Print side | Luk vindue

Ny SUB med punch til bio, sealed vs ported?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=147348
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 21:18


Emne: Ny SUB med punch til bio, sealed vs ported?
Skrevet af: jonit
Emne: Ny SUB med punch til bio, sealed vs ported?
Skrevet den: 06-Juli-2016 kl. 18:06
Jeg har en hjemme bio på 22 kvm 4,7 * 4,7 meter.

Mit lyd setup er således: 


Lyd setup 7.1: 

2 stk. Dali suite 1.5 Front 

1 stk. Dali suite 0,5 Center 

2 stk. Dali Suite Rear (Surround)

2 stk. Dali Blue R1000 (Surround Back)

Dali SUB E-12F Subwoofer 

Audio Pro B 1.35 Sobwoofer

Onkyo TX-NR 809 7.2 AV Reciever


Jeg savner dog noget mere punch og præcision i bunden, hvilket nok skyldes at mine subs nok ikke var de bedst egnede valg til Film, men det var nogle gode tilbud. Det er en Dali SUB E-12F Subwoofer og en
Audio Pro B 1.35 Sobwoofer. Jeg har arbejdet med at få dem integreret sammen (lyttet mig frem) og syntes det er lykkes ok, på trods af at det er to meget forskellige subs. 
 
Jeg overvejer at skifte dem ud med en SVS subwoofer SB/PB - model 1000/2000, men kan ikke finde ud af hvilken model der er mest egenet til mit rum, og hvilken størrelse det skal være, nogen der har erfaringer med det?
Vil gerne have mere punch, dybere og præcision i LFE sporet og det er vist det som SVS kan levere til en fornuftig penge, så vidt jeg kan læse mig til.

Ved ikke helt og jeg skal bruge en SVS sammen med min nuværende Dali E-12F og så skrotte Audio Proén eller helt erstatte dem begge med en SVS sub, mit budget rækker kun til én SVS til at starte med.


-------------
Jonit... , Se mere her...
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130140&PID=1314415&title=min-Bio - Min Bio



Svar:
Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 06-Juli-2016 kl. 19:28
Sp ville nok være bedst til større rum, også større end sb modellen. Evt 2xsp2000 :)


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 06-Juli-2016 kl. 19:29
2x på sigt, starte med en


Skrevet af: jonit
Skrevet den: 06-Juli-2016 kl. 20:14
Oledk: Mener du at en SB Sealed box er bedre til større rum frem for en Ported Box? Er mit et større rum? Havde fået den opfattelse at det var omvendt?



-------------
Jonit... , Se mere her...
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130140&PID=1314415&title=min-Bio - Min Bio


Skrevet af: Preps
Skrevet den: 06-Juli-2016 kl. 22:32
Hvad er dit budget ved et evt salg af begge nuværende subs?


Skrevet af: 0leDK
Skrevet den: 06-Juli-2016 kl. 22:44
Mener portet/sp er bedre til dit rum og mere punch.


Skrevet af: jonit
Skrevet den: 06-Juli-2016 kl. 23:02
Preps: Mit budget er til en stk ny svs sub, alt afhængig af hvad jeg kan få for mine to nuværende, hvad tænker du kunne være en løsning da?

-------------
Jonit... , Se mere her...
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130140&PID=1314415&title=min-Bio - Min Bio


Skrevet af: Decolour
Skrevet den: 07-Juli-2016 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:

Oledk: Mener du at en SB Sealed box er bedre til større rum frem for en Ported Box? Er mit et større rum? Havde fået den opfattelse at det var omvendt?


Portet box (PB) går dybere og der er lidt mere smæk i.

De har meget større kabinet og kan bedre fylde et større rum

Sealed box (SB) går knapt så dybt, men spiller også rigtig godt.

Jeg har tidligere haft en nsd pb12 og har nu en nsd sb12.

Den portede gik noget dybere, men synes også den lille lukkede gør det rigtig fint.

jeg har den faktisk til salg herinde også hvis det er, den er helt som ny

Jeg har også en XTZ Cinema 1x12" den går dybere end en svs sb12, og har et lidt pænere kabinet og bedre byggekvalitet. Den er også til salg.

Begge spiller bare rigtig godt.

Mvh Kim L. Poulsen
6670 Holsted
Tlf: 29721179



Skrevet af: jonit
Skrevet den: 07-Juli-2016 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af Decolour Decolour skrev:

Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:

Oledk: Mener du at en SB Sealed box er bedre til større rum frem for en Ported Box? Er mit et større rum? Havde fået den opfattelse at det var omvendt?


Portet box (PB) går dybere og der er lidt mere smæk i.

De har meget større kabinet og kan bedre fylde et større rum

Sealed box (SB) går knapt så dybt, men spiller også rigtig godt.

Jeg har tidligere haft en nsd pb12 og har nu en nsd sb12.

Den portede gik noget dybere, men synes også den lille lukkede gør det rigtig fint.

jeg har den faktisk til salg herinde også hvis det er, den er helt som ny

Jeg har også en XTZ Cinema 1x12" den går dybere end en svs sb12, og har et lidt pænere kabinet og bedre byggekvalitet. Den er også til salg.

Begge spiller bare rigtig godt.

Mvh Kim L. Poulsen
6670 Holsted
Tlf: 29721179


Tak for buddet Kim, er pt. i undersøgelsesfasen og er ikke helt klar til at købe endnu, jeg tænker over det. Tænker umiddelbart at at en portet box passer bedre til det jeg ønsker, masser at punch, det skal kunne mærkes i brystet når U571 smider dybvandsbomber.


-------------
Jonit... , Se mere her...
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130140&PID=1314415&title=min-Bio - Min Bio


Skrevet af: jonit
Skrevet den: 07-Juli-2016 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af Decolour Decolour skrev:

Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:

Oledk: Mener du at en SB Sealed box er bedre til større rum frem for en Ported Box? Er mit et større rum? Havde fået den opfattelse at det var omvendt?


Portet box (PB) går dybere og der er lidt mere smæk i.

De har meget større kabinet og kan bedre fylde et større rum

Sealed box (SB) går knapt så dybt, men spiller også rigtig godt.

Jeg har tidligere haft en nsd pb12 og har nu en nsd sb12.

Den portede gik noget dybere, men synes også den lille lukkede gør det rigtig fint.

Nu er jeg selvfølgelig nysgerrig efter at vide hvorfor du har skiftet fra ported til sealed? og hvorfor bruger du ikke din XTZ længere?


-------------
Jonit... , Se mere her...
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130140&PID=1314415&title=min-Bio - Min Bio


Skrevet af: Decolour
Skrevet den: 07-Juli-2016 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:

Oprindeligt skrevet af Decolour Decolour skrev:

Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:

Oledk: Mener du at en SB Sealed box er bedre til større rum frem for en Ported Box? Er mit et større rum? Havde fået den opfattelse at det var omvendt?


Portet box (PB) går dybere og der er lidt mere smæk i.

De har meget større kabinet og kan bedre fylde et større rum

Sealed box (SB) går knapt så dybt, men spiller også rigtig godt.

Jeg har tidligere haft en nsd pb12 og har nu en nsd sb12.

Den portede gik noget dybere, men synes også den lille lukkede gør det rigtig fint.

jeg har den faktisk til salg herinde også hvis det er, den er helt som ny

Jeg har også en XTZ Cinema 1x12" den går dybere end en svs sb12, og har et lidt pænere kabinet og bedre byggekvalitet. Den er også til salg.

Begge spiller bare rigtig godt.

Mvh Kim L. Poulsen
6670 Holsted
Tlf: 29721179


Tak for buddet Kim, er pt. i undersøgelsesfasen og er ikke helt klar til at købe endnu, jeg tænker over det. Tænker umiddelbart at at en portet box passer bedre til det jeg ønsker, masser at punch, det skal kunne mærkes i brystet når U571 smider dybvandsbomber.

Altid en god ide og undersøge tingene ordentligt.

hvis det er punch du skal have er der ingen tvivl du SKAL have en portet sub.

den nsd pb12 jeg havde den kunne sgu trykke rigtig godt. Der kunne det også mærkes fysisk:-)

held og lykke med din søgen efter ordentlig bas.

Mvh Kim 


Skrevet af: Preps
Skrevet den: 07-Juli-2016 kl. 17:13
I stedet for at købe en SVS SB/PB2000 ville jeg spare lidt ekstra op og købe noget brugt der er kraftigere, f.eks. en Velodyne SPL-1200 ultra. Så får du også en fornuftig rumkorrektion med, som du højst sansynligt vil have gavn af.

Der vist stadig en til salg i køb/salg forummet.


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 07-Juli-2016 kl. 18:09
Preps velodyne går ikke under 20hz så til film vil klart spare de penge og tage en PB 2000 som går dybere og derfor får rummet til at ryste. Og til den pris velodyne står til kan han lige så godt købe to PB 2000 som jævner en enkel ultra 1200 med jorden

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 07-Juli-2016 kl. 18:19
Og til spørgsmålet. Jeg har haft sb 2000 og har nu PB 2000, hvis du vil ha et ordentlig punch kommer du ikke udenom PB 2000 som leverer et væsentlig højere lydtryk. Sb 2000 er en ganske fin sub og er pladsen et problem så vælg den men er pladsen ligegyldig så ville det være dumt at vælge sb 2000

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: ferrarimik
Skrevet den: 07-Juli-2016 kl. 22:35
Jeg har også en svs SB12-NSD til salg her inde, jeg sælger den pga at jeg sku prøve en ported SUB, da PB2000 fylder en del, valgte jeg en PC2000 som også er ported men i cylinder form, der er mere punch/volume i en ported specielt i de helt lave frekvenser, men hører du meget musik er en sealed mere præcis ikke at en ported er upræcis men den er beder til film og explosioner efter min mening

-------------
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 08-Juli-2016 kl. 08:56
der er rigtig mange subs som kan få rummet til at ryste. Hvis det er det som man mener med kvalitet, er der rigtig mange subs til billige penge. Det største problem med rigtig mange subs , er at de performer rigtig dårligt over 50-60 hz. Hvilken besværliggøre integrationen med fronter og surrounds. man er dog ikke i tvivl om at der er en subs under filmen ( hvilket i min verden er negativt )

der er ikke noget værre end pistolskud , hvor subs tydeligvis også har output.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: jonit
Skrevet den: 08-Juli-2016 kl. 09:12
Jeg er sikker på at Velodyne og andre mærker har masser af gode subwoofere også, så måske hvis der kommer et super godt tilbud kunne det være noget. 

Jeg er sikker på at en sub med rumkorrektion ville gøre opsætningen nemmere og med endnu bedre lyd, men syntes dog at man godt kan lytte sig frem til en fornuftig indstilling/placering, det har jeg gjort med mine to nuværende subs, men savner bare mere råstyrke og punch samt at de kommer dybere ned.

Filmlyd der går dybt, kan mærkes og samtidig er præcist og rent, er det primære for mig. Jeg hører også musik på indimellem, men det er mest blu ray koncert optagelser med flerkanals lyd. Det lyder som om at jeg skal gå efter en ported sub til mit formål. 
SVS subwoofere har fået super gode anmeldelser og syntes det er et godt bud set i forhold til mit budget.

En SVS PB 2000 lyder som en model der kunne passe godt til mit behov og mit rum (jeg har plads til den også to af demSmile) og WAF er ikke en faktor herWink. Kigger nok efter brugt i første omgang, kunne en SVS PB 1000 også gøre det, eller måske to af dem?

Hvordan er de ældre modeller fra SVS PB 12/10 NSD, er det ligeså gode som de nye?

Er der nogen ide i af beholde min Dali E12F sub og bruge den sammen med en SVS PB 1000/2000?



-------------
Jonit... , Se mere her...
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130140&PID=1314415&title=min-Bio - Min Bio


Skrevet af: Decolour
Skrevet den: 08-Juli-2016 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:

Jeg er sikker på at Velodyne og andre mærker har masser af gode subwoofere også, så måske hvis der kommer et super godt tilbud kunne det være noget. 

Jeg er sikker på at en sub med rumkorrektion ville gøre opsætningen nemmere og med endnu bedre lyd, men syntes dog at man godt kan lytte sig frem til en fornuftig indstilling/placering, det har jeg gjort med mine to nuværende subs, men savner bare mere råstyrke og punch samt at de kommer dybere ned.

Filmlyd der går dybt, kan mærkes og samtidig er præcist og rent, er det primære for mig. Jeg hører også musik på indimellem, men det er mest blu ray koncert optagelser med flerkanals lyd. Det lyder som om at jeg skal gå efter en ported sub til mit formål. 
SVS subwoofere har fået super gode anmeldelser og syntes det er et godt bud set i forhold til mit budget.

En SVS PB 2000 lyder som en model der kunne passe godt til mit behov og mit rum (jeg har plads til den også to af demSmile) og WAF er ikke en faktor herWink. Kigger nok efter brugt i første omgang, kunne en SVS PB 1000 også gøre det, eller måske to af dem?

Hvordan er de ældre modeller fra SVS PB 12/10 NSD, er det ligeså gode som de nye?

Er der nogen ide i af beholde min Dali E12F sub og bruge den sammen med en SVS PB 1000/2000?




Et alternativ er som sagt min xtz cinema 1x12" det er også en portet sub. Men som sagt en noget anden byggekvalitet.

Mvh Kim



Skrevet af: jonit
Skrevet den: 08-Juli-2016 kl. 21:09
XTZ cinema 1*12 er da også et godt bud, det er lidt sparsomt hvad jeg har kunne finde af test på denne model, men umiddelbart ser det ud som om at den ruller af i de nedre frekvenser noget før en SVS PB 2000, er det rigtigt? Hvad står en XTZ cinema 1*12 til i kroner fra ny og hvem forhandler dem herhjemme?

-------------
Jonit... , Se mere her...
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130140&PID=1314415&title=min-Bio - Min Bio


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 09-Juli-2016 kl. 01:56
p.las nej der er ikke særlig mange subs og overhoved ikke til små penge som kan få rummet til virkelig at ryste, kræver at den går under 20hz hvilket er de færreste der gør det. svs er samtidig enorm præcis. kun ported subs kan klare de dybeste lydtryk og da næsten alle subs er sealed nu om dage. men gerne et link til en billig sub 2000-3000 kr som går ned på ca 16-17hz

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 09-Juli-2016 kl. 08:12
Man kan ikke skære alle basrefleks subwoofere over en kam. Mange af dem er tunet relativt højt og kan knapt nok kaldes for subwoofere. F.eks. en e12f er tunet til 37 Hz og en ikon et tunet til 29 Hz. E12f spiller ikke dybere end en alm fornuftig gulvhøjttaler. Ellers er det min oplevelse at fornemmelsen punch og slagkraft slet ikke kommer fra de aller dybeste oktaver.


Skrevet af: André S
Skrevet den: 09-Juli-2016 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

p.las nej der er ikke særlig mange subs og overhoved ikke til små penge som kan få rummet til virkelig at ryste, kræver at den går under 20hz hvilket er de færreste der gør det. svs er samtidig enorm præcis. kun ported subs kan klare de dybeste lydtryk og da næsten alle subs er sealed nu om dage. men gerne et link til en billig sub 2000-3000 kr som går ned på ca 16-17hz


Hvilken SVS er det der er Enorm præcis??
Jeg har endnu ikke hørt en SVS der præcis.!!


Skrevet af: ole post
Skrevet den: 09-Juli-2016 kl. 08:52
jeg har 2 stk svs sb 13 ultra, som er koplet til svs ultra tower, og det spiller udmærket præcis, har også hørt  pb udgaven, men de duer ikke så godt til musik. men uanset hvad man har vil der altid være noget der bedre, men også dyrere.

-------------
Ole Hansen


Skrevet af: jonit
Skrevet den: 09-Juli-2016 kl. 13:44
Målet med min tråd var at finde frem til hvilken type SUB til film (portetd/sealed) der ville være den rigtige afløser for mine nuværende Subs som var passende ifht. mit rum/setup samt budget. 

Da mine to nuværende subwoofere ikke går specielt dybt og mangler noget slagkraft (syntes jeg) ville jeg gerne finde frem til en sub som kunne gå dybere og gerne under 20 hz (det skal jo gerne kunne mærkes når f.eks. dybvandsbomberne bliver kastet) og det kræver jo noget præcision, dybde og slagkraft.

Jeg har læst en del test af subwoofere og er nået frem med jeres hjælp til at en SVS PB2000 er et rigtigt godt bud og byder på netop disse egenskaber og passer fint til mit rum/setup og budget, og jeg tror at det kommer til harmonere rigtigt fint. Alle test jeg kan finde af denne sub er meget rosende som siger at den går dybt, har autoritet og præcision.

At man altid kan få noget som bedre til som regel flere penge er en anden snak, jeg tror at denne passer til mit behov, men vil selvfølgelig gerne høre hvis der er bedre alternativer som passer til budgettet. og jeg kan se at jeg kan få en brugt til ca. 4.500 kr, og der er meget passende.




  


-------------
Jonit... , Se mere her...
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130140&PID=1314415&title=min-Bio - Min Bio


Skrevet af: Decolour
Skrevet den: 09-Juli-2016 kl. 14:32
Den Xtz Cinema jeg har til salg er i fin stand, og der er stadig reklamationsret på den.

Den kan købes hos fyndbörsen.

Den er bygget noget mere solidt end svs og skulle have et noget bedre forstærkertrin. Den er også lidt mindre samt har et pænere design af kabinettet.

Den går lige knap så dybt, men spiller nu også ret dybt synes jeg.

jeg har haft både en nsd12 pb, en nsd12sb og så denne cinema. Og synes bestemt den gør det godt.

Den koster 4500 kr 

Mvh Kim 




Skrevet af: jonit
Skrevet den: 09-Juli-2016 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Decolour Decolour skrev:

Den Xtz Cinema jeg har til salg er i fin stand, og der er stadig reklamationsret på den.

Den kan købes hos fyndbörsen.

Den er bygget noget mere solidt end svs og skulle have et noget bedre forstærkertrin. Den er også lidt mindre samt har et pænere design af kabinettet.

Den går lige knap så dybt, men spiller nu også ret dybt synes jeg.

jeg har haft både en nsd12 pb, en nsd12sb og så denne cinema. Og synes bestemt den gør det godt.

Den koster 4500 kr 

Mvh Kim 


Tak, dit tilbud er noteret. og ikke afvist, jeg tænker....
Umiddelbart er jeg lidt mere tændt på en SVS PB2000, nok mest fordi at jeg har læst en del meget positive test af denne og jeg har ikke kunne finde ret mange test af din Xtz Cinema. Genenelt er  der mange positive erfaringer med SVS rundt omkring på diverse fora. Dermed ikke sagt at din XTZ ikke er god, det er den helt sikkert, men måske er SVS en tand bedre. Men jeg er i tvivl, bedst ville jo være hvis man kunne prøve først i gen bio. men det er jo lidt svært når det er brugt.

Bare for nysgerrighedens skyld, hvad koster en Xtz 1*12 cinema fra ny, kan ikke lige finde en pris.
mvh Jonas


-------------
Jonit... , Se mere her...
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130140&PID=1314415&title=min-Bio - Min Bio


Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 09-Juli-2016 kl. 15:48
Her er den danske forhandler af XTZ. Der kan du også se den aktuelle danske pris på Cinema-subben.

http://danstv.dk/shop/xtz-hoejttalere-134c2.html" rel="nofollow - http://danstv.dk/shop/xtz-hoejttalere-134c2.html

Mvh. Jørgensen


Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 09-Juli-2016 kl. 15:52
På Lyd & Billede kan du også læse en test af en anden XTZ-subwoofer, som klarer sig udmærket.

http://www.lydogbillede.dk/test/hojttalere/stortest_fire-subwoofere/xtz-sub-12-17/" rel="nofollow - http://www.lydogbillede.dk/test/hojttalere/stortest_fire-subwoofere/xtz-sub-12-17/

Mvh. Jørgensen


Skrevet af: jonit
Skrevet den: 09-Juli-2016 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Her er den danske forhandler af XTZ. Der kan du også se den aktuelle danske pris på Cinema-subben.

http://danstv.dk/shop/xtz-hoejttalere-134c2.html" rel="nofollow - http://danstv.dk/shop/xtz-hoejttalere-134c2.html

Mvh. Jørgensen

Super tak for det, skifter du meget ud i dit udstyr? er bare nysgerrig, hvad har du nu af subwoofer.



-------------
Jonit... , Se mere her...
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130140&PID=1314415&title=min-Bio - Min Bio


Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 09-Juli-2016 kl. 16:37
Selv tak.

Nej, jeg har været ved at bygge mit udstyr op over nogle år, så jeg har ikke skiftet særligt i det efterfølgende. Det næste større bliver en Atmos-surroundreceiver og nok en sub mere - eller til afløsning for den, jeg anskaffede tidligere i år. (Edit: Mit forrige gamle setup gav jeg til en ungdomsklub, da jeg var nået langt nok med mit nuværende setup.)

Af subwoofer har jeg kun en B&W ASW610. Det er min første subwoofer, og jeg købte den som demo i Hi-Fi Klubben, fordi den var nem at komme til, og ikke så meget udfra lydkvaliteten. Den forekommer mig at buldre lidt, men funker ellers godt nok.

Da jeg bor i lejlighed, vil jeg gerne have en lukket subwoofer, der som sidegevinst skulle være mere "tight" i bassen. Selvom ASW610 er en lukket konstruktion, synes jeg ikke helt, at jeg er der.

Det ender derfor nok med, at jeg køber en SVS SB2000, som jeg har læst rigtig meget godt om, men den anførte portede XTZ lader også til at være god. Jeg har allerede anskaffet et godt subwooferkabel mere, så jeg rykker nok senere på året.

Som anført bor jeg i lejlighed, så jeg spiller ikke så højt, men subben skal gerne kunne bruges i musiksammenhæng også, hvis jeg får lyst dertil.

Mvh. Jørgensen


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 09-Juli-2016 kl. 17:59
Jeg ville vælge 2 stk lukket placeret tæt på lytte positionen, og sikre mig integration med en miniDSP til subs. 


Altså det vil jeg anbefalde til dig.... Jeg er way past that point!


-------------
.....


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 13:30
Fatter ikke så mange såkaldte eksperter kan i deres syv sinde anbefale en lukket sub til en dedikeret hjemmebio. En portet sub har ca samme lyd tryk som 4 lukkede sub i de lave toner.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 13:35
Fatter ikke så mange sværger til portet lyd i det hele taget. Portene i min XTZ 12" sub er lukkede med de skumfiduser der hører til. Det samme er min center højttaler. Resten, fronter og surround er heldigvis uden porte.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Fatter ikke så mange såkaldte eksperter kan i deres syv sinde anbefale en lukket sub til en dedikeret hjemmebio. En portet sub har ca samme lyd tryk som 4 lukkede sub i de lave toner.


der er fordele og ulemper ved begge varianter.
Jeg har bedst erfaring med lukkede subs i min bio, og jeg mangler bestemt ikke SPL..!

Og yderligere.
Det er bestemt ikke nødvendigt at komme under 20hz for at mærke subberne, jeg ruller kraftigt af ved 22hz selvom de går ned til 10hz.
Du får det til at lyde som om at bas skal ryste hele hytten, og det er slet ikke hva jeg forbinder med god bas.
Ofte laver de mere ravage og unødig bulder i det helt dybe..




Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 14:07
Hvis du ikke høre musik men kun bruger subben til film kan ikke lukket sub som sagt ikke levere i nærheden af samme lydtryk, så skal subben kunne mærkes kan du ikke komme udenom en portet sub. Du skal ha som sagt ha 4 lukkede sub for at ramme lydniveauet på en portet sub. Nu har jeg selv haft en sb 2000 som levere helt ned til 19 hz og trykket er ikke i nærheden af det en PB 2000 levere. Og til film har præcision ikke nær så vigtig som til musik. Og en PB 2000 samtidig hurtig så du føler ikke den buldre derudaf og ødelægger resten af lydbilledet.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 15:03
Behøver bas ikke at være lige så præcis til film som til musik..?
Hvorfor dog ikke det.?

Du har nævnt 2 forskellige subs i 7000,- klassen, er det alt hva du bygger dine erfaringer på?
Kunne det måske tænkes der var nogle dyrere og bedre subwoofere uden port der kan levere varen.?
Det kommer jo ikke kun an på porten.
Enheder, forstærker og kabinet er meget vigtige faktorer..

Lige et tillægsspørgsmål..
Hvilket udstyr bruger du til at måle frekvensgangen på dine subs.?



Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 15:17
Giv mig data på lydtryk i dB på en dyr lukket Sub i 20hz. Ingen lukket sub kan levere et højt nok lydtryk i de laveste hz, det handler fysik.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 15:19
Du svarer ikke på mine spørgsmål..!

Bygger du dine "erfaringer" på 2 subwoofere?
Hva bruger du til måling / kalibrering af dine subs.?
Og vil du helt seriøst påstå at en 15" lukket sub ikke kan levere SPL under 20 hz.?


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 15:25
Et lukket kabinet går dybere en basrefleks. Ved resonansfrekvensen falder det lukkede kabinet med 12 dB per oktav.
Basrefleks giver en forkert bashjælp, og er derfor nogle påstår, at det giver dybere bas, men basrefleks styrtdykker med 18 dB eller 24 dB under resonansfrekvensen.
Et lytterum giver en hævning af bassen med 12 dB ved ?, som er afhængig af dets størrelse.
Jeg har valgt, at få alle mine højttalere håndbygget til opgaven. Der er en helt anden liga.


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 15:27
Igen giv mig noget data hvor der er målt dB ved 16 hz og ved 20 hz på en lukket 15 tommer. Har min erfaring på svs da det er film nørdernes subwoofer. Tager man sb13 ultra levere den ved 20 hz 96.5 en pb13 ultra levere 109 dB ved 20 hz. Men data på en lukket sub der kan levere mere end 109 dB ved 20hz

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 15:29
Den levere 105 dB ved 16 hz. Og kan du ikke give mig data postulere og er ikke min tid værd.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 15:40
Film nørdernes subwoofer   
Du er jo fuldstændig newbie
Kan tydeligt høre at du har fået en god gang salgsgas fra av-connection..!

Perfekt eksempel på hvorfor denne side så småt er ved at afgå ved døden, folk tror de er eksperter fordi de har købt deres første surround setup..

Held og lykke med det hele.


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 15:46
Strecker du har stadigvæk ikke givet mig data på en lukket sub til under 20.000 da sammenligningen skal være fair som levere et højere lydtryk end 109 dB ved 20 hz. Så indtil da er de ting du siger tom luft. Jo højere lydtryk jo mere tryk i brystkassen får du.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 15:50
Lydtryk ved 20hz giver ikke tryk i brystet, det giver bulder.
det er mellem 50hz - 90hz der giver Punch Hr ekspert


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 15:54
og igen du har ingen data, jeg gav dig data. Okay så eksplosioner giver dig ikke tryk, eller vingen på en helikopter som går ned til 16 hz. Jeg mærker det ellers tydeligt det lydtryk i brystet i Black Hawk Down, og det er målt ved 8 hz. Sikke ekspert du er

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 15:59
Og det du taler om er mid bass punch i brystet. Jeg snakker om lydtryk ved lav hz som går i brystet.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 15:59
Du smider data op fra producenten, hva kan vi bruge det til.?
Prøv nu lige at måle frekvensgangen på din subwoofer og så hva den siger.


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:00
Der er også nogle der påstår at deres subwoofer går ned til 6-7 hz i rummet og hvordan det måles kunne jeg godt tænke mig at vide.
En anden ting er at slavebas (passiv enhed) er samme princip som basreflex, dvs at en subwoofer med slavebas ikke er en lukket subwooferkonstruktion 

Den helt dybe bas gengives med højere niveau af en lukket konstruktion end med en basreflex som ruller af med 24 db ved portens afstemning.




Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:03
de data jeg smider op er fra en test så nej det er ikke fra producenten. Igen giv mig noget data som levere højere dB. For det kan du ikke og derfor har du ikke gjort det endnu.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:10
http://www.audioholics.com/subwoofer-reviews/svs-pb13/pb13-measurements

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:10
http://hometheaterhifi.com/volume_12_3/paradigm-servo-15-subwoofer-7-2005-part-1.html" rel="nofollow - http://hometheaterhifi.com/volume_12_3/paradigm-servo-15-subwoofer-7-2005-part-1.html


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:17
Musictome den sub levere kun 99 dB ved 20 hz ?

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:17
Alt det dybbas du råber efter. Det for du nærmest gratis i de fleste hjem. Det hedder roomgain. Det er de færreste steder man har behov for flad respons til 18hz, målt på en fodbold bane. Og der er altså rigtig meget andet end svs. Dyb respons siger absolut intet om kvaliteten af subben.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:20
Ja det får du i Room gain men ved alt for lavt dB. Da en lukket sub simpelthen ikke spiller højt nok. Der skal 4 sb2000 til at udligne dB i de lave hz i forhold til en enkel PB 2000, og selvom de går lige langt ned.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

og igen du har ingen data, jeg gav dig data. Okay så eksplosioner giver dig ikke tryk, eller vingen på en helikopter som går ned til 16 hz. Jeg mærker det ellers tydeligt det lydtryk i brystet i Black Hawk Down, og det er målt ved 8 hz. Sikke ekspert du er

Det er rystelserne du mærker.
Punch´et (brystkassebas) ligger centreret omkring 90 hz, derfor havde Sunfire også en Videocontour indstilling der hævede bassen ret meget omkring 70 hz og skar alt væk under ca 30 hz.

Videocontour indstillingen var til filmbrug og FLAT var til musikbrug hvor subwooferen rendte under 18 hz 

http://www.manualslib.com/manual/166622/Sunfire-True-Subwoofer-Architectural.html?page=6" rel="nofollow - http://www.manualslib.com/manual/166622/Sunfire-True-Subwoofer-Architectural.html?page=6



Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Alt det dybbas du råber efter. Det for du nærmest gratis i de fleste hjem. Det hedder roomgain. Det er de færreste steder man har behov for flad respons til 18hz, målt på en fodbold bane. Og der er altså rigtig meget andet end svs. Dyb respons siger absolut intet om kvaliteten af subben.


Glem det

Knægten tror at god bas = glas rasler i skabet modsatte ende af huset.
Lad ham vende tilbage når han har fundet ud af hvordan man måler / justerer sig frem til god bas, og ikke bare trykker på autokalibrering.


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:28
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Musictome den sub levere kun 99 dB ved 20 hz ?

Ja uncompressed, jeg har kun kunne finde compressed mht SVS




Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:33
Der er nogle der elsker at flytte meget luft. Jeg elsker når der er attack i dybbassen, læs præcision og detaljer. Og det er bare så meget lettere at opnå i en lukket sub.


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:34
Ved sgu godt hvad god bas er. Men er du til action film hvor de fleste lydtryk er i 20 til 30hz så skal subben levere det lydniveau som kræver til den pågældende film, ellers miser du informationer som instruktøren havde til hensigt at du skulle opleve

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:36
Kampus nu er det en skrøne at en lukket sub er mere præcis, du kan sagtens få portet Subs som er ekstrem præcise og derfor kan bruges til musik endda uden problemer

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:37
Det er nogle voldsomme postulater der kommer i denne tråd. Som om at det er sort/hvid.

Jeg vil så postulere at enheden spiller en langt større rolle i forhold til kvaliteten af bas, end nogle andre parameter

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:40
Ja lad os få det hele på bordet. Jeg opfatter portene som en tuning af bestemte frekvenser, og foretrækker den naturlige lyd uden boost.


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:41
Påstår ikke andet at skal du ha en subwoofer kun til film, så skal man gå efter en portet sub. Du læse fra avforums og andre nørde steder at ingen anbefaler lukket sub til kun film

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Ved sgu godt hvad god bas er. Men er du til action film hvor de fleste lydtryk er i 20 til 30hz så skal subben levere det lydniveau som kræver til den pågældende film, ellers miser du informationer som instruktøren havde til hensigt at du skulle opleve


Rummet spiller en kæmpe rolle..!
Du kan ikke læse dig frem til hva der fungerer bedst, du skal prøve det selv, i dit rum.!

Prøv nu at måle din basrespons.!
Tror du bliver meget overrasket over hvor mange informationer du går glip af, nu når du ikke har gjort noget aktivt i form at EQ og akustik behandlinger.


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:44
Har brug eq fra receiveren som er kalibreret derigennem :)

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:46
Det er fair nok men du får bare ikke tilfredstillende lyd niveau ved action film på en lukket sub.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Har brug eq fra receiveren som er kalibreret derigennem :)


Har du lavet eftermålinger..??


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:48
Har mine øre som fungere ganske godt ;)

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Det er fair nok men du får bare ikke tilfredstillende lyd niveau ved action film på en lukket sub.


Lad nu vær med at påstå det, bare fordi du ikke selv har hørt en ordentlig sealed subwoofer.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Har mine øre som fungere ganske godt ;)


Troll..!!
Måske Henrik Stevn..?

Ha det pænt.


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 16:51
Har skam hørt en sb13 ultra den er super men den mangler stadig i det dybe 😂

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 17:16
Ps.
Her er lige et lille udpluk af de utallige sealed subwoofere der kan levere de 110 dB ved 20hz..
Og til priser på samme niveau som SVS.

http://www.powersoundaudio.com/collections/all" rel="nofollow - Power Sound Audio


Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Alt det dybbas du råber efter. Det for du nærmest gratis i de fleste hjem. Det hedder roomgain. Det er de færreste steder man har behov for flad respons til 18hz, målt på en fodbold bane. Og der er altså rigtig meget andet end svs. Dyb respons siger absolut intet om kvaliteten af subben.
 
Men det ændrer jo ikke ved at et portet kabinet giver et ganske betydeligt bidrag ned til lidt under kabinettets resonansfrekvens. Det bidrag kan med en passende equalizer enten bruges til at spille højere eller reducere forvrængningen ved de laveste frekvenser. Jeg har set målinger der sammenligner en pb12 med en sb12 og førstnævnte kører sidstnævnte midt over mht. forvrængning og opnåeligt lydtryk helt ned til 17-18 Hz hvis jeg ikke husker helt galt. Skal nok poste linket når/hvis jeg kommer i tanke om hvor det var.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 18:27
De bedste sub's jeg har hørt indtil videre er Berdel's 15" Dayton lukkede DIY.

http://forum.recordere.dk/15-diy-passiv-subwoofer-projekt_topic136327.html?KW=Dayton

Umiddelbart vil jeg mene de saver enhver SVS midt over uanset prisleje.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Alt det dybbas du råber efter. Det for du nærmest gratis i de fleste hjem. Det hedder roomgain. Det er de færreste steder man har behov for flad respons til 18hz, målt på en fodbold bane. Og der er altså rigtig meget andet end svs. Dyb respons siger absolut intet om kvaliteten af subben.

 
Men det ændrer jo ikke ved at et portet kabinet giver et ganske betydeligt bidrag ned til lidt under kabinettets resonansfrekvens. Det bidrag kan med en passende equalizer enten bruges til at spille højere eller reducere forvrængningen ved de laveste frekvenser. Jeg har set målinger der sammenligner en pb12 med en sb12 og førstnævnte kører sidstnævnte midt over mht. forvrængning og opnåeligt lydtryk helt ned til 17-18 Hz hvis jeg ikke husker helt galt. Skal nok poste linket når/hvis jeg kommer i tanke om hvor det var.


som jeg skrev tidligere. Det er langt fra sort eller hvis. Det jeg opponere imod, er at lukket til musik. Portet til fil holdningen. Og det holder jo slet ikke. Alle debatter og holdninger har bare en tendens til at blive firkantet. jeg har haft både lukkede og portede. I mit rum har enheden absolut spillet en større rolle , i forhold til "sound". ,end den lukkede/ portede har.

Så jeg forsvare hverken det ene eller andet.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

De bedste sub's jeg har hørt indtil videre er Berdel's 15" Dayton lukkede DIY.

http://forum.recordere.dk/15-diy-passiv-subwoofer-projekt_topic136327.html?KW=Dayton

Umiddelbart vil jeg mene de saver enhver SVS midt over uanset prisleje.

saver dem over i hvilke parameter? Det er ikke sort/hvid. Og nogle vil måske syntes at en sub kan spille for præcis. Jeg kender Berdel's sub rigtig godt. Og jeg vil klart foretrække dem , frem for de nævnte SVS. Men det er bare en rigtig svær debat. Hvor især smag også er en parameter.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:09
Strecker når du læser dybere ind er målingen sket på en anden måde Da de sammenligner den med sb13 ultra hvor de begge står til 110 dB, men sb13 ultra levere kun 96.5 dB ved 20 hz :)

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Strecker når du læser dybere ind er målingen sket på en anden måde Da de sammenligner den med sb13 ultra hvor de begge står til 110 dB, men sb13 ultra levere kun 96.5 dB ved 20 hz :)


Dvs at jeg skal tage din dokumentation for gode varer, og min er ikke korrekt.??

Tror vi stopper her, og jeg håber du selv kan se det useriøse i dine indlæg.


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:32
De laver sammenligningen med sb13 ultra som alle og enhver ved levere væsentlig lavere dB end pb13 ultra, så ud fra din test ved man at den ikke levere samme dB som PB13

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:36
Samtidig står der at der skal to sb 2000 til at udligne niveauet ved 20 hz i din test. Men der skal 8 sb 2000 til at udligne en pb13 og 4 af dem til at udligne en PB 2000

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:40
Ja det er meget fint.
Jeg kunne smide 10-15 flere eksempler afsted, men alt preller af på en Troll.

Jeg ønsker dig held og lykke med dit fantastiske setup.
Og jeg håber virkelig at alle andre får åbnet øjnene for utrolige SVS pb2000, for den kan jo noget INGEN andre subwoofere på markedet kan.

PS.
Har selv haft den hjemme, og den var bestemt ikke imponerende, og blev prompte solgt videre.
men det siger jo bare lidt om hvor forskellige krav vi stiller til vores udstyr..
Nogle har store krav og andre små.


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:41
Og husk der er en grund til at svs ikke bruger store pas moduler som mange andre heller ikke gør, det er fordi den bliver mindre præcis jo større basmodul subben har.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:43
Troll


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:45
Strecker ved godt der findes bedre subwoofer end end PB 2000, påstår jeg andet. Men i den prisklasse findes der ikke bedre Subs til film, og bevæger vi os op i ranken, så findes der ikke bedre Subs til film under 20000kr klassen end pb13 ultra. Så frem rummet har størrelsen til sådan et monster 😉

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:48
P.Las

Nu har jeg helt sikkert ikke hørt så mange sub's som du har, men jeg oplevede Berdels som ultra rene, præcise og nuancerede i lyden. De kunne give hårde hurtige huk når de skulle også i det helt dybe. Og der var ingen "blæver" over dem. Hvad er din oplevelse af dem?


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Og husk der er en grund til at svs ikke bruger store pas moduler som mange andre heller ikke gør, det er fordi den bliver mindre præcis jo større basmodul subben har.


der satte du godt nok streg under - du aner absolut ikke hvad du snakker om . Er det noget salgsgas du har læst?



-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: -Henrik-
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:50
Har forsk. subs ikke hver deres lyd akkurat ligesom alm. højttalere har?
Dumt spørgsmål sikkert, men jeg har kun hørt tre subs, og det havde de i hvert fald.

Hvis det er, så var trådstarter måske allerbedst tjent med simpelthen at have et åbent sind og så blot lytte sig frem til, hvad han vil have.


Skrevet af: Bruger udmeldt 39
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Og husk der er en grund til at svs ikke bruger store pas moduler som mange andre heller ikke gør, det er fordi den bliver mindre præcis jo større basmodul subben har.

Så må jeg have en yderst upræcis bas idet jeg bruger en 18" i hver side fra 60 hz og ned LOL



Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:52
Nej reasearch fra udlandske sider som avforums og avsforum, der er det blevet konkluderet mange gange. Men mange bruger ikke subben kun til film også er det en helt anden sag. Mange har heller ikke rummet hvor du kan placere subben det bedst mulige sted.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

P.Las

Nu har jeg helt sikkert ikke hørt så mange sub's som du har, men jeg oplevede Berdels som ultra rene, præcise og nuancerede i lyden. De kunne give hårde hurtige huk når de skulle også i det helt dybe. Og der var ingen "blæver" over dem. Hvad er din oplevelse af dem?


det er også min oplevelse af dem. er måske ikke så go til at formulere mig på tastatur. Så mit budskab gik nok lidt tabt. Min budskab var mere - der er så mange parametre i enhed - konstruktion - vægt af enhed - følsomhed - slaglængde etc. ud over det er der smag og behag. Berdels subs er på alle parametre rigtig gode subs....syntes jeg. men det er ikke givet at alle syntes det.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:53
Det er ikke for sjovt at mk og mange store bruger to små 12 tommers end en stor. Alle ved en stor bas kan ikke bevæge sig ligeså hurtig som en mindre bas, det er ikke raketviden

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af -Henrik- -Henrik- skrev:

Har forsk. subs ikke hver deres lyd akkurat ligesom alm. højttalere har?
Dumt spørgsmål sikkert, men jeg har kun hørt tre subs, og det havde de i hvert fald.

Hvis det er, så var trådstarter måske allerbedst tjent med simpelthen at have et åbent sind og så blot lytte sig frem til, hvad han vil have.


præcis!


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: -Henrik-
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:


Jeg ønsker dig held og lykke med dit fantastiske setup.
Og jeg håber virkelig at alle andre får åbnet øjnene for utrolige SVS pb2000, for den kan jo noget INGEN andre subwoofere på markedet kan.

PS.
Har selv haft den hjemme, og den var bestemt ikke imponerende, og blev prompte solgt videre.
men det siger jo bare lidt om hvor forskellige krav vi stiller til vores udstyr..
Nogle har store krav og andre små.


Har selv haft en lukket B&W ASW610 hjemme på prøve fra HFK, og købte så en SVS PB1000 fra Avconnection til at teste den op imod. Der røg SVSen retur, da den anden lød bedre i mine ører. Mere præcis bas, og bedre "baslyd" i det hele taget, samt rigtig god integration med mine Dynaudioer.


Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:58
Nu er det lidt utydeligt hvad i to egentlig skændes om, men for lige at vende tilbage til det jeg skrev lidt om før angående trykkammer vs refleks, så viser powersound-linket det samme som jeg var inde på. Powersound sælger lige som SVS både portede og lukkede modeller der er meget sammenlignelige angående pris og komponenter. Også hos powersound er der ikke overraskende et pænt SPL forspring til deres portede modeller mår man sammenligner modeller til omtrent samme pris/sammenlignelige komponenter.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Det er ikke for sjovt at mk og mange store bruger to små 12 tommers end en stor. Alle ved en stor bas kan ikke bevæge sig ligeså hurtig som en mindre bas, det er ikke raketviden


hvad fabler du om??

Jeg har haft MK mx350 - DD12 fra Velodyne - P15 fra Procella - JBL S1S-EX. Sidstnævnte er absolut de hurtigste sub jeg har haft. Procella med 2 x 15" enhed. JBL med 18".

Hvis man skal ha en 12" til at gå dybt. Kræver det slaglængde og vægt. Især sidstnævnte er en faktor for hurtigheden. En 18" behøves ikke at have slaglængde og vægt for at gå dybt. der ud over behøver den ikke at vandre så langt , for at flytte samme mængde luft som en 12" enhed. Det er ikke sort og hvidt

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 20:03
Nemlig og ønsker man et højt dB i lydtryk ved lave hz, dvs actionfilm hvor subben virkelig kan mærkes kan man ikke komme udenom man skal have en portet sub, forstår ikke folk gør det til raketvidenskab når det står tydeligt over alt at ingen lukket sub kan levere ligeså højt et tryk.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 20:09
Henrik udfra dit højtaler valg så er den sub du skulle bruges til mest musik. Portet Subs er ikke ligeså præcise og der skal to pb1000 til at udligne en enkel PB 2000 som også er mere præcis og væsentlig større forstærker.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 20:12
P.las der er vi også oppe i helt anden prisklasse. Her diskuteres der om
Sub under 20000kr klassen.

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

P.las der er vi også oppe i helt anden prisklasse. Her diskuteres der om
Sub under 20000kr klassen.


Diskuteres der ikke portet vs lukket?? Du siger at portet er langsommere end lukket. Jeg siger - ikke nødvendigvis.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: xzioN
Skrevet den: 10-Juli-2016 kl. 20:35
Indrømmer jeg er blank på Subwoofer over den prisklasse da jeg aldrig kommer til eje nogen i den prisklasse. Men er enig at en portet kan godt være ligeså hurtig og præcis. Folk siger også at en PB 2000 ligeså præcis som en sb 2000, og det synes jeg ikke. Til film ja men ved musikken synes jeg bedre om sb 2000

-------------
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4



Print side | Luk vindue