Ultra short throw projektor
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=148241
Udskrevet den: 22-December-2024 kl. 21:07
Emne: Ultra short throw projektor
Skrevet af: Jonas_h
Emne: Ultra short throw projektor
Skrevet den: 14-September-2016 kl. 17:16
Jeg søger en projektor som kan lave det største mulige billede på kortest mulige afstand.
BenQ W2000 er den jeg har fundet med laveste throw ratio (1.15). Kender I til nogle som har endnu lavere?
|
Svar:
Skrevet den: 14-September-2016 kl. 17:21
Hvis I kender nogle med lignende throw ratio som har bedre billede, er jeg også lydhør :)
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 14-September-2016 kl. 17:32
Man kan få nogle som kan stå 50 cm fra lærred
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 14-September-2016 kl. 17:37
F.eks SIM2xTV
Dyr ja helt sikkert.
Søg selv efter den
|
Skrevet den: 14-September-2016 kl. 17:42
$22.000 er en smule over mit budget :) Men den ser fed ud!
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 14-September-2016 kl. 18:13
BenQ W1080ST. (0.69-0.83) 1080ST+ 1085ST ST står for Short throw.
------------- Min hjemmebio: Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.
|
Skrevet af: afk
Skrevet den: 14-September-2016 kl. 18:21
Hvad skal du bruge den til?Hvis det er en projektor til bredere brug (business), findes der en masse, der står meget tæt på væggen, inten direkte under væggen eller på væggen.
Kompromisser er der altid, og her vil det nok være pris (hvis det stadig skal være top spec) eller fidelity (skarphed, farver, e.l.)
Som altid er reviews en god ting, som f.eks. projectorcentral.com, f.eks. da jeg lige lavede en ultra-kort søgning stod denne øverst: http://www.projectorcentral.com/nec-u321h-projector-review.htm
Den er ikke helt billig, da short-throw koster, men billededelen bliver faktisk godkendt, men med flg. kommentar ift. små bogstaver, osv.:
Data quality was good, but as with many short-throw projectors, getting the entire image into sharp focus was very difficult. With the center of the image in sharp focus, the extremes of the image had a soft look although not to the point of making text fuzzy. However, you would do well to keep font sizes at 10pt. or above to ensure readability.
NEC er så heller ikke den mest kendte leverandør i DK (udover business), så der er nok andre/bedre.
|
Skrevet den: 14-September-2016 kl. 18:25
Det skal være til bio-brug. Rummet er 4m langt og lærred kommer 65cm ud fra væggen. Dvs. en maksimal afstand på (335cm - [projektorens længde]).
BenQ nævnt tidligere ser interessant ud!
|
Skrevet den: 14-September-2016 kl. 18:42
Hvor stort billede, vil du da gerne have? "Normale" projektorer er i stand til at lave et billede omkring de 100", på de 335 cm afstand, men du går måske, efter noget meget større? 100", synes jeg ellers, passer fint til rummets størrelse, men det kan være, der ikke er mulighed for, at placere projektoren i loftet bagerst i rummet?
------------- Min hjemmebio: Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.
|
Skrevet af: afk
Skrevet den: 14-September-2016 kl. 18:44
OK - så er det vist ikke nødvendigt med ultra-short-throw??? Og dermed er BenQ'en nok et godt bud. W1070ST'en ser dog ud til at være udgået, men det kan være, at den stadig kan findes...
Jeg kiggede lidt videre ift. NEC'en, der ikke bekom mig vel, og jeg faldt over Optima, der da er mere kendt (også i DK), foruden at den har en bedre pris/review, f.eks. http://www.projectorcentral.com/Optoma-GT1080.htm
|
Skrevet den: 14-September-2016 kl. 18:46
Kommer til at sidde 320 fra lærredet ca. THX-standard siger 250cm bredt billede, men ved fra tidligere erfaring, at jeg foretrækker det lidt større. BenQ W2000 kan lave 260cm bredt. Kan også være det er nok - vil bare lige se på om hvorvidt der er mulighed for større.
Kigger lige på de øvrige forslag.
|
Skrevet den: 14-September-2016 kl. 18:47
DLP-projektorer har som regel ikke så meget zoom-område, så de kan være lidt sværere at placere. Hvor meget vil du ofre?
|
Skrevet den: 14-September-2016 kl. 18:49
Brug denne calculator:
http://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-HW45ES-projection-calculator-pro.htm
Jeg har brugt Sony HW45, som eksempel. Den er i stand til, at smide godt 100" op, på den angivne afstand...
Et 100" billede er 87" bredt (ca. 220 cm.). Med en throw ratio på 1.5, skal linsen befinde sig (1,5 * 220 cm.) 330 cm. fra lærredet, så har du en ide om, hvor stort billede, du skal regne med, på en given afstand... Husk, der gås ud fra, at der er tale om et lærred i 16:9 format.
Med en BenQ 1070, der er monteret lige over ens siddeplads, er det faktisk ofte et problem, at billedet bliver for stort, så hvis du vælger en med ST, skal den helst stå på et lille bord, forrest i lokalet...
BenQ 1070, monteret med en linseafstand på 3,20 m., vil være i stand til, at levere et billede fra 96" - 125". 125" er STORT på den afstand.
Hvis du har planer om, at loftsmontere, lige over din siddeposition, vil en throw ratio omkring 1,2-1,5 være ideelt, hvilket de omtalte projektorer, uden ST-betegnelsen, lever fint op til, med deres begrænsede zoom.
Hvis du vælger en bedre projektor, vil Sonys modeller også være særdeles egnede, med deres væsentligt større zoomområde.
|
Skrevet af: BrianSPC
Skrevet den: 15-September-2016 kl. 08:47
Prøv at google Philips Screeneo
Jeg haft en HDP1590 og har lige opgraderet til en HDP1690, en ny model som vist hedder 2190 er lige kommet, men den er med gløde pære, og de andre har LED hvilket giver 30.000 timer og hurtig opstart, samt lavt støjnirvue.
Alle disse modeller kan så helt henne ved lærred, enten hænge i loftet eller stå neden for lærred og 50 cm ud fra lærred laver den 100" billed. 1590 og 1690 er kun 720p, men selv om jeg pt har et 76" lærred, så er kvaliteten 100% i orden, og synes at det står mindst lige så flot som en 1080P
Den nye model de har lavet er 1080p.
Prisen på en 1690 er lige faldet, og koster lige nu kun 7000kr, de kostede i starten 10-15.000kr
http://www.usa.philips.com/c-p/HDP1690_F7/screeneo-screeneo-smart-led-projector
|
Skrevet den: 15-September-2016 kl. 10:32
Supergris skrev:
Brug denne calculator:
http://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-HW45ES-projection-calculator-pro.htm
Jeg har brugt Sony HW45, som eksempel. Den er i stand til, at smide godt 100" op, på den angivne afstand...
Et 100" billede er 87" bredt (ca. 220 cm.). Med en throw ratio på 1.5, skal linsen befinde sig (1,5 * 220 cm.) 330 cm. fra lærredet, så har du en ide om, hvor stort billede, du skal regne med, på en given afstand... Husk, der gås ud fra, at der er tale om et lærred i 16:9 format.
Med en BenQ 1070, der er monteret lige over ens siddeplads, er det faktisk ofte et problem, at billedet bliver for stort, så hvis du vælger en med ST, skal den helst stå på et lille bord, forrest i lokalet...
BenQ 1070, monteret med en linseafstand på 3,20 m., vil være i stand til, at levere et billede fra 96" - 125". 125" er STORT på den afstand.
Hvis du har planer om, at loftsmontere, lige over din siddeposition, vil en throw ratio omkring 1,2-1,5 være ideelt, hvilket de omtalte projektorer, uden ST-betegnelsen, lever fint op til, med deres begrænsede zoom.
Hvis du vælger en bedre projektor, vil Sonys modeller også være særdeles egnede, med deres væsentligt større zoomområde.
|
Jeg har netop solgt en Sony HW50ES da den kun ville kunne lave et 2m bredt billede på min afstand - den havde ellers et rigtigt fint billede.
BenQ W2000 har maksimum ratio for hvad der vil være acceptabelt i mit rum (Den er 1.15).
Af de inputs der har været (som ikke koster $20k ), ser det ud til, at BenQ er et godt bud hvis ratio skal være lavere. Den Philips der linkes til, synes jeg ikke er interessant da opløsning ikke er 1080p.
EDIT: MIssede 1080p kommentaren ovenfor. Må kigge nærmere på den.
|
Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 15-September-2016 kl. 13:38
Det må være denne philips projektor der tales om: https://www.amazon.co.uk/Philips-Screeneo-Portable-Cinema-Projector/dp/B01ERXDIFY" rel="nofollow - https://www.amazon.co.uk/Philips-Screeneo-Portable-Cinema-Projector/dp/B01ERXDIFY
|
Skrevet af: BrianSPC
Skrevet den: 15-September-2016 kl. 13:41
Ja det er den nye Screeneo model i 1080p
|
Skrevet af: JAWA
Skrevet den: 15-September-2016 kl. 15:49
Lg laver også en ultra short throw projektor LG PF1000U i full HD om med LED lampe og lav støj til en meget rimelig pris: http://www.beamer-discount.de/beamer/lg/pf1000u-led-beamer-p-49627.html" rel="nofollow -
|
Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 16-September-2016 kl. 09:46
Der findes osse Optoma GT5000. Den kan lave 100" fra 30cm..
------------- LG G2 65, ATV, HomePod stereo
|
Skrevet den: 19-September-2016 kl. 20:17
BenQ skulle gerne have en ny på vej som også er en ST-model: http://www.benq.dk/product/projector/W1210ST/features/" rel="nofollow - http://www.benq.dk/product/projector/W1210ST/features/
Den må været meget ny, for kan ikke se den i nogle webshops endnu.
Den Optoma ser også interessant ud! Skal have et 300cm bredt billede, så er vigtigt med lys.
|
Skrevet af: JAWA
Skrevet den: 10-Oktober-2016 kl. 15:45
Et 300 cm bredt billed er altså ret hård kost for en short throw projektor og nok en direkte dårlig ide til en ultra short throw projektor - en optik der på meget kort afstand skal lave et billed der har en ensartet lystyrke og som er korrekt fokuseret i hele billedfladen på så stort et lærred er en ret kostbar sag som nok ikke sidder i en budget projektor - selv den nye SIM2xTV begrænser sig til et 110 tommer lærred: http://www.sim2.com/home/en/content/sim2xtv" rel="nofollow - http://www.sim2.com/home/en/content/sim2xtv Hvis 300 cm er et krav så gå efter en almindelig projektor i god kvalitet i 15 til 20 kkr. klassen og glem ST og UST. Selvom budget projektorerne under 10 kkr giver rigtigt meget for pengene så stiger kravet til projektorens kvalitet kraftigt med arealet på lærredet. Mvh
|
Skrevet den: 10-Oktober-2016 kl. 15:52
I know - men jeg er nødt til at skrue på enten billedstørrelse eller projektorkvalitet og den billedstørrelse de gode projektorer kan levere i mit rum, er for mig, et større kompromis end optimal billedkvalitet.
Så min beslutning er at købe noget billigt nu (i et rum som som jeg skal have i ca. 2 år) og når laser+4k er blevet mere alment, så slår jeg til dér hvor jeg også har et mere permanent rum.
Kan skrive om oplevelserne i tråden når jeg er kommet videre.
|
Skrevet af: Snippermanden
Skrevet den: 26-Oktober-2016 kl. 07:50
Jeg er selv ved at lave hjemmebio i min stue hvor jeg skal bruge en UST og hvor jeg heller ikke (altid) kan mørklægge. Har med interesse fulgt med i udviklingen inden for UST projektorer og tror at den rigtige nu er kommet på markedet. Viewsonic LS820. Den leverer 1500+ lumens i nogenlunde kalibreret lysstyrke og 3000 lumens når ungerne skal ske tv i fuld sollys. Et 3 meter bredt lærrede er overhovedet ikke noget problem - du kan gå væsentligt højere. Du kan finde en test af den på projectorcentral.
Den tricky del bliver at vælge lærrede. UST projektorer kræver specielle lærreder - særligt hvis lærredet skal optimeres rum hvor lys ikke kan kontrolleres helt.
------------- Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
|
Skrevet den: 26-Oktober-2016 kl. 10:03
Jeg har modtaget min BenQ W1210ST denne uge som har throw på 0.69. Dvs. 3m bredt billede på ca 2m afstand fra lærred. Det er ikke ultra-ultra short throw, men det er noget af det laveste jeg kunne finde.
Har ikke prøvet den endnu, men skal nok poste et par billeder når den er oppe.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 26-Oktober-2016 kl. 10:44
Glæder mig til at høre hva du syntes om den nye maskine Jonas.
|
Skrevet af: thomas36
Skrevet den: 26-Oktober-2016 kl. 21:45
Er det så bare at sætte en chromecast i så er der netflix fra sin tablet :) ?
------------- Pioneer Krp 500
Pioneer SC - LX73
Pioneer BDP - LX71
Jbl ls 60 Front
Jbl ls 40 Bag
Jbl ls center
Jbl ls120p subwoofer
|
Skrevet af: Gameman
Skrevet den: 09-Januar-2017 kl. 19:46
Hej Jonas,
Har du fået sat dyret til? og er det noget der er værd at kigge nærmere på?
|
Skrevet den: 11-Januar-2017 kl. 18:38
Ja den har kørt i noget tid nu.
Overordnet: - mørke scener er ok men så ikke mere end det. Sort er gråt og den mangler dybde i billedet. - lyse scener: virkelig godt. Lysstærk og flotte farver. - skarphed: rigtigt godt. DLP kan noget med skarpheden. - farver: meget pang farver. Hvilket jeg godt kan lide. Før billedet spændende at se på. - blæserstøj: virkelig høj. Klart det punkt jeg ville ændre hvis jeg kunne.
Min projektor inden denne var en Sony 55'er til 25k ca. Det er i mørke scener jeg savner den mest samt når tænker over blæserstøj.
|
|