Ekstern SSD (til Imac)
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=147902
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 05:07
Emne: Ekstern SSD (til Imac)
Skrevet af: Bromberg5
Emne: Ekstern SSD (til Imac)
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 00:29
Jeg opretter lige en mere relevant tråd med håb om flere vil give deres mening til kende. Jeg har anskaffet mig en Imac 21.5" Late 2013, som er fabriks installeret med en 1tb 5400 rpm harddisk. Jeg troede den kunne udskiftes, men kan forstå (via google) at det ikke kan lade sig gøre, da der mangler mulighed for tilslutning på bundkortet. - kan nogen bekræfte det?
Dernæst så jeg en ældre tråd at andre havde valgt at købe "cases" og heri installeret en ssd disk.
Jeg kan se LaCie og Transcend laver nogle eksterne ssd disk, med Thunderbolt stik. Hvilket i teorien jo skulle give mere hastighed end usb 3.0 (mig bekendt). Det er dog bare ikke tilfældet med eks transcend. Den levere faktisk en større læse hastighed med usb end ved thunderbolt. Derfor har jeg kigget på en samsung ssd på 256gb, som står i ca 800kr. Det er væsentlig billigere end transcend. Nogen der har erfaringer med sådan en løsning?
Min tanke er så at installere osx på den eksterne ssd. Muligvis bruge den interne 1 tb disk til backup af billeder og musik. Ved sådan en løsning, vil den interne disk så være mere eller mindre slukket ved dagligt brug, nu osx ligger på den eksterne ssd?
|
Svar:
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 10:13
Det sidste først. Under Energibesparelse er der et punkt "Sæt harddiske på vågeblus, når det er muligt". Men ikke det svarer til at den er stort set slukket.
Jeg har en ekstern Lacie Thunderbolt disk. Inde i den er det en Samsung 540 EVO. Og jeg synes den virker bedst med Thunderbolt, selv om den er 10% hurtigere med USB 3. (349/426 R/W).
I øjeblikket kører jeg macOS Sierra på den eksterne, og El Capitan på den interne - jeg vil ikke køre beta software på min eneste Mac.
Her er hastigheden med Thunderbolt.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet af: Flubber
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 11:30
Bromberg5 skrev:
Jeg opretter lige en mere relevant tråd med håb om flere vil give deres mening til kende.Jeg har anskaffet mig en Imac 21.5" Late 2013, som er fabriks installeret med en 1tb 5400 rpm harddisk. Jeg troede den kunne udskiftes, men kan forstå (via google) at det ikke kan lade sig gøre, da der mangler mulighed for tilslutning på bundkortet. - kan nogen bekræfte det? |
Du kan godt skifte harddisken ud med en SSD. Dog er modellerne fra 2012 og fremefter limet sammen, så det kræver lidt tid samt planlægning at gøre dette. Jeg har selv skiftet harddisken til en SSD i en late 2012 iMac, dog 27" udgaven. Her er en guide til hvordan harddisken udskiftes: https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2638+Hard+Drive+Replacement/28781" rel="nofollow - https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2638+Hard+Drive+Replacement/28781 Her er en video-guide: https://eshop.macsales.com/installvideos/imac_21inch_late_2013_hdd/" rel="nofollow - https://eshop.macsales.com/installvideos/imac_21inch_late_2013_hdd/
|
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 11:47
Ja dem har jeg set, men problemet med 2.5 late 2013 skal være at der mangler en port på bundkortet, når den er født med sata disk.?
|
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 11:57
Tænker du på at du vil have både HDD samt SSD? I så fald mangler den et ekstra SATA stik ja. Hvis du derimod ønsker at udskifte HDD'en med en SSD er dette muligt. Med andre ord, det er enten eller. Eneste alternativ (jeg kender til) er at du finder en Apple SSD som du kan installere. Så vidt jeg ved kommer din model med plads til en såkaldt "blade-SSD". Dog bruger Apple sin egen type stik, så derfor skal du have fat i en fra f.eks. eBay.
Hvis jeg var dig ville jeg enten udskifte den interne HDD med en SSD eller købe en ekstern. Din tanke angående at bruge en ekstern SSD som boot disk og til applikationer og den interne til billeder m.v. er nok den letteste løsning. USB 3.0 skulle være hurtigt nok.
|
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 14:05
Nej jeg ville pille min almindelige harddisk og så erstatte med en ssd, men troede ikke det var muligt, nå ikke den var født med ssd? Sådan læste jeg det. Det at bruge to harddiske var egentlig bare for at bebytte den interne nu den var der alligevel.
Jeg tror jeg bestiller en lille 250 GB Samsung ssd, til osx og diverse programmer, mens min interne bliver billeder og backup. Men kan jeg skifte den interne gør jeg det nok når 1 TB er i god pris og der trænger til lidt ram opgradering også
|
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 15:07
Jo, det er skam muligt at erstatte harddisken med en SSD Det kræver bare lidt arbejde og tålmodighed. Men det lyder som en god plan du har.
|
Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 15:21
Håber jeg må lege lidt med i denne tråd da jeg har samme iMac og er ved at gå amok over den langsomme 5400rpm disk deri.
Kan man godt sætte en SSD i, og så bruge den som main disk?. selvom den sidder i usb'en??.. hvordan installerer man på det og vælger det som primær? er det nemt nok. .
Og har nogle af jer prøvet det, og kører det markant hurtigere?. jeg hader den badebold der altid står og "tænker" blot jeg skal ud af slumre tilstand.
|
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 15:29
Jep, du kan sagtens bruge en SSD over USB som main disk. Her er en video hvor der er et eksempel på hvordan man gør: https://www.youtube.com/watch?v=eAPK2uA8p2I" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=eAPK2uA8p2I
Jeg har ikke selv prøvet det over USB, men jeg har læst mange på MacRumors forum der har gjort dette i flere år uden problemer.
|
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 15:51
OWC laver den slags SSD, der passer i Mac. De kan købes i EU nu. Se her:
http://macupgrade.eu/catalog/index.php" rel="nofollow - http://macupgrade.eu/catalog/index.php
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 15:54
Hvis din Mac er gammel, dvs har en gammelt USB port, så er det ikke specielt godt med en ssd som ekstern disk
|
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 18:42
Jeg undrer mig dog over at USB 3.0 faktisk er hurtigere end thunderbolt. Jeg har bestilt en 256gb ssd Samsung, som ikke er ret stor fysisk, den sætter jeg bare bag foden. De cases der, var de ikke mere aktuelle før der var reelle eksterne ssd'ere?
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 20:18
Måske er det sat forkert op. Ifølge denne side er Thunderbolt 2 fire gange hurtigere end USB 3.0
http://www.apple.com/dk/thunderbolt/
|
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 20:28
Jeg tror nu også standarden er hurtigere men ved en ekstern ssd HD, virker det bare til USB 3.0 faktisk bare er hurtigere
|
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 21:58
En anden fordel ved Thunderbolt er også at det understøtter TRIM hvilket USB ikke gør. Men det er vidst ikke noget større problem i praksis.
|
Skrevet den: 16-August-2016 kl. 22:33
Jeg har læst lidt om det og kan endnu ikke finde nogen der reelt har haft et problem uden trim. Dernæst fandt jeg noget software til 10 US dollar der skulle kunne klare opgaven.
|
Skrevet den: 17-August-2016 kl. 09:35
er der nogle af jer der kører med sådan et setup? (ekstern SSD som maindisk?)..
og kan svare på om det kører markant hurtigere?. synes helt klart det er 5400rpm disken der er flaskehals lige pt. i min maskine.
|
Skrevet den: 17-August-2016 kl. 10:25
MortenP skrev:
og kan svare på om det kører markant hurtigere?. synes helt klart det er 5400rpm disken der er flaskehals lige pt. i min maskine. |
Jeg gør. Min gamle iMac 2011 var med roterende harddisk, og der brugte jeg en Lacie Rugged SSD med Thunderbolt som startdisk. Det var meget hurtigere.
Nu har jeg i mellemtiden fået en ny iMac med SSD, og nu bruger jeg af og til den eksterne til at teste macOS Sierra betaen. Selv om den interne er dobbelt så hurtig som den eksterne, så mærker jeg ikke nogen forskel ved almindelig brug. Det er jo kun når der skal flyttes meget data, jeg mærker at den interne er hrtigst nu.
|
Skrevet den: 17-August-2016 kl. 12:55
Brixen skrev:
MortenP skrev:
og kan svare på om det kører markant hurtigere?. synes helt klart det er 5400rpm disken der er flaskehals lige pt. i min maskine. |
Jeg gør. Min gamle iMac 2011 var med roterende harddisk, og der brugte jeg en Lacie Rugged SSD med Thunderbolt som startdisk. Det var meget hurtigere.
Nu har jeg i mellemtiden fået en ny iMac med SSD, og nu bruger jeg af og til den eksterne til at teste macOS Sierra betaen. Selv om den interne er dobbelt så hurtig som den eksterne, så mærker jeg ikke nogen forskel ved almindelig brug. Det er jo kun når der skal flyttes meget data, jeg mærker at den interne er hrtigst nu. |
Det er godt at høre. Jeg er lidt spændt på forskellen fra min 5400 rpm til den eksterne ssd. Jeg havde ssd i min nu solgte macbook pro og det var altså bare lækkert. Den kørte dejlig smooth selvom det kun var en duo core med 8 gb ram. Min Imac her er quad core og umiddelbart sammen hastighed ram, men den er sgu noget træg i opstart.
Nå men uheldet med tordenfluer er åben my thing i år. Nu har jeg konstateret en på min imac. Kan den fjernes ved at tage skærmen af? Så kunne jeg overveje ram/intern ssd i samme omgang.
|
Skrevet den: 17-August-2016 kl. 13:16
Skrevet den: 17-August-2016 kl. 13:18
Bromberg5 skrev:
Jeg har læst lidt om det og kan endnu ikke finde nogen der reelt har haft et problem uden trim. Dernæst fandt jeg noget software til 10 US dollar der skulle kunne klare opgaven. |
Fra hvad jeg ved skulle det ikke være noget problem med mangler på TRIM. Så det er ikke noget jeg ville bekymre mig om.
Bromberg5 skrev:
Nå men uheldet med tordenfluer er åben my thing i år. Nu har jeg konstateret en på min imac. Kan den fjernes ved at tage skærmen af? Så kunne jeg overveje ram/intern ssd i samme omgang. |
Hvis tordenfluerne er mellem glasset og skærmen kan det desværre godt blive svært at fjerne, da de to er limet sammen. Men det kan være at du kan være heldig.
|
Skrevet den: 17-August-2016 kl. 14:25
Flubber skrev:
Bromberg5 skrev:
Jeg har læst lidt om det og kan endnu ikke finde nogen der reelt har haft et problem uden trim. Dernæst fandt jeg noget software til 10 US dollar der skulle kunne klare opgaven. |
Fra hvad jeg ved skulle det ikke være noget problem med mangler på TRIM. Så det er ikke noget jeg ville bekymre mig om.
Bromberg5 skrev:
Nå men uheldet med tordenfluer er åben my thing i år. Nu har jeg konstateret en på min imac. Kan den fjernes ved at tage skærmen af? Så kunne jeg overveje ram/intern ssd i samme omgang. |
Hvis tordenfluerne er mellem glasset og skærmen kan det desværre godt blive svært at fjerne, da de to er limet sammen. Men det kan være at du kan være heldig. |
Men hvordan filan er de kommet derind så? Den sidder ihvertfald bag første skærm
|
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 22:09
Så fik jeg min SSD og installeret nyeste OSX derpå. Må indrømme at jeg alligevel er imponeret over hvilket liv det giver sådan en computer.
Den var ikke sløv før i almen brug, men langsom fra opstart. Det er væk nu. Den starter ikke ligeså hurtigt op som min macbook pro 2015, men til gengæld virker den så meget mere skarp i almen brug. Kort tænke tid ved åbning af programmer mm er væk. Selv i Football manager har den gjort sit, selvom jeg ikke troede den ville have så meget at sige her.
Og hold da op den kan flytte nogle filer i en fart:)
|
Skrevet den: 26-August-2016 kl. 09:00
Hej
jeg har også fået købt mig en Ekstern SSD, som, hvis jeg laver en hastighedstest kun på disken kører den rigtig fint. 3-400mb/s. men når jeg installerer OSX derpå og booter fra den er den så horribelt langsom. Er der et trick der skal laves før det kører ordentligt?.
|
Skrevet den: 26-August-2016 kl. 09:32
MortenP skrev:
Hej
jeg har også fået købt mig en Ekstern SSD, som, hvis jeg laver en hastighedstest kun på disken kører den rigtig fint. 3-400mb/s. men når jeg installerer OSX derpå og booter fra den er den så horribelt langsom. Er der et trick der skal laves før det kører ordentligt?. |
Jeg lavede bare en klon på den eksterne med Carbon Copy Cloner, og den kører fint. Men det er også Thunderbolt, jeg bruger.
|
Skrevet den: 26-August-2016 kl. 10:40
Jeg kører med USB til min eksterne, jeg har ikke lavet en måling på, men kan konstater at det kører langt hurtigere og fungere upåklageligt. Jeg mærker ikke forskel fra min MacBook Pro med intern ssd. Er det USB 3.0 du har? 2.0 kan ikke overføre med samme hastighed og er ikke en skide god fidus ift ekstern ssd
|
Skrevet den: 26-August-2016 kl. 11:07
Ja det er en USB3.0.
min iMac er late 2012. og det er en ekstern 256gb Intenso disk.
Når jeg bare booter på min alm. installation, og så laver en speedtest på disken, så trækker den omkring 400mb/s.. det er jo fint. men når jeg bruger den som boot enhed, så kører det MEGA langsomt. ikke kun opstart, men også når OSX er startet op. Det er 95% badebold.
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 26-August-2016 kl. 16:38
boot har noget at gøre med random read/write og ikke sekventiel læsning af filer, af hvad jeg kan se på intenso's hjemmeside, så er det temmelig dårlige specs på random read/write. Men hvis du siger 95% badebold, så er der noget galt. - hvad har du gjort for at få OS over på den?
|
Skrevet den: 01-September-2016 kl. 22:34
Jeg har fulgt guides på nettet. skulle mene alt er gjort rigtigt (jeg er ret erfaren indenfor pc/mac brug)
Jeg har ret til at tilbagelevere disken, så den ryger retur nu.
hvad kan i anbefale?. et eksternt harddisk kabinet og så en løs SSD?.
Har en Samsung 840EVO i min bærbare.. den er lynhurtig. Vil det være en løsning?.. og er der et specielt hdd kabinet man skal gå efter? Bare sådan noget her? https://www.dustinhome.dk/product/5010745427/map-gd28u3
eller vil sådan en her kunne gøre jobbet?. (hvad er bedst?) https://www.dustinhome.dk/product/5010882798/extreme-500-portable
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 02-September-2016 kl. 16:55
Altså jeg er nok en tosse - jeg ville lave den selv med et kabinet og en løs sSd - men det er nok bare fordi jeg har en dårlig vane med liiiiige at kunne finde på at bruge kabinettet til andre diske i et svagt øjeblik.
|
|