Print side | Luk vindue

Anbefaling af ny router

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=147117
Udskrevet den: 07-Juni-2025 kl. 06:54

Emne: Anbefaling af ny router
Skrevet af: JensJ200
Emne: Anbefaling af ny router
Skrevet den: 21-Juni-2016 kl. 12:30
Vi bor i et 200 m2 etplanshus med en 90/90 mbit fiber forbindelse. Vi er en familie som er storforbruger af internettet/netværket, og vi søger derfor en stabil, hurtig og simpel router. Prisen har ikke den store betydning.

Der vil primært være Apple produkter koblet på routeren (Macs og iPhones), men også diverse andre ting som NAS, printer, HUE osv.

Hvilken router vil I anbefale os? 

Svar:
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 21-Juni-2016 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Vi bor i et 200 m2 etplanshus med en 90/90 mbit fiber forbindelse. Vi er en familie som er storforbruger af internettet/netværket, og vi søger derfor en stabil, hurtig og simpel router. Prisen har ikke den store betydning.

Der vil primært være Apple produkter koblet på routeren (Macs og iPhones), men også diverse andre ting som NAS, printer, HUE osv.

Hvis den skal placeres synligt, bør i tage et kig på Apple Airport Extreme.
Ud over at se fornuftigt ud, yder den også rigtig godt.

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Skrevet af: Peter.C
Skrevet den: 21-Juni-2016 kl. 14:31
Får du ikke en router af din udbyder?

Brug routeren fra udbyderen og tilslut et Access Point (AP), fra f.eks Ubiquiti.

Skrevet den: 21-Juni-2016 kl. 14:50
AirPort Extreme ser ud til at være et lækkert produkt, som vil passe godt ind i vores Apple miljø. Men kan også se den nyeste version er fra 2013. Går router teknologien så langsom, at det stadig er en god router? Eller kommer Apple snart med en ny AirPort Extreme?

I øjeblikket bruger vi en gammel Asus RT-N56U router, og dens rækkevidde er ikke god nok.

Skrevet af: mortenstryhn
Skrevet den: 21-Juni-2016 kl. 14:59
Jeg har købt en Apple Airport Extreme for 2-3 måneder siden og det er det bedste køb jeg har gjort meget længe. Før det kørte jeg på den router, som kom fra YouSee og havde prøvet at sætte et ekstra access point op for at kunne dække hele lejligheden (100 m2).

Efter jeg satte Aiporten til og fik den konfigureret har der ikke været problemer med dækning eller langsom forbindelse mellem router og enheder. Jeg fik det bekræftet, da jeg skulle trække kabler til Airportens endelige placering og derfor havde den slået fra i et par uger - det var et helvede at skulle nøjes med YouSee-routeren!

Ja, Apple Aiport Extreme er ikke ny, men den har flere antenner end mange andre routere og den kører på alle de gængse 802.11-teknologier. Herudover bliver den stadigvæk opdateret, så den er ikke outdatet. Sidst, men ikke mindst er den nok den eneste router på markedet, som ikke er grim at have stående fremme ...

Skrevet den: 21-Juni-2016 kl. 15:05

AirPort Extreme ser ud til at være et lækkert produkt, som vil passe godt ind i vores Apple miljø. Men kan også se den nyeste version er fra 2013. Går router teknologien så langsom, at det stadig er en god router? Eller kommer Apple snart med en ny AirPort Extreme?

I øjeblikket bruger vi en gammel Asus RT-N56U router, og dens rækkevidde er ikke god nok.
Den understøtter 802.11ac standarden, som er den nyeste der findes.
I praksis kan jeg trække 285-290 Mbit/s fra min iPhone, hvis jeg står lige ved siden af den Wink

Hvis du ikke allerede tager TimeMachine backup af dine Mac computere på en anden måde, bør du også tage et kig på Time Capsule, som er den samme router, blot med indbygget harddisk og TimeMachine funktionalitet. Det fungerer rigtig godt.

-------------
mvh
Jesper \

- Douglas Adams

Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 21-Juni-2016 kl. 16:37
Jeg har selv ligeledes en AirPort Extreme og trækker fuld signal i stuen. Min router står i et værelse i den anden ende af huset. Købte først en Asus som var anbefalet i 1000kr markedet. Men der kunne jeg i stuen blot trække 15 m/bit på min 100 linie. Selv stående lige ved siden af oplevede jeg tab. Eneste rum jeg har tab i på 120 m2 et plans hus er soveværelset i modsatte ende. Her trækker jeg 91 m/bit. Er imponeret faktisk over den AirPort. Og den kan sælges om nogle år stadig til en ok pris - det er der ingen andre routere der kan prale af

Skrevet af: madslundt
Skrevet den: 21-Juni-2016 kl. 22:45
Jeg købte en Asus RT-AC87U og har ikke fortrudt det dét mindste! Den er dog ikke billig, men kommer med en masse lækre features som VPN server.
Selvfølgelig hvis du ikke har behov for alt det, så gå med noget der er billigere. Jeg har dog ikke problemer med rækkevidden herhjemme.
Asus skriver selv at den har en rækkevidde på 465 m², men det er nok testet under de aller bedste forhold.

Sørg for at vælge en router med dual band (2.4 og 5 GHz).

-------------
Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC

Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads

Skrevet af: joensson
Skrevet den: 21-Juni-2016 kl. 23:42
Vi har et ét plans 155m^2 hus.
Jeg har kørt med følgende forskellige setups  i løbet af det sidste års tid: 
2x Asus RT-N66U med TomatoUSB firmware. Glimrende stabilitet, men ikke så høj hastighed og rækkevidden var heller ikke helt i top. 
1x Asus RT-AC87 - Glimrende hastighed (når det virker) og meget god rækkevidde.
1x Apple Airport Extreme - Trods alderen gør den det fantastisk - meget tæt på AC87 hastighed.

Jeg opgraderede til en AC87 fra RT-N66'erne pga. hastigheden og rækkevidden. Den var super med mine kablede devices og wifi til vores macbooks, og jeg kunne godt lide de mange muligheder med deres software. 
Men der var problemer med at holde en stabil forbindelse til de iPhone 5, og 6 vi har her på matriklen, samt en Lenovo Thinkpad af nyere dato (konens arbejdslaptop). Problemerne var der uanset hvor tæt på AC87'eren enhederne var. Nyeste firmware fra Asus var installeret og jeg prøvede at skifte mellem de forskellige channels uden at det hjalp.
Jeg synes ikke jeg har læst om andre med samme problem, så måske var jeg bare uheldig. (har den stadig liggende i skuffen til når jeg får tid til at tweake lidt - den er ikke opgivet endnu :)).

I forhold til andre routere jeg har haft, så bliver AC87 en hel del varmere og den er meget større end RT-N66 modellen. Så selvom den ikke just er køn, så har den det bedst ved ikke at være gemt af vejen i et skab. WAF faktoren er rimelig negativ, især når den også smider hendes devices af nettet ;-).
Problemerne med iPhones og Lenovoen kom og gik, så det kan også have været noget udefra kommende. Jeg prøvede at justere på den i 3 uger uden markant forbedring af wifi-stabiliteten for vores iPhones og konens Lenovo og så røg den i skuffen - jeg har ikke haft problemer før eller efter med de andre routere og access points jeg har.

På det tidspunkt havde jeg egentlig besluttet mig for et par Ubiquity AC loftmonterede access points med PoE ned gennem huset, men de var i restordre og så fik jeg et godt tilbud på en brugt Apple Airport Extreme fra en kollega og købte den.

Jeg var ligesom andre i tvivl om en 3 år gammel model stadig var ok. Men jeg blev glædeligt overrasket - den spiller max - både med Apple grej og alt det andet. 
AndroidTV, AppleTv4, Lenovo laptops, Dell laptops, Macbook Pro, og diverse Chromecasts - det hele kører klippestabilt. Hastigheden og rækkevidde er kun en anelse ringere end AC87, men det er ikke meget. FTP overførsler over wifi kører med ca. 55MB/s stabilt - og det virker til at være min NAS der ikke kan følge med ret meget højere op - overførsler over LAN rammer ca. samme hastighed.
Der er ikke nogen synlige antenner og så er det hvide 'tower' noget mere konevenligt end det typiske router design - så man kan faktisk have den stående fremme uden alt for mange spydige kommentarer fra fruentimmeret.
Der er dog også ting ved  Airport Extreme jeg ikke synes er så fedt: 
 - Jeg var lidt overrasket  over at der kun er 3 LAN porte på den - men har en større switch stående i et skab nær ved som de kablede devices forbindes til, og så går der ét kabel op til extreme'n - så jeg mangler ikke den 4. port som sådan i mit nuværende setup.
 - Airport Utility som man bruger til at indstille Airport Extreme med synes jeg er meget begrænset. Man kan lave DHCP reservationer til mac-adresser, mappe porte, dele et tilkoblet USB-drev, og evt. extende et eksisterende netværk  - men det er også ca. det. 
Airport utility er nemt at bruge, men det er også et noget skrabet tool sammenlignet med hvad man normalt kan på routere og access points fra andre firmaer. 

Skrevet af: askernedefragrillen
Skrevet den: 22-Juni-2016 kl. 09:46

Jeg har længe kørt med ASUS produkter, senest en RT-AC87U som har kørt rigtig fin. Men jeg har ikke helt været tilfreds med dækningen. Og skal man have flere enheder, så er der bedre løsninger.

Derfor har jeg lige investeret i 
1 stk UBNT Unifi AP-AC Pro: 
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/
1 stk UBNT Edgerouter X SFP:
https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x-sfp/

Og jeg må sige, at jeg er meget imponerede! Big smile

Access Pointet dækker langt bedre end min RT-AC87U og hastigheden er mindst lige så god. Jeg har 50 Mbit i download og speedtesten på min iPhone 6S siger 50 sharp. 

Fordelen ved UBNT's produkter er, at de er lavet og gearet til at køre flere accesspunkter for wifi. Og med Power over Ethernet er det nemt at montere dem diskret på væg, loft eller over loftet.

Klart de bedste produkter jeg har haft i hænderne længe!

Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 22-Juni-2016 kl. 10:21
Det er en Asus AC68U jeg havde og må indrømme jeg var skuffet, især ift de anmeldelser den faktisk har fået. Måske det bare var mit hjem:).

Evt prøv at købe i elgiganten, de er ikke så firkantede ift prøveperiode. Men er enig i at apple airport app er ikke til de store tweaks, det skal man lige gøre sig klart. Til gengæld er det lynhurtigt at sætte op og i mit hjem rock solid. Ikke et udfald har den haft. Miin router står på et skab inde i et værelse hvor der er lukket dør 24/7 og her trækker jeg som nævnt 100% ja endda trækker jeg 110/110% på en 100/100 linje;). Men det skal nok tilskrives min netudbyder mere, men den sender fuld styrke

Skrevet af: Steffen32
Skrevet den: 22-Juni-2016 kl. 11:37
Jeg prøvede en hel det forskelligt gennem tiderne. Men altid med diverse forskellige problemer. Det hele faldt på plads da jeg købte en bruge Airport Extreame (den flade model) Siden har der ikke været problemer. Så den får en klar anbefaling fra mig :-)

Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 22-Juni-2016 kl. 14:10
De router du får fra din udbyder er da ikke det plastik værd de er pakket ind i ( kun min mening)

Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 22-Juni-2016 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Det er en Asus AC68U jeg havde og må indrømme jeg var skuffet, især ift de anmeldelser den faktisk har fået. Måske det bare var mit hjem:).

Boostede min, så den sparker 500 mW ud, dækker fint hele huset. ( Naboerne kan ikke se den)

Skrevet af: askernedefragrillen
Skrevet den: 22-Juni-2016 kl. 14:16
Skulle det have interesse, så har jeg nu en ASUS RT-AC87U i overskud. Original emballage medfølger. :-)

Skrevet den: 22-Juni-2016 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Boostede min, så den sparker 500 mW ud, dækker fint hele huset. ( Naboerne kan ikke se den)
Er det fordi den ikke kan nå til dem eller du har skjult SSID ?
Hvis du bare har skjult det, forstyrrer den jo stadig (for ikke at nævne at du overtræder loven Wink )

-------------
mvh
Jesper \

- Douglas Adams

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 22-Juni-2016 kl. 15:00

Har ligeledes også et hus på din størrelse, men jeg benytter 2 x Airport ekstreme router for at få max. hastighed til div. iPhones - iPads - Apple TV's -iMac´s etc. over hele huset, og til dels også haven. Der benyttes mest 802.11AC - 5GHz. routerne er sat op som Roaming Network med kabel forbindelse i mellem dem.

Jeg har en 100/100 fra Fibia og der er fuld knald på alle enheder i hele huset. Har faktisk link speed på 1300Mbps på et par af maskinerne.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet af: Deumer
Skrevet den: 22-Juni-2016 kl. 16:40
Brug den router du får fra din udbyder, slå WiFi fra i den og køb et ordeligt AP og placer det centralt i huset, gerne i loftet, jeg ved der kan være lidt arbejde med at trække kabel, men du kommer ikke til at opleve WiFi problemer mere. Jeg har selv et Xclaim Xi-3 og har fuld skrald i hele huset, det har yderligere den fordel at det understøtter POE, altså får strøm gennem netkablet så du ikke behøver tænke på at trække strøm til det.

Skrevet den: 22-Juni-2016 kl. 18:12
Hvorfor valgte du Xclaim Xi-3 fremfor Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO?

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 22-Juni-2016 kl. 18:42

Med ovennævte havde jeg nogle allerhelvedes problemer med Airplay, vi sat 5-6 stykker og airplay kom bare aldrig til at spille, det ligger dog nogle måneder tilbage nu. Men de blev efterfølgende brugt som lerduer.LOL

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet af: Guests
Skrevet den: 22-Juni-2016 kl. 23:35
vi har lige anskaffet en linksys wrt1200ac afløseren for den gamle wrt54g den kører på en 115/115mbit linie 

den er nem og sætte op

asus har jeg prøvet og den er ikke imponerende mange fejl i fw og asus gør intet ved ens problemer mv

Skrevet af: Roland
Skrevet den: 23-Juni-2016 kl. 05:12
Jeg er yderst tilfreds, med min nyligt anskaffede https://www.power.dk/pc-og-tilbehor/routere-og-netvark/routere/netgear-ac3200-tradlos-router/p-242423/?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner" rel="nofollow - Netgear Nighthawk X6 AC3200 Tri-band Router.
Både hvad angår speed og rækkevide. Super nem at sætte op og kører fortrinligt.
Den er godt nok stor og ligner et lille fladt rumskib Wink Men kan evt. stå på en høj reol (hvilket jo også er det optimale), hvis størrelse og udseende har en betydning.

-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks

Skrevet den: 23-Juni-2016 kl. 08:11

Jeg har rigtig god erfaring med Xclaim og Ruckus kvalitet, det har jeg ikke med Ubiquiti, så det er sådan set eneste grund

Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 23-Juni-2016 kl. 08:11
Hjemme ved os døjer vi med lidt udfald på Airplay - primært på kones 5S'er (ingen problemer på min 6'er)

Har overvejet at skifte min TPlink 750 router ud med en Airport Extreme - fandt en A1354 fra 2009, den understøtter ikke AC, men ellers ser den vel ok ud?

Har ikke brug for superhurtigt forbindelse - men STABILT net istedet, ser "kun" Netflix/Viaplay osv - ingen spil

Er bare i tvivl om et produkt fra 2009 virkelig kan konkurrere med et fra 2014 (købte min router der...)

Eller kan det være noget på konens 5'er der er sat forkert op?

Skrevet den: 23-Juni-2016 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Hjemme ved os døjer vi med lidt udfald på Airplay - primært på kones 5S'er (ingen problemer på min 6'er)

Har overvejet at skifte min TPlink 750 router ud med en Airport Extreme - fandt en A1354 fra 2009, den understøtter ikke AC, men ellers ser den vel ok ud?

Har ikke brug for superhurtigt forbindelse - men STABILT net istedet, ser "kun" Netflix/Viaplay osv - ingen spil

Er bare i tvivl om et produkt fra 2009 virkelig kan konkurrere med et fra 2014 (købte min router der...)

Eller kan det være noget på konens 5'er der er sat forkert op?

Ja jeg kan som sagt kun anbefale at man køber et ordenligt Accespoint i stedet for og placerer det optimalt, midt i huset. Problemet med WiFi routerne er oftest at de er placeret i umiddelbar nærhed af hvor ens forbindelse kommer ind i huset, og det er som regel ved en ydervæg, og at WiFi'en er middelmådig.
Med et ordenligt AP placeret korrekt, skal du aldrig bekymre dig om WiFi igen, det virker bare Smile

Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 23-Juni-2016 kl. 08:26
Hov, glemte at nævne at min router sidder cirka midt i huset (167m2) kablet forbindelse til modem som sidder ved ydervæg

Router er "gemt" på loftet

Der er kabler til ATV'erne og computer - eneste trådløse er Ipads & Iphones

Skrevet den: 23-Juni-2016 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Hov, glemte at nævne at min router sidder cirka midt i huset (167m2) kablet forbindelse til modem som sidder ved ydervæg

Router er "gemt" på loftet

Der er kabler til ATV'erne og computer - eneste trådløse er Ipads & Iphones

Så er det jo ret nemt at bore hul i loftet og trække et kabel ned til et AP og monterer AP'et over kabel og hul, Xclaim er perfekt til det formål og da du ikke er kræsen mht. AC, kan du "nøjes" med et Xi-1
Dr følger en POE injektor med hvis ikke din router/switch understøtter POE, så bare der er adgang til strøm i nærheden af din router, så spiller det

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 24-Juni-2016 kl. 12:45
jeg har lige fået nyt yousee modem, det har jeg sat i bridge mode, også satte jeg en  http://www.linksys.com/dk/p/P-WRT1900AC/" rel="nofollow - http://www.linksys.com/dk/p/P-WRT1900AC/ wrt1900ac router ind, og den spiller ret godt, der er mange features, og den understøtter alternativ firmware hvis man er til det.
Generelt syntes jeg dog godt om brugerinterface, og at man kan logge på den ude fra hjemme via deres setupside hvilket er smart mht. portforward osv. til NAS o lign.
Har man børn er der også en nem app hvor man kan give tidsplan på internet på børnenes udstyr + man kan blokere adresser.

fra stuen trækker jeg vel 190Mbit over internettet via 5Ghz wifi, hvilket næsten er fuld skrald i forhold til kabel på internettet, hastighed til NAS på lokalnet er endnu hurtigere, jeg har ikke lige lavet en måling men der er smæk på.

Den er i øvrigt også god hvis man sætter en usb disk til den så kan den dele filer over netværk ala nas agtigt. 

-------------
Mvh

René

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 25-Juni-2016 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Generelt syntes jeg dog godt om brugerinterface, og at man kan logge på den ude fra hjemme via deres setupside hvilket er smart mht. portforward osv. til NAS o lign.

Sådan nogle ting ville jeg da sørge for at få lukket som det første.
En router er første bastion i at sikre dit hjem og det sidste man ønsker er tilgang til denne udefra.

Hvis du skal på routeren udefra, så bør det ske igennem en VPN opkobling. Thumbs Up

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet den: 25-Juni-2016 kl. 21:14
Til alle jer med Apple router, så er der kommet en ny vigtig firmware opgradering som lukker et stort sikkerhedshul, hvor en angriber udefra kan skaffe sig administrator adgang.

-------------

Skrevet den: 25-Juni-2016 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Til alle jer med Apple router, så er der kommet en ny vigtig firmware opgradering som lukker et stort sikkerhedshul, hvor en angriber udefra kan skaffe sig administrator adgang.
Jeps, v. 7.7.7 til Airport Extreme og Time Capsule, v.7.6.7 til Airport Express.
Så bliver man glad for at de er til at holde ud at se på, så de står synligt. Deres grønne power LED, begynder nemlig at blinke gult, så snart der er en opdatering til dem Big smile

-------------
mvh
Jesper \

- Douglas Adams

Skrevet den: 25-Juni-2016 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Sådan nogle ting ville jeg da sørge for at få lukket som det første.
En router er første bastion i at sikre dit hjem og det sidste man ønsker er tilgang til denne udefra.

Hvis du skal på routeren udefra, så bør det ske igennem en VPN opkobling. Thumbs Up

Helt enig. Kan jo så overhovedet slet ikke se hvornår sådan en funktion skulle være smart.

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 26-Juni-2016 kl. 13:41
så er den slået fra, syntes nu ikke lige den svarede via vpn udefra, dvs min NAS svarer fint hvor jeg kører L2TP vpn til, som kører fint.
Routeren understøtter openVPN, men det syntes jeg ikke lige jeg jeg kunne finde ud af at sætte op på iphonen.

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 26-Juni-2016 kl. 15:13
på linksys router wrt1200ac som vi bruger(den er næsten ens med wrt1900, den har også denne adgang, nu er det ikke bare en alm ip adresse man tilgår routeren med men en spec adgang via linksys hvor man skal indtaste ens mail adresse + minimum 8 cifret kode.

asus har også denne form for extern adgang 

Skrevet den: 26-Juni-2016 kl. 16:33
Jeg har her i weekenden testet Apple Airport Extreme og Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO.

Airport Extreme er hurtigere, mere stabil og nemmere at sætte op end UniFi. UniFi kan MEGET mere end Airport Extreme, men det har vi ikke behov for. Airport Extreme er derfor langt det bedste valg for os af de to produkter.

Jeg savner dog at Airport Extreme kan hænges op i loftet, så inden jeg træffer min endelig afgørelsen tror jeg også jeg vil prøve at teste Xclaim Xi-3, som ser rigtig interessant ud.

Hvis I har andre bud på en AP, som kan hænge i loftet, eller blot har en kommentar, så hold jer ikke tilbage :)

Skrevet den: 26-Juni-2016 kl. 16:43

Jeg har her i weekenden testet Apple Airport Extreme og Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO.

Airport Extreme er hurtigere, mere stabil og nemmere at sætte op end UniFi. UniFi kan MEGET mere end Airport Extreme, men det har vi ikke behov for. Airport Extreme er derfor langt det bedste valg for os af de to produkter.

Jeg savner dog at Airport Extreme kan hænges op i loftet, så inden jeg træffer min endelig afgørelsen tror jeg også jeg vil prøve at teste Xclaim Xi-3, som ser rigtig interessant ud.

Hvis I har andre bud på en AP, som kan hænge i loftet, eller blot har en kommentar, så hold jer ikke tilbage :)

Rigtig god ide at teste Xclaim, men mener du ikke du har brug for AC, så er Xi-2 fin nok, den kan både 2,4 og 5Ghz samtidig, Xi-1 kan både 2,4 og 5Ghz dog ikke på samme tid.
Mht opsætning og administration af Xclaim har du 3 valg, Cloud hvor du opretter konto og har mulighed for fjernadministration af flere AP, Smartphone App som egenlig bare er for nemhedens skyld, og så via Web administration på lokal IP adressen. Jeg har erfaring med alle 3, og hvis du ikke har brug for professionel administration og overvågning af din(e) Xclaims, så er det simpleste og nemmeste, Web interface. Husk på at hvis du opretter en Cloud konto og opsætter dit AP der, så mister du muligheden for lokal administration, altså de kan ikke kombineres 

Skrevet den: 26-Juni-2016 kl. 17:32

Hvis vægmontering er ok, kan du bruge dette:  http://tein-shop.dk/da/apple-tilbehor/108-apple-airport-time-capsule-2013-15-airport-extreme-2013-15-vaegbeslag.html" rel="nofollow - http://tein-shop.dk/da/apple-tilbehor/108-apple-airport-time-capsule-2013-15-airport-extreme-2013-15-vaegbeslag.html

-------------
mvh
Jesper \

- Douglas Adams

Skrevet den: 26-Juni-2016 kl. 17:39

så er den slået fra, syntes nu ikke lige den svarede via vpn udefra, dvs min NAS svarer fint hvor jeg kører L2TP vpn til, som kører fint.
Routeren understøtter openVPN, men det syntes jeg ikke lige jeg jeg kunne finde ud af at sætte op på iphonen.
Hvis du allerede har VPN igennem din NAS, så burde du få en IP på dit netværk og den vej igennem fange din router.
Du behøver ikke VPN til routeren, bare til dit netværk.

-------------

Skrevet den: 28-Juni-2016 kl. 15:46
Jeg har i et par timer testet Xclaim Xi-3 , og indtil videre er jeg MEGET imponeret. Deumer jeg siger derfor mange tak for tippet! :) 

Jeg satte den op med deres iPhone app, som var utrolig simpel. Dækningen er helt sikkert bedre end Airport ekstreme. Men selvom jeg placerer Xclaim Xi-3 centralt får jeg kun 15 mbit (har 60/60 mbit) på http://speedtest.net" rel="nofollow -

Tror I Xclaim Xi-3 vil klare roaming lige så godt som Airport ekstreme? Er der nogen der har noget negativt at sige om Xclaim, for ellers tror jeg faktisk jeg væger Xclaim som vores wifi løsning.

Skrevet den: 28-Juni-2016 kl. 16:10

Jeg har i et par timer testet Xclaim Xi-3 , og indtil videre er jeg MEGET imponeret. Deumer jeg siger derfor mange tak for tippet! :) 

Jeg satte den op med deres iPhone app, som var utrolig simpel. Dækningen er helt sikkert bedre end Airport ekstreme. Men selvom jeg placerer Xclaim Xi-3 centralt får jeg kun 15 mbit (har 60/60 mbit) på http://speedtest.net" rel="nofollow -

Tror I Xclaim Xi-3 vil klare roaming lige så godt som Airport ekstreme? Er der nogen der har noget negativt at sige om Xclaim, for ellers tror jeg faktisk jeg væger Xclaim som vores wifi løsning.

Hvad måler du de 15Mbit på? Jeg måler fuld skrald på min 300/300 over hele huset på vores, men selvfølgelig ikke på smartphones og ipads, men dog på mit AppleTV 4

Skrevet den: 28-Juni-2016 kl. 16:19
Jeg måler det på min Macbook Air.

Deumer: Hvor stort er dit hus, og hvad er væggene lavet af?

Vores er som sagt et 200 m2 etplanshus, hvor væggene  er lavet af mursten.

Skrevet den: 28-Juni-2016 kl. 16:28

Jeg måler det på min Macbook Air.

Deumer: Hvor stort er dit hus, og hvad er væggene lavet af?

Vores er som sagt et 200 m2 etplanshus, hvor væggene  er lavet af mursten.

Ca 130 m2 med letbeton indervægge. Men hvad med signalet, er det virkeligt så svagt den kun kan trække 15 Mbit igennem? Har du prøvet med en anden computer, og/eller skifte mellem 2,4 og 5 Ghz?

5Ghz er ikke god til tykke vægge og lange afstande, til gengæld er der mindre støj.
Hvilken udbyder har du? Prøv evt. at måle op mod deres servere, det giver den mest korrekte måling

Skrevet den: 28-Juni-2016 kl. 16:38
De 15 mbit var på 5 Ghz, når jeg har siddet i rummet lidt tid skifter min Macbook automatisk til 2,4 Ghz, og så er hastigheden ca. 40 mbit. Så der er godt nok stor forskel på 5 Ghz og 2,4 Ghz som du nævner. I øvrigt rigtig fedt at Xclaim har 5 og 2,4 Ghz i samme netværksnavn.

Det store spørgsmål er så om jeg bør nøjes med en AP, som giver god hastighed i langt de fleste rum, eller om jeg skal vælge to AP, og få fuld hastighed i hele huset?

Skrevet den: 28-Juni-2016 kl. 16:42
Ja når den skifter tyder det på dårlig dækning på 5Ghz, men jeg synes nu stadig du bør få mere gennem end 40 Mbit uanset hvor du er i huset. Har du placeret Xclaimen i loftet og i så fri luft som muligt?
Om du skal vælge 2 er et temperamentsspørgsmål og økonomisk, men som det ser ud nu er der noget der ikke spiller.
Hvad måler du i umiddelbar nærhed af AP'et?

Skrevet den: 28-Juni-2016 kl. 17:09
I øjeblikket står Xclaim Xi-3 på en reol ca. 90 cm fra gulvet med god plads omkring sig. Det er meningen den på sigt skal op og hænge i loftet, men inden jeg hænger den op skal jeg have besluttet mig for om jeg skal have en eller to.

I nærheden er AP'et måler jeg 60/60 mbit via speedtest.net, som er min maksimale internet hastighed.

Skrevet den: 28-Juni-2016 kl. 17:14

I øjeblikket står Xclaim Xi-3 på en reol ca. 90 cm fra gulvet med god plads omkring sig. Det er meningen den på sigt skal op og hænge i loftet, men inden jeg hænger den op skal jeg have besluttet mig for om jeg skal have en eller to.

I nærheden er AP'et måler jeg 60/60 mbit via speedtest.net, som er min maksimale internet hastighed.

Ja det burde hjælpe når den kommer op i loftet, du kunne evt prøve at få en til at hjælpe med at holde den mod loftet mens du måler

Skrevet den: 28-Juni-2016 kl. 18:10
Men er det ikke urealistisk at en AP ville kunne dække 200 m2 af mursten med fuld hastighed i hele huset? Godt 100 m2 lyder mere realistisk, og i mit tilfælde vil det så betyde jeg skal have to AP.

Hvis jeg ender med at vælge Xclaim, skal jeg så bare bruge router funktionen, fra den sikkert dårlige router, som følger gratis med ved mit fiber selskab? Eller vil jeg kunne opnå nogen fordele ved at købe en anden router?

Skrevet den: 28-Juni-2016 kl. 18:17

Men er det ikke urealistisk at en AP ville kunne dække 200 m2 af mursten med fuld hastighed i hele huset? Godt 100 m2 lyder mere realistisk, og i mit tilfælde vil det så betyde jeg skal have to AP.

Hvis jeg ender med at vælge Xclaim, skal jeg så bare bruge router funktionen, fra den sikkert dårlige router, som følger gratis med ved mit fiber selskab? Eller vil jeg kunne opnå nogen fordele ved at købe en anden router?

Jo, den kan ikke dække hele huset 100%, men den burde kunne trække mere end de 15 Mbit, men der er forskel på huse, nogle er helt perfekte andre dør nærmest WiFi mæssigt, når man kommer ud i yderområderne. Men du vil sandsynligvis få bedre dækning når/hvis det kommer i loftet.

Ja slå WiFi fra i routeren og brug kun Xclaim, men har du ikke gjort det nu? Hvis ikke, så prøv at gøre det og mål igen, 2 WiFi kan sagtens støje hinandens signaler ret meget, specielt når de er så tæt på.

Nej du får ikke ret meget ud af at købe ny router, når du ikke bruger WiFi i den, router den jo kun og det kan de fleste gøre ret godt, den vil dog have godt af en genstart en gang imellem, de kan godt blive sløve, sæt evt et tænd/sluk ur på den og lad den slukke strømmen en gang i mellem om natten

Skrevet den: 28-Juni-2016 kl. 18:45
Hmm af en eller anden grund, så oplever jeg at min Sonos PLAY:1 ofte bliver smidt af mit wifi, så jeg skal genstarter den. Mon Xclaim har et problem med Sonos.

Skrevet den: 28-Juni-2016 kl. 18:53
Hm, jeg oplever ikke problemer med mit Sonos

Skrevet den: 02-Juli-2016 kl. 20:37
http://www.linksys.com/dk/support-article?articleNum=143604

Her står alt om smart wifi adgangen og sikkerheden bag systemet 

Skrevet af: Plex
Skrevet den: 16-Juli-2016 kl. 15:11

Hmm af en eller anden grund, så oplever jeg at min Sonos PLAY:1 ofte bliver smidt af mit wifi, så jeg skal genstarter den. Mon Xclaim har et problem med Sonos.

Hvordan går det med din Xclaim - glad og tilfreds, eller har du valgt noget andet?

Den med Sonos og Xclaim har jeg hørt før, men omvendt har jeg også hørt fra andre, at det kører problemfrit hos dem. 

Jeg har før korttidstestet en Xclaim op i mod min ældre Asus RT-N66U, med et skuffende resultat, når der isoleret kigges på hastigheden (lav link hastighed) - vel og mærket Xclaim'ens fordel med AC. Rækkevidden var dog næsten på højde med Asus'en. 

Jeg overvejer at købe en Unifi AC pro til halv pris i forhold til Xi3, men du skriver den er langsom - men hvad mener du med langsom? Hvor høj link hastighed opnåede du med Unfi'en? 

Xclaim'en må have en lille fordel med deres Cloud service, hvis man kan lide at tilgå tingene udefra, men det er vidst på vej til Unifi også - altså uden decideret controller.

Print side | Luk vindue