrev:
Stikket indlægger man når man bygger ligesom fx et tag. At y vil have noget og x noget andet er sådan livet er så skal y ikke tvinge andre til at betale for hans ønsker. |
Der skal da stadigvæk nogen til at vedligeholde det. Eller skal lejerne selv betale? Og hvad med den fordel som fællesskabet nu engang giver? Hvem skal betale tabet af dette?
Hvis Y og X ikke kan blive enige, så er mindst een af dem ikke placeret korrekt i fællesskabet. Løsningen virker bedst, hvis en af dem flytter.
Jeg gentager - Det virker ikke helt gennemtænkt.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 18:15
Kampus skrev:
Kandersen skrev:
Kampus skrev:
Hvem ejer anlægget der hvor du bor, Kampus? | Formoder udlejer ejer de to stik der er i hvert hus. Leverandøren af antennesignal er pt Stofa, men er ikke bundet til at betale noget som helst.
Huslejen er ren husleje, og ALT forbrug afregnes direkte med selskaberne. Vand med Trefor, spildevand med Vejle Spildevand, gas med Dong, og el med NRGI. |
Det er ikke sikkert at udlejer ejer anlægget. Det kan være solgt til leverandøren, som omvendt så også forpligtiger sig til at vedligeholde det, så du hele tiden får det korrekte og optimale signal.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 18:58
Kandersen skrev:
Kampus skrev:
Kandersen skrev:
Kampus skrev:
Huslejen er ren husleje, og ALT forbrug afregnes direkte med selskaberne. Vand med Trefor, spildevand med Vejle Spildevand, gas med Dong, og el med NRGI. |
Det er ikke sikkert at udlejer ejer anlægget. Det kan være solgt til leverandøren, som omvendt så også forpligtiger sig til at vedligeholde det, så du hele tiden får det korrekte og optimale signal. | Jamen der er ikke noget anlæg! Der er et TV/Radio stik i stue og soveværelse. Datastikket er i teknikskabet, og her står der TDC på. Har selv tilmeldt mig Stofa TV og Bredbånd. Så en tekniker har sat en Iomega fordeler på fordeleren til de to antennestik, og sat en Thomson router op i teknikskabet.
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 18:59
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 19:19
Henrik B
Hvad har din boligforening fået tilgengæld for at i binder jeg til yousee/stofa ?
Hvad betaler i for pakkerne ?
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 20:12
Når en bestyrelse i en almen boligafdeling, binder sig til en udbyder, ved hjælp af beboerdemokratiet, er det blot tegn på en inkompetent bestyrelse. De har ikke været fremsynet, og dygtige nok, udover dygtigheden til at sælge projektet til beboerne. Har selv siddet som formand i plus tyve år, med et beboerejet fællesantenneanlæg, dette stod til en kæmpe renovering. Stofa som leverandør af signal, fik sagt sin kontrakt op ( ikke forlænget ), anlægget blev solgt til TDC Kabel TV for en krone (omkring år 1998 ). De skulle så uden beregning trække nye kabler til boligerne, alle beboere blev tegnet som aftagere ( uden binding ). Derefter var det optil hver enkelt beboer, at framelde sig, hvis dette var et ønske. Jeg har ikke haft kabel tv siden omkring år 2000 ( egen parabol ), og har aldrig betalt en bøjet femøre, til hverken antenneforening ( nedlagt i 1998 ), eller til det nuværende YouSee. Gør brug af din beboerdemokratiske ret, stil ændringsforslag til det årlige beboermøde, eller linen ud som bestyrelsesmedlem. Når man først er valgt ind, er det hele meget nemmere, og man kan bearbejde tingene indefra. Er ked af, at træde nogen over tæerne, men de fleste afdelingsbestyrelsesmedlemmer er +60 år, og satme svære at skubbe rundt. For vi er jo godt tilfredse, og kan det overhovedet blive bedre. Men min erfaring siger mig, at når der er tv i indkomne forslag til det årlige møde, så vælter beboerne ind. Og hvis dit stillede forslag, både indeholder bedre og billigere tv, så er vejen banet til en bedre aftale. Men gør dit hjemmearbejde ordentligt, for der stilles en masse spørgsmål.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 21:58
Kampus skrev:
Jamen der er ikke noget anlæg! Der er et TV/Radio stik i stue og soveværelse. Datastikket er i teknikskabet, og her står der TDC på. |
Hvis der ikke er noget anlæg, så er der heller ikke noget i den anden ende af dine stik (læs videre inden du svare på den).
Kampus skrev:
Har selv tilmeldt mig Stofa TV og Bredbånd. Så en tekniker har sat en Iomega fordeler på fordeleren til de to antennestik, og sat en Thomson router op i teknikskabet. |
Synes du ikke selv det virker underligt, at en tekniker har sat en fordeler på de to antennestik som jf ovenstående ikke har forbindelse til noget? (læs videre inden du svare på den).
Lad os lige få det på det rene her.
1. Er der et stik, så der er som oftest også en anden ende af det kabel som dette stik er forbundet til. Dette ER anlægget. Jeg har ihvertfald aldrig set et kabel med kun een ende. Skal jeg være lidt forkantet, så vil jeg sige, at en sådan kabeltingest slet ikke eksistere 2. For enden af det stik/kabel, som vi nu jf pkt 1 må formode eksistere, der sidder med stor sandsynlighed nogle filtre eller forstærker bokse. Disse bokse tilhører nogen. Det kan være TDC, Yousee, anden leverandør, eller de kan tilhører foreningen. Een ting er sikkert, de er der, og nogen betaler for dem, og ikke mindst fejlretning og vedligeholdelse af dem. 3. For nogle anlæg, der er skillepunktet ved disse bokse. Dvs de tilhører måske foreningen eller en leverandør. Eller boksene tilhører en leverandør, og foreningen ejer så resten af kablingen i foreningen, (dvs fra boksene og ud i lejlighederne). Det er meget forskelligt. Der er også den mulighed, at man har solgt det hele til en leverandør. Dvs så ejer leverandøren det hele, inkl det famøse stik som teknikeren har sat en fordeler på. Så ligger skillepunktet ved det stik. Det er slet ikke sikkert du ved som mening beboer, hvem eller hvad der ejer hvad. Men bestyrelsen i foreningen burde vide det. Det er jo reelt ret vigtigt i tilfælde af fejl på anlægget. Der er jo ingen grund til at du betaler for noget der slet ikke er dit eller dit ansvar. Jeg boede tidligere for en del år siden i en ejerforening, hvor foreningen ejede anlægget, inkl filter/forstærker boksene. Det kostede en del, da de skulle udskiftes til en anden typen bokse for at få digitale kanaler. I det parcelhus jeg bor i nu, der mener jeg Yousee ejer anlægget, da man tidligere havde sit eget anlæg, men Yousee (TDC var det nok) gav et tilbud på et helt nyt anlæg inkl kabling ind i husene.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 22:09
JeTex skrev:
Når en bestyrelse i en almen boligafdeling, binder sig til en udbyder, ved hjælp af beboerdemokratiet, er det blot tegn på en inkompetent bestyrelse. De har ikke været fremsynet, og dygtige nok, udover dygtigheden til at sælge projektet til beboerne. |
Det er lidt for nem at skyde i skoene på bestyrelsen. Du har ret i, at viden er en mangelvare. Men antenneanlæg er en handelsvare som alt muligt andet. Ergo er bestyrelsesmedlemmerne også bundet af ganske almen sund forretningssans. Dvs man tager ikke bare den dyreste løsning. Oven i det, så er der oftest altid et allerede eksisterende anlæg, som til en vis grad kan have sin pris.
Ja det ideelle ville være at have et "flydende" skillepunkt. Men den løsning er leverandørene ikke så interesseret i at bygge, til en billig penge.
JeTex skrev:
Har selv siddet som formand i plus tyve år, med et beboerejet fællesantenneanlæg, dette stod til en kæmpe renovering. Stofa som leverandør af signal, fik sagt sin kontrakt op ( ikke forlænget ), anlægget blev solgt til TDC Kabel TV for en krone (omkring år 1998 ). De skulle så uden beregning trække nye kabler til boligerne, alle beboere blev tegnet som aftagere ( uden binding ). Derefter var det optil hver enkelt beboer, at framelde sig, hvis dette var et ønske. |
1998 så har det været begrænset hvor mange andre alternativer der har været. Mit bud er at tæt på 100% valgte at bruge TDC kabelTV. Du må have været een af de få, der så har fravalgt det.
JeTex skrev:
Jeg har ikke haft kabel tv siden omkring år 2000 ( egen parabol ), og har aldrig betalt en bøjet femøre, til hverken antenneforening ( nedlagt i 1998 ), eller til det nuværende YouSee. |
Hvem eller hvad betaler så for drift og vedligehold af jeres anlæg i dag, eller hvis mange nok % fravælger TDC? Mit gæt, ingen og det vil ende i ingen drift og vedligehold. I ender med et dødt anlæg. Men den konsekvens har du/i vel taget højde for, da du fravalgte tilslutningen? Eller er det en konsekvens du først skal mærke, når du en dag finder ud af, at kabelnet er bedre end parabol? (ikke sikkert det sker, men en mulighed).
JeTex skrev:
Gør brug af din beboerdemokratiske ret, stil ændringsforslag til det årlige beboermøde, eller linen ud som bestyrelsesmedlem. Når man først er valgt ind, er det hele meget nemmere, og man kan bearbejde tingene indefra. Er ked af, at træde nogen over tæerne, men de fleste afdelingsbestyrelsesmedlemmer er +60 år, og satme svære at skubbe rundt. For vi er jo godt tilfredse, og kan det overhovedet blive bedre. Men min erfaring siger mig, at når der er tv i indkomne forslag til det årlige møde, så vælter beboerne ind. Og hvis dit stillede forslag, både indeholder bedre og billigere tv, så er vejen banet til en bedre aftale. Men gør dit hjemmearbejde ordentligt, for der stilles en masse spørgsmål. |
Enig i ovenstående.. Meeeeen..Hvor blev dit beboerdemokratiet af, da du fravalgte fællesantenne løsningen?
------------- Mvh
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 22:36
Kandersen, du er så klog Sidder selv i bestyrelsen, så skal spørge om hvem der ejer "anlægget"
|
Skrevet den: 30-Maj-2016 kl. 23:02
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 08:18
Kandersen skrev:
JeTex skrev:
Når en bestyrelse i en almen boligafdeling, binder sig til en udbyder, ved hjælp af beboerdemokratiet, er det blot tegn på en inkompetent bestyrelse. De har ikke været fremsynet, og dygtige nok, udover dygtigheden til at sælge projektet til beboerne. |
Det er lidt for nem at skyde i skoene på bestyrelsen. Du har ret i, at viden er en mangelvare. Men antenneanlæg er en handelsvare som alt muligt andet. Ergo er bestyrelsesmedlemmerne også bundet af ganske almen sund forretningssans. Dvs man tager ikke bare den dyreste løsning. Oven i det, så er der oftest altid et allerede eksisterende anlæg, som til en vis grad kan have sin pris. Der er ingen andre at skyde på, for det er bestyrelserne manglende evner. En boligafdeling bliver aldrig bedre end bestyrelsen formår, administrator er ikke til hjælp, kun hvis det gælder et juridisk issue. Ja det ideelle ville være at have et "flydende" skillepunkt. Men den løsning er leverandørene ikke så interesseret i at bygge, til en billig penge.
JeTex skrev:
Har selv siddet som formand i plus tyve år, med et beboerejet fællesantenneanlæg, dette stod til en kæmpe renovering. Stofa som leverandør af signal, fik sagt sin kontrakt op ( ikke forlænget ), anlægget blev solgt til TDC Kabel TV for en krone (omkring år 1998 ). De skulle så uden beregning trække nye kabler til boligerne, alle beboere blev tegnet som aftagere ( uden binding ). Derefter var det optil hver enkelt beboer, at framelde sig, hvis dette var et ønske. |
1998 så har det været begrænset hvor mange andre alternativer der har været. Mit bud er at tæt på 100% valgte at bruge TDC kabelTV. Du må have været een af de få, der så har fravalgt det.Der var ikke mange om buddet dengang, men ændrer jo ikke på, at aftalen skal være bedst mulig for beboerne.
JeTex skrev:
Jeg har ikke haft kabel tv siden omkring år 2000 ( egen parabol ), og har aldrig betalt en bøjet femøre, til hverken antenneforening ( nedlagt i 1998 ), eller til det nuværende YouSee. |
Hvem eller hvad betaler så for drift og vedligehold af jeres anlæg i dag, eller hvis mange nok % fravælger TDC? Mit gæt, ingen og det vil ende i ingen drift og vedligehold. I ender med et dødt anlæg. Men den konsekvens har du/i vel taget højde for, da du fravalgte tilslutningen? Eller er det en konsekvens du først skal mærke, når du en dag finder ud af, at kabelnet er bedre end parabol? (ikke sikkert det sker, men en mulighed). Du skal ikke gætte, når jeg har skrevet, at TDC TV købte den gamle installation. Og en gang vrøvl, at det ender med et dødt anlæg. Hvorfor skulle det dog det? Det vil da helt og holdent være YouSee ( overtog TDC TV ), som står med/for vedligehold. Hvorfor skulle det være anderledes, end alle de installationer YouSee har rundt omkring? Din respons med ovenstående, hænger ikke sammen med virkeligheden. Så hver gang en fordelerstation, være sig til tv eller internet, hvor som helst i landet bryder ned, får nærmeste modtager regningen? Nej, det er hvad leverandører kalder abonnement, det indeholder jo alt fra signal til servicering.
JeTex skrev:
Gør brug af din beboerdemokratiske ret, stil ændringsforslag til det årlige beboermøde, eller linen ud som bestyrelsesmedlem. Når man først er valgt ind, er det hele meget nemmere, og man kan bearbejde tingene indefra. Er ked af, at træde nogen over tæerne, men de fleste afdelingsbestyrelsesmedlemmer er +60 år, og satme svære at skubbe rundt. For vi er jo godt tilfredse, og kan det overhovedet blive bedre. Men min erfaring siger mig, at når der er tv i indkomne forslag til det årlige møde, så vælter beboerne ind. Og hvis dit stillede forslag, både indeholder bedre og billigere tv, så er vejen banet til en bedre aftale. Men gør dit hjemmearbejde ordentligt, for der stilles en masse spørgsmål. |
Enig i ovenstående.. Meeeeen..Hvor blev dit beboerdemokratiet af, da du fravalgte fællesantenne løsningen? |
Igen, ved du hvad beboerdemokrati er? Jeg har lige netop gjort brug af min beboerdemokratiske ret, da jeg fravalgte kabel tv. Beboerdemokratiet besluttede jo, at dette skulle være en mulighed.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 12:00
JeTex skrev:
Der er ingen andre at skyde på, for det er bestyrelserne manglende evner. En boligafdeling bliver aldrig bedre end bestyrelsen formår, administrator er ikke til hjælp, kun hvis det gælder et juridisk issue. |
Der er heller ikke andre til at lave arbejdet, medmindre der betales for det.
Kandersen skrev:
JeTex skrev:
1998 så har det været begrænset hvor mange andre alternativer der har været. Mit bud er at tæt på 100% valgte at bruge TDC kabelTV. Du må have været een af de få, der så har fravalgt det. |
Der var ikke mange om buddet dengang, men ændrer jo ikke på, at aftalen skal være bedst mulig for beboerne. |
Øh jo, det ændre da en hel del. Er der kun een om buddet, så er det sgu begrænset, hvor mange tilbud du kan hente.
Kandersen skrev:
JeTex skrev:
Hvem eller hvad betaler så for drift og vedligehold af jeres anlæg i dag, eller hvis mange nok % fravælger TDC? Mit gæt, ingen og det vil ende i ingen drift og vedligehold. I ender med et dødt anlæg. Men den konsekvens har du/i vel taget højde for, da du fravalgte tilslutningen? Eller er det en konsekvens du først skal mærke, når du en dag finder ud af, at kabelnet er bedre end parabol? (ikke sikkert det sker, men en mulighed). | Du skal ikke gætte, når jeg har skrevet, at TDC TV købte den gamle installation. Og en gang vrøvl, at det ender med et dødt anlæg. Hvorfor skulle det dog det? Det vil da helt og holdent være YouSee ( overtog TDC TV ), som står med/for vedligehold. Hvorfor skulle det være anderledes, end alle de installationer YouSee har rundt omkring? Din respons med ovenstående, hænger ikke sammen med virkeligheden.Så hver gang en fordelerstation, være sig til tv eller internet, hvor som helst i landet bryder ned, får nærmeste modtager regningen? Nej, det er hvad leverandører kalder abonnement, det indeholder jo alt fra signal til servicering. |
Du misforstår min pointe, og så besvare du den alligevel selv i din sidste sætning. Hvis alle i din forening gør som dig, dvs. ikke aftager fra TDC kabelnettet, HVEM betaler så for anlæggets drift og vedligeholdelse? Een ting kan jeg garantere dig. TDC/Yousee betaler ikke for deres blå øjenes skyld.
JeTex skrev:
Igen, ved du hvad beboerdemokrati er? Jeg har lige netop gjort brug af min beboerdemokratiske ret, da jeg fravalgte kabel tv. Beboerdemokratiet besluttede jo, at dette skulle være en mulighed.
|
Jamen så fatter jeg ikke meningen med en fællesløsning, hvor man alligevel kan melde sig ud. Det er ikke sammenhængende med min opfattelse af et demokrati, tværtimod. Så nej, jeg forstår ikke den form for beboerdemokrati du snakker om. Og jeg har en lille anelse om, at jeg nok heller aldrig kommer til at forstå det.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 12:19
Kandersen skrev:
Hvis alle i din forening gør som dig, dvs. ikke aftager fra TDC kabelnettet, HVEM betaler så for anlæggets drift og vedligeholdelse? Een ting kan jeg garantere dig. TDC/Yousee betaler ikke for deres blå øjenes skyld. |
Så vidt jeg forstår på JeTex, så er der ikke længere end forening.
YouSee har købt "kablerne" og hver husstand er nu enkelthusstande hos YouSee.
Ganske som en villavej har YouSee-ejede kabler gående ind til hver villa, hvor YouSee så vedligeholder den opsætning.
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 12:24
lunddal skrev:
Kandersen skrev:
Hvis alle i din forening gør som dig, dvs. ikke aftager fra TDC kabelnettet, HVEM betaler så for anlæggets drift og vedligeholdelse? Een ting kan jeg garantere dig. TDC/Yousee betaler ikke for deres blå øjenes skyld. |
Ganske som en villavej har YouSee-ejede kabler gående ind til hver villa, hvor YouSee så vedligeholder den opsætning. |
Ahh okay, i så fald giver det mening. Beklager Jetex, hvis det var det du mente.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 12:32
Kandersen skrev:
lunddal skrev:
Kandersen skrev:
Ganske som en villavej har YouSee-ejede kabler gående ind til hver villa, hvor YouSee så vedligeholder den opsætning. |
Ahh okay, i så fald giver det mening. Beklager Jetex, hvis det var det du mente. |
Var lige netop det essensen var, at vores anlæg er solgt/nedlagt. Og uanset hvor mange udbydere der findes, skal den bedste løsning forhandles, og her var det individuelle tilslutninger.. Ingen skal være stavnsbundet, og dette kan selv løses i dag, blot op til beboerne at kunne enes. Der er ting i den almene sektor, der ikke skal være fælles ( de fleste er nu individuelle aftaler/afregning ). Men vi taler vand, el, varme, tv/internet, det er helt forrykt, at man for år tilbage kunne være fælles om dette.
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 12:39
@Kandersen Beboerdemokrati går i al sin enkelthed ud på, at beboerne bestemmer alt i deres afdeling ( så længe det er inden for lovgivningen ). En afdelingsbestyrelse der træffer beslutninger uden om beboerne, skal hurtigst muligt ud af klappen.
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 13:03
JeTex skrev:
Var lige netop det essensen var, at vores anlæg er solgt/nedlagt. Og uanset hvor mange udbydere der findes, skal den bedste løsning forhandles, og her var det individuelle tilslutninger.. Ingen skal være stavnsbundet, og dette kan selv løses i dag, blot op til beboerne at kunne enes. |
Det er samme løsning vi har i vores ejerforening. Så jeg kender den godt. Jeg var blot af den opfattelse, at det var en fællesløsning i har/havde.
JeTex skrev:
Der er ting i den almene sektor, der ikke skal være fælles ( de fleste er nu individuelle aftaler/afregning ). Men vi taler vand, el, varme, tv/internet, det er helt forrykt, at man for år tilbage kunne være fælles om dette. |
Jeg er slet ikke uenig i det du skriver. Det er bare ikke alle steder det lige lader sig gøre. Eller rettere, det lader sig gøre, men prisen for ændringen overgår evt. besparelse der vil være ved det. Og så er det IKKE en smart løsning, på den korte bane. Som du fx skriver med vand. Der er rigtig mange ejendomme hvor lejlighederne ikke har individuel vandmåler (selvom det vist nok er blevet lovpligtig). Den pris det koster at få installeret måleren, den er lyn hurtigt dyrere, end det som bibeholdelse af fælles løsningen koster. Det er klart, at jo længere tid der går, desto mindre er dette problem. Fællesantenne anlæg som sløjfe anlæg, det giver også økonomisk udfordring, hvis man skal skille den del ud på de enkelte lejligheder. Og der er kun een til at betale, forbrugeren/beboeren, altså medmindre man kan få en leverandør til det. Jeg fik fx forhandlet gratis fiber installation i mit hus for 3 år siden.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 13:04
JeTex skrev:
@KandersenBeboerdemokrati går i al sin enkelthed ud på, at beboerne bestemmer alt i deres afdeling ( så længe det er inden for lovgivningen ). En afdelingsbestyrelse der træffer beslutninger uden om beboerne, skal hurtigst muligt ud af klappen. |
Det giver ingen mening at vælge en bestyrelse så. Så er det en administrator der skal vælges.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 14:03
Kandersen skrev:
JeTex skrev:
@KandersenBeboerdemokrati går i al sin enkelthed ud på, at beboerne bestemmer alt i deres afdeling ( så længe det er inden for lovgivningen ). En afdelingsbestyrelse der træffer beslutninger uden om beboerne, skal hurtigst muligt ud af klappen. |
Det giver ingen mening at vælge en bestyrelse så. Så er det en administrator der skal vælges. |
Jeg er selv kassér i et vores boligforening. Og afdelingsbestyrelsen er nedsat af afdelingsmødet som er den højeste myndighed i et almenbolig afdeling. Afdelingsbestyrelsen er netop nedsat af afdelingsmødet for at træffe beslutninger på vegne af beboerne. Og hvis et flertal af beboerne ikke er enige i de beslutninger der er truffet så skifter man bestyrelsen ud ved næste afdelingsmøde. Så bestyrelsen tager rigtig mange beslutninger "uden" om beboerne/afdelingsmødet. For ellers var der ingen grund til at have den bestyrelse. Så selvom der sidder 5 sure mennesker og ikke er enige i hvad bestyrelsen laver betyder det jo ikke at bestyrelsen skal ud af klappen. Derudover er det svært at forestille sig at alle bestyrelser skulle have den fornødne tekniske indsigt både dengang og idag til at vurdere om YouSee er bedre end Stofa, eller hvilke tekniske løsninger der er de rigtige. Derimod varetager de måske oftest langt de fleste beboerne ved at vælge den løsning der koster beboerne færrest penge, og tro mig der er intet som huslejestigning og spørgsmål om husdyr der får beboerne til møderne. Så måske er individuelle løsninger nok det bedste teknisk set, men typisk bliver det også den dyreste for langt de fleste af beboerne, for at et fåtal kan droppe TVpakken måske. og det er jo ikke til fordel for beboerne generelt set. Så at sige at bestyrelserne har fejlet i deres beslutning behøver ikke altid at være den rigtige konklusion.
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 14:17
fiskerendk skrev:
Kandersen skrev:
JeTex skrev:
Det giver ingen mening at vælge en bestyrelse så. Så er det en administrator der skal vælges. |
Jeg er selv kassér i et vores boligforening. Og afdelingsbestyrelsen er nedsat af afdelingsmødet som er den højeste myndighed i et almenbolig afdeling. Afdelingsbestyrelsen er netop nedsat af afdelingsmødet for at træffe beslutninger på vegne af beboerne. Og hvis et flertal af beboerne ikke er enige i de beslutninger der er truffet så skifter man bestyrelsen ud ved næste afdelingsmøde. Så bestyrelsen tager rigtig mange beslutninger "uden" om beboerne/afdelingsmødet. For ellers var der ingen grund til at have den bestyrelse. Så selvom der sidder 5 sure mennesker og ikke er enige i hvad bestyrelsen laver betyder det jo ikke at bestyrelsen skal ud af klappen. Derudover er det svært at forestille sig at alle bestyrelser skulle have den fornødne tekniske indsigt både dengang og idag til at vurdere om YouSee er bedre end Stofa, eller hvilke tekniske løsninger der er de rigtige. Derimod varetager de måske oftest langt de fleste beboerne ved at vælge den løsning der koster beboerne færrest penge, og tro mig der er intet som huslejestigning og spørgsmål om husdyr der får beboerne til møderne. Så måske er individuelle løsninger nok det bedste teknisk set, men typisk bliver det også den dyreste for langt de fleste af beboerne, for at et fåtal kan droppe TVpakken måske. og det er jo ikke til fordel for beboerne generelt set. Så at sige at bestyrelserne har fejlet i deres beslutning behøver ikke altid at være den rigtige konklusion.
|
Håber det er jetex du skriver til Jeg er enig i din opfattelse af bestyrelser.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 15:22
Uden at gøre det alt for langhåret, vil jeg ganske kort ridse op. Repræsentantskabet er øverste myndighed i en boligorganisation, repræsentantskabet udpeger en organisationsbestyrelse. Organisationsbestyrelsen har det overordnede ansvar for nybyggeri og daglig drift af afdelingerne. Beboerne vælger en afdelingsbestyrelse, som beboerne pålægger de opgaver ( iflg. budgettet ), som beboerne ønsker udført. Alt hvad beboerne ikke har givet fuldmagt til, skal vendes med og besluttes af beboerne. Og det kan være alt fra farven på træværket, til valg af tv udbyder. Hvis en afdelingsbestyrelse arbejder på egen hånd, går den ud over sine beføjelser og beboerdemokratiet. Administratoren/Forvaltningen står for inddrivelse af husleje, og ser til, at alt udføres efter lovgivningen. Denne skal først gribe ind, hvis ting ikke udføres korrekt. Dette kan også ske på opfordring af organisationsbestyrelsen. Så igen, det er til enhver tid beboerne i en afdeling, der bestemmer helt og holdent over den nære hverdag i afdelingen.
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 15:26
JeTex skrev:
Så igen, det er til enhver tid beboerne i en afdeling, der bestemmer helt og holdent over den nære hverdag i afdelingen. |
Det fremgår af vedtægterne. Bestyrelser er ikke beslutningshæmmede.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 15:53
Hvem har besluttet vedtægterne? Og i vedtægterne står der nøjagtig hvilke beføjelser afdelingsmødet har givet afdelingsbestyrelsen, eller hvilke beføjelser afdelingsmødet efterfølgende giver afdelingsbestyrelsen. Der er ganske få ting en afdelingsbestyrelse kan/skal foretage sig, som ikke er besluttet på et afdelingsmøde. Dertil skal så lægges hvad lovgivningen forlanger, at en afdelingsbestyrelse skal varetage. Dette skal sikre, at alle bestyrelser uanset geografisk placering, størrelse på afdeling osv arbejder helt efter samme udgangspunkt/principper.
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 16:07
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 16:56
Du har ikke ret i dine antagelser omkring driften af en almen boligorganisation. Har du nogensinde varetaget dette hverv. Har du nogensinde deltaget i kurser der vedrører dette emne? Din fremstilling af de enkeltes ansvar, i forhold til hvilken bestyrelse de sidder i, er ganske enkelt helt forkert. Nu skal tråden ikke ødelægges mere end nødvendigt, men jeg vil ganske kort igen ridse op. Det årlige ordinære afdelingsmøde, er ikke øverste myndighed, og har aldrig været det ( og bliver det sikkert aldrig ). Øverste myndighed i en almen boligorganisation er repræsentantskabet, denne består af organisationsbestyrelse samt repræsentanter for hver enkelt afdeling. Organisationbestyrelsen står for det overordnede ansvar i afdelingerne ( som samlet er organisationen ), og er økonomisk og juridisk ansvarlige for deres beslutninger. Denne beslutter også vedtægterne, der skal gælde i organisationen samt afdelingerne. Denne bestyrelse kan ( og gør ) uddelegere de fleste opgaver til en administrator. En afdelingsbestyrelse varetager afdelingens interesser, og skal sørge for, god ro og orden i afdelingen. Denne bestyrelse pålægges opgaver af beboerne, som vedtaget på det ordinære årlige afdelingsmøde. Disse opgaver ligger til grund for budgettet, og skal så vidt det er muligt overholdes, ellers koster det jo. En afdelingsbestyrelse har pligt til at sørge for, at afdelingen vedligeholdes, og deltager derfor i budgetforhandlinger og årlig gennemgang af afdelingen med administrator. Dette budget og arbejdsopgaver kan på afdelingsmødet forkastes eller besluttes af beboerne. Med andre ord, alt der foretages i en afdeling, er besluttet af beboerne. Hvis en nødvendig opgave, for at opretholde afdelingens drift og værdi forkastes af afdelingsmødet, kan og skal organisationsbestyrelsen omstøde beslutningen. Dette er i korte træk ansvarsfordelingen, og hvis der er yderligere der ønskes redegjort for, kan det tages andet sted.
|
Skrevet den: 31-Maj-2016 kl. 23:31
JeTex skrev:
Du har ikke ret i dine antagelser omkring driften af en almen boligorganisation. Har du nogensinde varetaget dette hverv. Har du nogensinde deltaget i kurser der vedrører dette emne? Din fremstilling af de enkeltes ansvar, i forhold til hvilken bestyrelse de sidder i, er ganske enkelt helt forkert. Nu skal tråden ikke ødelægges mere end nødvendigt, men jeg vil ganske kort igen ridse op. Det årlige ordinære afdelingsmøde, er ikke øverste myndighed, og har aldrig været det ( og bliver det sikkert aldrig ). |
I så fald sidder jeg i en bestyrelsen, (har faktisk siddet i flere) som ikke har en såkaldt boligorganisation. Måske fordi det ikke er en almen, (som jeg oprindelig læste som en forkortet version af almindelig). Derimod i ejerforening. Der er generalforsamlingen højeste myndighed. Jeg har aldrig siddet end ikke deltaget i en såkaldt almen boligorganisation.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 07:38
Trådstarter bor i lejebolig, så hvorfor bringe en privat ejerforening på banen?
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 08:42
JeTex skrev:
Trådstarter bor i lejebolig, så hvorfor bringe en privat ejerforening på banen? |
Selv om man bor til leje, er der jo nok en ejer af boligen.
Jeg var formand i en ejerforening i 10-12 år. Af 11 lejligheder var 4-5 af dem udlejet. Lejere havde jo ikke noget at skulle have sagt til generalforsamlingen.
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 09:51
Tråden drejer sig jo om lejers rettigheder i boligen. Så hvorfor bringer I ejerforhold på banen?
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 11:10
kaizer skrev:
JeTex skrev:
Trådstarter bor i lejebolig, så hvorfor bringe en privat ejerforening på banen? |
Selv om man bor til leje, er der jo nok en ejer af boligen.
Jeg var formand i en ejerforening i 10-12 år. Af 11 lejligheder var 4-5 af dem udlejet. Lejere havde jo ikke noget at skulle have sagt til generalforsamlingen. |
Ja, og ved du hvem der ejer en almen bolig? Det gør lejeren, så længe han bor i den.
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 12:09
JeTex skrev:
Fordi i sidste ende er det det samme. Der er altid en ejer bag en lejebolig/kompleks.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 12:11
Øhh, jf hvad?
------------- Mvh
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 12:29
Der skal tænkes abstrakt i forhold til ejerskab, men det er noget af det første du lærer på dine bestyrelseskurser. En "ægte" ejer af sin egen bolig, med dertil hørende ( for det meste ) økonomiske fordele, taler vi ikke om. Men ejerne af en boligorganisation er lejerne, så længe de bor der. De bestemmer suverænt over boligerne, så længe det er inden for lovens rammer. Beboerdemokratiet kan selvfølgelig vedtage særlige regler, men det er jo igen beboerne selv der vedtager eller forkaster. Alt hvad der laves, ændres, forbedres osv bestemmes af beboerne, og pengene, uanset formålet kommer kun et sted fra ( beboernes lommer ). Du kan også ændre din bolig indvendigt, helt som du lyster, så længe alt er håndværksmæssigt og korrekt/lovligt udført. Undtagelsen er hvor beboerdemokratiet måske har vedtaget begrænsninger, men det står jo frit for, at komme med forslag til ændringer. Så i korte træk består lejerens ejerskab af boligen i, at han stort set til fulde råder over den indvendige indretning, og selv står for al økonomi af driften.
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 13:37
JeTex skrev:
Der skal tænkes abstrakt i forhold til ejerskab, men det er noget af det første du lærer på dine bestyrelseskurser. En "ægte" ejer af sin egen bolig, med dertil hørende ( for det meste ) økonomiske fordele, taler vi ikke om. |
Der findes ikke uægte lejere eller ejere Hvad skete der med ejerens forpligtigelser over for lejeren?
JeTex skrev:
Men ejerne af en boligorganisation er lejerne, så længe de bor der. De bestemmer suverænt over boligerne, så længe det er inden for lovens rammer. Beboerdemokratiet kan selvfølgelig vedtage særlige regler, men det er jo igen beboerne selv der vedtager eller forkaster. Alt hvad der laves, ændres, forbedres osv bestemmes af beboerne, og pengene, uanset formålet kommer kun et sted fra ( beboernes lommer ). Du kan også ændre din bolig indvendigt, helt som du lyster, så længe alt er håndværksmæssigt og korrekt/lovligt udført. Undtagelsen er hvor beboerdemokratiet måske har vedtaget begrænsninger, men det står jo frit for, at komme med forslag til ændringer. |
Øh nej. Ændre du noget som lejer, så er det din forpligtigelse at føre det tilbage til det som det var, når du fraflytter. Det er nok de færreste ejere der vil have noget imod forbedringer, og derfor ikke gøre brug af denne. Men hvis ejer siger det, så er det bare tilbage til det som det var. Læs lejeloven paragraf 28, 29 og 30. Og så lige paragraf 98, 99 og 99a.
http://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=173642#idf6e015b8-2907-4c55-b758-a9a4fedcefa5" rel="nofollow - https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=173642#idf6e015b8-2907-4c55-b758-a9a4fedcefa5
JeTex skrev:
Så i korte træk består lejerens ejerskab af boligen i, at han stort set til fulde råder over den indvendige indretning, og selv står for al økonomi af driften.
|
Det er i meget korte træk, såsom i nærmest ikke eksisterende. Du har helt misset alt hvad der vedrøre forpligtigelser for udlejer. Der er en masse sund fornuft i det du siger, men reglerne er rimelig fast. Det handler lige så meget om forpligtigelser, som det handler om sikkerhed og fordele/ulemper for udlejer/lejer.
Og så er der faktisk et helt afsnit, netop omhandlet emnet. http://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=173642#id015e5756-15bf-429f-9cd4-5596b768174f" rel="nofollow - https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=173642#id015e5756-15bf-429f-9cd4-5596b768174f
------------- Mvh
|
Skrevet af: xozzi
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 14:30
@Kandersen
Du må ikke blande den almindelige lejelov sammen med lejeloven for almene boliger. Du Henviser til til lejeloven for alm. lejemål, hvor JeTex snakket om almene boliger.
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 14:37
Kandersen skrev:
JeTex skrev:
Der skal tænkes abstrakt i forhold til ejerskab, men det er noget af det første du lærer på dine bestyrelseskurser. En "ægte" ejer af sin egen bolig, med dertil hørende ( for det meste ) økonomiske fordele, taler vi ikke om. |
Der findes ikke uægte lejere eller ejere Hvad skete der med ejerens forpligtigelser over for lejeren?
<span style="line-height: 16.8px;">
JeTex skrev:
</span>Men ejerne af en boligorganisation er lejerne, så længe de bor der. De bestemmer suverænt over boligerne, så længe det er inden for lovens rammer. Beboerdemokratiet kan selvfølgelig vedtage særlige regler, men det er jo igen beboerne selv der vedtager eller forkaster. Alt hvad der laves, ændres, forbedres osv bestemmes af beboerne, og pengene, uanset formålet kommer kun et sted fra ( beboernes lommer ). Du kan også ændre din bolig indvendigt, helt som du lyster, så længe alt er håndværksmæssigt og korrekt/lovligt udført. Undtagelsen er hvor beboerdemokratiet måske har vedtaget begrænsninger, men det står jo frit for, at komme med forslag til ændringer. |
Øh nej. Ændre du noget som lejer, så er det din forpligtigelse at føre det tilbage til det som det var, når du fraflytter. Det er nok de færreste ejere der vil have noget imod forbedringer, og derfor ikke gøre brug af denne. Men hvis ejer siger det, så er det bare tilbage til det som det var. Læs lejeloven paragraf 28, 29 og 30. Og så lige paragraf 98, 99 og 99a. http://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=173642#idf6e015b8-2907-4c55-b758-a9a4fedcefa5" rel="nofollow - https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=173642#idf6e015b8-2907-4c55-b758-a9a4fedcefa5 <span style="line-height: 16.8px;">
JeTex skrev:
</span>Så i korte træk består lejerens ejerskab af boligen i, at han stort set til fulde råder over den indvendige indretning, og selv står for al økonomi af driften.
|
Det er i meget korte træk, såsom i nærmest ikke eksisterende. Du har helt misset alt hvad der vedrøre forpligtigelser for udlejer. Der er en masse sund fornuft i det du siger, men reglerne er rimelig fast. Det handler lige så meget om forpligtigelser, som det handler om sikkerhed og fordele/ulemper for udlejer/lejer. Og så er der faktisk et helt afsnit, netop omhandlet emnet. http://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=173642#id015e5756-15bf-429f-9cd4-5596b768174f" rel="nofollow - https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=173642#id015e5756-15bf-429f-9cd4-5596b768174f
| Jeg gider faktisk ikke, at belære dig om den almene sektor, men blot konstatere, at du snakker som du har forstand.
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 14:42
JeTex har ret mht. almene boliger. Det er denne lov, der gælder: http://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=173828" rel="nofollow - https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=173828
Og man har ret til at lave ændringer - se råderet i loven - fx fjerne en ikke bærende væg, uden den skal genetableres ved fraflytning.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 14:45
Kandersen skrev:
Læs lejeloven paragraf 28, 29 og 30. Og så lige paragraf 98, 99 og 99a. |
Start med paragraf 2 stk. 3
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 14:46
xozzi skrev:
@Kandersen
Du må ikke blande den almindelige lejelov sammen med lejeloven for almene boliger. Du Henviser til til lejeloven for alm. lejemål, hvor JeTex snakket om almene boliger. |
Korrekt, der er forskel.. beklager forvirringen.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 15:09
Kampus skrev:
Tråden drejer sig jo om lejers rettigheder i boligen. Så hvorfor bringer I ejerforhold på banen? |
Ja, og alenlange indlæg om bestyrelser m.v.! Tråden er kørt fuldstændig af sporet...
M.v.h.
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 15:22
Henrik B. skrev:
Kampus skrev:
Tråden drejer sig jo om lejers rettigheder i boligen. Så hvorfor bringer I ejerforhold på banen? |
Ja, og alenlange indlæg om bestyrelser m.v.! Tråden er kørt fuldstændig af sporet...
M.v.h. | Ikke helt af sporet, hvis bevæggrundene for beslutninger eller mangel på samme i den almene sektor skal belyses, og brugere med indlæg tror eller gætter, så skal der vel oplyses/redegøres så godt som muligt. Jeg forsøgte endda, at stoppe kurset i ret/regler for den almene sektor, ved at anmode om debat andet sted. Men der dukkede fortsat urigtigheder op her, og min samvittighed bød mig, at dette skulle rettes.
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 15:32
OPs spørgsmål er jo besvaret for længst, og en debat har vel lov til at udvikle sig.
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 16:29
Kandersen skrev:
JeTex skrev:
Fordi i sidste ende er det det samme. Der er altid en ejer bag en lejebolig/kompleks.
| Nej ikke korrekt, det er organisationen der ejer og dermed lejerne.
|
Skrevet den: 01-Juni-2016 kl. 16:59
Kandersen skrev:
JeTex skrev:
Der findes ikke uægte lejere eller ejere Hvad skete der med ejerens forpligtigelser over for lejeren? Det skal tolkes som prioritetsbestyrer, når jeg bruger ordet "ægte" ejer, her kan alt efter konjunkturerne hentes en gevinst ved salg. Valget af "ægte" ejer kan ikke bruges om lejer i den almene sektor, han har ikke gevinst ved fraflytning, men er dog i lovens termer ejer i boperioden.Ejerens forpligtelser i den almene sektor er jo lejeren selv, så han bestemmer jo selv de forpligtelser, der ligger uden for lovgivningen. Lovgivningen der vedtages i Folketinget og vedtægterne organisationsbestyrelsen beslutter, er ting lejeren selvfølgelig ikke kan fravige.
JeTex skrev:
Men ejerne af en boligorganisation er lejerne, så længe de bor der. De bestemmer suverænt over boligerne, så længe det er inden for lovens rammer. Beboerdemokratiet kan selvfølgelig vedtage særlige regler, men det er jo igen beboerne selv der vedtager eller forkaster. Alt hvad der laves, ændres, forbedres osv bestemmes af beboerne, og pengene, uanset formålet kommer kun et sted fra ( beboernes lommer ). Du kan også ændre din bolig indvendigt, helt som du lyster, så længe alt er håndværksmæssigt og korrekt/lovligt udført. Undtagelsen er hvor beboerdemokratiet måske har vedtaget begrænsninger, men det står jo frit for, at komme med forslag til ændringer. |
Øh nej. Ændre du noget som lejer, så er det din forpligtigelse at føre det tilbage til det som det var, når du fraflytter. Det er nok de færreste ejere der vil have noget imod forbedringer, og derfor ikke gøre brug af denne. Men hvis ejer siger det, så er det bare tilbage til det som det var. Læs lejeloven paragraf 28, 29 og 30. Og så lige paragraf 98, 99 og 99a. Dette er ikke korrekt, når vi snakker den almene sektor. Læs Råderetten for lejeboliger i almen sektor. http://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=173642#idf6e015b8-2907-4c55-b758-a9a4fedcefa5" rel="nofollow - https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=173642#idf6e015b8-2907-4c55-b758-a9a4fedcefa5
JeTex skrev:
Så i korte træk består lejerens ejerskab af boligen i, at han stort set til fulde råder over den indvendige indretning, og selv står for al økonomi af driften.
|
Det er i meget korte træk, såsom i nærmest ikke eksisterende. Du har helt misset alt hvad der vedrøre forpligtigelser for udlejer. Der er en masse sund fornuft i det du siger, men reglerne er rimelig fast. Det handler lige så meget om forpligtigelser, som det handler om sikkerhed og fordele/ulemper for udlejer/lejer. Igen ikke korrekt, det er i allerhøjeste grad eksisterende. Lejeren har kun forpligtelser over for sig selv og fællesskabet ( beboerdemokratiet ) samt den gældende lovgivning på området, da udlejer er organisationen og dermed en del af sig selv ( lejeren ). Den største forpligtelse lejeren har er, at huslejen falder til tiden. Og nej, jeg har intet misset omkring dette, men det kan fa...... være svært, at skulle forklare fyldestgørende, når jeg ikke må bruge 500 A4 sider på det. Og så er der faktisk et helt afsnit, netop omhandlet emnet. http://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=173642#id015e5756-15bf-429f-9cd4-5596b768174f" rel="nofollow - https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=173642#id015e5756-15bf-429f-9cd4-5596b768174f Finder ikke anvendelse i den almene sektor.
|
|
Skrevet den: 02-Juni-2016 kl. 11:39
JeTex skrev:
Finder ikke anvendelse i den almene sektor.
|
Så mangler du bare at finde ud af, om OP høre under den ene eller den anden lov. Den del har jeg ikke lige kunnet se tydeliggjort.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 02-Juni-2016 kl. 11:55
Han bor i almennyttigt lejemål.
M.v.h.
|
Skrevet den: 02-Juni-2016 kl. 12:00
Henrik B. skrev:
M.v.h. |
Som du læser hvor?
------------- Mvh
|
Skrevet den: 02-Juni-2016 kl. 12:34
Jeg kender OP! Var sammen med ham så sent som for 14 timer siden.
M.v.h.
|
Skrevet den: 02-Juni-2016 kl. 15:06
Henrik B. skrev:
M.v.h. | Betegnelsen almennyttig ophørte i 1996, ved lov om overgang fra almennyttig til almen boligorganisation
|
|