Apple TV 4 - 50Hz/60Hz
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=147533
Udskrevet den: 08-Maj-2025 kl. 14:06
Emne: Apple TV 4 - 50Hz/60Hz
Skrevet af: kenneth100
Emne: Apple TV 4 - 50Hz/60Hz
Skrevet den: 20-Juli-2016 kl. 10:46
Hej
Andre end mig der oplever at det er nødvendigt at skifte mellem 50Hz og 60Hz på sit apple tv i forhold til om man ser DRTV (50hz) og så netflix (60Hz) for at få billedet til ikke at hakke for at kompensere? Og er der nogen der kender en god løsning på problemet?
Venligst Kenneth
|
Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 20-Juli-2016 kl. 13:06
Ja, det oplever alle, eftersom Apple TV ikke selv skifter opdateringshastighed.
Mange vil sikkert hævde, at det ikke er et problem hos dem, men det er jo ikke alle der er lige overfølsomme overfor hakkeri. Ingen Apple TV skifter automatisk, så problemet er det samme over alt.
I det mindste er det lidt nemmere/hurtigere at skifte på ATV4, især når der skal skiftes tilbage til 60Hz.
|
Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 06:45
Har også undret mig over at den ikke selv kan skifte mellem 50 og 60Hz når den står til 'Auto'. Auto er åbenbart lig med 60Hz ? Hvorfor så overhovedet have en 'auto' mode ?
Det burde være således at apps (f.eks. Infuse) kan gennemtvinge et skift mellem 50Hz og 60Hz efter behov - og så mangler der lige en 24 Hz indstilling så vi helt kan undgå hakkerier på film fra NAS .
|
Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 07:46
Mit gæt er, at Apple afventer en løsning for 'adaptive frame rate'. Det findes allerede i DisplayPort-standarden, som Apple's Thunderbolt-stik bl.a. bruger, men stikkene er ikke integreret i skærmene. Hele tv-økosystemet er ret dårligt opbygget ift. at skifte frekvens. Det ser man jo f.eks. på bokse, hvor der kan skifte til 24Hz og det typisk lige involverer et kort sort skærmbillede.
På et eller andet tidspunkt må HDMI også implementere adaptive frame rate.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 08:05
Det er nok det de venter på, men det ville nu være rart hvis de tillod brugeren at aktivere en fungerende adaptiv refreshrate funktion. Evt med en lille advarsel om det med at skærmen kortvarigt går i sort, så folk ikke bestormer supporten. BD afspillere og medie afspillere har kunnet skifte i årevis og det er nærmest pinagtigt ringe at man stadig skal sidde og skifte manuelt på en arv og for den sags skyld chromecast.
|
Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 09:49
Hvis man kender Apple ret, så venter de gerne længere med at implementere en løsning, hvis de ikke bryder sig om den nuværende 
Men man kan jo sige, at det er et generelt problem i branchen, selvom nogle få implementerer den lidt grove løsning. Tænk blot over hvad der hele tiden sker på f.eks. tv-kanaler. Her serveres indholdet ikke engang i det oprindelige format. Man konverterer og speeder op på kryds og tværs i kildematerialet, der sendes ud.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet af: Flash!
Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 10:05
Ja, man kan ærgre sig gul og grøn over at man ikke har benyttet chancen, på streaming, til at få løst problemstillinger der har været kendt i årtier. Amerikanerne har altid haft 3:2 pull Down og vi europæere har brugt pal speed up. Hvis man ser DR på streaming og ikke ved at man skal sætte boksen til 50 Hz, så kombinerer man ulemperne. Man får både pal speed up og en elle anden håbløs pull Down.
|
Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 12:40
Er det ikke kun et problem med Netflix fra USA ?
Eller er det TV-shows ( series) der er lavet i USA der giver problemet ?
Spørger, fordi jeg ikke ved det :)
|
Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 12:56
Jeg har problemet med DR og tv2 når apple tv'et står til 60hz. Ligeledes oplever jeg modsat problemer med Netflix når det så er sat til 50hz efter jeg har set dr/tv2.
/Kenneth
|
Skrevet af: spoxy
Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 13:27
Er det på den danske Netflix?
------------- OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii
|
Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 13:37
Skrevet af: Henrik K Kristensen
Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 21:26
Det forstår jeg ikke. Jeg har sloges med mit mediecenter i laaaang tid fordi jeg synes jeg er meget følsom over for hak, lyd-sykronisering osv.
... og alligevel oplever jeg slet ikke det problem i diskuterer.
Nu bliver jeg nødt til at lave en grundig test *suk* 
------------- Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
|
Skrevet af: ChristianTT
Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 21:28
Jeg har også oplevet hakkeriet på mit Apple TV4 vil dette kunne undgåes med en f.eks NVIDIA shield, hvis man bruger fast funktionen fra f.eks. en iPad ?
|
Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 21:46
Henrik K Kristensen skrev:
Det forstår jeg ikke.Jeg har sloges med mit mediecenter i laaaang tid fordi jeg synes jeg er meget følsom over for hak, lyd-sykronisering osv.
... og alligevel oplever jeg slet ikke det problem i diskuterer.
Nu bliver jeg nødt til at lave en grundig test *suk*  |
Der behøves ingen "grundige tests". Hvis du streamer DR med ATV4 indstillet til 60Hz får du hakkeri.
|
Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 21-Juli-2016 kl. 22:39
Jeg har kæmpet meget med at få glidende billeder på ATV, da hak i billedet - specielt ved panorering, er ødelæggende for oplevelsen. Jeg har ikke fået det fjernet 100%, men jeg har fået det reduceret meget ved at slå flere af de indstillinger fra på tv'et, der burde give en mere glidende oplevelse. På mit Samsung Tv var den værste synder Motion Plus, der i standard indstillingen ved afspilning på ATV giver slemme hak - f.eks. Ved introen til Game og Thrones. Derudover gav optimering af mit trådløse netværk en del også.
Nu er det den ringe kvalitet på billedet på streaming der irriterer mig mest. Unaturligt billede, dårlige farver, etc.
|
Skrevet den: 22-Juli-2016 kl. 10:11
Hvilket Samsung tv? Der deles generelt forslag til kalibreringsindstillinger for de fleste skærme online.
Et godt udgangspunkt er ofte Film-profilen. Her er de værste billedkredsløb også ofte slået fra på forhånd.
|
Skrevet af: Nigo
Skrevet den: 04-September-2016 kl. 18:18
Øhm... Det er da en alvorlig forglemmelse fra Apples side.
Der er da ikke meget "it just works" og høj WAF over at skulle skifte mellem 50 og 60 Hz når man skifter mellem Netflix og DRTV. Og hvad hvis man vil bruge infuse til at afspille film/serier rippet fra DVD samlingen? Skal man så også skifte?
Så er ATV 4 no-go her fra :-(
|
Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 05-September-2016 kl. 13:07
Ja, det må siges at være lidt af en ommer for Apple TV4. Normalt har jeg den på 50Hz - men når der skal ses Netflix eller film på Itunes (samt bdrips på Infuse) skal den over på Auto (som er lig med 1080p /60 Hz) Ret irriterende at den ikke selv kan finde ud af at skifte imellem 50Hz og 60 Hz når den står til Auto. Hvad har man ellers en 'auto'-mode til ?
|
Skrevet den: 05-September-2016 kl. 14:18
Auto vælger bare opløsningen for dig. Det er til folk der er bange for at det hele sprænger i luften, hvis de vælger den forkerte opløsning.
|
Skrevet af: Nigo
Skrevet den: 05-September-2016 kl. 18:25
Er der nogen der har nogle videoer hvor man kan se hvor meget det hakker? Jeg bruger i dag Kodi på en raspberry PI men er lidt træt af manglende Netflix, HBO mm. Kan ikke rigtigt få ind i min lille knold at Apple kan frigive noget der har tydelige problemer med billedkvaliteten, når en boks til 500 kr sagtens kan klare den slags skift i frekvens.
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 05-September-2016 kl. 20:10
Det er på ingen måde apple's skyld at der findes måder hvor tingene ikke virker optimalt på - hvis du søger lidt rundt i forummet, vil du finde ud af at TV'ets opdateringsfrekvens i kombination med afspilningsmateriale nok er den aller største fejlkilde overhovedet på forummet (måske lige pånær trådløse netværk). Selv computere med core i cpu'er kan komme i knæ fordi der afspilles materiale som teknisk ikke passer sammen. Og ja - man kunne jo godt klandre apple for at "vælge" ikke at implementere en ting når "alle" andre kan. Man kunne jo så også vende det om og spørge hvad det nu egentlig er den er bygget til. - nemlig DERES materiale, og muligheder. Ikke så meget "gørdetselvselv folket".
|
Skrevet den: 05-September-2016 kl. 21:07
Det har vist ikke så meget med billedkvaliteten at gøre men med kildematerialet. DR, TV2 mv sender så vidt jeg er klar over deres signal ud i PAL (25 FPS). Derfor vil du gerne have dit AppleTV til at sende signalet ud i 50Hz når du benytter disse apps. Kildematerialet i netflix er som jeg umiddelbart kan se det 30 FPS, (NTSC for de fleste ting), der vil du så gerne skifte til 60Hz. Om apple kunne lave noget der afhjælper dette? Sikkert.
Mit Samsung tv håndterer dette gnidningslyst (TV2 app, netflix app, hbo app osv), uden man lægger mærke til det. Hvordan det håndteres, altså hvad der bestemmer i hvilken frekvens der skal sendes ud med ved jeg ikke. Men der er ikke nogen synlig konvertering på noget tidspunkt i hvert fald som når jeg benytter mit appletv.
Vh. Kenneth
|
Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 05-September-2016 kl. 22:37
Nigo skrev:
Er der nogen der har nogle videoer hvor man kan se hvor meget det hakker? Jeg bruger i dag Kodi på en raspberry PI men er lidt træt af manglende Netflix, HBO mm. Kan ikke rigtigt få ind i min lille knold at Apple kan frigive noget der har tydelige problemer med billedkvaliteten, når en boks til 500 kr sagtens kan klare den slags skift i frekvens. |
En videooptagelse af, at det hakker vil i sig selv være et problem at lave (uden hak!) - da din videos enkeltbilleder sikkert ikke matcher det der skal optages. Og optager kameraet/telefonen i 50 fps, 30 fps eller noget andet?
Næh, det skal ses "live" :)
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 06-September-2016 kl. 12:59
Brianigenigen skrev:
Er det ikke kun et problem med Netflix fra USA ?
Eller er det TV-shows ( series) der er lavet i USA der giver problemet ?
Spørger, fordi jeg ikke ved det :)
|
Netflix har indhold der passer til forskellig Hz. F.eks. 23,976 hz Hz (film/serier) og 50 og 60 Hz (dokumentar og TV udsendelser) uanset om det er tale om Netflix streamet fra USA eller DK (Det handler om materialet, ikke om hvor man geografisk streamer fra). DR har typisk indhold der passer bedst til 50 Hz output.
Personligt slår jeg manuelt om på min PC til den opdateringshastighed der passer bedst til Netflix materialet, da det giver et langt den behageliste/flydende seeroplevelse.
Programmer som PowerDVD og MPC-HC klarer automatisk at slå output om til materialets native framerate på PC'en. Det samme kan desværre ikke siges om DRTV og Netflix app. Der er man selv nødt til at gå i aktion og skifte til f.eks. 23,976 Hz. (Hvilket jeg syntes er for ringe ...Giv dog i det mindste muligheden for at vælge automatisk tilpasning eller ej!)
kenneth100 skrev:
Kildematerialet i netflix er som jeg umiddelbart kan se det 30 FPS, (NTSC for de fleste ting), der vil du så gerne skifte til 60Hz. | Nej. Langt langt størstedelen (>90%) af materialet (film/serier) på Netflix er 23,976 Hz. Enkelte dokumentarer og TV udsendeler er i 50 (Europæiske tv programmer) og typisk 60 Hz (amerikanske TV programmer). Jeg kunne aldrig selv drømme om at bruge en enhed til Netflix der ikke kan sættes til at outputte Netflix i 23,976 Hz. ...Det ville direkte drive mig til vanvid at kigge på 
Fra Netflix App info:
|
Skrevet den: 06-September-2016 kl. 13:28
Det er godt nok ikke mange Netflix-understøttede enheder der kan sende 23.976 ud.
Én ting er hvis man viser 50 eller 60Hz ved den anden opdateringshastighed; noget helt andet og langt mindre forstyrrende er den judder man får, når man viser 24 billeder i sekundet ved 60Hz. Dét har jeg selv kigget på i årevis.
|
Skrevet den: 06-September-2016 kl. 14:59
60 Hz materiale ved 50 Hz output er naturligvis usammenligneligt meget være (reelt slet ikke funktionelt) end 23,976 fps ved 50/60 Hz.
...Hjernen kan vænne sig til 23,976 fps ved 50/60 Hz og sortere den tilførte judder støj/uro fra, i hvertfald i nogen grad, lige som hjernen også kan vænne sig til at høre musik i en bil med en larmende bilmotor og andre sub-optimale forhold. Men den vil altid være langt bedre stillet og helt fri for at skulle arbejde med forstyrrelserne og forvrængningerne hvis man har 23,976 output til 23,976 materiale.
Personligt fravælger jeg udstyr der ikke kan outputte 23,976 materiale i 23,976. Min hjerne har nemlig vænnet sig til ukompromitteret afspilning og bliver voldsomt forstyrret og irriteret over den judder-uro der tilføres er når 23,796 materiale outputtes med 50/60Hz.
Hvorfor nøjes, når det er muligt at få det gjort ordentligt?
|
Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 06-September-2016 kl. 17:07
TBC1 skrev:
<font style=": rgb255, 255, 255;">60 Hz materiale ved 50 Hz output er naturligvis usammenligneligt meget være (reelt slet ikke funktionelt) end 23,976 fps ved 50/60 Hz.
...Hjernen kan vænne sig til 23,976 fps ved 50/60 Hz og sortere den tilførte judder støj/uro fra, i hvertfald i nogen grad, lige som hjernen også kan vænne sig til at høre musik i en bil med en larmende bilmotor og andre sub-optimale forhold. Men den vil altid være langt bedre stillet og helt fri for at skulle arbejde med forstyrrelserne og forvrængningerne hvis man har 23,976 output til 23,976 materiale.
<font style=": rgb255, 255, 255;">
<font style=": rgb255, 255, 255;">Personligt fravælger jeg udstyr der ikke kan outputte 23,976 materiale i 23,976. Min hjerne har nemlig vænnet sig til ukompromitteret afspilning og bliver voldsomt forstyrret og irriteret over den judder-uro der tilføres er når 23,796 materiale outputtes med 50/60Hz. <font style=": rgb255, 255, 255;">
<font style=": rgb255, 255, 255;">Hvorfor nøjes, når det er muligt at få det gjort ordentligt? <font style=": rgb255, 255, 255;">
| Er det muligt at få en streamingboks, der har native danske apps som DRtv, TV2 Play, ViaPlay osv. og som samtig kan outputte 23,976?
------------- Go outside, the graphics are amazing!
|
Skrevet den: 06-September-2016 kl. 17:25
TBC1 skrev:
<font style=": rgb255, 255, 255;">60 Hz materiale ved 50 Hz output er naturligvis usammenligneligt meget være (reelt slet ikke funktionelt) end 23,976 fps ved 50/60 Hz.
<font style=": rgb255, 255, 255;">
<font style=": rgb255, 255, 255;">Personligt fravælger jeg udstyr der ikke kan outputte 23,976 materiale i 23,976. Min hjerne har nemlig vænnet sig til ukompromitteret afspilning og bliver voldsomt forstyrret og irriteret over den judder-uro der tilføres er når 23,796 materiale outputtes med 50/60Hz. <font style=": rgb255, 255, 255;">
<font style=": rgb255, 255, 255;">Hvorfor nøjes, når det er muligt at få det gjort ordentligt? <font style=": rgb255, 255, 255;">
|
Hvilke afspillere med Netflix er det egentlig, der kan sende 23.976 ud?
Desuden er 23.976 ved 50Hz og 60 ved 50Hz det samme problem. 24Hz speedet op til 50Hz giver ingen judder, men selvfølgelig et billede der kører 4% for hurtigt. Dette giver selvfølgelig også problemer med lyden.
|
Skrevet den: 06-September-2016 kl. 17:39
@Skalle06 & Naiere
Jeg ved ikke om der findes stand-alone streamingbokse/afspillere der kan sende 23,976 ud. (Shield et muligt bud?) Som beskrevet på side 2 benytter jeg af samme grund selv PC til ordentlig afspilning @23,796
Naiera skrev:
Desuden er der ikke noget der hedder 23.976Hz ved 50Hz. Det bliver speedet op til 25Hz og kører dermed 4% hurtigere. |
Speedup er noget der benyttes i forbindelse med TV stationer der transmitterer i 50 Hz og noget der blev brug tilbage i PAL DVD-dagene. Det er ikke noget der er aktuelt på hverken Blu-ray eller hos Netflix anno 2016.
...Der ligger det meste materiale (film/serier) i 23,976 fps, jævnfør i øvrig nedenstående data fra Netflix egen App, allerede tidligere postede:
...Det er netop af den grund at der opstår irriterende judder ved afspilning af Netflix i 50/60 Hz.
Denne judder opstår ikke i forbindelse med materiale speeded op til 25fps og udsendt på TV stationer med 50Hz.
|
|