Print side | Luk vindue

Yamaha cx5100 "straight"

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=147943
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 00:18


Emne: Yamaha cx5100 "straight"
Skrevet af: stillersen
Emne: Yamaha cx5100 "straight"
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 11:07
Hej, har et spørgsmål angående min processor.

Når jeg sætter en bd Skive i ps4 som understøtter HD Master eller DTS.
Burde det ikke stå på processoren? Der står nemlig bare straight på displayet



Svar:
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 11:13
Hvis du trykker på "info" knappen på fjernbetjeningen kan du få det frem


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 11:19
Audioformat på ps4
Linear pcm står på den på.
De andre 2 muligheder er bitstrøm (Dolby) og bitstrøm (DTS)

- selvom jeg skruer ned på 0db syntes jeg ikke engang det er højt?
Højtalere er Mksound


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 11:23
Info i display skriver : audio decoder og dsp program


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 11:37
Du skal trykker den over over på "audio decoder". Så viser den hvilken dekoder den bruger hvis der er signal på, ellers står der "decoder off". Der går lige et sekund inden den skriver hvad den bruger. Der er som skrevet også muligt at du skal lave indstillinger i afspilleren. Dem kender jeg ikke.


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 11:50
http://peecee.dk/uploads/082016/image1_big_thumb.jpg


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 11:53
Når jeg trykker info. Så sker der ingenting, den står bare på pcm


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 11:54
Nu er du inde i on screen menuen. Var det ikke displayet på apparatet du mente? Den modtager lige nu PCM. Det indikerer at de skal lave indstillinger i afspilleren så den sender en bit-stream med Dolby eller DTS frem for PCM.


Skrevet af: Boddicker
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 11:56
Så vidt jeg ved, så kan PS4 ikke bitstreame HD-lydspor. Men den kan decode internt og derefter sende lyden som PCM.

-------------
Dynaudio SP40-2xREL T7/i-Lyngdorf 1120-LG 77"C3



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af stillersen stillersen skrev:

Når jeg trykker info. Så sker der ingenting, den står bare på pcm

Se svar oven for. Det er afspilleren der sender PCM. Når du får indstillet den rigtigt vil der stå Dolby eller DTS eller hvad den nu bruger.

EDIT: Hvis en ps4 altså kan det. Det kender jeg ikke noget til.


Skrevet af: McClane
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 12:08
http://developer.dolby.com/News/Enabling_Dolby_Bitstream_Pass-Through_on_Playstation.aspx" rel="nofollow - http://developer.dolby.com/News/Enabling_Dolby_Bitstream_Pass-Through_on_Playstation.aspx


Skrevet af: Snigerdis
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 12:09
Du burde kunne vælge Bitstream på PS4.




-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=122361&title=snigerdis-stuebio-50" rel="nofollow - Samsung 49Q60R, Pioneer VSX-922, Scansonic S5/S6/S4, XTZ sub 8.16/8.17, Seagate Pers. Cloud 3TB, Chromecast 2


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af stillersen stillersen skrev:

Audioformat på ps4
Linear pcm står på den på.
De andre 2 muligheder er bitstrøm (Dolby) og bitstrøm (DTS)

- selvom jeg skruer ned på 0db syntes jeg ikke engang det er højt?
Højtalere er Mksound

Hvilken forstærker har du på? Det burde ikke gøre en forskel om det er PCM eller bit-stream. 0db burde være højt, selv om jeg faktisk ikke er kalr over om Yamaha kalibrere til 75db eller om den bare indstiller højttalerne til at spille lige højt uden at tage hensyn til om det er 75db eller ej.


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 12:22
Tusind tak! Havde prøvet alt. Men vidste ikke lige der var en setting ydeligere i filmen via options på controller. Nu kan jeg se hvilket format jeg ser filmen i :).

Jeg kan se jeg kan skrue op for diaglog ( stemmerne i filmen )
Vil det give ukorrekt lyd? Har svært ved at hører hvad de siger i film, uden at jeg skal skrue så højt op jeg får klager om natten


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 12:24
Yamaha cx5100
Primare 30.7
Mk 950 samt 750


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 12:40
Tips og tricks til bedre lyd tages imod kyshånd.
Såsom enchanter on or off. Om man skal vælge Dolby digital eller DTS HD i film


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af stillersen stillersen skrev:

Yamaha cx5100
Primare 30.7
Mk 950 samt 750

Din primare har efter manualen lidt lavt gain på 26db, hvor 29db er mere normalt. Du skal bare skrue mere op.


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 12:46
Så i princippet kan jeg skrue op på 3+ uden der sker noget?


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af stillersen stillersen skrev:

Så i princippet kan jeg skrue op på 3+ uden der sker noget?

Nu kommer jeg faktisk lidt i tvivl. I princippet svarer +3db med en 26db gain forstærker til 0db med en 29db forstærker, men der forudsætter at +3db på master volume ikke klipper udgangen på processoren. Det tør ikke love dig med 100% sikkerhed. Jeg ville ikke tro at det er et problem, meeen jeg ville nok lige undersøge det. Prøv at kontakte forhandleren. Mad lidt held kan de svare.


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 13:26
Okay, mon ikke 0 er rigeligeligt til lejlighedforbrug, tusind tak endnu engang.
Lige et lille offtic spørgsmål.

Jeg kører på trådløs internet herhjemme igennem min Asus rt88.
Jeg vil gerne trække kabler til mit tv,ps4 og processor.
Min router står et andet sted. Kan man gøre noget hvor man trækker 1 kabel uden man skal til og trække 3?


Skrevet af: rotelman
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 15:15
yes træk et lan kabel og forbind det til en switch med 4-8 udgange ved anlæget


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 15:19
Du kan vælge mellem, at flytte din router, og trække ét kabel eller trække 3 kabler, som du selv nævner.
Muligheden for at bruge en switch, er der selvfølgelig også.
Bortset fra det, lyder det ikke som om, du har rigtigt styr på dine lydformater.
Hvis du vil have displayet på din dekoder til at vise korrekt format, skal du vælge "bit stream" på din PS4.
Så vidt jeg kan se, understøtter den DTS HD Master, så hvis din skive afspiller dette lydspor, burde det komme op på dit display.
Mht. lydstyrke, kan det være, du har skruet ned for niveauet på din PS4, så du skal skrue tilsvarende højt op, på din forstærker.
Uden at kende din processor, synes jeg, det lyder underligt, du kan skrue op for dialogen. Det lyder som om, du ikke kører med korrekt format...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: rotelman
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 15:20
angående lyd så bruger jeg aldrig YPAQ volume eller Enhancer... nogle gange bruger jeg Adaptive DRC om natten.
Ellers bruger jeg +2 på "niveau for dialog" og +3 for "løft af dialog"
Ellers bruger jeg ved TV tit DSP "sport" ellers bliver det også tit "neural:X"
Ved Film altid Straight hvis de er i DD / DTS eller bedre som f.eks Atmos
Håber du kan bruge det og nå ja TV står min volume på -20 og ved film aldrig under -10 til -16 da jeg kun har 16m2 ;-)


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 16:05
Jeg har bestilt en switch ( Asus GX-D1051 V3 ) og4 nye cat6 kabler,
Så er jeg sikker på forbindelsen er tip top når jeg streamer istedet for det trådløse.

Angående lydformater læste jeg at folk foretrækker Dolby digital frem for DTS HD, men har altid DTS hd lydsporet.

Jeg vil sige, ps4 med en Blu-ray Skive er lydens volume fin nok. Men ved alm tv, eller Netflix/Viaplay et volume væstlige meget lavere og den skal lige have lidt ekstra. Jeg vil helt sikkert prøve "sport" og "neural x" næste gang. Min stue er cirka 30m2. Jeg har hørt højtalerne i action hos ham jeg købte dem af dengang, der skulle man næsten holde for ørene, det nivuau nærmer mig sig ikke i. Må lege lidt mere med indstillingerne herhjemme tak igen


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 17:25


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 17:27
Jeg tænker måske, at jeg skulle bestille en switch ekstra, så jeg kan koble tv og pc sammen i næste rum.
Den tegning jeg har lavet, kan man gøre det på den måde?

Altså 1 ledning fra router til switch til switch uden det bliver '' overbelastet'' 


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 18:51
Hvis der er nogle, der foretrækker Dolby Digital fremfor DTS HD Master, så må det være fordi, det ikke fylder så meget, hvis du senere vil rippe dine skiver.
Ved afspilning, skal du vælge DTS HD Master eller Dolby TrueHD, hvis du har muligheden, da de begge er lossless formater, altså ukomprimerede.
Dit system burde kunne spille tordnende højt!
Der er ét eller andet, du ikke har styr på!
Netflix sender i Dolby Digital +. Hvis din processor er indstillet korrekt, finder den selv ud af, hvilket signal, den modtager, og det burde stå på displayet. Så skal du ikke tænke på "sport" eller "neural x". Det bruges, når der modtages et stereosignal, og man ønsker en surroundeffekt (alternativ til Pro Logic).

Der er ingen fare for, dit system bliver "overbelastet".
Uden at vide, hvordan din bolig er indrettet, kan jeg ikke se nødvendigheden af, at køre med flere switches.
Personligt, ville jeg nok smide routeren ind i samme rum som din PC, så er problemet løst...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 20:30
Edit


Skrevet af: Boddicker
Skrevet den: 19-August-2016 kl. 22:28
Hvis du har kalibreret dit anlæg med mic´en der fulgte med, så burde alt mellem -10 og 0 være temmeligt højt.
Ser normalt film med volumen på ca -12 til -5, og der begynder mine gardiner næsten at blafre.
 
Prøv at køre et auto-setup igen, om du vælger at sætte YPAO/Audyssey til, er op til dig, men som tidligere nævnt, så burde dit anlæg spille tordnende højt ved 0.


-------------
Dynaudio SP40-2xREL T7/i-Lyngdorf 1120-LG 77"C3



Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 22-August-2016 kl. 20:59
Så fik jeg leget lidt frem og tilbage. Jeg syntes ypao volume on lyder bedst.
Fik også ændret bitstream på tv'et. Så nogle kanaler kører dolby digital.

En anden ting jeg fik undret mig over. Bruger folk video opskalering på processor? 
Jeg har 4k tv.


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 23-August-2016 kl. 01:08
Jeg har set en film på Viaplay her til iaften. På processoren display står ser Dolby digital, jeg har valgt "straigt"
Men den viser kun R og L, der kommer ingen lyd ud af center og kanaler. Burde der ikke det? Eller skal jeg trykke sur devode og vælge neutral x?

[


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-August-2016 kl. 09:53
Filmen kan kun have to spor. Jeg har BD'er med med både mono: Police Academy, og stereo spor: Mad Max, hvor der står DTS HD MSTR i displayet


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-August-2016 kl. 10:18
Når den står på straight, så spiller den kun det antal spor der allerede er i signalet. Du kan trykke på "sur. decode" og vælge en dekoder til at up mixe med. F.eks. Dolby surround eller DTS, så spiller den i alle kanaler. 


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 23-August-2016 kl. 10:32
Jeg fik lige læst lidt op igår. Jeg fandt ud af at Samsung tv'er ikke kan 5.1, testede en del film igår. Men hvis jeg vælger Viaplay igennem ps4 så er der fint surround på straight .
Fandt et pår tråde om det igår .

Tak for hjælpen igen :)


Skrevet af: Stillerdk
Skrevet den: 16-September-2016 kl. 12:31
Elsker det her spørgsmål !

Min router står et andet sted. Kan man gøre noget hvor man trækker 1 kabel uden man skal til og trække 3? hahahaha :D



-------------
Mads stiller


Skrevet af: stillersen
Skrevet den: 16-September-2016 kl. 12:32
Hold kæft



Print side | Luk vindue